Kjøtt-nekt på festival - 🍖🍺🍷 eller bare 🥗🍺🍷

Svar
Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Re: Kjøtt-nekt på festival - 🍖🍺🍷 eller bare 🥗🍺🍷

Legg inn av Zpiff »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 3:08 pm
Zpiff skrev: fre jul 22, 2022 3:02 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 2:44 pm
sukk.
"dersom våre gjester har lyst på noe annet er de selvsagt velkomne til å spise på noen av Gamlebyens restauranter og cafeer."
Du kan gå ut av festivalområdet, og spasere noen minutter dersom du skal spise.
Når du har spist kan du rusle tilbake.
Regler er vel regler. Det er vel ganske gjengs at man ikke får ta med mat og drikke.
Dog tviler jeg på at de bryr seg om du tar med en brødskive. Men sikker er jeg ikke...
Hva er det du sukker' etter?
Først foreslår du matpakke, og når du blir henvist reglene på websiden deres -så er det plutselig gamlebyens restauranter som blir aktuelt..

Og uansett, poenget her at man kan ane (selv med tungt sviktende evne til å oppfatte..), et aldri så lite snev av dobbelmoralisme.
Det er altså greit å tjene penger på fjas som plastglass/emballasje (og tung ressursbruk vedr. produksjon av alkoholholdig drikke), samt t-skjorter.., men ikke på konsumerbar næring for mennesker -som kjøtt.
-Det kalles gjerne symbolikk~, og det er det helt klart flere som er jublende tilhengere av.
Men selvsagt, det må de jo få lov å være.
Ikkenó er jo som å slå seg selv på brystet og vise verden hvor dyktig, flink, intelligent, fornuftig.. man er - vedrørende festivaler og miljø/klima.. 🥳
Vrøvl.
Det er ingen som arrangerer en festival uten å ha som mål å tjene penger, så det der kan du bare droppe.
Tjener de ikke penger, går de som andre konkurs. De skal tross alt betale endel artister og arbeidere.
Jeg skal jaggu ta en tur dit med en matpakke i lomma, og se hva som skjer.
Igjen, ja de vil ha penger (helst uten å servere noe miljø/klima-uvennlig).
Ja, de vil promotere/profilere seg som miljø/klima-vennlige.
Ja, de bruker selger også artikler som plastkrus/emballasje.. -som IKKE er miljø/klima-vennlige.
Ja, de selger alkohol, som er langt mer klima/miljø-uvennlig å produsere enn f.eks. enkelt drikkevann.
Og ja, de tror (sikkert med hellig overbevisning) at deres klima/miljø-profil, likevel holder "vann", fordi de lar være å selge kjøtt.

At du ønsker å avspore dette med nissepakka(sic) di, får nå engang så være..

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 2:16 pm Supert igjen fra landets mest miljøvennlige festival drevet av folk jeg kjenner og vet er smarte og intelligente.
Månebevegelsen lenge leve.
Folk som må ha kjøtt kan ta med seg matpakke.
Samtlige av de jeg kjenner som ikke spiser kjøtt (og ikke minst veganere) har hatt alvorlige psykiske utfordringer og/eller vært fullstendig ubrukelige til all fysisk aktivitet.

Når det gjelder kjøtterstatning er de aller fleste produktene forferdelig usunne og ikke minst miljøuvennlige.

For øvrig er det vitenskapelig bevist at vegetar/vegan gjør deg dummere

How a vegan diet could affect your intelligence
https://www.bbc.com/future/article/2020 ... telligence
Sist redigert av Texas_John den fre jul 22, 2022 3:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 2:29 pm
PapaSmurf skrev: fre jul 22, 2022 2:25 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 2:21 pm
Oups. Jeg var ikke klar over at det skal være spiseplikt.
Det er jo slik at man bruker så mye tid på et festivalområde at man stort sett trenger mat.

