Verdens melkedag i dag

Svar
Gårdsdattra

Verdens melkedag i dag

Legg inn av Gårdsdattra »

I dag er det verdens melkedag. Jeg har drukket ett glass med kefir til frokost i dag, noe jeg gjør hver dag. Dvs jeg veksler mellom h-melk og kefir.
https://www.nrk.no/mat/sju-oppskrifter- ... 1.15939852

Vær sunn og drikk melk. Ikke sant?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Det sluttet jeg med da jeg var 12

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Melk er sunt for kalven. Jeg er ikke en kalv.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Skikkelige sunne dager nå om dagen: går rett fra verdens røykfrie dag 31.mai og over til melkedagen 👍😊🥛🥳

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Rexwiller skrev: ons jun 01, 2022 9:18 pm Melk er sunt for kalven. Jeg er ikke en kalv.



Melk er sunt for folk også og har vært det i tusenvis av år, og jeg er folk..

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:17 pm Det sluttet jeg med da jeg var 12


Hva drikker du da til brødskivene? Jeg vet at noen drikker usunn saft, men ærlig talt.
https://brodogkorn.no/fakta/brod-melk-s ... gLDPfD_BwE

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Litt pussig at vi tar kalvens mat, men jeg drikker mitt glass hver kveld og det kommer jeg til å fortsette med. Alltid melk til kveldsmat, og helst med litt Oboy oppi.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gårdsdattra skrev: ons jun 01, 2022 10:37 pm
KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:17 pm Det sluttet jeg med da jeg var 12


Hva drikker du da til brødskivene? Jeg vet at noen drikker usunn saft, men ærlig talt.
https://brodogkorn.no/fakta/brod-melk-s ... gLDPfD_BwE
Vann, noen ganger juice.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Henningsen skrev: ons jun 01, 2022 10:40 pm Litt pussig at vi tar kalvens mat, men jeg drikker mitt glass hver kveld og det kommer jeg til å fortsette med. Alltid melk til kveldsmat, og helst med litt Oboy oppi.

Melk er sikringskost som især barn trenger.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 10:42 pm
Gårdsdattra skrev: ons jun 01, 2022 10:37 pm
KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:17 pm Det sluttet jeg med da jeg var 12


Hva drikker du da til brødskivene? Jeg vet at noen drikker usunn saft, men ærlig talt.
https://brodogkorn.no/fakta/brod-melk-s ... gLDPfD_BwE
Vann, noen ganger juice.


Vann til brød høres ikke godt ut. Juice et bra og melk et bedre.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gårdsdattra skrev: ons jun 01, 2022 10:45 pm
Henningsen skrev: ons jun 01, 2022 10:40 pm Litt pussig at vi tar kalvens mat, men jeg drikker mitt glass hver kveld og det kommer jeg til å fortsette med. Alltid melk til kveldsmat, og helst med litt Oboy oppi.

Melk er sikringskost som især barn trenger.
Har blitt en vane. En jeg ikke kommer til å endre på. Iskald melk kan være riktig så godt det!

Går mye vann også. Ingenting slukker tørst bedre

Ljot

Legg inn av Ljot »

Gårdsdattra skrev: ons jun 01, 2022 10:49 pm
KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 10:42 pm
Gårdsdattra skrev: ons jun 01, 2022 10:37 pm



Hva drikker du da til brødskivene? Jeg vet at noen drikker usunn saft, men ærlig talt.
https://brodogkorn.no/fakta/brod-melk-s ... gLDPfD_BwE
Vann, noen ganger juice.


Vann til brød høres ikke godt ut. Juice et bra og melk et bedre.
Øl og brennevin er best. Men vann er sunnest for ellers friske voksne mennesker.

Mennesker gjør i hovedtrekk to hverdagsfeil. Vi drikker for lite vann og vi går/jogger/løper/sykler for lite.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har ikke drukket et glass melk på over 20 år. Var aldri min greie.

Men vann drikker jeg mye av.

dzk

Legg inn av dzk »

Har unger hjemme som digger melk og er bra det. Men kjenner få voksne som drikker et helt glass med melk, flere som reagerer negativt på visse mengder melk og heller begrenser seg til å ha litt i kaffen eller maten.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Melk i kaffen hver dag. Holder det.

