Begrepsforståelse

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Begrepsforståelse

Legg inn av BlackEagle »

Hvor er det blitt av folks begrepsforståelse?

Folk vrøvler jo i vei om forHÅNDsregler - hvor var disse menneskene da vi andre gikk på ungdomsskolen???

Mvh

BE
som også lar seg irritere over at folk ikke greier å skille mellom irritert, irriterende og irritabel

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Tidene endres, og dermed også mangt innen språket.
Her sies det en del om dette: https://www.sprakradet.no/svardatabase/ ... oldsregel/

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: ons des 22, 2021 12:18 pm Hvor er det blitt av folks begrepsforståelse?

Folk vrøvler jo i vei om forHÅNDsregler - hvor var disse menneskene da vi andre gikk på ungdomsskolen???

Mvh

BE
som også lar seg irritere over at folk ikke greier å skille mellom irritert, irriterende og irritabel
Vel så forbløffende er det at ellers svært oppegående og skriveføre mennesker kan si og skrive at noen eller noe "har fått sin skjebne FORseglet."

Da burde de fjerne forseglingen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tir jan 04, 2022 9:47 am
BlackEagle skrev: ons des 22, 2021 12:18 pm Hvor er det blitt av folks begrepsforståelse?

Folk vrøvler jo i vei om forHÅNDsregler - hvor var disse menneskene da vi andre gikk på ungdomsskolen???

Mvh

BE
som også lar seg irritere over at folk ikke greier å skille mellom irritert, irriterende og irritabel
Vel så forbløffende er det at ellers svært oppegående og skriveføre mennesker kan si og skrive at noen eller noe "har fått sin skjebne FORseglet."

Da burde de fjerne forseglingen.
Den er utbredt den der.

"Tillater vi at politikerne pynter på ordlyden i §c, så tillater vi at de skriver seg inn i hjertet til hver eneste kvinne som får sin skjebne
forseglet av abortklagenemden."


Vel, Ropstad sa det, men journalisten burde vel korrigert det o artikkelen.
https://universitas.ams3.digitaloceansp ... 018-29.pdf

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: tir jan 04, 2022 2:22 pm
Karatel skrev: tir jan 04, 2022 9:47 am
BlackEagle skrev: ons des 22, 2021 12:18 pm Hvor er det blitt av folks begrepsforståelse?

Folk vrøvler jo i vei om forHÅNDsregler - hvor var disse menneskene da vi andre gikk på ungdomsskolen???

Mvh

BE
som også lar seg irritere over at folk ikke greier å skille mellom irritert, irriterende og irritabel
Vel så forbløffende er det at ellers svært oppegående og skriveføre mennesker kan si og skrive at noen eller noe "har fått sin skjebne FORseglet."

Da burde de fjerne forseglingen.
Den er utbredt den der.

"Tillater vi at politikerne pynter på ordlyden i §c, så tillater vi at de skriver seg inn i hjertet til hver eneste kvinne som får sin skjebne
forseglet av abortklagenemden."


Vel, Ropstad sa det, men journalisten burde vel korrigert det o artikkelen.
https://universitas.ams3.digitaloceansp ... 018-29.pdf
Ja, det er utbredt. Like utbredt, om ikke mer, like klønete og hjelpeløst er "holocaustFORnektelse" og "FORnekte Holocaust."

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: ons des 22, 2021 12:18 pm Hvor er det blitt av folks begrepsforståelse?
Den forsvant nok i latskapen 😣
Ta f.eks. denne https://www.nrk.no/trondelag/_alle_-lyv ... 1.15976801.
Her bruker Nrk konsekvent ordet kalorier gjennom hele artikkelen, da når de mener kilokalorier.
"Alle" skjønner hva de mener, men blir det riktig av den grunn?
Og er det da kun når det kommer til målebegrepet 'kalorier' (fordi det er implisitt?/eksplisitt?) dette er greit tru..?
Eller kan jeg f.eks. si at jeg har en lagringsenhet på 1 byte, når jeg mener er en HDD, SSD, DVD.. på 1~ kilobyte, megabyte, gigabyte, terrabyte..?

Eventuelt, er det bare lov å droppe forstavelser når det kommer til begrep innad energimåling, f.eks. (også) joule, watt...i tillegg til kalorier?
Da ville de f.eks. være greit om jeg omtalte at en gjennomsnitts 4,7% halvliter med øl (ca. 43 kcal), inneholder ca. 180 joule, når jeg "egentlig" mener 180.000 joule -fordi dette er jo noe "alle" skjønner likevel..?
Sløvhet, latskap.. -eller er det greit, fordi "alle" skjønner det likevel?

Blir man bedre opplyst/informert.., eller blir det (fra barnsben av?) enklere å forholde seg til andre målestokker også -når man begynner å drite i en eventuell forstavelse til en måleenhet, da som med eksemplevis byte, meter, joule, watt, gram, tonn...?

Man kan jo alltids bare si;
Det man forstår i en sammenheng, vel- det forstår man, og det man ikke forstår i en annen sammenheng, det kan man drite i, selv om det likevel er en sammenheng 😊

Men som vanlig, er det noe å bry seg om -egentlig, verden er jo som den er likevel 🙄

I'll just hang lazy around for this 🦥

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: ons des 22, 2021 12:18 pm Hvor er det blitt av folks begrepsforståelse?

Folk vrøvler jo i vei om forHÅNDsregler - hvor var disse menneskene da vi andre gikk på ungdomsskolen???

Mvh

BE
som også lar seg irritere over at folk ikke greier å skille mellom irritert, irriterende og irritabel
Jeg har ikke begrep om folks begrepsforståelse. Nå har det seg at forhåndsregler er en regel som er gitt på forhånd.
For å gjøre det ytterligere komplikada: Regel er en karnevalsforkledning, når man er på karneval så forkler man seg som regel.
Nå har jeg ikke tatt mine forholdsregler om at dette dokument blir nøye sjekket for skrivefeil. It is not only only, but, but.

mvh

HB som for det meste er irriterende, men ikke irritert over at det ikke finnes norsk språkrett.
Retten er satt, så sitt rett der borte!

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Zpiff skrev: tir mai 31, 2022 8:25 pm Eller kan jeg f.eks. si at jeg har en lagringsenhet på 1 byte, når jeg mener er en HDD, SSD, DVD.. på 1~ kilobyte, megabyte, gigabyte, terrabyte..?
Det som værre er. Det finnes ingen minnebrikke på 32GB. Skal det sies riktig (ifølge EUs def.) så skal det oppgis at den er 34,359738368GB.

mvh

HB4595,9992%

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: tir mai 31, 2022 11:52 pm
Zpiff skrev: tir mai 31, 2022 8:25 pm Eller kan jeg f.eks. si at jeg har en lagringsenhet på 1 byte, når jeg mener er en HDD, SSD, DVD.. på 1~ kilobyte, megabyte, gigabyte, terrabyte..?
Det som værre er. Det finnes ingen minnebrikke på 32GB. Skal det sies riktig (ifølge EUs def.) så skal det oppgis at den er 34,359738368GB.

mvh

HB4595,9992%
Begrepsforvirring fører til navnebyte ... eeh ... navnebytte?

Mvh

BE

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Strengt tatt eller strengt talt ? Brukes ofte i markering av noe som er mer korrekt og rettmessig enn det som i utgangspunktet blir sagt. Strengt tatt mener jeg må være feil fordi "tatt " kommer fra " å ta " og det er ingenting i setningene det brukes som handler om å ta noe, derfor blir det ulogisk. Hvis en blir fortalt at slik og slik pleier vi å gjøre disse tingene her i firmaet selv om det strengt talt ikke er den riktige måten å gjøre det på, evt ikke er lov til.. Derved blir det talte markeringen av det korrekte og lovlige. Jeg syntes ikke " tatt " vil ha noen mening i eksempelet.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

:)
Optimist1 skrev: lør jul 09, 2022 5:36 pm Strengt tatt eller strengt talt ? Brukes ofte i markering av noe som er mer korrekt og rettmessig enn det som i utgangspunktet blir sagt. Strengt tatt mener jeg må være feil fordi "tatt " kommer fra " å ta " og det er ingenting i setningene det brukes som handler om å ta noe, derfor blir det ulogisk. Hvis en blir fortalt at slik og slik pleier vi å gjøre disse tingene her i firmaet selv om det strengt talt ikke er den riktige måten å gjøre det på, evt ikke er lov til.. Derved blir det talte markeringen av det korrekte og lovlige. Jeg syntes ikke " tatt " vil ha noen mening i eksempelet.
menmenmen... hvis man burde ha tatt reglene strengt...?

Man kan jo ikke tale reglene - riktignok kan man telle dem, men sjøl om de blir talt opp - blir de dermed tatt for å ligge i telt - eller no' sånt?
:)
Mvh

BE

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Har innsett at språket er i endring, men jeg lar meg irritere over folk som tror "bjørnetjeneste" handler om å gjøre noen en stor tjeneste og de som tror krokodilletårer er noen som gråter store tårer.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Glycinello skrev: lør jul 09, 2022 9:34 pm Har innsett at språket er i endring, men jeg lar meg irritere over folk som tror "bjørnetjeneste" handler om å gjøre noen en stor tjeneste og de som tror krokodilletårer er noen som gråter store tårer.
En "bjørneklem" er en stor og varm klem der man legger armene rundt den man klemmer. Det er kanskje dette som får folk til å tro at også bjørnetjeneste er noe positivt. I utgangspunket er jo også en bjørnetjeneste ment positivt, man vil hjelpe noen, men hjelpen får fatale konsekvenser.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»