Men disse hippiene får holde på. Jeg velger festivaler der ekstremismen ikke har tatt overhånd.
Det tar deg 4 minutter å gå til første spisested dersom du skal ha en biff.
Er du klar over hvor liten gamlebyen er?
Alt er en rusletur unna.
Jeg har bodd der, og er ganskje godt kjent der.
Vi har ingen problemer i dette landet når dette skal oppkonstrueres som et problem av ekstremister.
De billettene koster da såpass mye at folk gjerne ikke vil forlate området for å spise ...

peraleks

Legg inn av peraleks »

Corvus skrev: fre jul 22, 2022 3:07 pm
lund skrev: fre jul 22, 2022 2:38 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 2:36 pm

Dette er ikke noe som får verden til å gå fremover. Det er ubetydelig symbolpolitikk som bare får folk irriterte.
Det er utvilsomt at kjøttforbruket generelt må ned. Må gjerne krangle på vitenskapen, men det forandrer jo ikke fakta av den grunn.
Og hvorfor er det viktig at kjøttforbruket må ned?
Kjøttforbruket står for ca. 18 % av miljøutslippene.
I tillegg bruker produseringen av kjøttforbruk ufattelige mengder med vann, noe vi sårt vil trenge i en tid fremover, ved siden av at det forurenser allerede eksisterende vannbrønner, elver og annet.

For ikke å snakke om at det enorme kjøttforbruket vårt er ikke bra for helsen.

Så, som Lund skriver, kjøttforbruket må ned og det må ned kjapt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: fre jul 22, 2022 3:04 pm Siden du kjenner de som arrangerer dette er du tydeligvis inhabil slik du uttrykker deg nedlatende om de som mener noe annet enn deg.

Skjerp deg.
Han svarer veldig klovnete, ja. Og det hjelper ingen.

Men det er også litt tullete å kalle dette ekstremisme. Det blir litt som en rabiat gjest som geleides varsomt, men bestemt, ut fra en pub, og skriker om overgrep. Det blir overdramatisk på influensernivå, og det trenger ingen av oss. Så er det ikke akkurat den optimale datoen å skrike over seg om ekstremisme på i alle mulige situasjoner.

Det holder å si at man synes dette er teit, og ikke ønsker å delta på en sånn festival.
Sist redigert av Tjaaah den fre jul 22, 2022 3:25 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

fazz skrev: fre jul 22, 2022 3:20 pm Hva om festivalen ikke hadde servert mat overhodet? Hadde det skapt like mye rabalder, eller hadde da folk innfunnet seg med spaserturen ned til de mange spisestedene i gamlebyen?
Det kunne de sikkert gjort.
Men Månebevegelsen har denne filosofien og tanken om bærekraft og miljøvennlighet, da.
De bare er sånn, og driver med sitt etter sin egen filosofi.
De gjør også andre ting enn å arrangere musikkfestival.
Stygge, skremmende ting som å jobbe for miljøet og naturmangfold for å nevne noe.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vegetarmat er så godt at de må forby alternativet for å folk til å spise det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

missChance skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 2:29 pm
PapaSmurf skrev: fre jul 22, 2022 2:25 pm

Det er jo slik at man bruker så mye tid på et festivalområde at man stort sett trenger mat.

Men disse hippiene får holde på. Jeg velger festivaler der ekstremismen ikke har tatt overhånd.
Det tar deg 4 minutter å gå til første spisested dersom du skal ha en biff.
Er du klar over hvor liten gamlebyen er?
Alt er en rusletur unna.
Jeg har bodd der, og er ganskje godt kjent der.
Vi har ingen problemer i dette landet når dette skal oppkonstrueres som et problem av ekstremister.
De billettene koster da såpass mye at folk gjerne ikke vil forlate området for å spise ...
Det er lenge siden jeg var der, men den gangen fikk vi et slags armbånd som fungerte som billett, slik at jeg kunne gå inn og ut fra festivalområdet.
Jeg tror ikke man må kjøpe ny billett dersom man tusler ut og kjøper en hamburger.
Festivalen står jo på i tre dager. Folk må kunne komme og gå.
Sist redigert av fargerik den fre jul 22, 2022 3:32 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Tjaaah skrev: fre jul 22, 2022 3:24 pm
PapaSmurf skrev: fre jul 22, 2022 3:04 pm Siden du kjenner de som arrangerer dette er du tydeligvis inhabil slik du uttrykker deg nedlatende om de som mener noe annet enn deg.

