Vi snakker om renten

Svar
palimpsest

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av palimpsest »

fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:23 pm Fikk melding i nettbanken i dag om at renten økes. På innskudd på sparekontoen.
Hva ligger den på nå? Min er så lav at jeg ikke har giddet å sjekke på årevis.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

palimpsest skrev: man apr 04, 2022 10:02 pm
fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:23 pm Fikk melding i nettbanken i dag om at renten økes. På innskudd på sparekontoen.
Hva ligger den på nå? Min er så lav at jeg ikke har giddet å sjekke på årevis.
Husker ikke jeg heller.
Det er uansett ikke nok til å kompensere for inflasjonen.
Men det har vi jo visst lenge.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Noen som har erfaring med SPK? Ser del ligger på drøyt 1,7% rente nå, 1,9% fra september. Greit under hva andre banker tilbyr.

Someone

Legg inn av Someone »

palimpsest skrev: tor jul 07, 2022 12:39 pm Noen som har erfaring med SPK? Ser del ligger på drøyt 1,7% rente nå, 1,9% fra september. Greit under hva andre banker tilbyr.
Det er jo noen vilkår der da, både når det kommer til lånebeløp og endel andre ting. Blant annet medlem i SPK som vel betyr jobb i Staten....for vår del ville det betydd lønnsnedgang så da spises den besparelsen opp.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Someone skrev: tor jul 07, 2022 1:29 pm
palimpsest skrev: tor jul 07, 2022 12:39 pm Noen som har erfaring med SPK? Ser del ligger på drøyt 1,7% rente nå, 1,9% fra september. Greit under hva andre banker tilbyr.
Det er jo noen vilkår der da, både når det kommer til lånebeløp og endel andre ting. Blant annet medlem i SPK som vel betyr jobb i Staten....for vår del ville det betydd lønnsnedgang så da spises den besparelsen opp.
Vi er ansatt i staten både meg og samboer, og beløpet vi ville flyttet er under maksgrensen deres, så den delen er i boks. Om man evnt slutter i staten ryker vel den gunstige renten, men da kan man vel flytte lånet igjen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Et innelgg i DN av en BI-professor denne uken som tok opp noe som verken de evig gnålende forbrukerøkonomene, journlaistene eller politikerne nesten nevner i det hele tatt - nemlig at inflasjon kombinert med en brukbar lønnsvekst er til strørst fordel for de med mye i gjeld, som nettopp de samme folkene er så bekymret for.... Og trakk også frem at reguleringene, i hovedsak boliglånsforskriften, rammer de unge med høy gjeld men som samtidig har forventet økte lønninger i fremtiden, som nå blir tvunget til forholdsvis mer "sparing" enn de streng tatt kunne klart seg med.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

palimpsest skrev: tor jul 07, 2022 2:42 pm
Someone skrev: tor jul 07, 2022 1:29 pm
palimpsest skrev: tor jul 07, 2022 12:39 pm Noen som har erfaring med SPK? Ser del ligger på drøyt 1,7% rente nå, 1,9% fra september. Greit under hva andre banker tilbyr.
Det er jo noen vilkår der da, både når det kommer til lånebeløp og endel andre ting. Blant annet medlem i SPK som vel betyr jobb i Staten....for vår del ville det betydd lønnsnedgang så da spises den besparelsen opp.
Vi er ansatt i staten både meg og samboer, og beløpet vi ville flyttet er under maksgrensen deres, så den delen er i boks. Om man evnt slutter i staten ryker vel den gunstige renten, men da kan man vel flytte lånet igjen.
Husk at den øvre grensen for lån gjennom SPK er rimelig lav. Maks 2,3 mill pr person.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

USA hever styringsrenta med 0,75 prosentpoeng

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Kommer en heving her også i August.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

palimpsest skrev: ons jul 27, 2022 10:23 pm Kommer en heving her også i August.
Går ikke å redigere lenger, så da fortsetter jeg her:

Og en til i september. Det blir nok knagert for mange i januar, når renteøkningene har fått bite litt fra seg, sammen med de økte prisene på mat, drivstoff og strøm. I desember glemmer man det jo gjerne litt bort, med halvt trekk på skatt, og en forventning om at man skal kose seg i høytiden, men i januar vil nok den sure svie innhente mange.

