Nei
God søndag
De bygger jo og er delvis bygget mellom Trondheim og Værnes
Ennå føles alt som søndag, dog var trafikken på E18 mellom Sandefjord og Asker behagelig liten i formiddag. Dog ble det syklet i to etapper nedover, først Asker-Tjøme, så Tjøme-Sandefjord. Da veldig mye på gamle E18. Sykkelen på taket på returen....som jeg blir ør i hodet av susingen fra stativet og skjønner ikke hvordan folk orker kjøre kronisk rundt med det
God søndag.
Tilbake for en liten rundtur innen fylket. Konklusjonen var at BMW'en er tørst.
Tilbake for en liten rundtur innen fylket. Konklusjonen var at BMW'en er tørst.
Kjørt fra rioja til madrid. Lite biler på veien og veldig lovlydige bilister. CC på 123 i 120 sonen så er man blant de raske. På flyet nå, blir godt å slippe å kjøre leiebil.
Ny trist dag i trafikken i dag.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6 ... er-ulykker
Det har vært ekstremt mye ulykker i år, og når man leser ut fra denne artikkelen, at mange av ulykkene også skyldes påkjørsel bakfra, så understøtter det jo teorien min om at folk blir dårligere og dårligere til å holde fokus i trafikken. En teori som har sitt utfall i at det hver dag man er ute på veien, så observerer man bilister som har fokuset på mer "spennende" ting enn det å se ut frontruten.
Er for øvrig glad for at jeg ikke var på E18 i dag, og at bilen bak meg var en kompis som vet å holde avstand. Lærte også to ting om bilen jeg ikke har fått testet ut før, og det er at BMW sitt Active Protection-system fungere, men at det ikke er i stand til å detektere Rudolf eller hans artsfeller. I alle fall ikke når de kommer mer "vertikalt" inn på veien enn horisontalt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6 ... er-ulykker
Det har vært ekstremt mye ulykker i år, og når man leser ut fra denne artikkelen, at mange av ulykkene også skyldes påkjørsel bakfra, så understøtter det jo teorien min om at folk blir dårligere og dårligere til å holde fokus i trafikken. En teori som har sitt utfall i at det hver dag man er ute på veien, så observerer man bilister som har fokuset på mer "spennende" ting enn det å se ut frontruten.
Er for øvrig glad for at jeg ikke var på E18 i dag, og at bilen bak meg var en kompis som vet å holde avstand. Lærte også to ting om bilen jeg ikke har fått testet ut før, og det er at BMW sitt Active Protection-system fungere, men at det ikke er i stand til å detektere Rudolf eller hans artsfeller. I alle fall ikke når de kommer mer "vertikalt" inn på veien enn horisontalt.
Jeg ser ekstremt mange som holder for dårlig avstand til forankjørende og ikke ville hatt sjanse til å bremse ned i tide om det ble bråbrems på bilen foran. De tror kanskje de har helt unike evner til å reagere og bremse raskt, men som regel så har de nok dessverre ikke det. Spesielt om vinteren er det mange som feilvurderer når mine Nokian piggdekk klorer seg fast på glatta og deres dekk tydeligvis ikke klarer det like godt. Har hendt endel ganger at bakenforkjørende må ta seg en tur over i motgående kjørefelt eller annen form for unnamanøver når jeg må bremse opp for noe.Ribba skrev: ↑søn jul 31, 2022 10:52 pm Ny trist dag i trafikken i dag.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6 ... er-ulykker
Det har vært ekstremt mye ulykker i år, og når man leser ut fra denne artikkelen, at mange av ulykkene også skyldes påkjørsel bakfra, så understøtter det jo teorien min om at folk blir dårligere og dårligere til å holde fokus i trafikken. En teori som har sitt utfall i at det hver dag man er ute på veien, så observerer man bilister som har fokuset på mer "spennende" ting enn det å se ut frontruten.