Skjerp deg.
Han svarer veldig klovnete, ja. Og det hjelper ingen.

Men det er også litt tullete å kalle dette ekstremisme. Det blir litt som en rabiat gjest som geleides varsomt, men bestemt, ut fra en pub, og skriker om overgrep. Det blir overdramatisk på influensernivå, og det trenger ingen av oss. Så er det ikke akkurat den optimale datoen å skrike over seg om ekstremisme på i alle mulige situasjoner.

Det holder å si at man synes dette er teit, og ikke ønsker å delta på en sånn festival.
Jeg synes dette er teit, og jeg ønsker ikke å delta på en slik festival.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Tjaaah skrev: fre jul 22, 2022 3:20 pm
Zpiff skrev: fre jul 22, 2022 2:41 pm Tja, de får vel noen utenfor festivalområdet til å ta vare på matpakka for seg.
Sitert:
https://www.maanefestivalen.no/
"Som vanlig er det ikke tillatt å ta med verken mat eller drikke inn på selve festivalområdet"
Så det er sikkert praktisk.. :roll:
Tjaaah skrev: fre jul 22, 2022 3:20 pm Mener du at jeg ikke får lov til å bære med meg et blodig kadaver som jeg går og gnager på, inn på festivalområdet?!?

Hva for ekstremisme er dette?!?
Enig, har selv ruslet rundt med et ganske stort/tungt og varmt grillet lammelår (stort lam 😉) på en av Roskilde festivalene -og som jeg da gnagde på.
Vet ikke om jeg hadde våget det i dag... 😲
Zpiff skrev: fre jul 22, 2022 2:49 pm Men som vanlig, så blir det nok noen(?) som kjøper billetter som ikke har lest om hva som serveres, og som "kanskje" hadde litt andre mer normale/vanlige forventninger til hva som serveres på en festival, der man også serverer øl, vin, brus.. (en kan jo ane en smule hykleri -så sett).
Tjaaah skrev: fre jul 22, 2022 3:20 pm Joda, så klart. Men det er ingen som tvinges til noe her. De som arrangerer en festival, må jo få lov til å velge hva de vil selge der. Så kan andre mene hva de vil om det.

Det er sant, så kan de som har lyst, få lov til å ta det opp som tema på f.eks. "Fridiskusjon.no", og der diskutere hva de synes om det -også 😊
-Det siste sier egentlig seg selv, så det burde være unødvendig å opplyse om, eller diskutere i seg selv.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: fre jul 22, 2022 3:31 pm
Tjaaah skrev: fre jul 22, 2022 3:24 pm
PapaSmurf skrev: fre jul 22, 2022 3:04 pm Siden du kjenner de som arrangerer dette er du tydeligvis inhabil slik du uttrykker deg nedlatende om de som mener noe annet enn deg.

Skjerp deg.
Han svarer veldig klovnete, ja. Og det hjelper ingen.

Men det er også litt tullete å kalle dette ekstremisme. Det blir litt som en rabiat gjest som geleides varsomt, men bestemt, ut fra en pub, og skriker om overgrep. Det blir overdramatisk på influensernivå, og det trenger ingen av oss. Så er det ikke akkurat den optimale datoen å skrike over seg om ekstremisme på i alle mulige situasjoner.

