Løp for livet.

Svar
Boccherini

Re: Løp for livet.

Legg inn av Boccherini »

lok1 skrev: fre mai 27, 2022 2:44 pm
Boccherini skrev: fre mai 27, 2022 2:42 pm
lok1 skrev: ons mai 25, 2022 3:55 pm 45x15 x 30. Fin økt i 40 varmegrader innendørs.
Hva var tempoet på hhv. første og siste drag ? :-)
10x10.6 10x11.2 og 10x12. Altså km/t.

Og det er mitt tempo da. For 6 måneder siden var tempoet 9 og 10, så det kommer seg.
Fornuftig og flott progresjon!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fartslek i dag, 10,5 min x 3, 2 min aktiv pause mellom hver bolk
1 m - 1%
1,5 m - 5 %
2 m - 1 %
1,5 m - 5 %
3 m - 1 %
1,5 m - 5 %
Alt X 3

Digg og blytungt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

En god tur i dag morges.
Forleden tok jeg nok for hardt i med styrketrening her hjemme - med den følgen av dagen etterpå hadde jeg megavondt, og gåturen var slitsomt da det ofte 'lynte til' diverse musker i overkroppen ved bevegelse, men kom igjennom med forsiktighet og i dag er det bra igjen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ny 4x4 intervall på mølla, men forsøke å være litt mer forberedt i dag morges. Dessverre, det ble fortsatt mye styr og frustrasjon, da fokus på puls/soner gjorde at man ikke helt fant rytmen de første 8-10 minuttene. Tok jo evigheter før noe skjedde med pulsklokka, og lå mystisk lavt i nesten 10 minutter, og ikke før man kjørte ut i løp 2 at ting endelig begynte å skje og man bikka rød sone. Var rimelig sliten tidlig ut (lå sikkert for høyt og stressa over hvorfor pulsen ikke steg), og tviler på at det stemte med innsatsen, for lå i perioder oppom 17-18 km og den forbaska pulsklokka nektet å samarbeide. Kunne sikkert kjørt på enda hardere, og gått i minus, slik den klokka konstant motarbeidet meg hele veien.

Så var det nyinnkjøpt drikkeflaske, jippi. Etter første økt var planen å helle innpå deilig og iskald vann, men jada, der hadde toppen løsna (møkkaflaske) og halvparten av innholdet lå igjen i bagen min, og som ikke det var nok, ville ikke drikketuten åpne seg, så måtte bite i vilt raseri, alt mens man forsøkte å få nedjustert farten på tredemølla, og selv da skjedde ingen ting. Frista til å kaste hele greia i gulvet, og kanskje like greit. Den kom med en fæl lukt fra plastikken, og stinka rimelig nasty, selv etter to runder i oppvaskmaskinen.

Nei, får kjøre lettest mulig, neste uke. Halvliter brusflaske med kaldt vann, da vet en hva man får.

Først på siste økt at man følte ting begynte å falle på plass, men da var en jo helt i kjelleren, og la på 5 minutter ekstra med rolig nedjogg og nei, skal ikke gi meg, men føles kjipt når man gir alt, og likevel føler at man ikke er i nærheten.
Men får bare ta en pause, og prøve igjen neste uke.

God helg.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I dag var det varmt, så startet klokka 09 i dag, lite folk ute da. Håper det blir kjøligere ganske kjapt.
Det mest positive er at jeg har kunnet halvere Ventolin-dosene i forbindelse med større slike anstrengelser.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Frank.N.Steen skrev: fre jun 03, 2022 2:19 pm Ny 4x4 intervall på mølla, men forsøke å være litt mer forberedt i dag morges. Dessverre, det ble fortsatt mye styr og frustrasjon, da fokus på puls/soner gjorde at man ikke helt fant rytmen de første 8-10 minuttene. Tok jo evigheter før noe skjedde med pulsklokka, og lå mystisk lavt i nesten 10 minutter, og ikke før man kjørte ut i løp 2 at ting endelig begynte å skje og man bikka rød sone. Var rimelig sliten tidlig ut (lå sikkert for høyt og stressa over hvorfor pulsen ikke steg), og tviler på at det stemte med innsatsen, for lå i perioder oppom 17-18 km og den forbaska pulsklokka nektet å samarbeide. Kunne sikkert kjørt på enda hardere, og gått i minus, slik den klokka konstant motarbeidet meg hele veien.

