Odds Ballklubb

Svar

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Er det ikke Odd som pleier å ha pressekonf om alt mulig? Ny G19-spiller?

Men er vel fort Børven.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Zanick skrev: tor jun 30, 2022 8:54 am Er det ikke Odd som pleier å ha pressekonf om alt mulig? Ny G19-spiller?
Jo, en periode virket det som at man hadde pressekonf bare det ble ansatt en ny materialforvalter.

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Rekdal dette selvsagt

Lezah

Legg inn av Lezah »

Aprilsnarr skrev: tor jun 30, 2022 9:23 am Rekdal dette selvsagt
Tro det selv. Børven var for dyr for Vif nylig, Odd har ikke fått penger for TL/JK enda (tror jeg), og ingen har vel observert Børven i Norge? Virker jo som om det er en spiller som skal være der fysisk. Men med pengene fra de to salgene tipper jeg de går for å få ham inn til høsten.

hgb

Legg inn av hgb »

Lezah skrev: tor jun 30, 2022 9:28 am
Aprilsnarr skrev: tor jun 30, 2022 9:23 am Rekdal dette selvsagt
Tro det selv. Børven var for dyr for Vif nylig, Odd har ikke fått penger for TL/JK enda (tror jeg), og ingen har vel observert Børven i Norge? Virker jo som om det er en spiller som skal være der fysisk. Men med pengene fra de to salgene tipper jeg de går for å få ham inn til høsten.
Han trente med Odd for en uke eller to siden, men ikke hørt noe siden da.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Thomas Rekdal har signert. 3 års kontrakt.

Tror dette er en bra signering, så får tiden vise om jeg har rett.

HengeTrynet

Legg inn av HengeTrynet »

Meget spennende. Tror dette blir bra.

Spiss nå så er vi igang.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Ja, vi må ha en spiss. Thomas Skilbred får vise hva han kan.

cpatton

Legg inn av cpatton »

I en ideell verden hadde vi i tillegg til spiss også fått inn en ruvende midtstopper og en leken ving.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Interessen fra Vålerenga har dalt etter at U-21 keeper Sjøeng gjorde en bra cupkamp mot Bodø/Glimt i går..

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Det er veldig bra! Håper Fagermo holder de skitne fingrene unna Leopold.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

For en berg- og dalbane dette var.

Kan ikke huske sist gang Odd klarte å komme tilbake etter å ha fått en sen utligning imot.

Synes Odd leverer en svakere kamp enn hjemme mot Molde, men vi forsvarer oss bra og er faktisk effektive fremover. Vi gir fortsatt fra oss ballen for lett på vei fremover og kunne blitt straffet hvis glimt hadde hatt en habil spiss.

Filip leverer en solid kamp, klart Odds beste i mine øyne.

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Må 2.5 mnd tilbake, til runde 3 og viking da Jevtovic avgjorde 90+5 etter vikingmål 88. Men virkelig en deilig seier. Berg og dalbane riktig ord. Helt ellevillt på stadion. Nå er vi øvre halvdel og forhåpentligvis roter vi oss ikke ned i nedrykksstriden igjen. Viktig trepoenger og tror selvtilliten vi tar med oss er viktig.

Enig med deg angående Filip. En fantastisk kamp fra han og de to assistene er virkelig klasse.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Skal vi gjette Filip Jørgensen blir neste eksport-artikkel fra Odd ?
Han bør ha en spennende framtid,

hgb

Legg inn av hgb »

Big George skrev: søn jul 03, 2022 2:36 am Skal vi gjette Filip Jørgensen blir neste eksport-artikkel fra Odd ?
Han bør ha en spennende framtid,
Er på ferie, og har ikke fått sett disse to siste, men det har vært mye opp og ned for Filip i år. Alt for mye balltap, men det er flott at han spiller med risiko og prøver. Han har kvalitetene, og kommer til å bli veldig god.

Tror også det var lurt av Paco å benke ham litt.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Aprilsnarr skrev: søn jul 03, 2022 12:01 am Må 2.5 mnd tilbake, til runde 3 og viking da Jevtovic avgjorde 90+5 etter vikingmål 88. Men virkelig en deilig seier. Berg og dalbane riktig ord. Helt ellevillt på stadion. Nå er vi øvre halvdel og forhåpentligvis roter vi oss ikke ned i nedrykksstriden igjen. Viktig trepoenger og tror selvtilliten vi tar med oss er viktig.

