Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
MentalM

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av MentalM »


Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: ons aug 17, 2022 3:18 pm Hva tror gutta og jentene her inne om poengfansgten de neste 6 kampene:
Bmouth - Arsenal
Arsenal - Fulham
Arsenal - Aston Villa
Man Utd - Arsenal
Arsenal - Everton
Brentford - Arsenal

Sitter med en uggen følelse av at vi kan klare 16p. Det er som vanlig altfor optimistisk. Jeg tror at hvis man bruker odds eller andre prediksjonsmodeller så vil de predikere et sted mellom 12-14.
Leste dette innlegget slik at jeg predikerte først, og deretter så hva du skrev. Havnet på 12 p. Tror på 7 p på de 3 første og 5 p på de 3 siste. Alt over det vil jeg si er kanonbra. Tar vi 16 p er det vel den sterkeste ligastarten på evigheter.

Men sånn som ManU kampen synes jeg det er ekstremt vanskelig å spå, for de ser virkelig ikke bra ut akkurat nå, men det kan se veldig annerledes ut om noen kamper.

Både ManU og Liverpool skulle vi gjerne ha møtt raskest mulig, for begge de lagene kommer til å være (antakelig vesentlig) bedre senere i sesongen.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: tor aug 18, 2022 8:46 am
Wellé skrev: ons aug 17, 2022 3:18 pm Hva tror gutta og jentene her inne om poengfansgten de neste 6 kampene:
Bmouth - Arsenal
Arsenal - Fulham
Arsenal - Aston Villa
Man Utd - Arsenal
Arsenal - Everton
Brentford - Arsenal

Sitter med en uggen følelse av at vi kan klare 16p. Det er som vanlig altfor optimistisk. Jeg tror at hvis man bruker odds eller andre prediksjonsmodeller så vil de predikere et sted mellom 12-14.
Leste dette innlegget slik at jeg predikerte først, og deretter så hva du skrev. Havnet på 12 p. Tror på 7 p på de 3 første og 5 p på de 3 siste. Alt over det vil jeg si er kanonbra. Tar vi 16 p er det vel den sterkeste ligastarten på evigheter.

Men sånn som ManU kampen synes jeg det er ekstremt vanskelig å spå, for de ser virkelig ikke bra ut akkurat nå, men det kan se veldig annerledes ut om noen kamper.

Både ManU og Liverpool skulle vi gjerne ha møtt raskest mulig, for begge de lagene kommer til å være (antakelig vesentlig) bedre senere i sesongen.
I mine øyne så er 12p minimum det vi MÅ klare for å kunne regnes som en seriøs topp 4-kandidat. Jeg tror fort poengsummen man må opp i kan ligge rundt 76p, og da holder ikke et poengsnitt på 2p/kamp mot enkel motstand. 14p anser jeg som det mest sannsynlige og jeg ville vært fornøyd med. Alt over det er fantastisk.

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Wellé skrev: ons aug 17, 2022 8:21 pm Jeg skjønner jo at sikkert ikke alle disse ryktene er sanne, men når man ser hvem Man Utd visstnok har sett på i sommer så må man jo bare prise seg lykkelig over at Arteta & Edu fungerer så bra sammen som de gjør. De driver visstnok og ser på Aubameyang nå?!? Er det en fyr du vil ha inn i en toxic gruppe hvor man prøver å gjøre en kulturendring, never mind The fact at fyren er 32 år og ikke passer inn i possession-ball som er det EtH er kjent for.

Ender vel med at de får tak i Willian gratis når de har blitt avslått av resten av fotball-Europas has-beens.

Til sammenligning så har rekrutteringen vår de siste par sesongene vært helt enorm per nå. Man kan lett forstå hva Arteta ønsker å gjøre med spillere som Jesus og Zinchenko, og hvordan de skal passe inn i laget. Jeg tar Jesus hver dag i uka, og to ganger på søndag, sammenlignet mot alle spissalternativer som er blitt ryktet til dem.

Jeg er rett og slett overlykkelig at vi er ferdig med den fasen av vår rebuild, hvor vi kaster penger etter over The hill gamle spillere. Praise Jesus
Ja takk Jesus og Mohammed, at det ikke har kommet flere Willian, Luiz, Cech, Mari, Cedric og andre has beens og middelmådigheter, alle med fet lønn og umulig å bli kvitt igjen.
Nyter at United holder på slikt, det betyr at det faktisk ikke kan bli bra med det første.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jeg husker ikke om det er blitt nevnt, men Patino ble byttet ut med det som på bildene så ut som en ganske stygg skade, men hvor han utrolig nok spilte en god stund etter at selve skaden skjedde. Det var et saftig overtråkk så han måtte nok gå av på grunn av hevelsen som kom i løpet av pausen. Tror man fortsatt venter på svar fra tester på hvor alvorlig det er. Han var forøvrig på U21-kampen vår i går. I følge Blackpool-fansen så ser han allerede ut som deres klart beste spiller, så spennende å se om han kan ta steget til førstelaget neste sesong.

En annen av våre unge midtbanespillere som jeg forventer drar på utlån er Azeez. Var visstnok vår soleklart beste i U21-kampen og altfor god for det nivået. Han lykkes ikke League 1 i fjor, så det blir litt spennende å se hva som skjer med han i år. Den eneste grunnen til at jeg ikke kan se ag han er lånt ut allerede er rett og slett at man vurderer han som en potensiell EL- og cupspiller denne sesongen hvis man ikke får inn en ny midtbanespiller som kan spille som DM.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jeg tror kanskje at vi får se en rullering fra forrige kamp mot Bournemouth. Mtp at vi snart begynner et rimelig heseblesende kampprogram med midtukekamper helt frem til runde 16 når VM begynner, så tror jeg det blir viktig å få de flere spillere varme til når denne perioden starter.

Jeg ser for meg at vi enten starter med Tierney eller Tomiyasu på backen. Hvis Tierney starter så er jo det et ganske straight up bytte med Zinchenko. Tror ikke han får startplass på midtbanen hvis det er tilfelle.

Hvis Tomi kommer inn i laget så er det litt mer usikkerhet rundt hvem han erstatter. Personlig ser jeg helst at dette også er et straight up bytte, men kan se for meg at Arteta evt vil ha tryggheten med sine førstevalg fra i fjor på bortebane så tidlig i sesongen.

Jeg heller mot å tro at hvis vi rullerer så er det Zinchenko som mest sannsynlig går ut, og så har man Zinchenko på hjemmebane mot Fulham igjen, med Tomi inn for White.

Beklager litt spamming nå, men når Arsenal er gode så kan jeg bli litt obsessive og da blir det mye Welle i monitor.

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

ulfarne skrev: ons aug 17, 2022 9:33 pm
DennisB skrev: ons aug 17, 2022 4:11 pm Vi husker vel alle at vi satt opp noe tilsvarende i våres, på våre siste kamper for sesongen. Bomma så det grein etter, så vi får satse på litt flere poeng her.

