Vindkraftanlegg må rives?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Vindkraftanlegg må rives?

Legg inn av newsflash »

Litt etter litt kommer regjeringen med hva de tenker rundt vindturbinene på Fosen. I et brev til sametinget så skriver Statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) at regjeringens mål er: "Finn vi avbøtande tiltak som gjer at vi er innanfor terskelen, er målet at ein skal ha vindkraft og reindrift på Fosen"

Det er jo det kritikerne har hevdet lenge, regjeringen jobber for å komme seg rundt dommen fra høyesterett.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

newsflash skrev: tir mar 08, 2022 9:23 pm Tiden går, og Mjøs Persen er byttet ut med Terje Lien Aasland som olje- og energiminister. Sametingspresident Silje Karine Muotka ber nå om et møte med den ferske ministeren i forhold til vindturbinene på Fosen, som fremdeles står.

Link

Jeg mistenker at det er til ingen nytte.
Trenering, trenering, trenering.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Gårdsdattra skrev: ons mar 09, 2022 9:13 pm
newsflash skrev: tir mar 08, 2022 9:23 pm Tiden går, og Mjøs Persen er byttet ut med Terje Lien Aasland som olje- og energiminister. Sametingspresident Silje Karine Muotka ber nå om et møte med den ferske ministeren i forhold til vindturbinene på Fosen, som fremdeles står.

Link

Jeg mistenker at det er til ingen nytte.





Terje Lien Aasland kommer til å føre nøyaktig samme linje på dette feltet som Marte Mjøs Person gjorde, da dette er regjeringens (les Arbeiderpartiets) linje i dette spørsmålet.
Linjen deres er trenering og utmattelse.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Morromann skrev: man jul 25, 2022 5:16 am
Gårdsdattra skrev: ons mar 09, 2022 9:13 pm
newsflash skrev: tir mar 08, 2022 9:23 pm Tiden går, og Mjøs Persen er byttet ut med Terje Lien Aasland som olje- og energiminister. Sametingspresident Silje Karine Muotka ber nå om et møte med den ferske ministeren i forhold til vindturbinene på Fosen, som fremdeles står.

Link

Jeg mistenker at det er til ingen nytte.





Terje Lien Aasland kommer til å føre nøyaktig samme linje på dette feltet som Marte Mjøs Person gjorde, da dette er regjeringens (les Arbeiderpartiets) linje i dette spørsmålet.
Linjen deres er trenering og utmattelse.


Ja jo, men jeg tenker heller at dette handler om manglende forståelse for reindrifta, og også for at reindrift er samisk kulturutøvelse. Det siste skjønner de kanskje, men de skjønner absolutt ingenting av reindrifta.
Man kan også mistenke at det også ligger noe rasistisk grums i bunn. Nei folk er muligens ikke bevisste at de er rasistiske mot samer når de mener disse ikke vet sitt eget beste og trenger at noen forteller dem hvor skapet skal stå. Her legger jeg til grunn noe som skjedde i Trondheim under Tråante 6 feb 2017. Da sto Erna Solberg på torvet i Trondheim og ba samene om unnskyldning for fornorskningsprossesen de hadde vært utsatt for. Samtidig gikk rettsaken om vinterbeitene på Fosen sin gang. Å fatte at det er reindriftsamene som har alle kunnskapene om reindrift, det satt og sitter visst langt inne, om i det hele tatt. Regjeringen vil jo ha inn eksperter på reindrift for å kunne ta en avgjørelse. Og så finner de ingen andre enn reindriftsamer. Det denne og forrige regjering i praksis sier er at samene må gi opp sin kultur og bli som andre nordmenn.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Gårdsdattra skrev: man jul 25, 2022 11:27 pm
Morromann skrev: man jul 25, 2022 5:16 am
Gårdsdattra skrev: ons mar 09, 2022 9:13 pm






Terje Lien Aasland kommer til å føre nøyaktig samme linje på dette feltet som Marte Mjøs Person gjorde, da dette er regjeringens (les Arbeiderpartiets) linje i dette spørsmålet.
Linjen deres er trenering og utmattelse.


