Ekstra -år på skole

Svar
Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Ekstra -år på skole

Legg inn av Oddesen »

Barn ble tvunget til å gå et ekstra år på ungdomsskolen. Hvor mange vet at dette foregikk, foregår i forgårs? Er vi døve og stumme ovenfor ekstra-år? Jeg hater den norske skole for å mishandle elever. Noen elever måtte gå et ekstra år, fordi de var "dumme". Men de var ikke dumme. Det var samfunnet som var dumt. Og skolen. Eleven var den eneste kloke. Alle andre var dumme.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Jaha......?

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Å snakke samisk er dumt. Det kjenner vi alle til. Fornorskingen av samer er viden kjent. Men at alle elever i den norske skole måtte stå "skole-rett" og si "ja, vi elsker" og "fra den kilde ren, i den dype grunn - ligger livets edelsten. Jesus er den rene kilde, folkens." Vi sier ikke så mye om det nå.

Jeg måtte lære meg kristne salmer hver dag. Min lærer hørte meg. Hver dag i alle år.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Oddesen skrev: man jan 24, 2022 10:15 pm Å snakke samisk er dumt. Det kjenner vi alle til. Fornorskingen av samer er viden kjent. Men at alle elever i den norske skole måtte stå "skole-rett" og si "ja, vi elsker" og "fra den kilde ren, i den dype grunn - ligger livets edelsten. Jesus er den rene kilde, folkens." Vi sier ikke så mye om det nå.

Jeg måtte lære meg kristne salmer hver dag. Min lærer hørte meg. Hver dag i alle år.
Dette er faktisk en løgn. Jeg hadde et år en lærer som var ekstra gammeldags. Og han lærte oss kristne salmer i løpet av det året. Men ellers har jeg hatt det fint på grunnskolen/barneskolen. Bortsett fra...Nei, det tar vi opp en annen gang.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Jasså du.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

TrondLFC skrev: man jan 24, 2022 10:11 pmJaha......?
"Jaha....?" Hvorfor er det så få som er konstruktivt kritiske til norsk skole? Hvor mange har blitt sendt gjennom et ekstra år? Hvor mange? Blant alle tortur-instrumenter jeg har prøvd, er et ekstra år på ungdomsskolen, noe av det verste. Hvor mange ungdommer har måttet gå et ekstra år på ungdomsskolen fordi de var "evneveike"? Hvor mange??

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Tusen takk for alle fine svar på denne tråden. Det er utrolig hvor flinke dere alle er i å gi svar på mine forespørsler om hvordan lærere skal oppføre seg, og hvordan et utdanningsløp skal se ut. Elsker dere alle.

Til info: "Ekstra-år" på ungdomsskolen er stanset nå. Men det går mange mennesker ute i det norske samfunnet som har hatt "ekstra-år" på ungdomsskolen. Jeg hater det ondskapsfulle systemet som produserte "tapere" den gang. Meld dere og få full erstatning!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Oddesen skrev: man jan 24, 2022 10:36 pm Tusen takk for alle fine svar på denne tråden.
Hva ønsket du egentlig å diskutere her..?

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Chromeback skrev: søn feb 13, 2022 1:37 am
Oddesen skrev: man jan 24, 2022 10:36 pm Tusen takk for alle fine svar på denne tråden.
Hva ønsket du egentlig å diskutere her..?
Jeg ønsker å diskutere at skolen, statskirken og NAV unndrar seg velfortjent kritikk. Se bare på forvandlingen Stortinget direktør gjennomgikk, da hun skiftet jobb fra NAV til Stortinget. Plutselig var det ikke så nøye. I NAV veltet hun seg i moralsk forraktfulle begrep om hvor ille det var å lure til seg penger. Som direktør for Stortinget var samme handling helt greit. Etter alle skandalene med misbruk av Stortingsmedlemmers frynsegoder, håper jeg hun blir sparket.

