Situasjonen i Ukraina

Låst
Fernandovonarb

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Fernandovonarb »

De ble HIMARS'ed😁 Denne øya og det systemet har vært oppe i tråden tidligere. Nå er russerne stuck der, og kan ikke evakuere via båt som blir senket med Harpoon. Tenk for en situasjon å være i for soldatene.

Falcon

Legg inn av Falcon »



Klodens mest høyteknologiske jagerfly langs Ukrainas grense med transponderkode på, slik at alle kan se. Klarere signal til Kremlin kan knapt sendes

DennisB

Legg inn av DennisB »

Foucault skrev: man jun 27, 2022 2:06 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 1:47 pm
Foucault skrev: man jun 27, 2022 1:35 pm

Er denne «suppen av C-nasjoner» det samme som Trumps «Shithole Countries»?
Jeg var litt mildere i uttalelsen enn det da :D
Trump refererte vel til afrikanske nasjoner, samt El Salvador og Haiti. Mye samme ulla ja ;)
Ok. Artig at du føler deg såpass overlegen at du, uten å blunke, kan kategorisere så mange, vidt forskjellige land som C-nasjoner.

I mine øyne blir slike uttalelser bare veldig barnslige og arrogante.
Men herre jesus.. Dette startet jo med at denne kinesiske representanten sammenlignet BRICS med G7 landene.. Det er det jeg svarer på.

Det finnes jo ikke ett land i den bolken der som er i nærheten av å ha noen økonomisk styrke på linje med G7..

Perspektiv, mann, perspektiv. Dette er C-nasjoner sammenlignet med G7-landene.

La oss si at jeg tar utgangspunkt i at disse 7 nasjonene da er A-nasjoner, siden de er valgt inn der. Så kommer bolken under, hvor f.eks. Norge er med, som en av B-nasjonene.
Trenger jeg forklare dette ytterligere?

Steike, for et arrogant svar asså.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Siden generalen var oppe i tråden nylig😁😁

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Garindan skrev: man jun 27, 2022 11:02 am
DennisB skrev: man jun 27, 2022 10:56 am
Falcon skrev: man jun 27, 2022 10:46 am

De ser ut til å ha glemt at veksten til brics skyldes relativ harmoni med vesten.

Brasil med sin industri vil ikke klare seg uten vesten, India kan ikke fortsette å sitte på gjerdet om de går imot vesten for fullt, Sør-Afrika balanserer på en knivsegg med et ANC-regime som kan bli enda mer upålitelig og totalitært med kinas hjelp.
Ja, ikke minst. Alle disse landene står i fare for å miste store fordeler de har hatt i økonomisk samarbeid med Vesten. De er på god vei allerede.

Men det var et billig poeng å bare telle antall hoder i disse landene. India og Kina har mer enn 2.8 billioner innbyggere alene. Vi får la disse to landene legge framtidsplanene for oss, siden de er så mange, lol.
Hvordan går det med Europa og vesten nå som vi har mistet de store økonomiske fordelene som samarbeidet med Russland har gitt? Hint: Gassen som Europa er avhengig av. Vi kan ta med kunstgjødsel, hvete, solsikkeolje, titan og andre jordmetaller i samme slengen.
Det er litt dyrere, men det går helt fint.

OrmenLange
Innlegg: 1814

Legg inn av OrmenLange »

DennisB skrev: man jun 27, 2022 2:24 pm
Foucault skrev: man jun 27, 2022 2:06 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 1:47 pm

Jeg var litt mildere i uttalelsen enn det da :D
Trump refererte vel til afrikanske nasjoner, samt El Salvador og Haiti. Mye samme ulla ja ;)
Ok. Artig at du føler deg såpass overlegen at du, uten å blunke, kan kategorisere så mange, vidt forskjellige land som C-nasjoner.

I mine øyne blir slike uttalelser bare veldig barnslige og arrogante.
Men herre jesus.. Dette startet jo med at denne kinesiske representanten sammenlignet BRICS med G7 landene.. Det er det jeg svarer på.

Det finnes jo ikke ett land i den bolken der som er i nærheten av å ha noen økonomisk styrke på linje med G7..

Perspektiv, mann, perspektiv. Dette er C-nasjoner sammenlignet med G7-landene.