Bmouth - Arsenal 3 poeng
Arsenal - Fulham 3 poeng
Arsenal - Aston Villa 3 poeng
Man Utd - Arsenal 1 poeng
Arsenal - Everton 3 poeng
Brentford - Arsenal 1 poeng

Ulfarne får legge sammen for meg :D
Etter mange timer i telefonkø hos Norsk Regnesentral har jeg kommet frem til følgende resultat:

14
Dette er riktig. 3+3+3+3=12 og 1+1=2. 12+2=14.

Eventuelt 3*4=12, og 1*2=2. 12+2=14. Eller (3*4)+(1*2)=14

Jokkemedkniven

Legg inn av Jokkemedkniven »

Wellé skrev: tor aug 18, 2022 10:15 am Jeg husker ikke om det er blitt nevnt, men Patino ble byttet ut med det som på bildene så ut som en ganske stygg skade, men hvor han utrolig nok spilte en god stund etter at selve skaden skjedde. Det var et saftig overtråkk så han måtte nok gå av på grunn av hevelsen som kom i løpet av pausen. Tror man fortsatt venter på svar fra tester på hvor alvorlig det er. Han var forøvrig på U21-kampen vår i går. I følge Blackpool-fansen så ser han allerede ut som deres klart beste spiller, så spennende å se om han kan ta steget til førstelaget neste sesong.
Av egen erfaring med kraftige overtråkk, så tok det meg 2 uker på å komme meg på beina igjen, men da slapp jeg unna med bare strekte sener. Hvis han har knukket noe i ankelen så regner jeg med at han mest sannsynligvis må operere og da er han nok ute i 2-3 måneder.
Men får satse på at det ikke er alvorlig for han sett meget god ut for Blackpool.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Ingenting er som å lade opp til kamp med litt tall fra Mr positive Orbinho:

PS: tror denne kan erstattes med 2022/23-sesongen neste år.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: tor aug 18, 2022 8:51 am
I mine øyne så er 12p minimum det vi MÅ klare for å kunne regnes som en seriøs topp 4-kandidat. Jeg tror fort poengsummen man må opp i kan ligge rundt 76p, og da holder ikke et poengsnitt på 2p/kamp mot enkel motstand. 14p anser jeg som det mest sannsynlige og jeg ville vært fornøyd med. Alt over det er fantastisk.
Du kan få rett. Men det fordrer at både Chelsea og Tottenham har ganske gode sesonger og at ingen av dem går på lengre formsvikter. Samt at Liverpool ikke får et skademareritt som det de hadde for to sesonger siden.

Sannsynlighetsmessig er det relativt usannsynlig at man må ha så mange poeng for top 4. Jeg tror under 20%, kanskje under 15% også.70-72 p et sted skal normalt sett holde.

Med alt det sagt, så bør vi slå de fleste lag hjemme, bortsett fra City og Liverpool. Og vi bør vinne noen bortekamper. Så 14-16 poeng er innenfor rekkevidde.

Men det var det med feilsteg da. Vi hadde litt for mange av dem forrige sesong. Jeg tror det blir færre denne, men jeg tror fortsatt ikke laget er modent og erfarent nok til å ikke gå på noen smeller. Så jeg ser ikke bort fra at vi går på en skrell i en av de 6 kampene. Får bare håpe at det ikke skjer mot ligaens bunnlag. :lol:

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: tor aug 18, 2022 11:24 am
Wellé skrev: tor aug 18, 2022 8:51 am
I mine øyne så er 12p minimum det vi MÅ klare for å kunne regnes som en seriøs topp 4-kandidat. Jeg tror fort poengsummen man må opp i kan ligge rundt 76p, og da holder ikke et poengsnitt på 2p/kamp mot enkel motstand. 14p anser jeg som det mest sannsynlige og jeg ville vært fornøyd med. Alt over det er fantastisk.
Du kan få rett. Men det fordrer at både Chelsea og Tottenham har ganske gode sesonger og at ingen av dem går på lengre formsvikter. Samt at Liverpool ikke får et skademareritt som det de hadde for to sesonger siden.

Sannsynlighetsmessig er det relativt usannsynlig at man må ha så mange poeng for top 4. Jeg tror under 20%, kanskje under 15% også.70-72 p et sted skal normalt sett holde.

Med alt det sagt, så bør vi slå de fleste lag hjemme, bortsett fra City og Liverpool. Og vi bør vinne noen bortekamper. Så 14-16 poeng er innenfor rekkevidde.

Men det var det med feilsteg da. Vi hadde litt for mange av dem forrige sesong. Jeg tror det blir færre denne, men jeg tror fortsatt ikke laget er modent og erfarent nok til å ikke gå på noen smeller. Så jeg ser ikke bort fra at vi går på en skrell i en av de 6 kampene. Får bare håpe at det ikke skjer mot ligaens bunnlag. :lol:
Ja, det er alltid vanskelig å oddssette noe sånt, men har mer troen på høye poengsummer i år for topp 5 enn det jeg har hatt tidligere år. F.eks i fjor så syns jeg det så ut som Man Utd, Arsenal og Tottenham hadde alle store svakheter, og jeg trodde det før sesongen. Chelsea var en slags bonus der ettersom jeg trodde de skulle være en mer utpreget 3-er enn det de var.

De to tabellprediksjonene som jeg stort sett bruker (538 og Scott Willis) så er det et ganske stort sprik nå i starten av sesongen. 538 (https://projects.fivethirtyeight.com/so ... ier-league) har enda lavere forventede verdier enn deg, mens Scott sin modell ligger nærmere meg (se tweet i bånn). Årsaken til at jeg har stor tro på høye poengsummer er en blanding av at jeg tror topp5 har 5/6 (ingen premie for de som klarer å gjette hvem jeg har den siste :P ) av de klart beste trenerne denne sesongen, noe jeg ikke trodde før sesongen i fjor. Hadde Arteta og Nuno utenfor da. PS: Jeg er fortsatt ikke solgt på Tuchel, men syns det blir feil å ikke inkludere han på toppen der.

I tillegg så mener jeg at spesielt Tottenham og Arsenal har forsterket veldig smart denne sesongen, noe som betyr at jeg igjen tror at begge disse vil ta flere poeng enn sesongen i fjor. Hvor mye Chelsea er forsterket er jeg usikker på. Skjønner meg ikke 100% på hva som skjer der, men stallen deres er fortsatt såpass sterk at jeg vil tro de lander rundt 75p. De er forøvrig det laget jeg tror har størst sjanse for å implodere, sett bortifra om vårt midtbaneanker plutselig skulle forsvinne på mystisk vis ut sesongen.

Etter å ha diskutert dette så tror jeg nok at topp 4 minimum ender på 74p, men at 5.-plassen har potensiale for å være et stykke bak. Tror ikke at 2/3 imploderer (alt under 70p anser jeg som å implodere for disse tre lagene). Et aspekt jeg ikke har tatt hensyn til er selvfølgelig tulle-VM. Hadde helt glemt plutselig at det dukker opp midt i sesongen som gjør at vi spiller to kamper i uken fra å med runde 5(?) frem til VM, for å så gå rett inn igjen i et hektisk juleprogram. Det kan føre til mer skader på topplagene/mer slitasje, som igjen vil kunne redusere kvalitetsforskjellen mellom dem og de svakere lagene.


Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

PerSmertesacker skrev: tor aug 18, 2022 10:41 am
ulfarne skrev: ons aug 17, 2022 9:33 pm
DennisB skrev: ons aug 17, 2022 4:11 pm Vi husker vel alle at vi satt opp noe tilsvarende i våres, på våre siste kamper for sesongen. Bomma så det grein etter, så vi får satse på litt flere poeng her.

Bmouth - Arsenal 3 poeng
Arsenal - Fulham 3 poeng
Arsenal - Aston Villa 3 poeng
Man Utd - Arsenal 1 poeng
Arsenal - Everton 3 poeng
Brentford - Arsenal 1 poeng

Ulfarne får legge sammen for meg :D
Etter mange timer i telefonkø hos Norsk Regnesentral har jeg kommet frem til følgende resultat:

14
Dette er riktig. 3+3+3+3=12 og 1+1=2. 12+2=14.

Eventuelt 3*4=12, og 1*2=2. 12+2=14. Eller (3*4)+(1*2)=14
Virker som om dere begge har glemt å regne med pensjonspoengene til Cédric. @ulfarne

De må da vel kunne godskrives tenker jeg.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: tor aug 18, 2022 11:38 am
De to tabellprediksjonene som jeg stort sett bruker (538 og Scott Willis) så er det et ganske stort sprik nå i starten av sesongen. 538 (https://projects.fivethirtyeight.com/so ... ier-league) har enda lavere forventede verdier enn deg, mens Scott sin modell ligger nærmere meg (se tweet i bånn).
538 sin prediksjon var skummelt lik min egen. Jeg har Manchester City på 87, Liverpool på 78, Chelsea på 73, Tottenham 68, Arsenal på 65, Brighton på 58, Manchester United på 56 og Newcastle på 51.

Men den var før sesongen startet, så jeg må nok justere meg selv på Liverpool og Manchester United som har startet serien med mindre poeng enn jeg hadde estimert.

Edit: Ser at vi er mer uenige i bunn. Der har jeg Bournemouth som klar tabelljumbo med 27 poeng, før det blir et hopp opp til Fulham på 19., Southampton på 18. og Wolves(!) på 17. Jeg spår at N'ham Forest, Leeds og Everton (som jeg har i bolken over) beholder plassen.

Igjen så har vel ting endret seg hvis jeg skulle satt opp en tabell den dag idag. Liker kjøpene til Wolves, og føler at de kommer til å berge plassen (på prediksjonen min så er det veldig likt mellom Southampton og Wolves). Jeg håper personlig at Southampton klarer seg, men samtidig så håper jeg at minst ett opprykkslag klarer seg, og der har jeg mest troen på Forest. Kanskje Leeds rykker ned nå som de ikke har Bielsa?

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

Jolla skrev: tor aug 18, 2022 12:31 pm
Wellé skrev: tor aug 18, 2022 11:38 am
De to tabellprediksjonene som jeg stort sett bruker (538 og Scott Willis) så er det et ganske stort sprik nå i starten av sesongen. 538 (https://projects.fivethirtyeight.com/so ... ier-league) har enda lavere forventede verdier enn deg, mens Scott sin modell ligger nærmere meg (se tweet i bånn).
538 sin prediksjon var skummelt lik min egen. Jeg har Manchester City på 87, Liverpool på 78, Chelsea på 73, Arsenal på 65, Brighton på 58, Manchester United på 56 og Newcastle på 51.

Men den var før sesongen startet, så jeg må nok justere meg selv på Liverpool og Manchester United som har startet serien med mindre poeng enn jeg hadde estimert.

Edit: Ser at vi er mer uenige i bunn. Der har jeg Bournemouth som klar tabelljumbo med 27 poeng, før det blir et hopp opp til Fulham på 19., Southampton på 18. og Wolves(!) på 17. Jeg spår at N'ham Forest, Leeds og Everton (som jeg har i bolken over) beholder plassen.

Igjen så har vel ting endret seg hvis jeg skulle satt opp en tabell den dag idag. Liker kjøpene til Wolves, og føler at de kommer til å berge plassen (på prediksjonen min så er det veldig likt mellom Southampton og Wolves). Jeg håper personlig at Southampton klarer seg, men samtidig så håper jeg at minst ett opprykkslag klarer seg, og der har jeg mest troen på Forest. Kanskje Leeds rykker ned?
Hvorfor tror du City og Arsenal tar færre poeng enn i fjor? Arsenal tok 1,8 poeng pr. kamp ifjor. Hvis prediksjonen din skal være riktig skal vi ta 1,6 poeng per kamp resten av denne sesongen. Fortsetter vi poengfangsten fra i fjor resten av sesongen, ender vi i år på 71 poeng.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

PerSmertesacker skrev: tor aug 18, 2022 12:45 pm
Hvorfor tror du City og Arsenal tar mindre poeng enn i fjor? Arsenal tok 1,8 poeng pr. kamp ifjor. Hvis prediksjonen din skal være riktig skal vi ta 1,6 poeng per kamp resten av denne sesongen. Fortsetter vi poengfangsten fra i fjor resten av sesongen, ender vi i år på 71 poeng.
Fordi det er det excel-arket mitt sier etter at jeg har fylt inn den styrken jeg føler at lagene har offensivt og defensivt. Hvis jeg ser på min tabell kontra den fra ifjor så er det første jeg legger merke til at prediksjonen min regner med at lagene fra 13. plass og til 20. plass kommer til å ta flere poeng enn de 288 poengene de tok ifjor, så det er her poengene til Manchester City og Arsenal (og i enda større grad Liverpool) nok forsvinner.

Skal tas med at dette er beregninger for hvilke xG, xGA og xPTS som klubbene kommer til å havne på. Mest sannsynlig så vil jo enkelte lag overprestere/underprestere i forhold til dette. Det er absolutt mulig at Manchester City ender opp med 100 poeng hvis de har en xPTS på 87.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: tor aug 18, 2022 11:38 am
Enzino skrev: tor aug 18, 2022 11:24 am
Wellé skrev: tor aug 18, 2022 8:51 am
I mine øyne så er 12p minimum det vi MÅ klare for å kunne regnes som en seriøs topp 4-kandidat. Jeg tror fort poengsummen man må opp i kan ligge rundt 76p, og da holder ikke et poengsnitt på 2p/kamp mot enkel motstand. 14p anser jeg som det mest sannsynlige og jeg ville vært fornøyd med. Alt over det er fantastisk.
Du kan få rett. Men det fordrer at både Chelsea og Tottenham har ganske gode sesonger og at ingen av dem går på lengre formsvikter. Samt at Liverpool ikke får et skademareritt som det de hadde for to sesonger siden.