Så var det nyinnkjøpt drikkeflaske, jippi. Etter første økt var planen å helle innpå deilig og iskald vann, men jada, der hadde toppen løsna (møkkaflaske) og halvparten av innholdet lå igjen i bagen min, og som ikke det var nok, ville ikke drikketuten åpne seg, så måtte bite i vilt raseri, alt mens man forsøkte å få nedjustert farten på tredemølla, og selv da skjedde ingen ting. Frista til å kaste hele greia i gulvet, og kanskje like greit. Den kom med en fæl lukt fra plastikken, og stinka rimelig nasty, selv etter to runder i oppvaskmaskinen.

Nei, får kjøre lettest mulig, neste uke. Halvliter brusflaske med kaldt vann, da vet en hva man får.

Først på siste økt at man følte ting begynte å falle på plass, men da var en jo helt i kjelleren, og la på 5 minutter ekstra med rolig nedjogg og nei, skal ikke gi meg, men føles kjipt når man gir alt, og likevel føler at man ikke er i nærheten.
Men får bare ta en pause, og prøve igjen neste uke.

God helg.
Tenk mer i baner: utfordring = moro. Du kan klare alt du vil, du får unnskylde meg om jeg er for direkte men det virker som om du kan jobbe litt med innstillingen din. Jo bedre form man er i, jo lengre tid bruker man på å komme opp i puls. Start gjerne oppvarmingen med ganske høy stigning og øk suksessivt, legg på små fartsdrag også om det tar altfor lang tid. Ang drikkeflasker så er det enten kvalitet eller brusflaske som gjelder, ikke dritten i midten.

Å tenke at du skal ta en pause fordi det butter imot er litt som å gi opp. Tenk ett og ett steg, det klarer du alltid. Ang intervaller, for å få en stjerneøkt så må man ha dagen og det kjenner man ikke alltid før man er i gang. Men selv om økten er dritt og blytung så får man treningseffekten. Jobb litt med innstillingen din så løsner mye tenker jeg

Queenie

Legg inn av Queenie »

I dag var en sånn midt-på-treet-dag, følte at formen var fin og at jeg løp lett og ledig, men tok tid før puls og fart kom seg. Første gang jeg har løpt dette programmet så litt ukjent farvann, bestemte meg for at det var viktigere å holde seg til planen enn å løpe for fort tidlig og sprekke. Klart forbedringspotensiale, starter hardere neste uke

2 x (10 x 40+20)

Første bolk samme fart hele veien: 11,5 km/t og 2%, føltes lett og lå på 145-147 i puls.

Andre bolk: startet på 11,5 km/t+ 2%, økte 0,2 km/t per drag. Avsluttet på 177 i puls

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Queenie skrev: man jun 06, 2022 7:44 pm Tenk mer i baner: utfordring = moro. Du kan klare alt du vil, du får unnskylde meg om jeg er for direkte men det virker som om du kan jobbe litt med innstillingen din. Jo bedre form man er i, jo lengre tid bruker man på å komme opp i puls. Start gjerne oppvarmingen med ganske høy stigning og øk suksessivt, legg på små fartsdrag også om det tar altfor lang tid. Ang drikkeflasker så er det enten kvalitet eller brusflaske som gjelder, ikke dritten i midten.

Å tenke at du skal ta en pause fordi det butter imot er litt som å gi opp. Tenk ett og ett steg, det klarer du alltid. Ang intervaller, for å få en stjerneøkt så må man ha dagen og det kjenner man ikke alltid før man er i gang. Men selv om økten er dritt og blytung så får man treningseffekten. Jobb litt med innstillingen din så løsner mye tenker jeg
Takker for gode innspill, og ja, er nok litt for stressa/overivrig om dagene, og etter å ha sjekket via Polarflow og litt mer rundt info om siste to innendørs intervalløktene, så var det nok ganske likt i innsats, bare at pulsen ikke helt hang med i svingene.
Men tror jeg skal prøve meg på det du nevner, om høy stigning og økning, deretter noen mulige farts/tempo mini-økter, bare unngå fella å gi på for hardt, før selve hovedøkta skal inntas.

Ja, disse 40-60 kroners drikkeflaskene hos XXL og lignende, har virkelig ikke imponert siste årene. Synd, for den man kjøpte til 39 kroner (i 2018) holdt i årevis, og var solid kvalitet i forhold til de senere billigvariantene, som både lukter fælt og virker å ikke tåle særlig mye, før de er ødelagt.

