Norges vei til USA 94. VM kvalik 92-93

Svar
Kjetil-e

Re: Norges vei til USA 94. VM kvalik 92-93

Legg inn av Kjetil-e »

startelver skrev: tor des 16, 2021 4:36 pm Da er det vel IFK Gøteborg ? Var Thorstvedt i klubben da? Eller Mordt.
Per Edmund Mort med IFK i 87 stemmer ja.

startelver

Legg inn av startelver »

Hehe det var en stund siden, har kanskje et svakt minne av det.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

GiPazzini_85 skrev: ons des 15, 2021 10:40 pm
Rensenbrink82 skrev: ons des 15, 2021 9:13 pm
Tja, men seieren hjemme mot England var fullt fortjent. Kampen i Rotterdam er vill, ja. Skulle tro Bergkamp og Co siktet på stolpene.
Halve det engelske laget var vel drita, kapteinen hadde (tror han sa det selv) vært så drita at han pissa seg ut.

De skulle bare til Oslo og hente 3 (2?) poeng.

Husker Gazza var rimelig cocky, "fuck Norway".

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kjetil-e skrev: tor des 16, 2021 10:16 am
startelver skrev: ons des 15, 2021 11:16 pm
Rensenbrink82 skrev: ons des 15, 2021 9:07 pm
Bratseth var vel og regnet som verdens beste forsvarsspiller hvis jeg ikke husker feil.
Mulig det, men hvilken norsk forsvarsspiller var verdens dyreste i sin tid?

startelver

Legg inn av startelver »

Riise?

startelver

Legg inn av startelver »

I sIn tid kan bety så mangt.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

kytec skrev: tor des 16, 2021 4:58 pm Husker Gazza var rimelig cocky, "fuck Norway".
Det var før kampen i London. Thor Eggen hadde audiens på treningsfeltet til engelskmenna, og dyttet en mikrofon opp i ansiktet på Gascoigne, hvorpå gjøgleren kom med denne. Det ble store oppslag i media både i Norge og i England, men alle med litt omløp forsto jo raskt at det ikke var noe annet enn et sedvanlig Gazza-pek. Det var vel Lawrie McMenemy, den tidligere Southampton-manageren, assistent under Turnip, som trakk Gascoigne unna Eggen og sa 'no, no, no', som om han ville unnskylde oppførselen.

startelver

Legg inn av startelver »

mikemodano skrev: fre des 17, 2021 11:04 am
kytec skrev: tor des 16, 2021 4:58 pm Husker Gazza var rimelig cocky, "fuck Norway".
Det var før kampen i London. Thor Eggen hadde audiens på treningsfeltet til engelskmenna, og dyttet en mikrofon opp i ansiktet på Gascoigne, hvorpå gjøgleren kom med denne. Det ble store oppslag i media både i Norge og i England, men alle med litt omløp forsto jo raskt at det ikke var noe annet enn et sedvanlig Gazza-pek. Det var vel Lawrie McMenemy, den tidligere Southampton-manageren, assistent under Turnip, som trakk Gascoigne unna Eggen og sa 'no, no, no', som om han ville unnskylde oppførselen.
Her har vi den berømte videoen.


Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

startelver skrev: fre des 17, 2021 11:34 am Her har vi den berømte videoen.
Det var ikke helt ulikt hva jeg husket. Å ta opp på VHS det man mente kunne være øyeblikk verdt å ha, både av fotballnyheter og ikke minst kamper i sin helhet, var ikke helt uvanlig, og dette klippet så jeg igjen et utall ganger utover på 90-tallet. Godt å se at minnet ikke var helt tilgjort.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »



Sånn ja.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Søndag 19.juni 1994, altså 28 år siden idag, og på samme ukedag altså var det Norge slo Mexico 1-0 i første gruppematch. Husker det som om det var igår, 12 år var jeg den gang og det var ikke engang diskusjon om at jeg ikke skulle få være oppe å se match. Kampen begynte jo kl 22 norsk tid, men fotballgal som jeg var så så klart her gjorde gamlingene unntak og takk for det.
En god match av Norge, men Mexico var tøffe i den ekstreme heten i Washington. God 1.omgang, en liten kollaps i 2.omgang, før innbytter Rekdal gikk på et løp akkurat i rett tid, kom seg igjennom og rulla ballen i mål.
Den enorme sjansen til Mexico på slutten, aldri hadde 12-åringen kjent på slike nerver under fotballmatch før….også endte det med seier. Nå kunne sommerferien, og mange flere kvelder med VM-fotball bare begynne. Sommeren 94 altså, herlige minner, selv om det for Norge kun ble med gruppespillet.

startelver

Legg inn av startelver »

