Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Inbetweener
Innlegg: 1325

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Inbetweener »

Orakelet skrev: man aug 08, 2022 12:44 pm
Inbetweener skrev: man aug 08, 2022 11:43 am Utover dette håper jeg De Jong blir ledig og er villig til å forlate Barcelona/komme til oss. For en spiller. Om vi sparer et eventuelt De Jong-kjøp fordi vi skal kjøpe varesjaueren Rice neste sommer blir jeg paff.

Minner meg om tankegangen til Real Madrid når de solgte Makelele. Eller ManU når de gravde dypt i pengepungen for å hente "premiumen" Pogba istedenfor den "billigere, men primitive Kante".

Problemene ManU har hatt etter at de kjøpte Pogba er de samme problemene vi vil få hvis vi henter de Jong. Det finnes opplagt en teknisk svært begavet spiller der, med en utmerket pasningsfot, men for å få ut dette potensialet må hele midtbanen tilpasses denne spillerens styrker og svakheter. Det innebærer - ironisk nok - at det må være en Kante-type der (sml. Pogbas langt bedre prestasjoner for Frankrike eller Juve).

Hvis vi henter Rice kan vi spille med han sentralt og Mount / Kova / Gallagher som 8ere. Vi kan spille med samme formasjon med de Jong istedenfor en av Mount / Kova / Gallagher, men jeg er overbevist om at det ikke vil gjøre oss sterkere. I alle fall ikke en forsterkning som er verdt å bruke milliardbeløp på og trolig miste en yngre cobham-stjerne (som jeg tror vil lykkes mye bedre i PL).

Mount / Kova / Gallagher har en "motor" som de Jong ikke har og de er langt mer "toveis". Det er disse egenskapene som har fått Tuchels dynamiske og hardtarbeidende lagenhet til å fungere optimalt og vi trenger ikke en ny spiller som gjør at vi må gjøre komprisser (Lukaku).

Jeg har sett mer av de Jong de siste dagene og jeg blir egentlig bare mer negativ. En av våre største utfordringer pt. er at vi har to glimrende sentrale midtbanespillere, som kan bidra godt offensivt, i Kova og Gallagher, men de passer ikke inn i formasjonen. Nøkkelen til å få de inn i formasjonen er en 6er som gjør at vi kan spille i samme formasjon også når Kante må hvile, eller til neste år hvis Kante forsvinner.

Jeg er forøvrig av den oppfatning at de Jong er en smule oppskrytt. Han har ikke blitt den spilleren jeg trodde han skulle bli når han herjet i Ajax og han passer definitivt bedre inn i La Liga enn PL. Vi må også ha i bakhodet at dette er et barca-lag som ble slått ut i gruppespillet i CL i fjor og var et "hav" på Real i la liga (Et real-lag som vi burde slått ut av CL). Realiteten er at dette er en spiller fra et dårligere lag, fra en dårligere liga og som heller ikke har "herjet" der selv om han passer langt bedre inn i måten Barca spiller på enn måten Chelsea spiller på. Jeg ser at Jolla har skrevet at dette kan bli en sjelden overgang for Chelsea. Det er jeg svært uenig i. Vi kjøpte en topp spiller fra en topp klubb senest ved Sterling, men spilleren og klubben vi snakker om her er ikke på det nivået.

I bunn og grunn er dette en veldig typisk ManU-signering (Pogva v2) og jeg håper vi ikke har blitt den klubben som til en hver tid skal ha det største "navnet" som er tilgjengelig, uavhengig av hva laget egentlig trenger. Vi har kanskje eiere med samme nasjonalitet som ManU nå, men planen var vel å være smarte i overgangsmarkedet...
Og det er en bedre investering å kjøpe en spiller som aldri har spilt som enslig 6’er, verken på klubblag eller landslag? En som vil ha 40-50 flere touch på ballen som Chelsea-spiller kontra Wet Spam? En som selv mener at han er en box-to-box spiller? En som spiller på et terroristlag og en særdeles pragmatisk manager, og som har sett passe middelmådig ut for landslag, når laget hans skal styre kampene?