Det holder å si at man synes dette er teit, og ikke ønsker å delta på en sånn festival.
Jeg synes dette er teit, og jeg ønsker ikke å delta på en slik festival.
Nettopp. "Får jeg ikke spise kjøtt mens jeg hører musikk, dropper jeg det".
Musikk uten kjøtt funker selvfølgelig ikke for en ekstremist.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Zpiff skrev: fre jul 22, 2022 3:32 pm Det er sant, så kan de som har lyst, få lov til å ta det opp som tema på f.eks. "Fridiskusjon.no", og der diskutere hva de synes om det -også 😊
-Det siste sier egentlig seg selv, så det burde være unødvendig å opplyse om, eller diskutere i seg selv.
Ja, det er vel ingen her som har sagt at vi ikke skal diskutere dette?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GoingKronos skrev: fre jul 22, 2022 3:28 pm Vegetarmat er så godt at de må forby alternativet for å folk til å spise det.
Haha

Har du sett folk på grillfest som har med seg fake-burgers?

Snakk om å put on a brave face når de putter den greia i munnen.

Om noen spør om veggisburgeren smakte godt:

Bilde

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: fre jul 22, 2022 3:35 pm Haha

Har du sett folk på grillfest som har med seg fake-burgers?

Snakk om å put on a brave face når de putter den greia i munnen.
Det var nok litt sånn. Men det har forbedret seg ganske drastisk. Ble servert veggisburger senest i helgen, og det smakte godt det. Jeg foretrekker fortsatt kjøtt, men ille var det ikke.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 2:34 pm
Stjerten skrev: fre jul 22, 2022 2:29 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 2:16 pm Supert igjen fra landets mest miljøvennlige festival drevet av folk jeg kjenner og vet er smarte og intelligente.
Månebevegelsen lenge leve.
Folk som må ha kjøtt kan ta med seg matpakke.
Smarte er dem nok. Pengestøtten sitter løst, om det krysses av for en "grønn profil" over arrangementet.
Hadde dem vært konsekvente, hadde selvsagt ikke servering blitt gitt i plastkrus.
Det er pant på plastkrusene. Hvert eneste krus blir levert til gjenvinning. Det er faktisk en del barn som samler krus folk slenger rundt seg og tjener en slant på å pante dem.
Selvfølgelig kunne de ha brukt glasskrus, men det har vist seg at folk mister dem, knuser dem og lager glasskår som folk ødelegger seg på når de tråkker på dem.
Har du noengang tråkket på glasskår?
Papp krus hadde vel gått?
Neida, med pante ordning er det nok ikke så galt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Tjaaah skrev: fre jul 22, 2022 3:40 pm
PapaSmurf skrev: fre jul 22, 2022 3:35 pm Haha

Har du sett folk på grillfest som har med seg fake-burgers?

Snakk om å put on a brave face når de putter den greia i munnen.
Det var nok litt sånn. Men det har forbedret seg ganske drastisk. Ble servert veggisburger senest i helgen, og det smakte godt det. Jeg foretrekker fortsatt kjøtt, men ille var det ikke.
Jeg spiser også kjøtt, men kan også spise veggismat.
Egentlig spiser jeg alt som er mulig å fordøye.
Det blir vel sånn ca. alt bortsett fra gress?
Gress-salat?????
jeah......

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

peraleks skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 3:07 pm
lund skrev: fre jul 22, 2022 2:38 pm

Det er utvilsomt at kjøttforbruket generelt må ned. Må gjerne krangle på vitenskapen, men det forandrer jo ikke fakta av den grunn.
Og hvorfor er det viktig at kjøttforbruket må ned?
Kjøttforbruket står for ca. 18 % av miljøutslippene.
I tillegg bruker produseringen av kjøttforbruk ufattelige mengder med vann, noe vi sårt vil trenge i en tid fremover, ved siden av at det forurenser allerede eksisterende vannbrønner, elver og annet.

For ikke å snakke om at det enorme kjøttforbruket vårt er ikke bra for helsen.