Enig med deg angående Filip. En fantastisk kamp fra han og de to assistene er virkelig klasse.
Men ikke mer enn 3700 tilskuere. Er alle på ferie? Trodde dere skulle trekke litt flere enn dette etter seieren sist. Men spennende kamp og bra for meg som hadde over 3.5 :)

cpatton

Legg inn av cpatton »

Ja Jørgensen var enorm i går i en kamp hvor effektiviteten endelig sto i høysetet. At Ruud var tilbake var også høyst merkbart. Nå skal det mye til for å sette ham ut igjen. På motsatt side synes jeg Baccay viste bedre takter enn på en god stund, takk og pris langt bedre posisjonert selv om det glapp i forkant av utligningen.
Men fortsatt grusomme ballmiss, enkelte ganger helt uforståelige, på vei framover. Mot feks et Molde ville det blitt grusomt stygt.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

JohnTiger skrev: søn jul 03, 2022 8:52 am
Aprilsnarr skrev: søn jul 03, 2022 12:01 am Må 2.5 mnd tilbake, til runde 3 og viking da Jevtovic avgjorde 90+5 etter vikingmål 88. Men virkelig en deilig seier. Berg og dalbane riktig ord. Helt ellevillt på stadion. Nå er vi øvre halvdel og forhåpentligvis roter vi oss ikke ned i nedrykksstriden igjen. Viktig trepoenger og tror selvtilliten vi tar med oss er viktig.

Enig med deg angående Filip. En fantastisk kamp fra han og de to assistene er virkelig klasse.
Men ikke mer enn 3700 tilskuere. Er alle på ferie? Trodde dere skulle trekke litt flere enn dette etter seieren sist. Men spennende kamp og bra for meg som hadde over 3.5 :)
Tilskuertallet etter covid har vært krise. Nå er kanskje ikke jeg rett person å sutre siden jeg ikke har vært på kamp siden semifinalen i 2019, men det kan forklares med at jeg ikke har bodd i Grenland siden 2009.

Men tallet er fryktelig. Jeg mener Odd minst bør trekke 5000 tilskuere. Kanskje noe henger sammen med kampen mot Haugesund hvor Odd fridde til publikum og over 7000 tilskuere møtte opp, men Odd taper 4-0.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

cpatton skrev: søn jul 03, 2022 11:23 am Ja Jørgensen var enorm i går i en kamp hvor effektiviteten endelig sto i høysetet. At Ruud var tilbake var også høyst merkbart. Nå skal det mye til for å sette ham ut igjen. På motsatt side synes jeg Baccay viste bedre takter enn på en god stund, takk og pris langt bedre posisjonert selv om det glapp i forkant av utligningen.
Men fortsatt grusomme ballmiss, enkelte ganger helt uforståelige, på vei framover. Mot feks et Molde ville det blitt grusomt stygt.
Ruud leverer som vanlig solide prestasjoner. At Gilli foretrekkes skjønner jeg lite av.

Baccay er helt enorm offensiv, men jeg synes han er variabel defensivt og jobben han gjør på 2-2 står til stryk. Det er faktisk helt håpløst forsvarsspill.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

3700 er grunnfjellet til Odd. Flere er det ikke. Med skuffende resultater på hjemmebane blir det slik. Litt opp til neste kamp. Så Odd kan godt plante til flere felt for å komprimere litt.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Gunnar88 skrev: søn jul 03, 2022 11:25 am
cpatton skrev: søn jul 03, 2022 11:23 am Ja Jørgensen var enorm i går i en kamp hvor effektiviteten endelig sto i høysetet. At Ruud var tilbake var også høyst merkbart. Nå skal det mye til for å sette ham ut igjen. På motsatt side synes jeg Baccay viste bedre takter enn på en god stund, takk og pris langt bedre posisjonert selv om det glapp i forkant av utligningen.
Men fortsatt grusomme ballmiss, enkelte ganger helt uforståelige, på vei framover. Mot feks et Molde ville det blitt grusomt stygt.
Ruud leverer som vanlig solide prestasjoner. At Gilli foretrekkes skjønner jeg lite av.