Rensenbrink82 skrev: søn jun 19, 2022 10:12 pm Søndag 19.juni 1994, altså 28 år siden idag, og på samme ukedag altså var det Norge slo Mexico 1-0 i første gruppematch. Husker det som om det var igår, 12 år var jeg den gang og det var ikke engang diskusjon om at jeg ikke skulle få være oppe å se match. Kampen begynte jo kl 22 norsk tid, men fotballgal som jeg var så så klart her gjorde gamlingene unntak og takk for det.
En god match av Norge, men Mexico var tøffe i den ekstreme heten i Washington. God 1.omgang, en liten kollaps i 2.omgang, før innbytter Rekdal gikk på et løp akkurat i rett tid, kom seg igjennom og rulla ballen i mål.
Den enorme sjansen til Mexico på slutten, aldri hadde 12-åringen kjent på slike nerver under fotballmatch før….også endte det med seier. Nå kunne sommerferien, og mange flere kvelder med VM-fotball bare begynne. Sommeren 94 altså, herlige minner, selv om det for Norge kun ble med gruppespillet.
Jeg husker Reka hadde et litt merkelig intervju etter den kampen, husker ikke helt detaljene, var det noe garderobebråk ? Eller så var det noe private greier som skjedde samtidig.

startelver

Legg inn av startelver »

Her er målet


Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

startelver skrev: tor jul 21, 2022 12:44 am
Rensenbrink82 skrev: søn jun 19, 2022 10:12 pm Søndag 19.juni 1994, altså 28 år siden idag, og på samme ukedag altså var det Norge slo Mexico 1-0 i første gruppematch. Husker det som om det var igår, 12 år var jeg den gang og det var ikke engang diskusjon om at jeg ikke skulle få være oppe å se match. Kampen begynte jo kl 22 norsk tid, men fotballgal som jeg var så så klart her gjorde gamlingene unntak og takk for det.
En god match av Norge, men Mexico var tøffe i den ekstreme heten i Washington. God 1.omgang, en liten kollaps i 2.omgang, før innbytter Rekdal gikk på et løp akkurat i rett tid, kom seg igjennom og rulla ballen i mål.
Den enorme sjansen til Mexico på slutten, aldri hadde 12-åringen kjent på slike nerver under fotballmatch før….også endte det med seier. Nå kunne sommerferien, og mange flere kvelder med VM-fotball bare begynne. Sommeren 94 altså, herlige minner, selv om det for Norge kun ble med gruppespillet.
Jeg husker Reka hadde et litt merkelig intervju etter den kampen, husker ikke helt detaljene, var det noe garderobebråk ? Eller så var det noe private greier som skjedde samtidig.
Skjedde mye rundt den tiden. I forkant av VM så ville Drillo prøve Mykland i Rekdalrollen for å se om Norge hadde et alternativ dersom Rekdal av en eller annen grunn ikke var tilgjengelig. Myggen spilte sin livs kamp mot Danmark rett før VM og Rekdal ble vraket i startoppstillingen. Samtidig hadde Rekdal personlige saker på familiefronten da samboeren etter det jeg har fått med meg spontanaborterte på den tiden. Derfor fikk vi en litt merkelig reaksjon fra Rekdal iintervjuene etter kampen. Her er forøvrig en link til historien.
https://www.nettavisen.no/artikkel/sann ... 95-3499006

startelver

Legg inn av startelver »

Takk det var forklaringen ja, både en privat tragedie og laguttak fikk følelsene til å ta overhånd for Rekdal den kvelden.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Italia-matchen. Det var stor optimisme hjemme her husker jeg, inkl meg selv. Vi var så gode nå at vi kunne slå hvem som helst liksom.
Men de norske spillerne må helt klart ha kjent på nervene nå. Italienerne gikk ut i et voldsomt tempo, og veldig direkte rett i strupen på Norge på svære Giants stadium i NY, ca kl 22.30 norsk tid. Selvsagt satt jeg oppe og så på, det var sommerferie i tillegg.
Drillo fryktet nettopp det som skjedde i starten, Sacchi delte mange av de samme tankene om fotball som han selv. Det som dog skuffet mest var hvor lite vi likevel fikk til med en mann mer i store deler av matchen. Italia var desperate og måtte vinne, men vi burde klart mer utover i 2.omgang syns jeg.
Det ble et kjipt 0-1 tap etter Dino Baggios heading, og for å gjøre det enda verre vant Mexico 2-1 over Irland. Verst tenkelige resultat, hadde det bare blitt 2-0,1-0 eller noe annet, men nei, dette gjorde at vi lå sist i gruppa, fordi Mexico hadde best målforskjell, Italia slår oss på innbyrdes, og Irland slår Italia på innbyrdes. Ganske vanvittig…