Angående pausen, var det ikke fra all løping/trening, kun innendørs intervaller, ettersom kroppen ikke har helt funnet seg til rette og usikker på hvor lang restitusjon man trenger. Tviler på at det er lurt å kjøre 2-3 på rad av den typen, og heller variere mellom rolig langturer, kortere og noe kjappere og intervaller, med 1 dags pause mellom, og virker som det funker greit for meg, enn så lenge.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Frank.N.Steen skrev: tir jun 07, 2022 11:58 am
Queenie skrev: man jun 06, 2022 7:44 pm Tenk mer i baner: utfordring = moro. Du kan klare alt du vil, du får unnskylde meg om jeg er for direkte men det virker som om du kan jobbe litt med innstillingen din. Jo bedre form man er i, jo lengre tid bruker man på å komme opp i puls. Start gjerne oppvarmingen med ganske høy stigning og øk suksessivt, legg på små fartsdrag også om det tar altfor lang tid. Ang drikkeflasker så er det enten kvalitet eller brusflaske som gjelder, ikke dritten i midten.

Å tenke at du skal ta en pause fordi det butter imot er litt som å gi opp. Tenk ett og ett steg, det klarer du alltid. Ang intervaller, for å få en stjerneøkt så må man ha dagen og det kjenner man ikke alltid før man er i gang. Men selv om økten er dritt og blytung så får man treningseffekten. Jobb litt med innstillingen din så løsner mye tenker jeg
Takker for gode innspill, og ja, er nok litt for stressa/overivrig om dagene, og etter å ha sjekket via Polarflow og litt mer rundt info om siste to innendørs intervalløktene, så var det nok ganske likt i innsats, bare at pulsen ikke helt hang med i svingene.
Men tror jeg skal prøve meg på det du nevner, om høy stigning og økning, deretter noen mulige farts/tempo mini-økter, bare unngå fella å gi på for hardt, før selve hovedøkta skal inntas.

Ja, disse 40-60 kroners drikkeflaskene hos XXL og lignende, har virkelig ikke imponert siste årene. Synd, for den man kjøpte til 39 kroner (i 2018) holdt i årevis, og var solid kvalitet i forhold til de senere billigvariantene, som både lukter fælt og virker å ikke tåle særlig mye, før de er ødelagt.

Angående pausen, var det ikke fra all løping/trening, kun innendørs intervaller, ettersom kroppen ikke har helt funnet seg til rette og usikker på hvor lang restitusjon man trenger. Tviler på at det er lurt å kjøre 2-3 på rad av den typen, og heller variere mellom rolig langturer, kortere og noe kjappere og intervaller, med 1 dags pause mellom, og virker som det funker greit for meg, enn så lenge.
Ikke heng deg så opp i duppeditter selv om det er gøy, pulsen kan du sjekke på mølla på senteret også. Hvis jeg ikke har med pulsklokken min (jeg kan være et surrehue når jeg har mye å gjøre og det er vel den tingen jeg glemmer oftest) så sjekker jeg pulsen et par ganger ila oppvarmingen, før første drag, og så jevnlig mellom dragene. Mer trenger man faktisk ikke, i gamle dager brukte vi jo bare hals og fingre :) Det er også ganske vanlig å ha dårlige dager, jeg trener veldig mye for tiden og har gjort det i mange måneder nå, formen er veldig bra, men av og til har man murstein i bena likevel. Men alt har med mindset'et ditt å gjøre. F eks så er man ikke nervøs, man er spent. Ingenting er umulig, man tar så små skritt at man klarer disse og bygger på og det er utenfor komfortsonen vi finner godfølelsen. Jeg kan anbefale boken "Tenk som en kriger", der kan du lese litt om innstillingen de har i de norske spesialstyrkene, alle kan lære av dette og ift trening er det fantastisk.