Ja jo, men jeg tenker heller at dette handler om manglende forståelse for reindrifta, og også for at reindrift er samisk kulturutøvelse. Det siste skjønner de kanskje, men de skjønner absolutt ingenting av reindrifta. Eller av hvordan reindriftsamer blir påvirket av reinen sin adferd. Dette betyr at reindriftsamer følger reinene og ikke klokka.
Man kan også mistenke at det også ligger noe rasistisk grums i bunn. Nei folk er muligens ikke bevisste at de er rasistiske mot samer når de mener disse ikke vet sitt eget beste og trenger at noen forteller dem hvor skapet skal stå. Her legger jeg til grunn noe som skjedde i Trondheim under Tråante 6 feb 2017. Da sto Erna Solberg på torvet i Trondheim og ba samene om unnskyldning for fornorskningsprossesen de hadde vært utsatt for. Samtidig gikk rettsaken om vinterbeitene på Fosen sin gang. Å fatte at det er reindriftsamene som har alle kunnskapene om reindrift, det satt og sitter visst langt inne, om i det hele tatt. Høyesterett skjønte jo dette, og det er jo en mager trøst for samene. Regjeringen vil jo ha inn eksperter på reindrift for å kunne ta en avgjørelse. Og så finner de ingen andre eksperter enn reindriftsamene. De vil med andre ord at noen eksperter på reindrift som ikke er samer skal fortelle reindriftsamene hvilke avbøtende tiltak som finnes på Fosen. Det denne og forrige regjering i praksis sier er at samene må gi opp sin kultur og bli som andre nordmenn.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

newsflash skrev: søn jun 26, 2022 11:06 am
Gårdsdattra skrev: lør jun 25, 2022 10:24 pm Det betyr også at reindriftssamene ikke er interessert i å finne løsninger, og den konklusjonen bekymrer meg mer.

For reindriftssamene vet at det ikke finnes andre løsninger enn riving og tilbakeføring.
Det tror jeg du har rett i, de er ikke interessert i andre løsninger enn riving. Naturlig nok, dette har vært bredt utredet før.

Regjeringen forsøker å kjøpe seg tid til å få nye utredninger som kommer med en konklusjon som er mer i tråd med vindkrafteiernes interesser.
Det finnes et godt norsk ord for dette og det er korrupsjon.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

newsflash skrev: tir jun 28, 2022 9:12 pm Det er verdt å få med seg motvinds kommentar angående denne saken:

"OED legger opp til at dette skal ta tid. En ødeleggende utmattelsesprosess skal fortsette. Og de tenker ikke å gjøre tiltak ute i vindkraftanleggene nå, selv om dommen henger der. OED sier: «I lys av målet om å finne en løsning der driften av vindkraftverkene kan opprettholdes samtidig som reindriftens rettigheter ivaretas, er det etter departementets syn ikke aktuelt med beslutninger som innebærer at området tilbakeføres før spørsmålet er nærmere utredet». De skal ikke gjøre noe som helst annet enn å utrede, utrede, utrede."

Link

Ingen som skal påstå at motvind er nøytrale, men de oppsummerer det hele godt.
"Utredning" er her en eufemisme for trengering.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Morromann skrev: tir jul 26, 2022 6:28 am
Det finnes et godt norsk ord for dette og det er korrupsjon.
Det er I hvertfal tett opptill korrupsjon.

Byråkratene i OED jobber ufortrødent for vindbaronenes interesser. Med regjeringens velsignelse.

Hva de får ut av det personlig ser en vel etterhvert, når de bytter jobb.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Morromann skrev: tir jul 26, 2022 6:28 am
newsflash skrev: søn jun 26, 2022 11:06 am
Gårdsdattra skrev: lør jun 25, 2022 10:24 pm Det betyr også at reindriftssamene ikke er interessert i å finne løsninger, og den konklusjonen bekymrer meg mer.

For reindriftssamene vet at det ikke finnes andre løsninger enn riving og tilbakeføring.
Det tror jeg du har rett i, de er ikke interessert i andre løsninger enn riving. Naturlig nok, dette har vært bredt utredet før.

Regjeringen forsøker å kjøpe seg tid til å få nye utredninger som kommer med en konklusjon som er mer i tråd med vindkrafteiernes interesser.
Det finnes et godt norsk ord for dette og det er korrupsjon.



Nei, dette er ikke korrupsjon, men uvitenhet og systemisk rasisme. Korrupsjon skjer når politikere kjøper seg stemmer gjennom gaver og annet, og det har ikke skjedd her.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bra kommentar skrevet av Maja Sojtaric på nordnorsk debatt:

"Reindrifta og vindkrafta skal eksistere side om side på Fosen, mener Olje- og energidepartementet. Det er en rød klut som kan bli startskuddet for en ny Alta-sak for Arbeiderpartiet."

https://www.nordnorskdebatt.no/arbeider ... 124-192916

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Regjeringen fortsetter treneringen av Høyesterettsdommen mot Fosen vindkraftverk.