Så, som Lund skriver, kjøttforbruket må ned og det må ned kjapt.
Det er det selvsagt helt greit å mene.
Men når man på et festivalområde 'forbyr' kjøttprodukter, men tillater plastglass/emballasje og alkoholholdige (og "sukkervann" med kullsyre), som koster vel så mye av klima/miljø å produsere -så er det likevel ingen grunn til å se an dobbeltmoralen i det, bare fordi kjøtt-forbudet er så overveldigende bra..?

Det blir tilsvarende teit.., som disse internasjonale klima/miljø-konferansene, der nærmest alle tropper opp med hvert sitt privat-fly, og tilskuerne/tilhengerne fortsatt er hellig overbeviste om at deres miljø/klima-profil henger på greip.., fordi konferansen i seg selv er så overveldigende bra.

Så nei, det hjelper ikke en dritt om kjøttforbruket går ned kjapt.., og nei det hjelper heller ikke med andre overfladiske miljø/klima-profiler/promoteringer.., som sier "se-på-oss-se-på-oss--se-hvor-flinke-vi-er-og-hvor-flinke-vi-skal-hjelpe-dere-med-å-bli..".

Og om du.. skulle lure på hva jeg mener ville kunne "hjelpe", så kan du ignorere det 😉

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 3:29 pm
missChance skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 2:29 pm
Det tar deg 4 minutter å gå til første spisested dersom du skal ha en biff.
Er du klar over hvor liten gamlebyen er?
Alt er en rusletur unna.
Jeg har bodd der, og er ganskje godt kjent der.
Vi har ingen problemer i dette landet når dette skal oppkonstrueres som et problem av ekstremister.
De billettene koster da såpass mye at folk gjerne ikke vil forlate området for å spise ...
Det er lenge siden jeg var der, men den gangen fikk vi et slags armbånd som fungerte som billett, slik at jeg kunne gå inn og ut fra festivalområdet.
Jeg tror ikke man må kjøpe ny billett dersom man tusler ut og kjøper en hamburger.
Festivalen står jo på i tre dager. Folk må kunne komme og gå.

Ingen har sagt noe annet ...
Men man betaler for festivalen og for å høre musikken, ikke for å sitte på et spisested et annet sted - uten den musikken.

fargerik

Legg inn av fargerik »

missChance skrev: fre jul 22, 2022 3:53 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 3:29 pm
missChance skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm

De billettene koster da såpass mye at folk gjerne ikke vil forlate området for å spise ...
Det er lenge siden jeg var der, men den gangen fikk vi et slags armbånd som fungerte som billett, slik at jeg kunne gå inn og ut fra festivalområdet.
Jeg tror ikke man må kjøpe ny billett dersom man tusler ut og kjøper en hamburger.
Festivalen står jo på i tre dager. Folk må kunne komme og gå.

Ingen har sagt noe annet ...
Men man betaler for festivalen og for å høre musikken, ikke for å sitte på et spisested et annet sted - uten den musikken.
Huff.
Hva om du må på dass, og drite uten å høre musikken.
Jeg sier det igjen.....vi har små problemer her i landet.

Corvus

Legg inn av Corvus »

peraleks skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 3:07 pm
lund skrev: fre jul 22, 2022 2:38 pm

Det er utvilsomt at kjøttforbruket generelt må ned. Må gjerne krangle på vitenskapen, men det forandrer jo ikke fakta av den grunn.
Og hvorfor er det viktig at kjøttforbruket må ned?
Kjøttforbruket står for ca. 18 % av miljøutslippene.
I tillegg bruker produseringen av kjøttforbruk ufattelige mengder med vann, noe vi sårt vil trenge i en tid fremover, ved siden av at det forurenser allerede eksisterende vannbrønner, elver og annet.

For ikke å snakke om at det enorme kjøttforbruket vårt er ikke bra for helsen.

