Gamle datamaskiner og spillkonsoller

Svar
Knaberaps

Re: Gamle datamaskiner og spillkonsoller

Legg inn av Knaberaps »

startelver skrev: tir mai 03, 2022 9:02 pm Var det disse spillene du husker fra den tiden ?
Faktisk ingen av de. Det var kun dette det gikk i:


startelver

Legg inn av startelver »

Knaberaps skrev: tir mai 03, 2022 9:07 pm
startelver skrev: tir mai 03, 2022 9:02 pm Var det disse spillene du husker fra den tiden ?
Faktisk ingen av de. Det var kun dette det gikk i:

Ja den husker jeg fra en annen klone av et TV-spill familien kjøpte inn. Enkelt og greit spill.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

startelver skrev: tir mai 03, 2022 9:32 pm Enkelt og greit spill.
Revolusjonerende, avansert og heftig med høy wow-faktor i 78 - 79.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Tjaaah skrev: tir mai 03, 2022 8:44 pm
PapaSmurf skrev: tir mai 03, 2022 8:41 pm David Unsworth. Han var overalt mot meg.
Ja, stemmer. Han var også ganske jævlig. Selv slet jeg imidlertid mest med Amokachi når jeg møtte Everton. Scoret noe helt sinnsvakt med mål.

Hvilken formasjon brukte du? Selv sverget jeg til 2-4-4, da det tilsynelatende ikke spilte så mye rolle om jeg hadde backer, eller ikke, så lenge stopperne og keeper var god.
Varierte fra versjon til versjon. Det ene året var det en bug som gjorde at du kunne stille uten keeper og den ene backen reddet det som var av skudd. Men den unngikk jeg å bruke.

Jeg etterstrebet å spille normale formasjoner, følte det ble mer realistisk. Men det hendte seg at jeg også kjørte 244

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Knaberaps skrev: tir mai 03, 2022 9:39 pm
startelver skrev: tir mai 03, 2022 9:32 pm Enkelt og greit spill.
Revolusjonerende, avansert og heftig med høy wow-faktor i 78 - 79.
Skal dere spille slike i ny tid kan Retro Freak anbefales. Designet er minimalistisk og tomt. Men kan spille Mega Drive/Genesis, SNES/Super Famicom, NES/Famicom, Game Boy/Color/Advance og Hugh cards. Kan lagres til minnekort.

Men desverre ikkje Atari. Noen av dere som har erfaringer med Evercade?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Bare meg skrev: tor apr 14, 2022 11:42 am Elles noen som husker vår egen norskproduserte PC kjent som Kontiki? Første maskinen med operativsystem på norsk, egentutviklet KP/M basert på engelske CP/M. Departemetet kjøpte inn 1000 maskiner og fordelte til skoler, en pr skole. Stort sett ble tid på dem helt feil brukt slik jeg har oppfattet det, nemlig som belønning til elever som ikke trengte dem særlig for læring, i stedet for elever som hadde stor nytte av dem til læring.
Vi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

KjetilHelle skrev: tir mai 03, 2022 10:28 pm
Knaberaps skrev: tir mai 03, 2022 9:39 pm
startelver skrev: tir mai 03, 2022 9:32 pm Enkelt og greit spill.
Revolusjonerende, avansert og heftig med høy wow-faktor i 78 - 79.
Skal dere spille slike i ny tid kan Retro Freak anbefales. Designet er minimalistisk og tomt. Men kan spille Mega Drive/Genesis, SNES/Super Famicom, NES/Famicom, Game Boy/Color/Advance og Hugh cards. Kan lagres til minnekort.

Men desverre ikkje Atari. Noen av dere som har erfaringer med Evercade?
Har ingen erfaring. Men det er jo emulering disse nye boksene gjør. Man kan også emulere spilla på PC-en om man ønsker.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Hardy-guttene skrev: tir mai 03, 2022 11:31 pm
Bare meg skrev: tor apr 14, 2022 11:42 am Elles noen som husker vår egen norskproduserte PC kjent som Kontiki? Første maskinen med operativsystem på norsk, egentutviklet KP/M basert på engelske CP/M. Departemetet kjøpte inn 1000 maskiner og fordelte til skoler, en pr skole. Stort sett ble tid på dem helt feil brukt slik jeg har oppfattet det, nemlig som belønning til elever som ikke trengte dem særlig for læring, i stedet for elever som hadde stor nytte av dem til læring.
Vi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.

