Situasjonen i Ukraina

Låst
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7874

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Big George »

Solvgutt1 skrev: lør jul 02, 2022 12:04 am
Big George skrev: lør jul 02, 2022 12:03 am Den russiske præsidents ambitioner har ikke ændret sig siden krigens start, lyder det fra USA's efterretningschef
Det er stadig den russiske præsident, Vladimir Putins, ambition at indtage det meste af Ukraine.

Det viser den seneste amerikanske efterretningsvurdering efter fire måneder med krig i Ukraine, fortæller Avril Haines, som er den øverste leder af USA's efterretningsvæsen.

- Vi tror, at han har de samme politiske mål, som han havde til at begynde med, nemlig at indtage størstedelen af Ukraine, lyder det.

Det er på trods af, at de russiske styrker er blevet slået tilbage flere steder i Ukraine og blandt andet har måtte opgive at indtage den ukrainske hovedstad, Kyiv, siger hun ifølge Reuters.
Fint hvis du kan lenke til eller i alle fall gjengi kilden når du poster rene sitater. Det er en uting når du poster dette som dine egne ord.
Leser du dette vil du se at det både er navn på talsperson og nyhetsbyrå.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Big George skrev: lør jul 02, 2022 12:14 am
Solvgutt1 skrev: lør jul 02, 2022 12:04 am
Big George skrev: lør jul 02, 2022 12:03 am Den russiske præsidents ambitioner har ikke ændret sig siden krigens start, lyder det fra USA's efterretningschef
Det er stadig den russiske præsident, Vladimir Putins, ambition at indtage det meste af Ukraine.

Det viser den seneste amerikanske efterretningsvurdering efter fire måneder med krig i Ukraine, fortæller Avril Haines, som er den øverste leder af USA's efterretningsvæsen.

- Vi tror, at han har de samme politiske mål, som han havde til at begynde med, nemlig at indtage størstedelen af Ukraine, lyder det.

Det er på trods af, at de russiske styrker er blevet slået tilbage flere steder i Ukraine og blandt andet har måtte opgive at indtage den ukrainske hovedstad, Kyiv, siger hun ifølge Reuters.
Fint hvis du kan lenke til eller i alle fall gjengi kilden når du poster rene sitater. Det er en uting når du poster dette som dine egne ord.
Leser du dette vil du se at det både er navn på talsperson og nyhetsbyrå.
Men du skal lenke til din danske kilde, eller i det minste si hvem det er :) Dette er vanlige regler for sitering.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ljot skrev: lør jul 02, 2022 12:13 am
Solvgutt1 skrev: lør jul 02, 2022 12:04 am
Big George skrev: lør jul 02, 2022 12:03 am Den russiske præsidents ambitioner har ikke ændret sig siden krigens start, lyder det fra USA's efterretningschef
Det er stadig den russiske præsident, Vladimir Putins, ambition at indtage det meste af Ukraine.

Det viser den seneste amerikanske efterretningsvurdering efter fire måneder med krig i Ukraine, fortæller Avril Haines, som er den øverste leder af USA's efterretningsvæsen.

- Vi tror, at han har de samme politiske mål, som han havde til at begynde med, nemlig at indtage størstedelen af Ukraine, lyder det.

Det er på trods af, at de russiske styrker er blevet slået tilbage flere steder i Ukraine og blandt andet har måtte opgive at indtage den ukrainske hovedstad, Kyiv, siger hun ifølge Reuters.
Fint hvis du kan lenke til eller i alle fall gjengi kilden når du poster rene sitater. Det er en uting når du poster dette som dine egne ord.
De fleste som har brukt mer enn tjuefem minutter i denne tråden ver at Big George liker å poste danske analyser så jeg tror få mistenker sitat-tyveri. Helt grei påpekning dog.
Men jeg liker å vite hvor det kommer fra. Hvis det er interessant så liker jeg å sjekke om det står mer. Det er uansett dårlig stil å bare kopiere andres innhold uten å referere til originalkilden. Usikker på om det ikke er brudd på åndsverkloven også.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Kvalitetspost fra Ljot som vanlig.