Klassesamfunnet Norge sikrer seg NAV-/Stortings-direktører, lærere og prester på de priviligertes side, til tross for århundrers klassekamp. Når skal det slutte? Det ønsker jeg" å diskutere her.."

Everenga

Legg inn av Everenga »

Oddesen skrev: man feb 14, 2022 8:15 pm
Chromeback skrev: søn feb 13, 2022 1:37 am
Oddesen skrev: man jan 24, 2022 10:36 pm Tusen takk for alle fine svar på denne tråden.
Hva ønsket du egentlig å diskutere her..?
Jeg ønsker å diskutere at skolen, statskirken og NAV unndrar seg velfortjent kritikk. Se bare på forvandlingen Stortinget direktør gjennomgikk, da hun skiftet jobb fra NAV til Stortinget. Plutselig var det ikke så nøye. I NAV veltet hun seg i moralsk forraktfulle begrep om hvor ille det var å lure til seg penger. Som direktør for Stortinget var samme handling helt greit. Etter alle skandalene med misbruk av Stortingsmedlemmers frynsegoder, håper jeg hun blir sparket.

Klassesamfunnet Norge sikrer seg NAV-/Stortings-direktører, lærere og prester på de priviligertes side, til tross for århundrers klassekamp. Når skal det slutte? Det ønsker jeg" å diskutere her.."
Det er ikke det du sier du ønsker å diskutere lenger opp, da vil du vite hvor mange som har måttet gå ekstra år. I det hele tatt så sauser du sammen en haug med anklager mot alt som er av offentlige instanser både på personlig grunnlag gjennom dine opplevelser og på generelt grunnlag.

At du har hatt en vond skoletid er selvfølgelig tragisk, det er ikke år man får igjen og at skolevesenet har skapt tapere gjennom årene er det vel liten tvil om. Nå har man gjennom etterkrigstiden forsøkt å endre både skolevesen, helsevesen og sosialvesen i retning medvirkning og mindre ovenfra og ned praksis. Min personlige mening er at av disse tre så har skolevesenet kommet lengst i den prosessen av de tre. Så er det selvfølgelig ting vi driver med i dag som man vil bli forferdet over om 30-40 år men sånn er verden.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Everenga skrev: ons feb 16, 2022 10:39 am
Oddesen skrev: man feb 14, 2022 8:15 pm
Chromeback skrev: søn feb 13, 2022 1:37 am

Hva ønsket du egentlig å diskutere her..?
Jeg ønsker å diskutere at skolen, statskirken og NAV unndrar seg velfortjent kritikk. Se bare på forvandlingen Stortinget direktør gjennomgikk, da hun skiftet jobb fra NAV til Stortinget. Plutselig var det ikke så nøye. I NAV veltet hun seg i moralsk forraktfulle begrep om hvor ille det var å lure til seg penger. Som direktør for Stortinget var samme handling helt greit. Etter alle skandalene med misbruk av Stortingsmedlemmers frynsegoder, håper jeg hun blir sparket.

Klassesamfunnet Norge sikrer seg NAV-/Stortings-direktører, lærere og prester på de priviligertes side, til tross for århundrers klassekamp. Når skal det slutte? Det ønsker jeg" å diskutere her.."
Det er ikke det du sier du ønsker å diskutere lenger opp, da vil du vite hvor mange som har måttet gå ekstra år. I det hele tatt så sauser du sammen en haug med anklager mot alt som er av offentlige instanser både på personlig grunnlag gjennom dine opplevelser og på generelt grunnlag.