Sannsynlighetsmessig er det relativt usannsynlig at man må ha så mange poeng for top 4. Jeg tror under 20%, kanskje under 15% også.70-72 p et sted skal normalt sett holde.

Med alt det sagt, så bør vi slå de fleste lag hjemme, bortsett fra City og Liverpool. Og vi bør vinne noen bortekamper. Så 14-16 poeng er innenfor rekkevidde.

Men det var det med feilsteg da. Vi hadde litt for mange av dem forrige sesong. Jeg tror det blir færre denne, men jeg tror fortsatt ikke laget er modent og erfarent nok til å ikke gå på noen smeller. Så jeg ser ikke bort fra at vi går på en skrell i en av de 6 kampene. Får bare håpe at det ikke skjer mot ligaens bunnlag. :lol:
Ja, det er alltid vanskelig å oddssette noe sånt, men har mer troen på høye poengsummer i år for topp 5 enn det jeg har hatt tidligere år. F.eks i fjor så syns jeg det så ut som Man Utd, Arsenal og Tottenham hadde alle store svakheter, og jeg trodde det før sesongen. Chelsea var en slags bonus der ettersom jeg trodde de skulle være en mer utpreget 3-er enn det de var.

De to tabellprediksjonene som jeg stort sett bruker (538 og Scott Willis) så er det et ganske stort sprik nå i starten av sesongen. 538 (https://projects.fivethirtyeight.com/so ... ier-league) har enda lavere forventede verdier enn deg, mens Scott sin modell ligger nærmere meg (se tweet i bånn). Årsaken til at jeg har stor tro på høye poengsummer er en blanding av at jeg tror topp5 har 5/6 (ingen premie for de som klarer å gjette hvem jeg har den siste :P ) av de klart beste trenerne denne sesongen, noe jeg ikke trodde før sesongen i fjor. Hadde Arteta og Nuno utenfor da. PS: Jeg er fortsatt ikke solgt på Tuchel, men syns det blir feil å ikke inkludere han på toppen der.

I tillegg så mener jeg at spesielt Tottenham og Arsenal har forsterket veldig smart denne sesongen, noe som betyr at jeg igjen tror at begge disse vil ta flere poeng enn sesongen i fjor. Hvor mye Chelsea er forsterket er jeg usikker på. Skjønner meg ikke 100% på hva som skjer der, men stallen deres er fortsatt såpass sterk at jeg vil tro de lander rundt 75p. De er forøvrig det laget jeg tror har størst sjanse for å implodere, sett bortifra om vårt midtbaneanker plutselig skulle forsvinne på mystisk vis ut sesongen.

Etter å ha diskutert dette så tror jeg nok at topp 4 minimum ender på 74p, men at 5.-plassen har potensiale for å være et stykke bak. Tror ikke at 2/3 imploderer (alt under 70p anser jeg som å implodere for disse tre lagene). Et aspekt jeg ikke har tatt hensyn til er selvfølgelig tulle-VM. Hadde helt glemt plutselig at det dukker opp midt i sesongen som gjør at vi spiller to kamper i uken fra å med runde 5(?) frem til VM, for å så gå rett inn igjen i et hektisk juleprogram. Det kan føre til mer skader på topplagene/mer slitasje, som igjen vil kunne redusere kvalitetsforskjellen mellom dem og de svakere lagene.

Enig i mye her, men kan legge til:
- Chelsea er vanskelig å plassere akkurat nå, akkurat som du skriver. Og i fjor hadde de latterlig mange later winning goals, så fra 88 min og ut i overtiden. Det tror jeg ikke de kan kopiere (joda det er litt skill, men når det blir så mange ganger så er det også litt stang inn), så enten må de bli hakket bedre i kampene, ellers tror jeg de faller i poeng ved sesongslutt.
- Arsenal har fortsatt en ung og ganske uerfaren stall, jeg er ikke helt solgt på Arteta som topp-manager, og jeg tror på noen formsvikter som i fjor - selv om jeg tror det blir færre og kortere
- Tottenham er fortsatt Tottenham, selv om å Conte er en klassemanager, de har forsterket smart, og de har en dødelig duo på topp. Jeg nekter å tro at de ikke også kommer til å rote bort noen poeng.

Ellers: Det er en stor forskjell på å tro at 4. plass får 74 poeng, og å tro at det trengs 74 poeng for å ta 4. plass. Jeg tror minst et av de tre lagene vil levere under pari over 38 kamper, men antakelig ikke 2 av 3 som du selv skriver. Dermed tror jeg fint 4. plassen kan ende på 74-75 poeng pluss, mens det neppe kreves mer enn 71-72 poeng for å komme på 4. plass. For det var det siste jeg skrev i mitt innlegg, og jeg er veldig bevisst på den forskjellen.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: tor aug 18, 2022 12:31 pm

538 sin prediksjon var skummelt lik min egen. Jeg har Manchester City på 87, Liverpool på 78, Chelsea på 73, Tottenham 68, Arsenal på 65, Brighton på 58, Manchester United på 56 og Newcastle på 51.
Alltid greit å få perspektivet til noen som ser ting litt mer utenfra. De fleste Arsenal-fans er nok ganske optimistiske med tanke på forsterkningene som har kommet, pre-season og sesongstarten (da særlig poengene, men til dels også prestasjonene).

Så av nysgjerrighet: hvilken logikk tilsier at PLs yngste lag som har blitt et år eldre, og fått inn vesentlige forsterkninger både offensivt og defensivt (Saliba ser foreløpig ut som 1 million dollar, på tross av et teit baklengs), skal få færre poeng enn forrige sesong?

Jeg spør helt ærlig fordi jeg ikke forstår det. Og fordi jeg synes du veldig ofte har gode analyser generelt.

Vil gjerne ha litt input til å balansere all optimismen i egen leir. Jeg prøver hele tiden å se ting realistisk, og jeg sliter veldig med å se at vi ikke skal score flere mål og poeng enn forrige sesong, og jeg tror også det er høy sannsynlighet for at vi kutter litt i antall baklengs i tillegg. Mitt tips var 5. plass, og jeg tippet vel 71 poeng hvis jeg ikke husker feil (?), så jeg er ikke super-optimist som en del andre fans.

Men 65 poeng etter pengebruken de 2 siste somrene vil jeg betegne som veldig nært en katastrofe-sesong.

Edit: ser modellen Welle linket til sier +19 i målforskjell (mot +13 forrige sesong), men likevel 66p (mot 69p) forrige sesong. Skulle altså tilsi at vi får noen flere store seire. Jeg klarer ikke helt å se logikken. I mitt hode skal 6 flere plussmål (som høres veldig riktig ut for meg) tilsi god sjanse for noe (ikke mye) flere poeng.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Enzino skrev: tor aug 18, 2022 2:44 pm
Så av nysgjerrighet: hvilken logikk tilsier at PLs yngste lag som har blitt et år eldre, og fått inn vesentlige forsterkninger både offensivt og defensivt (Saliba ser foreløpig ut som 1 million dollar, på tross av et teit baklengs), skal få færre poeng enn forrige sesong?

