FC Barcelona - Klubbtråd

Svar
Bustyvel

Re: FC Barcelona - Klubbtråd

Legg inn av Bustyvel »

Bølgenisse skrev: ons aug 03, 2022 8:02 am Er dere så sikre på at det som frigis av en ekstra midtstopper kun skal tilegnes mer offensive backer? Aka en mann mindre på midten? Jeg ser også for meg at man kan trekke begge disse to vingbackene mer sentralt inn i banen og at de dermed vil operere som en slags hybrid mellom backer og midtbanespillere i en slags 3-3-3-1 formasjon. Dette tror jeg også er grunnen til at man forlenget med en såpass begrenset spiller som Roberto, nemlig at selve profilen hans er som skreddersydd til en slik rolle. Det har vært en del snakk om Alonso og Azpi i sommer, men det har foreløpig ikke kommet noen backer. Jeg mistenker at noe av grunnen kan være at man tidvis vil kunne unnlate bruke rene backer i tradisjonell forstand.q

Bare for å illustrere tanken, navnene her er kun for å illustrere poenget.

-----------------Mats-----------------
-----Kounde-Araujo-Pique---
----Gavi------Busq------Alba---
Dembele---Pedri-----Ansu--
-----------------Lewa---------------

Uansett hva tanken til Xavi er så har han nå en tropp som gir en enorm fleksibilitet med tanke på bruk av ulike formasjoner.

Jeg tror mye av nøkkelen denne sesongen i ligaen blir å få en god start. Med så mange nye spillere og med eventuelle nye formasjoner, konstillasjoner etc som skal samspilles, så er det fort gjort å gå på noen poengtap i starten. Oppsettet med spillertropp og trener skal i seg selv være såpass sterkt at jeg tror man blir svært vanskelige å stoppe når man først har fått samkjørt seg og fått i gang momentumet.
På ingen måte. Tanken har slått meg. Lekte litt med noe slikt i går;
Bilde

Da uten Alba, men med de Jong. Det blir jo ekstremt smalt, særlig om ikke man har vinger som strekker bredt heller.

Bustyvel

Legg inn av Bustyvel »

The Athletic la i dag ut en ganske omfattende artikkel som beskriver litt om den økonomiske situasjonen til Barcelona. Anbefalt lesning.

https://theathletic.com/3468740/2022/08 ... es-crisis/

Et lite utdrag;

"Last August, Laporta gave a press conference in which he revealed a debt of €1.35billion (£1.13bn, $1.38bn) before outlining how the club’s salary obligations accounted for 103 per cent of income (even after Lionel Messi had left the club as a free agent after his deal expired) and said that the club’s net worth stood at minus €451million.

A loan worth €80million had been taken out to cover player wages earlier in the calendar year. Another line of credit worth €550million had been required from Goldman Sachs to restructure the club’s debts.

Long-serving defender Gerard Pique accepted a wage cut last summer so that Barcelona could actually register new signings Eric Garcia and Memphis Depay.

The club’s chief executive Ferran Reverter — who has since departed amid disagreements with Laporta — said that an audit of the club’s finances revealed Barcelona to be “technically bankrupt” and added they would have been “dissolved” if they had been a PLC (Public Limited Company).

Reverter has not been replaced, with Laporta simply expanding his portfolio."

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Bølgenisse skrev: ons aug 03, 2022 8:02 am Er dere så sikre på at det som frigis av en ekstra midtstopper kun skal tilegnes mer offensive backer? Aka en mann mindre på midten?
Jeg tenker personlig ikke det. Dette med "fast" formasjon er bare tall på et ark etter min mening den dag idag. Hvordan folk er stilt opp i forhold til hverandre forandres kontinuerlig ut ifra hvor på banen ballen er, hvem som har ballen og liknende.

Jeg vil jo som sagt argumentere for at Barcelona spilte med 3 bak i store deler av kamper selv under glansdagene, men da ble det Busquets som droppet ned mot forsvarsleddet for å gjøre denne jobben, og hvis jeg kan velge så vil jeg heller ha en type som Koundé her enn Busquets. Det lar Busquets (eller kanskje FDJ) få være mer del av midtbanen høyere i banen - som styrker Barcelona i sitt oppbyggende spill - samtidig som Barcelona blir styrket defensivt gjennom at Koundé er bedre på å stoppe hurtige overganger enn det Busquets noen gang var.

Koundé (i Sevilla) minner jo meg til tider om hvordan Johan Cruijff spilte stopper, altså veldig totalfotball, og en kar som kan ta med seg ballen fra forsvarsleddet og drible seg forbi midtbanen til motstander for å være med fremover. Deilig spiller.

Det at Alba og Dembélé er de eneste i laget som opererer som breddeholdere vil jeg jo videre argumentere for at gjør at det blir flere spillere sentralt i banen enn i en 4-3-3. Selv om Messi og Henry/Pedro/Neymar aldri egentlig holdt bredden der fremme, men heller kunne sies å operere som vide spisser, så det argumentet faller jo litt bort i Barcelona. I Atlético derimot så har det jo blitt færre spillere på kantene etter at man gikk fra 4-4-2 til 3-5-2.

Hvis de som spiller en kamp er denne gjengen:

Ter Stegen
Araujo - Koundé - Christensen - Alba
Gavi - FDJ - Pedri
Dembélé - Lewa - Ansu Fati

Så blir det jo ikke færre karer på sentral midtbane bare fordi Dembélé legger seg noe lenger ut mot kanten enn Ansu Fati og Alba går opp på siden av Pedri - som jo da vil være en skjev 3-5-2 eller en skjev 3-4-3.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Hvorfor i helvete har Barca lyst på Marcos Alonso? Blir nesten personlig fornærmet av tanken.

guru

Legg inn av guru »


Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

guru skrev: lør aug 06, 2022 1:01 am
Alt ordner seg nok for store Barca. Bare å peise på videre med kjøpefesten.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jaauda skrev: tor jul 28, 2022 1:07 pm Noen som vet noe mer om Sixth Street som har kjøpt disse rettighetene? Amerikansk fondsselskap? Hvem eier dette?

Hadde også vært interessant å vite hvor stor innflytelse fondet evt har fått. Vil klubben kunne driftes helt uavhengig fremover, eller vil fondet ønske innflytelse for å maksimere inntektene de har kjøpt?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sixth_Street_Partners

Sixth Street Specialty Lending, som tydeligvis er en arm i systemet er notert på NYSE, altså børsnotert med mange eiere og hvor aksjene omsettes lett. Siden det ikke står noe om resten av systemet, antar jeg at det er privat eid. Mest sannsynlig av ansatte og andre institusjonelle investeringsfirmaer.

Ganske heftig system, når de eier store poster i Spotify og AirBnB.

Amerikanske institusjonelle investorer, er den reneste formen for kapitalister man finner. De investerer i praksis aldri uten veldig stramme avtaler som gir dem maksimal innflytelse. Så jeg vil bli ekstremt overrasket hvis de ikke har en lang og stram avtale, som sikrer dem det.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Noen som vet om det er noe sannhet i disse ryktene? Hvis ja så er det jo helt sjukehus

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Wellé skrev: man aug 08, 2022 12:42 pm Noen som vet om det er noe sannhet i disse ryktene? Hvis ja så er det jo helt sjukehus
Leste om det selv isted. Dette er jo dønn regnskapskrumspring for å få større fleksibilitet ifm nasjonale FFP-reglene. Om det stemmer at Laporte har gjort dette uten å sjekke med ligaen om det er spiselig, så blir jeg nesten sjokkert.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Dette prosjektet som Xavi har fått ansvaret for, og den tilliten han har blitt gitt av Laporta, gjør at jeg føler at det her er inngått en avtale hvor Xavi er bundet til klubben i laaang tid, og hvor Laporta ikke risikerer en situasjon som den Rosell var i da Pep Guardiola plutselig ga seg.

Det er et massivt risiko-prosjekt som kan bli gull eller gråstein, og som på mange måter avhenger av at Xavi både skaper et storlag som jevnt over er topp 3 i verden (noe jeg tror han potensielt kan gjøre med den tilliten og midlene han får) samt blir i klubben i mange, mange år.

Det tok ham halvannet år før han endelig fikk stabilisert Al-Sadd som en virkelig dominerende faktor i Qatar og midtøsten. Jeg tror ikke han har like "god" tid denne gang. Her må det nok bli suksess fra og med denne sesongen. Noe jeg spår at det blir.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Altså, hva er det vi driver med her? Noen i klubben må jo ta grep.


Jack

Legg inn av Jack »

Mes Que Un Club.

Verdens verste fans. Håper Barca går konkurs.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Møkkafans ja. Hvorfor skal FDJ betale lønna til Lewa, og alle de andre overprisede spillerne Barca ikke har råd til men likevel kjøper?
Og unnskyld meg, men har de forlenga kontrakten med Dembele nå i sommer? Superflopp som er lagd av glass, HAN skal de beholde.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Og de slipper alltid unna..