Intervaller er hardt på kroppen og restitusjon handler om så mangt. Som andre har nevnt i tråden så er 2 x i uken maks, og det bør være et par dager i mellom. Selv kjører jeg intervaller tirsdager eller onsdager og lørdag. Spis umiddelbart rett etterpå, væsk deg godt opp før og etter, og tren gjerne alternativt på neste økt. Mye og kvalitetsrik søvn.
Sist redigert av Queenie den tir jun 07, 2022 12:25 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Queenie skrev: tir jun 07, 2022 12:08 pm Ikke heng deg så opp i duppeditter selv om det er gøy, pulsen kan du sjekke på mølla på senteret også. Hvis jeg ikke har med pulsklokken min (jeg kan være et surrehue når jeg har mye å gjøre og det er vel den tingen jeg glemmest oftest) så sjekker jeg pulsen et par ganger ila oppvarmingen, før første drag, og så jevnlig mellom dragene. Mer trenger man faktisk ikke, i gamle dager brukte vi jo bare hals og fingre :) Det er også ganske vanlig å ha dårlige dager, jeg trener veldig mye for tiden og har gjort det i mange måneder nå, formen er veldig bra, men av og til har man murstein i bena likevel. Men alt har med mindset'et ditt å gjøre. F eks så er man ikke nervøs, man er spent. Ingenting er umulig, man tar så små skritt at man klarer disse og bygger på og det er utenfor komfortsonen vi finner godfølelsen. Jeg kan anbefale boken "Tenk som en kriger", der kan du lese litt om innstillingen de har i de norske spesialstyrkene, alle kan lære av dette og ift trening er det fantastisk.

Intervaller er hardt på kroppen og restitusjon handler om så mangt. Som andre har nevnt i tråden så er 2 x i uken maks, og det bør være et par dager i mellom. Selv kjører jeg intervaller tirsdag eller onsdager og lørdag. Spis umiddelbart rett etterpå, væsk deg godt opp før og etter, og tren gjerne alternativt på neste økt. Mye og kvalitetsrik søvn.
Er vel blitt litt for "avhengig" av disse tekniske duppedittene, og vet jo at slikt ikke har alt å si på innsatsen, men blir fort til at man henger seg opp i det, særlig når man først begynner å følge med/sammenligne fra økt til økt, og er jo så ufattelig mye info som dukker opp i displayet (veldig avhengig av merke/pris osv) men ja, kan nok fort bli litt for mye, og kanskje bare legge igjen pulsklokka ved noen anledninger, og la kroppen bestemme/kjenne på det, og ta det deretter.

Målet er 2 intervaller i uka, og tror minst 1 vil være utendørs, har endelig funnet ei motbakke der ikke er for bratt/lang, men der man har minst 60 sekunder opp i full fart, og av typen der ligger ikke for langt unna, så man må løpe i mange kilometer før en når den.
Innendørs er det nok litt "lettere" å bestemme fart, tempo og ulike varianter, men friheten til å kombinere alle inn ei større "pakke" som man kan benytte seg av, er det jeg forsøker å ha som en liten målsetting.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Restitusjonsøkt i dag: 6 km med 63% av makspuls... (for å drive ut avfall uten å produsere nytt...)

En 23 åring og 5 stk 13.-åringer... en flott gjeng å få lov å trene sammen med 😊

GOD HELG!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Blytungt i dag, men jeg kan takke meg selv, kjørte 45 min blytung rumpetrim i går etter en dansetime, det føltes som om bena var stylter i dag. Ikke lurt, men pulsen fikk kjørt seg.

3 x 10 (45+15). 1 min pause mellom hver bolk. Kun 4 min oppvarming og hadde ikke fått pulsen opp i det hele tatt, så de 7-8 første dragene var nesten oppvarming.

Første bolk: 11 km/t og 1%
Andre bolk: økning på 0,2 km/t per drag, stoppet på 12,8. 1% Puls 155-168
Tredje bolk: 11 km/t, økning med 0,5% stigning per drag, så avsluttet på 6%. Puls 165-179

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Stadig økende antall løpere på "søndags-turen" 10 stk i dag inkl meg selv... Rolig oppvarming ca 3 km så hopp/hink og løp i tribuner. Styrke i tuftepark og rolig nedjogging inn siste 2-3 km... Herlig tur der alle følte at de hadde overskudd etter økten 😊