Litt på siden er det for oss som følger med litt, mye støtte til Ukraina fra kjendiser. Sean Penn var i Ukraina for å lage en dokumentar når russerne invaderte, og måtte gå ut til fots pga av at fremkomstmidlene mer eller mindre brøt sammen. Han returnerte nylig og det var et hjertelig møte mellom han og Zelensky. Dokumentaren ser jeg virkelig frem til.

Nå har også Branson vært der for å få overblikk over elendigheten russerne bringer med seg. At slike figurer engasjerer seg skal ikke undervurderes.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Solvgutt1 skrev: lør jul 02, 2022 12:25 am
Ljot skrev: lør jul 02, 2022 12:13 am
Solvgutt1 skrev: lør jul 02, 2022 12:04 am

Fint hvis du kan lenke til eller i alle fall gjengi kilden når du poster rene sitater. Det er en uting når du poster dette som dine egne ord.
De fleste som har brukt mer enn tjuefem minutter i denne tråden ver at Big George liker å poste danske analyser så jeg tror få mistenker sitat-tyveri. Helt grei påpekning dog.
Men jeg liker å vite hvor det kommer fra. Hvis det er interessant så liker jeg å sjekke om det står mer. Det er uansett dårlig stil å bare kopiere andres innhold uten å referere til originalkilden. Usikker på om det ikke er brudd på åndsverkloven også.
Fra reglene våre:
"Bruk kilder hvis du siterer fra andre, og ikke siter hele artikler, men bruk gjerne kortere utdrag og gi en lenke til kilden."

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jeg kan ikke forestille meg lidelsene, og jeg vet ikke hvordan mange av disse menneskene skal klare å gå videre.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

missChance skrev: lør jul 02, 2022 12:45 am Jeg kan ikke forestille meg lidelsene, og jeg vet ikke hvordan mange av disse menneskene skal klare å gå videre.
Ufattelige lidelser. Hadde en krigsmakt tatt fra meg familien hadde hevntanker oppstått. Kanskje lett å si når jeg sitter i trygge Norge og har ett godt liv, men jeg hadde gått etter de folkene.
Sist redigert av Gorgi den lør jul 02, 2022 1:04 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7874

Legg inn av Big George »

Konklusjonen må være Røm vekk fra der russerne invaderer !

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

kytec skrev: fre jul 01, 2022 11:34 pm
Caputo skrev: fre jul 01, 2022 11:18 pm
Gaute65 skrev: fre jul 01, 2022 10:47 pm

Gode nyheter, det gjelder å gi Ukraina mest mulig våpen slik at de kan drepe mest mulig russere.
Slike kommentarer synes jeg vi kan spare oss for. La tenåringer på tiktok stå for slikt heller. Målet må være at færrest mulig trenger å miste livet, uavhengig av nasjonalitet.
Eneste måten å få ut russerpakket er at flest mulig dør, så det er viktig å få til det.

Dør mange nok så våkner kanskje de russiske mødre og bestemødre for å protestere.
100% enig.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7874

Legg inn av Big George »

Den internasjonale boikotten sliter på det russiske folket og trusselen mot Putin er fra de oppe i systemet som etterhvert blir lei av isoleringen fra omverdenen.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

missChance skrev: lør jul 02, 2022 12:45 am Jeg kan ikke forestille meg lidelsene, og jeg vet ikke hvordan mange av disse menneskene skal klare å gå videre.
Ifølge enkelte så er det rasistisk og sårende å si stygge ting om stakkars russerne, tenk hvordan de føler seg.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Caputo skrev: fre jul 01, 2022 11:18 pm
Gaute65 skrev: fre jul 01, 2022 10:47 pm
Falcon skrev: fre jul 01, 2022 10:42 pm