Vi hadde også noen Tiki-maskiner på skolen. Først og fremst for å lære Snake. Basic derimot lærte man hjemme på Commodoren lenge før man var gamle nok til data-undervisning på ungdomskolen :lol:

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: tir mai 03, 2022 10:07 pm Det ene året var det en bug som gjorde at du kunne stille uten keeper og den ene backen reddet det som var av skudd.
Haha, om jeg spilte den versjonen, så fant jeg ikke ut av dette. Det var en del merkelige greier i de spillene, ja.

startelver

Legg inn av startelver »

B.E. skrev: ons mai 04, 2022 12:15 am
Hardy-guttene skrev: tir mai 03, 2022 11:31 pm
Bare meg skrev: tor apr 14, 2022 11:42 am Elles noen som husker vår egen norskproduserte PC kjent som Kontiki? Første maskinen med operativsystem på norsk, egentutviklet KP/M basert på engelske CP/M. Departemetet kjøpte inn 1000 maskiner og fordelte til skoler, en pr skole. Stort sett ble tid på dem helt feil brukt slik jeg har oppfattet det, nemlig som belønning til elever som ikke trengte dem særlig for læring, i stedet for elever som hadde stor nytte av dem til læring.
Vi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.

Vi hadde også noen Tiki-maskiner på skolen. Først og fremst for å lære Snake. Basic derimot lærte man hjemme på Commodoren lenge før man var gamle nok til data-undervisning på ungdomskolen :lol:
De fleste lærere på 80-tallet hadde vel ikke peiling på data, alle over 40 år den gangen ville ikke visst noenting.

Så da er man selvlært , jeg fikk også jobb etter skolen i en databutikk, eneste kriteriet for å få stillingen var at jeg var interessert i data. Ingen CV nødvendig.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

startelver skrev: ons mai 04, 2022 10:15 am
B.E. skrev: ons mai 04, 2022 12:15 am
Hardy-guttene skrev: tir mai 03, 2022 11:31 pm
Vi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.

Vi hadde også noen Tiki-maskiner på skolen. Først og fremst for å lære Snake. Basic derimot lærte man hjemme på Commodoren lenge før man var gamle nok til data-undervisning på ungdomskolen :lol:
De fleste lærere på 80-tallet hadde vel ikke peiling på data, alle over 40 år den gangen ville ikke visst noenting.

Så da er man selvlært , jeg fikk også jobb etter skolen i en databutikk, eneste kriteriet for å få stillingen var at jeg var interessert i data. Ingen CV nødvendig.
Vi lærte vel litt skriving på de Tiki100-maskinene mener jeg å huske. Men så rundt 93-94 skulle disse maskinene byttes ut og inn kom noen nye datamaskiner. Disse fikk samle støv frem til 98-99 da de ble gitt bort til et barnehjem i Litauen (slik som så mye annet som det var overskudd av på skolene på den tiden). God ressursbruk.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

GiPazzini_85 skrev: søn mai 08, 2022 6:56 pm
startelver skrev: ons mai 04, 2022 10:15 am
B.E. skrev: ons mai 04, 2022 12:15 am
Vi hadde også noen Tiki-maskiner på skolen. Først og fremst for å lære Snake. Basic derimot lærte man hjemme på Commodoren lenge før man var gamle nok til data-undervisning på ungdomskolen :lol:
De fleste lærere på 80-tallet hadde vel ikke peiling på data, alle over 40 år den gangen ville ikke visst noenting.

Så da er man selvlært , jeg fikk også jobb etter skolen i en databutikk, eneste kriteriet for å få stillingen var at jeg var interessert i data. Ingen CV nødvendig.
Vi lærte vel litt skriving på de Tiki100-maskinene mener jeg å huske. Men så rundt 93-94 skulle disse maskinene byttes ut og inn kom noen nye datamaskiner. Disse fikk samle støv frem til 98-99 da de ble gitt bort til et barnehjem i Litauen (slik som så mye annet som det var overskudd av på skolene på den tiden). God ressursbruk.
Jeg begynte på videregående før de ble byttet ut. Der hadde man X86-PC-er hvor man lærte blant annet å spille Wolfenstein og Doom i nettverk. Men husker lærerne hadde x86-PC-er mens vi brukte fortsatt Tikier på ungdomskolen.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

startelver skrev: ons mai 04, 2022 10:15 am
B.E. skrev: ons mai 04, 2022 12:15 am
Hardy-guttene skrev: tir mai 03, 2022 11:31 pm
Vi hadde noen på skolen for å lære BASIC. Da hadde jeg allerede vært borti ZX81, C64 og IIe. Pluss laget lyskryss av AND, NAND, OR og NOR-gates, samt programmert mikroprosessorer. Etter Windows 3.1 har jeg bare skjønt mindre og mindre.

Vi hadde også noen Tiki-maskiner på skolen. Først og fremst for å lære Snake. Basic derimot lærte man hjemme på Commodoren lenge før man var gamle nok til data-undervisning på ungdomskolen :lol:
De fleste lærere på 80-tallet hadde vel ikke peiling på data, alle over 40 år den gangen ville ikke visst noenting.