Gullhår.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Barcelona er ute etter Bernardo Silva nå. Pengene hentes inn ved salg av enten Depay eller Aubameyang. Og lønna til FdJ selvsagt.

Sonny20

Legg inn av Sonny20 »

Det Barcelona holder på med her nå er rett og slett skandaløst. Snakk om å kjøre ryktet sitt i grøfta. Hele verden ler/gråter av fremgangsmåtene her. Bøllevirksomheten ovenfor spillere man har signerte avtaler med er rett og slett skammelig. Man forsøker jo indirekte å pushe opinionen blant fans og media til å presse spillere til å gi fra seg skyldt lønn slik at de kan fortsette kjøpsfesten sin. Det som skjedde med De Jong her er jo nettopp det ledelsen ønsker. Å gjøre presset så stort mot spillerne de vil kvitte seg med at det rett og slett gir etter. Kvalmt. At ingen av fotballmyndighetene kommer på banen her er også skandaløst.

Nå har det også nylig kommet rapporter om at Kessie og Christensen vurderer å forlate gratis, iom de enda ikke har blitt registrert. For et sirkus!

TheTreble

Legg inn av TheTreble »

Kvalmende klubbdrift av Barcelona, og dette kommer fra en United-supporter som på ingen måter har noen grunn til å være høy i hatten. Seriestart til helgen og flere av spillerne de har hentet i sommer er ikke engang blitt registrert for spill pga. den kaotiske økonomiske situasjonen? Likevel fortsetter klubben med å snakke høyt om kjøp av ENDA FLERE spillere, deriblant Messi neste sommer. Tragikomisk.

Er det en klubb jeg håper mislykkes fatalt i den kommende sesongen, så er det Barcelona.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Kounde er den eneste nye spilleren som ikke er registrert enda. Bare så det er sagt.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Koundé og Alonso blir registrert når Depay eller Auba blir solgt.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Det bare ordna seg plutselig ja, rart det der.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 8:59 am Det bare ordna seg plutselig ja, rart det der.
Det ordna seg ja, men så fryktelig rart var det egentlig ikke. Barcelona solgte ytterligere 24,5% av Barca Studios i går for €100m.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 8:59 am Det bare ordna seg plutselig ja, rart det der.
Tenkte du ærlig talt at Barcelona kjøpte alle disse spillerne uten å ha en plan i forhold til registrering?

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

peraleks skrev: lør aug 13, 2022 2:03 pm
Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 8:59 am Det bare ordna seg plutselig ja, rart det der.
Tenkte du ærlig talt at Barcelona kjøpte alle disse spillerne uten å ha en plan i forhold til registrering?
Plan som innebærer at spillerne som allerede er der under kontrakt skal betale lønna til de nye stjernene de ikke har råd til? Nei, den planen så jeg ikke for meg du.
Måten Barca har holdt på overfor spillere som Braithwaite og FDJ er en skam.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 3:18 pm
peraleks skrev: lør aug 13, 2022 2:03 pm
Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 8:59 am Det bare ordna seg plutselig ja, rart det der.
Tenkte du ærlig talt at Barcelona kjøpte alle disse spillerne uten å ha en plan i forhold til registrering?
Plan som innebærer at spillerne som allerede er der under kontrakt skal betale lønna til de nye stjernene de ikke har råd til? Nei, den planen så jeg ikke for meg du.
Måten Barca har holdt på overfor spillere som Braithwaite og FDJ er en skam.
Har du en kilde til påstanden om at spillerne til Barcelona er de som må betale lønnen til nye spillere?

Men ja, helt enig at den responsen som Braithwaite fikk av fansen var forkastelig. Dette synes jeg at er en uting som vi ser alt for ofte fra fans i mange klubber. Hvor de regelrett blir sinte på spillere som velger å ikke forlate klubben, og som respekterer den kontrakten de har fått.
Også enig i at den mediekampanjen som ble kjørt mot FDJ på slutten av sesongen i år (og som det er sannsynlig at har blitt fremmet av krefter innad i klubben for at fans skal akseptere et salg) er veldig usmakelig. Dette er en strategi jeg føler at Barcelona har benyttet seg av alt for mye de senere årene. Eksempelvis så var det jo mange skriverier om hvor fantastisk Bartomeu var fra "lojale" journalister i katalansk presse når det var valgkamp.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Jolla skrev: lør aug 13, 2022 7:54 pm
Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 3:18 pm
peraleks skrev: lør aug 13, 2022 2:03 pm

