Toyota bZ4X
Re: Toyota bZ4X
Hvor skal man legge vognkortet? Duh...i hanskerommet, selvsagt.
Eller, vent litt..
Eller, vent litt..
-
- Innlegg: 845
rosmebraad skrev: ↑fre jun 24, 2022 4:24 pmBare å klistre det på med pakketeip der foran passasjersetet!
-
- Innlegg: 845
Noe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?Jan skrev: ↑fre jun 24, 2022 11:50 amMed dagens priser på Diesel, ligger det an til en besparelse bare der på 7.000/mnd i driftsutgifter. Da har jeg regnet et forbruk på 0,7 og 5.000 km/mnd. Toyotaen ble valg p,g.a formodet kvalitet og gunstige vilkår på leasing.Hollabaloo skrev: ↑ons jun 22, 2022 10:19 pmHar dere noe estimat for kostnader for en bZ4X i stallen vs. en tilsvarende ny fossilbil? Jeg antar den er valgt ut fra et økonomisk motiv? Og er det troen på kvalitet og "andel nedetid" som gjør at dere har kjøpt inn denne istedet for f.eks. en Tesla Model Y, som jo har lengre rekkevidde. Enyaq/ID.4 antar jeg også var til vurdering?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
Har 5 uker ferie nå, så jeg har ikke hørt noe. Fargen blir hvit, som er fargen Bergen taxi har bestemt at alle skal ha.rosmebraad skrev: ↑søn jul 24, 2022 1:01 pmNoe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?Jan skrev: ↑fre jun 24, 2022 11:50 amMed dagens priser på Diesel, ligger det an til en besparelse bare der på 7.000/mnd i driftsutgifter. Da har jeg regnet et forbruk på 0,7 og 5.000 km/mnd. Toyotaen ble valg p,g.a formodet kvalitet og gunstige vilkår på leasing.Hollabaloo skrev: ↑ons jun 22, 2022 10:19 pm
Har dere noe estimat for kostnader for en bZ4X i stallen vs. en tilsvarende ny fossilbil? Jeg antar den er valgt ut fra et økonomisk motiv? Og er det troen på kvalitet og "andel nedetid" som gjør at dere har kjøpt inn denne istedet for f.eks. en Tesla Model Y, som jo har lengre rekkevidde. Enyaq/ID.4 antar jeg også var til vurdering?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
-
- Innlegg: 845
Bra, nyt ferien, vel unt!Jan skrev: ↑tir jul 26, 2022 9:54 amHar 5 uker ferie nå, så jeg har ikke hørt noe. Fargen blir hvit, som er fargen Bergen taxi har bestemt at alle skal ha.rosmebraad skrev: ↑søn jul 24, 2022 1:01 pmNoe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
Jeg har en eldre elbil med rekkevidde på 200 km. Sjeldent jeg får rekkeviddeangst. Nå må det nevnes at jeg stort sett bare kjører korte avstander. Har også kort vei til jobb, som hjelper mye.Jan skrev: ↑tir jun 21, 2022 6:41 pm Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.
-
- Innlegg: 845
Jeg kunne gjerne hatt en Nissan Leaf.TheBaseline skrev: ↑tir jul 26, 2022 12:14 pmJeg har en eldre elbil med rekkevidde på 200 km. Sjeldent jeg får rekkeviddeangst. Nå må det nevnes at jeg stort sett bare kjører korte avstander. Har også kort vei til jobb, som hjelper mye.Jan skrev: ↑tir jun 21, 2022 6:41 pm Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.
Problemet er derimot når man sitter på vestlandet og man 'ses i Oslo' og rundtom på Østlandet. Leaf er glimrende i nærområdet og tidkrevende på tur.
Har du kjørt en leaf Rosme? JEg har prøve en times tur i 80 sone, og det var ille. Vanskelig å finne mer støy for pengene. Jeg var positiv til bilen før prøvekjøring. Til bykjøring er den helt ok.
Tror ikke det er noe nytt i saken. De sa det kunne ta opp til 90 dager å løse problemet.rosmebraad skrev: ↑søn jul 24, 2022 1:01 pm
Noe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
Det virker merkelig ettersom bolter/mutre til hjul er levert i rundt 100 år.
Toyota’s TIS document on the bZ4X tire and wheel installation, last updated June 16, says if incompatible axle hub bolts are used, the spherical axle hub bolt seat of the wheel assembly may be damaged resulting in loosening or loss of one or more bolts even when tightened to the specified torque. It also states that if foreign matter or rust is present, the bolts could loosen and/or come off.