La oss si at jeg tar utgangspunkt i at disse 7 nasjonene da er A-nasjoner, siden de er valgt inn der. Så kommer bolken under, hvor f.eks. Norge er med, som en av B-nasjonene.
Trenger jeg forklare dette ytterligere?

Steike, for et arrogant svar asså.
Kinas økonomi er større enn Tyskland, Italia, Frankrike, UK og Canadas økonomi til sammen, altså 5 av G7-landene. India var verdens 6. største økonomi i 2020. Da blir det litt for dumt det du skriver.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Big George skrev: man jun 27, 2022 1:20 pm Putin har hyret inn utenlandske leiesoldater fra sin diktatorvenner rundt om i verden. Det er nok mange av de som faller på slagmarken.
Jeg lurer på om syrere gjør mer nytte enn skade for Russland. Har mine tvil..

DennisB

Legg inn av DennisB »

OrmenLange skrev: man jun 27, 2022 3:16 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 2:24 pm
Foucault skrev: man jun 27, 2022 2:06 pm

Ok. Artig at du føler deg såpass overlegen at du, uten å blunke, kan kategorisere så mange, vidt forskjellige land som C-nasjoner.

I mine øyne blir slike uttalelser bare veldig barnslige og arrogante.
Men herre jesus.. Dette startet jo med at denne kinesiske representanten sammenlignet BRICS med G7 landene.. Det er det jeg svarer på.

Det finnes jo ikke ett land i den bolken der som er i nærheten av å ha noen økonomisk styrke på linje med G7..

Perspektiv, mann, perspektiv. Dette er C-nasjoner sammenlignet med G7-landene.

La oss si at jeg tar utgangspunkt i at disse 7 nasjonene da er A-nasjoner, siden de er valgt inn der. Så kommer bolken under, hvor f.eks. Norge er med, som en av B-nasjonene.
Trenger jeg forklare dette ytterligere?

Steike, for et arrogant svar asså.
Kinas økonomi er større enn Tyskland, Italia, Frankrike, UK og Canadas økonomi til sammen, altså 5 av G7-landene. India var verdens 6. største økonomi i 2020. Da blir det litt for dumt det du skriver.
Du snubler inn i en diskusjon du ikke har oversikt over.

C-nasjonene jeg snakker om, er landene som ikke allerede er medlemmer av BRICS.

Jeg spurte pølsa hvilke alternative land BRICS skulle utvide med.

Det er hva denne diskusjonen går på.
Da legger vi den død.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Et kjøpesenter fylt med sivile er den siste i rekken av kriminelle handlinger. Og det i noe som jeg mener ellers er en relativt fredelig by et stykke borte fra fronten. Mulig presisjonen igjen er et tema her.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Fernandovonarb skrev: man jun 27, 2022 3:59 pm Et kjøpesenter fylt med sivile er den siste i rekken av kriminelle handlinger. Og det i noe som jeg mener ellers er en relativt fredelig by et stykke borte fra fronten. Mulig presisjonen igjen er et tema her.
Kan være mangel på presisjon, det er vel å håpe. Alternativet er jo at russerne blir mer og mer desperate, og bare vil spre frykt. Regelrett terror altså.

Hva skjedde med tweeten forresten?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

DennisB skrev: man jun 27, 2022 4:10 pm
Fernandovonarb skrev: man jun 27, 2022 3:59 pm Et kjøpesenter fylt med sivile er den siste i rekken av kriminelle handlinger. Og det i noe som jeg mener ellers er en relativt fredelig by et stykke borte fra fronten. Mulig presisjonen igjen er et tema her.
Kan være mangel på presisjon, det er vel å håpe. Alternativet er jo at russerne blir mer og mer desperate, og bare vil spre frykt. Regelrett terror altså.

Hva skjedde med tweeten forresten?
Hmm. Mulig fordi det er så mange ofre at de vil legge lokk på det? Det virker å være veldig ille i følge andre som skriver om det.

Falcon

Legg inn av Falcon »

mer russisk terror...