I dag mottok reinsdyrnæringen planen for videre utredning av mulige "avbøtende tiltak" for samene.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/f ... NM53-kQNF4

Dette til tross for at høyesterett fastslo at dette ville være i strid med samenes rett til kulturutøvelse.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: ons sep 14, 2022 8:43 pm Regjeringen fortsetter treneringen av Høyesterettsdommen mot Fosen vindkraftverk.

I dag mottok reinsdyrnæringen planen for videre utredning av mulige "avbøtende tiltak" for samene.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/f ... NM53-kQNF4

Dette til tross for at høyesterett fastslo at dette ville være i strid med samenes rett til kulturutøvelse.



Nå har vel samene sagt at det ikke finnes avbøtende tiltak, og høyesterett har slått fast at samene er fratatt sine kulturelle rettigheter. er en åpning i dommen for å agere slik departementet gjør, dessverre. For dommen sier ikke hva som skal skje med vindkraftverkene, og det er en svakhet med søksmålet.
Det er dessverre ingen som fatter at reinen løper ca åtte mil unna et vindkraftverk.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

newsflash skrev: ons sep 14, 2022 8:43 pm Regjeringen fortsetter treneringen av Høyesterettsdommen mot Fosen vindkraftverk.

I dag mottok reinsdyrnæringen planen for videre utredning av mulige "avbøtende tiltak" for samene.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/f ... NM53-kQNF4

Dette til tross for at høyesterett fastslo at dette ville være i strid med samenes rett til kulturutøvelse.
Tror staten vinner denne utmattelsessaken til slutt.
Når alt kommer til alt er det investert for mye penger og prestisje til at de noen gang vil gi seg

Corvus

Legg inn av Corvus »

seriemester2013 skrev: ons sep 14, 2022 11:11 pm
newsflash skrev: ons sep 14, 2022 8:43 pm Regjeringen fortsetter treneringen av Høyesterettsdommen mot Fosen vindkraftverk.

I dag mottok reinsdyrnæringen planen for videre utredning av mulige "avbøtende tiltak" for samene.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/f ... NM53-kQNF4

Dette til tross for at høyesterett fastslo at dette ville være i strid med samenes rett til kulturutøvelse.
Tror staten vinner denne utmattelsessaken til slutt.
Når alt kommer til alt er det investert for mye penger og prestisje til at de noen gang vil gi seg
Minner om de hvites overgrep mot indianerne dette. Gir blanke i minoriteter. Eller de bryr seg om minoriteter i andre land da..

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Corvus skrev: ons sep 14, 2022 11:13 pm
seriemester2013 skrev: ons sep 14, 2022 11:11 pm
newsflash skrev: ons sep 14, 2022 8:43 pm Regjeringen fortsetter treneringen av Høyesterettsdommen mot Fosen vindkraftverk.

I dag mottok reinsdyrnæringen planen for videre utredning av mulige "avbøtende tiltak" for samene.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/f ... NM53-kQNF4

Dette til tross for at høyesterett fastslo at dette ville være i strid med samenes rett til kulturutøvelse.
Tror staten vinner denne utmattelsessaken til slutt.
Når alt kommer til alt er det investert for mye penger og prestisje til at de noen gang vil gi seg
Minner om de hvites overgrep mot indianerne dette. Gir blanke i minoriteter. Eller de bryr seg om minoriteter i andre land da..
Nettopp, veldig god sammenligning

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

seriemester2013 skrev: ons sep 14, 2022 11:11 pm Tror staten vinner denne utmattelsessaken til slutt.
Når alt kommer til alt er det investert for mye penger og prestisje til at de noen gang vil gi seg
Det tror jeg også, en har nok bestemt seg at denne vindparken skal bestå. Helt uavhengig av hva høyesterett har sagt.