Så da er man selvlært , jeg fikk også jobb etter skolen i en databutikk, eneste kriteriet for å få stillingen var at jeg var interessert i data. Ingen CV nødvendig.
Ja, det var noe annet på den tiden. Husker man var ganske mange på skolen som hadde datamaskin hjemme på 80-tallet. Da var det som regel Commodore de fleste hadde.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Knaberaps skrev: tir mai 03, 2022 9:39 pm
startelver skrev: tir mai 03, 2022 9:32 pm Enkelt og greit spill.
Revolusjonerende, avansert og heftig med høy wow-faktor i 78 - 79.
Pong ja. Det var vel omtrent like standard som Snake.

Bilde

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Jeg leter etter et spill jeg spilte på 90-tallet. Husker så utrolig lite av det, men jeg husker at det var gøy. Det jeg husker best var at man på et tidspunkt skulle fly hanglider. Noen som vet?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Fritz_ skrev: tir jun 28, 2022 10:18 pm Jeg leter etter et spill jeg spilte på 90-tallet. Husker så utrolig lite av det, men jeg husker at det var gøy. Det jeg husker best var at man på et tidspunkt skulle fly hanglider. Noen som vet?
Pilotwings på SNES?

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

tartaglia2 skrev: tir jun 28, 2022 10:24 pm
Fritz_ skrev: tir jun 28, 2022 10:18 pm Jeg leter etter et spill jeg spilte på 90-tallet. Husker så utrolig lite av det, men jeg husker at det var gøy. Det jeg husker best var at man på et tidspunkt skulle fly hanglider. Noen som vet?
Pilotwings på SNES?
Takk for forsøket! Men det var ikke det. Lurer på en var en slags agent. Har prøvd å finne ut dette lenge uten å lykkes.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Fritz_ skrev: tir jun 28, 2022 10:29 pm
tartaglia2 skrev: tir jun 28, 2022 10:24 pm
Fritz_ skrev: tir jun 28, 2022 10:18 pm Jeg leter etter et spill jeg spilte på 90-tallet. Husker så utrolig lite av det, men jeg husker at det var gøy. Det jeg husker best var at man på et tidspunkt skulle fly hanglider. Noen som vet?
Pilotwings på SNES?
Takk for forsøket! Men det var ikke det. Lurer på en var en slags agent. Har prøvd å finne ut dette lenge uten å lykkes.
Prøvde meg på et lite google søk og "David Wolf: Secret Agent" er hvertfall et agentspill som involver hanggliding.

startelver

Legg inn av startelver »

Var vel denne da


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Denne tråden inspirerte meg til å lete etter et gammelt spill jeg fikk engang. Og nå kan man jammen spille Psycho Pinball på nett.
Sikkert mer gøy på maskinen, men det finnes i hvert fall tilgjengelig! ☺️

heborres

Legg inn av heborres »

Her var det mange gode minner som dukket opp!

Får dra frem gode gamle Tank Wars, eller Bomb som mange kalte det.

Der gikk det mange timer...


heborres

Legg inn av heborres »

Apropos CM som ble nevnt tidligere i tråden.

Noen som husker CM98 Norge der Arne Ball kommenterte kampene?

startelver

Legg inn av startelver »

Fantastiske lydeffekter på den Tank Wars :lol: :lol:

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Ah, husker når jeg fikk min første pc når jeg var yngre. Pac-man, prince of persia, et bilspill hvor du kjørte forbi mye forskjellig terreng og et romskipspill hvor du skulle skyte ned andre objekter.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Knaxern skrev: lør jul 09, 2022 8:04 pm Pac-man
Hadde over 600.000 (med to liv og ett ekstra etter 15.000) og kom til nivå 55.
Kunne en rute hvor jeg faktisk gikk gjennom et av spøkelsene.
Arkadespillet, vel og merke. Ifølge noen på internett så krasjet det etter nivå 255.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg husker en Pacman-automat som var utplassert på det lokale gatekjøkkenet, du satte deg ned , automaten var formet som et bord med en skjerm på toppen, du puttet på en krone eller var det 5 kroner? Så var det bare å munche i vei!

Tror det var noe sånt som dette her

Bilde

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

heborres skrev: lør jul 09, 2022 5:16 pm Apropos CM som ble nevnt tidligere i tråden.

Noen som husker CM98 Norge der Arne Ball kommenterte kampene?
Har spillet med originalboksen.
Kjøpte det for en del år siden kun for å ha som et minne.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Husker hvor enormt bra "pole position" så ut "back then" Dette hadde jeg på TV-spill.., tror det var en atari-maskin.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: lør jul 16, 2022 2:11 pm Jeg husker en Pacman-automat som var utplassert på det lokale gatekjøkkenet, du satte deg ned , automaten var formet som et bord med en skjerm på toppen, du puttet på en krone eller var det 5 kroner? Så var det bare å munche i vei!

Tror det var noe sånt som dette her

Bilde
Pacman var veldig populært. Husker jeg ble helt skjelven når det kom en banan på brettet. Tror det var 5000 poeng...

heborres

Legg inn av heborres »

Mitt første møte med internett

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Retro»