Politiet kan stoppe pride, men ikke sian

Svar
Bjoro33

Politiet kan stoppe pride, men ikke sian

Legg inn av Bjoro33 »

Politiet vil stopoe også tredje forsøk på pridemarkering. Men å stoppe sian fra å brenne koranen (som i Porsgrunn i helga) kan de ikke.

Hva er ytringsfrihet og hva er trusselbilde? De vet det sian gjør skaper helvete, og frykter at noen kan true en pridemarkering.

Jeg vet at dette er to direkte sammenlignbare happeninger, men føler det er rart likevel.

Kloke hoder som vil belære meg? Ønsker en fin tone i evt debatt.
Sist redigert av Bjoro33 den tir jun 28, 2022 12:04 pm, redigert 1 gang totalt.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Bjoro33 skrev: tir jun 28, 2022 11:51 am Politiet vil stopoe også tredje forsøk på pridemarkering. Men å stoppe sian fra å brenne koranen (som i Porsgrunn i helga) kan de ikke.

Hva er ytringsfrihet og hva er trusselbilde? De vet sian skaper helvete, og frykter at noen kan true en pridemarkering.

Jeg vet at dette er to direkte sammenlignbare happeninger, men føler det er rart likevel.

Kloke hoder som vil belære meg? Ønsker en fin tone i evt debatt.
Hvem skaper helvete, sa du? De som brenner en bok, eller de som kaster stein og angriper politi og politibiler?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Hvis Politiet lar det blir gjennomført og noe skulle skje. Ville vært noe...

De sier de har personer i kikkerten som kan ha følgehandlinger som plan. Da er det vel bedre å være sikker?

SIAN sin brenning av koranen kan ikke sammenlignes med terrorhendelser

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Saliph skrev: tir jun 28, 2022 11:55 am
Bjoro33 skrev: tir jun 28, 2022 11:51 am Politiet vil stopoe også tredje forsøk på pridemarkering. Men å stoppe sian fra å brenne koranen (som i Porsgrunn i helga) kan de ikke.

Hva er ytringsfrihet og hva er trusselbilde? De vet sian skaper helvete, og frykter at noen kan true en pridemarkering.

Jeg vet at dette ikke er to direkte sammenlignbare happeninger, men føler det er rart likevel.

Kloke hoder som vil belære meg? Ønsker en fin tone i evt debatt.
Hvem skaper helvete, sa du? De som brenner en bok, eller de som kaster stein og angriper politi og politibiler?
Takker. Rettet tekst.

OrmenLange
Innlegg: 1807

Legg inn av OrmenLange »

Politiet stopper ikke Pride. De kan ikke garantere for sikkerheten, og anbefaler derfor å avlyse. Det er noe helt annet.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

OrmenLange skrev: tir jun 28, 2022 12:34 pm Politiet stopper ikke Pride. De kan ikke garantere for sikkerheten, og anbefaler derfor å avlyse. Det er noe helt annet.
Man kan vel aldri garantere 100% for sikkerhet.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Zanick skrev: tir jun 28, 2022 12:37 pm
OrmenLange skrev: tir jun 28, 2022 12:34 pm Politiet stopper ikke Pride. De kan ikke garantere for sikkerheten, og anbefaler derfor å avlyse. Det er noe helt annet.
Man kan vel aldri garantere 100% for sikkerhet.


Nei man kan ikke det. Jeg sitter og tenker på en demo foran stortinget midt under den første nedstengningen på grunn av alfa- viruset (corona). Politiet nevnte ikke at den samlingen av mennesker på det tidspunktet var en samfunnsfare og mente at ytringsfriheten sto over faren.
Pride er også en demo og handler om ytringsfrihet. Kanskje politiet innerst inne helst hadde sett at alle skeive gikk hjem og gjemte seg i skapet igjen? Det hadde liksom vært det enkleste.