Bekymringsfullt dersom det dannes presedens at en ignorerer dommer fra høyesterett og uthuler maktfordelingsprinsippet.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Er Motvind fortsatt relevante, eller har det vokst frem noen sterkere organisasjoner jeg kan støtte, i kampen mot vindkraft?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Stjerten skrev: tor sep 15, 2022 7:25 am Er Motvind fortsatt relevante, eller har det vokst frem noen sterkere organisasjoner jeg kan støtte, i kampen mot vindkraft?
Motvind er i aller høyeste grad relevant ennå :)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Stjerten skrev: tor sep 15, 2022 7:25 am Er Motvind fortsatt relevante, eller har det vokst frem noen sterkere organisasjoner jeg kan støtte, i kampen mot vindkraft?



Vi trenger vindkraft, men ikke i reinbeitene, eller i fjellene. Ser jeg skrev noe feil sist i denne tråden, jeg skrev at reinen løper 8 mil vekk fra vindmøller, det rette er 8 km. Kan gå litt fort i svingene.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: tor sep 15, 2022 10:33 pm
Stjerten skrev: tor sep 15, 2022 7:25 am Er Motvind fortsatt relevante, eller har det vokst frem noen sterkere organisasjoner jeg kan støtte, i kampen mot vindkraft?
Motvind er i g hi øyeste grad relevant ennå :)



Jeg har lagt merke til (vanskelig å ha unngått) at du ønsker billig strøm, som betyr nok strøm. Men du vil ikke ha utvekslingskabler med utlandet (Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Storbrittania.). For å gni det inn så har også utvekslingskabelen mellom Midt-Norge og Jâmtland nå ført til høy strømpris her. Kan du gjette hvorfor?
Du ønsker heller ikke økt strømproduksjon, som innbefatter ny produksjon, blant annet vindmøller. Ikke ønsker du samarbeid med utlandet via kablene som også fører til et samarbeid om det grønne skifte innen energi, som gjør at vi kan importere vindkraft og solkraft og eksportere vannkraft. At det grønne skiftet er høyst nødvendig og burde ha kommet mange år tidligere, det er det knapt noen som nevner.
Du minner meg om alle de som protesterte mot utbygging av vannkraft på seksti og syttitallet, men som absolutt så seg tjent med strøm i huset, noe ikke alle hadde på den tiden.

Men for all del, jeg er også tilhenger av et samfunn der man kjører med hest og kjerre og bruker oljelamper og talglys. Eller - nei med tanke på helsevesen, sosialvesen og andre vesener. I alle de etater passer det dårlig med hester og kjerrer, eller sluffer og talglys og vedkomfyrer.
Eller skal vi gå langt tilbake i tid og utvikling?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: tor sep 15, 2022 11:01 pm
Jeg har lagt merke til (vanskelig å ha unngått) at du ønsker billig strøm, som betyr nok strøm. Men du vil ikke ha utvekslingskabler med utlandet (Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Storbrittania.). For å gni det inn så har også utvekslingskabelen mellom Midt-Norge og Jâmtland nå ført til høy strømpris her. Kan du gjette hvorfor?
Du ønsker heller ikke økt strømproduksjon, som innbefatter ny produksjon, blant annet vindmøller. Ikke ønsker du samarbeid med utlandet via kablene som også fører til et samarbeid om det grønne skifte innen energi, som gjør at vi kan importere vindkraft og solkraft og eksportere vannkraft. At det grønne skiftet er høyst nødvendig og burde ha kommet mange år tidligere, det er det knapt noen som nevner.
Du minner meg om alle de som protesterte mot utbygging av vannkraft på seksti og syttitallet, men som absolutt så seg tjent med strøm i huset, noe ikke alle hadde på den tiden.

Men for all del, jeg er også tilhenger av et samfunn der man kjører med hest og kjerre og bruker oljelamper og talglys. Eller - nei med tanke på helsevesen, sosialvesen og andre vesener. I alle de etater passer det dårlig med hester og kjerrer, eller sluffer og talglys og vedkomfyrer.
Eller skal vi gå langt tilbake i tid og utvikling?
Selvfølgelig ønsker jeg billig (og stabile) strømpriser. Gjør ikke du?

