Utmeldelse er håndtert av foreningenes vedtekter.
Og nei. De kan ikke melde seg ut av NHO under en pågående konflikt
https://www.nho.no/publikasjoner/nhos-vedtekter/
Det er nå fre mai 03, 2024 9:05 am
Utmeldelse er håndtert av foreningenes vedtekter.
Legg inn av oddvar_kjempebra »
Ja, nå blir det sannsynligvis tvungen lønnsnemnd. Og flyteknikerne vil få det alle andre får. Et tillegg på 3.7%.
De har valgt feil tidspunkt å være "høy og mørk" på med det mange ser på som et hinsides lønnskrav. I hvert fall hvis man ser hva frontfaget og andre har fått gjennomslag for.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 28, 2022 8:59 amJa, nå blir det sannsynligvis tvungen lønnsnemnd. Og flyteknikerne vil få det alle andre får. Et tillegg på 3.7%.
Man kan si hva man vil om NHOs grep med å gå til lock-down, men flyteknikernes strategi i dette lønnsoppgjøret har vært katastrofal.
Et alt for høyt krav som de må ha skjønt at NHO ikke ville akseptere som et utgangspunkt for forhandlinger. Og når lock-down var et faktum så må de jo ha skjønt at tvungen lønnsnemnd lå rett rundt hjørnet.
Og de valgte altså den første muligheten rett etter pandemien til å ramme flytrafikken. Og gjorde seg dermed veldig upopulære blant reisehungrige nordmenn.
Skal vi tro flyteknikerne vil det ved forhandlingen om to år allerede være en stor mangel på flyteknikere. Lønnen er jo ikke til å leve av.
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
Legg inn av guru »
Legg inn av nometalhorse »
Dette er vel ganske typisk for ganske mange fagforeninger opp igjennom årene. Noen med feil antenner, eller noen som har helt spesielle politiske mål kommer i ledende posisjoner, og gjør alt til sin personlige kamp uten å bry seg om medlemmene.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 28, 2022 8:59 am
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
Det er nok ikke så enkelt.nometalhorse skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:16 amDette er vel ganske typisk for ganske mange fagforeninger opp igjennom årene. Noen med feil antenner, eller noen som har helt spesielle politiske mål kommer i ledende posisjoner, og gjør alt til sin personlige kamp uten å bry seg om medlemmene.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 28, 2022 8:59 am
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
Legg inn av nometalhorse »
Tja, kanskje ikke nå lengre, men det finnes flere slike tilfeller fra tidligere tider. Som f.eks Håkon Høst og Vinmonopolet. AKP hadde vel dette som aktiv politikk i mange år, og de var godt inne hos flere som f.eks heismontørene.Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:23 amDet er nok ikke så enkelt.nometalhorse skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:16 amDette er vel ganske typisk for ganske mange fagforeninger opp igjennom årene. Noen med feil antenner, eller noen som har helt spesielle politiske mål kommer i ledende posisjoner, og gjør alt til sin personlige kamp uten å bry seg om medlemmene.oddvar_kjempebra skrev: ↑tir jun 28, 2022 8:59 am
Hvis virkeligheten derimot er en annen (som jeg tipper den vil være) har de ingen forhandlingskort igjen. Det beste flyteknikerne kan gjøre nå er å sparke ledelsen i fagforbundet sitt. De har gjort alt galt.
Fagforeninger har styrende organer, f.eks et styre som håndterer daglig drift. Så har man generalforsamlinger og liknende som bestemmer foreningspolitikken.
En leder har normalt sett svært begrensede fullmakter til å kjøre "solo-show".
Legg inn av fargerik »
Tror det koker ned til at NFO trodde de hadde større mulighet til å holde konflikten gående og i så måte fremtvinger et gunstig resultat for seg. Jeg tror ikke de hadde forutsett, og planlagt godt nok for en eventuell lockout for å fremtvinge tvungen lønnsnemd.fargerik skrev: ↑tir jun 28, 2022 10:48 am Det er jo et nederlag for partene at de ikke klarer å komme til enighet.
Jeg så ikke noen antydning til fryd eller glede i ansiktet til Mjøs når hun erklærte tvungen lønnsnemd i nyhetene.
Det må to til for å danse tango, men her klarte de det ikke.
Strek er satt for denne gang. Det må partene bare akseptere.