meget bra. NASAMS er allerede blant de aller beste systemene på markedet.
Gode nyheter, det gjelder å gi Ukraina mest mulig våpen slik at de kan drepe mest mulig russere.
Slike kommentarer synes jeg vi kan spare oss for. La tenåringer på tiktok stå for slikt heller. Målet må være at færrest mulig trenger å miste livet, uavhengig av nasjonalitet.
Ja målet er at færrest mulig trenger å miste livet, og hvordan oppnå et slikt mål ? Jo ved at russerne trekker seg ut av Ukraina. Det tviler jeg på at Putin gjør, pga det interne nederlaget. Hvordan så sørge for at færrest mulig trenger å miste livet. Jo ved en ukrainsk seier. Det tredje alternativet, at ukrainerne idag legger ned sine våpen, er ikke noe alternativ. Hvordan skal så ukrainerne vinne denne krigen ? Jo ved å ødelegge mest mulig russisk militært materiell, som stridsvogner, APV’r og ammolager - og i tillegg det selvsagte - drepe og lemleste flest mulig russiske soldatsvin ! Punktum. Få de i bodybager eller i massegraver. Krig er brutalt og i 2022 fullstendig irrasjonelt og stupid, men hvem startet galskapen ?

Jeg blir langt mer opprørt og forbannet av å se brannmannskap i Odessa bryte sammen etter at en boligblokk ble angrepet mens folk sov. Uten militær betydning. Ren (IS) terror. To barn blant de drepte. Ett barn i koma. Ett uskyldig barn som neppe våkner mer, og du bekymrer deg over retorikken mot russiske kontraktssoldater som deltar frivillig i krigen mot penger. Kunne ikke brydd meg mindre. De nye vestlige våpnene har bl a to misjoner - herunder de norske - ødelegge russiske militære våpen og drepe russere.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Caputo skrev: fre jul 01, 2022 11:18 pm
Gaute65 skrev: fre jul 01, 2022 10:47 pm
Falcon skrev: fre jul 01, 2022 10:42 pm

meget bra. NASAMS er allerede blant de aller beste systemene på markedet.
Gode nyheter, det gjelder å gi Ukraina mest mulig våpen slik at de kan drepe mest mulig russere.
Slike kommentarer synes jeg vi kan spare oss for. La tenåringer på tiktok stå for slikt heller. Målet må være at færrest mulig trenger å miste livet, uavhengig av nasjonalitet.
Selvsagt er målet å drepe flest mulig av den invaderende og angripende part, som attpåtil er historisk hensynsløse og nedrige. Tenkte du mye gjennom denne kommentaren din?

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Albania skrev: lør jul 02, 2022 1:10 am
missChance skrev: lør jul 02, 2022 12:45 am Jeg kan ikke forestille meg lidelsene, og jeg vet ikke hvordan mange av disse menneskene skal klare å gå videre.
Ifølge enkelte så er det rasistisk og sårende å si stygge ting om stakkars russerne, tenk hvordan de føler seg.
Her har du visst misforstått begrepet rasisme totalt.

Det er ikke rasisme å fyre løs mot den russiske hæren eller dens ledere for all lidelse denne krigen har medført.
Det er en helt normal og fullt forståelig reaksjon.

Det å hevde at russere som folkeslag er mindre verdt eller «dårligere» enn andre mennesker, kun basert på deres etnisitet, er imidlertid rasisme.
Det å referere til russere som «mennesker» istedenfor mennesker er dehumanisering av et helt folkeslag, og således også rasisme.

«Felles for disse formene for rasisme er antagelsen om at individer kan reduseres til sin gruppetilhørighet, enten denne gruppetilhørigheten knyttes til kultur eller «rase». Viktig er også antagelsen om at hver «rase» eller kultur kjennetegnes av bestemte egenskaper som er entydige og historisk uforanderlige. En slik feilaktig kulturforståelse, som ikke tar hensyn til at levende kulturer er sammensatte og i stadig forandring, kalles gjerne essensialistisk».

https://snl.no/rasisme

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7874

Legg inn av Big George »

Foucault skrev: lør jul 02, 2022 2:31 am
Albania skrev: lør jul 02, 2022 1:10 am
missChance skrev: lør jul 02, 2022 12:45 am Jeg kan ikke forestille meg lidelsene, og jeg vet ikke hvordan mange av disse menneskene skal klare å gå videre.
Ifølge enkelte så er det rasistisk og sårende å si stygge ting om stakkars russerne, tenk hvordan de føler seg.
Her har du visst misforstått begrepet rasisme totalt.