Tenkte du ærlig talt at Barcelona kjøpte alle disse spillerne uten å ha en plan i forhold til registrering?
Plan som innebærer at spillerne som allerede er der under kontrakt skal betale lønna til de nye stjernene de ikke har råd til? Nei, den planen så jeg ikke for meg du.
Måten Barca har holdt på overfor spillere som Braithwaite og FDJ er en skam.
Har du en kilde til påstanden om at spillerne til Barcelona er de som må betale lønnen til nye spillere?
Det er da i praksis det som skjer ved å endre kontraktene til det dårligere enn hva de var i utgangspunktet.
At Barca har brukt penger som drita fulle sjømenn ved å gi generøse kontrakter skal da ikke de som har fått disse generøse kontraktene straffes for.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 7:59 pm
Jolla skrev: lør aug 13, 2022 7:54 pm
Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 3:18 pm

Plan som innebærer at spillerne som allerede er der under kontrakt skal betale lønna til de nye stjernene de ikke har råd til? Nei, den planen så jeg ikke for meg du.
Måten Barca har holdt på overfor spillere som Braithwaite og FDJ er en skam.
Har du en kilde til påstanden om at spillerne til Barcelona er de som må betale lønnen til nye spillere?
Det er da i praksis det som skjer ved å endre kontraktene til det dårligere enn hva de var i utgangspunktet.
At Barca har brukt penger som drita fulle sjømenn ved å gi generøse kontrakter skal da ikke de som har fått disse generøse kontraktene straffes for.
Det var FDJ og Barcelona (representert av Bartomeu sitt styre(?)) som ble enige om en reforhandling/restrukturering av kontrakten hans. Dette er ikke en klubb som bare har endret kontraktene slik at de ble dårligere.

Enig i at spillere ikke bør bli straffet for å få generøse kontrakter. Jeg er også enig med de spillerne som valgte å ta lønnskutt når Covid og lønnstaket forårsaket at Barcelona havnet i store problemer (som jeg lenge har varslet at kan skje med hele toppfotballen.)

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Jolla skrev: lør aug 13, 2022 8:15 pm
Rensenbrink82 skrev: lør aug 13, 2022 7:59 pm
Jolla skrev: lør aug 13, 2022 7:54 pm

Har du en kilde til påstanden om at spillerne til Barcelona er de som må betale lønnen til nye spillere?
Det er da i praksis det som skjer ved å endre kontraktene til det dårligere enn hva de var i utgangspunktet.
At Barca har brukt penger som drita fulle sjømenn ved å gi generøse kontrakter skal da ikke de som har fått disse generøse kontraktene straffes for.
Det var FDJ og Barcelona (representert av Bartomeu sitt styre(?)) som ble enige om en reforhandling/restrukturering av kontrakten hans. Dette er ikke en klubb som bare har endret kontraktene slik at de ble dårligere.

Enig i at spillere ikke bør bli straffet for å få generøse kontrakter. Jeg er også enig med de spillerne som valgte å ta lønnskutt når Covid og lønnstaket forårsaket at Barcelona havnet i store problemer (som jeg lenge har varslet at kan skje med hele toppfotballen.)
Er nok mer enn Covid og lønnstak som har skakkjørt Barca. Men det spiller liten rolle hvor skakkjørt det er, de har jo hatt en kjøpefest uten like uansett det siste året.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

Laget: ter Stegen, Araujo, Eric, Christensen, Alba, Busquets, Gavi, Pedri, Dembele, Lewandowski og Raphinha

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Bølgenisse skrev: lør aug 13, 2022 8:25 pm Laget: ter Stegen, Araujo, Eric, Christensen, Alba, Busquets, Gavi, Pedri, Dembele, Lewandowski og Raphinha
Så det ble som vi spekulerte (muligens), med Raphinha som mer spiss og Dembélé mer som kant i en 3-5-2 eller 3-4-3 (alt ettersom hva du kaller det)

Tall-formasjonen er som alltid egentlig ikke så viktig.

Tipper 5-0.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

Jolla skrev: lør aug 13, 2022 8:31 pm
Bølgenisse skrev: lør aug 13, 2022 8:25 pm Laget: ter Stegen, Araujo, Eric, Christensen, Alba, Busquets, Gavi, Pedri, Dembele, Lewandowski og Raphinha
Så det ble som vi spekulerte (muligens), med Raphinha som mer spiss og Dembélé mer som kant i en 3-5-2 eller 3-4-3 (alt ettersom hva du kaller det)

Tall-formasjonen er som alltid egentlig ikke så viktig.

Tipper 5-0.
Enten det eller bare Araujo på høyrebacken. Det blir spennende å se hva Xavi tenker nå som han i stor grad har fått gjort sine endringer på stallen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»