Legg inn av GoingKronos »
NHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Det ville i beste fall vært i gråsonen av fredsplikten.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 amNHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Men regjeringen hadde ikke noe valg nå, så får vi se hvordan de langsiktige konsekvensene blir. Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig, og da er jo den vanligste måten å svare på nekte å jobbe overtid, høyt sykefravær, arbeidet går saktere. Så det kan bli utfordrende på arbeidsplasser rundt om.
Jeg vet at arbeidsgiver kan pålegge like mye overtid for dag/uke/måned/år som det står er tillat i AML. Men du kan være trygg på at så mange som mulig kan nyttiggjøre seg «sosiale grunner» for å avstå fra denne overtiden. De som vil finner de smutthullene som AML kan gi.Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:13 amDet ville i beste fall vært i gråsonen av fredsplikten.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 amNHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Men regjeringen hadde ikke noe valg nå, så får vi se hvordan de langsiktige konsekvensene blir. Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig, og da er jo den vanligste måten å svare på nekte å jobbe overtid, høyt sykefravær, arbeidet går saktere. Så det kan bli utfordrende på arbeidsplasser rundt om.
All overtid er pålagt, i henhold til loven, og følgelig noe som kan beordres.
Koordinert bruk av sykefravær vil være i strid med fredsplikten, det samme vil "gå sakte"-aksjoner.
Legg inn av T-Bag »
Det som hadde vært blodig urettferdig er om disse flyteknikerne hadde fått gjennomslag for de latterlige kravene sine.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 am Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig
Flau? Hos Norwegian fikk jo samme gruppe opp mot 14% i år. Skjønner ikke hvorfor det ikke har blitt like harde ord mot de som mot disse teknikerne.T-Bag skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:25 amDet som hadde vært blodig urettferdig er om disse flyteknikerne hadde fått gjennomslag for de latterlige kravene sine.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 am Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig
Vil heller tro de fleste flyteknikerne har vært flau over hvordan forbundet deres har fremstått.
Legg inn av fargerik »
AML er noe av det mer kompliserte vi har. Ikke lett å kunne det der på rams.Korgutt skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:23 amJeg vet at arbeidsgiver kan pålegge like mye overtid for dag/uke/måned/år som det står er tillat i AML. Men du kan være trygg på at så mange som mulig kan nyttiggjøre seg «sosiale grunner» for å avstå fra denne overtiden. De som vil finner de smutthullene som AML kan gi.Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:13 amDet ville i beste fall vært i gråsonen av fredsplikten.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 am
NHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Men regjeringen hadde ikke noe valg nå, så får vi se hvordan de langsiktige konsekvensene blir. Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig, og da er jo den vanligste måten å svare på nekte å jobbe overtid, høyt sykefravær, arbeidet går saktere. Så det kan bli utfordrende på arbeidsplasser rundt om.
All overtid er pålagt, i henhold til loven, og følgelig noe som kan beordres.
Koordinert bruk av sykefravær vil være i strid med fredsplikten, det samme vil "gå sakte"-aksjoner.
Legg inn av Someone »
Fløy selv fra Gardermoen og går morges, og det var ikke veldig unormalt. Ja, masse folk, men 15 minutters ventertid i sikkerhetskontrollen er til å overleve og heller ikke verdt la seg stresse overRexwiller skrev: ↑man jun 27, 2022 9:35 pm Var på Gardermoen i dag, og må si at dette ikke frister til gjentakelse. Har en melkeruteflygning ut av landet om noen dager, og selv om flyet skulle gå vurderer jeg å drite i å dra, selv om jeg taper penger og turen er til en viss grad nødvendig. Sommeren er alt for kort til å stå i kø på en flyplass med fullt(!) av folk som tydeligvis har glemt hvordan man tar fly.
Legg inn av Fordomsfull »
Som skrevet flere ganger;
De kan ikke ta ut Norwegian sine fly dersom de er kommet til enighet. De kan kun ta ut folk hvor avtalen er i konfliktstadiet. Det er den ikke dersom de er kommet til enighet.Fordomsfull skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:21 pmSom skrevet flere ganger;
Flyteknikerne hos Norwegian fikk rundt 14% i lønnsøkning nå i vår og er fornøyde
https://www.dn.no/luftfart/nho-luftfart ... -1-1244680
Og nettopp dette faktum, bør jo NFO, deres fagforening, holde frem og vise at de er svært fornøyd med - ved IKKE å ta ut Norwegian sine fly i streik.