Det er ikke rasisme å fyre løs mot den russiske hæren eller dens ledere for all lidelse denne krigen har medført.
Det er en helt normal og fullt forståelig reaksjon.

Det å hevde at russere som folkeslag er mindre verdt eller «dårligere» enn andre mennesker, kun basert på deres etnisitet, er imidlertid rasisme.
Det å referere til russere som «mennesker» istedenfor mennesker er dehumanisering av et helt folkeslag, og således også rasisme.

«Felles for disse formene for rasisme er antagelsen om at individer kan reduseres til sin gruppetilhørighet, enten denne gruppetilhørigheten knyttes til kultur eller «rase». Viktig er også antagelsen om at hver «rase» eller kultur kjennetegnes av bestemte egenskaper som er entydige og historisk uforanderlige. En slik feilaktig kulturforståelse, som ikke tar hensyn til at levende kulturer er sammensatte og i stadig forandring, kalles gjerne essensialistisk».

https://snl.no/rasisme
Det at det russiske folket helhjertet støtter denne krigføringen gjør din oppramsing litt problematisk for å si det mildt. Angrepet på broderfolket og nedslakting av sivile som ikke engang hører hjemme i en krig.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Big George skrev: lør jul 02, 2022 2:53 am
Foucault skrev: lør jul 02, 2022 2:31 am
Albania skrev: lør jul 02, 2022 1:10 am

Ifølge enkelte så er det rasistisk og sårende å si stygge ting om stakkars russerne, tenk hvordan de føler seg.
Her har du visst misforstått begrepet rasisme totalt.

Det er ikke rasisme å fyre løs mot den russiske hæren eller dens ledere for all lidelse denne krigen har medført.
Det er en helt normal og fullt forståelig reaksjon.

Det å hevde at russere som folkeslag er mindre verdt eller «dårligere» enn andre mennesker, kun basert på deres etnisitet, er imidlertid rasisme.
Det å referere til russere som «mennesker» istedenfor mennesker er dehumanisering av et helt folkeslag, og således også rasisme.

«Felles for disse formene for rasisme er antagelsen om at individer kan reduseres til sin gruppetilhørighet, enten denne gruppetilhørigheten knyttes til kultur eller «rase». Viktig er også antagelsen om at hver «rase» eller kultur kjennetegnes av bestemte egenskaper som er entydige og historisk uforanderlige. En slik feilaktig kulturforståelse, som ikke tar hensyn til at levende kulturer er sammensatte og i stadig forandring, kalles gjerne essensialistisk».

https://snl.no/rasisme
Det at det russiske folket helhjertet støtter denne krigføringen gjør din oppramsing litt problematisk for å si det mildt. Angrepet på broderfolket og nedslakting av sivile som ikke engang hører hjemme i en krig.
Det er forholdsvis sterk sensur og mye propoganda fra myndighetene i Russland.
Det kan i tillegg være farlig å uttrykke annet enn støtte til krigen.

Konklusjon: Man har ikke troverdig grunnlag for å bedømme hvor mange som støtter eller ei.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7874

Legg inn av Big George »

Den ukrainske havnebyen Odesas ordfører har utpekt Storbritannias statsminister til æresborger av byen.

Det skriver den ukrainske avisen Kyiv Independent , som viser til en melding fra Odesas myndigheter i meldingstjenesten Telegram.