Someone

Legg inn av Someone »

Et glass Skummet til frokost, som jeg gjør hver dag

Så får man se om middagen inneholder noe fløte eller ei

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

dzk skrev: ons jun 01, 2022 11:05 pm Har unger hjemme som digger melk og er bra det. Men kjenner få voksne som drikker et helt glass med melk, flere som reagerer negativt på visse mengder melk og heller begrenser seg til å ha litt i kaffen eller maten.
[/quote
]


Jeg drakk mye melk da jeg var lita, og den beste melka var den som kom rett fra kuas spener. Husker fortsatt hvor god den varme melka var.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »


Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:17 pm Det sluttet jeg med da jeg var 12
Du sluttet med kefir når du var 12? Eller å være sunn?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Tjaaah skrev: man jun 13, 2022 12:39 pm
KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:17 pm Det sluttet jeg med da jeg var 12
Du sluttet med kefir når du var 12? Eller å være sunn?
Sluttet med melk, og er fortsatt sunn.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Noen tåler ikke melk og må ligge unna det.
Andre drikker mye melk uten skade.
Noen igjen drikker litt nå og litt da,
osv.

Det vil alltids komme en undersøkelse eller to som sier at ethvert produkt de ser på er skadelig...

Selv har jeg vært glad i melkeprodukter, men ikke å drikke melk.
Husker den gangen melk kom på flasker og det på toppen i flaska var, dårlig beskrevet, tykt og ekkelt - så glemte en gang det og det satt i lenge...

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: ons jul 27, 2022 12:41 pm Noen tåler ikke melk og må ligge unna det.
Andre drikker mye melk uten skade.
Noen igjen drikker litt nå og litt da,
osv.

Det vil alltids komme en undersøkelse eller to som sier at ethvert produkt de ser på er skadelig...

Selv har jeg vært glad i melkeprodukter, men ikke å drikke melk.
Husker den gangen melk kom på flasker og det på toppen i flaska var, dårlig beskrevet, tykt og ekkelt - så glemte en gang det og det satt i lenge...
Jeg har gått over til laktosefri melk, som jeg kan drikke uten å få magetrøbbel.
Vanlig melk ligger jeg unna.
Drikker likevel svært sjeldent melk, da.
Fordelen med laktosefri melk er at den smaker som annen melk, men har mye lengre holdbarhet.
Folk med samme intoleranse-problematikk kan jo alltids koste på seg å prøve....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I lange perioder drakk jeg ikke melk i det hele tatt - fikk for mye dårlig skolemelk i oppveksten, tenker jeg - dessuten - det var påtvunget måltidsdrikke når jeg var i Sjøforsvaret - dvs, en kunne vel drikke vann, men jeg var da på den tiden blitt vant til appelsinjuice til frokost....

Et par retter jeg alltid drikker melk til, og det er potetball og dessuten, av alle ting, karbonader med løk (og rødbeter) på brød. Det første er jo tradisjon. Det andre fikk jeg smaken på mens jeg kjørte søppel i Ålesund, samtidig som jeg tok forberedende. Det var en kafe som serverte oss dette hver fredag - karbonader og løk på brød, og så melk til.

Jeg drikker med stor fornøyelse også melk når det vanker godt brød med smør, Jarlsbergost og hjemmelaget solbærsyltetøy (søtt og godt)....

Bruker stort sett Extra Lett - den turkise, fra Q eller Tine.
Ellers drikker jeg Kefir om sommeren - innimellom. Godt.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

DoktorS skrev: ons jul 27, 2022 1:49 pm I lange perioder drakk jeg ikke melk i det hele tatt - fikk for mye dårlig skolemelk i oppveksten, tenker jeg - dessuten - det var påtvunget måltidsdrikke når jeg var i Sjøforsvaret - dvs, en kunne vel drikke vann, men jeg var da på den tiden blitt vant til appelsinjuice til frokost....

Et par retter jeg alltid drikker melk til, og det er potetball og dessuten, av alle ting, karbonader med løk (og rødbeter) på brød. Det første er jo tradisjon. Det andre fikk jeg smaken på mens jeg kjørte søppel i Ålesund, samtidig som jeg tok forberedende. Det var en kafe som serverte oss dette hver fredag - karbonader og løk på brød, og så melk til.

Jeg drikker med stor fornøyelse også melk når det vanker godt brød med smør, Jarlsbergost og hjemmelaget solbærsyltetøy (søtt og godt)....

Bruker stort sett Extra Lett - den turkise, fra Q eller Tine.
Ellers drikker jeg Kefir om sommeren - innimellom. Godt.
Skummet kulturmelk er min go-to når det kommer til potetball. Ellers er melk bankers til et godt brødmåltid, i havregrøt( 50/50 med vann), frokostblanding/musli/granola, nybakte boller/rundstykker og lignende. Og noe jeg kanskje er alene om; kalde pizzarester(!).

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Et glass eller to med Q helmelk. Hver dag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»