God søndag

Svar
Iseran2770

Re: God søndag

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: tir jun 07, 2022 4:57 pm Nå som du har en del mil bak rattet på bilen - hva er positivt og hva er du ikke så fornøyd med?
Kjøreegenskapene er jeg godt fornøyd med. Ikke supersportslig, men en grei kombinasjon mellom litt kjøreglede og litt komfort. Noen vil selvsagt tvile på at en såpass liten bil uten alt for mye støydemping og 235/35-19 hjul overhodet kan være komfortabel. Men jeg er ikke bortskjemt på den fronten. Jeg har også utstyr som jeg aldri har hatt tidligere og det kan jo være litt stas.

Touch skjerm med uendelig mange menyer har fungert mye bedre enn jeg fryktet. Mange knapper på rattet, men de dekker nærmest kun to funksjoner. De til venstre gjelder cruise control og de til høyre nærmest kun hva man ønsker å ha i skjermen rett foran fører og utseende på det.

Svakheten er ustabil elektronikk (eller kanskje heller programvare). En del ting slutter å fungere, som lyd i radio eller tilkobler media og en del feilmeldinger som dukker opp. Etter en eller flere kortere eller lengre stopp fungerer alt igjen.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Iseran2770 skrev: lør jun 11, 2022 10:42 pm Kjøreegenskapene er jeg godt fornøyd med. Ikke supersportslig, men en grei kombinasjon mellom litt kjøreglede og litt komfort. Noen vil selvsagt tvile på at en såpass liten bil uten alt for mye støydemping og 235/35-19 hjul overhodet kan være komfortabel. Men jeg er ikke bortskjemt på den fronten. Jeg har også utstyr som jeg aldri har hatt tidligere og det kan jo være litt stas.
Har en kompis som har Golf R 7,5, og den er også veldig komfortabel med 19". VW har definitivt prioritert at bilen også skal være komfortabel.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Iseran2770 skrev: lør jun 11, 2022 10:42 pm
nometalhorse skrev: tir jun 07, 2022 4:57 pm Nå som du har en del mil bak rattet på bilen - hva er positivt og hva er du ikke så fornøyd med?
Kjøreegenskapene er jeg godt fornøyd med. Ikke supersportslig, men en grei kombinasjon mellom litt kjøreglede og litt komfort. Noen vil selvsagt tvile på at en såpass liten bil uten alt for mye støydemping og 235/35-19 hjul overhodet kan være komfortabel. Men jeg er ikke bortskjemt på den fronten. Jeg har også utstyr som jeg aldri har hatt tidligere og det kan jo være litt stas.

Touch skjerm med uendelig mange menyer har fungert mye bedre enn jeg fryktet. Mange knapper på rattet, men de dekker nærmest kun to funksjoner. De til venstre gjelder cruise control og de til høyre nærmest kun hva man ønsker å ha i skjermen rett foran fører og utseende på det.

Svakheten er ustabil elektronikk (eller kanskje heller programvare). En del ting slutter å fungere, som lyd i radio eller tilkobler media og en del feilmeldinger som dukker opp. Etter en eller flere kortere eller lengre stopp fungerer alt igjen.
Takk for oppdatering. Jeg skal bytte bil, og denne står på kortlisten sammen med en M240i. Støydemping og komfort er jeg overhodet ikke redd for. Spesielt på støy er det meste bedre enn dagens bil. Det er vel håp om oppdateringer på sw med tiden.

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: søn jun 12, 2022 12:39 am Jeg skal bytte bil, og denne står på kortlisten sammen med en M240i. Støydemping og komfort er jeg overhodet ikke redd for. Spesielt på støy er det meste bedre enn dagens bil. Det er vel håp om oppdateringer på sw med tiden.
Hvilke andre biler har du på kortlisten? Men det høres ut som du tenker å bytte ned?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: søn jun 12, 2022 3:18 am
nometalhorse skrev: søn jun 12, 2022 12:39 am Jeg skal bytte bil, og denne står på kortlisten sammen med en M240i. Støydemping og komfort er jeg overhodet ikke redd for. Spesielt på støy er det meste bedre enn dagens bil. Det er vel håp om oppdateringer på sw med tiden.
Hvilke andre biler har du på kortlisten? Men det høres ut som du tenker å bytte ned?
Det stemmer, og det er ikke så mange på listen. Sett litt på i4 M50, og Taycan CT, men begge er større enn jeg har behov for. En mulighet er en "ventepølse" når dagens bil er solgt.