Det er nok mulig han er en elendig og løgnaktig statsminister i England, men i likhet med Winston Churchill er mannen en dyktig politiker i krig og blottet for den feighet, naivisme og handlingslammelse mange vestlige statsledere fremviser i den farlige krigen i Ukraina.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Neptun skrev: lør jul 02, 2022 2:23 am
Caputo skrev: fre jul 01, 2022 11:18 pm
Gaute65 skrev: fre jul 01, 2022 10:47 pm

Gode nyheter, det gjelder å gi Ukraina mest mulig våpen slik at de kan drepe mest mulig russere.
Slike kommentarer synes jeg vi kan spare oss for. La tenåringer på tiktok stå for slikt heller. Målet må være at færrest mulig trenger å miste livet, uavhengig av nasjonalitet.
Selvsagt er målet å drepe flest mulig av den invaderende og angripende part, som attpåtil er historisk hensynsløse og nedrige. Tenkte du mye gjennom denne kommentaren din?
Jeg står for kommentaren jeg. Egentlig synes jeg slike kommentarer er helt latterlige for folk som sitter trygt og godt i Norge. Om Ukrainerne sier slike ting er det derimot en helt annen sak. Det kan jeg forstå. Btw, kommentaren jeg svarte på gjorde ikke forskjell på russere i ukraina eller Russland.
Sist redigert av Caputo den lør jul 02, 2022 8:54 am, redigert 1 gang totalt.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Ljot skrev: lør jul 02, 2022 12:06 am
Caputo skrev: fre jul 01, 2022 11:18 pm
Gaute65 skrev: fre jul 01, 2022 10:47 pm

Gode nyheter, det gjelder å gi Ukraina mest mulig våpen slik at de kan drepe mest mulig russere.
Slike kommentarer synes jeg vi kan spare oss for. La tenåringer på tiktok stå for slikt heller. Målet må være at færrest mulig trenger å miste livet, uavhengig av nasjonalitet.
Jeg forstår hva du skriver og hvorfor du skriver det. Din intensjon er god og den står deg til ære. Samtidig må vi ta inn over oss at det er krig. Ikke spesialoperasjon men krig. Skikkelig, blodig krig. Av en type Europa ikke har sett siden nittenførtifem. En krig hvor et land forsøker å invadere et annet land og samtidig forsøker å drive etnisk rensing av en befolkning som slett ikke ønsker å bli renset må nødvendigvis føre til svært mange døde mennesker.

Det er i rettferdighetens interesse, for ikke å nevne interessen til ethvert demokratisk orientert menneske, at invasjonsmakten ikke lykkes i denne krigen. En invasjonsmakt som er så påståelig trassig at de sender egne soldater inn som ren kanonføde samtidig som de ivrig bomber sivile strukturer. En invasjonsmakt som ikke unngår summariske henrettelser av mengder av sivilister samt målrettet bombing av steder hvor mengder av sivilister oppholder seg.

Det er derfor, synd men sant, i rettferdighetens interesse at invasjonsmakten møter så mange hindringer som mulig. Det ytterste målet må være at invasjonsmakten jages hjem. Det betyr dessverre at mange av invasjonsmaktens soldater må dø. For slik denne situasjonen har utspilt seg til nå er det ingenting som tyder på at den kan løses i det rettferdiges interesse uten at mengder av invasjonsmaktens soldater stryker med.

Det er selvsagt tragisk i seg selv. Mange av disse stakkarene vet nok knapt nok hva de kjemper for. Men inntil invasjonsmakten innser at de har feilet med stor F kan vi som er på de rettferdiges side ikke håpe på noe som helst annet enn at invasjonsmakten møter så tung og nådeløs motstand som mulig. Da må dessverre mange russiske soldater dø.

Alternativet, å overgi Ukraina til Kreml-fascistene, er uakseptabelt. Sett i dette lyset, når vi vet at løsningen ligger i Russlands tilbaketrekning, er det helt greit å ønske død over russiske soldater. Stilig er det ikke, for soldater er mennesker de også. Men det er helt greit.

For det er faktisk slik at ikke en eneste russisk soldat trenger å dø i morgen. Hvis Kreml trekker sine styrker tilbake med umiddelbar virkning vil ikke et eneste menneske mer behøve å dø som direkte følge av denne imperialistisk motiverte invasjonskrigen.

Ansvaret for alt som har skjedd og alt som kommer til å skje ligger utelukkende i Kreml. Kreml er ansvarlig for alle døde mennesker i denne krigen. Kreml har hundretusener av liv på samvittigheten. Kreml kan stoppe denne blodstrømmen i morgen ved å trekke seg ut. Hvert eneste døde menneske i denne krigen er et offer for Kreml.
Jeg er helt enig med deg i alt du skriver, men mener fortsatt det er hundrevis av bedre måter å formulere seg på enn at "russerne må dø".