Altså...hallo..? Verdens største bilprodusent...nometalhorse skrev: ↑lør jul 30, 2022 11:19 amTror ikke det er noe nytt i saken. De sa det kunne ta opp til 90 dager å løse problemet.rosmebraad skrev: ↑søn jul 24, 2022 1:01 pm
Noe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
Det virker merkelig ettersom bolter/mutre til hjul er levert i rundt 100 år.
Toyota’s TIS document on the bZ4X tire and wheel installation, last updated June 16, says if incompatible axle hub bolts are used, the spherical axle hub bolt seat of the wheel assembly may be damaged resulting in loosening or loss of one or more bolts even when tightened to the specified torque. It also states that if foreign matter or rust is present, the bolts could loosen and/or come off.
Har de blitt kjøpt opp av IKEA, eller..?
-
- Innlegg: 845
Ja det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Hyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene jeg har kjørt mtp utvendig støy, til sammenligning er Hyundai Kona den verste bilen jeg har eid mtp dekkstøy.rosmebraad skrev: ↑søn jul 31, 2022 2:21 pmJa det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Leaf er kanskje den kjipeste bilen jeg noen gang har kjørt, helt grusom.
-
- Innlegg: 845
Virker som om 'nettet snører seg' rundt Ionic 5/6. Jeg kjørte såvidt Ionic 5. Da var det 'knirk'fra baksetrt over en hump samt dunk i fjæringen i et hull som var inntrykket. Får ta å se nærmere på 2023-modellen.thomassim skrev: ↑søn jul 31, 2022 2:25 pmHyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene jeg har kjørt mtp utvendig støy, til sammenligning er Hyundai Kona den verste bilen jeg har eid mtp dekkstøy.rosmebraad skrev: ↑søn jul 31, 2022 2:21 pmJa det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Leaf er kanskje den kjipeste bilen jeg noen gang har kjørt, helt grusom.
Hadde en Ioniq 5 AWD på lån fra fredag til mandag forrige uke, opplevde heldigvis ikke noe av det.rosmebraad skrev: ↑søn jul 31, 2022 3:21 pmVirker som om 'nettet snører seg' rundt Ionic 5/6. Jeg kjørte såvidt Ionic 5. Da var det 'knirk'fra baksetrt over en hump samt dunk i fjæringen i et hull som var inntrykket. Får ta å se nærmere på 2023-modellen.thomassim skrev: ↑søn jul 31, 2022 2:25 pmHyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene jeg har kjørt mtp utvendig støy, til sammenligning er Hyundai Kona den verste bilen jeg har eid mtp dekkstøy.rosmebraad skrev: ↑søn jul 31, 2022 2:21 pm
Ja det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Leaf er kanskje den kjipeste bilen jeg noen gang har kjørt, helt grusom.
Utstyrsmessig så overgår den jo det meste i samme prisklasse.
Det eneste «negative» med bilen er at jeg ikke er spesielt imponert over Bose-anlegget.
-
- Innlegg: 845
Ironisk nok så jeg akkurat 'bråkebøttene' Leaf og Kona der jeg kom støyende i XC40. Peltor er viktig utstyr for meg.thomassim skrev: ↑søn jul 31, 2022 2:25 pmHyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene jeg har kjørt mtp utvendig støy, til sammenligning er Hyundai Kona den verste bilen jeg har eid mtp dekkstøy.rosmebraad skrev: ↑søn jul 31, 2022 2:21 pmJa det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Leaf er kanskje den kjipeste bilen jeg noen gang har kjørt, helt grusom.
Bedre stereoanlegg er noe av det få ekstrautstyret jeg kunne tenke meg. Hadde ikke Lyd & Bilde bra omtale av det i Ionic 5?
https://www.google.com/amp/s/www.lydogb ... 5/%3famp=1
'God lyd fra Bose-anlegget' står det der.
Bmw i4 tipper jeg har 30 db lavere støy i 100 kmt enn Leaf. Og i4 betalte jeg bare bittelitt over 600k for.rosmebraad skrev: ↑søn jul 31, 2022 2:21 pmJa det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Toyota og flere andre på den kanten av verden har holdt seg til hjulmutre, og nå skulle de prøve seg med bolter.SirJames skrev: ↑lør jul 30, 2022 11:36 amAltså...hallo..? Verdens største bilprodusent...nometalhorse skrev: ↑lør jul 30, 2022 11:19 am Tror ikke det er noe nytt i saken. De sa det kunne ta opp til 90 dager å løse problemet.
Det virker merkelig ettersom bolter/mutre til hjul er levert i rundt 100 år.
Toyota’s TIS document on the bZ4X tire and wheel installation, last updated June 16, says if incompatible axle hub bolts are used, the spherical axle hub bolt seat of the wheel assembly may be damaged resulting in loosening or loss of one or more bolts even when tightened to the specified torque. It also states that if foreign matter or rust is present, the bolts could loosen and/or come off.