Strider

Legg inn av Strider »

Så trådstarter er imot ytringsfrihet. Både Pride og de nevnte burde få ytre seg og de som er imot ytringsfrihet burde bli buret inne og sendt ut av landet for de som ikke er fra her opprinnelig.
Svakt av Politiet at de stopper Pride feiringen og la det onde vinne. På tide å røske opp i alt som er imot ytringsfrihet i landet. Få dem ut av landet. Og nordmenn som er imot bør bures inne.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

MentalM skrev: tir jun 28, 2022 11:55 am Hvis Politiet lar det blir gjennomført og noe skulle skje. Ville vært noe...

De sier de har personer i kikkerten som kan ha følgehandlinger som plan. Da er det vel bedre å være sikker?

SIAN sin brenning av koranen kan ikke sammenlignes med terrorhendelser
Man er jo aldri sikker.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

OrmenLange skrev: tir jun 28, 2022 12:34 pm Politiet stopper ikke Pride. De kan ikke garantere for sikkerheten, og anbefaler derfor å avlyse. Det er noe helt annet.
Så ved alle demonstrasjoner, parader, tog og lignende som politiet ikke anbefaler å avlyse så kan de garantere for sikkerheten?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Denne diskusjonen har flere aspekt.

1. En av politiets hovedoppgaver er å sikre og trygge samtlige borgere de rettighetene de er blitt gitt gjennom lovgivning, internasjonale konvensjoner ol. Staten (herunder politiet) har en plikt til å aktivt sikre disse rettighetene.

Terskelen for å kunne si at de ikke lenger er i stand til det (herunder ytringsfriheten, som omtrent må sies å være grunnpilaren av hele dette systemet) er ekstremt høyt. Jeg vil faktisk gå så langt å kalle det en skandale og fallitterklæring av dimensjoner når politiet mener dette ikke er trygt.

For når er det er trygt? Poenget med slike demonstrasjoner er å vise at det nettopp ikke er trygt, verken ved markeringene eller vanligvis. Politiet skal gå "the extra mile" for å trygge forsamlingsfriheten til en utsatt minoritet, spesielt nå. Istedenfor skjer det stikk motsatte. Hoder bør rulle. For nå er det slik, som Eirin Eikefjord påpeker, at en rekke skeiver føler seg som annenrangs borgere. Det skulle aldri ha skjedd.

2. Når så politiet legger til grunn at terskelen er brutt og markeringen er ansett for å ha en for stor risikofaktor, kan de ikke avlyse markeringen. De kan anbefale å avlyse den, som i et tillitsland som Norge på godt og vondt kan sies å være to sider av samme sak. Allikevel en viktig forskjell.

3. Når kan politiet trygge sikkerhetene for borgerne som frivillig deltar i slike store markeringer? 17.mai? 22. juli? Eller noe mer spisset: BLM-demonstrasjonene midt under pandemien? Det å delta på slike markeringer er forbundet med en egen risiko som igjen er et trekk av å leve i et liberalt demokrati. Folk kan ikke møte opp på slike markeringer og "kreve" å føle seg trygge. Da har man misforstått hele konseptet bak slike markeringer.

4. Når så selveste justisminister Emilie Enger Mehl uttaler at hun "anbefaler folk å ikke ta til spontane markeringer.", er det simpelheten dystopisk og gir utslag av totalitære tendenser. Selv om Mehl har hatt sine uheldige uttalelser de siste månedene, vil dette skje ila. 4 år for alle og enhver. Dette derimot? Stortinget gjør ikke jobben sin hvis det ikke fremmes mistillitsforslag. Å oppfordre til innskrenking av en menneskerett så essensiell som ytring og forsamlingsfriheten som er nedfelt i Grunnloven, er ikke en justisminister verdig.

5. Til slutt legger jeg til en uttalelse fra politidirektør Bjørnland som kanskje ikke alle har fått med seg.
"På bakgrunn av informasjon fra PST og at det skeive miljøet er en del av fiendebildet til ekstreme islamister, er politiets klare anbefaling at kveldens Pride-arrangement i Oslo utsettes."
Som tidligere påpekt: Nettopp fordi denne trusselen eksisterer skal en markering finne sted. Man kan ikke kue av våres visjon om hvordan et samfunn skal være under en krise.