Så, som Lund skriver, kjøttforbruket må ned og det må ned kjapt.
Hvor har du 18% fra. Et kjapt googlesøk viser til ca 4%.
Vi har null problem med vann til husdyr i Norge, bare tull.
Selvsagt ikke bra for helsa om man spiser alt for mye kjøtt, men dette er for det første bare rødt kjøtt. F.eks kylling er det ikke noe problem å spise mye av.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Zpiff skrev: fre jul 22, 2022 3:49 pm
peraleks skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 3:07 pm

Og hvorfor er det viktig at kjøttforbruket må ned?
Kjøttforbruket står for ca. 18 % av miljøutslippene.
I tillegg bruker produseringen av kjøttforbruk ufattelige mengder med vann, noe vi sårt vil trenge i en tid fremover, ved siden av at det forurenser allerede eksisterende vannbrønner, elver og annet.

For ikke å snakke om at det enorme kjøttforbruket vårt er ikke bra for helsen.

Så, som Lund skriver, kjøttforbruket må ned og det må ned kjapt.
Det er det selvsagt helt greit å mene.
Men når man på et festivalområde 'forbyr' kjøttprodukter, men tillater plastglass/emballasje og alkoholholdige (og "sukkervann" med kullsyre), som koster vel så mye av klima/miljø å produsere -så er det likevel ingen grunn til å se an dobbeltmoralen i det, bare fordi kjøtt-forbudet er så overveldigende bra..?

Det blir tilsvarende teit.., som disse internasjonale klima/miljø-konferansene, der nærmest alle tropper opp med hvert sitt privat-fly, og tilskuerne/tilhengerne fortsatt er hellig overbeviste om at deres miljø/klima-profil henger på greip.., fordi konferansen i seg selv er så overveldigende bra.

Så nei, det hjelper ikke en dritt om kjøttforbruket går ned kjapt.., og nei det hjelper heller ikke med andre overfladiske miljø/klima-profiler/promoteringer.., som sier "se-på-oss-se-på-oss--se-hvor-flinke-vi-er-og-hvor-flinke-vi-skal-hjelpe-dere-med-å-bli..".

Og om du.. skulle lure på hva jeg mener ville kunne "hjelpe", så kan du ignorere det 😉
Jeg svarte først og fremst det denne brukeren skrev.

Resten av innlegget ditt er for det meste raljering, men du kan jo alltids balansere det i eget hode når produsering av kjøtt står for en femtedel av verdens klimautslipp og hvordan du greier å fantastisk nok ta den logiske kortslutningen av at "det hjelper ikke en dritt om kjøttforbruket går ned kjapt".

peraleks

Legg inn av peraleks »

Corvus skrev: fre jul 22, 2022 4:02 pm
peraleks skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 3:07 pm

Og hvorfor er det viktig at kjøttforbruket må ned?
Kjøttforbruket står for ca. 18 % av miljøutslippene.
I tillegg bruker produseringen av kjøttforbruk ufattelige mengder med vann, noe vi sårt vil trenge i en tid fremover, ved siden av at det forurenser allerede eksisterende vannbrønner, elver og annet.

For ikke å snakke om at det enorme kjøttforbruket vårt er ikke bra for helsen.

Så, som Lund skriver, kjøttforbruket må ned og det må ned kjapt.
Hvor har du 18% fra. Et kjapt googlesøk viser til ca 4%.
Vi har null problem med vann til husdyr i Norge, bare tull.
Selvsagt ikke bra for helsa om man spiser alt for mye kjøtt, men dette er for det første bare rødt kjøtt. F.eks kylling er det ikke noe problem å spise mye av.
https://www.framtiden.no/gronne-tips/ma ... kjott.html
Produksjon av animalsk mat står for 18 % av de globale klimagassutslippene, mer enn all transport til sammen.

Jeg tenker ikke på kun Norge her..
Kylling er et bedre alternativ enn rødt kjøtt, men kyllingkjøtt inneholder mye mettet fett, kolesterol og kalorier, i hvert fall de delene av kyllingen som smaker best. Steker man kyllingkjøttet, dannes det en gruppe kreftfremkallende stoffer som kalles HCA (heterocykliske aminer).

