EM i friidrett 2022

Svar
Skraevadottir

Re: EM i friidrett 2022

Legg inn av Skraevadottir »

janesaj skrev: lør aug 20, 2022 10:43 pm
Skraevadottir skrev: lør aug 20, 2022 10:40 pm Virker ikke som det er sånn fryktelig mye glede på Lillefosses vegne fra Guttormsen-leiren, nei. Sondre refererer til Lillefosse som "han som tar bronsen" og det er ikke noen gratulasjoner å høre, langt derifra.
Ja, det synes jeg faktisk var merkelig. Synes de har hatt en fin tone seg imellom tidligere. La også merke til at Lillefosse var veldig opptatt med å hente flagget i stedet for å gi Guttormsen et klapp på skulderen etter konkurransen der. Mon tro om det kan ha skjedd noe mellom de to leirene i det siste.
Vanskelig å si, men jeg la også merke til at Sondre G ikke klappa eller viste noen form for interesse da Lillefosse gikk over 5.75 (tror jeg det var). Det er klart at vanligvis ville man sett det, og man ville også sett at de kanskje prata i lag etter konkurransen, så det er ytterst spesielt at det ikke virker å være noen form for kontakt der. Så kan vi selvsagt spekulere så mye vi vil uten at vi nødvendigvis kommer noen vei med det. :p

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Er det korthekken Rooth vil satse på på sikt?

Jævlig synd for Karoline og Line Kloster i dette mesterskapet. Her kunne vi hatt både 2 og 3 medaljer på kvinnesiden. Karoline var mest uheldig da, men Kloster var rett og slett svakt. Hun droppet VM, og så presterer hun så langt under pari i EM. Meget skuffende. Hun kunne fint hatt iallfall en bronsemedalje her.

Kyllingrekka

Legg inn av Kyllingrekka »

jakral skrev: lør aug 20, 2022 10:48 pm Første norske stavmedalje i et stort internasjonalt seniormesterskap siden Carl Andersens bronse i OL 1900! Det er twitter-kontoen Friidrett1 som melder dette.
Den gangen holdt det med 3.20 for å knipe bronsen!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Kyllingrekka skrev: lør aug 20, 2022 10:52 pm
jakral skrev: lør aug 20, 2022 10:48 pm Første norske stavmedalje i et stort internasjonalt seniormesterskap siden Carl Andersens bronse i OL 1900! Det er twitter-kontoen Friidrett1 som melder dette.
Den gangen holdt det med 3.20 for å knipe bronsen!
Husk at de sikkert hoppa med bjørkekvist og var iført dress og lakksko på den tida, da.

TWU

Legg inn av TWU »

Skraevadottir skrev: lør aug 20, 2022 10:56 pm
Kyllingrekka skrev: lør aug 20, 2022 10:52 pm
Den gangen holdt det med 3.20 for å knipe bronsen!
Husk at de sikkert hoppa med bjørkekvist og var iført dress og lakksko på den tida, da.
Men seriøst, hva var det de brukte på den tiden? Kvistet furu?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TWU skrev: lør aug 20, 2022 11:00 pm Men seriøst, hva var det de brukte på den tiden? Kvistet furu?
Støpejern!

janesaj

Legg inn av janesaj »

KongOlav2 skrev: lør aug 20, 2022 10:51 pm Er det korthekken Rooth vil satse på på sikt?
Har en følelse av at det er langhekken som er førsteprioritet. Virket iallfall som hun ble litt gira på å kvale inn til EM på den distansen da hun perset der tidligere i sommer, men ga vel kanskje opp da Slettum tok kravet litt senere og fylte opp den norske kvoten der. Tross alt lettere å kvale til korthekken, der den norske bredden er laaangt svakere.

Men er vel enn så lenge ikke noe problem å satse på begge og se hvor utviklingen tar henne lengst før hun kanskje bestemmer seg endelig.