OrmenLange
Innlegg: 1814

Legg inn av OrmenLange »

Det er ganske enkelt, egentlig. Prøv å bytt ut ordene "Russland/russere" med "Ukraina/ukrainere" og vurder teksten på nytt. Synes du uttalelsen er over streken og ufin etter byttet var den det før byttet også.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: fre jul 01, 2022 9:32 pm Såvel Putin som Hitler skyr ingen midler for å nå sine erobringsmål. I dette ligger også terrorbombing av sivile byer, som Steinkjer, Åndalsnes, Elverum, Bodø og Narvik ble terrorbombet av tyskerne i våren 1940.
Jeg tillater meg en avsporing som egentlig hører hjemme på forumet Historie. Den tyske bombingen av disse norske byene kan nok kalles terrorbombing, men bombingen hadde likevel en klar militær hensikt.

Britene sendte tropper til Åndalsnes og Namsos, planene var at disse troppene skulle gå mot Trondheim for å ta tyskerne der i en knipetang. Dermed ble Åndalsnes og Namsos og alt på britenes rute mot Trondheim opplagte militære mål som tyskerne selvfølgelig bombet for å stanse britene. Her bombet tyskerne uten å ta hensyn til om de traff militære eller sivile mål, men hensikten var å stanse britene, ikke terror for terrorens egen skyld.

I slutten av mai 1940 var tyskerne i en hard presset situasjon i Narvik og tyske styrker rykket hurtig fram gjennom Nordland for å komme dem til unnsetning. Britene landsatte styrker på Hemnesberget og i Bodø for å stanse den tyske framrykkingen, og dermed ble også Hemnesberget og Bodø straks militære mål som ble hensynsløst bombet.

Straks tyskerne var drevet ut av Narvik, ble også Narvik et militært mål for tyskerne.

Elverum var ikke i og for seg et militært mål, der ville tyskerne ta kongen og den norske regjeringen. Hva folkeretten sa om det, aner jeg ikke.

I Ukraina ser der derimot ut til at russerne bomber og skyter helt tilfeldig for terrorens egen skyld for å knekke sivilbefolkningens moral og kampvilje. All erfaring fra den tyske terrorbombingen av England og den allierte terrorbombingen av Tyskland og Japan viser at en slik terrorbombing virker mot sin hensikt, den øker befolkningens motstand og fører til økt omslutning om regimet. Det samme kan trolig sies om de vestlige sanksjonene mot Russland: de fører til økt oppslutning om Putin fordi han leder kampen mot det fiendtlige Vesten som vil Russland vondt.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 8:56 am Det er ganske enkelt, egentlig. Prøv å bytt ut ordene "Russland/russere" med "Ukraina/ukrainere" og vurder teksten på nytt. Synes du uttalelsen er over streken og ufin etter byttet var den det før byttet også.
Hva slags logikk er dette?

OrmenLange
Innlegg: 1814

Legg inn av OrmenLange »

TomBrady12 skrev: lør jul 02, 2022 9:10 am
OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 8:56 am Det er ganske enkelt, egentlig. Prøv å bytt ut ordene "Russland/russere" med "Ukraina/ukrainere" og vurder teksten på nytt. Synes du uttalelsen er over streken og ufin etter byttet var den det før byttet også.
Hva slags logikk er dette?
Det er en enkel test for å sjekke om en formulering er rasistisk eller diskriminerende.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 9:30 am
TomBrady12 skrev: lør jul 02, 2022 9:10 am
OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 8:56 am Det er ganske enkelt, egentlig. Prøv å bytt ut ordene "Russland/russere" med "Ukraina/ukrainere" og vurder teksten på nytt. Synes du uttalelsen er over streken og ufin etter byttet var den det før byttet også.
Hva slags logikk er dette?
Det er en enkel test for å sjekke om en formulering er rasistisk eller diskriminerende.
Ok, det var ikke videre selvforklarende at det var det du svarte på.