Someone

Legg inn av Someone »

En tur ut til Lier på E18 for fotballcup, dog ble hjemturen lagt via Fv282 etter Kjellstad da det var en glimrende anledning å stoppe på Lierkroa for en softis

Someone

Legg inn av Someone »

Inn til Oslo på E18, for å bidra litt med bompenger. Samt ganske mye til de som driver parkering på Tjuvholmen...

Forfun

Legg inn av Forfun »

Fikk en fjellovergang i dag også. På dagtid her det alt for mye trafikk, så egentlig bare transport i vakker natur. Etter kl 18 er trafikken veldig behagelig. Brukte 40% av batteriet. Litt kortere enn en halv tank bensin som vel er 50 mil. Bilen er komfortabel og går styggfort på en veldig udramatisk måte. Målet med turen var en skitur som vanlig i juni. Men kjørte mer bare fordi jeg kunne.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

Ble ingen lang tur i dag, men kjørte 71 mil tidligere i uka for å overlevere Polo til junior. Må innrømme at turen ble langt mer behagelig enn hva jeg hadde fryktet på forhånd, en helt ok bil.

henlie

Legg inn av henlie »

Her ble det en tur til Øvrevoll galoppbane i Bærum i går sammen med sønnen. Cars & Coffee arrangert av Norsk Sportsvognklubb. Flott vær og mye fint og variert å se på. Som vanlig størst utvalg av Porsche og Corvette, men mye annet også. Bl.a. tok han her turen, han har vært der noen ganger med en GT40 og denne: https://www.tv2.no/a/11449601/

Someone

Legg inn av Someone »

Opp E18 gjennom nordre Vestfold i dag. Både kona og jeg var såpass trøtte at vi tok en pause på den korte turen og jeg gikk å kjøpte meg en redbull for å hold emeg litt skjerpet....smaker jo ikke veldig godt. Selv om jeg i grunn er usikker på effekten. Er det faktisk drikken som hjelper, eller er det placeboeffekten som trår til? Eller er det rett og slett å komme meg ut av bilen og gå skrittene inn og ut av bensinstasjonen som skaper effekten?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: søn jun 12, 2022 3:18 am
nometalhorse skrev: søn jun 12, 2022 12:39 am Jeg skal bytte bil, og denne står på kortlisten sammen med en M240i. Støydemping og komfort er jeg overhodet ikke redd for. Spesielt på støy er det meste bedre enn dagens bil. Det er vel håp om oppdateringer på sw med tiden.
Hvilke andre biler har du på kortlisten? Men det høres ut som du tenker å bytte ned?
Da var bilen solgt for mer enn jeg ga for den. Så det var slik sett ett hyggelig bekjentskap.
Ettersom jeg ble helt avhengig av bil så ble det en "ventepølse", og så får vi se hvor lenge den blir. Du setter nok litt pris på valget - ned til 2l selvpustende motor, kjører godt og ser ikke så ille ut. :D

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: ons jun 29, 2022 8:33 pm
Ribba skrev: søn jun 12, 2022 3:18 am
nometalhorse skrev: søn jun 12, 2022 12:39 am Jeg skal bytte bil, og denne står på kortlisten sammen med en M240i. Støydemping og komfort er jeg overhodet ikke redd for. Spesielt på støy er det meste bedre enn dagens bil. Det er vel håp om oppdateringer på sw med tiden.
Hvilke andre biler har du på kortlisten? Men det høres ut som du tenker å bytte ned?
Da var bilen solgt for mer enn jeg ga for den. Så det var slik sett ett hyggelig bekjentskap.
Ettersom jeg ble helt avhengig av bil så ble det en "ventepølse", og så får vi se hvor lenge den blir. Du setter nok litt pris på valget - ned til 2l selvpustende motor, kjører godt og ser ikke så ille ut. :D
MX-5 var det første som slo meg når jeg leste 2l selvpustende motor, kjører godt og ser ikke så ille ut. Men nå nevnte du jo ikke hvor gammel bilen var. Det er jo mye morsomt om man ser på litt eldre biler.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: ons jun 29, 2022 9:18 pm
nometalhorse skrev: ons jun 29, 2022 8:33 pm
Ribba skrev: søn jun 12, 2022 3:18 am