Bolle

Legg inn av Bolle »

Salihovic91 skrev: lør aug 20, 2022 10:45 pm Fint øyeblikk med Christina og Pål da. Jeg kjente noen kutta løk i nærheten ihvertfall
Noen som vet hvorfor Christina var så rørt av denne medaljen? Har hun vært treneren hans tidligere e.l.?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

KongOlav2 skrev: lør aug 20, 2022 11:01 pm
TWU skrev: lør aug 20, 2022 11:00 pm Men seriøst, hva var det de brukte på den tiden? Kvistet furu?
Støpejern!
Kanskje et godt, gammaldags spett? Eller, mer seriøst, bambus?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Puttemans skrev: lør aug 20, 2022 10:03 pm
storpeder skrev: lør aug 20, 2022 10:02 pm Kjekt med medalje. Men burde kanskje ikke gått rett fra 5.75 til 5.85, siden så mange utøvere ligger på omtrentlig 5.80-nivå.
Fullstendig enig. 5,80 skulle vært med i høyningsskjemaet.
Enig der, men ikke siklert det hadde blitt noen større endringer av den grunn da Lillefosses første forsøk på 5.85 trolig var over 5.80.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skraevadottir skrev: lør aug 20, 2022 11:06 pm Kanskje et godt, gammaldags spett? Eller, mer seriøst, bambus?
Kan nok stemme det ja. Så finalene i kveld sammen med fattern på 78 og diskuterte utviklingen i stav. Han sa at de brukte bambus før.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Bolle skrev: lør aug 20, 2022 11:06 pm
Salihovic91 skrev: lør aug 20, 2022 10:45 pm Fint øyeblikk med Christina og Pål da. Jeg kjente noen kutta løk i nærheten ihvertfall
Noen som vet hvorfor Christina var så rørt av denne medaljen? Har hun vært treneren hans tidligere e.l.?
Hun er en ganske emosjonell sjel samt at Pål har mistet sin mor og slitt både med litt skader og litt diverse

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skraevadottir skrev: lør aug 20, 2022 10:40 pm Virker ikke som det er sånn fryktelig mye glede på Lillefosses vegne fra Guttormsen-leiren, nei. Sondre refererer til Lillefosse som "han som tar bronsen" og det er ikke noen gratulasjoner å høre, langt derifra.
Bare vent til lillebror tar steget opp. Han har jo et skikkelig dra-til-tryne, så får vi se om han lever opp til det!

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

3. og 6. plass er vel beste EM-innsats i en teknisk gren siden høyde 1994, da Hoen og Särnblom ble 1 og 4.

storpeder

Legg inn av storpeder »

netrebske skrev: lør aug 20, 2022 11:07 pm
Puttemans skrev: lør aug 20, 2022 10:03 pm
storpeder skrev: lør aug 20, 2022 10:02 pm Kjekt med medalje. Men burde kanskje ikke gått rett fra 5.75 til 5.85, siden så mange utøvere ligger på omtrentlig 5.80-nivå.
Fullstendig enig. 5,80 skulle vært med i høyningsskjemaet.
Enig der, men ikke siklert det hadde blitt noen større endringer av den grunn da Lillefosses første forsøk på 5.85 trolig var over 5.80.
Ja, jeg mente på ingen måte å antyde at det ikke var fortjent. Men det hadde blitt en langt bedre konkurranse om 5.80 hadde vært inkludert.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Skraevadottir skrev: lør aug 20, 2022 11:06 pm
KongOlav2 skrev: lør aug 20, 2022 11:01 pm
TWU skrev: lør aug 20, 2022 11:00 pm Men seriøst, hva var det de brukte på den tiden? Kvistet furu?
Støpejern!
Kanskje et godt, gammaldags spett? Eller, mer seriøst, bambus?
Dem brukte sånne lange staaag :)

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

KongOlav2 skrev: lør aug 20, 2022 11:08 pm
Skraevadottir skrev: lør aug 20, 2022 11:06 pm Kanskje et godt, gammaldags spett? Eller, mer seriøst, bambus?
Kan nok stemme det ja. Så finalene i kveld sammen med fattern på 78 og diskuterte utviklingen i stav. Han sa at de brukte bambus før.
Stavene var vel langt stivere på den tiden. Husker faren min sa at det en gang kom noen japanere som klatret oppover staven og fikk gode resultatet på det, etter den tid ble forbudt å skifte grep i stavsprang.
Norge hadde jo verdens beste i stavsprang i Charles Hoff på tyve og tidlig trettitallet og satte da 7 verdensrekorder, men siden han fikk noen kroner for konkurranser i USA, så ble han ikke tatt ut til OL etter 1924.
Senere NS-medlem hvor han var en sentalidrettspolitiker under krigen og ble dømt til 9 års straffearbeid i landsvikoppgjøret. Hadde nok vært mer kjent og mer omtalt i ettertiden om han hadde vært på den andre siden. Eneste norske verdensrekordholder før Sverre Strandli i 1952.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