At du har hatt en vond skoletid er selvfølgelig tragisk, det er ikke år man får igjen og at skolevesenet har skapt tapere gjennom årene er det vel liten tvil om. Nå har man gjennom etterkrigstiden forsøkt å endre både skolevesen, helsevesen og sosialvesen i retning medvirkning og mindre ovenfra og ned praksis. Min personlige mening er at av disse tre så har skolevesenet kommet lengst i den prosessen av de tre. Så er det selvfølgelig ting vi driver med i dag som man vil bli forferdet over om 30-40 år men sånn er verden.
"Blant alle tortur-instrumenter jeg har prøvd, er et ekstra år på ungdomsskolen, noe av det verste.", skriver jeg i et innlegg på denne tråden. La det være klart at jeg personlig aldri har måttet gå et ekstra år. Min harme over dette systemet er vekket av møter med andre som har gjennomgått denne behandlingen i skolesystemet. Jeg mener at et ekstra-år på ungdomsskolen er et stigma det sjeldent snakkes om, og derfor nevner jeg det. Og menneskene som har vært utsatt for dette har jeg enormt stor respekt for. Men jeg har ikke selv måttet ta det tunge ekstra-året. Fortielse er det verste jeg vet! Derfor synes jeg at mennesker som er blitt satt i en gapestokk, bør få oppreisning.

Skolens overgrep er mange, også internasjonalt, med land vi kan sammenligne oss med. Den Kanadiske stat har nå foreslått å tilby ofre for internatskoler for minoritetselever flere 100 milliarder kroner. Ja, jeg skrev riktig: Flere 100 milliarder kroner. I Norge har vi ikke tatt et oppgjør med internatskoler for minoritetselever ennå. Men hvis jeg var Jens, ville det første jeg gjorde som sentralbanksjef være å sette av en stor del av oljefondet til fremtidig erstatning til samene. Selv om tidligere helseminister Dagfinn Høybråten har snille hunde-øyne, har han tidligere vist at han også har tenner, og kan glefse til hvis han må (jfr. røykeloven). Det skulle ikke forundre meg om han i egenskap av leder for norsk sannhetskommisjon for samer, vil finne gode grunner til å rive av kjøttfulle stykker av oljefondet. Sa noen at norsk skole er uskyldig?

Everenga

Legg inn av Everenga »

Oddesen skrev: ons feb 16, 2022 7:40 pm
Everenga skrev: ons feb 16, 2022 10:39 am
Oddesen skrev: man feb 14, 2022 8:15 pm

Jeg ønsker å diskutere at skolen, statskirken og NAV unndrar seg velfortjent kritikk. Se bare på forvandlingen Stortinget direktør gjennomgikk, da hun skiftet jobb fra NAV til Stortinget. Plutselig var det ikke så nøye. I NAV veltet hun seg i moralsk forraktfulle begrep om hvor ille det var å lure til seg penger. Som direktør for Stortinget var samme handling helt greit. Etter alle skandalene med misbruk av Stortingsmedlemmers frynsegoder, håper jeg hun blir sparket.

Klassesamfunnet Norge sikrer seg NAV-/Stortings-direktører, lærere og prester på de priviligertes side, til tross for århundrers klassekamp. Når skal det slutte? Det ønsker jeg" å diskutere her.."
Det er ikke det du sier du ønsker å diskutere lenger opp, da vil du vite hvor mange som har måttet gå ekstra år. I det hele tatt så sauser du sammen en haug med anklager mot alt som er av offentlige instanser både på personlig grunnlag gjennom dine opplevelser og på generelt grunnlag.

At du har hatt en vond skoletid er selvfølgelig tragisk, det er ikke år man får igjen og at skolevesenet har skapt tapere gjennom årene er det vel liten tvil om. Nå har man gjennom etterkrigstiden forsøkt å endre både skolevesen, helsevesen og sosialvesen i retning medvirkning og mindre ovenfra og ned praksis. Min personlige mening er at av disse tre så har skolevesenet kommet lengst i den prosessen av de tre. Så er det selvfølgelig ting vi driver med i dag som man vil bli forferdet over om 30-40 år men sånn er verden.
"Blant alle tortur-instrumenter jeg har prøvd, er et ekstra år på ungdomsskolen, noe av det verste.", skriver jeg i et innlegg på denne tråden. La det være klart at jeg personlig aldri har måttet gå et ekstra år. Min harme over dette systemet er vekket av møter med andre som har gjennomgått denne behandlingen i skolesystemet. Jeg mener at et ekstra-år på ungdomsskolen er et stigma det sjeldent snakkes om, og derfor nevner jeg det. Og menneskene som har vært utsatt for dette har jeg enormt stor respekt for. Men jeg har ikke selv måttet ta det tunge ekstra-året. Fortielse er det verste jeg vet! Derfor synes jeg at mennesker som er blitt satt i en gapestokk, bør få oppreisning.