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Også Irlandkampen da, ble spilt litt tidligere på kvelden husker jeg. Rundt 18.30 norsk tid, også denne på Giants. Vi MÅTTE vinne, evt spille 2-2,3-3 osv gitt at Italia-Mexico ikke overgikk dette. Var mange måter å gå videre på i denne sinnsykt jevne gruppa.
Husker Sørloth,Erland Johnsen og Rekdal nå var med fra start. Johnsen pga Alfie Hålands (faren til han du vet..😆) to gule kort.
Kampen? Den var helt grusom. Vi fikk ingenting til, iallfall ikke i 1.omgang. Irland hadde full kontroll, og til tider virket det nesten som de ville vinne mer enn oss, selv om de ikke måtte. En stor sjanse i 2.omgang, klabb og babb på en corner ender med et skudd fra Sørloth via en ire som slår oppå tverrligger. Rett før slutt har Irland en stor sjanse med en lobb over Thorstvedt som går såvidt over.
Det ender 0-0, og jeg lurer på, har det fortsatt ikke kommet noen forklaring på hvorfor spillerne utpå banen ikke fikk meldinger fra benken om hvordan det lå an i andre matchen? Kan ikke huske dette, og det er ganske spesielt syns nå jeg.
Husker forøvrig Scheie liksom skulle holde tett, da Italia-Mexico skulle sendes i opptak etterpå for folk som ville bevare spenningen😂. «Lukk ørene nå for nå sier jeg at Italia leder 1-0!!» Kort tid etterpå, «Også….kommer altså meldingen om at Mexico har utlignet.» Scheie ble mer og mer tom og mutt mot slutten,det var spennende, men Norge skapte så lite at man hadde ikke troa lenger, og det kom ikke fler meldinger fra den andre kampen.
Dermed røyk vi ut. Bittert. Likevel, som nevnt tidligere, minnene fra disse kampene den sommern i 94, de er der og det er fortsatt fint og spesielt. Jeg håper vi får oppleve Norge i EM i Tyskland, vi trenger nye opplevelser i sluttspill nå.

startelver

Legg inn av startelver »

Synes denne var ganske artig, alle målene i VM-94 samlet i en video.


TWU

Legg inn av TWU »

startelver skrev: fre aug 12, 2022 11:59 pm Synes denne var ganske artig, alle målene i VM-94 samlet i en video.
Mange langskudd. Må si at forsvarsspill og ikke minst keeperferdigheter har tatt vanvittige steg over de siste 30 årene. Veldig mye rart bakover på disse målene, rart å tenke på at dette skulle være VM-nivå

startelver

Legg inn av startelver »

TWU skrev: lør aug 13, 2022 12:34 am
startelver skrev: fre aug 12, 2022 11:59 pm Synes denne var ganske artig, alle målene i VM-94 samlet i en video.
Mange langskudd. Må si at forsvarsspill og ikke minst keeperferdigheter har tatt vanvittige steg over de siste 30 årene. Veldig mye rart bakover på disse målene, rart å tenke på at dette skulle være VM-nivå
Er også det jeg tenkte på , skikkelig klasse på langskuddene, forsvar og keeper derimot var på steinaldernivå sammenlignet med i dag.
Og Klinsmann, for en herlig spiller. Selv Braut ville vært imponert over scoringene.

jakral

Legg inn av jakral »

TWU skrev: lør aug 13, 2022 12:34 am Mange langskudd. Må si at forsvarsspill og ikke minst keeperferdigheter har tatt vanvittige steg over de siste 30 årene. Veldig mye rart bakover på disse målene, rart å tenke på at dette skulle være VM-nivå
Det sier vel seg selv at hvis man pakker sammen hundre-og-ørten scoringer på tjue minutter i en video, enten det er i 1994 eller i dag, så er det neppe forsvarsspillet som vil imponere mest. Jeg så nettopp målene fra 2018 VM i en liknende video, og der var det mye rart defensivt - ikke minst i selve finalen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: lør aug 13, 2022 8:57 pm
TWU skrev: lør aug 13, 2022 12:34 am Mange langskudd. Må si at forsvarsspill og ikke minst keeperferdigheter har tatt vanvittige steg over de siste 30 årene. Veldig mye rart bakover på disse målene, rart å tenke på at dette skulle være VM-nivå
Det sier vel seg selv at hvis man pakker sammen hundre-og-ørten scoringer på tjue minutter i en video, enten det er i 1994 eller i dag, så er det neppe forsvarsspillet som vil imponere mest. Jeg så nettopp målene fra 2018 VM i en liknende video, og der var det mye rart defensivt - ikke minst i selve finalen.
Ja, jeg kjøper i alle fall ikke at forsvarsspillet har blitt bedre de siste årene. Målvaktene er nok så absolutt mye bedre, som regel fordi de er bedre med ball i beina.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: tor jul 21, 2022 1:12 am Takk det var forklaringen ja, både en privat tragedie og laguttak fikk følelsene til å ta overhånd for Rekdal den kvelden.
Noe slikt: "Et bevis på at Rekdalen ikkje er klar for gamlehjemmet ennå"

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»