Vi går nok inn i en nedgangstid for mange, eventuelt kan man kalle det en realitetsorientering, og jeg vil tippe at klagekoret når et crescendo i januar - februar.

Og siden skal vel bare renten ytterligere opp, om den følger prognosene, så det blir tøffere tiden for noen og enhver.

Queenie

Legg inn av Queenie »

palimpsest skrev: ons jul 27, 2022 10:23 pm Kommer en heving her også i August.
Tør vi håpe på dobbel?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Rainmaker skrev: fre jul 08, 2022 8:28 am
palimpsest skrev: tor jul 07, 2022 2:42 pm
Someone skrev: tor jul 07, 2022 1:29 pm

Det er jo noen vilkår der da, både når det kommer til lånebeløp og endel andre ting. Blant annet medlem i SPK som vel betyr jobb i Staten....for vår del ville det betydd lønnsnedgang så da spises den besparelsen opp.
Vi er ansatt i staten både meg og samboer, og beløpet vi ville flyttet er under maksgrensen deres, så den delen er i boks. Om man evnt slutter i staten ryker vel den gunstige renten, men da kan man vel flytte lånet igjen.
Husk at den øvre grensen for lån gjennom SPK er rimelig lav. Maks 2,3 mill pr person.
Rimelig lav... om man tjener 500 000 i året er det nesten 5 x årsinntekt. Om renten flyr opp til 7-8% tror jeg ikke det er mange i denne gruppe som betrakter utgiftene som lave. Gjeldsgraden her i landet er helt syk, enkeltmennesker sitter til syvende og sist med ansvaret for dette, men det er også villet politikk, mange gjør bare det de tror er helt normalt.

TWU

Legg inn av TWU »

palimpsest skrev: tor jul 28, 2022 12:48 pm
palimpsest skrev: ons jul 27, 2022 10:23 pm Kommer en heving her også i August.
Går ikke å redigere lenger, så da fortsetter jeg her:

Og en til i september. Det blir nok knagert for mange i januar, når renteøkningene har fått bite litt fra seg, sammen med de økte prisene på mat, drivstoff og strøm. I desember glemmer man det jo gjerne litt bort, med halvt trekk på skatt, og en forventning om at man skal kose seg i høytiden, men i januar vil nok den sure svie innhente mange.
Mon tro hvor mange av de som måtte ta seg råd til to uker i syden i sommer, som kommer til å få seg en ubehagelig økonomisk hverdag utover høsten..? Frykter det har vært mye kredittkort og forbrukslån involvert.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

TWU skrev: tor jul 28, 2022 12:57 pm
palimpsest skrev: tor jul 28, 2022 12:48 pm
palimpsest skrev: ons jul 27, 2022 10:23 pm Kommer en heving her også i August.
Går ikke å redigere lenger, så da fortsetter jeg her:

Og en til i september. Det blir nok knagert for mange i januar, når renteøkningene har fått bite litt fra seg, sammen med de økte prisene på mat, drivstoff og strøm. I desember glemmer man det jo gjerne litt bort, med halvt trekk på skatt, og en forventning om at man skal kose seg i høytiden, men i januar vil nok den sure svie innhente mange.
Mon tro hvor mange av de som måtte ta seg råd til to uker i syden i sommer, som kommer til å få seg en ubehagelig økonomisk hverdag utover høsten..? Frykter det har vært mye kredittkort og forbrukslån involvert.
Virker merkelig å se familier som sutrer og bærer seg over sydenturer som gikk i vasken grunnet streik. Mange av dem kan umulig ha råd til det. Denne sommeren burde vel vært brukt til å spare der man kan for å ha en buffer til høsten og vinteren, spesielt med tanke på at man lettkan holde strømregningen lav til tross for høy pris. Har OK lønn, men kunne aldri falt meg inn å dra på ferie nå. En dag på Hunderfossen med ungen fikk klare seg og da kostet det attpåtil bare 20 kroner med bussen hos Innlandstrafikk i juli.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

