Tips om tips

Svar
DoktorS

Tips om tips

Legg inn av DoktorS »

Her synes jeg det mildt sagt var mye rart. Journalisten er jo ganske erfaren....

https://dinside.dagbladet.no/reise/ikke ... a/76693140

Var jo nettopp i Spania, der det siden sist er blitt veldig vanlig å betale med kredittkort. Det gikk stort sett med tæpping, og jeg så få eller ingen legge igjen noe. Da jeg på et sted la til 5 prosent ved cash betaling, var det voldsomt til takking. Flere steder legger de til noen euro for å sitte ved bordet også, så virker ikke som om det er utbredt i det hele tatt. Men Spania er jo et stort land - så kan jo være variasjoner.

I Italia står det at det ikke er vanlig, likevel står det 5-10 tabellen. Jeg har hørt at italienske servitører blir fornærmet om man gir tips. Men det er muligens utdatert.

Trenger ikke tipse i Skandinavia, nei, men det trenger man heller ikke i de landene man antyder at 5-15 prosent er passe.

I Norge gir jeg etter et måltid - enten det koster 300 kroner eller 2.000 kroner ganske gjennomgående om lag 5 prosnet tips.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Samme kilde i 2018:
https://dinside.dagbladet.no/reise/her- ... s/66155128

Hun bekrefter at det er vanlig å tipse på restaurant i Spania, men langt nær så mye som det mange nordmenn antakelig tror. Å legge igjen 1-2 euro er det normale, forteller hun. Er man veldig godt fornøyd med servicen om måltidet, tipser man gjerne litt mer. - Men det er ikke forventet at man gir 10 prosent av regninga, sier hun.

Google sier følgende: "Restaurants. Spaniards generally never tip at restaurants with table service, and if they do it's next to nothing because a service charge is usually included in the bill (look for the servicio incluido mention). If service is not included (servicio no incluido), you should tip up to 10%."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»