Chili - hvordan bruke?

Svar
annmag

Chili - hvordan bruke?

Legg inn av annmag »

Jeg har sådd chili, og planten er nå neddynget med frukter som nå begynner å bli røde.

Problemet/utfordringen er at de er sterke som fy ... det er ikke habanero (heldigvis), men like fullt utfordrende.

Jeg er happy med i overkant sterk mat ... men dette var langt over det nivået.

Så greia er: Hva i all verden bruker jeg dette til ... og hvordan?
Jeg vet jeg ikke skal bruke frøene, og tørking er ikke min greie.

Når de er så sterke, så må jeg nesten raspe dem ... eller er det en annen måte å bruke dem på?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Pasta Arrabiata er jo godt?

Everenga

Legg inn av Everenga »

De mister en del styrke ved å bli kokt ned. Så curry, spesielt bhuna, balti og Rogan Josh vil de funke ypperlig i. Ellers chilli con carne eller en bakt chimichanga. Jeg ville finhakket dem framfor å raspe dem.

annmag

Legg inn av annmag »

Everenga skrev: søn sep 12, 2021 4:14 pm De mister en del styrke ved å bli kokt ned. Så curry, spesielt bhuna, balti og Rogan Josh vil de funke ypperlig i. Ellers chilli con carne eller en bakt chimichanga. Jeg ville finhakket dem framfor å raspe dem.
Vet du om jeg kan finhakke dem, koke dem og så fryse dem for å bruke senere?

annmag

Legg inn av annmag »

Og forresten ... dette var så lett å dyrke frem at jeg neste år skal prøve med på det vi kjenner som paprika. Riktignok tar det lang tid før de blir modne ... men like fullt enkelt å få til.

Everenga

Legg inn av Everenga »

annmag skrev: søn sep 12, 2021 4:17 pm
Everenga skrev: søn sep 12, 2021 4:14 pm De mister en del styrke ved å bli kokt ned. Så curry, spesielt bhuna, balti og Rogan Josh vil de funke ypperlig i. Ellers chilli con carne eller en bakt chimichanga. Jeg ville finhakket dem framfor å raspe dem.
Vet du om jeg kan finhakke dem, koke dem og så fryse dem for å bruke senere?
Det funker fint det.

annmag

Legg inn av annmag »

Malacay skrev: søn sep 12, 2021 4:27 pm Er det de små (piri-piri) du har ? Du hakker de i små biter og så lager du f. eks. en thaisuppe, Thom Kha Gai er relativt greit å lage. Forøvrig tåler de å fryses.
Det er vel helst jalapeno. Jeg fikk noen frø på en meksikansk restaurant i London, og husker ikke om det stod noe utenpå frøpakka ... som nå er kastet.
Jeg har ikke opplevd jalapeno som veldig sterk før, men det er kanskje forskjellige typer.

annmag

Legg inn av annmag »

Everenga skrev: søn sep 12, 2021 4:43 pm Det funker fint det.
Da blir det vel til at jeg tar på meg hansker og kjører på med hakke-koke-fryse-varianten.

annmag

Legg inn av annmag »

Takk for svar folkens ... og ble glad for at den roer seg ved varmebehandling.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

annmag skrev: søn sep 12, 2021 5:25 pm
Everenga skrev: søn sep 12, 2021 4:43 pm Det funker fint det.
Da blir det vel til at jeg tar på meg hansker og kjører på med hakke-koke-fryse-varianten.
Kona er thai, og chiliekspert.
Hun tørket de små sterke, kjørte dem i blenderen til de ble pulverisert, og oppbevarer det i en tett boks.
Heftig krutt som kan brukes for å krydre maten ekstra sterk.
Er det så sterke saker som jeg antar, bør du bruke maske, vernebriller og hansker dersom du tørker dem og kjører det i blenderen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

annmag skrev: søn sep 12, 2021 4:11 pm Jeg har sådd chili, og planten er nå neddynget med frukter som nå begynner å bli røde.

Problemet/utfordringen er at de er sterke som fy ... det er ikke habanero (heldigvis), men like fullt utfordrende.

Jeg er happy med i overkant sterk mat ... men dette var langt over det nivået.

Så greia er: Hva i all verden bruker jeg dette til ... og hvordan?
Jeg vet jeg ikke skal bruke frøene, og tørking er ikke min greie.

Når de er så sterke, så må jeg nesten raspe dem ... eller er det en annen måte å bruke dem på?
Veldig på overtid her, men er chilien veldig sterk anbefaler jeg å frese den hel i panna til den får svimerker på skinnet, før du gir den ett lite kutt helt i toppen uten at denne kuttes av. Så legger du deg i vann i minst 20 minutter. Jo lengre den ligger etter dette, jo mer styrke og smak mister den.