TWU skrev: tor jul 28, 2022 12:57 pm
palimpsest skrev: tor jul 28, 2022 12:48 pm
palimpsest skrev: ons jul 27, 2022 10:23 pm Kommer en heving her også i August.
Går ikke å redigere lenger, så da fortsetter jeg her:

Og en til i september. Det blir nok knagert for mange i januar, når renteøkningene har fått bite litt fra seg, sammen med de økte prisene på mat, drivstoff og strøm. I desember glemmer man det jo gjerne litt bort, med halvt trekk på skatt, og en forventning om at man skal kose seg i høytiden, men i januar vil nok den sure svie innhente mange.
Mon tro hvor mange av de som måtte ta seg råd til to uker i syden i sommer, som kommer til å få seg en ubehagelig økonomisk hverdag utover høsten..? Frykter det har vært mye kredittkort og forbrukslån involvert.
Det har nok vært mye uvettig pengebruk i sommer, ja. Ønsket om å «unne» seg noe etter pandemien og det å miste én sommer med utenlandsferie (grøss) har satt spor. Tror ikke så mye har vært på kredittkort / forbrukslån, men det har helt sikkert blitt brukt mye penger man heller burde satt av til en buffer.

Frykter det blir smalhans og mye høylytt klaging fremover. Og så håper jeg regjering og politikere er modne og myndige nok til å realitetsorientere de som har et ikke-bærekraftig forbruk, og samtidig yte hjelp og støtte til de som faktisk trenger det.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Queenie skrev: tor jul 28, 2022 12:49 pm
palimpsest skrev: ons jul 27, 2022 10:23 pm Kommer en heving her også i August.
Tør vi håpe på dobbel?
Vil egentlig tro det, og så en på 0,25 i september.

fargerik

Legg inn av fargerik »

palimpsest skrev: tor jul 28, 2022 2:48 pm
TWU skrev: tor jul 28, 2022 12:57 pm
palimpsest skrev: tor jul 28, 2022 12:48 pm

Går ikke å redigere lenger, så da fortsetter jeg her:

Og en til i september. Det blir nok knagert for mange i januar, når renteøkningene har fått bite litt fra seg, sammen med de økte prisene på mat, drivstoff og strøm. I desember glemmer man det jo gjerne litt bort, med halvt trekk på skatt, og en forventning om at man skal kose seg i høytiden, men i januar vil nok den sure svie innhente mange.
Mon tro hvor mange av de som måtte ta seg råd til to uker i syden i sommer, som kommer til å få seg en ubehagelig økonomisk hverdag utover høsten..? Frykter det har vært mye kredittkort og forbrukslån involvert.
Det har nok vært mye uvettig pengebruk i sommer, ja. Ønsket om å «unne» seg noe etter pandemien og det å miste én sommer med utenlandsferie (grøss) har satt spor. Tror ikke så mye har vært på kredittkort / forbrukslån, men det har helt sikkert blitt brukt mye penger man heller burde satt av til en buffer.

Frykter det blir smalhans og mye høylytt klaging fremover. Og så håper jeg regjering og politikere er modne og myndige nok til å realitetsorientere de som har et ikke-bærekraftig forbruk, og samtidig yte hjelp og støtte til de som faktisk trenger det.
"Den totale kredittkortgjelden er nå på det høyeste nivået i 2022 og ligger nå på 25,3 milliarder kroner. Dette er en økning på hele 26 prosent mot samme tid i fjor."
Det leste man i Dagbladet i juni.
https://www.dagbladet.no/kredittkort/kr ... der-korona
Nordmenn har dratt kredittkortet for 5,2 milliarder kroner mer enn på samme tid i fjor.

