Situasjonen i Ukraina

Låst
Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Gorgi »

Garindan skrev: man aug 08, 2022 12:19 am
Gorgi skrev: man aug 08, 2022 12:16 am
Garindan skrev: man aug 08, 2022 12:00 am

Jeg har ikke benektet at byen er i ruiner nei. Men å påstå hvem som har gjort noe uten å ha sett det skje er jo bare spekulasjon. Dessuten var det et stikk til en som brukte "sett med egne øyne" og "på video" i samme setning. Det er jo en selvmotsigelse. Man skal lese mye rart.
Joda. Du kan si det er spekulasjoner. Men jeg tviler på at det er Ukrainerne som har lagt byen i ruiner.

https://www.ohchr.org/en/statements/202 ... ol-ukraine
For ordens skyld er jeg av den oppfatning at begge sider har skutt med artilleri mot bebyggelse.
Jeg har, naturlig nok, aldri vært i strid. Jeg har heller ingen kunnskap om å føre krig.
Men jeg vil anta at når en invasjonsstyrke inntar en by så flykter sivilbefolkningen motsatt vei. I allefall de som kan. Innvasjonsstyrken vil bruke infrastrukturen de har okkupert og forsvarende part vil selvfølgelig skyte mot det. Det er deres fordømte plikt.
Mitt inntrykk er at under innvasjonen av Mariupol har russerne omtrent teppebombet byen for å uskadeliggjøre forsvarerne. Det virker som de overhodet ikke har tenkt på sivilbefolkningen.
Legg merke til at det er mine spekulasjoner ut i fra kart over byen og veien okkupantene tok seg inn.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Moldova neste ...?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Diktatoren i nordkorea tilbyr å sende 100 000 "frivillige" til Ukraina og gå inn i krigen på russisk side som første stat i verden. Montro hvordan en slik hjernevasket horde skal takles?
Lukasjenkos bidrag er jo bare småtteri sammenlignet med dette.....

William_S

Legg inn av William_S »

Blåhvit skrev: søn aug 07, 2022 11:43 pm Det er ikke alle våpen som har ankommet Ukraina, som er rapportert sendt. Bilder i linken.

https://t.me/ukraine_now_eng/32480?single

Ukraine began to use American AGM-88 HARM anti-radar missiles, Russian media report

Ruscists dismantled the remains of a radar station destroyed by the Armed Forces of Ukraine and found out that, in their opinion, the Ukrainian Air Force began to use American AGM-88 HARM anti-radar missiles.

These missiles have a passive radar homing head and are aimed at radar stations. Range - up to 150 km.

However, American officials did not report anything about the supply of these missiles to Ukraine, and only Defense Minister Reznikov expressed confidence that sooner or later these missiles would be in service with the Armed Forces of Ukraine.

If this information is true, then this is the first confirmation of the use of such ammunition by our Armed Forces of Ukraine, the transfer of which to Kyiv was not previously reported.

🇺🇦 Ukraine Now
Nå er det jo greit å holde sånne ting litt hemmelig da slik at russerne ikke står klare for å ta ut transporten.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Ka9nen skrev: søn aug 07, 2022 10:40 pm https://www.tv2.no/nyheter/14996384/

"– En del av momentene i rapporten er absurde, sier oberstløytnant Palle Ydstebø til TV 2.

Han begrunner det med at man er avhengig av å etablere seg tett på landsbyene for å kunne forsvare seg mot russiske angrep. Disse taktiske vurderingene er vanskelige å få frem i en rapport."

Bare bekrefter tidligere innlegg om dette, til og med samme ordvalg 8-)
Nettopp. Mens jeg blir kalt det ene og det andre av russervennene her, og forsøkt fordummet, for å skrive det samme i denne tråden.

Det er rett og slett trolling.

DennisB

Legg inn av DennisB »

fargerik skrev: man aug 08, 2022 10:22 am Diktatoren i nordkorea tilbyr å sende 100 000 "frivillige" til Ukraina og gå inn i krigen på russisk side som første stat i verden. Montro hvordan en slik hjernevasket horde skal takles?
Lukasjenkos bidrag er jo bare småtteri sammenlignet med dette.....
Om ikke annet, så viser det at russerne ikke klarer å "vinne" krigen selv.
For et ras og en fallitt av en "stor" krigsnasjon.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: man aug 08, 2022 11:07 am
Ka9nen skrev: søn aug 07, 2022 10:40 pm https://www.tv2.no/nyheter/14996384/

"– En del av momentene i rapporten er absurde, sier oberstløytnant Palle Ydstebø til TV 2.

Han begrunner det med at man er avhengig av å etablere seg tett på landsbyene for å kunne forsvare seg mot russiske angrep. Disse taktiske vurderingene er vanskelige å få frem i en rapport."

Bare bekrefter tidligere innlegg om dette, til og med samme ordvalg 8-)
Nettopp. Mens jeg blir kalt det ene og det andre av russervennene her, og forsøkt fordummet, for å skrive det samme i denne tråden.