Kamp i kveld for samtlige... blir daglige økter nå i ferien for de som ønsker det (ca 10-12 stk ?)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg jobber rimelig (for) mye om dagen, men tar en treningsøkt annenhver dag. De dagene jeg ikke trener sørger jeg for å ligge på 12-15k skritt, som regel ved omvei hjem etter jobb. Aldri vært veldig gira på løping/jogging, det har alltid vært mer gøy med skikkelige langturer. Men det har tidvis vært enormt dårlig vær her så langt, så nå blir det foruten diverse styrkeøvelser også 1 mil på 1 time på tredemølla +10min hurtig gange før og så etter. Totalpakka mtp treningsutbytte blir for en normal fyr som meg ganske bra. Blir fint å ta noen mer ad hoc-løpeturer ute snart, uten å føle meg for "bundet" til timeren på mølla.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fått kjørt 2 4x4 intervaller på tredemølle (mandag og i dag) samt 1 langtur (ca: 22-23 km) men har dessverre muligens blitt for overivrig, og har en kjip betennelse bakpå akillessenen, der ikke gjør spesielt vondt under selve løpingen, men tror jeg skal roe ned intervallene og eventuelt prøve meg på romaskin, spinning sykkel for den slags, en stund fremover, og kanskje korte ned utendørsturene, og har kjøpt noe salve som skal visstnok være fin mot slike smerter/hevelser, og masseres inn 2-3 ganger om dagen, og gjøre noen uttøyinger i trappeoppgang/trappetrinn, slik at en får lagt vekt på hæl området akillessenen, og bøye den rolig ned mot overflaten/trappetrinnet under, og holde det slikt i ca: 1 minutt av gangen, eller så mente legen min.

Håper det vil bli noe bedring utover, hvis ikke så er det jo litt kjedelig, men sånn går det vel, og får bare ta lærdom ut av det, og håpe en får opprettholdt godformen på andre måter, og har vel ikke prøvd intervaller på spinningsykkel før, så regner med det skal være mulig å få opp pulsen uten å belaste beinet for mye, slik en gjør når man løper for fullt.

Uansett, blitt glad i disse 4x4 intervallene, og i dag hadde man en overraskende god dag, der en følte man hadde overskudd til å øke farten til 17-18 km, men etterpå, kom jo da den sure svien, i form av hevelsen/betennelsen, og nei, bedre å roe ned nå, enn å fortsette å ignorere og gjøre vondt mye verre.

God helg

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: fre jun 24, 2022 3:22 pm har en kjip betennelse bakpå akillessenen, salve som skal visstnok være fin mot slike smerter/hevelser, og masseres inn 2-3 ganger om dagen,
Hva heter salven (om du vil dele det).
Før i tiden var akilles-problemer noe man måtte slite med veldig lenge, nå er det jo midler og mer kunnskap om det.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: lør jun 25, 2022 11:37 am Hva heter salven (om du vil dele det).
Før i tiden var akilles-problemer noe man måtte slite med veldig lenge, nå er det jo midler og mer kunnskap om det.
Salven heter Orudis 2,5 % gel, og skal visstnok brukes i minst 1 uke, og 2-3 ganger om dagen, samt gjøre disse trappeøvelsene med å rolig plassere foten halvveis nedpå trinnet, og senke seg med vekta ned mot trinnet under, og holde det slik i ca: 1 minutt, og gjøre det 1-2 ganger til (begge føttene) og gjenta ca 1-2 ganger senere på dagen.

Huff, frykter jo en lang time-out fra all løping, og tja, nå som en hadde kommet så godt i gang med intervall og tredemølle, men håper at veldig rolig kortere turer, utendørs, kan være mulig, mens de mer intense intervallene kan forhåpentligvis gjennomføres ved alternativer ala spinningsykkel, romaskin osv.

Vet ikke om det kan hjelpe, men dusjen man har, kommer med en slik "massasjefunksjon", der en kan trykke på en knapp, og vanntrykket blir veldig hardt og pulserende, og funka tidligere ved ubehag/smerter i beina etter for mye og tøff trening, men usikker på om det kan bidra i å hjelpe mot akillessenen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: lør jun 25, 2022 11:46 am Salven heter Orudis 2,5 % gel, og skal visstnok brukes i minst 1 uke, og 2-3 ganger om dagen, samt gjøre disse trappeøvelsene med å rolig plassere foten halvveis nedpå trinnet, og senke seg med vekta ned mot trinnet under, og holde det slik i ca: 1 minutt, og gjøre det 1-2 ganger til (begge føttene) og gjenta ca 1-2 ganger senere på dagen.
Øvelsen kjenner jeg til ja, det med dusj som du nevner aner jeg ikke noe om...

Salva du nevner er jo en på resept, men den inneholder stoffer som jeg er veldig allergisk ovenfor, så den kan jeg aldri bruke.
Fikk tilbud om den av lege i fjor pga noe i nakke / skuldre, men kunne ikke ta imot, fikk tabletten tramadol (morfinbasert), men jeg er da en av de 10% som ikke klarer å omdanne stoffet i tabletten til smertestillende...Men heldigvis gikk det over.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Stive legger+ sår akilles...

Flyndremuskelen er oftest synderen og siden den er lengre enn den store leggmuskelen så er den litt vrien å få tøyd ut.....