Jada, jeg er klar over at det er mange, kanskje de fleste som har grei styring på kredittkortbruken og bruker det fornuftig. Men det er alltid noen som helst burde klippet opp kortet sitt forlengst.

Ny sesong av "luksusfella" har sikkert mye å fråtse i etterhvert.
Regjering og myndigheter kan ikke være barnepike for folk som lever på kreditt, når folk velger å leve over evne må de ordne seg selv. Det er min mening.

TWU

Legg inn av TWU »

palimpsest skrev: tor jul 28, 2022 2:48 pm
TWU skrev: tor jul 28, 2022 12:57 pm
palimpsest skrev: tor jul 28, 2022 12:48 pm

Går ikke å redigere lenger, så da fortsetter jeg her:

Og en til i september. Det blir nok knagert for mange i januar, når renteøkningene har fått bite litt fra seg, sammen med de økte prisene på mat, drivstoff og strøm. I desember glemmer man det jo gjerne litt bort, med halvt trekk på skatt, og en forventning om at man skal kose seg i høytiden, men i januar vil nok den sure svie innhente mange.
Mon tro hvor mange av de som måtte ta seg råd til to uker i syden i sommer, som kommer til å få seg en ubehagelig økonomisk hverdag utover høsten..? Frykter det har vært mye kredittkort og forbrukslån involvert.
Det har nok vært mye uvettig pengebruk i sommer, ja. Ønsket om å «unne» seg noe etter pandemien og det å miste én sommer med utenlandsferie (grøss) har satt spor. Tror ikke så mye har vært på kredittkort / forbrukslån, men det har helt sikkert blitt brukt mye penger man heller burde satt av til en buffer.
Tenker de som roper høyest om dyre sydenturer også er de som kommer til å rope høyest når strøm, mat og andre kostnader plutselig er relativt sett femti prosent dyrere til vinteren enn hva det var forrige vinter…

Helt i orden å nyte en utenlandstur, men da skal man også være klinke sikker på at man har nok disponible midler når man er hjemme igjen også. En buffer på et par månedslønner burde være minimum, enten det er midler på bank eller i fond.

Someone

Legg inn av Someone »

Nå driver jo Dagbladet og leker med tall igjen. De skriver ikke noe om hvordan kredittkortgjelden er sammenlignet med 2019, bare mot 2021, som var en unormalt lavt år

Dessuten må man se på all forbruksgjeld. Hittils har den mer eller mindre jevnt tikket nedover. Selv om det selvsagt kan snu nå til høsten

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: tor jul 28, 2022 3:57 pm Nå driver jo Dagbladet og leker med tall igjen. De skriver ikke noe om hvordan kredittkortgjelden er sammenlignet med 2019, bare mot 2021, som var en unormalt lavt år

Dessuten må man se på all forbruksgjeld. Hittils har den mer eller mindre jevnt tikket nedover. Selv om det selvsagt kan snu nå til høsten
Det har du nok rett i. Man må se tingene i et lengre perspektiv.
Greit å kose seg når man har råd.
Kredittkort er greit, det, så lenge man kan innfri alt ved første forfall.
Drar man med seg denne utgiften i månedsvis, kan det bli dyrt.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Så lenge folk får mer penger mellom hendene så bruker vi dem uten å tenke konsekvenser, det er realiteten blant mange som ikke har opplevd dårlige tider. Det kommer til å smelle noe så helt jævlig den dagen vi trigger en stagflasjon (høy arbeidsledighet, veksten stagnerer samtidig som prisnivået holder seg skyhøyt)

Mange syter fortsatt over dyre ferieturer og håpløse drivstoffpriser men likevel reiser vi på ferie og tar bilen til jobben, makan til idioti.

arknath

Legg inn av arknath »

Husk å få med dere alle gebyrer og annet tull om dere bytter lån til ny bank. Er mange som blir lurt der fortsatt xD

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Høyeste prisvekst på matvarer fra en måned til den neste og innenfor sannsynlighetens rammer med dobbel renteheving både i august og september. Dette blir kræsjlanding i januar.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Dersom vi får dobbel renteheving både i august og september så MÅ det begynne å merkes for mange. Kan ikke skjønne at vi ikke vil oppleve en solid korreksjon i boligmarkedet for eksempel.