Legg inn av Fordomsfull »
-Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:23 pmDe kan ikke ta ut Norwegian sine fly dersom de er kommet til enighet. De kan kun ta ut folk hvor avtalen er i konfliktstadiet. Det er den ikke dersom de er kommet til enighet.Fordomsfull skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:21 pmSom skrevet flere ganger;
Flyteknikerne hos Norwegian fikk rundt 14% i lønnsøkning nå i vår og er fornøyde
https://www.dn.no/luftfart/nho-luftfart ... -1-1244680
Og nettopp dette faktum, bør jo NFO, deres fagforening, holde frem og vise at de er svært fornøyd med - ved IKKE å ta ut Norwegian sine fly i streik.
Om de har teknikere som er på den avtalen, og er organisert i NFO så kan selvsagt disse tas ut.Fordomsfull skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:25 pm-Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:23 pmDe kan ikke ta ut Norwegian sine fly dersom de er kommet til enighet. De kan kun ta ut folk hvor avtalen er i konfliktstadiet. Det er den ikke dersom de er kommet til enighet.Fordomsfull skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:21 pm
Som skrevet flere ganger;
Flyteknikerne hos Norwegian fikk rundt 14% i lønnsøkning nå i vår og er fornøyde
https://www.dn.no/luftfart/nho-luftfart ... -1-1244680
Og nettopp dette faktum, bør jo NFO, deres fagforening, holde frem og vise at de er svært fornøyd med - ved IKKE å ta ut Norwegian sine fly i streik.
Som seg hør&bør! Skjønt;
"20. juni 2022 kl. 09:26 Norwegian kansellerer flyginger som følge av flyteknikerstreiken Flyteknikerstreiken fortsetter og trappes ytterligere opp mandag. Norwegian har kansellert fire flyginger som følge av streiken.
– To ruter er kansellert, den ene går fra Bergen til London Gatwick og den andre fra Oslo til Nice, sier pressekontakt Silje Glorvigen i Norwegian til NTB.
Flygingene går tur-retur, så dermed er det fire flyginger som kanselleres.
– Årsaken er at vi har hatt fly som har hatt behov for teknisk kontroll, som vi ikke har hatt mulighet til å gjennomføre på grunn av personalmangel som følge av streiken, sier hun.
Natt til lørdag ble 31 flyteknikere fra Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tatt ut i streik, og ytterligere 75 tas ut mandag morgen, det skriver NTB."
Antar da at de rammes av andre selskaper sine flyteknikere som streiker?
Bak betalingsmur men du ser vel nok med overskriften?Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:40 pmOm de har teknikere som er på den avtalen, og er organisert i NFO så kan selvsagt disse tas ut.Fordomsfull skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:25 pm-
Som seg hør&bør! Skjønt;
"20. juni 2022 kl. 09:26 Norwegian kansellerer flyginger som følge av flyteknikerstreiken Flyteknikerstreiken fortsetter og trappes ytterligere opp mandag. Norwegian har kansellert fire flyginger som følge av streiken.
– To ruter er kansellert, den ene går fra Bergen til London Gatwick og den andre fra Oslo til Nice, sier pressekontakt Silje Glorvigen i Norwegian til NTB.
Flygingene går tur-retur, så dermed er det fire flyginger som kanselleres.
– Årsaken er at vi har hatt fly som har hatt behov for teknisk kontroll, som vi ikke har hatt mulighet til å gjennomføre på grunn av personalmangel som følge av streiken, sier hun.
Natt til lørdag ble 31 flyteknikere fra Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tatt ut i streik, og ytterligere 75 tas ut mandag morgen, det skriver NTB."
Antar da at de rammes av andre selskaper sine flyteknikere som streiker?
Jeg antok, siden man snakket om at de var kommet til enighet i vår at det var snakk om en egen avtale for Norwegianpersonellet. Det virker da å ikke stemme.