Er for øvrig glad for at jeg ikke var på E18 i dag, og at bilen bak meg var en kompis som vet å holde avstand. Lærte også to ting om bilen jeg ikke har fått testet ut før, og det er at BMW sitt Active Protection-system fungere, men at det ikke er i stand til å detektere Rudolf eller hans artsfeller. I alle fall ikke når de kommer mer "vertikalt" inn på veien enn horisontalt.
Rudolf har jeg faktisk vært nødt til å bremse opp for på tråsykkel til og med.
Hvor mye susing eller annen støy det blir kan variere veldig fra bil til bil og med ulik plassering av takstativ er min erfaring.Someone skrev: ↑tor jul 28, 2022 5:32 pmDe bygger jo og er delvis bygget mellom Trondheim og Værnes
Ennå føles alt som søndag, dog var trafikken på E18 mellom Sandefjord og Asker behagelig liten i formiddag. Dog ble det syklet i to etapper nedover, først Asker-Tjøme, så Tjøme-Sandefjord. Da veldig mye på gamle E18. Sykkelen på taket på returen....som jeg blir ør i hodet av susingen fra stativet og skjønner ikke hvordan folk orker kjøre kronisk rundt med det
På Sierra hadde jeg noen uker begge bøylene plassert ca rett over hodet (uten noe montert på dem), det gav ekstremt mye sus sammenlignet med mer normal plassering med en over B-stolpen og en ca ved C-stolpen.
På Outlanderen så kan jeg få en ekstrem og kraftig blafrelyd hvis jeg åpner et bakvindu noen få cm og kjører i 80. Har ikke opplevd dette på andre bilmodeller (men så er det ikke noe man alltid prøver heller).
De gangene jeg har med sykkel så tar jeg den helst på stativet på hengerfestet. Har takstativ også, som er kjekt om hengerfestet er opptatt til andre ting samtidig som man skal ha med sykkel. Men da kan man jo ofte stroppe fast sykkelen på hengeren.
Jeg har sett ndel av disse på E18 også når jeg har kjørt der. Rart de ikke skjønner at når de er ferdige med forbikjøirngen og det er langt frem til neste bil og de har bil bak så skal de tilbake i høyre felt. Slike bygger som regel opp ekstreme køer bak seg. Hender jeg også legger meg over i høyrefeltet og siger forbi disse, men om det er lang kø bak så frister det lite da det i mange tilfeller ikke er lang nok forbikjøringsstrekning til å komme forbi i høyrefeltet (uten å gi på mye) og man da vil ende opp med å måtte slakke av og vente til hele køen er forbi før man kan lege seg over i venstre og håpe man etterhvert kommer forbi.SirJames skrev: ↑søn jul 24, 2022 4:01 pm Kjørte hjem fra en kompis i dag, og på E6 ved Eidsvoll Verk tok jeg igjen en iX50 som hadde limt seg fast i venstrefeltet.
Enten visste ikke vedkommende hvordan han bruker speil, alternativt levde h*n i den villfarelsen at den oppblåste iX50'en ikke hadde plikt til å flytte seg for en langt mer linjelekker M440iX. Måtte til slutt kjøre forbi i høyrefeltet.
Hater idioter, men god søndag til dere andre.
Hadde fremste bil lagt seg ut til høyre når den er langt nok fram så kunne jo lett bilene bak rukket forbi, men forbikjøringen må starte så seint og avsluttes så tidlig når det er den som skal forbi som skal over i feltet med annen trafikk.