Jeg er litt stalker på fintwit og ser flere gjør det godt på utleie, der de totalt sett har et vanvittig høyt lån, men så lenge renta er lav gjør de det bra. Kan fort bli et voldsomt tilbud av boliger dersom renta øker så kraftig, og det ikke er like lett å sitte på flere leiligheter.

- "Renteøkningen er midlertidig. Det blir ingen dramatikk i boligmarkedet, men en utflating av prisene"
- "Det blir for lettvint å si at prisene vil falle. Det vil antagelig heller bli snakk om en utflating, etter den sterke stigningen frem til nå"
- "Så lenge etterspørselen er så stor som i dag, og muligheten for finansiering er gode, tror jeg prisene fortsatt vil stige fremover"

Kommentarer i 2022? Nei; dette sa meglere og generalsekretærer i meglerforbundet i 1986/87. De neste årene kollapset prisene og falt nærmere 30-40%.

Jeg føler vi har ingenting å gå på. Arbeidsledigheten er omtrent ikke-eksisterende. Mange har lånt til godt over pipa. Myndighetene subsidierer vanvittig mye av strømregningen.

Uansett tror jeg nok det som skjer ute i verden er det som eventuelt vil påvirke oss her i Norge mest. Et langvarig børskrakk på wall street for eksempel.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jompa skrev: tir aug 16, 2022 8:37 am
Uansett tror jeg nok det som skjer ute i verden er det som eventuelt vil påvirke oss her i Norge mest. Et langvarig børskrakk på wall street for eksempel.
Åpenbart, selv om en av og til får inntrykk av at vi er en isolert øy som kan leve av lave strømpriser og landbrukssubsidier. Sistnevnte her, spesielt Nasdaq, har jo fått seg en rekyl etter en lengre nedtur, men det er antageligen bare et såkalt bjørnerally. Ikke mye å gå på i statene heller, med overraskende lave ledighetstall og en rentebane som fortsatt indikerer resesjon.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Boccherini skrev: tir aug 16, 2022 8:42 am
Jompa skrev: tir aug 16, 2022 8:37 am
Uansett tror jeg nok det som skjer ute i verden er det som eventuelt vil påvirke oss her i Norge mest. Et langvarig børskrakk på wall street for eksempel.
Åpenbart, selv om en av og til får inntrykk av at vi er en isolert øy som kan leve av lave strømpriser og landbrukssubsidier. Sistnevnte her, spesielt Nasdaq, har jo fått seg en rekyl etter en lengre nedtur, men det er antageligen bare et såkalt bjørnerally. Ikke mye å gå på i statene heller, med overraskende lave ledighetstall og en rentebane som fortsatt indikerer resesjon.
Erling Røed Larsen er ute i Dagbladet og spår 5 % boligprisfall neste år. Han mener prisene allerede ligger 14 % over et sunt nivå, selv om det må opp i 30%+ for å kalles en boble:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bol ... s/76911963

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

5% fall syns jeg høres rimelig ut. Renter, økte priser på mat og drivstoff, strøm og annet er vel nærmest nødt til å legge en demper på forbruk.

Someone

Legg inn av Someone »

Men -5% er jo heller verken krise eller problem

fargerik

Legg inn av fargerik »

Da er det straks direktesending om dagens renteøkning.
Dobbel renteøkning?
Det tror jeg.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

For andre gang på rad hever Norges Bank renten med 0,5 prosentpoeng, dobbelt så mye som normalt. Renten blir dermed på 1,75 prosent, det høyeste siden 2011.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»