Skolens overgrep er mange, også internasjonalt, med land vi kan sammenligne oss med. Den Kanadiske stat har nå foreslått å tilby ofre for internatskoler for minoritetselever flere 100 milliarder kroner. Ja, jeg skrev riktig: Flere 100 milliarder kroner. I Norge har vi ikke tatt et oppgjør med internatskoler for minoritetselever ennå. Men hvis jeg var Jens, ville det første jeg gjorde som sentralbanksjef være å sette av en stor del av oljefondet til fremtidig erstatning til samene. Selv om tidligere helseminister Dagfinn Høybråten har snille hunde-øyne, har han tidligere vist at han også har tenner, og kan glefse til hvis han må (jfr. røykeloven). Det skulle ikke forundre meg om han i egenskap av leder for norsk sannhetskommisjon for samer, vil finne gode grunner til å rive av kjøttfulle stykker av oljefondet. Sa noen at norsk skole er uskyldig?
For det første er beløpet ditt fra Canada oppspinn. Tilbudet er på 321 millioner kanadiske dollar som er ca 2,2 milliarder kroner.

For det andre så er det nok veldig få som sier at norsk eller andre skoler er uskyldige.

For det tredje har vi i Norge et helt annet kompensasjonssystem enn Canada så noe stort stykke oljefond er det selvfølgelig ikke snakk om.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Everenga skrev: ons feb 16, 2022 9:10 pm
Oddesen skrev: ons feb 16, 2022 7:40 pm
Everenga skrev: ons feb 16, 2022 10:39 am

Det er ikke det du sier du ønsker å diskutere lenger opp, da vil du vite hvor mange som har måttet gå ekstra år. I det hele tatt så sauser du sammen en haug med anklager mot alt som er av offentlige instanser både på personlig grunnlag gjennom dine opplevelser og på generelt grunnlag.

At du har hatt en vond skoletid er selvfølgelig tragisk, det er ikke år man får igjen og at skolevesenet har skapt tapere gjennom årene er det vel liten tvil om. Nå har man gjennom etterkrigstiden forsøkt å endre både skolevesen, helsevesen og sosialvesen i retning medvirkning og mindre ovenfra og ned praksis. Min personlige mening er at av disse tre så har skolevesenet kommet lengst i den prosessen av de tre. Så er det selvfølgelig ting vi driver med i dag som man vil bli forferdet over om 30-40 år men sånn er verden.
"Blant alle tortur-instrumenter jeg har prøvd, er et ekstra år på ungdomsskolen, noe av det verste.", skriver jeg i et innlegg på denne tråden. La det være klart at jeg personlig aldri har måttet gå et ekstra år. Min harme over dette systemet er vekket av møter med andre som har gjennomgått denne behandlingen i skolesystemet. Jeg mener at et ekstra-år på ungdomsskolen er et stigma det sjeldent snakkes om, og derfor nevner jeg det. Og menneskene som har vært utsatt for dette har jeg enormt stor respekt for. Men jeg har ikke selv måttet ta det tunge ekstra-året. Fortielse er det verste jeg vet! Derfor synes jeg at mennesker som er blitt satt i en gapestokk, bør få oppreisning.