Så med alt dette til grunn, så skal vi spunke ut 70-80 millioner pund på at akkurat denne spilleren skal redde midtbanen vår?

For øvrig, Gallagher hadde helt åndsvakt dårlige pasningsstatistikker i fjor. Han er heller ikke spesielt god til å føre ball. Han har derimot andre styrker. Men med han, Kova og Rice på midten er det bare å håpe at Silva har fem år igjen i beina sine, for da blir primærstrategi nummer 1 og sentre forbi midtbanen, og ikke gjennom den. Noe som gjør at Fofana, som heller ikke er spesielt god med ball, kan få det tøft.

Edit: det kan godt hende Rice er akkurat vi trenger. Jeg har personlig aldri vært spesielt imponert over han, men vet at mange er det. Mange har ofte rett. Jeg synes allikevel at det å blåse banken på Rice, med forventning om at han kommer til å ta en rolle han aldri har spilt før, er totalt gambling. Mer gambling enn å hente De Jong, som jeg mener er en bedre ballspiller med flere nautiske mil og kan bekle flere roller i laget.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Om det er noe vi har lært under Tuchel så er det at han ikke er noen veldig stor fan av "faste" posisjoner for spillerne på banen. Såkalte 6-ere, "ankere" osv. som flere av dere nevner innimellom.

Alt skal være flytende, spiller skal kunne gli mellom posisjoner sømløst. Alle spillere skal i teorien og i praksis kunne være med i alle av spillets faser, om det skulle være behov for dette. Noen med litt større kreativ frihet enn andre selvsagt, men ellers.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Eller så kan vi bare finne en annen DM å hente enn Rice og De Jong…

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Meldes om at "kun får 20m euro" får Werner haha. Vi kan ta mye Marina på, men hun hadde aldri fått kun 20m euro for en tysklandslagspiss i sin beste alder

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

GatlingGun skrev: man aug 08, 2022 2:09 pm Om det er noe vi har lært under Tuchel så er det at han ikke er noen veldig stor fan av "faste" posisjoner for spillerne på banen. Såkalte 6-ere, "ankere" osv. som flere av dere nevner innimellom.

Alt skal være flytende, spiller skal kunne gli mellom posisjoner sømløst. Alle spillere skal i teorien og i praksis kunne være med i alle av spillets faser, om det skulle være behov for dette. Noen med litt større kreativ frihet enn andre selvsagt, men ellers.

Enig, men hvis man skal klare å diskutere noenlunde effektivt på et diskusjonsforum er det likevel vanskelig å komme unna tallformasjoner (typ 4-3-3) eller rolle innenfor en 3er, selv om både formasjon og rolle i praksis vil være mer dynamisk.

Et mer presist begrep er kanskje "balanse". Tuchel, og alle andre managere med suksess i PL, er ekstremt opptatt av balanse på midtbanen. Selv et offensivt spennende lag som Liverpool har "kjedelige" fotballspillere som Henderson og Fabinho. City har Rodri. Real har Casemiro. Barca har Busquets.

Disse "kjedelige" spillerne gjør laget isolert sett mer defensivt, men samlet sett gjør de laget bedre offensivt, fordi de offensive spillerne får mer offensiv frihet enn de ville fått uten disse. I Chelsea er dette veldig synlig. Et Chelsea-lag med en Kante i form er vesentlig bedre enn et Chelsea-lag uten, selv om man kan få inn mer offensive fibre når han ikke spiller.

Slik jeg ser det er det ikke spørsmålet om Rice eller De Jong er den beste spilleren, isolert sett, men spørsmålet er hva laget trenger av egenskaper og hvem som har disse egenskapene. Og så skal jeg innrømme at jeg er ekstra svak for Rice fordi han er tidligere cobham-elev og bestis med Mount og halve -Chelsea-laget, men samtidig kan dette også gi økt sportslig suksess. De viktigste spillerne er de som blir der karrieren ut og jeg tar veldig gjerne spillere som Mount, Rice, James, Gallagher m.fl karrieren ut.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:29 pm Meldes om at "kun får 20m euro" får Werner haha. Vi kan ta mye Marina på, men hun hadde aldri fått kun 20m euro for en tysklandslagspiss i sin beste alder
Det var da voldsomt lavt for en 26 år gammel tysk landslagsspiss, selv med den monsterlønnen. Har kun sett EUR30+mill hittil, hva er kilden?

Fant den. Dette betyr vel at Chelsea i realiteten betaler noe av lønnen til Werner gjennom lavere pris. Trodde helt ærlig at det ville bli vanskelig å selge ham permanent denne sommeren, men greit å få bort en spiller som var forventet å bidra lite og samtidig er lønnsledende i klubben:

Sist redigert av Lew_Ashby den man aug 08, 2022 2:41 pm, redigert 3 ganger totalt.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:29 pm Meldes om at "kun får 20m euro" får Werner haha. Vi kan ta mye Marina på, men hun hadde aldri fått kun 20m euro for en tysklandslagspiss i sin beste alder

Men hun fikk heller aldri spillere til å kutte lønnen sin og her aksepterer Werner halv lønn så vidt jeg forstår?

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:29 pm Meldes om at "kun får 20m euro" får Werner haha. Vi kan ta mye Marina på, men hun hadde aldri fått kun 20m euro for en tysklandslagspiss i sin beste alder
Om Marina fortsatt var ved roret hadde vi sittet med Werner ut kontrakten. Ikke ulikt det som skjedde med Michy, som hadde en fot innenfor Dortmund før Marina ville ha femti millioner pund for han.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Inbetweener skrev: man aug 08, 2022 2:43 pm
KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:29 pm Meldes om at "kun får 20m euro" får Werner haha. Vi kan ta mye Marina på, men hun hadde aldri fått kun 20m euro for en tysklandslagspiss i sin beste alder
Om Marina fortsatt var ved roret hadde vi sittet med Werner ut kontrakten. Ikke ulikt det som skjedde med Michy, som hadde en fot innenfor Dortmund før Marina ville ha femti millioner pund for han.
Enig. Dette fremstår som en grei deal for alle parter. En spiller som etter rapportene har kommet på kant med manager, som ikke bidro som man håpet i 21/22-sesongen og sannsynligvis ikke ville gjøre det denne sesongen, og som er på en av fotballverdenens dårligste kontrakter (om vi skal bruke NBA-terminologien). Forhåpentligvis har vi på plass en god videresalgsprosent, blir ikke overrasket om Werner blomstrer igjen i trygge omgivelser og masse plass på siste tredjedel i Bundesliga.

Ta en gevinst, få bort lønnsposten og fokuser på spillere som man tror kan tette avstanden til Liverpool og City.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:29 pm Meldes om at "kun får 20m euro" får Werner haha. Vi kan ta mye Marina på, men hun hadde aldri fått kun 20m euro for en tysklandslagspiss i sin beste alder
Hjelper jo ingenting når man ser på alt rælet teamet hennes har kjøpt. Dette er sluttsummen som teller, man kan ikke se på isolerte tall. Folk blir blendet av at hun presset ut noen millioner av kjøperne, men vi gikk jo glipp av førstevalgene av samme grunn, og måtte ta til takke med overprisede andrevalg.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Inbetweener skrev: man aug 08, 2022 2:43 pm
KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:29 pm Meldes om at "kun får 20m euro" får Werner haha. Vi kan ta mye Marina på, men hun hadde aldri fått kun 20m euro for en tysklandslagspiss i sin beste alder
Om Marina fortsatt var ved roret hadde vi sittet med Werner ut kontrakten. Ikke ulikt det som skjedde med Michy, som hadde en fot innenfor Dortmund før Marina ville ha femti millioner pund for han.
Forskjell på Werner og Michy. Vil påstå at vi heller bør sammenligne med Morata og hun fikk en god sum der.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Trolljegeren skrev: man aug 08, 2022 2:49 pm
KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:29 pm Meldes om at "kun får 20m euro" får Werner haha. Vi kan ta mye Marina på, men hun hadde aldri fått kun 20m euro for en tysklandslagspiss i sin beste alder
Hjelper jo ingenting når man ser på alt rælet teamet hennes har kjøpt. Dette er sluttsummen som teller, man kan ikke se på isolerte tall. Folk blir blendet av at hun presset ut noen millioner av kjøperne, men vi gikk jo glipp av førstevalgene av samme grunn, og måtte ta til takke med overprisede andrevalg.
Er absolutt ikke uenig i at mye var feil spesielt spillere inn. Påpekte bare akkurat Werner overgangen. Marina hadde mange gode salg også, hun skal få skryt der skryt er fortjent