OrmenLange
Innlegg: 1814

Legg inn av OrmenLange »

DennisB skrev: man jun 27, 2022 3:41 pm
OrmenLange skrev: man jun 27, 2022 3:16 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 2:24 pm
Men herre jesus.. Dette startet jo med at denne kinesiske representanten sammenlignet BRICS med G7 landene.. Det er det jeg svarer på.

Det finnes jo ikke ett land i den bolken der som er i nærheten av å ha noen økonomisk styrke på linje med G7..

Perspektiv, mann, perspektiv. Dette er C-nasjoner sammenlignet med G7-landene.

La oss si at jeg tar utgangspunkt i at disse 7 nasjonene da er A-nasjoner, siden de er valgt inn der. Så kommer bolken under, hvor f.eks. Norge er med, som en av B-nasjonene.
Trenger jeg forklare dette ytterligere?

Steike, for et arrogant svar asså.
Kinas økonomi er større enn Tyskland, Italia, Frankrike, UK og Canadas økonomi til sammen, altså 5 av G7-landene. India var verdens 6. største økonomi i 2020. Da blir det litt for dumt det du skriver.
Du snubler inn i en diskusjon du ikke har oversikt over.

C-nasjonene jeg snakker om, er landene som ikke allerede er medlemmer av BRICS.

Jeg spurte pølsa hvilke alternative land BRICS skulle utvide med.

Det er hva denne diskusjonen går på.
Da legger vi den død.
Da var du veldig utydelig i formuleringene. Fint at du oppklarte det.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Norges plan om å følge NATOs mål for alle medlemmer om å bruke minst 2% av BNP på forsvarene sine, forkludres fordi vi faktisk tjener for mye penger for tiden. Selv tillegget som ble bevilget på 3 milliarder i mars, utgjør samlet nå ikke mer enn 1.55% av BNP brukt på Norges forsvar.

Nesten litt pinlig at vi tjener så mye på denne krigen. Vi får sende mer hjelp til Ukraina, og/eller øke bevilgningene til eget forsvar. En litt vanskelig balansegang dog, for ekstrainntektene vi har nå, kan vi ikke belage oss på i framtida, selv om priser på olje og gass vil være høye en lang stund framover.
Men flere overføringer til Forsvaret må altså til for at vi skal holde NATOs mål.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .hdzzvSr4Y
Sist redigert av DennisB den man jun 27, 2022 5:02 pm, redigert 1 gang totalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

OrmenLange skrev: man jun 27, 2022 4:46 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 3:41 pm
OrmenLange skrev: man jun 27, 2022 3:16 pm
Kinas økonomi er større enn Tyskland, Italia, Frankrike, UK og Canadas økonomi til sammen, altså 5 av G7-landene. India var verdens 6. største økonomi i 2020. Da blir det litt for dumt det du skriver.
Du snubler inn i en diskusjon du ikke har oversikt over.

C-nasjonene jeg snakker om, er landene som ikke allerede er medlemmer av BRICS.

Jeg spurte pølsa hvilke alternative land BRICS skulle utvide med.

Det er hva denne diskusjonen går på.
Da legger vi den død.
Da var du veldig utydelig i formuleringene. Fint at du oppklarte det.
Tar det til etterretning ;)

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

DennisB skrev: man jun 27, 2022 4:57 pm Norges plan om å følge NATOs mål for alle medlemmer om å bruke minst 2% av BNP på forsvarene sine, forkludres fordi vi faktisk tjener for mye penger for tiden. Selv tillegget som ble bevilget på 3 milliarder i mars, utgjør samlet nå ikke mer enn 1.55% av BNP brukt på Norges forsvar.

Nesten litt pinlig at vi tjener så mye på denne krigen. Vi får sende mer hjelp til Ukraina, og/eller øke bevilgningene til eget forsvar. En litt vanskelig balansegang dog, for ekstrainntektene vi har nå, kan vi ikke belage oss på i framtida, selv om priser på olje og gass vil være høye en lang stund framover.
Men flere overføringer til Forsvaret må altså til for at vi skal holde NATOs mål.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .hdzzvSr4Y
Var vel Trump som ville at andre Nato-land skulle bidra mer, og kom med dette 2%-målet.
"First they laugh, then they copy"

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:11 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 4:57 pm Norges plan om å følge NATOs mål for alle medlemmer om å bruke minst 2% av BNP på forsvarene sine, forkludres fordi vi faktisk tjener for mye penger for tiden. Selv tillegget som ble bevilget på 3 milliarder i mars, utgjør samlet nå ikke mer enn 1.55% av BNP brukt på Norges forsvar.

