Fordeling - matutgifter

Svar
DoktorS

Fordeling - matutgifter

Legg inn av DoktorS »

Hvordan fordeler dere utgiftene ved familie- og vennesammenkomster?

Jeg synes dette er et litt artig tema. For jeg huske fra oppveksten da vi alltid ferierte hjemme hos en enslig onkel - dette var også fars barndomshjem. Han insisterte alltid på å betale all mat for hele oppholdet. Men det endte som regel, på slutten av oppholdet, med at det ble krangling - mer eller mindre alvorlig, om hvem som skulle betale og hvor mye.

Det var, som kanskje enkelte forstår, krangling om hvem som skulle få lov til å betale... Dette ble enda mer komplisert når også en eller flere andre familier var på besøk samtidig. Da ble det handlet litt i "hytt og pine", noen hadde med noe, andre ikke...

Det er altså ikke dårlig økonomi som er årsaken til kranglingen, men ulike perspektiver. For mine foreldres var det slik at det opphold der var billig i utgangspunktet, og da ville de bruke litt mer på litt bedre mat enn vanlig - men det ble jo vanskelig hvis andre skulle betale. Enda mer komplisert ble det når en annen familie også kom inn i bildet - og de var mest opptatt av å spise enklest og billigst mulig... :-D

Ellers har jeg opplevd sammenkomster der en i følget ved oppgjøret time sier at han ikke skal betale noe for vin, fordi han bare drakk øl - det gjør jo det litt komplisert.... Og så har jeg opplevd at vertskapet på en hytte tar det som en selvfølge at besøkende skal betale både mat og drikke...

Så her er det nok litt ulike oppfatninger av hva som er rimelig!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Trist dersom slikt blir et problem.
Inviterer vi noen hit, betaler vi alt som serveres.
Det er også normen når vi blir invitert til andre.
Det skader vel ikke å ta med noe drikke til vertskapet, da.
Det eneste jeg ikke vil ha, er nok en orkidè som mange har en fetisj på å gi til vertskapet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 12:16 pm Trist dersom slikt blir et problem.
Inviterer vi noen hit, betaler vi alt som serveres.
Det er også normen når vi blir invitert til andre.
Det skader vel ikke å ta med noe drikke til vertskapet, da.
Det eneste jeg ikke vil ha, er nok en orkidè som mange har en fetisj på å gi til vertskapet.
Ikke nødvendigvis et problem - men det blir jo litt kollisjon hvis man har helt motsatte oppfatninger. Husket jo den tråden om "gjerrig opplevelse", der tydeligvis det var vanlig for mange å dele på matutgifter når man møttes. Så det er jo tydeligvis forskjellig praksis.

Klart - å ta med drikke til vertskapet, enten for konsum samme kveld, eller noe man kan ha senere, er jo egentlig et slags minimum. Samtidig er jo det også slik at noen har mer anledning til å invitere enn andre, f.eks. at man har større hus og plass til flere, eller at man bor alene, så det er mer naturlig at man står for "herrelaget". Da er det i alle fall fint at de som kommer tar med litt ekstra, slik at det ikke blir en konsekvent skjevfordeling. Heldigvis har det med ett eneste unntak vært veldig bra når jeg har hatt besøk, så jeg klager absolutt ikke.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: fre jul 22, 2022 12:08 pm Hvordan fordeler dere utgiftene ved familie- og vennesammenkomster?

Jeg synes dette er et litt artig tema. For jeg huske fra oppveksten da vi alltid ferierte hjemme hos en enslig onkel - dette var også fars barndomshjem. Han insisterte alltid på å betale all mat for hele oppholdet. Men det endte som regel, på slutten av oppholdet, med at det ble krangling - mer eller mindre alvorlig, om hvem som skulle betale og hvor mye.

Det var, som kanskje enkelte forstår, krangling om hvem som skulle få lov til å betale... Dette ble enda mer komplisert når også en eller flere andre familier var på besøk samtidig. Da ble det handlet litt i "hytt og pine", noen hadde med noe, andre ikke...

Det er altså ikke dårlig økonomi som er årsaken til kranglingen, men ulike perspektiver. For mine foreldres var det slik at det opphold der var billig i utgangspunktet, og da ville de bruke litt mer på litt bedre mat enn vanlig - men det ble jo vanskelig hvis andre skulle betale. Enda mer komplisert ble det når en annen familie også kom inn i bildet - og de var mest opptatt av å spise enklest og billigst mulig... :-D

Ellers har jeg opplevd sammenkomster der en i følget ved oppgjøret time sier at han ikke skal betale noe for vin, fordi han bare drakk øl - det gjør jo det litt komplisert.... Og så har jeg opplevd at vertskapet på en hytte tar det som en selvfølge at besøkende skal betale både mat og drikke...

