Hva skjer i Nederland?

Svar
KongOlav2

Re: Hva skjer i Nederland?

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: fre aug 12, 2022 11:27 am Dette handler ikke om dyrevelferd. Det handler om utslipp. Fra dyr.

Og nei, det går ikke an å innføre regler for at hver ku skal slippe ut mindre. Skal en få ned utslippene da, så må en kutte antall kyr. Og heller importere kjøttet.
Denne saken kanskje, men nå snakker jeg om landbruk generelt. Og også det du skrev om økologisk. Selv om de faktisk hadde klart å kutte utslippene uten å kutte i antall dyr, har landbruket, ikke nødvendigvis i Norge men internasjonalt, et arealproblem. Og det lar seg ikke løse spesielt enkelt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Queenie skrev: fre aug 12, 2022 11:31 am Den beste måten å hindre nitrogenavrenning er vekselskifte og hyppig bruk av fangvekster. De enorme områdene med monokulturer i Nederland er svært tærende på jordsmonnet.
Det nye lovverket vil gå mest utover bønder som driver med storfe, særlig de som driver med melkeproduksjon.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: fre aug 12, 2022 11:36 am Denne saken kanskje, men nå snakker jeg om landbruk generelt. Og også det du skrev om økologisk. Selv om de faktisk hadde klart å kutte utslippene uten å kutte i antall dyr, har landbruket, ikke nødvendigvis i Norge men internasjonalt, et arealproblem. Og det lar seg ikke løse spesielt enkelt.
Vel, nå er det "denne saken" vi diskuterer her i tråden.

Det å kutte ned på melk og kjøttproduksjonen i Nederland fører kun til mindre eksport/mer import, ikke redusert forbruk. En flytter produksjonen og "forurensingen" en annen plass.

Queenie

Legg inn av Queenie »

newsflash skrev: fre aug 12, 2022 11:36 am
Queenie skrev: fre aug 12, 2022 11:31 am Den beste måten å hindre nitrogenavrenning er vekselskifte og hyppig bruk av fangvekster. De enorme områdene med monokulturer i Nederland er svært tærende på jordsmonnet.
Det nye lovverket vil gå mest utover bønder som driver med storfe, særlig de som driver med melkeproduksjon.
Jeg skjønner ikke hvordan man kan ha en tilnærming til livet hvor man tror alt er konstant og en fordømt rettighet, jeg er verken miljø-, klima- eller fanatisk dyreverner/forkjemper, men en industri som beviselig tapper jorda for dens ressurser og fremtidig dyrkbarhet samt dårlig dyrevelferd er da ingenting å juble for? Landbruket i Nederland er verdens mest teknologiske og også mest effektive - til syvende og sist går det utover noen, i dette tilfellet jordsmonn og dyr. Verden og jordsmonn kan ikke tappes slik vi har gjort i noen tiår nå, da tar menneskeheten sakte, men sikkert selvmord.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»