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:54 pm
Er absolutt ikke uenig i at mye var feil spesielt spillere inn. Påpekte bare akkurat Werner overgangen. Marina hadde mange gode salg også, hun skal få skryt der skryt er fortjent
Men hun får jo ikke kritikk der kritikk er fortjent… Fakta er at Marina & co har rævkjørt lagsammensetningen etter siste seriegull.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Trolljegeren skrev: man aug 08, 2022 3:00 pm
KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 2:54 pm
Er absolutt ikke uenig i at mye var feil spesielt spillere inn. Påpekte bare akkurat Werner overgangen. Marina hadde mange gode salg også, hun skal få skryt der skryt er fortjent
Men hun får jo ikke kritikk der kritikk er fortjent… Fakta er at Marina & co har rævkjørt lagsammensetningen etter siste seriegull.
Ikke du, men flere mener hun ikke hadde fått han ut og sammenligner Werner med Michy. Istedenfor å faktisk sammenligne med relevante spillere som Costa og Morata i nyere tid

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 3:03 pm
Ikke du, men flere mener hun ikke hadde fått han ut og sammenligner Werner med Michy. Istedenfor å faktisk sammenligne med relevante spillere som Costa og Morata i nyere tid
Begge deler er adekvate sammenlikninger. Hun har et knippe gode salg, men vi har også hatt latterlige mange dyre spillere på lønningslistene pga måten Marina forhandler på. Om du skal dra frem Morata og Costa må du også akseptere Batshuayi, Bakayoko, Drinkwater, Zappacosta, Emerson, Barkley osv osv osv som eksempler.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 3:03 pm Ikke du, men flere mener hun ikke hadde fått han ut og sammenligner Werner med Michy. Istedenfor å faktisk sammenligne med relevante spillere som Costa og Morata i nyere tid
Jeg er forsåvidt enig i at Morata-salget var imponerende. Men da solgte hun samtidig i et annet marked, og en spiller som hadde £100k mindre i ukelønn enn Werner. Man hadde også mulighet til å selge til en spansk klubb som hadde langt mer penger tilgjengelig enn Leipzig. Det kan se ut til at ingen andre har vært interessert i å ta Werner permanent, det hadde sannsynligvis blitt utlån med opsjon på kjøp type Bakayoko i et håp om at låneklubben kjøper, eller at man finner et salgstidspunkt der markedet for spilleren er bedre. Det er jo risikoen at ingen er keen og at man bare må la spilleren gå ut kontraktstiden og spare mest mulig ved å sende spilleren ut på lån frem til det.