Baccay er helt enorm offensiv, men jeg synes han er variabel defensivt og jobben han gjør på 2-2 står til stryk. Det er faktisk helt håpløst forsvarsspill.
At Ruud ble satt ut er det vel bare Paco som forstår.
Helt enig når det gjelder Baccay - det jeg ville si er at det tross alt var fremgang i går. I Oslo var han grusom. Har også tenkt litt rundt denne plassen og John Kitolano, han vil jo forståelig nok bort og det er fryktelig synd. Ung og lokal med et stort potensiale. Merkelig at han ikke engang får sjansen i en cup kamp...

cpatton

Legg inn av cpatton »

Pekka Torvik tilbake og forklarer det lange oppholdet slik -
"Svingslag.no ble startet for tre år siden for å kommentere saker rundt Odd som sjelden kom fram i avisene. Nå har den ligget i dvale noen måneder. Overraskende mange har spurt om hvorfor. Svaret er at de ønsker seg kommentarer om Odd, fordi det er det ingen andre som driver med.
Årsaken er i og for seg ganske enkel. Jeg skjønner lite av hva Odd driver med lenger. Det gjelder kampplaner, taktikk i kamper, lagoppstillinger med valg av spillere, og ikke minst spillerlogistikk. Og når det er tilfelle, er det like godt å la være."

Som nær sagt vanlig synes jeg han setter fingeren på vesentlige ting og stiller betimelige spørsmål. Vi har jo vært inne om en god del av det, likevel - synspunkter?
https://www.svingslag.no/forsiden/2022/ ... hSdO3es6as

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Jeg synes Pekka har noen poenger, men er ikke enig i alt han skriver.

Jeg synes spillerligistikken gir mer mening enn på lenge. Norø har vært ok når han har spilt. Baccay har vært bra, spesielt offensivt. Veldig spent på Rekdal, men det er en spennende signering.

Disse spillerne passer utvilsomt inn i den stilen Paco foretrekker.

Når det gjelder salg klubben har gjort, så støtter jeg disse 100 %. Odd fikk 6-8 millioner for Kaasa. Og ca 10-12 millioner for Tobias og Josh.

Det er vel bare Josh jeg kommer til å savne her. Tobias har jeg gitt litt opp. Jeg er kanskje urettferdig mot han, men jeg synes han mangler det siste lille for å være et solid førstevalg for Odd. Hvis han ikke hadde hatt den kjedelige skadehistorikken, så kan det hende at han nettopp hadde vært den spissen, men det får vi aldri vite.

Jeg er veldig spent på hvilken spiss Odd klarer å trekke opp av hatten.

Jeg har stadig tro på Paco, så får vi se etter sesongen. Det er uansett viktig at han får god tid. Det er tross alt ikke små endringer han gjennomfører.

Brodden

Legg inn av Brodden »

Var periodevis litt aktiv på VGD, men har vært skandaløs lite aktiv på Fri Diskusjon. Kanskje på tide å snu det litt nå!

Ofte er jeg veldig enig i Pekka sine bemerkninger, men i det siste innlegget synes jeg han bommer noe voldsomt. Han mener han «skjønner lite hva Odd driver med lenger». Det kunne ikke jeg vært mer uenig i. Jeg ser en klar ide over hvilke disponeringer Paco gjør.

Jeg var helt forberedt på at det ville variere masse i starten av sesongen. Noe mer enn det kan man vel knapt forvente med en spillerstall der mange av bærebjelkene besitter lite eliteserieerfaring, og med en hovedtrener som aldri før har vært hovedtrener på det øverste nivået. Det blir en læringsprosess for alle parter, og så må man justere inn litt etter hvert. Dette har for eksempel resultert i at Owusu har blitt flyttet dypere i banen, og at høyrebacken (enten det er Gilli og Ruud) holder mer igjen offensivt. Dette har resultert i en mye bedre balanse i laget (kampen mot VIF unntak, men da hadde vi alle 11 bak ballen, mer en utfordring med friske bein?).