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 4:02 pm
missChance skrev: fre jul 22, 2022 3:53 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 3:29 pm
Det er lenge siden jeg var der, men den gangen fikk vi et slags armbånd som fungerte som billett, slik at jeg kunne gå inn og ut fra festivalområdet.
Jeg tror ikke man må kjøpe ny billett dersom man tusler ut og kjøper en hamburger.
Festivalen står jo på i tre dager. Folk må kunne komme og gå.

Ingen har sagt noe annet ...
Men man betaler for festivalen og for å høre musikken, ikke for å sitte på et spisested et annet sted - uten den musikken.
Huff.
Hva om du må på dass, og drite uten å høre musikken.
Jeg sier det igjen.....vi har små problemer her i landet.
For det første er toalettene på festivalområdet. For det andre tar det gjerne kortere tid enn å spise.

fargerik

Legg inn av fargerik »

missChance skrev: fre jul 22, 2022 4:08 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 4:02 pm
missChance skrev: fre jul 22, 2022 3:53 pm


Ingen har sagt noe annet ...
Men man betaler for festivalen og for å høre musikken, ikke for å sitte på et spisested et annet sted - uten den musikken.
Huff.
Hva om du må på dass, og drite uten å høre musikken.
Jeg sier det igjen.....vi har små problemer her i landet.
For det første er toalettene på festivalområdet. For det andre tar det gjerne kortere tid enn å spise.
Shit, der tok du meg, gitt!
Jeg gir opp. Noen må ringe Houston.
"We have a Problem"

fargerik

Legg inn av fargerik »

Justice 97 skrev: fre jul 22, 2022 3:57 pm Det er vel litt a poenget med matservering på festival, at man skal slippe å forlate området.
Gamlebyen er knøttliten. Festivalområdet er bare et lite område som er inngjerdet. Det tar bare noen minutter å gå gjennom gamlebyen fra den ene enden til den andre.
Selv om du går helt lengst vekk fra festivalområdet er du fremdeles på festival.
Det er jo akkurat det som er sjarmen med Gamlebyen.

Corvus

Legg inn av Corvus »

peraleks skrev: fre jul 22, 2022 4:08 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 4:02 pm
peraleks skrev: fre jul 22, 2022 3:23 pm

Kjøttforbruket står for ca. 18 % av miljøutslippene.
I tillegg bruker produseringen av kjøttforbruk ufattelige mengder med vann, noe vi sårt vil trenge i en tid fremover, ved siden av at det forurenser allerede eksisterende vannbrønner, elver og annet.

For ikke å snakke om at det enorme kjøttforbruket vårt er ikke bra for helsen.

Så, som Lund skriver, kjøttforbruket må ned og det må ned kjapt.
Hvor har du 18% fra. Et kjapt googlesøk viser til ca 4%.
Vi har null problem med vann til husdyr i Norge, bare tull.
Selvsagt ikke bra for helsa om man spiser alt for mye kjøtt, men dette er for det første bare rødt kjøtt. F.eks kylling er det ikke noe problem å spise mye av.
https://www.framtiden.no/gronne-tips/ma ... kjott.html
Produksjon av animalsk mat står for 18 % av de globale klimagassutslippene, mer enn all transport til sammen.

Jeg tenker ikke på kun Norge her..
Kylling er et bedre alternativ enn rødt kjøtt, men kyllingkjøtt inneholder mye mettet fett, kolesterol og kalorier, i hvert fall de delene av kyllingen som smaker best. Steker man kyllingkjøttet, dannes det en gruppe kreftfremkallende stoffer som kalles HCA (heterocykliske aminer).
Hva resten av verden gjør kan vi ikke styre uansett. Fokuset må være på hva vi selv kan gjøre. Og siden totalutslipp av husdyr er på 4% så er dette minimalt.