Mange av disse skjønner de ligger i feil felt når de etterhvert oppdager at en bil har kjørt forbi dem på høyre side. Men det er jo først når problemet er løst for sin egen del. Når det gjelder regelverket så gjør jo på en måte begge et lovbrudd. Venstre felt skal bare brukes til forbikjøringer og når trafikkmengden er stor så begge felt må fylles, det bryter jo den som ligger først i køen. Men forbikjøring skal jo skje på venstr side, og det bryter man jo når man kjørr forbi på høyre. Men så er det jo et unntak når trafikken flyter raskere i høyre felt, kan man påberope seg den som en grei grunn (overfor politiet ved evt bøtefare) når mman rolig siger forbi på høyre side? Det kan vel sikkert argumenteres for at det at andre gjør feil gjør ikke at man selv kan gjøre feil, så da skal man bare bli liggendei køen i venstre felt om man skal forbi. Men på den annen side så kan man jo si man skulle kjøre forbi bilen i høyre felt, og når man er ferdig med forbikjøringen så legger man seg i høyre felt selv (som man jo skal) og så gikk trafikken litt fortere i høyre felt og så var man visst forbi venstrefeltskjøreren. Men jeg håper politiet ser at det blir elendig trafikkavvikling hvis alle skal samles i en eviglang kø i venstre felt bak den ene som holder venstre i evigheter fordi det er en bil som skal innhentes om to minutter, og at noen må gi et hint for at bilen skal flytte seg over i høyre felt. Blinking med langlys og andre hint pleier jo ikke å ha noen effekt på disse og kan jo også ha den uheldige efekten at vedkommene kanskje reagerer etterhvert og svinger over i høyre pga dette uten å se seg for, men først når man selv har gitt opp og lagt seg til høyre og er oppe på siden.
Ser også endel ganger at når jeg legger meg over i høyre så legger bilen foran seg over i høyre og så kan jeg skifte til venstre felt og komme meg forbi denne.
Forøvrig synd man ikke kan følge normal og fornuftig trafikhastighet om man har henger (med noen få unntak), men må holde 80 der andre holder 110 (eller mer) og på den måten skaper ekstreme og farlige hastighetsforskjeller på veien. Jeg har forøvrig tilbudt meg å ta med en 9,2 meter lang boggihenger litt over 100 km neste gang jeg skal langtur på E18, men det ser ut til at en annen tar turen da han ønsket hengeren litt tidligere.
Søndagen ble det kjørt i en snau halvtime i en Peugeot 3008 fra flyplassen i Nice og retning nordvest
Det var faktisk en søndag, selv om den føtes litt som alle andre dager nå i sommer. Så to dager siden i dag. Veiene A8, M336 og D2210 ble kjørt. Mulig noen til
Ja, stemmer nok. Kjørte Nice Airport - Cagnes sur Mer - Vence - Tourrettes sur LoupIseran2770 skrev: ↑tir aug 02, 2022 6:27 pmSå vidt jeg kan huske er det bare A, N og D-veier i Frankrike. Men M336 var kanskje N336?
I dag er det faktisk søndag. Ikke noe bilkjøring med 75km med sykkel etter frokost, en runde som tok med rundt og over endel av fjellene som ligger litt nordvest for Nice
Ikke noe bilkjøring på meg i dag. Heller ikke sykkel. Eneste med hjul er en trillebår, heldigvis under 100 meter. I går derimot fikk jeg en fin fjellovergang.
God søndag, og anbefaler alle å lese denne flotte historien om en entusiast som har bygget sin egen Porsche 917 K.
Men som kun kaller den Gulf-917cfk, og den har norske skilt.
Denne var fin.
– Det er plass til toalettvesken og et par skift med klær, og rekkevidden er strekningen fra den ene bensinstasjonen til den neste. Tilstrekkelig altså, flirer Knut Markegård.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ner-kroner
Men som kun kaller den Gulf-917cfk, og den har norske skilt.
Denne var fin.
– Det er plass til toalettvesken og et par skift med klær, og rekkevidden er strekningen fra den ene bensinstasjonen til den neste. Tilstrekkelig altså, flirer Knut Markegård.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ner-kroner
Aner ikke hva som er rett, men Google driver å gir M navn på veier her. Så kan de ha endret?Iseran2770 skrev: ↑tir aug 02, 2022 6:27 pm Så vidt jeg kan huske er det bare A, N og D-veier i Frankrike. Men M336 var kanskje N336?