Alt ovenfor er naturligvis tatt i betraktning at man ikke har tilgang til PST og dens vurderinger. Men trusselen som visstnok eksisterer over hele landet (tatt i betraktning at Mo i Rana og Voss har avlyst...) skal være konkret og uhåndterbar. Når trusselen så fremstår mer generell og nasjonal, kan jeg ikke stole på vurderingen av PST. Jeg er mer tilbøyelig til å tro på at etter to år med ubegrunnede restriksjoner er det veldig lett for poltiiet å anbefale folk å holde seg hjemme. Det er tross alt ikke så viktig har de to siste årene vist. Når det kommer til denne vurderingen, har også Solvgutt1 en fin drøftelse i den andre tråden.

Hele dagen har jeg vært kvalm. Ikke bare fordi angrepet (uavhengig om motivet var å skade PRIDE eller ei) på London, men på grunn av hvordan våre representanter for det liberale demokratiet og friheten vår har håndtert saken. Samtlige har vist at de ikke er skikket til det ansvaret de er tillagt.

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/ ... n-lat-stat
Sist redigert av Centrist den tir jun 28, 2022 10:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Det er nye tider i Norge, og verre skal det bli så lenge vi har politikere som ikke evner å fatte at lille Norge ikke kan fortsette å ta imot uendelige strømmer av migranter fra hele kloden.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bjoro33 skrev: tir jun 28, 2022 11:51 am Politiet vil stopoe også tredje forsøk på pridemarkering. Men å stoppe sian fra å brenne koranen (som i Porsgrunn i helga) kan de ikke.

Hva er ytringsfrihet og hva er trusselbilde? De vet det sian gjør skaper helvete, og frykter at noen kan true en pridemarkering.

Jeg vet at dette er to direkte sammenlignbare happeninger, men føler det er rart likevel.

Kloke hoder som vil belære meg? Ønsker en fin tone i evt debatt.
Dersom du kjøper en bok på bokhandelen (den er da din eiendom) og velger å brenne den så er det udramatisk og fullstendig lovlig. At noen usiviliserte tullinger blir sinte av den grunn er irrelevant.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Bjoro33 skrev: tir jun 28, 2022 11:51 am Politiet vil stopoe også tredje forsøk på pridemarkering. Men å stoppe sian fra å brenne koranen (som i Porsgrunn i helga) kan de ikke.

Hva er ytringsfrihet og hva er trusselbilde? De vet det sian gjør skaper helvete, og frykter at noen kan true en pridemarkering.

Jeg vet at dette er to direkte sammenlignbare happeninger, men føler det er rart likevel.

Kloke hoder som vil belære meg? Ønsker en fin tone i evt debatt.
Politiets oppgave er ikke å stanse forsamlingsfrihet. Slikt skaper en farlig presedens om de gjør det.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Gårdsdattra skrev: tir jun 28, 2022 8:56 pm
Zanick skrev: tir jun 28, 2022 12:37 pm
OrmenLange skrev: tir jun 28, 2022 12:34 pm Politiet stopper ikke Pride. De kan ikke garantere for sikkerheten, og anbefaler derfor å avlyse. Det er noe helt annet.
Man kan vel aldri garantere 100% for sikkerhet.