Det ser ut til at man her har prioritert å få denne lønnsposten fjernet fra bøkene våre, sikkert litt i lys av innføringen av de nye FFP-reglene. Vi vet heller ikke hva add ons er, og om vi i motsetning til Morata har fått en god prosent dersom det blir videresalg. Strukturen i avtalen kan gjøre at den er bedre enn den ser ut til nå.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Trolljegeren skrev: man aug 08, 2022 3:08 pm
KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 3:03 pm
Ikke du, men flere mener hun ikke hadde fått han ut og sammenligner Werner med Michy. Istedenfor å faktisk sammenligne med relevante spillere som Costa og Morata i nyere tid
Begge deler er adekvate sammenlikninger. Hun har et knippe gode salg, men vi har også hatt latterlige mange dyre spillere på lønningslistene pga måten Marina forhandler på. Om du skal dra frem Morata og Costa må du også akseptere Batshuayi, Bakayoko, Drinkwater, Zappacosta, Emerson, Barkley osv osv osv som eksempler.
Verdsetter Werner et hakk over den listen der. Både i toppform og presentasjoner for oss og i karrieren. 3 spisser som er faste på landslag og vært/er første valg for nasjoner som Spania og Tyskland vs en bunke spillere med knapt landskamper og Michy som er evig 2/3 valg på Belgia

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Vet ikke om kilden er troverdig (COPE, en spansk radiostasjon), eller om dette er korrekt. Om dette faktisk er måten Barcelona har konstruert ekstra inntekt for å komme i land på nasjonale FFP-regler, og La Liga ikke har akseptert det så er det jo det motsatte av ideelt for dem. Det ordner seg jo til slutt, men ettersom Barcelona har blitt vår ikke-britiske nemesis denne sommeren, så håper jeg jo at man må slite litt.

Det som meldes er altså at Barcelona ifm salg av TV-rettighetene satte opp et joint venture-selskap med reell kjøper, investerte EURO150mill i JV, som igjen kjøpte rettighetene. Barcelona kunne dermed inntektsføre kjøpesummen for rettighetene (EUR 517m) i tillegg til de EUR150 mill som de hadde skutt inn i det nye selskapet. Summen de skjøt inn i selskapet blir i deres bøker nedskrevet i 25 år, slik at man viser en kostnad på EUR6m pr år og dermed genererer en ekstrainntekt på EUR144m i tillegg til de EUR517m de fikk av kjøper som kan inntektsføres direkte. Ifølge denne kilden så medfører også dette regnskapstrikset at man kapitalbeskattes for gevinsten man konstruerte i denne manøveren.

Håper dette er riktig.

Sist redigert av Lew_Ashby den man aug 08, 2022 3:33 pm, redigert 2 ganger totalt.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

KTBFFH skrev: man aug 08, 2022 3:14 pm
Verdsetter Werner et hakk over den listen der. Både i toppform og presentasjoner for oss og i karrieren. 3 spisser som er faste på landslag og vært/er første valg for nasjoner som Spania og Tyskland vs en bunke spillere med knapt landskamper og Michy som er evig 2/3 valg på Belgia
Da du later til å ikke forstå essensen av hva jeg sier tenker jeg å la videre diskusjon angående dette ligge.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lew_Ashby skrev: man aug 08, 2022 3:22 pm Vet ikke om kilden er troverdig (COPE, en spansk radiostasjon), eller om dette er korrekt. Om dette faktisk er måten Barcelona har konstruert ekstra inntekt for å komme i land på nasjonale FFP-regler, og La Liga ikke har akseptert det så er det jo det motsatte av ideelt for dem. Det ordner seg jo til slutt, men ettersom Barcelona har blitt vår ikke-britiske nemesis denne sommeren, så håper jeg jo at man må slite litt.

Det som meldes er altså at Barcelona ifm salg av TV-rettighetene satte opp et joint venture-selskap med reell kjøper, investerte EURO150mill i JV, som igjen kjøpte rettighetene. Barcelona kunne dermed inntektsføre kjøpesummen for rettighetene (EUR 517m) i tillegg til de EUR150 mill som de hadde skutt inn i det nye selskapet. Summen de skjøt inn i selskapet blir i deres bøker nedskrevet i 25 år, slik at man viser en kostnad på EUR6m pr år og dermed genererer en ekstrainntekt på EUR144m i tillegg til de EUR517m de fikk av kjøper. Ifølge denne kilden så medfører også dette regnskapstrikset at man kapitalbeskattes for gevinsten man konstruerte i denne manøveren.