Underholdningsmessig er dette den beste fotballen vi har sett på mange år. Vi spiller offensiv og dynamisk fotball, og gjør det med en ung spillergruppe der mange bare kommer til å bli bedre og bedre. 18 poeng på 13 kamper er godkjent og vel så det, vi må tross alt huske hva vi kommer fra, og rent individuelt kvalitetsmessig har vi ikke hatt mange «dårligere» årganger med enkeltspillere enn nå – men det kan vi ikke ta Paco på. Dette er ikke "Paco sin stall". Kunne for eksempel Paco fått mer ut av troppen vi hadde i 2020? Ja, jeg tror det - det er skremmende hvor mye bedre enkeltspillere vi hadde på dette tidspunktet.

Baccay synes jeg er en kjemperessurs i dette laget. Utenom Layouni, synes jeg han har levert jevnt godt defensivt, og offensivt har han en egen evne til å havne i gode situasjoner. Hvis det er noe man skal ta Baccay på her, er det «sharpness» i de avgjørende øyeblikkene, men det tror jeg kommer med mer erfaring på det øverste nivået. Han burde strengt tatt hatt 2-3 målpoeng til utfra situasjonene han har blitt satt opp i. John sin utvikling er bare trist, men han får strengt tatt som fortjent. Han har vært skrekkelig når han har hatt sjansen, og ser ikke ut til å skjønne hva Paco forventer av rollen han skal utføre. Mot AAFK lå han gjennomgående feil på banen, og Paco måtte omtrent fjernstyre hver eneste bevegelse. Den samme manglende taktiske forståelsen bidro også til en tidlig «død» i Molde, og var også noe Fagermo ofte poengterte i John sin første periode i Odd. Trist at han ikke har utviklet dette.

I likhet med Gunnar, så jeg også oppsiden i Norø Ingebrigtsen. Han hadde et bra målsnitt i ES, og var i TIL preget av at Helstrup sitt mannskap spiller uten vinger i sitt 3-5-2 system. Mesik var en elendig signering, og det tror jeg alle som følger Odd mener. Samtidig mener jeg at vi har tatt store steg på overgangsmarkedet de siste årene. Mens Pekka mener Odd har vært «eksepsjonelt heldige» med bl.a. Leo, Wallem og Solo inn – mener jeg det blir for enkelt å skylde på flaks. Vi har enormt mye å takke Fagermo og Tore for, men spillerlogistikken var faktisk en vandrende katastrofe. Ikke bare hadde vi usedvanlig mange bomkjøp, vi var også usedvanlige dårlig på å selge spillere. Hadde vi ikke hatt det enormt gode påfyllet fra Toppidrettsgymnaset, hadde vi ligget brakk for lenge siden. Ikke hadde vi speidere, ikke hadde vi sportssjef (utenom Tore i de siste årene, men han visste nok mest sannsynlig ikke navnet på Haugesund sin spiss en gang). Vi var egentlig utelukkende avhengig av Fagermo sin oversikt, agenter (de som vi ikke allerede hadde ødelagt forholdet til) og Rønningen sin kontaktnettverk (som ofte kom i stor konflikt med Fagermos ønsker). Nå har vi et helt annet forhold til agenter, vi har ansatt både sportssjef og spillerlogistikkansvarlig på heltid, og vi har knyttet til oss flere speidere/agenter på deltid som hjelper og fremmer våre interesser. Skilbred så for eksempel Stensrud i over 10 matcher i fjor, der han ble kartlagt ekstremt grundig. Først av han, og så av hele teamet rundt. Også Leo, Solo og Conrad ble kartlagt ekstremt grundig, på en helt annen måte enn hva som har vært normalen i Odd før. Hvis det er en signering vi imidlertid har vært litt «heldig» med, er det nok Jevtovic – for han hadde jeg ikke helt troen på at vi ville klare å vekke fra dvalen igjen.