Nei man kan ikke det. Jeg sitter og tenker på en demo foran stortinget midt under den første nedstengningen på grunn av alfa- viruset (corona). Politiet nevnte ikke at den samlingen av mennesker på det tidspunktet var en samfunnsfare og mente at ytringsfriheten sto over faren.
Det var vel egentlig den første gangen de virkelig innrømmet, dog noe subtilt, at massesmitte av corona i ute i frisk luft var ekstremt usannsynlig. Det hadde stått om det i media i ukene før så egentlig burde alt av utendørsrestriksjoner ha blitt fjernet etter den demostrasjonen da det beviste hvor latterlig det var - altså å begrense folk å møtes ute. 17.mai i 2021 burde ha gått helt som normalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

TylerDurdenNorway skrev: tir jun 28, 2022 9:01 pm Så trådstarter er imot ytringsfrihet. Både Pride og de nevnte burde få ytre seg og de som er imot ytringsfrihet burde bli buret inne og sendt ut av landet for de som ikke er fra her opprinnelig.
Svakt av Politiet at de stopper Pride feiringen og la det onde vinne. På tide å røske opp i alt som er imot ytringsfrihet i landet. Få dem ut av landet. Og nordmenn som er imot bør bures inne.
Jeg håper det blir voldsomt med markeringer mot den 100% politikerskapte energikrisen til høsten; helst flere i uken. Skulle ikke forundre meg om noen blir fristet til å prøve å begrense slike.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Centrist skrev: tir jun 28, 2022 10:03 pm

Hele dagen har jeg vært kvalm. Ikke bare fordi angrepet (uavhengig om motivet var å skade PRIDE eller ei) på London, men på grunn av hvordan våre representanter for det liberale demokratiet og friheten vår har håndtert saken.
"Liberale". Ikke så mye lenger, desverre....

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Texas_John skrev: ons jun 29, 2022 1:38 am Det er nye tider i Norge, og verre skal det bli så lenge vi har politikere som ikke evner å fatte at lille Norge ikke kan fortsette å ta imot uendelige strømmer av migranter fra hele kloden.
Hva har det med saken og trådens tema å gjøre?

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Er lettere å garantere sikkerheten til 4 idioter som skal gjemme seg bak et gjerde enn tusener som skal gå sammen med og tett på alle som vil.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Kakebart skrev: ons jun 29, 2022 6:55 am Er lettere å garantere sikkerheten til 4 idioter som skal gjemme seg bak et gjerde enn tusener som skal gå sammen med og tett på alle som vil.
Uteserveringer ble bedt om å stenge, hundrevis av meter gjerde satt opp, byen rensket for søppelkasser, benker osv osv. En enorm innsats gjort for å gjøre markeringen trygg. Samt anbefalinger fra politi og kommune om å holde seg unna byen. Mao...de kan klare å trygge dem som sksl markere.

Brukeravatar
Garindan  
Innlegg: 1984

Legg inn av Garindan »

Kakebart skrev: ons jun 29, 2022 6:55 am Er lettere å garantere sikkerheten til 4 idioter som skal gjemme seg bak et gjerde enn tusener som skal gå sammen med og tett på alle som vil.
Det er uansett en fallitterklæring av politi og justisminister å gå ut og si at de ikke kan garantere sikkerheten. Det er noe man aldri kan gjøre 100% allikevel, men når de går ut på denne måten så setter det demokratiske prinsipper som forsamlingsfriheten under press. Jeg forstår heller ikke denne midtertidige bevæpningen pga ETT ENESTE psykisk vrak. Jeg tror vi bare må ha de voksne tilbake til å styre landet, og helst menn, siden kvinner ikke er så veldig disponert for å være prinsippfaste fra naturens side.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Morromann skrev: ons jun 29, 2022 4:56 am
Bjoro33 skrev: tir jun 28, 2022 11:51 am Politiet vil stopoe også tredje forsøk på pridemarkering. Men å stoppe sian fra å brenne koranen (som i Porsgrunn i helga) kan de ikke.

Hva er ytringsfrihet og hva er trusselbilde? De vet det sian gjør skaper helvete, og frykter at noen kan true en pridemarkering.

Jeg vet at dette er to direkte sammenlignbare happeninger, men føler det er rart likevel.