Håper dette er riktig.
Jeg har jobbet noen år i revisjonsselskap, men da som skatterådgiver. Men jeg har jo sett kreative disposisjoner for å komme innenfor gitte terskler, og dette fremstår jo i overkant kreativt. I skatt har vi jo gjennomskjæring, men dette er jo et regelverk som håndheves av La Liga. @Orakelet, såvidt jeg husker har du kompetanse på dette og kan sikkert si mer, men for min del fremstår jo dette som ikke-spiselig omgåelse av et regelverk om dette skulle stemme.

At Barcelona kapitalbeskattes for nærmere EUR40mill for denne manøveren er jo toppen av kransekaken her. Laporte og hans konsulenter har selvsagt vært bevisst på dette, men det gjør isåfall salget av rettighetene enda dårligere. De har virkelig gått all in her, kan ikke skjønne annet enn at man tar en voldsom stor risiko.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Det jeg liker med de fleste spillerne vi henter nå er at det ikke er spørsmål om de ønsker seg til Chelsea. Sterling, Fofana, Koulibaly og ungguttene vi har hentet virker alle veldig glad for å komme til klubben. Cucurella er jeg mer usikker på, dersom City hadde matchet budet så mistenker jeg at han hadde gått dertil. Men nå ble det aldri et alternativ, og Cucu var åpenbart veldig klar for å gå til Chelsea.

FDJ går jo ikke inn i den kategorien om han kommer. Det er åpenbart at han ønsker å bli værende, og Chelsea er foran United fordi vi spiller CL. Det er jo noe som taler i mot, men han slår meg som en type som er for profesjonell til å ikke gi sitt beste hver dag på trening og kamp. At han kan ønske seg til en annen klubb dersom han skulle bli en verdensstjerne for oss tviler jeg imidlertid ikke på.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Ikke overraskende skjer det mye i Chelsea også denne uken. Sarr til Monaco på lån, med obligasjon på kjøp til £12m om han spiller et gitt antall kamper. Faktisk mer enn jeg trodde noen ville betale, og vi krysser fingrene for at han spiller nok kamper til at den trigges. Kanskje Monaco nå er mer villig til å selge en annen venstrefotet forsvarer i Badiashile?


Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Lew_Ashby skrev: man aug 08, 2022 2:46 pm Enig. Dette fremstår som en grei deal for alle parter. En spiller som etter rapportene har kommet på kant med manager, som ikke bidro som man håpet i 21/22-sesongen og sannsynligvis ikke ville gjøre det denne sesongen, og som er på en av fotballverdenens dårligste kontrakter (om vi skal bruke NBA-terminologien). Forhåpentligvis har vi på plass en god videresalgsprosent, blir ikke overrasket om Werner blomstrer igjen i trygge omgivelser og masse plass på siste tredjedel i Bundesliga.
Oioioi, Chelsea fan og følger med på NBA? Det er uvanlig kombo

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Lolzalot skrev: man aug 08, 2022 4:21 pm
Lew_Ashby skrev: man aug 08, 2022 2:46 pm Enig. Dette fremstår som en grei deal for alle parter. En spiller som etter rapportene har kommet på kant med manager, som ikke bidro som man håpet i 21/22-sesongen og sannsynligvis ikke ville gjøre det denne sesongen, og som er på en av fotballverdenens dårligste kontrakter (om vi skal bruke NBA-terminologien). Forhåpentligvis har vi på plass en god videresalgsprosent, blir ikke overrasket om Werner blomstrer igjen i trygge omgivelser og masse plass på siste tredjedel i Bundesliga.
Oioioi, Chelsea fan og følger med på NBA? Det er uvanlig kombo
Ikke så veldig :-)

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lolzalot skrev: man aug 08, 2022 4:21 pm Oioioi, Chelsea fan og følger med på NBA? Det er uvanlig kombo
Det er flere av oss!