Spiser man kyllingfilet, og ikke skinn mm så slipper man mye av fettet og det usunne. Og får i seg blant annet masse nødvendig protein.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 4:11 pm
missChance skrev: fre jul 22, 2022 4:08 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 4:02 pm
Huff.
Hva om du må på dass, og drite uten å høre musikken.
Jeg sier det igjen.....vi har små problemer her i landet.
For det første er toalettene på festivalområdet. For det andre tar det gjerne kortere tid enn å spise.
Shit, der tok du meg, gitt!
Jeg gir opp. Noen må ringe Houston.
"We have a Problem"
Hva er poenget med den hersketeknikken? Evner du ikke å være uenig uten å være totalt usaklig?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: fre jul 22, 2022 4:08 pm https://www.framtiden.no/gronne-tips/ma ... kjott.html
Produksjon av animalsk mat står for 18 % av de globale klimagassutslippene, mer enn all transport til sammen.

Jeg tenker ikke på kun Norge her..
Kylling er et bedre alternativ enn rødt kjøtt, men kyllingkjøtt inneholder mye mettet fett, kolesterol og kalorier, i hvert fall de delene av kyllingen som smaker best. Steker man kyllingkjøttet, dannes det en gruppe kreftfremkallende stoffer som kalles HCA (heterocykliske aminer).
Tullprat, at mettet fett er farlig er en gammel myte som ble funnet opp av margarin- og planteoljeprodusentene. Det verste dritet du kan putte i kroppen er søppel som rapsolje og melange.
At stekt kyllingkjøtt er kreftfremkallende er naturligvis også tull.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Corvus skrev: fre jul 22, 2022 4:17 pm
peraleks skrev: fre jul 22, 2022 4:08 pm
Corvus skrev: fre jul 22, 2022 4:02 pm

Hvor har du 18% fra. Et kjapt googlesøk viser til ca 4%.
Vi har null problem med vann til husdyr i Norge, bare tull.
Selvsagt ikke bra for helsa om man spiser alt for mye kjøtt, men dette er for det første bare rødt kjøtt. F.eks kylling er det ikke noe problem å spise mye av.
https://www.framtiden.no/gronne-tips/ma ... kjott.html
Produksjon av animalsk mat står for 18 % av de globale klimagassutslippene, mer enn all transport til sammen.

Jeg tenker ikke på kun Norge her..
Kylling er et bedre alternativ enn rødt kjøtt, men kyllingkjøtt inneholder mye mettet fett, kolesterol og kalorier, i hvert fall de delene av kyllingen som smaker best. Steker man kyllingkjøttet, dannes det en gruppe kreftfremkallende stoffer som kalles HCA (heterocykliske aminer).
Hva resten av verden gjør kan vi ikke styre uansett. Fokuset må være på hva vi selv kan gjøre. Og siden totalutslipp av husdyr er på 4% så er dette minimalt.

Spiser man kyllingfilet, og ikke skinn mm så slipper man mye av fettet og det usunne. Og får i seg blant annet masse nødvendig protein.
Det er det samme hver gang.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Texas_John skrev: fre jul 22, 2022 4:24 pm
peraleks skrev: fre jul 22, 2022 4:08 pm https://www.framtiden.no/gronne-tips/ma ... kjott.html
Produksjon av animalsk mat står for 18 % av de globale klimagassutslippene, mer enn all transport til sammen.

Jeg tenker ikke på kun Norge her..
Kylling er et bedre alternativ enn rødt kjøtt, men kyllingkjøtt inneholder mye mettet fett, kolesterol og kalorier, i hvert fall de delene av kyllingen som smaker best. Steker man kyllingkjøttet, dannes det en gruppe kreftfremkallende stoffer som kalles HCA (heterocykliske aminer).
Tullprat, at mettet fett er farlig er en gammel myte som ble funnet opp av margarin- og planteoljeprodusentene. Det verste dritet du kan putte i kroppen er søppel som rapsolje og melange.
At stekt kyllingkjøtt er kreftfremkallende er naturligvis også tull.
Deg bruker man selvfølgelig ikke en kalori på å svare.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»