netrebske skrev: søn aug 21, 2022 12:25 am Norge hadde jo verdens beste i stavsprang i Charles Hoff på tyve og tidlig trettitallet og satte da 7 verdensrekorder, men siden han fikk noen kroner for konkurranser i USA, så ble han ikke tatt ut til OL etter 1924.
Senere NS-medlem hvor han var en sentalidrettspolitiker under krigen og ble dømt til 9 års straffearbeid i landsvikoppgjøret. Hadde nok vært mer kjent og mer omtalt i ettertiden om han hadde vært på den andre siden. Eneste norske verdensrekordholder før Sverre Strandli i 1952.
Leste litt om Hoff i dag, som "prepping" til kvelden, og det var tydeligvis en kontroversenes mann, også som journalist og redaktør. Men også visjonær: Han skal ha lansert ideen om et tippeselskap som så vel som en idrettshøyskole i statlig regi, ideer som jo senere ble satt ut i livet. Mulig han hadde vært mer kjent om han ikke hadde vært en reinhekla nazist, på den andre siden vet jeg ikke hvor mange som ikke er spesielt interesserte i friidrett som kjenner til Helge Løvland i dag heller, eller for den saks skyld Sverre Strandli (men det er nok heller få).

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

netrebske skrev: søn aug 21, 2022 12:25 am
KongOlav2 skrev: lør aug 20, 2022 11:08 pm
Skraevadottir skrev: lør aug 20, 2022 11:06 pm Kanskje et godt, gammaldags spett? Eller, mer seriøst, bambus?
Kan nok stemme det ja. Så finalene i kveld sammen med fattern på 78 og diskuterte utviklingen i stav. Han sa at de brukte bambus før.
Stavene var vel langt stivere på den tiden. Husker faren min sa at det en gang kom noen japanere som klatret oppover staven og fikk gode resultatet på det, etter den tid ble forbudt å skifte grep i stavsprang.
Norge hadde jo verdens beste i stavsprang i Charles Hoff på tyve og tidlig trettitallet og satte da 7 verdensrekorder, men siden han fikk noen kroner for konkurranser i USA, så ble han ikke tatt ut til OL etter 1924.
Senere NS-medlem hvor han var en sentalidrettspolitiker under krigen og ble dømt til 9 års straffearbeid i landsvikoppgjøret. Hadde nok vært mer kjent og mer omtalt i ettertiden om han hadde vært på den andre siden. Eneste norske verdensrekordholder før Sverre Strandli i 1952.
Charles Hoff har man da hørt om, men at norsk tipping og idrettshøgskolen var hans idé er kanskje hysjet ned.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Helt siden jeg begynte å følge med på friidrett har jeg syntes at stavsprang har vært den mest spektakulære øvelsen der utøverne løper med en lang stav som de planter i bakken- for så å skyte opp over 6 meter opp i lufta der de vrir seg over en list nærmere (og en del ganger) 6 meter over bakken!

«Så moro det hadde vært om vi en gang fikk en nordmann som var god i dette» har jeg tenkt- og med Pål Haugen Lillefosses fantastiske bronse i kveld: Endelig er vi der :D

Endelig har også Norge blitt en stavhopper-nasjon for fullt: og medaljen var sikret før siste konkurrenten også rev seg ut på 5,75: for han var også nordmann 😀

Vi har altså et lag med 3 nordmenn hvor sistemann ble nr.13 i kvaliken og akkurat røk ut før finalen- men hvor vi hadde mer enn nok deltagere til at en av dem altså tok vår første medalje i spyd siden OL i 1900- hele 5 år før Norge fikk sin fulle selvstendighet (!)