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Et råd kan vere og confitere dem med litt olje og salt til det blir mørt.. kjør opp til en fin pure. Chili kan også fryses om man har for mye

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frøene inni er sterkest. Vil man ha sterk chili, må frøene være med.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: ons jul 13, 2022 3:53 pm Frøene inni er sterkest. Vil man ha sterk chili, må frøene være med.
Det er en gammel myte.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

fargeblind skrev: søn sep 12, 2021 5:34 pm
annmag skrev: søn sep 12, 2021 5:25 pm
Everenga skrev: søn sep 12, 2021 4:43 pm Det funker fint det.
Da blir det vel til at jeg tar på meg hansker og kjører på med hakke-koke-fryse-varianten.
Kona er thai, og chiliekspert.
Hun tørket de små sterke, kjørte dem i blenderen til de ble pulverisert, og oppbevarer det i en tett boks.
Heftig krutt som kan brukes for å krydre maten ekstra sterk.
Er det så sterke saker som jeg antar, bør du bruke maske, vernebriller og hansker dersom du tørker dem og kjører det i blenderen.
Jeg bruker både rød og grønn chili sammens med pressete hvitløksfedd, både i Trondhjems Sodd og i Ertersuppe. Siden chili er så sterk, blir det nok med en halv. Den deler jeg opp på langs og på tvers. Noe jeg søker råd om, er oppbevaring og holdbarhet på chili. Jeg har den i kjøleskapet. Når en er delt i to, pakker jeg det jeg ikke bruker inn i plastfolie. Etter en tid ser jeg at chilien tørker, men beholder samme farge. Kan en se på chilien når den ikke lengre bør brukes?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ormen den lange skrev: fre jul 22, 2022 6:37 pm

Jeg bruker både rød og grønn chili sammens med pressete hvitløksfedd, både i Trondhjems Sodd og i Ertersuppe. Siden chili er så sterk, blir det nok med en halv. Den deler jeg opp på langs og på tvers. Noe jeg søker råd om, er oppbevaring og holdbarhet på chili. Jeg har den i kjøleskapet. Når en er delt i to, pakker jeg det jeg ikke bruker inn i plastfolie. Etter en tid ser jeg at chilien tørker, men beholder samme farge. Kan en se på chilien når den ikke lengre bør brukes?
Chili egner seg godt til å fryses, selv om du har delt den, .. Holdbarhet i kjøleskap er oppgitt å være en 3-4 uker., men "problemet" er at en ikke vet hvor lenge den har ligget i butikken.

Ikke så lenge siden jeg benyttet meg av en halv paprika., pakket den andre halvparten inn i folie. et par-tre dager etterpå var den myglet.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Guttorm123 skrev: fre jul 22, 2022 8:02 pm
Ormen den lange skrev: fre jul 22, 2022 6:37 pm

Jeg bruker både rød og grønn chili sammens med pressete hvitløksfedd, både i Trondhjems Sodd og i Ertersuppe. Siden chili er så sterk, blir det nok med en halv. Den deler jeg opp på langs og på tvers. Noe jeg søker råd om, er oppbevaring og holdbarhet på chili. Jeg har den i kjøleskapet. Når en er delt i to, pakker jeg det jeg ikke bruker inn i plastfolie. Etter en tid ser jeg at chilien tørker, men beholder samme farge. Kan en se på chilien når den ikke lengre bør brukes?
Chili egner seg godt til å fryses, selv om du har delt den, .. Holdbarhet i kjøleskap er oppgitt å være en 3-4 uker., men "problemet" er at en ikke vet hvor lenge den har ligget i butikken.

Ikke så lenge siden jeg benyttet meg av en halv paprika., pakket den andre halvparten inn i folie. et par-tre dager etterpå var den myglet.
Takk for svar. Joda, dette med "å ligge lenge i butikken" kjenner jeg til. For meg handler det om utvalget av butikker i nærområdet. Mange kunder kan bety større utskifting av varer. Men ikke bestandig. :D

JuliaLang

Legg inn av JuliaLang »

KingKongHalvor skrev: fre jul 22, 2022 6:13 pm
fargerik skrev: ons jul 13, 2022 3:53 pm Frøene inni er sterkest. Vil man ha sterk chili, må frøene være med.
Det er en gammel myte.
... og den er nesten sann. Kapsaicinet/capsaicin er det som gjør chilien sterk, og jo mer en chilipepper har av det, jo sterkere er den. Det er mest kapsaicin i området som fester frøene til chilien (det hvite området på frukten).

Du kan lage tørket chili. Tørk de i ovnen og kvern opp med hva enn du måtte ønske. Dersom de lagres i romtemperatur og uten direkte sollys, kan de lagres veldig lenge uten at de blir dårlige.

Du kan spe de inn i hva enn du måtte ønske å gi et ekstra kick, spre over hva enn du lager (noen ønsker f.eks. mer styrke i en matrett enn andre) og du kan lage ulike hot sauces når du måtte ønske.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»