Jeg ser det, mange "ubetydelige" veier har M-nummer. Det er nok ikke en endring, N-veier (National) er større og viktigere veier enn alle D-veiene som det kryr av.
Så det er nok bare jeg som ikke hadde fått med meg M-veiene.
Ja, det er småveierIseran2770 skrev: ↑man aug 08, 2022 6:44 pmJeg ser det, mange "ubetydelige" veier har M-nummer. Det er nok ikke en endring, N-veier (National) er større og viktigere veier enn alle D-veiene som det kryr av.
Så det er nok bare jeg som ikke hadde fått med meg M-veiene.
Så vidt jeg husker:Someone skrev: ↑tir aug 09, 2022 8:01 amJa, det er småveierIseran2770 skrev: ↑man aug 08, 2022 6:44 pmJeg ser det, mange "ubetydelige" veier har M-nummer. Det er nok ikke en endring, N-veier (National) er større og viktigere veier enn alle D-veiene som det kryr av.
Så det er nok bare jeg som ikke hadde fått med meg M-veiene.
A = Autoroute (motorvei)
N = Nationale
D = Departmentale
M = Metropolitaine
Ikke stødig i fransk, så kan være noen stavefeil der.
Apropos fransk, tok taxi i går, i form av en Talisman sedan. Første gang jeg var i en slik
Trodde jeg ikke skulle kjøre så mye i dag, men ble en dagstur til Tjøme, så E18 og Fv308. Gikk heldigvise litt greiene hjem en frykten, på tross av noe kø
Siden jeg har vært på en rundtur ble det en del kilometer på søndag. Dro fra Sogndal og kjørte innover, ved Gaupne kjørte jeg opp Jostedalen til Nigardsbreen. Tilbake til 55 og innover Lustrafjorden. så over Sognefjellet i strålende vær og nærmest vindstille.
Ikke langt unna der jeg var i forrige uke. Planen var over Sognefjellet via Tindevegen, men hadde ikke planlagt ift. tunnelarbeid opp mot Øvre Årdal. Snudde derfor og tok fergen fra Fodnes til Mannheller og besøkte svigers på hytta ikke så langt fra Gaupne (ovenfor Marifjøra). Ser ut som en fin tur og i tillegg heldig med været.Iseran2770 skrev: ↑tir aug 16, 2022 9:31 am Siden jeg har vært på en rundtur ble det en del kilometer på søndag. Dro fra Sogndal og kjørte innover, ved Gaupne kjørte jeg opp Jostedalen til Nigardsbreen. Tilbake til 55 og innover Lustrafjorden. så over Sognefjellet i strålende vær og nærmest vindstille.
På lørdag var jeg i Øvre Årdal, kom fra Voss og parkerte rett øst for ØÅ kun for å gå oppover Utladalen. Tilbake til bilen ble det korteste vei til Sogndal (med samme ferge som deg). Tindevegen har jeg kjørt 2 ganger. Kjører den gjerne igjen, men hadde ikke lyst på strekningen Turtagrø - Gaupne både lørdag og søndag.
Fint der ja. Svigers bor i Seimsdalen, ved Årdalstangen. Kjørte Tindevegen fra Øvre Årdal i fjor, men bare opp på fjellet og tilbake igjen.
Var du oppe ved Vettisfossen?Iseran2770 skrev: ↑ons aug 17, 2022 5:47 pmPå lørdag var jeg i Øvre Årdal, kom fra Voss og parkerte rett øst for ØÅ kun for å gå oppover Utladalen. Tilbake til bilen ble det korteste vei til Sogndal (med samme ferge som deg). Tindevegen har jeg kjørt 2 ganger. Kjører den gjerne igjen, men hadde ikke lyst på strekningen Turtagrø - Gaupne både lørdag og søndag.
Turtagrø - Gaupne blir jeg ikke lei av. Spesielt hvis det er lite trafikk. Har hatt mye kvalitetstid på den veien.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute