Hjemmekontor i utlandet uten at noen merker at man er i utlandet?

Svar
Staten
Innlegg: 47

Hjemmekontor i utlandet uten at noen merker at man er i utlandet?

Legg inn av Staten »

Hei, hvis jeg har med norsk telefon, og logger meg på nett via den, vil da noen vite at jeg er logget på fra utlandet?

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Nei da. Bare å kjøre på.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Staten skrev: man jul 04, 2022 9:37 am Hei, hvis jeg har med norsk telefon, og logger meg på nett via den, vil da noen vite at jeg er logget på fra utlandet?
Det er mange måter å finne ut hvor noen logger seg på fra.

Det mest vanlige er IP-adresser som vil avsløre hvor du er koplet på nett. Det kan en VPN fikse, men det løser i grunn bare problemet med at en utenlandsk IP-adresse viser. De vil vite at trafikken går til en VPN-adresse, om de er interessert.

Så har man jo tidspunktet for innlogging, som til en viss grad kan avsløre tidssonen du er i.

Så er jo spørsmålet;
Hvorfor er det et problem at noen vet at du logger på fra utlandet?

Bjørka

Legg inn av Bjørka »

Kommer an på IT-organisasjonen hos dere. Men hos oss får i alle fall IT varsel dersom man logger inn med IP i utlandet, av sikkerhetsårsaker. De ønsker å avdekke forsøk på å logge inn som ikke er av faktiske ansatte. De får også varsel om man bruker typiske kommersielle VPN-aktører (og det er det regler mot).

Ljot

Legg inn av Ljot »

De arbeidsgiverene jeg har erfaring med vil finne ut om man forsøker å logge seg inn fra utlandet eller via VPN. Men jeg har aldri opplevd problemer i så måte, det har vært korte perioder i forbindelse med ferie/weekendreiser. Skal man slå opp teltet utenlands lenge bør man nok avklare det med arbeidsgiver på forhånd.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Hva om de plutselig vil ha tak i deg fysisk?

fazz

Legg inn av fazz »

Staten skrev: man jul 04, 2022 9:37 am Hei, hvis jeg har med norsk telefon, og logger meg på nett via den, vil da noen vite at jeg er logget på fra utlandet?
Det enkle svaret er JA. IP adressene vil i de fleste tilfellene avsløre deg. Som andre her nevner kan du bruke VPN, men de aller fleste populære VPN tjenestene er allerede på "svartelister" så det er enkelt å finne ut at du kobler til via VPN. Dersom du virkelig vil være helt anonym så anbefaler jeg deg heller å kjøpe en litt mer avansert type router å ha hjemme. F.eks en noe dyrere ASUS type som har støtte for å egen VPN som du enkelt kan kjøre OpenVPN klient på. Da kan du enkelt rute all trafikken din fra utlandet gjennom nettverket ditt hjemme i Norge og du fremstår da for alle andre som at du sitter hjemme. ( Fungerer også på alt av streaming tjenester ).

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Ljot skrev: man jul 04, 2022 10:08 am De arbeidsgiverene jeg har erfaring med vil finne ut om man forsøker å logge seg inn fra utlandet eller via VPN. Men jeg har aldri opplevd problemer i så måte, det har vært korte perioder i forbindelse med ferie/weekendreiser. Skal man slå opp teltet utenlands lenge bør man nok avklare det med arbeidsgiver på forhånd.
De aller fleste arbeidsgivere har null problemer med hvor man logger seg på. Og dersom man har innvilget hjemmekontor, så spiller det jo null rolle hvor man er, sånn i utgangspunktet. Tidsforskjeller er kanskje det største problemet for noen typer jobb, men selv der er mange arbeidsgivere fleksible.

Det er derfor jeg kom med oppfølgingsspørsmålet om hvorfor det skulle være et problem. Det fremstår litt som at vedkommende ønsker å gjøre noe som de har fått beskjed om å at ikke er lov, og da er det generelt sett en dårlig ide å gjøre det.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Flere arbeidsgivere sier nei til hjemmekontor i utlandet.
Blir en del problemer rundt skatt, forsikring osv
De aller fleste arbeidsgivere har null problemer med hvor man logger seg på. Og dersom man har innvilget hjemmekontor, så spiller det jo null rolle hvor man er, sånn i utgangspunktet. Tidsforskjeller er kanskje det største problemet for noen typer jobb, men selv der er mange arbeidsgivere fleksible.
Sist redigert av Ambient den man jul 04, 2022 10:27 am, redigert 1 gang totalt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Det TS spør om er vel om man får en "norsk" IP-adresse hvis man bruker en mobiltelefon registrert med et SIM-kort fra en norsk mobil-leverandør som et AP.

Svaret på det er: Ja, det får du. Sannsynligvis. Så nei, det er ikke veldig sannsynlig at arbeidsgiver finner ut at du er i utlandet (for å være på den sikre siden, bruk evt. whatismyip.com før du logger inn på jobben).

fazz

Legg inn av fazz »

Pernille skrev: man jul 04, 2022 10:23 am Det TS spør om er vel om man får en "norsk" IP-adresse hvis man bruker en mobiltelefon registrert med et SIM-kort fra en norsk mobil-leverandør som et AP.

Svaret på det er: Ja, det får du. Sannsynligvis. Så nei, det er ikke veldig sannsynlig at arbeidsgiver finner ut at du er i utlandet (for å være på den sikre siden, bruk evt. whatismyip.com før du logger inn på jobben).
IP adressene følger ikke SIM kortet, men leverandøren, og når du er i utlandet så kobler du deg garantert til en annen lokal leverandør med sine lokale IP adresser siden norske leverandører svært sjelden har infrastruktur i utlandet.

Bjørka

Legg inn av Bjørka »

Rainmaker skrev: man jul 04, 2022 10:13 am
Ljot skrev: man jul 04, 2022 10:08 am De arbeidsgiverene jeg har erfaring med vil finne ut om man forsøker å logge seg inn fra utlandet eller via VPN. Men jeg har aldri opplevd problemer i så måte, det har vært korte perioder i forbindelse med ferie/weekendreiser. Skal man slå opp teltet utenlands lenge bør man nok avklare det med arbeidsgiver på forhånd.
De aller fleste arbeidsgivere har null problemer med hvor man logger seg på. Og dersom man har innvilget hjemmekontor, så spiller det jo null rolle hvor man er, sånn i utgangspunktet. Tidsforskjeller er kanskje det største problemet for noen typer jobb, men selv der er mange arbeidsgivere fleksible.

Det er derfor jeg kom med oppfølgingsspørsmålet om hvorfor det skulle være et problem. Det fremstår litt som at vedkommende ønsker å gjøre noe som de har fått beskjed om å at ikke er lov, og da er det generelt sett en dårlig ide å gjøre det.
"Hovedregelen i trygdeavtalene er at du er omfattet av trygdeordningen i det landet der du utfører arbeidet. Arbeid utført på hjemmekontor i utlandet blir også regnet som arbeid utført i utlandet, selv om du er ansatt hos norsk arbeidsgiver. Det vil normalt bety at medlemskapet i folketrygden opphører."

Den setningen der fra nav.no vet jeg en del arbeidsgivere har tolket veldig strengt, og det er i alle fall forbudt med hjemmekontor i utlandet hos oss (så lenge det ikke er jobbreise). Riktignok har de moderert seg litt til at det å sjekke mail på ferie e.l. er innafor, men oppfordrer til å la være av sikkerhetsårsaker (særlig utenfor EU/EØS).

Pernille

Legg inn av Pernille »

fazz skrev: man jul 04, 2022 10:25 am
Pernille skrev: man jul 04, 2022 10:23 am Det TS spør om er vel om man får en "norsk" IP-adresse hvis man bruker en mobiltelefon registrert med et SIM-kort fra en norsk mobil-leverandør som et AP.

Svaret på det er: Ja, det får du. Sannsynligvis. Så nei, det er ikke veldig sannsynlig at arbeidsgiver finner ut at du er i utlandet (for å være på den sikre siden, bruk evt. whatismyip.com før du logger inn på jobben).
IP adressene følger ikke SIM kortet, men leverandøren, og når du er i utlandet så kobler du deg garantert til en annen lokal leverandør med sine lokale IP adresser siden norske leverandører svært sjelden har infrastruktur i utlandet.
Jeg vet det, men jeg får alltid en norsk IP adresse (geolokalisert til Norge) når jeg bruker mobilen som AP i Europa (mest i Frankrike). Om det det slik for alle leverandører og alle land vet jeg ikke.

TWU

Legg inn av TWU »

Bjørka skrev: man jul 04, 2022 10:26 am
"Hovedregelen i trygdeavtalene er at du er omfattet av trygdeordningen i det landet der du utfører arbeidet. Arbeid utført på hjemmekontor i utlandet blir også regnet som arbeid utført i utlandet, selv om du er ansatt hos norsk arbeidsgiver. Det vil normalt bety at medlemskapet i folketrygden opphører."

Den setningen der fra nav.no vet jeg en del arbeidsgivere har tolket veldig strengt, og det er i alle fall forbudt med hjemmekontor i utlandet hos oss (så lenge det ikke er jobbreise). Riktignok har de moderert seg litt til at det å sjekke mail på ferie e.l. er innafor, men oppfordrer til å la være av sikkerhetsårsaker (særlig utenfor EU/EØS).
Men hvor lenge er hensikten å jobbe i utlandet da? Er det ikke et år man må være utenlands før medlemskapet opphører?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Bjørka skrev: man jul 04, 2022 10:26 am
Rainmaker skrev: man jul 04, 2022 10:13 am
Ljot skrev: man jul 04, 2022 10:08 am De arbeidsgiverene jeg har erfaring med vil finne ut om man forsøker å logge seg inn fra utlandet eller via VPN. Men jeg har aldri opplevd problemer i så måte, det har vært korte perioder i forbindelse med ferie/weekendreiser. Skal man slå opp teltet utenlands lenge bør man nok avklare det med arbeidsgiver på forhånd.
De aller fleste arbeidsgivere har null problemer med hvor man logger seg på. Og dersom man har innvilget hjemmekontor, så spiller det jo null rolle hvor man er, sånn i utgangspunktet. Tidsforskjeller er kanskje det største problemet for noen typer jobb, men selv der er mange arbeidsgivere fleksible.

Det er derfor jeg kom med oppfølgingsspørsmålet om hvorfor det skulle være et problem. Det fremstår litt som at vedkommende ønsker å gjøre noe som de har fått beskjed om å at ikke er lov, og da er det generelt sett en dårlig ide å gjøre det.
"Hovedregelen i trygdeavtalene er at du er omfattet av trygdeordningen i det landet der du utfører arbeidet. Arbeid utført på hjemmekontor i utlandet blir også regnet som arbeid utført i utlandet, selv om du er ansatt hos norsk arbeidsgiver. Det vil normalt bety at medlemskapet i folketrygden opphører."

Den setningen der fra nav.no vet jeg en del arbeidsgivere har tolket veldig strengt, og det er i alle fall forbudt med hjemmekontor i utlandet hos oss (så lenge det ikke er jobbreise). Riktignok har de moderert seg litt til at det å sjekke mail på ferie e.l. er innafor, men oppfordrer til å la være av sikkerhetsårsaker (særlig utenfor EU/EØS).
Den bestemmelsen har i hvertfall blitt tolket som "fast plassert hjemmekontor i utlandet" hos oss, altså ikke i de periodene man er innvilget midlertidig hjemmekontor. F.eks en periode hvor man må være hjemme i et annet land for å ta seg av foreldre, følger partner på et midlertidig oppdrag eller liknende.

Det er som du nevner skatte/trygdemessige utfordringer dersom man har fast "hjemmekontor" eller "remote work".

Så er det f.eks sikkerhetskrav til hvilke nett man kan/bør bruke f.eks.

Bjørka

Legg inn av Bjørka »

Hos oss har den blitt tolket veldig strengt, muligens for at de skal slippe å bruke tid på å vurdere hvert enkelt tilfelle. Men det ble ikke så veldig godt mottatt, nettopp på grunn av sånne ting som du sier. Vet jo ikke hva som er tilfellet for spørsmålsstiller her, men kan jo være noe lignende.

Staten
Innlegg: 47

Legg inn av Staten »

Takk for alle svar!

Ja, min arbeidsgiver tillater ikke at man jobber utenlands. Så jeg har fulgt dette hele veien. Jeg bare synes det er litt rart, kolleger har hjemmekontor på hytta hele tiden, gjerne sammen med barn og foreldre og svigerforeldre osv. Vil tror det går utover jobben.
Jeg har ikke tilgang til hytte i Norge, men liker å reise, og ville hatt mulighet til å jobbe helt alene i en leilighet i EØS-området. Det ville ikke være aktuelt mer enn et par dager i måneden tenker jeg.
Jeg er en lovlydig person, så vil ikke gjøre dette, men jeg var likevel nysgjerrig på mulighetene.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Staten skrev: man jul 04, 2022 11:13 am Jeg er en lovlydig person, så vil ikke gjøre dette, men jeg var likevel nysgjerrig på mulighetene.
Du er Staten. Da har du lov...

tokk

Legg inn av tokk »

Staten skrev: man jul 04, 2022 11:13 am Takk for alle svar!

Ja, min arbeidsgiver tillater ikke at man jobber utenlands. Så jeg har fulgt dette hele veien. Jeg bare synes det er litt rart, kolleger har hjemmekontor på hytta hele tiden, gjerne sammen med barn og foreldre og svigerforeldre osv. Vil tror det går utover jobben.
Jeg har ikke tilgang til hytte i Norge, men liker å reise, og ville hatt mulighet til å jobbe helt alene i en leilighet i EØS-området. Det ville ikke være aktuelt mer enn et par dager i måneden tenker jeg.
Jeg er en lovlydig person, så vil ikke gjøre dette, men jeg var likevel nysgjerrig på mulighetene.
Ser poenget ditt, kjedelig det ikke skal være like lett å jobbet på samme måte i utlandet. Om man eks hadde hatt en leilighet der.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Data & Internett Generelt»