Hvilke andre biler har du på kortlisten? Men det høres ut som du tenker å bytte ned?
Da var bilen solgt for mer enn jeg ga for den. Så det var slik sett ett hyggelig bekjentskap.
Ettersom jeg ble helt avhengig av bil så ble det en "ventepølse", og så får vi se hvor lenge den blir. Du setter nok litt pris på valget - ned til 2l selvpustende motor, kjører godt og ser ikke så ille ut. :D
MX-5 var det første som slo meg når jeg leste 2l selvpustende motor, kjører godt og ser ikke så ille ut. Men nå nevnte du jo ikke hvor gammel bilen var. Det er jo mye morsomt om man ser på litt eldre biler.
Det var riktig merke, men feil modell. Du har vel hatt en slik tidligere hvis jeg husker riktig. Den er ett år gammel, og ettersom de fylte 100 år i 2021 så er det en 100th. ann. ed med alt utstyr du får til den og 4wd. Stor forskjell fra hva jeg kjørte, men et hyggelig bekjentskap så langt.

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: ons jun 29, 2022 9:49 pm
Ribba skrev: ons jun 29, 2022 9:18 pm
nometalhorse skrev: ons jun 29, 2022 8:33 pm
Da var bilen solgt for mer enn jeg ga for den. Så det var slik sett ett hyggelig bekjentskap.
Ettersom jeg ble helt avhengig av bil så ble det en "ventepølse", og så får vi se hvor lenge den blir. Du setter nok litt pris på valget - ned til 2l selvpustende motor, kjører godt og ser ikke så ille ut. :D
MX-5 var det første som slo meg når jeg leste 2l selvpustende motor, kjører godt og ser ikke så ille ut. Men nå nevnte du jo ikke hvor gammel bilen var. Det er jo mye morsomt om man ser på litt eldre biler.
Det var riktig merke, men feil modell. Du har vel hatt en slik tidligere hvis jeg husker riktig. Den er ett år gammel, og ettersom de fylte 100 år i 2021 så er det en 100th. ann. ed med alt utstyr du får til den og 4wd. Stor forskjell fra hva jeg kjørte, men et hyggelig bekjentskap så langt.
3'er? Det er jo en flott bil. Har likt designspråket til Mazda siden Mazda 6 2013-modellen eller noe. Og de er jo et anderledesmerke som tør å velge sin måte framfor å alltid gå etter strømmen.

Jeg hadde en 2014 modell 3'er. Morsom bil, med småmorsomme kjøreegenskaper, men dessverre led motoren da av at effektavgiften var fortsatt en del av avgiftsgrunnlaget. Så Mazda strupte den ned til 120 hk, mens den hadde 160 hk i resten av verden. Den var helt død over 4000 rpm. Det var jo bare en "stop gap" for min del også, da jeg da var i prosess med å kjøpe bolig og dermed måtte forholde meg til et mer strengt budsjett.

Førøvrig var faktisk innom tanken om AWD-utgaven som dedikert vinterbil like etter jeg hadde kjørt med fast med BMW'en. Aldri så veldig seriøst riktignok, men nok til at jeg satt meg ned å så/leste en del tester.

Uansett, gratulerer.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Sommer og kaffe.

Ribba: Husker du hadde Mazda 121, høy(est) kred for den!

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: søn jul 10, 2022 3:57 pm God søndag!

Sommer og kaffe.