Sitt på huk med helene ned til underlaget/gulvet... len deg så noe fremover slik at helene er ca 1 cm over underlaget... før gjerne tyngden fra høyre til venstre fot noen ganger. Jeg tøyer ca 20 sek på hvert ben 2-3 ganger. Bruker denne øvelsen minst en gang pr dag uansett smerter eller ei... dersom smerter 2-3 ganger pr dag. Før/under/etter trening...

Du kan også massere opp denne flyndremuskelen ved å klemme på innsiden av den store leggmuskelen og du vil kjenne godt når du finner "synderen"...

;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Passport skrev: lør jun 25, 2022 12:08 pm Stive legger+ sår akilles...

Flyndremuskelen er oftest synderen og siden den er lengre enn den store leggmuskelen så er den litt vrien å få tøyd ut.....

Sitt på huk med helene ned til underlaget/gulvet... len deg så noe fremover slik at helene er ca 1 cm over underlaget... før gjerne tyngden fra høyre til venstre fot noen ganger. Jeg tøyer ca 20 sek på hvert ben 2-3 ganger. Bruker denne øvelsen minst en gang pr dag uansett smerter eller ei... dersom smerter 2-3 ganger pr dag. Før/under/etter trening...

Du kan også massere opp denne flyndremuskelen ved å klemme på innsiden av den store leggmuskelen og du vil kjenne godt når du finner "synderen"...

;)
Etter litt kjapp søking (hadde egentlig tenk å utsette dette, da man finner ofte mer negativt enn positivt) på nettet, og mulig det tipset til legen om å gjøre eksentrisk (tror jeg han kalte det) tå hev i trappeoppgang, og med 1 minutt virket å være litt på kant med hva en del andre sier (på nettet da) om trøbbel med akillessenen og uttøying. Der blir det fremhevet at man kun skal gjøre det 20-30 sekunder, og unngå 90 grads vinkel, eller noe lignende.

Blir jo også skremt når en hører om historier om oppunder 5-12 måneder med opptrening og lite/ingen løping. Så inntil videre, får jeg nok la løpingen ligge, men virker altså som en betennelse og ingen rift eller slikt, da ville det vært nærmest umulig å gjennomført en så intenst og tøff løpeøkt (knapt et døgn siden).

Fant min gamle Casall step up brett, der jeg kanskje skal bruke slik som i denne videoen:

fremfor trappeoppgangen, som blir knotete fordi det ikke er så lett å finne balansen og folk kommer jo stadig inn og ut av blokka mi.

Tipset med å sitte på huk, ligger det noen videoer ute, som en kan benytte seg av? Kanskje jeg skal bare prøve i vei, har gjort noe lignende øvelse siden man spilte fotball som tenåring.
Men takker for info, og kanskje også forsøke å massere litt området/bakre legg. Oppdaget en liten "kul/hevelse" like over hælen forrige fredag, og ikke blitt større/vondere, men ikke god å klemme for mye på, og gjør ikke vondt sånn ellers. Men håper det er fanget opp på et tidlig stadie, og ikke noe som vil trenge et år med "pause" fra løping.

Har forresten kjøpt inn fra tidligere, skosåler med ekstra "puter" under hælen/bakre del av fot, og disse funket utmerket tidligere, men virket å være best til å gå med, ikke løpe.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: tor jun 23, 2022 10:28 pm Jeg jobber rimelig (for) mye om dagen, men tar en treningsøkt annenhver dag. De dagene jeg ikke trener sørger jeg for å ligge på 12-15k skritt, som regel ved omvei hjem etter jobb.
Jeg vil si at de dagene du ikke trener så trener du likevel. :mrgreen:
Det du sier om dine omveier hjem etc er jo virkelig også en god trening.
Faktisk har du da en god blanding, balanse.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Passport skrev: lør jun 25, 2022 12:08 pm Sitt på huk med helene ned til underlaget/gulvet... len deg så noe fremover slik at helene er ca 1 cm over underlaget... før gjerne tyngden fra høyre til venstre fot noen ganger. Jeg tøyer ca 20 sek på hvert ben 2-3 ganger. Bruker denne øvelsen minst en gang pr dag uansett smerter eller ei... dersom smerter 2-3 ganger pr dag. Før/under/etter trening...
Prøvde meg ut på denne nå, og joda, tror jeg skal benytte meg av denne også (i hop med tå hev på Cassall step-up brettet), for kjente øyeblikkelig at det "skjedde" noe i leggene, når en satt på huk og "gynga" rolig mot venstre/høyre i ca: 20-30 sekunder av gangen og så over til andre siden, med 1 cm glippe fra hæl/gulvet.