Jeg synes også at det bør være takhøyde for å omtale «russere» i denne tråden uten at det tolkes som en generalisering mot russere som folkeslag. Jeg vil hvertfall omtale den angripende part i denne krigen som russere. Og hvis noen skriver at flest mulig russere må dø, så tolker jeg det som russere som er delaktige i krigen, ikke russiske barn på en barnehage i St. Petersburg.

Ljot

Legg inn av Ljot »

OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 8:56 am Det er ganske enkelt, egentlig. Prøv å bytt ut ordene "Russland/russere" med "Ukraina/ukrainere" og vurder teksten på nytt. Synes du uttalelsen er over streken og ufin etter byttet var den det før byttet også.
Hvis man gjør det i min siterte tekst aksepterer man i tilfelle premisset at Kremls side av krigen er den rettferdige siden. Noe som ville være en mildt sagt interessant tilnærming.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Putin hadde vel 80% støtte i den russiske befolkningen i mai, så det går fint an å si at den russiske befolkningen er noe dritt. En servil gjeng som har avvist humanistiske idéer og folkerett til fordel for imperialisme, folkemord og autokrati.

Men de må gjerne motbevise meg

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Nytt ammolager som går i lufta. Ble et betydelig oppsving etter at HIMARS nådde fronten. Ingen tvil.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Falcon skrev: lør jul 02, 2022 9:54 am Putin hadde vel 80% støtte i den russiske befolkningen i mai, så det går fint an å si at den russiske befolkningen er noe dritt. En servil gjeng som har avvist humanistiske idéer og folkerett til fordel for imperialisme, folkemord og autokrati.

Men de må gjerne motbevise meg
For å avvise humanistiske idéer og folkerett må man vite og forstå hva humanistiske idéer og folkerett er og hva de innebærer. Hvis man er helt uvitende om humanistiske idéer og folkerett, og ikke aner hva det er, kan man heller ikke avvise dem.

Det er bedre å si at flertallet av den russiske befolkningen er så hjernevasket og indoktinert at de er helt uvitende om alt som heter humanistiske idéer og folkerett og verden utenfor Russland. Hva demokrati, pluralisme og menneskerettigheter er, har de ingen mulighet for å forstå.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Falcon skrev: lør jul 02, 2022 9:54 am Putin hadde vel 80% støtte i den russiske befolkningen i mai, så det går fint an å si at den russiske befolkningen er noe dritt. En servil gjeng som har avvist humanistiske idéer og folkerett til fordel for imperialisme, folkemord og autokrati.

Men de må gjerne motbevise meg
Helt enig, men 80% er ikke reelt. Samtidig må jeg innrømme at jeg synes synd på 18-19 åringer fra russiske provinser som blir sendt til Ukraina som kanonføde. Jeg synes det er viktig at Putin blir fienden, ikke russere generelt.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Karatel skrev: fre jul 01, 2022 9:29 pm
Så glemte du det som er direkte relatert til Ukraina: fredsavtalen i Brest-Litovsk 3.mars 1918, en fredsavtale som i realiteten var en russisk kapitulasjon for Tyskland og som førte til at Ukraina, Finland og de baltiske statene fikk sin frihet og selvstendighet. For Ukrainas del varte ikke denne friheten så lenge idet det tyske nederlaget 11.11 samme år førte til at fredsavtalen ble annulert. Etter et kort mellomspill med flere ukrainske statsdannelser som Den anarkistiske rådsrepublikken, Hetmanatet, Den ukrainske folkerepublikk ble Ukraina til en sovjetrepublikk som følge av bolsjevikenes seier i den russiske borgerkrigen.
Når ein samanliknar den fredsavtalen med Versaillestraktaten så ser ein at tyskarane slapp veldig billig unna. Hadde krigen enda med tysk seier ville spesielt Frankrike, men og dei andre landa fått ein mykje tøffare avtale å hanskast med. Store delar av Frankrike ville blitt innlemma i Tyskland blant anna.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»