Kandidatturneringen 2022

Svar
nometalhorse

Re: Kandidatturneringen 2022

Legg inn av nometalhorse »

Sluttstillingen etter kandidatturneringen.

Noe overraskende så tapte Caruana mot Firouzja i siste omgang, og unngikk med det sisteplassen.

1 Nepomniachtchi, Ian 9½/14
2 Ding, Liren 8/14
3 Radjabov, Teimour 7½/14
4 Nakamura, Hikaru 7½/14
5 Caruana, Fabiano 6½/14
6 Firouzja, Alireza 6/14
7 Duda, Jan-Krzysztof 5½/14
8 Rapport, Richard 5½/14

Så får vi se hva MC bestemmer seg for, og håper svaret ikke lar vente alt for lenge på seg.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

nometalhorse skrev: Så får vi se hva MC bestemmer seg for, og håper svaret ikke lar vente alt for lenge på seg.
Almira, Danya, og Hess på Chess.com sier deadline er 21.juli, da må Magnus ha bestemt seg.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Snellman skrev: tor jun 30, 2022 10:41 pm
PowersIave skrev: fre jun 24, 2022 8:02 am Nepo imponerer veldig. Skulle han stå distansen blir jeg sjokkert. Hvor mange superturneringer har han vunnet i sitt liv?
Det var først som 26-åring at Nepo kom seg over 2750 i rating, så han har ikke fått delta i så mange heller. Det virker å ha med at han spilte en del dataspill å gjøre, og apropos det så satt dagens motstander Firouzja oppe til kl. 5-6 i morges og spilte online-sjakk. Carlsen var like etter midnatt kjapt ute med å kommentere på Twitter:

"Now that Alireza has gone back to his bullet roots, I'm sure he'll be inspired and win tomorrow!"

Dessverre ble det litt for mye av det gode for Firouzja, og tapet var dermed nokså forventet.
Litt artig den videoen her fra Danya. "Skal bare spille 10 minutter til". Stillingen er 6-4 til Alireza. De spilte altså godt over 200 partier før de ga seg :lol: Sjakk > Damer


Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jompa skrev: tor jun 30, 2022 7:06 pm Nepo spiller godt, men du verden hvor dårlig enkelte spiller. Alireza er jo helt borte. Rapport, Duda og Radjabov er spillere man ikke forventer å se i en kandidatturnering. Naka har overrasket positivt. Caruana er solid, og Ding har egentlig spilt ganske godt, men har hatt et par partier som han ikke har omsatt en vinnende stilling i helpoenget.
Det var nok ikke så smart av den unge Iraneren, og bli så høy på seg slev etter fantom-prestasjonen i EM (?), der han knuste all motstand under 2700, at han satte for høye betalingskrav for Norway Chess.

Matching mot de beste i riktig format er essensielt, uansett hvor talentfull man er. Alireza er nok antakelig en fremtidig verdensmester, men han har et stykke igjen å gå.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

nometalhorse skrev: man jul 04, 2022 11:30 am
Jompa skrev: man jul 04, 2022 12:40 am El Pais rapporterer at Carlsen og FIDE-Presidenten har hatt et 40 minutter langt møte i dag der de har diskutert endringer til den neste VM-matchen.
Dette er hva som står etter dette møtet.

Magnus Carlsen will defend his World Championship title against the Russian Ian Nepomniachtchi in April 2023 if the International Chess Federation (FIDE) accepts his demands for changing the format of the duel, according to people very close to the Norwegian and FIDE.

We’d already heard from Nepomniachtchi earlier in the event that he’d been asked by FIDE for his views on possible changes, including a system of “sets” rather than one long match. It could be the system Magnus suggested back in 2018.

My current favourite, which it has been for a while, is to keep the same format as now, except that each day you play 4 rapid games instead — relatively short rapid games, let’s say 15+10, as you play in the World Rapid — and you get one point for each day.

https://chess24.com/en/read/news/nepomn ... tournament
Det vil jo være katastrofe for FIDE og egentlig hele sjakk-verden om MC bare trekker seg.

Tipper det ender opp med at Carlsen blir anerkjent som spilleren som moderniserte VM formatet. Det er win win for alle. Kanskje unntatt Nepo og Ding akkurat nå. Men jeg tror faktisk begge de skjønner at dersom MC trekker seg, så spiller de om en høyst devaluert tittel.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Der kom nyheten om at Magnus Carlsen ikke forsvarer VM-tittelen, utrolig kjipt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

GoingKronos skrev: ons jul 20, 2022 12:14 pm Der kom nyheten om at Magnus Carlsen ikke forsvarer VM-tittelen, utrolig kjipt.
Men heller ikke så overraskende.

https://www.unibet.co.uk/blog/other-spo ... mpionship/

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kjøpte ikke NRK rettighetene til sjakk-VM for flere år frem i tid? Det blir neppe mye banankake uten Magnus i VM, jeg regner med at interessen styrtdykker og ingen norske kanaler blir å sende det russisk-kinesiske oppgjøret.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GoingKronos skrev: ons jul 20, 2022 1:21 pm Kjøpte ikke NRK rettighetene til sjakk-VM for flere år frem i tid? Det blir neppe mye banankake uten Magnus i VM, jeg regner med at interessen styrtdykker og ingen norske kanaler blir å sende det russisk-kinesiske oppgjøret.
Min interesse forsvinner uten Magnus.

Litt synd at han ikke går for å bli GOAT, jeg har kost meg voldsomt med sjakksendingene fra VM det siste tiåret og jeg innrømmer at jeg ble skuffa når nyheten kom i dag.