Men 65 poeng etter pengebruken de 2 siste somrene vil jeg betegne som veldig nært en katastrofe-sesong.
Jeg tror egentlig at alle topplagene tar flere poeng enn det prediksjonen min i forhold til underliggende tilsier. Eksempelvis så tok Manchester City 1,12 poeng mer enn xPTS, Liverpool tok 5,44 poeng mer enn xPTS, Chelsea tok 0,62 poeng mer enn xPTS, Tottenham tok 4,91 poeng mer enn xPTS og Arsenal tok 4,24 poeng mer enn xPTS forrige sesong.

Ellers så er det samme svar som jeg ga den storvokste tyskeren - det er dette excel-arket mitt gir meg av poeng etter at jeg har satt opp alle kampene og jeg har vurdert hvor sterke de forskjellige lagene er offensivt og defensivt. Jeg vil igjen si at dette var før sesongen startet, så dere er jo allerede teknisk sett foran skjema. Og igjen så tilsier tallene som jeg tastet inn at det blir en jevnere kamp mellom lagene nedover tabellen, hvor lag som Leicester, Wolves, Brentford, Aston Villa, West Ham, Everton, Leeds, Forest og Crystal Palace alle kommer til å ta poeng fra topplagene (slik som Liverpool har fått erfare. Jeg tror at Liverpool havner over Arsenal, selv om de har droppet poeng allerede.)

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: tor aug 18, 2022 3:04 pm
Enzino skrev: tor aug 18, 2022 2:44 pm
Så av nysgjerrighet: hvilken logikk tilsier at PLs yngste lag som har blitt et år eldre, og fått inn vesentlige forsterkninger både offensivt og defensivt (Saliba ser foreløpig ut som 1 million dollar, på tross av et teit baklengs), skal få færre poeng enn forrige sesong?

Men 65 poeng etter pengebruken de 2 siste somrene vil jeg betegne som veldig nært en katastrofe-sesong.
Jeg tror egentlig at alle topplagene tar flere poeng enn det prediksjonen min i forhold til underliggende tilsier. Eksempelvis så tok Manchester City 1,12 poeng mer enn xPTS, Liverpool tok 5,44 poeng mer enn xPTS, Chelsea tok 0,62 poeng mer enn xPTS, Tottenham tok 4,91 poeng mer enn xPTS og Arsenal tok 4,24 poeng mer enn xPTS forrige sesong.

Ellers så er det samme svar som jeg ga den storvokste tyskeren - det er dette excel-arket mitt gir meg av poeng etter at jeg har satt opp alle kampene og jeg har vurdert hvor sterke de forskjellige lagene er offensivt og defensivt. Jeg vil igjen si at dette var før sesongen startet, så dere er jo allerede teknisk sett foran skjema. Og igjen så tilsier tallene som jeg tastet inn at det blir en jevnere kamp mellom lagene nedover tabellen, hvor lag som Leicester, Wolves, Brentford, Aston Villa, West Ham, Everton, Leeds, Forest og Crystal Palace alle kommer til å ta poeng fra topplagene (slik som Liverpool har fått erfare. Jeg tror at Liverpool havner over Arsenal, selv om de har droppet poeng allerede.)
Hmmm... Jeg blir ikke så mye klokere. Hvis vi overpresterte 4,24 på xPTS, så var jo XPTS rett under 65.

Dette må jo da betyr at du i regnearksmodellen:

- enten mener at Arsenal ikke er sterkere i år enn i fjor
- eller mener at Arsenal er forsterket, men at konkurrentene (alle 19 lagene i snitt) er like mye forsterket

Det første gir liten mening med tanke på kjøpene som er gjort.
Det andre kan gi mening, men likevel sliter jeg med det logisk da Arsenal har brukt mest penger av samtlige klubber i sommer, det er helt tydelig i pre-season og innledning av sesongen av flere av kjøpene er en instant hit, og som tidligere nevnt skal man profittere på å ha den yngste stallen i PL slik at en del av spillerne er i rivende utvikling i riktig retning (hittil er dette aller mest synlig hos G. Martinelli).

Så nei, dette gir ikke logisk mening for meg. La meg si det sånn, jeg hadde gjerne tatt et stort bet (1 til 1) på at Arsenal havner på 66 poeng eller mer. Det ser jeg på som type 80% sannsynlig. Mulig jeg har klubbriller på da, men jeg tror faktisk ikke den vurderingen er så gal.

Ellers registrerer jeg at prediksjonsmodellen(e) har nøyaktig samme lag og rekkefølge på topp 5 som jeg hadde før sesongen (som også skulle tyde på at jeg ikke er helt på bærtur i vurderingen av lagene inklusive mitt eget). Men jeg tror fortsatt ManU klarer 6. plass, selv om jeg er mer usikker på det nå enn jeg var i sommer.

DennisB

Legg inn av DennisB »

PerSmertesacker skrev: tor aug 18, 2022 10:41 am
ulfarne skrev: ons aug 17, 2022 9:33 pm
DennisB skrev: ons aug 17, 2022 4:11 pm Vi husker vel alle at vi satt opp noe tilsvarende i våres, på våre siste kamper for sesongen. Bomma så det grein etter, så vi får satse på litt flere poeng her.

Bmouth - Arsenal 3 poeng
Arsenal - Fulham 3 poeng
Arsenal - Aston Villa 3 poeng
Man Utd - Arsenal 1 poeng
Arsenal - Everton 3 poeng
Brentford - Arsenal 1 poeng

Ulfarne får legge sammen for meg :D
Etter mange timer i telefonkø hos Norsk Regnesentral har jeg kommet frem til følgende resultat:

14
Dette er riktig. 3+3+3+3=12 og 1+1=2. 12+2=14.

Eventuelt 3*4=12, og 1*2=2. 12+2=14. Eller (3*4)+(1*2)=14
Har du tatt høyde for at 1+1 ikke alltid blir 2? Jeg synes det titt og ofte blir 3 i fotball jeg. Eller mer.

Men takk som byr! :D

DennisB

Legg inn av DennisB »

Enzino skrev: tor aug 18, 2022 3:16 pm
Jolla skrev: tor aug 18, 2022 3:04 pm
Enzino skrev: tor aug 18, 2022 2:44 pm
Så av nysgjerrighet: hvilken logikk tilsier at PLs yngste lag som har blitt et år eldre, og fått inn vesentlige forsterkninger både offensivt og defensivt (Saliba ser foreløpig ut som 1 million dollar, på tross av et teit baklengs), skal få færre poeng enn forrige sesong?