Nesten litt pinlig at vi tjener så mye på denne krigen. Vi får sende mer hjelp til Ukraina, og/eller øke bevilgningene til eget forsvar. En litt vanskelig balansegang dog, for ekstrainntektene vi har nå, kan vi ikke belage oss på i framtida, selv om priser på olje og gass vil være høye en lang stund framover.
Men flere overføringer til Forsvaret må altså til for at vi skal holde NATOs mål.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .hdzzvSr4Y
Var vel Trump som ville at andre Nato-land skulle bidra mer, og kom med dette 2%-målet.
"First they laugh, then they copy"

:lol: Trump var president i 2014 når dette ble vedtatt ?
Kanskje lese litt mindre østlig søppelpresse.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

Kjøpesenter truffet. Pro-russerne her vil med stor sannsynlighet finne på en unnskyldning. En skam.

Jack

Legg inn av Jack »

Vet ikke om dette er blitt postet her inne, men...


DennisB

Legg inn av DennisB »

Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:11 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 4:57 pm Norges plan om å følge NATOs mål for alle medlemmer om å bruke minst 2% av BNP på forsvarene sine, forkludres fordi vi faktisk tjener for mye penger for tiden. Selv tillegget som ble bevilget på 3 milliarder i mars, utgjør samlet nå ikke mer enn 1.55% av BNP brukt på Norges forsvar.

Nesten litt pinlig at vi tjener så mye på denne krigen. Vi får sende mer hjelp til Ukraina, og/eller øke bevilgningene til eget forsvar. En litt vanskelig balansegang dog, for ekstrainntektene vi har nå, kan vi ikke belage oss på i framtida, selv om priser på olje og gass vil være høye en lang stund framover.
Men flere overføringer til Forsvaret må altså til for at vi skal holde NATOs mål.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .hdzzvSr4Y
Var vel Trump som ville at andre Nato-land skulle bidra mer, og kom med dette 2%-målet.
"First they laugh, then they copy"
Trump maste mye om økte andeler fra medlemslandene ja. Jeg har ingen problemer med å gi Trump mer kred for diverse saker, enn de aller fleste andre på FD.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

LD-Johnson skrev: man jun 27, 2022 5:13 pm
Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:11 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 4:57 pm Norges plan om å følge NATOs mål for alle medlemmer om å bruke minst 2% av BNP på forsvarene sine, forkludres fordi vi faktisk tjener for mye penger for tiden. Selv tillegget som ble bevilget på 3 milliarder i mars, utgjør samlet nå ikke mer enn 1.55% av BNP brukt på Norges forsvar.

Nesten litt pinlig at vi tjener så mye på denne krigen. Vi får sende mer hjelp til Ukraina, og/eller øke bevilgningene til eget forsvar. En litt vanskelig balansegang dog, for ekstrainntektene vi har nå, kan vi ikke belage oss på i framtida, selv om priser på olje og gass vil være høye en lang stund framover.
Men flere overføringer til Forsvaret må altså til for at vi skal holde NATOs mål.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .hdzzvSr4Y
Var vel Trump som ville at andre Nato-land skulle bidra mer, og kom med dette 2%-målet.
"First they laugh, then they copy"

:lol: Trump var president i 2014 når dette ble vedtatt ?
Kanskje lese litt mindre østlig søppelpresse.
Åja, det var ikke Trump som foreslo det nei. Han bare "bemerket" at det allerede vedtatte målet ikke ble fulgt (veldig overraskende ja).
https://folkogforsvar.no/prosenter-til-besvaer/

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Fernandovonarb skrev: man jun 27, 2022 2:07 pm
Falcon skrev: man jun 27, 2022 12:00 pm
Irriterer meg litt den tregheten med å få gitt våpen som evnet å gjøre dette. Måtte altså gå over 3 måneder før det ble iverksatt. Himars burde blitt gitt bort med en gang det ble klart at Ukraina ville kjempe til døden.

Nå virker det som alle restriksjoner holder på å fjernes heldigvis. Både vestlige fly og luftvern er på trappene når det gjelder beslutninger. Akkurat det var ikke et sekund for tidlig.
Slovakia er klar til å gi sine MIG-29 til Ukraina. Det de venter på er en plan om å få en sikkerhet fra Tsjekkia og Tyskland over sitt luftrom til de får F-16 fra USA. Var vel snakk om 20 fly

fargerik

Legg inn av fargerik »

Putin og orkene fornekter seg ikke.
Nå har de for faen presisjonsbombet et digert kjøpesenter i Krementsjuk milevis fra fronten, på grunn av at det var et tusentalls folk der som var ute for å kjøpe mat.
Tusen sivile på handletur.
Militært mål?
Hvor nedrig kan det gjøres?
Hvor langt kan ondskapen gå?

Jack

Legg inn av Jack »

Terroriststaten russland.


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:23 pm
LD-Johnson skrev: man jun 27, 2022 5:13 pm
Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:11 pm

Var vel Trump som ville at andre Nato-land skulle bidra mer, og kom med dette 2%-målet.
"First they laugh, then they copy"

:lol: Trump var president i 2014 når dette ble vedtatt ?
Kanskje lese litt mindre østlig søppelpresse.
Åja, det var ikke Trump som foreslo det nei. Han bare "bemerket" at det allerede vedtatte målet ikke ble fulgt (veldig overraskende ja).
https://folkogforsvar.no/prosenter-til-besvaer/
Hva mener du om at russerne bomber et kjøpesenter fylt opp av opp mot 1000 sivile langt fra fronten ? Det er vel ok for deg fordi USA bombet et våtmarked et sted i Nord-Vietnam i 1963 ? Til din orientering måtte en ansvarlig US offiser stå skolerett fordi en amerikansk drone ved en glipp drepte 12 sivile afghanere sommeren 2021. Mener du (terror)bombingen av et kjøpesenter er helt på sin plass, eller er dette falske nyheter, Ukraina propaganda eller USA sin feil ?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Hvis Lukasjenko setter inn sitt militære og angriper Ukraina fra Belarus. Hvordan vil vesten/NATO reagere på der? Vil de kunne sette inn noe for å stoppe et eventuelt angrep?
Noen som har et vettugt svar?

Falcon

Legg inn av Falcon »

Gorgi skrev: man jun 27, 2022 6:19 pm Hvis Lukasjenko setter inn sitt militære og angriper Ukraina fra Belarus. Hvordan vil vesten/NATO reagere på der? Vil de kunne sette inn noe for å stoppe et eventuelt angrep?
Noen som har et vettugt svar?
jeg vil tippe at Polen da vil gå inn i krigen.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Og dette pakket sitter folk her i Norge å forsvarer.
Venter på bortforklaringene om at det var en Ukrainsk bombe eller at alt vi ser er fiksjon.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Gorgi skrev: man jun 27, 2022 5:31 pm
Fernandovonarb skrev: man jun 27, 2022 2:07 pm
Falcon skrev: man jun 27, 2022 12:00 pm
Irriterer meg litt den tregheten med å få gitt våpen som evnet å gjøre dette. Måtte altså gå over 3 måneder før det ble iverksatt. Himars burde blitt gitt bort med en gang det ble klart at Ukraina ville kjempe til døden.

Nå virker det som alle restriksjoner holder på å fjernes heldigvis. Både vestlige fly og luftvern er på trappene når det gjelder beslutninger. Akkurat det var ikke et sekund for tidlig.
Slovakia er klar til å gi sine MIG-29 til Ukraina. Det de venter på er en plan om å få en sikkerhet fra Tsjekkia og Tyskland over sitt luftrom til de får F-16 fra USA. Var vel snakk om 20 fly
Er ikke amerikaneren interessert i å se hvor stridsdyktig F-35 er? Kan de ikke "glemme" et par, i nærhet av Ukraina?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Nå ser det som at USA vil sende NASAMS til Ukraina. Et avansert norskprodusert luftvern som jeg har etterlyst en stund.
Det vil bidra til å stoppe disse terrorbombingene vi nå ser.

https://sol.no/nyheter/ap-usa-vil-forsy ... m/76469047

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»