Så her er det nok litt ulike oppfatninger av hva som er rimelig!


Dette gjør jeg enkelt, jeg handler, men gjestene får bidra med penger. Eller vi deler på innholdet i handlevogna, gjestene betaler for det de vil og jeg resten.

Everenga

Legg inn av Everenga »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 12:16 pm Trist dersom slikt blir et problem.
Inviterer vi noen hit, betaler vi alt som serveres.
Det er også normen når vi blir invitert til andre.
Det skader vel ikke å ta med noe drikke til vertskapet, da.
Det eneste jeg ikke vil ha, er nok en orkidè som mange har en fetisj på å gi til vertskapet.
Dette er temmelig fasit. Veldig enig når det gjelder orkide'fetisj også.
Å ta betalt av gjestene for en middag man har invitert til hørtes utrolig gjerrig ut.

fazz

Legg inn av fazz »

Krangling om penger med venner eller familie gidder jeg ikke. Dersom jeg inviterer folk så betaler jeg alt av mat og drikke. Dersom jeg blir invitert så går jeg ut ifra at det samme gjelder der. Dersom noen inviterer og sier ifra på forhånd om hva som blir servert og at dersom du ønsker noe annet så må du ta med så er det helt greit.

Det verste jeg ser er når selv folk som er gift sitter og fordeler utgifter på en restaurant om det skal betales fra "din" eller "min" eller felleskonto. Da blir jeg bare flau å deres vegne.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det var en ganske generell åpning dette.
Det mer konkrete tilfellet av besøk på en feriebolig/hytte, som stort sett er fast bopel i sommerhalvåret. Det er klart det da stiller seg litt annerledes enn om man er på middagsbesø hjemme hos noen en kveld.. Det var jo overnatting og henting med bil på deler av strekningen, så kanskje naturlig å snakke om å dele litt på ting, men at gjestene betaler både for mat og drikke som blir handlet inn, uten diskusjon om fordeling, synes jeg bare var litt rart i dette tilfellet. Det er også slekt, så kanskje enda litt rarere...

strandereng

Legg inn av strandereng »

Jeg har en sommarstuga i Bohuslän, og har hatt
masse overnattingsgjester gjennom de 25 årene som har gått siden jeg slo til.
Det har gått knirkefritt. De vet at jeg har alle basisvarer og mye godt pålegg og drikke.Alle får en god lunsj på terrassen når de ankommer. Og noe godt i glasset
Så older gjestene middagene. De har jo handlet masse på grensen, og mannfolka fyrer opp grill og jeg bare slapper av. Ellers spanderer venninner når vi er ute og spiser ved havet.
steller man godt med familie og venner, blir man stelt godt med tilbake.

Jeg hadde aldri orket det hvis jeg skulle vært vertinne på kjøkkenet med ansvar for all mat i min ferie. Selv spiller jeg spill med barnebarna mens foreldrene lager mat de selv har kjøpt til oss.
Vi har aldri snakket penger fordi alle bidrar raust.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, normalt ordner jo dette seg på sett og vis - og det er jo heller ikke så farlig når det er et engangstilfelle. Når det er slekt rett opp eller ned er jo det litt annerledes, men med søsken og mer fjerne slektninger kanskje litt mer komplisert. Og som nevnt - da spiller jo forventinger og ønsker også inn. Hvis den ene familien eller individet ønsker å skeie ut fordi det er ferie, og kanskje ut fra allerede ganske dyre vaner, blir jo det en veldig kontrast hvis noen annen ikke er opptatt av mat og drikke, og heller ønsker å ha en billig ferie i nærområdet... .Det blir jo ytterligere komplisert av at økonomien til den enkelte kan være veldig forskjellig. Og på toppen av det hele enda verre hvis en part til dømes har god økonomi fordi vedkommende lever veldig sparsommelig, og blir pådyttet å være med å spandere på dyre vaner.... :-D

strandereng

Legg inn av strandereng »