Ribba: Husker du hadde Mazda 121, høy(est) kred for den!
Ja, hadde den i 9 eller 10 mnd. Det var en markant oppgang fra å sykle til og fra jobb om vinteren til å kjøre 121 til og fra jobb om vinteren.

Hadde meg en tur til Hamningberg i dag. Mye turister, mye sauer og mye rein. Sauene var de som viste mest trafikkforståelse.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: søn jul 10, 2022 4:01 pm
rosmebraad skrev: søn jul 10, 2022 3:57 pm God søndag!

Sommer og kaffe.

Ribba: Husker du hadde Mazda 121, høy(est) kred for den!
Ja, hadde den i 9 eller 10 mnd. Det var en markant oppgang fra å sykle til og fra jobb om vinteren til å kjøre 121 til og fra jobb om vinteren.

Hadde meg en tur til Hamningberg i dag. Mye turister, mye sauer og mye rein. Sauene var de som viste mest trafikkforståelse.
Lyxigt!
Jeg 'drømmer' om en sånn eller Nissan Micra eller noe. Mem jeg har 'noia'for kollisjonssikkerhet.

En annen drøm er å reise til NordNorge og leie bil og kjøre litt småsteder. Er der mygg?

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: søn jul 10, 2022 6:03 pm Lyxigt!
Jeg 'drømmer' om en sånn eller Nissan Micra eller noe. Mem jeg har 'noia'for kollisjonssikkerhet.

En annen drøm er å reise til NordNorge og leie bil og kjøre litt småsteder. Er der mygg?
Det går rykter om at det er mygg her oppe. I alle fall ifølge en tilflyttet kollega (trønder). For det var god underholdning å høre han fortelle om alle lindringsforsøk han hadde prøvd, samt de lindringsforsøkene han sterkt hadde vurdert, inkludert amputasjon av foten. Men etter litt over to døgn, så skjønte vi at underholdningen over ettersom vi måtte ringe å vekke han. Da hadde han vist endelig fått sove.

Litt mer ordentlig info om mygg i Finnmark
https://alltidreiseklar.no/fakta-og-myt ... -finnmark/

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: søn jul 10, 2022 7:21 pm
rosmebraad skrev: søn jul 10, 2022 6:03 pm Lyxigt!
Jeg 'drømmer' om en sånn eller Nissan Micra eller noe. Mem jeg har 'noia'for kollisjonssikkerhet.

En annen drøm er å reise til NordNorge og leie bil og kjøre litt småsteder. Er der mygg?
Det går rykter om at det er mygg her oppe. I alle fall ifølge en tilflyttet kollega (trønder). For det var god underholdning å høre han fortelle om alle lindringsforsøk han hadde prøvd, samt de lindringsforsøkene han sterkt hadde vurdert, inkludert amputasjon av foten. Men etter litt over to døgn, så skjønte vi at underholdningen over ettersom vi måtte ringe å vekke han. Da hadde han vist endelig fått sove.

Litt mer ordentlig info om mygg i Finnmark
https://alltidreiseklar.no/fakta-og-myt ... -finnmark/
Så man er 'vertsdyret' for myggen. De snakker om 'insektsdøden', men temaet er vel mindre aktuelt der oppe i myggsesongen?
Rent uvitenskapelig kan man jo vurdere mengden mygg på bilskilt og -front.

SUV

Legg inn av SUV »

Ribba skrev: søn jul 10, 2022 4:01 pm
rosmebraad skrev: søn jul 10, 2022 3:57 pm God søndag!

Sommer og kaffe.

Ribba: Husker du hadde Mazda 121, høy(est) kred for den!
Ja, hadde den i 9 eller 10 mnd. Det var en markant oppgang fra å sykle til og fra jobb om vinteren til å kjøre 121 til og fra jobb om vinteren.