Men 65 poeng etter pengebruken de 2 siste somrene vil jeg betegne som veldig nært en katastrofe-sesong.
Jeg tror egentlig at alle topplagene tar flere poeng enn det prediksjonen min i forhold til underliggende tilsier. Eksempelvis så tok Manchester City 1,12 poeng mer enn xPTS, Liverpool tok 5,44 poeng mer enn xPTS, Chelsea tok 0,62 poeng mer enn xPTS, Tottenham tok 4,91 poeng mer enn xPTS og Arsenal tok 4,24 poeng mer enn xPTS forrige sesong.

Ellers så er det samme svar som jeg ga den storvokste tyskeren - det er dette excel-arket mitt gir meg av poeng etter at jeg har satt opp alle kampene og jeg har vurdert hvor sterke de forskjellige lagene er offensivt og defensivt. Jeg vil igjen si at dette var før sesongen startet, så dere er jo allerede teknisk sett foran skjema. Og igjen så tilsier tallene som jeg tastet inn at det blir en jevnere kamp mellom lagene nedover tabellen, hvor lag som Leicester, Wolves, Brentford, Aston Villa, West Ham, Everton, Leeds, Forest og Crystal Palace alle kommer til å ta poeng fra topplagene (slik som Liverpool har fått erfare. Jeg tror at Liverpool havner over Arsenal, selv om de har droppet poeng allerede.)
Hmmm... Jeg blir ikke så mye klokere. Hvis vi overpresterte 4,24 på xPTS, så var jo XPTS rett under 65.

Dette må jo da betyr at du i regnearksmodellen:

- enten mener at Arsenal ikke er sterkere i år enn i fjor
- eller mener at Arsenal er forsterket, men at konkurrentene (alle 19 lagene i snitt) er like mye forsterket

Det første gir liten mening med tanke på kjøpene som er gjort.
Det andre kan gi mening, men likevel sliter jeg med det logisk da Arsenal har brukt mest penger av samtlige klubber i sommer, det er helt tydelig i pre-season og innledning av sesongen av flere av kjøpene er en instant hit, og som tidligere nevnt skal man profittere på å ha den yngste stallen i PL slik at en del av spillerne er i rivende utvikling i riktig retning (hittil er dette aller mest synlig hos G. Martinelli).

Så nei, dette gir ikke logisk mening for meg. La meg si det sånn, jeg hadde gjerne tatt et stort bet (1 til 1) på at Arsenal havner på 66 poeng eller mer. Det ser jeg på som type 80% sannsynlig. Mulig jeg har klubbriller på da, men jeg tror faktisk ikke den vurderingen er så gal.

Ellers registrerer jeg at prediksjonsmodellen(e) har nøyaktig samme lag og rekkefølge på topp 5 som jeg hadde før sesongen (som også skulle tyde på at jeg ikke er helt på bærtur i vurderingen av lagene inklusive mitt eget). Men jeg tror fortsatt ManU klarer 6. plass, selv om jeg er mer usikker på det nå enn jeg var i sommer.
Jeg kan ikke se for meg et scenario der vi tar mindre enn 70 poeng. Det mener jeg ville blitt en gedigen skuffelse, og det vil neppe holde til topp 4.

Jeg tror vi tar rundt 75 poeng, men i mine beste Arsenal-øyeblikk, strekker jeg meg til hele 80 poeng. Fra 70 poeng og oppover, begynner jeg å bli fornøyd med sesongen.

Ja, jeg tror det er reelt med 75 poeng, og det er ikke engang brillene som snakker.

65 poeng forstår jeg ingenting av. Det synes jeg mer viser tipset til en som ikke helt har fulgt med i timen ang. Arsenal det siste året.
Saliba og Jesus alene synes jeg betyr at dette ikke vil skje. Det er to massive oppgraderinger.

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

DennisB skrev: tor aug 18, 2022 4:02 pm
Enzino skrev: tor aug 18, 2022 3:16 pm
Jolla skrev: tor aug 18, 2022 3:04 pm

Jeg tror egentlig at alle topplagene tar flere poeng enn det prediksjonen min i forhold til underliggende tilsier. Eksempelvis så tok Manchester City 1,12 poeng mer enn xPTS, Liverpool tok 5,44 poeng mer enn xPTS, Chelsea tok 0,62 poeng mer enn xPTS, Tottenham tok 4,91 poeng mer enn xPTS og Arsenal tok 4,24 poeng mer enn xPTS forrige sesong.

Ellers så er det samme svar som jeg ga den storvokste tyskeren - det er dette excel-arket mitt gir meg av poeng etter at jeg har satt opp alle kampene og jeg har vurdert hvor sterke de forskjellige lagene er offensivt og defensivt. Jeg vil igjen si at dette var før sesongen startet, så dere er jo allerede teknisk sett foran skjema. Og igjen så tilsier tallene som jeg tastet inn at det blir en jevnere kamp mellom lagene nedover tabellen, hvor lag som Leicester, Wolves, Brentford, Aston Villa, West Ham, Everton, Leeds, Forest og Crystal Palace alle kommer til å ta poeng fra topplagene (slik som Liverpool har fått erfare. Jeg tror at Liverpool havner over Arsenal, selv om de har droppet poeng allerede.)
Hmmm... Jeg blir ikke så mye klokere. Hvis vi overpresterte 4,24 på xPTS, så var jo XPTS rett under 65.

Dette må jo da betyr at du i regnearksmodellen:

- enten mener at Arsenal ikke er sterkere i år enn i fjor
- eller mener at Arsenal er forsterket, men at konkurrentene (alle 19 lagene i snitt) er like mye forsterket

Det første gir liten mening med tanke på kjøpene som er gjort.
Det andre kan gi mening, men likevel sliter jeg med det logisk da Arsenal har brukt mest penger av samtlige klubber i sommer, det er helt tydelig i pre-season og innledning av sesongen av flere av kjøpene er en instant hit, og som tidligere nevnt skal man profittere på å ha den yngste stallen i PL slik at en del av spillerne er i rivende utvikling i riktig retning (hittil er dette aller mest synlig hos G. Martinelli).

Så nei, dette gir ikke logisk mening for meg. La meg si det sånn, jeg hadde gjerne tatt et stort bet (1 til 1) på at Arsenal havner på 66 poeng eller mer. Det ser jeg på som type 80% sannsynlig. Mulig jeg har klubbriller på da, men jeg tror faktisk ikke den vurderingen er så gal.

Ellers registrerer jeg at prediksjonsmodellen(e) har nøyaktig samme lag og rekkefølge på topp 5 som jeg hadde før sesongen (som også skulle tyde på at jeg ikke er helt på bærtur i vurderingen av lagene inklusive mitt eget). Men jeg tror fortsatt ManU klarer 6. plass, selv om jeg er mer usikker på det nå enn jeg var i sommer.
Jeg kan ikke se for meg et scenario der vi tar mindre enn 70 poeng. Det mener jeg ville blitt en gedigen skuffelse, og det vil neppe holde til topp 4.

Jeg tror vi tar rundt 75 poeng, men i mine beste Arsenal-øyeblikk, strekker jeg meg til hele 80 poeng. Fra 70 poeng og oppover, begynner jeg å bli fornøyd med sesongen.