En annen ting jeg liker veldig godt med Paco, er at ingen – absolutt ingen – har klippekort i elleveren vår. Leverer Lauritsen noen dårlige matcher, «ja, da får Abel sjansen» slik han fikk mot Jerv og Sandefjord. Begynner Ruud sin form å peke nedover, da får Gilli sjansen. Til og med Filip er ikke trygg for rotasjon. Og akkurat dette mener jeg er med på å holde spillerne på tå og hev. Man må prestere hver jævla match, og tar man ikke mulighetene, får du flis i ræven på benken. Når Lekven i fjor eksempelvis leverer 3 elendige kamper på rad, og får tillit også i den fjerde, tjener ikke det laget. For Ruud og Filip (som Pekka nevner), mener jeg det er bemerkelsesverdig hvor mye bedre de har prestert etter turen på benken, enn før.

hgb

Legg inn av hgb »

Brodden skrev: tir jul 05, 2022 11:14 am Var periodevis litt aktiv på VGD, men har vært skandaløs lite aktiv på Fri Diskusjon. Kanskje på tide å snu det litt nå!
Enig! Veldig godt innlegg, enig i alt. Syns det var en snodig blogpost fra Pekka.

Jeg kan være enig med ham i at vi kanskje ikke har fått så dårlig betalt som Paco kanskje vil ha det til (burde vunnet mot Haugesund og tapte 0-4 var spesielt, AaFK burde vi vel vunnet, men Viking, VIF og Glimt er nå hvertfall heldige seiere). Vi burde sikkert sitti på litt færre poeng enn vi har om man skulle hatt mer normal uttelling i kampene, men ikke så langt unna.

I tillegg syns jeg laget vi bygger ser bra ut. Det er kjipt at John K ser så svak ut og ikke tar noen steg, men jeg er helt enig med deg i at benkinga av Ruud (litt usikker på hvorfor, må jeg innrømme, men han har vært god etterpå) og Filip (han var direkte svak i endel kamper, mista ballen hele tida og tapte nesten alle dueller) har vært helt riktig. Det gjelder å vise alle at de må prestere for å spille.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Brodden skrev: tir jul 05, 2022 11:14 am Var periodevis litt aktiv på VGD, men har vært skandaløs lite aktiv på Fri Diskusjon. Kanskje på tide å snu det litt nå!

Ofte er jeg veldig enig i Pekka sine bemerkninger, men i det siste innlegget synes jeg han bommer noe voldsomt. Han mener han «skjønner lite hva Odd driver med lenger». Det kunne ikke jeg vært mer uenig i. Jeg ser en klar ide over hvilke disponeringer Paco gjør.

Jeg var helt forberedt på at det ville variere masse i starten av sesongen. Noe mer enn det kan man vel knapt forvente med en spillerstall der mange av bærebjelkene besitter lite eliteserieerfaring, og med en hovedtrener som aldri før har vært hovedtrener på det øverste nivået. Det blir en læringsprosess for alle parter, og så må man justere inn litt etter hvert. Dette har for eksempel resultert i at Owusu har blitt flyttet dypere i banen, og at høyrebacken (enten det er Gilli og Ruud) holder mer igjen offensivt. Dette har resultert i en mye bedre balanse i laget (kampen mot VIF unntak, men da hadde vi alle 11 bak ballen, mer en utfordring med friske bein?).

Underholdningsmessig er dette den beste fotballen vi har sett på mange år. Vi spiller offensiv og dynamisk fotball, og gjør det med en ung spillergruppe der mange bare kommer til å bli bedre og bedre. 18 poeng på 13 kamper er godkjent og vel så det, vi må tross alt huske hva vi kommer fra, og rent individuelt kvalitetsmessig har vi ikke hatt mange «dårligere» årganger med enkeltspillere enn nå – men det kan vi ikke ta Paco på. Dette er ikke "Paco sin stall". Kunne for eksempel Paco fått mer ut av troppen vi hadde i 2020? Ja, jeg tror det - det er skremmende hvor mye bedre enkeltspillere vi hadde på dette tidspunktet.

Baccay synes jeg er en kjemperessurs i dette laget. Utenom Layouni, synes jeg han har levert jevnt godt defensivt, og offensivt har han en egen evne til å havne i gode situasjoner. Hvis det er noe man skal ta Baccay på her, er det «sharpness» i de avgjørende øyeblikkene, men det tror jeg kommer med mer erfaring på det øverste nivået. Han burde strengt tatt hatt 2-3 målpoeng til utfra situasjonene han har blitt satt opp i. John sin utvikling er bare trist, men han får strengt tatt som fortjent. Han har vært skrekkelig når han har hatt sjansen, og ser ikke ut til å skjønne hva Paco forventer av rollen han skal utføre. Mot AAFK lå han gjennomgående feil på banen, og Paco måtte omtrent fjernstyre hver eneste bevegelse. Den samme manglende taktiske forståelsen bidro også til en tidlig «død» i Molde, og var også noe Fagermo ofte poengterte i John sin første periode i Odd. Trist at han ikke har utviklet dette.