DoktorS skrev: fre aug 05, 2022 3:10 pm Ja, normalt ordner jo dette seg på sett og vis - og det er jo heller ikke så farlig når det er et engangstilfelle. Når det er slekt rett opp eller ned er jo det litt annerledes, men med søsken og mer fjerne slektninger kanskje litt mer komplisert. Og som nevnt - da spiller jo forventinger og ønsker også inn. Hvis den ene familien eller individet ønsker å skeie ut fordi det er ferie, og kanskje ut fra allerede ganske dyre vaner, blir jo det en veldig kontrast hvis noen annen ikke er opptatt av mat og drikke, og heller ønsker å ha en billig ferie i nærområdet... .Det blir jo ytterligere komplisert av at økonomien til den enkelte kan være veldig forskjellig. Og på toppen av det hele enda verre hvis en part til dømes har god økonomi fordi vedkommende lever veldig sparsommelig, og blir pådyttet å være med å spandere på dyre vaner.... :-D
Ja det må jo være slitsomt i lengden med så ulike innstilliger til matbudsjet. Huff.
Da blir det jo vanskelig å bli enige om en matpott.Jeg vet at noen løser det slik,
Har selv opplevd dette på seilferier før i tiden. Man blir enige om en sum som hver og en legger i potten.
For noen år siden var jeg på seilferie i Hellas. Da var det en annen dame som begynte å sutre over at hun (og damer generelt) spiste mindre enn mennene og dermed burde betale mindre.
Dette var jo et brudd på spillereglene, så hun var nær ved å bli "lynsjet" eller satt av på nærmeste øy.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: fre jul 22, 2022 12:16 pm Trist dersom slikt blir et problem.
Inviterer vi noen hit, betaler vi alt som serveres.
Det er også normen når vi blir invitert til andre.
Det skader vel ikke å ta med noe drikke til vertskapet, da.
Det eneste jeg ikke vil ha, er nok en orkidè som mange har en fetisj på å gi til vertskapet.
100% enig. Ikke gi folk disse orkideene. Ta heller med en grei flaske vin om du vil ta med gave til verten.

Når jeg inviterer på middag så betaler jeg gildet, når jeg blir invitert på middag betaler verten.

Drar vi en guttegjeng på hyttetur eller noe så spleiser vi på maten og alle tar med egen drikke.

Får vi helgebesøk eller noe så pleier de som kommer på besøk å ta med litt vin eller en fridgepack med øl, og så hender det at vi drar sammen for å handle og at de tar litt av innkjøpet på eget initiativ. Men tar de ikke initiativet så betaler jeg.

Det har aldri vært en spore til diskusjon eller ufred noensinne som jeg kan huske.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Forøvrig er Vipps en himmelsendt løsning for restaurantbesøk. Jeg pleier å være kjapp til ta regningen og så får de andre vippse meg. Det verste jeg visste med restaurantbesøk før i tiden var denne kleine betalingsseansen etter måltidet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: fre aug 05, 2022 4:53 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 12:16 pm Trist dersom slikt blir et problem.
Inviterer vi noen hit, betaler vi alt som serveres.
Det er også normen når vi blir invitert til andre.
Det skader vel ikke å ta med noe drikke til vertskapet, da.
Det eneste jeg ikke vil ha, er nok en orkidè som mange har en fetisj på å gi til vertskapet.
100% enig. Ikke gi folk disse orkideene. Ta heller med en grei flaske vin om du vil ta med gave til verten.

Når jeg inviterer på middag så betaler jeg gildet, når jeg blir invitert på middag betaler verten.

Drar vi en guttegjeng på hyttetur eller noe så spleiser vi på maten og alle tar med egen drikke.

Får vi helgebesøk eller noe så pleier de som kommer på besøk å ta med litt vin eller en fridgepack med øl, og så hender det at vi drar sammen for å handle og at de tar litt av innkjøpet på eget initiativ. Men tar de ikke initiativet så betaler jeg.

Det har aldri vært en spore til diskusjon eller ufred noensinne som jeg kan huske.
Du tror kanskje dette er en spøk, men nei, det er sant :
Jeg har opplevd at gjester har gått gjennom tomgodset før de skulle hjem, for å ta med seg sitt eget tomgods til panteautomaten.
Hva skal man si? Takk for hjelpen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: fre aug 05, 2022 5:03 pm
PapaSmurf skrev: fre aug 05, 2022 4:53 pm
fargerik skrev: fre jul 22, 2022 12:16 pm Trist dersom slikt blir et problem.
Inviterer vi noen hit, betaler vi alt som serveres.
Det er også normen når vi blir invitert til andre.
Det skader vel ikke å ta med noe drikke til vertskapet, da.
Det eneste jeg ikke vil ha, er nok en orkidè som mange har en fetisj på å gi til vertskapet.
100% enig. Ikke gi folk disse orkideene. Ta heller med en grei flaske vin om du vil ta med gave til verten.