Løsningen er selvfølgelig å få kontroll på strømeksporten, samt droppe elektrifiseringen av sokkelen.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Gårdsdattra skrev: tor sep 15, 2022 11:01 pm
newsflash skrev: tor sep 15, 2022 10:33 pm
Stjerten skrev: tor sep 15, 2022 7:25 am Er Motvind fortsatt relevante, eller har det vokst frem noen sterkere organisasjoner jeg kan støtte, i kampen mot vindkraft?
Motvind er i g hi øyeste grad relevant ennå :)



Jeg har lagt merke til (vanskelig å ha unngått) at du ønsker billig strøm, som betyr nok strøm. Men du vil ikke ha utvekslingskabler med utlandet (Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Storbrittania.). For å gni det inn så har også utvekslingskabelen mellom Midt-Norge og Jâmtland nå ført til høy strømpris her. Kan du gjette hvorfor?
Du ønsker heller ikke økt strømproduksjon, som innbefatter ny produksjon, blant annet vindmøller. Ikke ønsker du samarbeid med utlandet via kablene som også fører til et samarbeid om det grønne skifte innen energi, som gjør at vi kan importere vindkraft og solkraft og eksportere vannkraft. At det grønne skiftet er høyst nødvendig og burde ha kommet mange år tidligere, det er det knapt noen som nevner.
Du minner meg om alle de som protesterte mot utbygging av vannkraft på seksti og syttitallet, men som absolutt så seg tjent med strøm i huset, noe ikke alle hadde på den tiden.

Men for all del, jeg er også tilhenger av et samfunn der man kjører med hest og kjerre og bruker oljelamper og talglys. Eller - nei med tanke på helsevesen, sosialvesen og andre vesener. I alle de etater passer det dårlig med hester og kjerrer, eller sluffer og talglys og vedkomfyrer.
Eller skal vi gå langt tilbake i tid og utvikling?
Sier sitt når du ikke har bedre å komme med enn «hest og kjerre» argumentet.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: fre sep 16, 2022 10:54 pm
Gårdsdattra skrev: tor sep 15, 2022 11:01 pm
Jeg har lagt merke til (vanskelig å ha unngått) at du ønsker billig strøm, som betyr nok strøm. Men du vil ikke ha utvekslingskabler med utlandet (Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Storbrittania.). For å gni det inn så har også utvekslingskabelen mellom Midt-Norge og Jâmtland nå ført til høy strømpris her. Kan du gjette hvorfor?
Du ønsker heller ikke økt strømproduksjon, som innbefatter ny produksjon, blant annet vindmøller. Ikke ønsker du samarbeid med utlandet via kablene som også fører til et samarbeid om det grønne skifte innen energi, som gjør at vi kan importere vindkraft og solkraft og eksportere vannkraft. At det grønne skiftet er høyst nødvendig og burde ha kommet mange år tidligere, det er det knapt noen som nevner.
Du minner meg om alle de som protesterte mot utbygging av vannkraft på seksti og syttitallet, men som absolutt så seg tjent med strøm i huset, noe ikke alle hadde på den tiden.

Men for all del, jeg er også tilhenger av et samfunn der man kjører med hest og kjerre og bruker oljelamper og talglys. Eller - nei med tanke på helsevesen, sosialvesen og andre vesener. I alle de etater passer det dårlig med hester og kjerrer, eller sluffer og talglys og vedkomfyrer.
Eller skal vi gå langt tilbake i tid og utvikling?
Selvfølgelig ønsker jeg billig (og stabile) strømpriser. Gjør ikke du?

Løsningen er selvfølgelig å få kontroll på strømeksporten, samt droppe elektrifiseringen av sokkelen.


Man kan spytte i den ene hånda og ønske i det andre og se hva som veier tyngst. Faktum er uansett at vi er påkoplet det europeiske strømmarkedet og ikke kan kople oss fra da vi trenger grønn importstrøm. Altså fra vind, sol eller fungerende atom. I Frankrike måtte atomkraftverkene stenge på grunn av at den menneskelige klimaskapte heten ikke fikk kjølingene i anleggene til å fungere.
Vi har med andre ord flere kriser oppå hverandre her, både klimakrisen (som burde vært håndtert mange år tidligere) og krigen i Ukraina som har ført til mangel på mat, stål, mineraler og sikkert mye annet. Pluss at sanksjonene også koster. Og at Putin fører en energikrig mot vesten. Regjeringen kan ikke gjøre så veldig mye med dette.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: fre sep 16, 2022 11:27 pm Man kan spytte i den ene hånda og ønske i det andre og se hva som veier tyngst. Faktum er uansett at vi er påkoplet det europeiske strømmarkedet og ikke kan kople oss fra da vi trenger grønn importstrøm. Altså fra vind, sol eller fungerende atom. I Frankrike måtte atomkraftverkene stenge på grunn av at den menneskelige klimaskapte heten ikke fikk kjølingene i anleggene til å fungere.
Vi har med andre ord flere kriser oppå hverandre her, både klimakrisen (som burde vært håndtert mange år tidligere) og krigen i Ukraina som har ført til mangel på mat, stål, mineraler og sikkert mye annet. Pluss at sanksjonene også koster. Og at Putin fører en energikrig mot vesten. Regjeringen kan ikke gjøre så veldig mye med dette.
Det at vi har fri flyt av strøm ut av landet, og dermed har tømt vannmagasinene er et resultat av bevisste politiske valg.

Dermed kan det også endres igjennom politiske valg. Det som skjer nå er ikke tilfeldig. Det er et resultat av at vi har knyttet oss stadig nærmere EU, der de har faset ut store menger stabil energi for ustabil "grønn" energi.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Fornorskningen tar aldri slutt, den tar bare nye former.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

I morgen er det et år siden den historiske dommen i høyesterett.

Etter det har det ikke skjedd noe...

Dette leserinnlegget setter ting i perspektiv:

https://www.nordnorskdebatt.no/en-hoyes ... KgsMQOTnXs

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: lør sep 17, 2022 1:50 am
Gårdsdattra skrev: fre sep 16, 2022 11:27 pm Man kan spytte i den ene hånda og ønske i det andre og se hva som veier tyngst. Faktum er uansett at vi er påkoplet det europeiske strømmarkedet og ikke kan kople oss fra da vi trenger grønn importstrøm. Altså fra vind, sol eller fungerende atom. I Frankrike måtte atomkraftverkene stenge på grunn av at den menneskelige klimaskapte heten ikke fikk kjølingene i anleggene til å fungere.
Vi har med andre ord flere kriser oppå hverandre her, både klimakrisen (som burde vært håndtert mange år tidligere) og krigen i Ukraina som har ført til mangel på mat, stål, mineraler og sikkert mye annet. Pluss at sanksjonene også koster. Og at Putin fører en energikrig mot vesten. Regjeringen kan ikke gjøre så veldig mye med dette.
Det at vi har fri flyt av strøm ut av landet, og dermed har tømt vannmagasinene er et resultat av bevisste politiske valg.

Dermed kan det også endres igjennom politiske valg. Det som skjer nå er ikke tilfeldig. Det er et resultat av at vi har knyttet oss stadig nærmere EU, der de har faset ut store menger stabil energi for ustabil "grønn" energi.

som

Huff huff huff, det er helt vanlig å tappe ned magasinene i vintermånedene og eksportere. Vi har hatt utenlandskabler siden 1960. Ved å tappe ned i vintermånedene så hindres vårflommen som likevel har kommet som kjærringa på julkvelden enkelte år. Og de gangene med storflom ble sittende regjering kritisert for å ikke å ha tappet ned nok.
I år viste det seg at snømengden i fjellene sørpå ble noe mindre enn vanlig, og med det snøsmeltingen. Så kom en nedbørsfattig vår og sommer.
Mener du regjeringen i januar burde innsett hvilke nedbørsmengder som ville kommet?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: man okt 10, 2022 11:06 pm som

Huff huff huff, det er helt vanlig å tappe ned magasinene i vintermånedene og eksportere. Vi har hatt utenlandskabler siden 1960. Ved å tappe ned i vintermånedene så hindres vårflommen som likevel har kommet som kjærringa på julkvelden enkelte år. Og de gangene med storflom ble sittende regjering kritisert for å ikke å ha tappet ned nok.
I år viste det seg at snømengden i fjellene sørpå ble noe mindre enn vanlig, og med det snøsmeltingen. Så kom en nedbørsfattig vår og sommer.
Mener du regjeringen i januar burde innsett hvilke nedbørsmengder som ville kommet?
Faktum er at magasinene ble tappet alt for langt ned sommeren 2021. Det har også Statnett omsider innrømmet nå denne uken.

Der ville ikke vært mulig uten de nye kraftkablene.

Men det er en avsporing av denne debatten, som altså handler om vindturbinene på Fosen. Som fortsatt står der, ett år etter at konsesjonen ble dømt ugyldig av Høyesterett.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Tragisk. Rett og slett. Her gjelder det å arrogant snu ryggen til og tie det ihjel til det er glemt. Og de slipper unna med det.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Artikkel på NRK i dag, i forbindelse med ettårs "jubileumet"

https://www.nrk.no/trondelag/leif-arne- ... 1.16132575

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»