Kloke hoder som vil belære meg? Ønsker en fin tone i evt debatt.
Politiets oppgave er ikke å stanse forsamlingsfrihet.
Det var vel et forslag om at Forsvaret kunne hjelpe politiet med å sikre Pride-arrangementer, men det ville ikke politisjefen ha noe av..
Jeg får flashback til 22.juli på Utøya. Der nektet også politiet å samarbeide med bl.a. både militæret og brannvesenet. De skulle liksom klare seg selv, og man såg det mareritt-resultatet av den arrogansen..

FROG

Legg inn av FROG »

Bjoro33 skrev: tir jun 28, 2022 11:51 am Politiet vil stopoe også tredje forsøk på pridemarkering. Men å stoppe sian fra å brenne koranen (som i Porsgrunn i helga) kan de ikke.

Hva er ytringsfrihet og hva er trusselbilde? De vet det sian gjør skaper helvete, og frykter at noen kan true en pridemarkering.

Jeg vet at dette er to direkte sammenlignbare happeninger, men føler det er rart likevel.

Kloke hoder som vil belære meg? Ønsker en fin tone i evt debatt.
Dette er vel direkte feil, Politiet har vel ikke stanset noen Pride markeringer i det hele tatt. De de har gjort er å gå ut og advare at det faktisk ikke er sikkert å ha slike markeringer akkurat nå, fordi de ikke har oversikt over kretsen rundt denne terroristen og at andre i hans krets kan finne på å slå til. Det er derfor de advarer mot det og ikke anbefaler det. Om man skraper sammen en gjeng og holder en fredelig pride markering vil neppe noen bry seg.

FROG

Legg inn av FROG »

pfrog567 skrev: ons jun 29, 2022 9:58 am
Morromann skrev: ons jun 29, 2022 4:56 am
Bjoro33 skrev: tir jun 28, 2022 11:51 am Politiet vil stopoe også tredje forsøk på pridemarkering. Men å stoppe sian fra å brenne koranen (som i Porsgrunn i helga) kan de ikke.

Hva er ytringsfrihet og hva er trusselbilde? De vet det sian gjør skaper helvete, og frykter at noen kan true en pridemarkering.

Jeg vet at dette er to direkte sammenlignbare happeninger, men føler det er rart likevel.

Kloke hoder som vil belære meg? Ønsker en fin tone i evt debatt.
Politiets oppgave er ikke å stanse forsamlingsfrihet.
Det var vel et forslag om at Forsvaret kunne hjelpe politiet med å sikre Pride-arrangementer, men det ville ikke politisjefen ha noe av..
Jeg får flashback til 22.juli på Utøya. Der nektet også politiet å samarbeide med bl.a. både militæret og brannvesenet. De skulle liksom klare seg selv, og man såg det mareritt-resultatet av den arrogansen..
Det er ikke tradisjon for at man bruker forsvaret til ordensoppgaver i Norge! De er overhodet ikke trent for en slik oppgave i fredstid. Forsvaret var direkte involvert under terroren i Oslo 22 juli i Oslo for å sikre slottet og sentrum i Oslo under det pågående angrepet. Det er noe helt annet en å holde ro og orden under markeringer. Utøya var noe helt annet, det var en ekstremt vanskelig logistikk oppgave å ta seg ut til øya, mens skyting pågikk og antall gjerningsmenn var ukjent. Løsningen ble til slutt sivile båter i området. Brannvesenet hadde vel heller ikke utstyr til å ta seg ut dit, det vil si båt som kunne frakte en større bevæpnet patrulje ut ditt og konfrontere terroristen(ene) For der og da viste ingen hvor mange det var der.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

FROG skrev: ons jun 29, 2022 10:10 am
pfrog567 skrev: ons jun 29, 2022 9:58 am
Morromann skrev: ons jun 29, 2022 4:56 am

Politiets oppgave er ikke å stanse forsamlingsfrihet.
Det var vel et forslag om at Forsvaret kunne hjelpe politiet med å sikre Pride-arrangementer, men det ville ikke politisjefen ha noe av..
Jeg får flashback til 22.juli på Utøya. Der nektet også politiet å samarbeide med bl.a. både militæret og brannvesenet. De skulle liksom klare seg selv, og man såg det mareritt-resultatet av den arrogansen..
Utøya var noe helt annet, det var en ekstremt vanskelig logistikk oppgave[/b å ta seg ut til øya, mens skyting pågikk og antall gjerningsmenn var ukjent. Løsningen ble til slutt sivile båter i området. Brannvesenet hadde vel heller ikke utstyr til å ta seg ut dit, det vil si båt som kunne frakte en større bevæpnet patrulje ut ditt og konfrontere terroristen(ene) For der og da viste ingen hvor mange det var der.