Når jeg inviterer på middag så betaler jeg gildet, når jeg blir invitert på middag betaler verten.

Drar vi en guttegjeng på hyttetur eller noe så spleiser vi på maten og alle tar med egen drikke.

Får vi helgebesøk eller noe så pleier de som kommer på besøk å ta med litt vin eller en fridgepack med øl, og så hender det at vi drar sammen for å handle og at de tar litt av innkjøpet på eget initiativ. Men tar de ikke initiativet så betaler jeg.

Det har aldri vært en spore til diskusjon eller ufred noensinne som jeg kan huske.
Du tror kanskje dette er en spøk, men nei, det er sant :
Jeg har opplevd at gjester har gått gjennom tomgodset før de skulle hjem, for å ta med seg sitt eget tomgods til panteautomaten.
Hva skal man si? Takk for hjelpen?
Jeg har også opplevd helt forstyrrende greier. To som satt og diskuterte en pizza de delte og han ene hadde visstnok spist større stykker og den andre hadde plukket opp kjøttbollene som lå igjen på det fletta pizzabrettet.

Vi var på en fotballcup og de to var innleid for anledningen. Jeg trodde først de tulla, men jaggu var det alvor. Da var jeg rask med betalingen av mitt måltid og kom meg derfra.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: fre aug 05, 2022 5:12 pm
fargerik skrev: fre aug 05, 2022 5:03 pm
PapaSmurf skrev: fre aug 05, 2022 4:53 pm

100% enig. Ikke gi folk disse orkideene. Ta heller med en grei flaske vin om du vil ta med gave til verten.

Når jeg inviterer på middag så betaler jeg gildet, når jeg blir invitert på middag betaler verten.

Drar vi en guttegjeng på hyttetur eller noe så spleiser vi på maten og alle tar med egen drikke.

Får vi helgebesøk eller noe så pleier de som kommer på besøk å ta med litt vin eller en fridgepack med øl, og så hender det at vi drar sammen for å handle og at de tar litt av innkjøpet på eget initiativ. Men tar de ikke initiativet så betaler jeg.

Det har aldri vært en spore til diskusjon eller ufred noensinne som jeg kan huske.
Du tror kanskje dette er en spøk, men nei, det er sant :
Jeg har opplevd at gjester har gått gjennom tomgodset før de skulle hjem, for å ta med seg sitt eget tomgods til panteautomaten.
Hva skal man si? Takk for hjelpen?
Jeg har også opplevd helt forstyrrende greier. To som satt og diskuterte en pizza de delte og han ene hadde visstnok spist større stykker og den andre hadde plukket opp kjøttbollene som lå igjen på det fletta pizzabrettet.

Vi var på en fotballcup og de to var innleid for anledningen. Jeg trodde først de tulla, men jaggu var det alvor. Da var jeg rask med betalingen av mitt måltid og kom meg derfra.
Fotballfest????
Gi barna et trommesett, en elgitar eller en bassgitar før fotballen kommer og tar dem.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Men jeg har også opplevd noe ustyrtelig morsomt.

Dette var i Oslo. Jeg og min bedre halvdel, en venninne av henne med en relativt fersk kjæreste skulle på konsert i Spektrum på lørdag , så fredagen var vi ute og spiste på Brasserie Blanche.

Dette var på den tiden regningene kom i en brun lærmappe. Restauranten var stappfull og vi hadde drukket vin og øl og tatt en liten knert til kaffen så vi var i godt humør.

Han ville ta regningen. Han ville ikke høre snakk om annet.

I det han åpner lærmappa og ser regningen setter han i et høyt skjærende hyl som får alle i hele restauranten til å stoppe opp og se mot oss.

Han var jo bare full i faen og holdt på å le seg i hjel etterpå. Det gjorde jeg også. Men damene ble altså så flaue.

Jeg har vurdert å gjøre det samme ved et par anledninger, men har aldri våget.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

I min familie tar de som inviterer til fest/sammenkomster hele regningen - og sånn skal det være, spør du meg. Det blir en del familietreff i løpet av året, og vi er flinke til veksle på hvem som står for det, så alle er blide og fornøyde.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»