Dette endrer ikke noe jeg har sagt.Korgutt skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:46 pmBak betalingsmur men du ser vel nok med overskriften?Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:40 pmOm de har teknikere som er på den avtalen, og er organisert i NFO så kan selvsagt disse tas ut.Fordomsfull skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:25 pm -
Som seg hør&bør! Skjønt;
"20. juni 2022 kl. 09:26 Norwegian kansellerer flyginger som følge av flyteknikerstreiken Flyteknikerstreiken fortsetter og trappes ytterligere opp mandag. Norwegian har kansellert fire flyginger som følge av streiken.
– To ruter er kansellert, den ene går fra Bergen til London Gatwick og den andre fra Oslo til Nice, sier pressekontakt Silje Glorvigen i Norwegian til NTB.
Flygingene går tur-retur, så dermed er det fire flyginger som kanselleres.
– Årsaken er at vi har hatt fly som har hatt behov for teknisk kontroll, som vi ikke har hatt mulighet til å gjennomføre på grunn av personalmangel som følge av streiken, sier hun.
Natt til lørdag ble 31 flyteknikere fra Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tatt ut i streik, og ytterligere 75 tas ut mandag morgen, det skriver NTB."
Antar da at de rammes av andre selskaper sine flyteknikere som streiker?
Jeg antok, siden man snakket om at de var kommet til enighet i vår at det var snakk om en egen avtale for Norwegianpersonellet. Det virker da å ikke stemme.
https://www.dn.no/luftfart/nho-luftfart ... -1-1244680
Legg inn av Fordomsfull »
-----Rainmaker skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:40 pmOm de har teknikere som er på den avtalen, og er organisert i NFO så kan selvsagt disse tas ut.Fordomsfull skrev: ↑tir jun 28, 2022 12:25 pm-
Som seg hør&bør! Skjønt;
"20. juni 2022 kl. 09:26 Norwegian kansellerer flyginger som følge av flyteknikerstreiken Flyteknikerstreiken fortsetter og trappes ytterligere opp mandag. Norwegian har kansellert fire flyginger som følge av streiken.
– To ruter er kansellert, den ene går fra Bergen til London Gatwick og den andre fra Oslo til Nice, sier pressekontakt Silje Glorvigen i Norwegian til NTB.
Flygingene går tur-retur, så dermed er det fire flyginger som kanselleres.
– Årsaken er at vi har hatt fly som har hatt behov for teknisk kontroll, som vi ikke har hatt mulighet til å gjennomføre på grunn av personalmangel som følge av streiken, sier hun.
Natt til lørdag ble 31 flyteknikere fra Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tatt ut i streik, og ytterligere 75 tas ut mandag morgen, det skriver NTB."
Antar da at de rammes av andre selskaper sine flyteknikere som streiker?
Jeg antok, siden man snakket om at de var kommet til enighet i vår at det var snakk om en egen avtale for Norwegianpersonellet. Det virker da å ikke stemme.
Legg inn av William_S »
Ja det er egentlig veldig spesielt. NHO fikk det de ville ha. De visste jo selvsagt med 100% sikkerhet at det ville bli tvungen lønnsnemnd så fort de nektet Babock dispensasjon. Stort sett er streikende i Norge nokså ansvarlige , men det har dessverre vært en del tilfeller de siste årene nærmest bevisst har gått inn for tvungen lønnsnemnd. Det interessante i år da er jo at sykehusoppgjøret gikk uten stor hikke, det ble ingen sykepleiestreik noe sted. Men jeg tror de var temmelig fornøyde med det de fikk også som feks full godtgjøring for natt hele vakta ut, noe som ikke er der i dagens tariffavtale.GoingKronos skrev: ↑tir jun 28, 2022 11:06 amNHO presset frem tvungen lønnsnemd for at flyselskapene er i en vanskelig situasjon og en langvarig konflikt ville betydd store tap og i verste fall konkurs for noen av selskapene. Så er det selvsagt helt uakseptabelt å ikke gi dispensasjon for luftambulanse, det kan ikke være mange tidligere slike eksempler i norsk arbeidslivs moderne historie.
Men regjeringen hadde ikke noe valg nå, så får vi se hvordan de langsiktige konsekvensene blir. Jeg regner med at flyteknikerne føler at dette er blodig urettferdig, og da er jo den vanligste måten å svare på nekte å jobbe overtid, høyt sykefravær, arbeidet går saktere. Så det kan bli utfordrende på arbeidsplasser rundt om.
You need to be a member in order to post a reply
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute