Nicknameskapet.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Nicknameskapet.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Kom ut i varmen alle dere som befinner dere i fryseren, Nicknameskapet. Jeg kan love dere, det er langt mer behagelig temperatur her ute. Friere, fordi jeg ikke trenger å gjemme mine meninger i mørke kroker. Ærligere, fordi jeg kan uttrykke mine meninger uten å lyve. Samvittighetsfullt, fordi jeg med mitt eget navn står for mine meninger og ikke kan gjemme meg selv om jeg blir forbanna og har lyst til å kalle mine meningsmotstandere både det ene og det andre.
Et nickname er i bunn og grunn feigingenes navn.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gratulerer med å ha lagt av deg alle de dårlige vanene. Noen av oss andre klarer fint å oppføre oss selv med et anonymt nick. Ha en fin dag!😃

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Dette er sjovt!

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jul 09, 2022 9:28 am Ærligere, fordi jeg kan uttrykke mine meninger uten å lyve.
Hehe, klarer du ikke å uttrykke dine meninger uten å lyve om du bruker pseudonym? :D

Men før internett var det også vanlig at privatpersoner brukte pseudonymer over radiosamband.

På 1970- og 1980-tallet ble walkietalkie begrepet brukt om alle radioer på 27 MHz båndet, både for håndapparater, mobilapparater og stasjonære radioer. Da var disse radioene en billig og enkel kommunikasjon lokalt mellom hjem, bil og båt. Da var det en enkel konsesjon for 27 MHz båndet uten krav til teoretisk prøve. Selv om konsesjonen var beregnet for bruk innen en familie eller liten privat gruppe ble de mye brukt blant ukjente med pseudonymer som kallenavn.

Pseudonymer brukes også ofte av forfattere, skuespillere, idrettsfolk, musikere og lignende.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

KingKongHalvor skrev: lør jul 09, 2022 9:43 am Gratulerer med å ha lagt av deg alle de dårlige vanene. Noen av oss andre klarer fint å oppføre oss selv med et anonymt nick. Ha en fin dag!😃

Takker for det, King Kong, selv om det plasker ned her i Bergen. Jeg tviler ikke på at du og mange andre i kjøleskapet har sitt på det tørre, men jeg sikter egentlig egentlig til alle dem som kommer med skittkasting og skjellsord mot sin motdebattanter.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jul 09, 2022 11:32 am
KingKongHalvor skrev: lør jul 09, 2022 9:43 am Gratulerer med å ha lagt av deg alle de dårlige vanene. Noen av oss andre klarer fint å oppføre oss selv med et anonymt nick. Ha en fin dag!😃

Takker for det, King Kong, selv om det plasker ned her i Bergen. Jeg tviler ikke på at du og mange andre i kjøleskapet har sitt på det tørre, men jeg sikter egentlig egentlig til alle dem som kommer med skittkasting og skjellsord mot sin motdebattanter.
Ser ikke ut som om fullt navn hjelper særlig. Enten kan man oppføre seg eller så kan man ikke.
Det er forøvrig ikke noe kjøleskap dette, men et lite samfunn der mange kjenner hverandre kun gjennom nick, og hvor man trives med akkurat det.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

B.E. skrev: lør jul 09, 2022 10:10 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør jul 09, 2022 9:28 am Ærligere, fordi jeg kan uttrykke mine meninger uten å lyve.
Hehe, klarer du ikke å uttrykke dine meninger uten å lyve om du bruker pseudonym? :D

Men før internett var det også vanlig at privatpersoner brukte pseudonymer over radiosamband.

På 1970- og 1980-tallet ble walkietalkie begrepet brukt om alle radioer på 27 MHz båndet, både for håndapparater, mobilapparater og stasjonære radioer. Da var disse radioene en billig og enkel kommunikasjon lokalt mellom hjem, bil og båt. Da var det en enkel konsesjon for 27 MHz båndet uten krav til teoretisk prøve. Selv om konsesjonen var beregnet for bruk innen en familie eller liten privat gruppe ble de mye brukt blant ukjente med pseudonymer som kallenavn.

Pseudonymer brukes også ofte av forfattere, skuespillere, idrettsfolk, musikere og lignende.

Takker for det interessante historiske overblikket over begrepet, nickname, B.E. Pseudonymer har selvsagt sin rettmessige plass der de hører hjemme, men jeg mener det er et overforbruk i debattforum og jeg kan tenke meg at det er et tilfluktsrom for dem som ikke tåler dagens lys.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: lør jul 09, 2022 11:38 am
Pseudonymer har selvsagt sin rettmessige plass der de hører hjemme, men jeg mener det er et overforbruk i debattforum og jeg kan tenke meg at det er et tilfluktsrom for dem som ikke tåler dagens lys.
Det man sier kan være helt fint det, men kanskje har man arbeid hvor det ikke passer inn, og det kan også være farlig om man sier noe som noen absolutt ikke liker.
Verden er slem.
Prinsipielt har du rett, men...

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: man jul 11, 2022 8:06 pm
Arne Magnus Aasen skrev: lør jul 09, 2022 11:38 am
Pseudonymer har selvsagt sin rettmessige plass der de hører hjemme, men jeg mener det er et overforbruk i debattforum og jeg kan tenke meg at det er et tilfluktsrom for dem som ikke tåler dagens lys.
Det man sier kan være helt fint det, men kanskje har man arbeid hvor det ikke passer inn, og det kan også være farlig om man sier noe som noen absolutt ikke liker.
Verden er slem.
Prinsipielt har du rett, men...



Kanskje er det nettopp der hunden ligger begravet, at man er redd for følgende av å si sin mening. Hvis en ikke tør å stå for sin mening, står en ikke oppreist.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jul 12, 2022 9:42 am Kanskje er det nettopp der hunden ligger begravet, at man er redd for følgende av å si sin mening. Hvis en ikke tør å stå for sin mening, står en ikke oppreist.
Jo, men en vismann sa også en gang i følge Matteus 10:16
" Jeg sender dere ut som sauer blant ulver. Vær kloke som slanger og troskyldige som duer!"

Det kan jo da også betyr: alt til sin rette tid og sted...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»