Jompa

Legg inn av Jompa »

2013-2023: Sammenhengende verdensmester, tidenes høyeste rating, sammenhengende verdens høyest ratede, vunnet alt av tourer/turneringer, vunnet VM i lyn og hurtigsjakk flere ganger. GOAT? Usikker. Det som kjennetegner de beste er at de drives av å slå rekorder. Det blir veldig rart at Nepo eller Ding blir verdensmester. Tviler også på at FIDE gjør drastiske endringer i formatet med det første.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

PapaSmurf skrev: ons jul 20, 2022 1:25 pm
GoingKronos skrev: ons jul 20, 2022 1:21 pm Kjøpte ikke NRK rettighetene til sjakk-VM for flere år frem i tid? Det blir neppe mye banankake uten Magnus i VM, jeg regner med at interessen styrtdykker og ingen norske kanaler blir å sende det russisk-kinesiske oppgjøret.
Min interesse forsvinner uten Magnus.

Litt synd at han ikke går for å bli GOAT, jeg har kost meg voldsomt med sjakksendingene fra VM det siste tiåret og jeg innrømmer at jeg ble skuffa når nyheten kom i dag.
Vel, GOAT er vel i beste fall tidsbegrenset og kan kanskje kun være en hildring...!?
Forstår ditt synspunkt, synd om du mister interessen og selv vil jeg følge med videre og til en viss grad i allefall.

Med det sagt; jeg digger ikke M.C. fordi han er norsk men for hans meritter, hva han har gjort for sporten, hans ærlighet, ambisjoner&manglende pokerfjes, hans utrolige fokus, tålmodighet og mentale kapasitet, fantastiske redninger og vinnende trekk ved tilsynelatende "stalemate!"
Videre hans respekt for motstanderne, forslag til endringer av regler som virket mer rettferdige og hans x-faktor som gjorde sjakk mer populært og ikke bare i Norge, men også resten av verden! Hvor mange sjakkspillere har vært i Time Magazine, trukket fram på motevisninger, vært meget suksessfull av brettet og fått slik oppmerksomhet? Og som i tillegg er norsk....?!!
Ikke at dette er et endelig sorti men kanskje greit å oppsummere en smule ved dette "veiskillet..?"
Jeg ikke skal prøve å definere ham, er bare takknemlig og for en reise det har vært så langt.....! 😊

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GoingKronos skrev: ons jul 20, 2022 12:14 pm Der kom nyheten om at Magnus Carlsen ikke forsvarer VM-tittelen, utrolig kjipt.
Forferdelig synd, min interesse kommer nok til å dale betraktelig. Verdensmestertittelen og alt rundt det var det som virkelig var fornøyelig å følge.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Enzino skrev: tor jul 07, 2022 2:51 pm
nometalhorse skrev: man jul 04, 2022 11:30 am
Jompa skrev: man jul 04, 2022 12:40 am El Pais rapporterer at Carlsen og FIDE-Presidenten har hatt et 40 minutter langt møte i dag der de har diskutert endringer til den neste VM-matchen.
Dette er hva som står etter dette møtet.

Magnus Carlsen will defend his World Championship title against the Russian Ian Nepomniachtchi in April 2023 if the International Chess Federation (FIDE) accepts his demands for changing the format of the duel, according to people very close to the Norwegian and FIDE.

We’d already heard from Nepomniachtchi earlier in the event that he’d been asked by FIDE for his views on possible changes, including a system of “sets” rather than one long match. It could be the system Magnus suggested back in 2018.

My current favourite, which it has been for a while, is to keep the same format as now, except that each day you play 4 rapid games instead — relatively short rapid games, let’s say 15+10, as you play in the World Rapid — and you get one point for each day.

https://chess24.com/en/read/news/nepomn ... tournament
Det vil jo være katastrofe for FIDE og egentlig hele sjakk-verden om MC bare trekker seg.

Tipper det ender opp med at Carlsen blir anerkjent som spilleren som moderniserte VM formatet. Det er win win for alle. Kanskje unntatt Nepo og Ding akkurat nå. Men jeg tror faktisk begge de skjønner at dersom MC trekker seg, så spiller de om en høyst devaluert tittel.
Så feil kan man altså ta.

Forståelig, men trist for sjakken.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

PapaSmurf skrev: ons jul 20, 2022 1:25 pm
GoingKronos skrev: ons jul 20, 2022 1:21 pm Kjøpte ikke NRK rettighetene til sjakk-VM for flere år frem i tid? Det blir neppe mye banankake uten Magnus i VM, jeg regner med at interessen styrtdykker og ingen norske kanaler blir å sende det russisk-kinesiske oppgjøret.
Min interesse forsvinner uten Magnus.

Litt synd at han ikke går for å bli GOAT, jeg har kost meg voldsomt med sjakksendingene fra VM det siste tiåret og jeg innrømmer at jeg ble skuffa når nyheten kom i dag.
Mange som mener han er GOAT allerede.

Jeg synes det er vanskelig å vurdere Carlsen og Kasparov opp mot hverandre, pga av at Carlsen har hatt så mange flere tellende formater å spille (mye pga egen innsats dog).

Og nå er det jo ikke slik at MC slutter. Så han kan fortsette å dominere sjakken i mange år til.

Er nok for tidlig å si hvordan dette slår ut, og hva det vil si for statusen til tittelen og VM-kampene. Tittelen har overlevd både at Fisher trakk seg, og at det ble to forbund med hver sin tittel. Så det kan godt hende den overlever. Men akkurat nå, har den utvilsomt falt en del i verdi. Lurer på om vinneren av Nepo-Ding vil føles seg som en ekte verdensmester.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Kanskje Magnus er lei av å gå glipp av kandidatturneringen gang på gang?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»