Anthony Taylor dommer mot Spurs. Og enda verre: Mike Dean sitter i VAR-rommet 😭

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Har trøstet meg med at ingenting av det Lukaku har gjort i sommer når opp til KD og Kyrie

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Lew_Ashby skrev: man aug 08, 2022 3:30 pm
Lew_Ashby skrev: man aug 08, 2022 3:22 pm Vet ikke om kilden er troverdig (COPE, en spansk radiostasjon), eller om dette er korrekt. Om dette faktisk er måten Barcelona har konstruert ekstra inntekt for å komme i land på nasjonale FFP-regler, og La Liga ikke har akseptert det så er det jo det motsatte av ideelt for dem. Det ordner seg jo til slutt, men ettersom Barcelona har blitt vår ikke-britiske nemesis denne sommeren, så håper jeg jo at man må slite litt.

Det som meldes er altså at Barcelona ifm salg av TV-rettighetene satte opp et joint venture-selskap med reell kjøper, investerte EURO150mill i JV, som igjen kjøpte rettighetene. Barcelona kunne dermed inntektsføre kjøpesummen for rettighetene (EUR 517m) i tillegg til de EUR150 mill som de hadde skutt inn i det nye selskapet. Summen de skjøt inn i selskapet blir i deres bøker nedskrevet i 25 år, slik at man viser en kostnad på EUR6m pr år og dermed genererer en ekstrainntekt på EUR144m i tillegg til de EUR517m de fikk av kjøper. Ifølge denne kilden så medfører også dette regnskapstrikset at man kapitalbeskattes for gevinsten man konstruerte i denne manøveren.

Håper dette er riktig.
Jeg har jobbet noen år i revisjonsselskap, men da som skatterådgiver. Men jeg har jo sett kreative disposisjoner for å komme innenfor gitte terskler, og dette fremstår jo i overkant kreativt. I skatt har vi jo gjennomskjæring, men dette er jo et regelverk som håndheves av La Liga. @Orakelet, såvidt jeg husker har du kompetanse på dette og kan sikkert si mer, men for min del fremstår jo dette som ikke-spiselig omgåelse av et regelverk om dette skulle stemme.

At Barcelona kapitalbeskattes for nærmere EUR40mill for denne manøveren er jo toppen av kransekaken her. Laporte og hans konsulenter har selvsagt vært bevisst på dette, men det gjør isåfall salget av rettighetene enda dårligere. De har virkelig gått all in her, kan ikke skjønne annet enn at man tar en voldsom stor risiko.

I mitt hode går ikke forklaringen i twitter-innlegget "rundt", men muligens har forfatteren forstått noe av det som skjer, men ikke alt.

Hvis jeg skal gjette:

1. Barca stifter SPV og låner selskapet 150 mill euro.
2 Barca selger SPV for 150 mill euro (verdien er fordringen). Regnskapsmessig vurderer Barca dette som en gevinst på salg av aksjene på 150 mill euro, mens gjelden består og vil bli nedbetalt over 25 års løpetid (derav kostnaden på mnok 6 hvert år).
3. SPV kjøper rettighetene for 517 mill euro. Regnskapsmessig vurderer Barca dette som et salg til ekstern part (SPV fkk ny eier i steg 2) og rettighetene har kostpris på null slik at alt blir gevinst.
Gjelden på 150 mill euro tar de mot balansen og logikken må være at La Ligas regler ser på årsresultat og ikke balansen.

Regnskapsmessig tipper jeg de kan få noe slikt til å "fly", men det er ikke opplagt at La Ligas regler følger regnskapsreglene 100 %. Hvis reglene har et minimum av "sikkerhetsventil" for å skille mellom reelle rettigheter og regnskapstriksing vil ikke dette fungere og hensyntatt konsekvensene (spillere som ikke blir registrert og skatt (!)) blir det tidenes mageplask. Det er så talentløst at jeg mangler ord.