??? Ja, vi såg hvor "ekstremt vanskelig" de sivile båtene hadde med å reise frem og tilbake for å plukke opp ungdommer både på landsida på øya og i vannet..

Forsvaret tilbudte politiet helikopter fra Rygge.. et helikopter fra Luftambulansen stod klar på Voldsløkka i Oslo.. så de kunne fraktet Delta fort utover.. og for øvrig så tilbudte brannvesenet i Hønefoss sine to nye racerbåter som kunne fraktet Delta fortere enn svint ut til øya..
Men politiet takket NEI til alt sammen..

FROG

Legg inn av FROG »

pfrog567 skrev: ons jun 29, 2022 10:26 am
FROG skrev: ons jun 29, 2022 10:10 am
pfrog567 skrev: ons jun 29, 2022 9:58 am

Det var vel et forslag om at Forsvaret kunne hjelpe politiet med å sikre Pride-arrangementer, men det ville ikke politisjefen ha noe av..
Jeg får flashback til 22.juli på Utøya. Der nektet også politiet å samarbeide med bl.a. både militæret og brannvesenet. De skulle liksom klare seg selv, og man såg det mareritt-resultatet av den arrogansen..
Utøya var noe helt annet, det var en ekstremt vanskelig logistikk oppgave[/b å ta seg ut til øya, mens skyting pågikk og antall gjerningsmenn var ukjent. Løsningen ble til slutt sivile båter i området. Brannvesenet hadde vel heller ikke utstyr til å ta seg ut dit, det vil si båt som kunne frakte en større bevæpnet patrulje ut ditt og konfrontere terroristen(ene) For der og da viste ingen hvor mange det var der.


??? Ja, vi såg hvor "ekstremt vanskelig" de sivile båtene hadde med å reise frem og tilbake for å plukke opp ungdommer både på landsida på øya og i vannet..

Forsvaret tilbudte politiet helikopter fra Rygge.. et helikopter fra Luftambulansen stod klar på Voldsløkka i Oslo.. så de kunne fraktet Delta fort utover.. og for øvrig så tilbudte brannvesenet i Hønefoss sine to nye racerbåter som kunne fraktet Delta fortere enn svint ut til øya..
Men politiet takket NEI til alt sammen..


Dette er jo bare tull alt sammen. Båtene var jo ute på vannet. Politiet hadde ikke direkte kontakt med de før det gikk tid, og da de fikk kontakt med disse båtene ble de transportert over. Selv hadde de en alt for liten "badebåt" som nesten sank med 5 mann med utstyr ombord. Helikopteret på Rygge ville tatt lang tid uansett å organisere. Luftambulansen ? Ja den hadde garantert Breivik pepret med kuler om den hadde kommet inn over øya. Med mange 100 liter bensin ombord ville det endt i en tragedie i seg selv.

OrmenLange
Innlegg: 1807

Legg inn av OrmenLange »

Solvgutt1 skrev: tir jun 28, 2022 9:10 pm
OrmenLange skrev: tir jun 28, 2022 12:34 pm Politiet stopper ikke Pride. De kan ikke garantere for sikkerheten, og anbefaler derfor å avlyse. Det er noe helt annet.
Så ved alle demonstrasjoner, parader, tog og lignende som politiet ikke anbefaler å avlyse så kan de garantere for sikkerheten?
Ja, så langt som det er mulig å garantere for sikkerheten. Dvs, i praksis anser de nok sannsynligheten for terroraksjoner e.l. for akseptabelt lav.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Kakebart skrev: ons jun 29, 2022 6:55 am Er lettere å garantere sikkerheten til 4 idioter som skal gjemme seg bak et gjerde enn tusener som skal gå sammen med og tett på alle som vil.
Lettere å "garantere" sikkerheten er vel sant ja. Men de kan ikke garantere noe, de skal tilrettelegge for å gjøre en markering så trygg som overhodet mulig.

I seg selv er det i en prinsipiell debatt faktisk fullstendig irrelevant hvorvidt politiet anser den ene eller den andre markeringen som tryggere. De har en plikt til å aktivt trygge markeringen så godt mulig. Den plikten forsømmer de nå, og de bryter menneskerettighetene og sine egne arbeidsoppgaver ved å gjøre det.

Det er sjokkerende over at ikke flere ikke reagerer over dette. Jeg er skamfull over hvordan saken har blitt håndtert, og kommer til å være det lenge. Vi har pisset på idealene vi bygger opp samfunnet vårt etter de siste dagene, og de ansvarlige burde være flau over seg selv.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Garindan skrev: ons jun 29, 2022 9:57 am
Kakebart skrev: ons jun 29, 2022 6:55 am Er lettere å garantere sikkerheten til 4 idioter som skal gjemme seg bak et gjerde enn tusener som skal gå sammen med og tett på alle som vil.
Det er uansett en fallitterklæring av politi og justisminister å gå ut og si at de ikke kan garantere sikkerheten. Det er noe man aldri kan gjøre 100% allikevel, men når de går ut på denne måten så setter det demokratiske prinsipper som forsamlingsfriheten under press. Jeg forstår heller ikke denne midtertidige bevæpningen pga ETT ENESTE psykisk vrak. Jeg tror vi bare må ha de voksne tilbake til å styre landet, og helst menn, siden kvinner ikke er så veldig disponert for å være prinsippfaste fra naturens side.
De har vel ikke nekta noen å samles? Og de har vel sagt at de uansett stiller for å passe så godt på de som kommer som de kan? Greit at de er ærlige med at de er bekymra for sikkerheten synes jeg.

Greit at politiet er ærlig, og veldig bra at folk møter opp til tross for politiets ærlighet.

OrmenLange
Innlegg: 1807

Legg inn av OrmenLange »

Centrist skrev: ons jun 29, 2022 11:02 am
Kakebart skrev: ons jun 29, 2022 6:55 am Er lettere å garantere sikkerheten til 4 idioter som skal gjemme seg bak et gjerde enn tusener som skal gå sammen med og tett på alle som vil.
Lettere å "garantere" sikkerheten er vel sant ja. Men de kan ikke garantere noe, de skal tilrettelegge for å gjøre en markering så trygg som overhodet mulig.

I seg selv er det i en prinsipiell debatt faktisk fullstendig irrelevant hvorvidt politiet anser den ene eller den andre markeringen som tryggere. De har en plikt til å aktivt trygge markeringen så godt mulig. Den plikten forsømmer de nå, og de bryter menneskerettighetene og sine egne arbeidsoppgaver ved å gjøre det.

Det er sjokkerende over at ikke flere ikke reagerer over dette. Jeg er skamfull over hvordan saken har blitt håndtert, og kommer til å være det lenge. Vi har pisset på idealene vi bygger opp samfunnet vårt etter de siste dagene, og de ansvarlige burde være flau over seg selv.
Det er umulig for oss lekmenn å vurdere politiets anbefaling, all den tid vi ikke aner hva som ligger til grunn. Jeg vil tro politiet tar hensyn til både sikkerhetsrisiko og hvor store ressurser som kreves for å trygge arrangementet. Å beskytte en Pride-parade i Oslo mot en enslig fanatisk selvmordsbomber er nok dessverre nesten umulig, så dersom politiet har indikasjoner på dette er det helt innafor å anbefale avlysning.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»