I likhet med Gunnar, så jeg også oppsiden i Norø Ingebrigtsen. Han hadde et bra målsnitt i ES, og var i TIL preget av at Helstrup sitt mannskap spiller uten vinger i sitt 3-5-2 system. Mesik var en elendig signering, og det tror jeg alle som følger Odd mener. Samtidig mener jeg at vi har tatt store steg på overgangsmarkedet de siste årene. Mens Pekka mener Odd har vært «eksepsjonelt heldige» med bl.a. Leo, Wallem og Solo inn – mener jeg det blir for enkelt å skylde på flaks. Vi har enormt mye å takke Fagermo og Tore for, men spillerlogistikken var faktisk en vandrende katastrofe. Ikke bare hadde vi usedvanlig mange bomkjøp, vi var også usedvanlige dårlig på å selge spillere. Hadde vi ikke hatt det enormt gode påfyllet fra Toppidrettsgymnaset, hadde vi ligget brakk for lenge siden. Ikke hadde vi speidere, ikke hadde vi sportssjef (utenom Tore i de siste årene, men han visste nok mest sannsynlig ikke navnet på Haugesund sin spiss en gang). Vi var egentlig utelukkende avhengig av Fagermo sin oversikt, agenter (de som vi ikke allerede hadde ødelagt forholdet til) og Rønningen sin kontaktnettverk (som ofte kom i stor konflikt med Fagermos ønsker). Nå har vi et helt annet forhold til agenter, vi har ansatt både sportssjef og spillerlogistikkansvarlig på heltid, og vi har knyttet til oss flere speidere/agenter på deltid som hjelper og fremmer våre interesser. Skilbred så for eksempel Stensrud i over 10 matcher i fjor, der han ble kartlagt ekstremt grundig. Først av han, og så av hele teamet rundt. Også Leo, Solo og Conrad ble kartlagt ekstremt grundig, på en helt annen måte enn hva som har vært normalen i Odd før. Hvis det er en signering vi imidlertid har vært litt «heldig» med, er det nok Jevtovic – for han hadde jeg ikke helt troen på at vi ville klare å vekke fra dvalen igjen.

En annen ting jeg liker veldig godt med Paco, er at ingen – absolutt ingen – har klippekort i elleveren vår. Leverer Lauritsen noen dårlige matcher, «ja, da får Abel sjansen» slik han fikk mot Jerv og Sandefjord. Begynner Ruud sin form å peke nedover, da får Gilli sjansen. Til og med Filip er ikke trygg for rotasjon. Og akkurat dette mener jeg er med på å holde spillerne på tå og hev. Man må prestere hver jævla match, og tar man ikke mulighetene, får du flis i ræven på benken. Når Lekven i fjor eksempelvis leverer 3 elendige kamper på rad, og får tillit også i den fjerde, tjener ikke det laget. For Ruud og Filip (som Pekka nevner), mener jeg det er bemerkelsesverdig hvor mye bedre de har prestert etter turen på benken, enn før.
Veldig hyggelig å se deg tilbake, Brodden! Du var et aktivum på vgd og blir det selvfølgelig også her om du gidder. Det håper jeg virkelig at du gjør!
Opprinnelelig hadde jeg skrevet et svar ditt lange innlegg fortjener, men under lagring har det blitt søkk borte så en forkortet utgave nå, det viktigste.

Selvsagt skal Paco få tid på seg, men han er heller ingen førstereisgutt innen fotballen. Har gått inn og ut av garderober og vært med å lagt slagplaner i et par tiår, også i det store utland. At han ønsker seg fremadlent fotball med fikse kombinasjoner ønsker alle velkommen, men til hvilken pris... For meg har han en filosofi som ligger et sted mellom naiv og romantisk. En stil som i tillegg til å være ekstremt kraftkrevende vektlegger slepen ballbehandling og stor fotballklokskap. Kan ikke på noe vis se han har en stall som er i stand til å gjennomføre det mer enn i korte sekvenser av en kamp. I tillegg kommer sårbarheten som vi har sett nok eksempler på - hadde det ikke vært for en ekstrem Wahlstedt og rein skjær udyktighet fra motstandere hadde Odds poengfangst vært mindre enn den er.