Vi hadde en diskusjon for en tid tilbake ift om Boehly kunne dra til Barca for å "røyke ut" informasjon om hva Barca driver finansielt, som vi i neste runde kan bruke til å få til noe. Boehly er en erfaren investor mer erfaring fra oppkjøpsfond mv. Jeg er ganske sikker på at han "lukter blod" når han ser tallene til Barca og det de driver med og da skjønner han også at Barca vil bli mer og mer desperate for hver dag som går. Vi må ikke kjøpe de Jong i sommer. Vi lever fint med en overgang i vinter (etter rettssak..) eller at vi kjøper Pedri isteden neste sommer. Barca derimot. De må gjøre mye fort og det er et fint ordtak som lyder: Det er dyrt å være fattig.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Inbetweener skrev: man aug 08, 2022 11:43 am
Utover dette håper jeg De Jong blir ledig og er villig til å forlate Barcelona/komme til oss. For en spiller. Om vi sparer et eventuelt De Jong-kjøp fordi vi skal kjøpe varesjaueren Rice neste sommer blir jeg paff.
Kan ikke forestille meg at noen profesjonelle innen fotballen vil droppe å kjøpe Frenkie de Jong for å heller få inn Declan Rice.

Grunnen til at jeg tenker at det ikke blir noe av overgangen er heller at FdJ har lyst til å bli i Barcelona enn å dra til Chelsea/Manchester United, og ikke at Manchester United og Chelsea ikke prøver å hente ham.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jolla skrev: man aug 08, 2022 7:04 pm
Inbetweener skrev: man aug 08, 2022 11:43 am
Utover dette håper jeg De Jong blir ledig og er villig til å forlate Barcelona/komme til oss. For en spiller. Om vi sparer et eventuelt De Jong-kjøp fordi vi skal kjøpe varesjaueren Rice neste sommer blir jeg paff.
Kan ikke forestille meg at noen profesjonelle innen fotballen vil droppe å kjøpe Frenkie de Jong for å heller få inn Declan Rice.

Grunnen til at jeg tenker at det ikke blir noe av overgangen er heller at FdJ har lyst til å bli i Barcelona enn å dra til Chelsea/Manchester United, og ikke at Manchester United og Chelsea ikke prøver å hente ham.
Profesjonelle innen fotballen ville ikke vurdert de Jong opp mot Rice. De er vidt forskjellige spillertyper som dekker ulike behov. Derimot ville profesjonelle innen fotballen vurdert nøye hvilket behov laget har og kjøpt spiller basert på det. Basert på en slik vurdering tror jeg samtlige lag i PL ville tatt Rice fremfor de Jong. Selv City har mer behov for en konkurrent til Rodri enn enda en offensiv midtbanespiller.

Du vil få "fasiten" når overgangssummen til de to spillerne blir klare. Jeg tipper Rice blir omtrent dobbelt så dyr som de Jong.

Men jeg håper at du har rett i forhold til at de Jong blir. Det vil gjøre "sirkus Barca" enda mer underholdende.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

For de som ønsker er det gratis stream for Chelsea sitt u23-lag mot Wolves i PL2 nå. Spilt 35 min og Chelsea leder 2-0. Vale imponerende og har scoret begge. Spiller 3-4-3 og man kan se spennende Hutchinson som kom fra Arsenal i sommer i en offensiv rolle med Vale. Beach spiller også. Burstow hentet vi i fjorårssesongen og spiller på topp.

Beach
Gilchrist-Mbuyamba-Humphreys
Rankine-Webster-Simons
Hutchinson-Vale
Burstow

Rankine er virkelig spennende på høyre vingback. Ekstremt kvikk. Lekte nettopp med motstanders back og sendte til Simons som avsluttet i tverrligger. Hatt noen andre gode insj også.

Sist redigert av Lew_Ashby den man aug 08, 2022 8:45 pm, redigert 2 ganger totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»