Tror jeg kommer til å avstå noe mer "detektiv" arbeid på nettet, for blir jo kun skremt og deppa over alt som står der.
Kjipt tidspunkt å få noe slikt, da fastlegen blir borte i 4-6 uker, og tvilsomt lett å få noe time hos noen fysioterapaut (ikke så interessert i 1400-2000 kroner) for et besøk, men vil uansett følge med neste 5-10 dagene, og avstå alt av løping, mulig se meg om etter noen nye sko/såler om ting ikke bedrer seg/forverrer seg, og håpe at innendørs/utendørs sykling kan være mulig å gjennomføre, for litt kjipt om formen skal falle når en er så høyt oppe om dagen, men desverre også sikkert derfor en har fått en smell, blitt for overivrig og mye på en og samme gang.

Gåturer derimot, blir det nok senere i kveld, og skal så kose meg med god grillmat med familie. Så la "deppingen" ligge for denne gang.

Lezah

Legg inn av Lezah »

return_of_drakkar skrev: lør jun 25, 2022 12:35 pm
Lezah skrev: tor jun 23, 2022 10:28 pm Jeg jobber rimelig (for) mye om dagen, men tar en treningsøkt annenhver dag. De dagene jeg ikke trener sørger jeg for å ligge på 12-15k skritt, som regel ved omvei hjem etter jobb.
Jeg vil si at de dagene du ikke trener så trener du likevel. :mrgreen:
Det du sier om dine omveier hjem etc er jo virkelig også en god trening.
Faktisk har du da en god blanding, balanse.
Mye trening i å bare ha en litt mer aktiv hverdag, ja. Planen nå videre som jeg har stabilisert meg der at å løpe 1mil på 1time går helt greit er å enten øke lengden på løping eller farten, og så på sikt øke begge. Frister mest å øke farten litt, for mtp tid brukt er det jo fint å være mest mulig effektiv. Samtidig har jeg begynt å lure på om Loch Ness-maraton neste år kunne vært noe...

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Blir nok ingen løping, hvert fall på en stund. Prøvde derimot en 4x4 intervall på spinningsykkel, og tok ikke i for hardt, men følte i ettertid at kanskje man gjorde så likevel, for burde nok ha starta med en roligere sykkeløkt, men gjort er gjort. Er livredd for at all intervalltrening uteblir på ubestemt tid, og nei, må bare ta en dag av gangen.

Uansett, tok ca 15-20 minutter før pulsen begynte å gå oppover, og deretter og ut lå man i rød sone store deler av tiden.
Avsluttet med en rolig siste 10-12 minutter sykling og håper at en kan kombinere dette med roligere og lengre sykkeløkter

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: man jun 27, 2022 10:35 am Blir nok ingen løping, hvert fall på en stund. Prøvde derimot en 4x4 intervall på spinningsykkel, og tok ikke i for hardt, men følte i ettertid at kanskje man gjorde så likevel, for burde nok ha starta med en roligere sykkeløkt, men gjort er gjort. Er livredd for at all intervalltrening uteblir på ubestemt tid, og nei, må bare ta en dag av gangen.

Uansett, tok ca 15-20 minutter før pulsen begynte å gå oppover, og deretter og ut lå man i rød sone store deler av tiden.
Avsluttet med en rolig siste 10-12 minutter sykling og håper at en kan kombinere dette med roligere og lengre sykkeløkter
Med akillesproblem må man passe på at man ikke "visper" for mye sykling...om du skjønner meg.
Jovisst kan man ta i for hardt i intervall på en slik sykkel, mer enn man kanskje tror, fordi man belaster ikke kroppen med de slagene man får ved løping, men da altså ellers.

Da jeg selv bedrev dette for 15 år + siden, tok jeg i så hardt og det var så vondt at jeg beit hull i ei tykk jakke mens jeg satt ute på balkongen og syklet. Hull og hull, i alle fall ble den ytre delen av jakka skadd av tennene og bittene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: man jun 27, 2022 3:42 pm Med akillesproblem må man passe på at man ikke "visper" for mye sykling...om du skjønner meg.
Jovisst kan man ta i for hardt i intervall på en slik sykkel, mer enn man kanskje tror, fordi man belaster ikke kroppen med de slagene man får ved løping, men da altså ellers.