Ja, jeg tror det er reelt med 75 poeng, og det er ikke engang brillene som snakker.

65 poeng forstår jeg ingenting av. Det synes jeg mer viser tipset til en som ikke helt har fulgt med i timen ang. Arsenal det siste året.
Saliba og Jesus alene synes jeg betyr at dette ikke vil skje. Det er to massive oppgraderinger.
Samt alle de unge som ikke hadde en hel sesong under beltet, har det nå.
Verdien av dette, stabilitet, 1 år nærmere peak, bedre drillet i systemet, bedre lagkamerater på banen og på feltet, ekstremt mye større optimisme og støtte fra fansen, samt en hel stall som går på vannet av optimisme og tro på egne ferdigheter, gjør der for meg umulig å tenke meg en dårligere sesong enn i fjor.
Da skal veldig mye gå galt.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Da er jeg ferdig med all or nothing. En sesong av serien litt på det jevne. Jeg syns det er for mye Arteta. Nesten så det kunne hett all or nothing:Mikel. De mest interessante segmentene er på den andre delen av klubbdriften. Interessant å se i garderoben til å begynne med, men etter hvert blir det bare de samme banale pep-talkene, ropene og selvfølgelighetene man finner alle forballgarderober over alt i alle land og på alle nivå.

Men med mindre de har fått restriksjoner på noe, så virker det som samholdet i laget er veldig godt og at spillergruppa står samlet bak manageren sin.

Saka kommer til å bli en verdensstjerne. Han har absolutt alt. Og Rob Holding er en av oss😀

Det absolutte høydepunktet for meg - er som nevnt tidligere - bortegarderoben på Anfield. Verdens største idrettsliga. Garderobe med interiør fra en sliten 60-talls gymsal😂😂😂

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

BigTonyAdams skrev: tor aug 18, 2022 5:08 pm
DennisB skrev: tor aug 18, 2022 4:02 pm
Enzino skrev: tor aug 18, 2022 3:16 pm

Hmmm... Jeg blir ikke så mye klokere. Hvis vi overpresterte 4,24 på xPTS, så var jo XPTS rett under 65.

Dette må jo da betyr at du i regnearksmodellen:

- enten mener at Arsenal ikke er sterkere i år enn i fjor
- eller mener at Arsenal er forsterket, men at konkurrentene (alle 19 lagene i snitt) er like mye forsterket

Det første gir liten mening med tanke på kjøpene som er gjort.
Det andre kan gi mening, men likevel sliter jeg med det logisk da Arsenal har brukt mest penger av samtlige klubber i sommer, det er helt tydelig i pre-season og innledning av sesongen av flere av kjøpene er en instant hit, og som tidligere nevnt skal man profittere på å ha den yngste stallen i PL slik at en del av spillerne er i rivende utvikling i riktig retning (hittil er dette aller mest synlig hos G. Martinelli).

Så nei, dette gir ikke logisk mening for meg. La meg si det sånn, jeg hadde gjerne tatt et stort bet (1 til 1) på at Arsenal havner på 66 poeng eller mer. Det ser jeg på som type 80% sannsynlig. Mulig jeg har klubbriller på da, men jeg tror faktisk ikke den vurderingen er så gal.

Ellers registrerer jeg at prediksjonsmodellen(e) har nøyaktig samme lag og rekkefølge på topp 5 som jeg hadde før sesongen (som også skulle tyde på at jeg ikke er helt på bærtur i vurderingen av lagene inklusive mitt eget). Men jeg tror fortsatt ManU klarer 6. plass, selv om jeg er mer usikker på det nå enn jeg var i sommer.
Jeg kan ikke se for meg et scenario der vi tar mindre enn 70 poeng. Det mener jeg ville blitt en gedigen skuffelse, og det vil neppe holde til topp 4.

Jeg tror vi tar rundt 75 poeng, men i mine beste Arsenal-øyeblikk, strekker jeg meg til hele 80 poeng. Fra 70 poeng og oppover, begynner jeg å bli fornøyd med sesongen.

Ja, jeg tror det er reelt med 75 poeng, og det er ikke engang brillene som snakker.

65 poeng forstår jeg ingenting av. Det synes jeg mer viser tipset til en som ikke helt har fulgt med i timen ang. Arsenal det siste året.
Saliba og Jesus alene synes jeg betyr at dette ikke vil skje. Det er to massive oppgraderinger.
Samt alle de unge som ikke hadde en hel sesong under beltet, har det nå.
Verdien av dette, stabilitet, 1 år nærmere peak, bedre drillet i systemet, bedre lagkamerater på banen og på feltet, ekstremt mye større optimisme og støtte fra fansen, samt en hel stall som går på vannet av optimisme og tro på egne ferdigheter, gjør der for meg umulig å tenke meg en dårligere sesong enn i fjor.
Da skal veldig mye gå galt.
Nå vet ikke jeg hvordan modellen til Jolla er satt opp, men basert på resultatene tipper jeg den fordeler poeng i kampene ikke i rene 3 poengere, eller 1 poengere, men som en desimal. Da vil alltid det svakeste laget ta med seg noe fra kampen, la oss si 0.45 poeng. Man City slår jo Bmouth hjemme, men vil i modellen kanskje få 2,6 poeng. I fotball gis jo ikke poeng sånn, og en sånn modell vil ha en systematisk skjevhet der de svakeste lagene predikeres til flere poeng enn de kommer til å få.

Wellé

Legg inn av Wellé »

PerSmertesacker skrev: tor aug 18, 2022 7:29 pm
BigTonyAdams skrev: tor aug 18, 2022 5:08 pm
DennisB skrev: tor aug 18, 2022 4:02 pm

Jeg kan ikke se for meg et scenario der vi tar mindre enn 70 poeng. Det mener jeg ville blitt en gedigen skuffelse, og det vil neppe holde til topp 4.

Jeg tror vi tar rundt 75 poeng, men i mine beste Arsenal-øyeblikk, strekker jeg meg til hele 80 poeng. Fra 70 poeng og oppover, begynner jeg å bli fornøyd med sesongen.

Ja, jeg tror det er reelt med 75 poeng, og det er ikke engang brillene som snakker.