Det er rett og slett trolling.
Støttes fullt ut. Russervennene - eller tosiderne - er sykelig opptatt av en parates i denne krigen. Et parates som kanskje ikke er i strid med internasjonale konvensjoner om å ivareta sikkerheten til sivilbefolkningen, ref det Ydstebø sier. Dette er de opptatt av samtidig som de knapt nevner hva Russland har gjort og gjør. De bryter alt av regler i et omfang som får ukrainske handlinger til å blekne fullstendig. Selv Israel varsler sivilbefolkningen før rakettene kommer. Nå er den steinalderteknologien de har i Russland neppe i stand til dette. I tillegg bryr russerne seg mindre om ukrainske sivile liv enn israelere bryr seg om Hamas medlemmer m/familie.

Amnesty koker suppe på spiker i sin visjon om å være 100 % objektiv. Hadde Amnesty operert i Norge under krigen hadde Kompani Linge blitt beskyldt for litt av hvert fordi tungtvannsaksjonen på Vemork rammet sivilbefolkningen på Rjukan ved represalier, selv om Linge gutta opererte i britiske uniformer for å unngå nettopp represalier.

Rådet mitt til deg m fl er å unngå å svare de prorussiske. Om disse f eks er russerne bosatt i Russland med master i nordisk språk, gammelkommunister fra NKP / AKP som fortsatt elsker Russland eller vaksinemotstandere og konspirasjonsteoretikere på ytre høyre (og venstre) vet jeg ikke. Det jeg vet er at enkelte her inne ikke fortjener svar.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Ser V og MDF - av alle - nå ønsker å stenge russiske fiskefartøy ute fra norske havner. Fiskeriministeren nordfra sier nei. Viktig å ta vare på ressursene og beholde et visst forhold til russerne. Det skal jo en dag normaliseres, sier han.

V har et poeng. Hva er ombord i disse båtene ? Spioner ? Avlyttingsutstyr, miner ? Det er en skam og en skandale at vi tillater skip med russiske flagg å legge til ved norske kaier, med mindre de er i havsnød. Steng havnene for alt russisk !

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Crazy Horse skrev: man aug 08, 2022 11:31 am Ser V og MDF - av alle - nå ønsker å stenge russiske fiskefartøy ute fra norske havner. Fiskeriministeren nordfra sier nei. Viktig å ta vare på ressursene og beholde et visst forhold til russerne. Det skal jo en dag normaliseres, sier han.

V har et poeng. Hva er ombord i disse båtene ? Spioner ? Avlyttingsutstyr, miner ? Det er en skam og en skandale at vi tillater skip med russiske flagg å legge til ved norske kaier, med mindre de er i havsnød. Steng havnene for alt russisk !
Vi vet jo at russiske fiskefartøy har overvåkningsutstyr. Det er en dårlig skjult hemmelighet. Det er bare å øke presset på regjeringen for de andre partiene, det er vel også slik at internt i departementene er det uenighet om dette unntaket.

Shine

Legg inn av Shine »

Britisk etterretning, gjengitt av Dagbladet skriver om bruken av "sommerfuglminer" i Ukraina, der de gir et inntrykk av at dette er noe utelukkende brukt av russerne. Det vi har sett godt dokumentert i det siste er at disse skytes inn i Donetsk by. Jeg har ikke sett at de så klart er brukt mot sivile tidligere. Mener britisk etterretning at det er russiske styrker eller DPR-styrker som skyter disse mot seg selv og sine egne sivile? Jeg tviler ikke på at en del av denne trådens deltagere mener dette, men vi bør kanskje forvente av vestlige journalister at de er mer kritisk til ren krigspropaganda, selv om det kommer fra våre egne.
Det var også et artilleriangrep mot en begravelse i Donetsk forrige uke, godt dokumentert med bilder av døde, blant dem flest kvinner, og ett barn. Det var en kvinnelig offiser som ble begravet, så alt tyder på at begravelsen var målet for angrepet. Man kan lure på hvordan ukrainerne tenker seg at de en gang skal forsone seg med innbyggerne i Donbass når man tyr til denne typen angrep rettet mot sivile.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Det er merkelig hvordan enkelte brukere her inne bruker hvert eneste innlegg til å videreformidle kremlin-propaganda.

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

Falcon skrev: man aug 08, 2022 1:05 pm Det er merkelig hvordan enkelte brukere her inne bruker hvert eneste innlegg til å videreformidle kremlin-propaganda.
Disse vil aldri gi seg, er bare å godta at de finnes. Florere av de på twitter også. De er helt overbevist at Vesten er de onde mens Russland er den gode.
Sist redigert av Entenmann den man aug 08, 2022 1:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Shine skrev: man aug 08, 2022 12:52 pm Det vi har sett godt dokumentert i det siste er at disse skytes inn i Donetsk by.
Siden naZZene selv la ut det bildet der det lå et par på en vei ?
+ et par videoer der de leker seg og sprenger de.

