Kosthold ift trening

Svar
SlimWhitman

Kosthold ift trening

Legg inn av SlimWhitman »

Jeg trener hver dag (som regel). Starter alltid med cirka 20 minutter på tredemølla før jeg trener èn bestemt muskelgruppe. Jeg har ikke noen spesiell målsetting utenom å bli kvitt magefettet og generelt "føle meg bedre". Jeg kan også gå noe ned i vekt, selv om jeg ikke vil si at jeg er overvektig.

Jeg føler jeg har grei kontroll på selve treningen, men trenger noen tips når det kommer til kosthold. Jeg er allerede ganske selvdisiplinert, og har nulltoleranse ovenfor kaker, godteri, fritert mat, osv. Alkohol har blitt begrenset til en gang i uken, der jeg og kona har en tradisjon om å prøve ut èn ny cocktail hver fredag.

Så, kan noen hjelpe med følgende spørsmål:
- Bør man spise 'før' trening, og i så fall, hvor lenge før? Og hva bør det i så fall innebære? Jeg pleier å starte treningen 06:00.
- Hva bør man spise 'etter' trening, og hvor lenge etter?
- Hvor mye er "greit" å spise resten av dagen? Er småspising utenom middag innafor, dersom det består av frukt&grønt, nøtter og andre slike ting, dersom en vil gå ned i vekt?
- Hva er den beste "treningsmaten" en kan spise til middag, og hva bør man helst styre unna?
- Hva slags mål bør være naturlig for meg å prøve å oppnå? Jeg er 1,96 høy og veier 103kg.

Jeg forstår at dette er et forum for mat og ikke trening, men regner med at noen har erfaring nok med dette til å kunne tilby noen tips.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Hmm. Ser nå at det jo er et eget forum for trening og kosthold her. Men rekker ikke å flytte tråden over dit akkurat nå.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

SlimWhitman skrev: tir jul 20, 2021 9:23 am Jeg trener hver dag (som regel). Starter alltid med cirka 20 minutter på tredemølla før jeg trener èn bestemt muskelgruppe. Jeg har ikke noen spesiell målsetting utenom å bli kvitt magefettet og generelt "føle meg bedre". Jeg kan også gå noe ned i vekt, selv om jeg ikke vil si at jeg er overvektig.

Jeg føler jeg har grei kontroll på selve treningen, men trenger noen tips når det kommer til kosthold. Jeg er allerede ganske selvdisiplinert, og har nulltoleranse ovenfor kaker, godteri, fritert mat, osv. Alkohol har blitt begrenset til en gang i uken, der jeg og kona har en tradisjon om å prøve ut èn ny cocktail hver fredag.

Så, kan noen hjelpe med følgende spørsmål:
- Bør man spise 'før' trening, og i så fall, hvor lenge før? Og hva bør det i så fall innebære? Jeg pleier å starte treningen 06:00.
- Hva bør man spise 'etter' trening, og hvor lenge etter?
- Hvor mye er "greit" å spise resten av dagen? Er småspising utenom middag innafor, dersom det består av frukt&grønt, nøtter og andre slike ting, dersom en vil gå ned i vekt?
- Hva er den beste "treningsmaten" en kan spise til middag, og hva bør man helst styre unna?
- Hva slags mål bør være naturlig for meg å prøve å oppnå? Jeg er 1,96 høy og veier 103kg.

Jeg forstår at dette er et forum for mat og ikke trening, men regner med at noen har erfaring nok med dette til å kunne tilby noen tips.
Jeg kan ikke alt om dette, men har selv gått ned 20 kilo på to måneder nå nettopp så har jo forstått litt etter hvert.

Jeg tror ikke det har så mye å si når du spiser i henhold til trening. Det har kanskje noe å si om du skal prestere i en konkurranse, men akkurat for vektnedgang har det nok mindre å si. Det anbefales dog å ikke spise alt for sent på kvelden, men jeg har spist middag så sent som klokken 21, uten at det har hatt noe å si.

Jeg har spist kylling de siste månedene. Noen ganger fisk, men i alle fall ikke ting som pizza, sausete mat, hamburger, mayo, etc. Samtidig så er det jo alt med måte, og det gjelder nesten uansett hva det er snakk om. En hamburger av og til går fint, men kanskje ikke hver uke hvis du samtidig har pizza en gang i uken etc. Ellers så er det lurt å tenke på subsitutter. Steker du vanligvis i smør, så bytt til rapsolje eller grønn margarin fra VITA, bruk brun ris kontra hvit, og fullkornspasta kontra hvete. Ellers er jo grønnsaker, enten de er rå, stekte eller kokte det aller beste du kan spise. Grønnsaker (med unntak av avocado) er rike på fiber, og fibberrike matvarer bruker kroppen energi på å forbrenne, og de kan dermed kalles gratis kalorier.

Angående småspising er det vel anbefalt å holde det på et minimum. En frukt går selvfølgelig fint, men inneholder jo mye energi. Sitrus er bedre enn bananer, sjekk matvaretabellen. Nøtter er egentlig ikke anbefalt siden de også er energirike, men nøtter er også veldig mettende, slik at en neve nøtter kan være nok for å stilne sulten uten alt for stort kaloriinntak. Jeg har spist Yoplait 0% yoghurt til mellommåltid, det er bare 52kcal per 100 gram.

Men andre vil kanskje si andre ting. Noen syns lavkarbo er best, mens andre har hatt suksess med opplegg med fasting. Du må jo bare finne ut hva du syns funker, og det er jo heller ikke slik at man må følge et fast opplegg.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

lok1 skrev: tir jul 20, 2021 3:26 pm
Noen syns lavkarbo er best,
Det er sant det du skriver der.
Men likevel er det noen ting man bør tenke litt over og være klar over.

Det er ikke sikkert det passer for alle.
Noen får verdier for lever og nyrer som tyder på at disse arbeider hardt, så hardt at det reageres på ved analyse av prøvene.

En artikkel om det: https://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/ ... ere-giftig

Men her er det slik at søker man på nettet finner man artikler som sier mye forskjellig om kosthold (mat...).

ps: Du hadde et fint innlegg.

Strider

Legg inn av Strider »

Det viktigste er å ikke stresse for mye. Det kan gå utover det mentale hvis man hele tiden skal være på vakt over hva man skal spise og ikke spise osv.
Vær mer avslappet og ha et lengre perspektiv. Ikke stress og skynd deg ned i vekt. Les litt hver dag om trening og kosthold online eller kjøp noen bøker så innen 1 mnd vil du ha lært det meste du trenger av kunnskap

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ok. Takk for svar, alle sammen! Mye nyttig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»