Jeg ser ganske mye fotball i løpet av et år og har i likhet med Torvik tilgode å se noe lag blottlegge seg som årets Odd-utgave.
Vi er skjønt enige om at ansettelsen av Skilbred mm var på høy tid, men hva har vi så langt fått ut av det? Du sier selv at «rent individuelt kvalitetsmessig har vi ikke hatt mange «dårligere» årganger med enkeltspillere enn nå» samtidig som du roser det arbeidet som er lagt ned med kartlegging etc. Akkurat det er selvmotsigende og henger ikke på greip for meg. Men underbygger påstanden om at klubben selger seg dårligere år etter år. Greit nok at Paco på pressekonferansen da han ble ansatt oppfordret unge spillere (for ham gamle kjente) til å ringe ham. Det har de da også gjort. Og til dels spennende med Rekdal nå, men klubben trenger noe mer enn en U21 stamme om målsettingen fortsatt skal være stabilt innenfor topp 5 med turer rundt i Europa innimellom.

Klippekort er en uting, men Odds stall er ikke bedre enn at en aldrende og naturlig nok nedadgående Ruud spiller på bekostning av Rolantsson 7 dager i uka. Sammen med Jørgensen den spilleren med størst fotballforståelse i klubben. Pluss at heavy rotasjon er det siste Pacos fotball trenger for å fungere som tenkt.

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Brodden skrev: tir jul 05, 2022 11:14 am Var periodevis litt aktiv på VGD, men har vært skandaløs lite aktiv på Fri Diskusjon. Kanskje på tide å snu det litt nå!

Ofte er jeg veldig enig i Pekka sine bemerkninger, men i det siste innlegget synes jeg han bommer noe voldsomt. Han mener han «skjønner lite hva Odd driver med lenger». Det kunne ikke jeg vært mer uenig i. Jeg ser en klar ide over hvilke disponeringer Paco gjør.

Jeg var helt forberedt på at det ville variere masse i starten av sesongen. Noe mer enn det kan man vel knapt forvente med en spillerstall der mange av bærebjelkene besitter lite eliteserieerfaring, og med en hovedtrener som aldri før har vært hovedtrener på det øverste nivået. Det blir en læringsprosess for alle parter, og så må man justere inn litt etter hvert. Dette har for eksempel resultert i at Owusu har blitt flyttet dypere i banen, og at høyrebacken (enten det er Gilli og Ruud) holder mer igjen offensivt. Dette har resultert i en mye bedre balanse i laget (kampen mot VIF unntak, men da hadde vi alle 11 bak ballen, mer en utfordring med friske bein?).

Underholdningsmessig er dette den beste fotballen vi har sett på mange år. Vi spiller offensiv og dynamisk fotball, og gjør det med en ung spillergruppe der mange bare kommer til å bli bedre og bedre. 18 poeng på 13 kamper er godkjent og vel så det, vi må tross alt huske hva vi kommer fra, og rent individuelt kvalitetsmessig har vi ikke hatt mange «dårligere» årganger med enkeltspillere enn nå – men det kan vi ikke ta Paco på. Dette er ikke "Paco sin stall". Kunne for eksempel Paco fått mer ut av troppen vi hadde i 2020? Ja, jeg tror det - det er skremmende hvor mye bedre enkeltspillere vi hadde på dette tidspunktet.

Baccay synes jeg er en kjemperessurs i dette laget. Utenom Layouni, synes jeg han har levert jevnt godt defensivt, og offensivt har han en egen evne til å havne i gode situasjoner. Hvis det er noe man skal ta Baccay på her, er det «sharpness» i de avgjørende øyeblikkene, men det tror jeg kommer med mer erfaring på det øverste nivået. Han burde strengt tatt hatt 2-3 målpoeng til utfra situasjonene han har blitt satt opp i. John sin utvikling er bare trist, men han får strengt tatt som fortjent. Han har vært skrekkelig når han har hatt sjansen, og ser ikke ut til å skjønne hva Paco forventer av rollen han skal utføre. Mot AAFK lå han gjennomgående feil på banen, og Paco måtte omtrent fjernstyre hver eneste bevegelse. Den samme manglende taktiske forståelsen bidro også til en tidlig «død» i Molde, og var også noe Fagermo ofte poengterte i John sin første periode i Odd. Trist at han ikke har utviklet dette.

I likhet med Gunnar, så jeg også oppsiden i Norø Ingebrigtsen. Han hadde et bra målsnitt i ES, og var i TIL preget av at Helstrup sitt mannskap spiller uten vinger i sitt 3-5-2 system. Mesik var en elendig signering, og det tror jeg alle som følger Odd mener. Samtidig mener jeg at vi har tatt store steg på overgangsmarkedet de siste årene. Mens Pekka mener Odd har vært «eksepsjonelt heldige» med bl.a. Leo, Wallem og Solo inn – mener jeg det blir for enkelt å skylde på flaks. Vi har enormt mye å takke Fagermo og Tore for, men spillerlogistikken var faktisk en vandrende katastrofe. Ikke bare hadde vi usedvanlig mange bomkjøp, vi var også usedvanlige dårlig på å selge spillere. Hadde vi ikke hatt det enormt gode påfyllet fra Toppidrettsgymnaset, hadde vi ligget brakk for lenge siden. Ikke hadde vi speidere, ikke hadde vi sportssjef (utenom Tore i de siste årene, men han visste nok mest sannsynlig ikke navnet på Haugesund sin spiss en gang). Vi var egentlig utelukkende avhengig av Fagermo sin oversikt, agenter (de som vi ikke allerede hadde ødelagt forholdet til) og Rønningen sin kontaktnettverk (som ofte kom i stor konflikt med Fagermos ønsker). Nå har vi et helt annet forhold til agenter, vi har ansatt både sportssjef og spillerlogistikkansvarlig på heltid, og vi har knyttet til oss flere speidere/agenter på deltid som hjelper og fremmer våre interesser. Skilbred så for eksempel Stensrud i over 10 matcher i fjor, der han ble kartlagt ekstremt grundig. Først av han, og så av hele teamet rundt. Også Leo, Solo og Conrad ble kartlagt ekstremt grundig, på en helt annen måte enn hva som har vært normalen i Odd før. Hvis det er en signering vi imidlertid har vært litt «heldig» med, er det nok Jevtovic – for han hadde jeg ikke helt troen på at vi ville klare å vekke fra dvalen igjen.

En annen ting jeg liker veldig godt med Paco, er at ingen – absolutt ingen – har klippekort i elleveren vår. Leverer Lauritsen noen dårlige matcher, «ja, da får Abel sjansen» slik han fikk mot Jerv og Sandefjord. Begynner Ruud sin form å peke nedover, da får Gilli sjansen. Til og med Filip er ikke trygg for rotasjon. Og akkurat dette mener jeg er med på å holde spillerne på tå og hev. Man må prestere hver jævla match, og tar man ikke mulighetene, får du flis i ræven på benken. Når Lekven i fjor eksempelvis leverer 3 elendige kamper på rad, og får tillit også i den fjerde, tjener ikke det laget. For Ruud og Filip (som Pekka nevner), mener jeg det er bemerkelsesverdig hvor mye bedre de har prestert etter turen på benken, enn før.

Velkommen tilbake, Brodden. Vi trenger flere her inne!

Gunnar88

Legg inn av Gunnar88 »

Jeg er veldig spent på hva Ivan Mesik leverer i de to neste kampene. Det vi har sett av han så langt har ikke vært bra, men det virker som en kvalitetsspiller.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg lurer på om Pacoinho har en pdd litt i overkant ambisiøs spilleplan, altså at spillermateriale ikke er på nivået han er f.eks vandt til fra landslaget. Særlig forsvarsspillet har sett shabby ut i flere av de kampene jeg har sett. Men jeg syns virkelig det er noe der, selv om man jo i en del kamper nå har hatt litt marginer/umenneskelig keeper.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»