Hadde meg en tur til Hamningberg i dag. Mye turister, mye sauer og mye rein. Sauene var de som viste mest trafikkforståelse.
Jeg var turist der sommeren 2016, men synes nok jeg hadde bedre trafikkforståelse enn sauene. Har forøvrig vært der mange ganger tidligere også. Tidlig nok til at jeg husker Lilly og Erling, du har vel sikkert møtt dem du også hvis du ikke er for ung?
Og siden dette er et bilforum, var det ikke en Fiesta (ca 80-talls) de hadde for ca 30 år siden? Den pleide vel å stå like ved den bygningen som var nedenfor huset deres (men på oversiden av veien) om jeg ikke husker helt feil.

Ribba

Legg inn av Ribba »

SUV skrev: man jul 11, 2022 12:19 am Jeg var turist der sommeren 2016, men synes nok jeg hadde bedre trafikkforståelse enn sauene. Har forøvrig vært der mange ganger tidligere også. Tidlig nok til at jeg husker Lilly og Erling, du har vel sikkert møtt dem du også hvis du ikke er for ung?
Og siden dette er et bilforum, var det ikke en Fiesta (ca 80-talls) de hadde for ca 30 år siden? Den pleide vel å stå like ved den bygningen som var nedenfor huset deres (men på oversiden av veien) om jeg ikke husker helt feil.
Jeg kan ikke minnes dem. Vi var ikke så mye der ute når jeg var yngre, selv om mor min er ifra Vardø. Så det jeg husker fra barndommen der ute, det var den lille bunkeren. Var innom den i dag også, og den var mindre enn det jeg husket.

Nå om dagen, så kjører jeg bil for å kjøre bil. Kafeturer og slikt er ineffektiv utnyttelse av tid. :)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Ingen kjøring, men fikk traktet 1/2 liter relativt svak Friele filter.

Someone

Legg inn av Someone »

I disse dager er det bare surr hvilken dag det er. Føltes på en måte som en søndag da jeg i går kveld plukket opp bilen på Gardemoen og kjørte hjem. Dog var det lite trafikk for å være en "søndagskveld", hvilket det visstnok heller ikke var

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!
Skal trakte Friele filter i formiddag.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kjørte hjem fra en kompis i dag, og på E6 ved Eidsvoll Verk tok jeg igjen en iX50 som hadde limt seg fast i venstrefeltet.

Enten visste ikke vedkommende hvordan han bruker speil, alternativt levde h*n i den villfarelsen at den oppblåste iX50'en ikke hadde plikt til å flytte seg for en langt mer linjelekker M440iX. Måtte til slutt kjøre forbi i høyrefeltet.

Hater idioter, men god søndag til dere andre.

Someone

Legg inn av Someone »

Søndag ja, var vel i går. Før jeg kunne kjøre måtte jeg løpe de 11 kilometrene for å hente bilen, som var satt igjen der vi var på fest kvelden før. Så da ble samme distanse kjørt tilbake

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: søn jul 24, 2022 4:01 pm en langt mer linjelekker M440iX.
Ble bare en tur til og fra jobb med Toyota'en i går, men i dag får BMW'en seg en tur til andre siden av fjorden. Håper den iX50 ikke har beveget seg nordover siden du sist observerte han.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ribba skrev: man jul 25, 2022 8:17 am
SirJames skrev: søn jul 24, 2022 4:01 pm en langt mer linjelekker M440iX.
Ble bare en tur til og fra jobb med Toyota'en i går, men i dag får BMW'en seg en tur til andre siden av fjorden. Håper den iX50 ikke har beveget seg nordover siden du sist observerte han.
Personlig håper jeg vedkommende har beveget seg langt nordover. Veldig langt nordover 8-)

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ribba skrev: man jul 25, 2022 8:17 am
SirJames skrev: søn jul 24, 2022 4:01 pm en langt mer linjelekker M440iX.
Ble bare en tur til og fra jobb med Toyota'en i går, men i dag får BMW'en seg en tur til andre siden av fjorden. Håper den iX50 ikke har beveget seg nordover siden du sist observerte han.
Finnes det 4 felts veier nord for Trondheim? Den typen bilister bør holde seg langt nord. Eller i vest der jeg bor, utenom rundt Stavanger og Bergen er vi totalt forskånet for 4 felts veier.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»