Godt dokumentert :lol:

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Entenmann skrev: man aug 08, 2022 1:21 pm
Falcon skrev: man aug 08, 2022 1:05 pm Det er merkelig hvordan enkelte brukere her inne bruker hvert eneste innlegg til å videreformidle kremlin-propaganda.
Disse vil aldri gi seg, er bare å godt at de finnes. Florere av de på twitter også. De er helt overbevist at Vesten er de onde mens Russland er den gode.
Det er nok mer min fiendes fiende er min venn som gjelder for en del, og deres fiende er alt som er vestlig uansett, og det er det man ser gjeldende her også hos de som er veldig opptatt og spre pro-russisk propaganda på vegne av russland, da russland strategisk har lagt seg på sin propaganda på en måte som gjør at de kan omfavne både ytre høyre og ytre venstre meget effektivt som nyttige brikker for seg.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Tilsvarende artikkel i Dagbladet i dag, som jeg postet fra Aftonbladet i går. Pur ondskap.

Dette er altså torturistene i fengselet hvor Azov-soldatene ble drept.
Ingen tvil om hvor skylden på denne terrorhandlingen ligger. Man spilte altså høy musikk slik at skrikene fra torturen ble vanskeligere å høre. Man kan bare tenke seg hvilken tortur disse 53 soldatene ble utsatt for, før russerne drepte dem. Man må nesten anta at flere også ble torturert til døde, noe som nå beleilig nok aldri kan bevises i etterkant.

Dere russervenner, forstår dere egentlig hviket terrorregime dere støtter?

https://www.dagbladet.no/nyheter/skrekk ... t/76829500

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: man aug 08, 2022 2:04 pm Tilsvarende artikkel i Dagbladet i dag, som jeg postet fra Aftonbladet i går. Pur ondskap.

Dette er altså torturistene i fengselet hvor Azov-soldatene ble drept.
Ingen tvil om hvor skylden på denne terrorhandlingen ligger. Man spilte altså høy musikk slik at skrikene fra torturen ble vanskeligere å høre. Man kan bare tenke seg hvilken tortur disse 53 soldatene ble utsatt for, før russerne drepte dem. Man må nesten anta at flere også ble torturert til døde, noe som nå beleilig nok aldri kan bevises i etterkant.

Dere russervenner, forstår dere egentlig hviket terrorregime dere støtter?

https://www.dagbladet.no/nyheter/skrekk ... t/76829500
Dette var direkte heslig å lese.

Moder Russland er ondskapens vugge.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Foucault skrev: lør aug 06, 2022 1:47 am
Solvgutt1 skrev: fre aug 05, 2022 11:25 pm
Foucault skrev: fre aug 05, 2022 10:08 pm

Ja, hadde nok vært best om Amnesty Ukraina fikk utarbeide rapporten i ro og fred uten innblanding fra alle disse plagsomt objektive amnestyavdelingene.

Lurer på om hvordan Amnestys rapport om Russland blir mottatt av flokken…

Objektivitet er en kjempefin bil.
Lurer på hvor ivrig du vil nevne rapporten om Russland jeg, og hva du vil trekke fram. Når vi først lurer på ting.
Vær så god. Ikke akkurat hyggelig lesing:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... n-ukraine/
Dette er en pekerside med flere ulike artikler og gjentakelser om at krigen i seg selv er en katastrofe.

Det jeg savner er en systematisk oppsummering av hvordan Russland fører krig. Hvordan de terrorbomber sivile mål, hvordan de voldtar og dreper kvinner og barn, hvordan de torturerer og henretter krigsfanger, hvordan de begår massedrap i landsbyer og byer de inntar og brenner likene, hvordan de bruker sivil bebyggelse og atomkraftverk som skjold for artilleriet sitt. Plyndring, terror, tortur, drap. Satt i system. Ikke bare anekdoter her og der.

Det er i denne konteksten en må bedømme og eventuelt kritisere Ukrainas krigføring. Man kan ikke vurdere Ukrainas handlinger isolert og utenfor konteksten av russernes systematiske krigsforbrytelser.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Shine skrev: man aug 08, 2022 12:52 pm Det var også et artilleriangrep mot en begravelse i Donetsk forrige uke, godt dokumentert med bilder av døde, blant dem flest kvinner, og ett barn. Det var en kvinnelig offiser som ble begravet, så alt tyder på at begravelsen var målet for angrepet. Man kan lure på hvordan ukrainerne tenker seg at de en gang skal forsone seg med innbyggerne i Donbass når man tyr til denne typen angrep rettet mot sivile.
Er det denne ukrainske forræderen du tenker på?



Kachura has been accused of killing civilians in the eastern Donbas region, the flashpoint of the war.

Kachura has previously boasted on pro-Kremlin channels that she especially enjoys killing Ukrainians.

Ukraine's armed forces said that Kachura would often disguise herself as Ukrainian military to commit war crimes in order to discredit them.

Kachura was guilty of the shelling of the cities of Donbas and the deaths of civilians,' according to Ukrainian journalist Denis Kazanskyi. 'In Ukraine, she was sentenced to 12 years in prison in absentia.

https://www.newsweek.com/who-olga-kachu ... ne-1731155

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Foucault skrev: man aug 08, 2022 1:51 pm
Crazy Horse skrev: man aug 08, 2022 11:26 am
DennisB skrev: man aug 08, 2022 11:07 am
Nettopp. Mens jeg blir kalt det ene og det andre av russervennene her, og forsøkt fordummet, for å skrive det samme i denne tråden.

Det er rett og slett trolling.
Støttes fullt ut. Russervennene - eller tosiderne - er sykelig opptatt av en parates i denne krigen. Et parates som kanskje ikke er i strid med internasjonale konvensjoner om å ivareta sikkerheten til sivilbefolkningen, ref det Ydstebø sier. Dette er de opptatt av samtidig som de knapt nevner hva Russland har gjort og gjør. De bryter alt av regler i et omfang som får ukrainske handlinger til å blekne fullstendig. Selv Israel varsler sivilbefolkningen før rakettene kommer. Nå er den steinalderteknologien de har i Russland neppe i stand til dette. I tillegg bryr russerne seg mindre om ukrainske sivile liv enn israelere bryr seg om Hamas medlemmer m/familie.

Amnesty koker suppe på spiker i sin visjon om å være 100 % objektiv. Hadde Amnesty operert i Norge under krigen hadde Kompani Linge blitt beskyldt for litt av hvert fordi tungtvannsaksjonen på Vemork rammet sivilbefolkningen på Rjukan ved represalier, selv om Linge gutta opererte i britiske uniformer for å unngå nettopp represalier.

Rådet mitt til deg m fl er å unngå å svare de prorussiske. Om disse f eks er russerne bosatt i Russland med master i nordisk språk, gammelkommunister fra NKP / AKP som fortsatt elsker Russland eller vaksinemotstandere og konspirasjonsteoretikere på ytre høyre (og venstre) vet jeg ikke. Det jeg vet er at enkelte her inne ikke fortjener svar.
Disse gammelkommunistene med master i nordisk språk….ser du dem ofte?
Er de i rommet med deg nå?

Føler du at du tenker uforholdsmessig mye på dem, som under en besettelse?

Førte amnestyrapporten til at disse tankene kom oftere og ble mer intensive, mer altoppslukende?

Jeg spør, delvis ironisk, fordi du ved å spekulere i deres partitilhørlighet og utdanning, virker å ha blitt skummelt paranoid.

Når du i tillegg presterer å spekulere vilt rundt deres syn på alt fra vaksiner til konspirasjonsteorier, fremstår det som at ting kanskje har tippet litt over. Beklager om jeg tar feil.

Dette ordet «pro-russisk»…hva spesifikt legger du i det? Jeg mener det betyr at noen støtter, heier på, er tilhenger av eller vennligsinnet overfor Russland og deres ledere.

Slike holdninger er det vel ikke mange som har her inne? Jeg tror ikke jeg har sett noen.

Om du derimot med «pro-russisk» mener dem som påpeker kritikkverdige forhold blant Ukrainske myndigheter, eller kanskje dem som stiller spørsmål rundt deler av propogandaen så tror jeg du har bommet kraftig på begrepsbruken din.

Ukrainakritikk er nemlig ikke det samme som «pro-russiske» holdninger. Tro det eller ei.

En ting til…har denne voldsomme aversjonen overfor Amnesty vært med deg lenge, eller er den kommet etter publiseringen av ukrainarapporten?

Ville du vært like kritisk til dem dersom rapporten omhandlet Russlands herjinger?
Hadde ikke kritikere av en slik rapport, i dine øyne, da vært «pro-russere» av verste sort?
Hvem støtter russere anonymt ? Ikke bare her, men også på FB med falske profiler. Jeg er opptatt av hvem de er. Gammelkommunister ? Disse er etnisk norske, og trenger ingen master. Disse har for lengst gått av med pensjon. Masse tid. NKP tatovert i panna. Elskere russere, og hater amerikanere. Den andre gruppen er russere med master i nordiske språk. De sitter gjerne i Russland og skriver. Trollfabrikkene og propagandamaskineri. Den tredje gruppen er etniske russere bosatt i Norge. Gjerne kvinner gift med norske menn. Vet av noen få slike. Hva enn de gjør her, bortsett fra NAV og penger og et demokrati. Gruppe 4 er ytre høyre. Ringen mellom ytre venstre og høyre møtes et sted vettu. Dette er f.eks. Trump tilhengere, konspirasjonstilhengere, vaksinemotstandere, klimarealister osv.. Veldig forenklet kanskje, men et greit utgangspunkt. Hvorfor opptar dette meg ? Fordi jeg lurer på hvem de er. I mitt virkelige liv tar alle som en avstand fra det russerne holder på med i Ukraina, herunder et par russere.

Jeg har heldigvis etter fire år i det norske forsvaret på 90-tallet aldri vært i strid. Verken skutt på andre eller blitt skutt på. Men vi trente endel med utenlandske soldater, herunder amerikanske, som hadde opplevd strid. Det er et helvete. Krigen i Ukraina er et enda større helvete enn hva de jeg møtte opplevde, fordi ildkraften er større og fordi russerne bomber på måfå. Tross tiden i forsvaret er jeg kritisk til noe av det USA har gjort.Verst er Irak krigen 2003. Jeg mener fortsatt at Bush og Dick C. burde vært stilt for en domstol for brudd på folkeretten, ikke for krigsforbrytelser. Det russerne gjør i Ukraina er mye verre enn noe USA har gjort etter 1968. Det gjelder også måten krigen skjer på. Det er helt for jævlig, som terrorbombing av sivile mål.

I en slik kontekst bryr jeg meg lite om denne Amnesty rapporten. Sammendraget er tynt, og tyder på at dette er ført i pennen av teoretikere uten militær bakgrunn. Jeg er sikker på at ukrainerne har brutt internasjonale bestemmelser om krigføring. Jeg så selv hvordan ukrainere satte et siste skudd i en såret russisk soldat som gispet etter luft. Poenget er at dette blekner i forhold til all dritten russerne står bak. Jeg er spent på hvilke rapporter som kommer fra uavhengige etterforskere etter at krigen er over. Tror ikke dette blir pent for russerne. Hvem er de prorussiske ? Personer som ordrett gjengir propaganda fra Russland er prorussiske så det holder. Som vedkommende som skrev at de sivile drepte i Bucha m.v. var drept og torturert av ukrainsk politi. Dette er propaganda. Du skrev at begge sider var like ille i behandlingen av sivile etter at du linket til denne amnestyrapporten. Dette er også tøv. Det skrives for å bagatellisere russernes herjinger, eller for å tone de ned ved at den andre part er like ille. Dette er også prorussisk for å diskreditere og kritisere ukrainere som sloss for sitt eget land. At man kan kritisere ukrainere, samt være kritisk til det som kommer fra Kiev er ikke prorussisk. Siden jeg sitter i Norge forholder jeg meg til vestlig etterretning, dels fordi britene har hatt rett i mye og dels fordi jeg stoler på vestlig etterretning. I motsetning til Kreml, RT, Tass og russisk TV..

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Solvgutt1 skrev: man aug 08, 2022 2:38 pm
Foucault skrev: lør aug 06, 2022 1:47 am
Solvgutt1 skrev: fre aug 05, 2022 11:25 pm
Lurer på hvor ivrig du vil nevne rapporten om Russland jeg, og hva du vil trekke fram. Når vi først lurer på ting.
Vær så god. Ikke akkurat hyggelig lesing:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... n-ukraine/
Dette er en pekerside med flere ulike artikler og gjentakelser om at krigen i seg selv er en katastrofe.

Det jeg savner er en systematisk oppsummering av hvordan Russland fører krig. Hvordan de terrorbomber sivile mål, hvordan de voldtar og dreper kvinner og barn, hvordan de torturerer og henretter krigsfanger, hvordan de begår massedrap i landsbyer og byer de inntar og brenner likene, hvordan de bruker sivil bebyggelse og atomkraftverk som skjold for artilleriet sitt. Plyndring, terror, tortur, drap. Satt i system. Ikke bare anekdoter her og der.

Det er i denne konteksten en må bedømme og eventuelt kritisere Ukrainas krigføring. Man kan ikke vurdere Ukrainas handlinger isolert og utenfor konteksten av russernes systematiske krigsforbrytelser.
«Man kan ikke vurdere Ukrainas handlinger isolert og utenfor konteksten av russernes systematiske krigsforbrytelser».

Jo, når man skal vurdere krigens konsekvenser for sivilbefolkningen så skal man vurdere dette uten å vektlegge årsaker til krigen selv. Amnesty er -og må være politisk uavhengige.

Når man blir bombet gjør det like vondt for alle, uansett hvilken nasjonalitet man er oppført med i passet. Er ikke det åpenbart?

At Russland brutalt og hensynsløst har gått til angrep på Ukraina er rett og slett ikke relevant i denne sammenhengen og det er heller ikke noe det hersker nevnveverdig tvil om.
«Alle» er klar over dette faktum. Du slår inn åpne dører.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Foucault skrev: man aug 08, 2022 3:48 pm
Solvgutt1 skrev: man aug 08, 2022 2:38 pm
Foucault skrev: lør aug 06, 2022 1:47 am

Vær så god. Ikke akkurat hyggelig lesing:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... n-ukraine/
Dette er en pekerside med flere ulike artikler og gjentakelser om at krigen i seg selv er en katastrofe.

Det jeg savner er en systematisk oppsummering av hvordan Russland fører krig. Hvordan de terrorbomber sivile mål, hvordan de voldtar og dreper kvinner og barn, hvordan de torturerer og henretter krigsfanger, hvordan de begår massedrap i landsbyer og byer de inntar og brenner likene, hvordan de bruker sivil bebyggelse og atomkraftverk som skjold for artilleriet sitt. Plyndring, terror, tortur, drap. Satt i system. Ikke bare anekdoter her og der.

Det er i denne konteksten en må bedømme og eventuelt kritisere Ukrainas krigføring. Man kan ikke vurdere Ukrainas handlinger isolert og utenfor konteksten av russernes systematiske krigsforbrytelser.
«Man kan ikke vurdere Ukrainas handlinger isolert og utenfor konteksten av russernes systematiske krigsforbrytelser».

Jo, når man skal vurdere krigens konsekvenser for sivilbefolkningen så skal man vurdere dette uten å vektlegge årsaker til krigen selv. Amnesty er -og må være politisk uavhengige.

Når man blir bombet gjør det like vondt for alle, uansett hvilken nasjonalitet man er oppført med i passet. Er ikke det åpenbart?

At Russland brutalt og hensynsløst har gått til angrep på Ukraina er rett og slett ikke relevant i denne sammenhengen og det er heller ikke noe det hersker nevnveverdig tvil om.
«Alle» er klar over dette faktum. Du slår inn åpne dører.
Jeg snakker ikke om årsakene til Russlands terror, men formen. Hvis det er sånn at Russland kommer til å voldta og drepe alle sivile barn og kvinner som ikke samarbeider, og torturere og henrette alle menn, så er det ikke kritikkverdig av Ukraina å sette opp forsvarsposisjoner i byen selv om man da risikerer at terroristene bomber sivile mål. Noe de jo gjør uansett.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Foucault skrev: man aug 08, 2022 3:48 pm
Solvgutt1 skrev: man aug 08, 2022 2:38 pm
Foucault skrev: lør aug 06, 2022 1:47 am

Vær så god. Ikke akkurat hyggelig lesing:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... n-ukraine/
Dette er en pekerside med flere ulike artikler og gjentakelser om at krigen i seg selv er en katastrofe.

Det jeg savner er en systematisk oppsummering av hvordan Russland fører krig. Hvordan de terrorbomber sivile mål, hvordan de voldtar og dreper kvinner og barn, hvordan de torturerer og henretter krigsfanger, hvordan de begår massedrap i landsbyer og byer de inntar og brenner likene, hvordan de bruker sivil bebyggelse og atomkraftverk som skjold for artilleriet sitt. Plyndring, terror, tortur, drap. Satt i system. Ikke bare anekdoter her og der.

Det er i denne konteksten en må bedømme og eventuelt kritisere Ukrainas krigføring. Man kan ikke vurdere Ukrainas handlinger isolert og utenfor konteksten av russernes systematiske krigsforbrytelser.
«Man kan ikke vurdere Ukrainas handlinger isolert og utenfor konteksten av russernes systematiske krigsforbrytelser».

Jo, når man skal vurdere krigens konsekvenser for sivilbefolkningen så skal man vurdere dette uten å vektlegge årsaker til krigen selv. Amnesty er -og må være politisk uavhengige.

Når man blir bombet gjør det like vondt for alle, uansett hvilken nasjonalitet man er oppført med i passet. Er ikke det åpenbart?

At Russland brutalt og hensynsløst har gått til angrep på Ukraina er rett og slett ikke relevant i denne sammenhengen og det er heller ikke noe det hersker nevnveverdig tvil om.
«Alle» er klar over dette faktum. Du slår inn åpne dører.
Bullshit.

Det blir akkurat som det jeg skrev her om dagen.

Om jeg dytter en jente unna for å redde henne fra en buss som holder på å kjøre henne ned så kan man ikke isolere dytten min og klage på at jeg dytta en jente og ga henne skrubbsår. Jeg gjorde det for å redde henne.

På samme måte som den ukrainske hæren forsøker å redde Ukraina.

Selvsagt må Amnesty ta situasjonen i betraktning. Det har da for pokker ikke noe med at de er politisk uavhengige å gjøre.

Dette er en krig som er påtvunget Ukraina, og om de skal greie å forsvare eget land kan de ikke sette forsvarsstillingene sine ute i skogen. Det vil være et militært selvmord.

Det er grunnen til at Amnesty møter kraftig motbør.
De vet utmerket godt, eller burde vite utmerket godt i det minste at når et land invaderes så settes de i en catch22-situasjon der de må ta beslutninger som er til nasjonens beste men som ikke alltid er til enkeltmennelsers beste. Men dette er ikke noe Ukraina gjør av ondskap eller uvilje mot egne innbyggere, de presses til det av en okkupasjonsmakt. Og om Amnesty ikke tar hensyn til det så er rapporten ubrukelig.

Det samme måtte motstandsbevegelsen i Norge gjør under krigen. De satte gode nordmenn (selv om du sikkert ikke kjenner til det begrepet) i fare til nasjonens beste. Typer som Max Manus, Kjakan Sønsteby og Joachim Rønneberg og de andre nasjonalheltene våre satte nasjonen først. Og derfor hylles de den dag i dag.
Sist redigert av PapaSmurf den man aug 08, 2022 4:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Crazy Horse skrev: man aug 08, 2022 3:39 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 1:51 pm
Crazy Horse skrev: man aug 08, 2022 11:26 am

Støttes fullt ut. Russervennene - eller tosiderne - er sykelig opptatt av en parates i denne krigen. Et parates som kanskje ikke er i strid med internasjonale konvensjoner om å ivareta sikkerheten til sivilbefolkningen, ref det Ydstebø sier. Dette er de opptatt av samtidig som de knapt nevner hva Russland har gjort og gjør. De bryter alt av regler i et omfang som får ukrainske handlinger til å blekne fullstendig. Selv Israel varsler sivilbefolkningen før rakettene kommer. Nå er den steinalderteknologien de har i Russland neppe i stand til dette. I tillegg bryr russerne seg mindre om ukrainske sivile liv enn israelere bryr seg om Hamas medlemmer m/familie.

Amnesty koker suppe på spiker i sin visjon om å være 100 % objektiv. Hadde Amnesty operert i Norge under krigen hadde Kompani Linge blitt beskyldt for litt av hvert fordi tungtvannsaksjonen på Vemork rammet sivilbefolkningen på Rjukan ved represalier, selv om Linge gutta opererte i britiske uniformer for å unngå nettopp represalier.

Rådet mitt til deg m fl er å unngå å svare de prorussiske. Om disse f eks er russerne bosatt i Russland med master i nordisk språk, gammelkommunister fra NKP / AKP som fortsatt elsker Russland eller vaksinemotstandere og konspirasjonsteoretikere på ytre høyre (og venstre) vet jeg ikke. Det jeg vet er at enkelte her inne ikke fortjener svar.
Disse gammelkommunistene med master i nordisk språk….ser du dem ofte?
Er de i rommet med deg nå?

Føler du at du tenker uforholdsmessig mye på dem, som under en besettelse?

Førte amnestyrapporten til at disse tankene kom oftere og ble mer intensive, mer altoppslukende?

Jeg spør, delvis ironisk, fordi du ved å spekulere i deres partitilhørlighet og utdanning, virker å ha blitt skummelt paranoid.

Når du i tillegg presterer å spekulere vilt rundt deres syn på alt fra vaksiner til konspirasjonsteorier, fremstår det som at ting kanskje har tippet litt over. Beklager om jeg tar feil.

Dette ordet «pro-russisk»…hva spesifikt legger du i det? Jeg mener det betyr at noen støtter, heier på, er tilhenger av eller vennligsinnet overfor Russland og deres ledere.

Slike holdninger er det vel ikke mange som har her inne? Jeg tror ikke jeg har sett noen.

Om du derimot med «pro-russisk» mener dem som påpeker kritikkverdige forhold blant Ukrainske myndigheter, eller kanskje dem som stiller spørsmål rundt deler av propogandaen så tror jeg du har bommet kraftig på begrepsbruken din.

Ukrainakritikk er nemlig ikke det samme som «pro-russiske» holdninger. Tro det eller ei.

En ting til…har denne voldsomme aversjonen overfor Amnesty vært med deg lenge, eller er den kommet etter publiseringen av ukrainarapporten?

Ville du vært like kritisk til dem dersom rapporten omhandlet Russlands herjinger?
Hadde ikke kritikere av en slik rapport, i dine øyne, da vært «pro-russere» av verste sort?
Hvem støtter russere anonymt ? Ikke bare her, men også på FB med falske profiler. Jeg er opptatt av hvem de er. Gammelkommunister ? Disse er etnisk norske, og trenger ingen master. Disse har for lengst gått av med pensjon. Masse tid. NKP tatovert i panna. Elskere russere, og hater amerikanere. Den andre gruppen er russere med master i nordiske språk. De sitter gjerne i Russland og skriver. Trollfabrikkene og propagandamaskineri. Den tredje gruppen er etniske russere bosatt i Norge. Gjerne kvinner gift med norske menn. Vet av noen få slike. Hva enn de gjør her, bortsett fra NAV og penger og et demokrati. Gruppe 4 er ytre høyre. Ringen mellom ytre venstre og høyre møtes et sted vettu. Dette er f.eks. Trump tilhengere, konspirasjonstilhengere, vaksinemotstandere, klimarealister osv.. Veldig forenklet kanskje, men et greit utgangspunkt. Hvorfor opptar dette meg ? Fordi jeg lurer på hvem de er. I mitt virkelige liv tar alle som en avstand fra det russerne holder på med i Ukraina, herunder et par russere.

Jeg har heldigvis etter fire år i det norske forsvaret på 90-tallet aldri vært i strid. Verken skutt på andre eller blitt skutt på. Men vi trente endel med utenlandske soldater, herunder amerikanske, som hadde opplevd strid. Det er et helvete. Krigen i Ukraina er et enda større helvete enn hva de jeg møtte opplevde, fordi ildkraften er større og fordi russerne bomber på måfå. Tross tiden i forsvaret er jeg kritisk til noe av det USA har gjort.Verst er Irak krigen 2003. Jeg mener fortsatt at Bush og Dick C. burde vært stilt for en domstol for brudd på folkeretten, ikke for krigsforbrytelser. Det russerne gjør i Ukraina er mye verre enn noe USA har gjort etter 1968. Det gjelder også måten krigen skjer på. Det er helt for jævlig, som terrorbombing av sivile mål.

I en slik kontekst bryr jeg meg lite om denne Amnesty rapporten. Sammendraget er tynt, og tyder på at dette er ført i pennen av teoretikere uten militær bakgrunn. Jeg er sikker på at ukrainerne har brutt internasjonale bestemmelser om krigføring. Jeg så selv hvordan ukrainere satte et siste skudd i en såret russisk soldat som gispet etter luft. Poenget er at dette blekner i forhold til all dritten russerne står bak. Jeg er spent på hvilke rapporter som kommer fra uavhengige etterforskere etter at krigen er over. Tror ikke dette blir pent for russerne. Hvem er de prorussiske ? Personer som ordrett gjengir propaganda fra Russland er prorussiske så det holder. Som vedkommende som skrev at de sivile drepte i Bucha m.v. var drept og torturert av ukrainsk politi. Dette er propaganda. Du skrev at begge sider var like ille i behandlingen av sivile etter at du linket til denne amnestyrapporten. Dette er også tøv. Det skrives for å bagatellisere russernes herjinger, eller for å tone de ned ved at den andre part er like ille. Dette er også prorussisk for å diskreditere og kritisere ukrainere som sloss for sitt eget land. At man kan kritisere ukrainere, samt være kritisk til det som kommer fra Kiev er ikke prorussisk. Siden jeg sitter i Norge forholder jeg meg til vestlig etterretning, dels fordi britene har hatt rett i mye og dels fordi jeg stoler på vestlig etterretning. I motsetning til Kreml, RT, Tass og russisk TV..
«Hvem støtter russere anonymt ? Ikke bare her, men også på FB med falske profiler. Jeg er opptatt av hvem de er. Gammelkommunister ? Disse er etnisk norske, og trenger ingen master. Disse har for lengst gått av med pensjon. Masse tid. NKP tatovert i panna. Elskere russere, og hater amerikanere. Den andre gruppen er russere med master i nordiske språk. De sitter gjerne i Russland og skriver. Trollfabrikkene og propagandamaskineri. Den tredje gruppen er etniske russere bosatt i Norge. Gjerne kvinner gift med norske menn. Vet av noen få slike. Hva enn de gjør her, bortsett fra NAV og penger og et demokrati. Gruppe 4 er ytre høyre. Ringen mellom ytre venstre og høyre møtes et sted vettu. Dette er f.eks. Trump tilhengere, konspirasjonstilhengere, vaksinemotstandere, klimarealister osv..»

Det er, med hånda på hjertet, ikke ofte jeg ser SÅ mye generalisering og gamle fordommer i et og samme innlegg. Hat som blender og setter fornuften til side.

Du har rett i at en bruker hevdet dette med at Bucha var iscenesatt og jeg er enig i at dette er drøyt å påstå uten å ha dokumentasjon.
Det er imidlertid det eneste jeg ser i tråden som er pro-russisk, og det kan vel kategoriseres som unntaket som bekrefter regelen.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Men det er ukrainerne som er problemet, liksom ...


(Vi får jo bare håpe at dette ikke stemmer.)

Jack

Legg inn av Jack »

Dette er russland.


Jack

Legg inn av Jack »

missChance skrev: man aug 08, 2022 4:18 pm Men det er ukrainerne som er problemet, liksom ...


(Vi får jo bare håpe at dette ikke stemmer.)
En potensiell atomkatastrofe brukes som en defensiv taktikk av fascistene. Dette er russland.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

missChance skrev: man aug 08, 2022 4:18 pm Men det er ukrainerne som er problemet, liksom ...
► Show Spoiler
(Vi får jo bare håpe at dette ikke stemmer.)
Hvis det høres for dumt ut til å være sant, så er det sannsynligvis det.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Garindan skrev: man aug 08, 2022 4:38 pm
missChance skrev: man aug 08, 2022 4:18 pm Men det er ukrainerne som er problemet, liksom ...
► Show Spoiler
(Vi får jo bare håpe at dette ikke stemmer.)
Hvis det høres for dumt ut til å være sant, så er det sannsynligvis det.
Når vi ser hvordan de allerede har brukt atomkraftverket som skjold og hvordan de nærmest utryddet befolkningen i Mariupol som de jo alt har kontroll over, så er ikke dette utenkelig oppførsel fra Russerne og deres beundrere i det hele tatt.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

Pro-russere er verre enn kreft.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Garindan skrev: man aug 08, 2022 4:38 pm Hvis det høres for dumt ut til å være sant, så er det sannsynligvis det.
Ikke når det gjelder russiske myndigheter, prorussere, russiske soldater og store deler av det russiske folk, der inkompetanse, dumskap, ignoranse, sadisme og blodtørst er en sentral del av deres nedrige personlighet. Men sånn ellers, så er det ofte slik du sier.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»