Da jeg selv bedrev dette for 15 år + siden, tok jeg i så hardt og det var så vondt at jeg beit hull i ei tykk jakke mens jeg satt ute på balkongen og syklet. Hull og hull, i alle fall ble den ytre delen av jakka skadd av tennene og bittene.
Usikker på hva "visper" menes med, men ja, planlegger å ha minst 2 dager mellom hver innendørssykkeløkt, og ha da en roligere og lengre tur mulig kommende onsdag, og så får jeg kjenne etter/se an hvordan kroppen/foten føles fremover.

Ja, regner med at det er litt vanskelig å gå fra løping og så rett til innendørssykling og finne riktig belastning/intensitet osv, men er litt skeptisk til romaskin, da jeg får liksom ikke helt riktig taket på den, og tar så ufattelig mye tid før en gjør så, og da er man nesten lei og oppgitt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: man jun 27, 2022 3:53 pm
return_of_drakkar skrev: man jun 27, 2022 3:42 pm Med akillesproblem må man passe på at man ikke "visper" for mye sykling...om du skjønner meg.
Jovisst kan man ta i for hardt i intervall på en slik sykkel, mer enn man kanskje tror, fordi man belaster ikke kroppen med de slagene man får ved løping, men da altså ellers.

Da jeg selv bedrev dette for 15 år + siden, tok jeg i så hardt og det var så vondt at jeg beit hull i ei tykk jakke mens jeg satt ute på balkongen og syklet. Hull og hull, i alle fall ble den ytre delen av jakka skadd av tennene og bittene.
Usikker på hva "visper" menes med, men ja, planlegger å ha minst 2 dager mellom hver innendørssykkeløkt, og ha da en roligere og lengre tur mulig kommende onsdag, og så får jeg kjenne etter/se an hvordan kroppen/foten føles fremover.

Ja, regner med at det er litt vanskelig å gå fra løping og så rett til innendørssykling og finne riktig belastning/intensitet osv, men er litt skeptisk til romaskin, da jeg får liksom ikke helt riktig taket på den, og tar så ufattelig mye tid før en gjør så, og da er man nesten lei og oppgitt.
Sispe - skal ikke si at jeg kaller det riktige, men tenker på hvordan du "visper" til eller ikke like før i bunnen av tråkket med foten.
Tenk deg at du slår ned med hælen i slutten av tråkket før bunnen slik at du strekker sena,

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: man jun 27, 2022 4:37 pm Sispe - skal ikke si at jeg kaller det riktige, men tenker på hvordan du "visper" til eller ikke like før i bunnen av tråkket med foten.
Tenk deg at du slår ned med hælen i slutten av tråkket før bunnen slik at du strekker sena,
Ja fikk stilt inn sykkelsete/styre i riktig hofteposisjon/høyde (ikke vært for flink med dette tidligere) slik at beinet/kneet blir strakt når man tråkker helt ut/ned, men leser jo nå at løping, elipsemaskin osv kan benyttes likevel under akillesbetennelse, og vet ikke helt hva man skal tro, men tror jeg gjør det lureste i å få en time hos en fysioterapeut/spesialist.
Ettersom fellesferien er rett rundt hjørnet, og ingen mulighet for time hos fastlegen (som jeg var hos forrige uke) før langt uti august, og det å drive å lete opp videoer/bilder/info på nettet (ene siden sier det ene, andre sier det motsatte, så ikke lett å bli klok på slikt) blir nok litt for mye på en gang, og redd for å gjøre vondt verre, og tanken på 4-6 uker med feil opptrening/trening, og nei, det er man ikke så veldig lysten på.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: man jun 27, 2022 6:48 pm
Ja fikk stilt inn sykkelsete/styre i riktig hofteposisjon/høyde
Dette kan være vanskelig.
Man har kanskje en anbefalt mal, og ok det, men må også etterjustere.
Selv satt forholdsvis lavt på landvegssykkel, men høyere på offroader (som også bare ble brukt etter veien og grusveier).

Queenie

Legg inn av Queenie »

4 x 4 i dag, har endret litt på treningsdagene pga sommertimeplaner på sentre og andre ting. Skulle teste litt pacefart uten å ta helt av, startet på 10,5 km/t + 1% og økte 0,5 km/t per drag. Puls på 140-158, formen begynner virkelig å bli god.

Avsluttet med 10 × (30+15) for å få litt fart i bena. God dag i dag! Ikke dausliten og mye energi etterpå

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»