65 poeng forstår jeg ingenting av. Det synes jeg mer viser tipset til en som ikke helt har fulgt med i timen ang. Arsenal det siste året.
Saliba og Jesus alene synes jeg betyr at dette ikke vil skje. Det er to massive oppgraderinger.
Samt alle de unge som ikke hadde en hel sesong under beltet, har det nå.
Verdien av dette, stabilitet, 1 år nærmere peak, bedre drillet i systemet, bedre lagkamerater på banen og på feltet, ekstremt mye større optimisme og støtte fra fansen, samt en hel stall som går på vannet av optimisme og tro på egne ferdigheter, gjør der for meg umulig å tenke meg en dårligere sesong enn i fjor.
Da skal veldig mye gå galt.
Nå vet ikke jeg hvordan modellen til Jolla er satt opp, men basert på resultatene tipper jeg den fordeler poeng i kampene ikke i rene 3 poengere, eller 1 poengere, men som en desimal. Da vil alltid det svakeste laget ta med seg noe fra kampen, la oss si 0.45 poeng. Man City slår jo Bmouth hjemme, men vil i modellen kanskje få 2,6 poeng. I fotball gis jo ikke poeng sånn, og en sånn modell vil ha en systematisk skjevhet der de svakeste lagene predikeres til flere poeng enn de kommer til å få.
Jeg vil tippe det ja. F.eks mot Bournemouth så predikerer modellen til Scott at vi tar ca 2,4p, noe som selvfølgelig er umulig. Tror ikke det er ofte at modellen hans har hatt oss på 70% sannsynlighet for å vinne på bortebane de siste årene.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

PerSmertesacker skrev: tor aug 18, 2022 7:29 pm
BigTonyAdams skrev: tor aug 18, 2022 5:08 pm
DennisB skrev: tor aug 18, 2022 4:02 pm

Jeg kan ikke se for meg et scenario der vi tar mindre enn 70 poeng. Det mener jeg ville blitt en gedigen skuffelse, og det vil neppe holde til topp 4.

Jeg tror vi tar rundt 75 poeng, men i mine beste Arsenal-øyeblikk, strekker jeg meg til hele 80 poeng. Fra 70 poeng og oppover, begynner jeg å bli fornøyd med sesongen.

Ja, jeg tror det er reelt med 75 poeng, og det er ikke engang brillene som snakker.

65 poeng forstår jeg ingenting av. Det synes jeg mer viser tipset til en som ikke helt har fulgt med i timen ang. Arsenal det siste året.
Saliba og Jesus alene synes jeg betyr at dette ikke vil skje. Det er to massive oppgraderinger.
Samt alle de unge som ikke hadde en hel sesong under beltet, har det nå.
Verdien av dette, stabilitet, 1 år nærmere peak, bedre drillet i systemet, bedre lagkamerater på banen og på feltet, ekstremt mye større optimisme og støtte fra fansen, samt en hel stall som går på vannet av optimisme og tro på egne ferdigheter, gjør der for meg umulig å tenke meg en dårligere sesong enn i fjor.
Da skal veldig mye gå galt.
Nå vet ikke jeg hvordan modellen til Jolla er satt opp, men basert på resultatene tipper jeg den fordeler poeng i kampene ikke i rene 3 poengere, eller 1 poengere, men som en desimal. Da vil alltid det svakeste laget ta med seg noe fra kampen, la oss si 0.45 poeng. Man City slår jo Bmouth hjemme, men vil i modellen kanskje få 2,6 poeng. I fotball gis jo ikke poeng sånn, og en sånn modell vil ha en systematisk skjevhet der de svakeste lagene predikeres til flere poeng enn de kommer til å få.
Det er ikke helt sånn sannsynlighetsregning fungerer.

Gitt at sannsynlighetene er nogen lunde riktig anslått, så vil skrellene komme med riktig frekvens. Det er jo ikke sånn at City slår Bmouth hjemme 1.000 av 1.000 kamper. Det bare kjennes sånn ut.

Men selvsagt hvis sannsynlighetene er feil anslått, så blir forventede poeng som kommer ut av modellen også være feil.

Det er ikke matematikken som svikter, men de som anslår sannsyligheter kan selvsagt bomme.

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

Enzino skrev: tor aug 18, 2022 10:13 pm
PerSmertesacker skrev: tor aug 18, 2022 7:29 pm
BigTonyAdams skrev: tor aug 18, 2022 5:08 pm

Samt alle de unge som ikke hadde en hel sesong under beltet, har det nå.
Verdien av dette, stabilitet, 1 år nærmere peak, bedre drillet i systemet, bedre lagkamerater på banen og på feltet, ekstremt mye større optimisme og støtte fra fansen, samt en hel stall som går på vannet av optimisme og tro på egne ferdigheter, gjør der for meg umulig å tenke meg en dårligere sesong enn i fjor.
Da skal veldig mye gå galt.
Nå vet ikke jeg hvordan modellen til Jolla er satt opp, men basert på resultatene tipper jeg den fordeler poeng i kampene ikke i rene 3 poengere, eller 1 poengere, men som en desimal. Da vil alltid det svakeste laget ta med seg noe fra kampen, la oss si 0.45 poeng. Man City slår jo Bmouth hjemme, men vil i modellen kanskje få 2,6 poeng. I fotball gis jo ikke poeng sånn, og en sånn modell vil ha en systematisk skjevhet der de svakeste lagene predikeres til flere poeng enn de kommer til å få.
Det er ikke helt sånn sannsynlighetsregning fungerer.

Gitt at sannsynlighetene er nogen lunde riktig anslått, så vil skrellene komme med riktig frekvens. Det er jo ikke sånn at City slår Bmouth hjemme 1.000 av 1.000 kamper. Det bare kjennes sånn ut.

Men selvsagt hvis sannsynlighetene er feil anslått, så blir forventede poeng som kommer ut av modellen også være feil.

Det er ikke matematikken som svikter, men de som anslår sannsyligheter kan selvsagt bomme.
Ja, selvfølgelig. Det var idiotisk tenkt av meg. Mente vel egentlig at en modell der topplagene tar mange flere poeng enn modellen predikerer, så er det en systematisk feil i hvordan utfallet spås (men det var ikke det jeg skrev).

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

70 poeng høres fornuftig ut.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jolla skrev: fre aug 19, 2022 1:28 am 70 poeng høres fornuftig ut.
Uff, et poengs forbedring etter å ha traded ut Lacazette med Jesus som førstevalg og oppgradert dekningen i neste samtlige posisjoner. Jeg ville trodd at vi var blitt bedre sammenlignet relativt med ligaen.

VM midt i sesongen er en curveball som kan slå ut på måter som er vanskelig å predikere, men ville følt meg ekstremt trygg på at vi fikk mer poeng enn det hvis det hadde blitt avholdt som normalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Nå skal det sies at fjoråret ikke var normalt for oss. Vi spilte kun 3 uavgjorte kamper av 38, færrest i ligaen, og vårt laveste antallet dette tusenåret.
Men vi hadde tredje flest seire i serien, med 22.

Det betyr at vi klarte å skvise ut 3 poeng i flere kamper som "normalt" ender uavgjort. Og at vi nok tapte flere kamper (13) som "normalt" ender uavgjort. Det var hele 7 lag i fjor som hadde færre tap enn Arsenal.

Vi vil trolig få flere uavgjorte i år, så får man håpe på at de kommer på bekostning av fjorårets tap, og at ikke antall seire synker.
Jeg tror bestemt at vi havner godt under 13 tap denne sesongen.

Hodet sier 22-9-7, og 75 poeng.

Hjertet, 24-8-6, og 80 poeng.

Tror vi havner et sted i mellom.

Eller som BTA ville sagt: 114 poeng til det motsatte er bevist.. :D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»