Har de blitt kjøpt opp av IKEA, eller..?
Den overgangen var nok litt vanskeligere enn de trodde for verdens største bilprodusent.
Ja, åpenbartnometalhorse skrev: ↑man aug 01, 2022 5:15 pmToyota og flere andre på den kanten av verden har holdt seg til hjulmutre, og nå skulle de prøve seg med bolter.SirJames skrev: ↑lør jul 30, 2022 11:36 amAltså...hallo..? Verdens største bilprodusent...nometalhorse skrev: ↑lør jul 30, 2022 11:19 am Tror ikke det er noe nytt i saken. De sa det kunne ta opp til 90 dager å løse problemet.
Det virker merkelig ettersom bolter/mutre til hjul er levert i rundt 100 år.
Toyota’s TIS document on the bZ4X tire and wheel installation, last updated June 16, says if incompatible axle hub bolts are used, the spherical axle hub bolt seat of the wheel assembly may be damaged resulting in loosening or loss of one or more bolts even when tightened to the specified torque. It also states that if foreign matter or rust is present, the bolts could loosen and/or come off.
Har de blitt kjøpt opp av IKEA, eller..?
Den overgangen var nok litt vanskeligere enn de trodde for verdens største bilprodusent.
Har du lavt støynivå i i4'ern? For jeg har derimot enormt med støy i 4-serien min. Kanskje noe av vektpåslaget mellom bilen din og min er støyisolasjon?
Hvilken dekkutrustning har du på bilen?
Ser det begynner å hope seg opp med tvillingen hos den nærmeste Subaru-forhandleren.
Kun 12 registrerte i hele år, pr. elbilstatistikk. Snedig. Kanskje fordi hjulene faller av?
Synes for øvrig ikke at denne pakken ser spesielt bra ut, sammenlignet med f.eks. Model Y.
Kun 12 registrerte i hele år, pr. elbilstatistikk. Snedig. Kanskje fordi hjulene faller av?
Synes for øvrig ikke at denne pakken ser spesielt bra ut, sammenlignet med f.eks. Model Y.
-
- Innlegg: 845
KingsRoad skrev: ↑tor aug 04, 2022 12:53 pm Ser det begynner å hope seg opp med tvillingen hos den nærmeste Subaru-forhandleren.
Kun 12 registrerte i hele år, pr. elbilstatistikk. Snedig. Kanskje fordi hjulene faller av?
Synes for øvrig ikke at denne pakken ser spesielt bra ut, sammenlignet med f.eks. Model Y.
Dessverre virker design, layout og funksjoner svakt. Det burde være et 'selvsagt' valg, men kombinasjonen skremmer meg rett opp på gjerdet.
Toyota sliter med å finne en løsning på problemet og tilbyr nå å kjøpe tilbake bilene til de som har fått en levert i USA
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y4k ... bilen-bz4x
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y4k ... bilen-bz4x
Helt utrolig problem. Hjulbolter har vært montert på biler siden tidenes morgen, og så klarer ikke verdens største produsent å løse dette.
-
- Innlegg: 845
Både fascinerende svakt til å begynne med, og videre 'imponerende'at det tar så lang tid å ordne. Selvsagt med forbehold om at jeg kjenner verken bransje eller detaljer om problemet, så trodde jeg at japanere var for det første grundige på testing før lansering og så raske på løsning av de få problemer som kom.Fernandovonarb skrev: ↑fre aug 05, 2022 12:23 pm Helt utrolig problem. Hjulbolter har vært montert på biler siden tidenes morgen, og så klarer ikke verdens største produsent å løse dette.
(OT så har jeg sett bilder av skjeve hanskerom på Nissan Ariya. Japansk den også. Den HAR hanskerom ja.)
Det er ikke bare med bz4 Toyota har problemer om dagen. Tilgangen på reservedeler er også kritisk dårlig om dagen. Priusen til sjefen har nå stått i 3 uker etter et lite treff med en portstolpe. Årsaken er mangel på nødvendige deler for å starte reparasjonen.
Dette må være det største mageplasket i bilverdenen siden Dieselgate.Someone skrev: ↑fre aug 05, 2022 7:36 am Toyota sliter med å finne en løsning på problemet og tilbyr nå å kjøpe tilbake bilene til de som har fått en levert i USA
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y4k ... bilen-bz4x
Utrolig pinlig.
Akkurat det er ikke unikt for Toyota nå for tiden
-
- Innlegg: 845
Er det noe nytt om denne 'fadesebilen' Jan?
(Altså elbilen, men også: Er Priusen i orden?)
Strider jo mot tradisjonelle oppfatninger at det er tull og ball med deler og fiksing på Toyota.)
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute