Norske idrettsprestasjoner

Svar
rommegrot

Norske idrettsprestasjoner

Legg inn av rommegrot »

Hei! :)

Jeg driver å lager en film om norske idrettsbragder. I frykt for å glemme noen så tenkte jeg å høre litt med dere om hvilke prestasjoner dere setter høyest?

Gjerne en topp 10 f.eks

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Sålangt har jeg med Bjørndalen, Johaug, Dæhlie, Alsgaard, Koss, Hushovd, Klæbo, Kristoff, Rodal, Rekdal mot Brasil, Kruger, Haga, Svindal, Aamodt, Kjus, Jansrud, Hegle Svendsen, Tufte, Kristoff, Warholm Ruud og Ingebrigsten.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

Bjørgen og Northug nådde ikke opp?

Mehell

Legg inn av Mehell »

rommegrot skrev: tir jun 14, 2022 12:28 pm Hei! :)

Jeg driver å lager en film om norske idrettsbragder. I frykt for å glemme noen så tenkte jeg å høre litt med dere om hvilke prestasjoner dere setter høyest?

Gjerne en topp 10 f.eks
Dette er noe som må tenkes grundig gjennom, for man kommer garantert til å glemme noen hvis man prøver å ta det på sparket.

Er det snakk om enkeltprestasjoner, en idrettskarriere totalt sett, eller hvordan tenker du? Litt mer informasjon er alltid greit å ta med seg inn i en tenkeboks.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Mysterio19 skrev: tir jun 14, 2022 1:41 pm Bjørgen og Northug nådde ikke opp?
Haha! Joda de er med! Der ser du hvor fort gjort det er å glemme.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Mehell skrev: tir jun 14, 2022 1:47 pm
rommegrot skrev: tir jun 14, 2022 12:28 pm Hei! :)

Jeg driver å lager en film om norske idrettsbragder. I frykt for å glemme noen så tenkte jeg å høre litt med dere om hvilke prestasjoner dere setter høyest?

Gjerne en topp 10 f.eks
Dette er noe som må tenkes grundig gjennom, for man kommer garantert til å glemme noen hvis man prøver å ta det på sparket.

Er det snakk om enkeltprestasjoner, en idrettskarriere totalt sett, eller hvordan tenker du? Litt mer informasjon er alltid greit å ta med seg inn i en tenkeboks.
Jeg tenker at både enkeltprestasjoner og karriere settes høyest ja. F.eks Marit Bjørgen, som har hatt en eventyrlig karriere. Hvordan skal man sammenligne Ragnhild Haga sitt OL gull? Jeg har også vurdert å ta med Casper Ruud. Hvor høyt setter folk prestasjonen hans i RG?

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Og Braut Haaland. Hvordan skal man rangere hans karriere så langt? Riktig nok ikke lang, men han er jo en av de beste i verden for øyeblikket.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Lagde denne listen på Wikipedia for noen år siden: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_ove ... psmedaljer

Dessverre var det litt for mye jobb å holde den oppdatert, men der har du i alle fall alle mesterskapsmedaljene tatt av nordmenn frem til 2018.

Number4

Legg inn av Number4 »

Pål Trulsen & Co i OL-finalen er jo en klassiker.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Noe av poenget her er vel at vi er fryktelig bortskjemte her i Norge når det kommer til store idrettsprestasjoner og utøvere som har dominert sin idrett. Så selv om Casper Ruud, Braut Haaland, Hovland m.fl har imponert så er de kanskje ikke verdige en topp 10 liste helt enda? Men jeg vet ikke.. Dette er noe som må tenkes på, så må det tenkes på ny, før man så tar en heftig diskusjon med seg selv uten å ha en mulighet til å bli helt fornøyd med svarene man kommer frem til.

anbessa

Legg inn av anbessa »

rommegrot skrev: tir jun 14, 2022 1:08 pm Sålangt har jeg med Bjørndalen, Johaug, Dæhlie, Alsgaard, Koss, Hushovd, Klæbo, Kristoff, Rodal, Rekdal mot Brasil, Kruger, Haga, Svindal, Aamodt, Kjus, Jansrud, Hegle Svendsen, Tufte, Kristoff, Warholm Ruud og Ingebrigsten.
Hvor har du gjort av Bartosz Piacecki? Mannen som flyttet på Dagsrevyen og fikk hele nasjonen til å følge med på FEKTING en stakket stund?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Mehell skrev: tir jun 14, 2022 2:13 pm Noe av poenget her er vel at vi er fryktelig bortskjemte her i Norge når det kommer til store idrettsprestasjoner og utøvere som har dominert sin idrett. Så selv om Casper Ruud, Braut Haaland, Hovland m.fl har imponert så er de kanskje ikke verdige en topp 10 liste helt enda? Men jeg vet ikke.. Dette er noe som må tenkes på, så må det tenkes på ny, før man så tar en heftig diskusjon med seg selv uten å ha en mulighet til å bli helt fornøyd med svarene man kommer frem til.
Ingen av dei er topp 10 av alle utøvere Norge har hatt, men alle 3 kan klare det når karrieren er over. Sjølv om alle tre har hatt fantastiske karriere til no.

Eksempel vil eg påstå at utøvere som Sonia Henie, Marit Bjørgen og Ole Einar Bjørndalen er større gjennom karrieren. Samme med Warholm, Jakob Ingebrigsten, Tufte, Dæhlie, Rodal, Grete Waitz, Koss og Hushovd for å nemne nokon namn. Berre i Alpint har vi store namn som Svindal, Kjus, Aamodt, Jansrud, Kilde og Kristoffersen som alle enten har vunnet fleire VM eller OL gull. Eller vært best innanfor sin distanse i Alpint i mange år.

Likevel som andre har vært inne på. Vi har så ufatteleg mange namn som har enorme presentasjonar. Slik at ein topp 10 liste er utruleg krevjande

Kven veit kor mange grand slam tittel eller finaler Ruud kan klare og Haaland kan fort bli kåra til verdens beste fotballspeler. Hovland kan fort klare det samme i golf

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7749

Legg inn av Big George »

Det er to typer konkurranser

1.Den ene er hvor man konkurrerer med tid som i ski skøyter friidrett, roing

2. Den andre er når man konkurrerer mot noen som griper inn i dine prestasjoner som i Ballsporter, kampsporter

Det er klart lettere å nå verdens-eliten i den første kategorien. Man trenger i prinsippet ikke møte sine konkurrenter før konkurransen.
I den 2.kategorien må man konkurrere mot de beste ganske lenge for å bli en av de beste

I en liten nasjon som Norge har vi hentet flest mesterskap i første kategori og det er som forventet.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Topp 10 enkeltprestasjoner:

1. Karsten Warholm OL 2022
2. Thor Hushovd VM 2010
3. Jacob Ingebrigtsen OL 2022
4. Ole Einar Bjørndalens 4 gull på 4 forsøk OL 2002.
5. Johan Olav Koss 3 løp, 3 gull og 3 verdensrekorder OL 1994.
6. Alexander Kristoff vant Ronde van Vlanderen 2015
7. Jacob Ingebrigtsen EM i Berlin 2018 To gull i en alder av 17/18 år.
8. Casper Ruud helt til finalen i French Open 2022.
9. Tuttas siste putt i Solheim cup 2019, å sette den lange putten vel vitende om at satte hun den vant Europa, satte hun den ikke vant USA. Det er noe av det RÅESTE jeg noen gang har sett.
10. Norges kvalik til USA 94. At vi skulle vinne en gruppe hvor motstanderne het England, Nederland, Polen, Tyrkia og San Marino er faktisk svært imponerende.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Sikkert noen glemt i forbifarten, men et forsøk på en objektiv liste ut fra idrettshistorien:

De mest prestisjetunge enkeltresultatene av norske utøvere/lag:
1.Jakob Ingebrigtsen – OL gull 1500 2021
2.Vebjørn Rodal – OL gull 800 1996
3.Fotball-landslaget menn – Bronse OL 1936
4.Helge Løvland - OL-gull tikamp 1920
5.Aksel Lund Svindal – OL-gull utfor 2018
6.Karsten Warholm – OL gull 400 m hekk – 2021
7.Jakob Ingebrigtsen – VM gull 5000 – 2022
8.Jon Rønningen - OL gull bryting 1988
8.Jon Rønningen - OL gull bryting 1992
10.Karsten Warholm – VM gull 400 m hekk 2017
10.Karsten Warholm – VM gull 400 m hekk 2019
12. Magnus Carlsen – Verdensmester tradisjonell langsjakk 2013
13.Rosenborg Ballklubb – Kvartfinale Mesterligaen 1996/97
14.Petter Solberg – Verdensmester Rally 2003
15.Otto von Porat – OL gull tungvekt boksing 1924


Tidenes mest legendariske norske idrettsøyeblikk/idrettsprestasjon
1.Karsten Warholm – OL gull og verdensrekord 400 m hekk 2021
2.Fotball landslaget menn – slo Brasil 2-1 og gikk videre fra gruppespillet VM 1998
3.Vebjørn Rodal – OL gull 800 m 1996
4.Johan Olav Koss – OL gull 10 000 m 1994
5.Stafettlaget langrenn menn – VM 1982 delt gull
6.Jakob Ingebrigtsen – OL gull 1500 2021
7.Thomas Alsgaard – OL gull 3-mila 1994
8.Rosenborg slo Milan - 1996
9.Gjermund Eggen – Gull VM 50 km 1966
10.Hjalmar Andersen – gull 10 000 OL 1952
11. Knut Knudsen – OL gull banesykling 1972
12.Jon Rønningen - OL gull bryting 1992
13. Ole Gunnar Solskjær - matchvinner CL-finalen 1999
14.Bjørn Wirkola – gull hopp stor bakke VM 1966
15.Trine Hattestad – OL-gull spyd 2000

Tidenes beste norske idrettsutøvere / idrettskarrierer:
1.Marit Bjørgen
2.Ole Einar Bjørndalen
3.Bjørn Dæhlie
4.Kjetil Andre Aamodt
5.Karsten Warholm
6.Jon Rønningen
7.Jakob Ingebrigtsen
8.Olaf Tufte
9.Knut Holmann
10.Vebjørn Rodal
11.Aksel Lund Svindal
12.Andreas Thorkildsen
13. Therese Johaug
14.Thorleif Haug
15.Magnus Carlsen
16.Sonja Henie
17.Johannes Thingnes Bø
18.Marte Olsbu Røiseland
19.Ole Andreas Lilloe-Olsen
20.Johann Olav Koss
21.Thomas Alsgaard
22. Helge Løvland
23.Johan Grøttumsbråten
24.Birger Ruud
25.Trine Hattestad
26.Laila Schou Nilsen
27.Eirik Verås Larsen
28.Katrine Lunde
29.Petter Northug Jr
30.Johannes Høsflot Klæbo
31.Lasse Kjus
32.Ivar Ballangrud
33.Emil Hegle Svendsen
34.Tora Berger
35.Jørgen Juve
36.Hjalmar Andersen
37.Jørgen Graabak
38.Bjarte Engen Vik
39. Bente Skari
40.Jacob Thulin Thams

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Team Ingebrigtsen skrev: fre aug 05, 2022 1:23 pm Sikkert noen glemt i forbifarten, men et forsøk på en objektiv liste ut fra idrettshistorien:

De mest prestisjetunge enkeltresultatene av norske utøvere/lag:
1.Jakob Ingebrigtsen – OL gull 1500 2021
2.Vebjørn Rodal – OL gull 800 1996
3.Fotball-landslaget menn – Bronse OL 1936
4.Helge Løvland - OL-gull tikamp 1920
5.Aksel Lund Svindal – OL-gull utfor 2018
6.Karsten Warholm – OL gull 400 m hekk – 2021
7.Jakob Ingebrigtsen – VM gull 5000 – 2022
8.Jon Rønningen - OL gull bryting 1988
8.Jon Rønningen - OL gull bryting 1992
10.Karsten Warholm – VM gull 400 m hekk 2017
10.Karsten Warholm – VM gull 400 m hekk 2019
12. Magnus Carlsen – Verdensmester tradisjonell langsjakk 2013
13.Rosenborg Ballklubb – Kvartfinale Mesterligaen 1996/97
14.Petter Solberg – Verdensmester Rally 2003
15.Otto von Porat – OL gull tungvekt boksing 1924


Tidenes mest legendariske norske idrettsøyeblikk/idrettsprestasjon
1.Karsten Warholm – OL gull og verdensrekord 400 m hekk 2021
2.Fotball landslaget menn – slo Brasil 2-1 og gikk videre fra gruppespillet VM 1998
3.Vebjørn Rodal – OL gull 800 m 1996
4.Johan Olav Koss – OL gull 10 000 m 1994
5.Stafettlaget langrenn menn – VM 1982 delt gull
6.Jakob Ingebrigtsen – OL gull 1500 2021
7.Thomas Alsgaard – OL gull 3-mila 1994
8.Rosenborg slo Milan - 1996
9.Gjermund Eggen – Gull VM 50 km 1966
10.Hjalmar Andersen – gull 10 000 OL 1952
11. Knut Knudsen – OL gull banesykling 1972
12.Jon Rønningen - OL gull bryting 1992
13. Ole Gunnar Solskjær - matchvinner CL-finalen 1999
14.Bjørn Wirkola – gull hopp stor bakke VM 1966
15.Trine Hattestad – OL-gull spyd 2000

Tidenes beste norske idrettsutøvere / idrettskarrierer:
1.Marit Bjørgen
2.Ole Einar Bjørndalen
3.Bjørn Dæhlie
4.Kjetil Andre Aamodt
5.Karsten Warholm
6.Jon Rønningen
7.Jakob Ingebrigtsen
8.Olaf Tufte
9.Knut Holmann
10.Vebjørn Rodal
11.Aksel Lund Svindal
12.Andreas Thorkildsen
13. Therese Johaug
14.Thorleif Haug
15.Magnus Carlsen
16.Sonja Henie
17.Johannes Thingnes Bø
18.Marte Olsbu Røiseland
19.Ole Andreas Lilloe-Olsen
20.Johann Olav Koss
21.Thomas Alsgaard
22. Helge Løvland
23.Johan Grøttumsbråten
24.Birger Ruud
25.Trine Hattestad
26.Laila Schou Nilsen
27.Eirik Verås Larsen
28.Katrine Lunde
29.Petter Northug Jr
30.Johannes Høsflot Klæbo
31.Lasse Kjus
32.Ivar Ballangrud
33.Emil Hegle Svendsen
34.Tora Berger
35.Jørgen Juve
36.Hjalmar Andersen
37.Jørgen Graabak
38.Bjarte Engen Vik
39. Bente Skari
40.Jacob Thulin Thams
Jeg sliter med å sette opp slike lister. Fordi det er vanskelig å sette premissene. Du har Bjørgen på topp av norske idrettsutøvere, og karrieren hennes er flott den. Jeg liker vinteridrett jeg. Men det er fryktelig liten konkurranse.

La oss ta Haaland som er eksempel. Han er jo ung og har god tid til å klatre på en slik liste, men han ble toppscorer i Champions League i fjor. Tenk hvor mange fotballspillere det er i verden. Og så har vi en nordmann som scorer flest mål i den mest prestisjefulle turneringen av dem alle.

Det er nesten 300 millioner fotballspillere i verden. 150.000 av disse er profesjonelle og lever av idretten sin.

Hvor mange langrennsløpere er det i verden, og hvor mange av disse er gode nok til å kalle seg profesjonelle? Rundt 200?

For meg er det vanskelig å sammenligne utøvere i smale idretter mot de som er blant de beste i verdensidrettene.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

PapaSmurf skrev: fre aug 05, 2022 1:33 pm Jeg sliter med å sette opp slike lister. Forsi det er vanskelig å sette premissene. Du har Bjørgen på topp av norske idrettsutøvere, og karrieren hennes er flott den. Jeg liker vinteridrett jeg. Men det er fryktelig liten konkurranse.
La oss ta Haaland som er eksempel. Han er jo ung og har god tid til å klatre på en slik liste, men han ble toppscorer i Champions League i fjor. Tenk hvor mange fotballspillere det er i verden. Og så har vi en nordmann som scorer flest mål i den mest prestisjefulle turneringen av dem alle.
Det er nesten 300 millioner fotballspillere i verden. 150.000 av disse er profesjonelle og lever av idretten sin.
Hvor mange langrennsløpere er det i verden, og hvor mange av disse er gode nok til å kalle seg profesjonelle? Rundt 200?
Ser helt klart problemet, og selv synes jeg våre OL gull i friidrett er de største prestasjonene i norsk idrettshistorie. Men de fire vinteridrettsutøverne jeg har på topp utmerker seg med fantastiske resultater over tid. For Marit Bjørgen sin del vurderer jeg ingen av enkeltgullene som god nok for å komme inn på den første lista, men totalt sett er karrieren hennes helt makeløs. Så min vurdering er ganske enkelt at det er mange norske idrettsprestasjoner som isolert sett er bedre enn Bjørgens, men hvordan hun dominerte over tid gjør henne til helt spesiell i norsk idrettshistorie. Braut skal nok snart inn på en slik liste, men også i lagsport er det viktigste å vinne. Det samme gjelder Kasper Ruud og Viktor Hovland, den dagen de vinner en grand slam-/major turnering, så er de med der de også.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

OL-gull i friidrett trumfer alt.
Spesielt da i løp.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Den bragden å vinne 10 individuelle distansegull på rad i mesterskap som Therese Johaug gjorde kommer aldri til å bli gjentatt. Ikke i nærheten engang.
Uten en gedigen smørebom på 10 km i Falun kunne det vært 12 på rad siden hun vant 15 km også i samme mesterskap. Og uten den taktiske utestengelsen i OL 2018 kunne det vært 13 evt. 15 på rad.
Helt enestående prestasjon når man vet hvor utrolig mye som skal klaffe for å ta gull.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»