Skolens overgrep er mange, også internasjonalt, med land vi kan sammenligne oss med. Den Kanadiske stat har nå foreslått å tilby ofre for internatskoler for minoritetselever flere 100 milliarder kroner. Ja, jeg skrev riktig: Flere 100 milliarder kroner. I Norge har vi ikke tatt et oppgjør med internatskoler for minoritetselever ennå. Men hvis jeg var Jens, ville det første jeg gjorde som sentralbanksjef være å sette av en stor del av oljefondet til fremtidig erstatning til samene. Selv om tidligere helseminister Dagfinn Høybråten har snille hunde-øyne, har han tidligere vist at han også har tenner, og kan glefse til hvis han må (jfr. røykeloven). Det skulle ikke forundre meg om han i egenskap av leder for norsk sannhetskommisjon for samer, vil finne gode grunner til å rive av kjøttfulle stykker av oljefondet. Sa noen at norsk skole er uskyldig?
For det første er beløpet ditt fra Canada oppspinn. Tilbudet er på 321 millioner kanadiske dollar som er ca 2,2 milliarder kroner.

For det andre så er det nok veldig få som sier at norsk eller andre skoler er uskyldige.

For det tredje har vi i Norge et helt annet kompensasjonssystem enn Canada så noe stort stykke oljefond er det selvfølgelig ikke snakk om.
Ok. Da har NRK lurt meg igjen. De nevnte den summen. Og det heter Kanada, ikke Canada, på norsk. Men selv den lille fliken av norsk språk har vel blitt revet ut av vokabularet. Akk ja.

Men urfolks tap av land, vann, språk og kultur, lar seg kvantifisere. Og tapssummene er enorme. Tenk deg Norge og nordmenn som urfolk. Tenk deg om hele Norge hadde vært en koloni frem til i dag. Vi vant uavhengighet i 1814, og Norge var et nord-vest-europeisk land som nøt godt av både britisk og tysk økonomisk oppsving. Men om all vår vinning mellom 1814 og til dagens dato skulle kvantifiseres i penger, ville summen vært astronomisk. Det at Norge løsriver seg fra Danmark, utløser enorme summer. Det er disse summene den Kanadiske regjering nå forsøker å kvantifisere. Indianerne i Kanada er verdt flere 100 milliarder kroner. 321 millioner kanadiske dollars har jeg ikke hørt noe om. Det tror jeg er tøys og tull. Har du vært i Kristiansand og i Dyreparken og besøkt Kardemomme-by?

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Oddesen skrev: ons feb 16, 2022 10:03 pm Og det heter Kanada, ikke Canada, på norsk.
Vel, du har både Store Norske Leksikon og Språkrådet mot deg her, så lykke til.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Oddesen skrev: man jan 24, 2022 10:03 pm Barn ble tvunget til å gå et ekstra år på ungdomsskolen. Hvor mange vet at dette foregikk, foregår i forgårs? Er vi døve og stumme ovenfor ekstra-år? Jeg hater den norske skole for å mishandle elever. Noen elever måtte gå et ekstra år, fordi de var "dumme". Men de var ikke dumme. Det var samfunnet som var dumt. Og skolen. Eleven var den eneste kloke. Alle andre var dumme.
Synes du skal ta med NASA også. De er kjempedumte. De dyrker stjernestatuser og gjør lite for vanlige folk.
Kjempedumt

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Oddesen skrev: man jan 24, 2022 10:20 pm
Oddesen skrev: man jan 24, 2022 10:15 pm Å snakke samisk er dumt. Det kjenner vi alle til. Fornorskingen av samer er viden kjent. Men at alle elever i den norske skole måtte stå "skole-rett" og si "ja, vi elsker" og "fra den kilde ren, i den dype grunn - ligger livets edelsten. Jesus er den rene kilde, folkens." Vi sier ikke så mye om det nå.

Jeg måtte lære meg kristne salmer hver dag. Min lærer hørte meg. Hver dag i alle år.
Dette er faktisk en løgn. Jeg hadde et år en lærer som var ekstra gammeldags. Og han lærte oss kristne salmer i løpet av det året. Men ellers har jeg hatt det fint på grunnskolen/barneskolen. Bortsett fra...Nei, det tar vi opp en annen gang.
Tok du deg selv i en løgn?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Foreldre og Barn»