Til slutt håper jeg virkelig ikke der har blitt noe vondt blod mellom Lillefosse- og Guttormsen-leirene: at det bare var Sondre Guttormsens enorme skuffelse over egen innsats som gjorde det hakket for vanskelig å uttrykke en umiddelbar glede over sin landsmanns bronsemedalje. Satser på at det går seg til ☺️

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Lillefosse 10,55 på 100m i G17 under Bislett Games. Hvor langt kunne han ha kommet der? Føler meg sikker på at han drar knytte av sin enorme fart også i stav. Behøver ikke å bruke noen store ressurser for å komme opp i ønsket fart.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Har har fosset gjennom siste døgn her. Ser at bambusstav har vært nevnt, men kan noen bekrefte følgende. De begynte med glassfiberstav på 60-tallet (?) og at høyden da økte fort. Mener at en finne ved navn Penti eller lignende, hadde verdensrekorden, men så brakk han staven og jeg synes å huske at han brakk ryggen i det samme hoppet.

ejor

Legg inn av ejor »

Antitroll skrev: søn aug 21, 2022 7:55 am Har har fosset gjennom siste døgn her. Ser at bambusstav har vært nevnt, men kan noen bekrefte følgende. De begynte med glassfiberstav på 60-tallet (?) og at høyden da økte fort. Mener at en finne ved navn Penti eller lignende, hadde verdensrekorden, men så brakk han staven og jeg synes å huske at han brakk ryggen i det samme hoppet.
Det stemmer bra, dette. Bambusstav var vanligst før krigen, senere kom stålstavene (de var faktisk ganske lette).Da glassfiberstaven kom ble Pentti Nikula den første til å hoppe 5 meter. Det var i 1963. Om han brakk ryggen, vet jeg ikke. Har aldri hørt om det. Verdensrekorden ble forbedret med omtrent en halv meter i løpet av 1960-tallet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Antitroll skrev: søn aug 21, 2022 7:44 am Lillefosse 10,55 på 100m i G17 under Bislett Games. Hvor langt kunne han ha kommet der? Føler meg sikker på at han drar knytte av sin enorme fart også i stav. Behøver ikke å bruke noen store ressurser for å komme opp i ønsket fart.
Lillefosse er den nest raskeste av stavhopperne (på relevant distanse for stavhoppere). Gjett hvem den raskeste er…

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

oddvar_kjempebra skrev: søn aug 21, 2022 9:03 am
Antitroll skrev: søn aug 21, 2022 7:44 am Lillefosse 10,55 på 100m i G17 under Bislett Games. Hvor langt kunne han ha kommet der? Føler meg sikker på at han drar knytte av sin enorme fart også i stav. Behøver ikke å bruke noen store ressurser for å komme opp i ønsket fart.
Lillefosse er den nest raskeste av stavhopperne (på relevant distanse for stavhoppere). Gjett hvem den raskeste er…
Er nok den godeste Mondo Dukkemann. Han løper jo i tillegg på full peising i tilløpet; det gjør ikke Lillefosse.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

storpeder skrev: lør aug 20, 2022 10:02 pm Kjekt med medalje. Men burde kanskje ikke gått rett fra 5.75 til 5.85, siden så mange utøvere ligger på omtrentlig 5.80-nivå.
Tenkte på det samme selv. Hadde blitt en mer spennende konkurranse om lista lå på 5.80 i stedet for 5.85. Tror faktisk Lillefosse ville klart den høyden. 5.85 er akkurat litt for høyt foreløpig.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

TheBaseline skrev: søn aug 21, 2022 10:36 am
storpeder skrev: lør aug 20, 2022 10:02 pm Kjekt med medalje. Men burde kanskje ikke gått rett fra 5.75 til 5.85, siden så mange utøvere ligger på omtrentlig 5.80-nivå.
Tenkte på det samme selv. Hadde blitt en mer spennende konkurranse om lista lå på 5.80 i stedet for 5.85. Tror faktisk Lillefosse ville klart den høyden. 5.85 er akkurat litt for høyt foreløpig.
Han har jo klart 5.86 tidligere i år, men forholdene var nok ikke de aller beste i går.

malvolio

Legg inn av malvolio »

ejor skrev: søn aug 21, 2022 8:48 am
Antitroll skrev: søn aug 21, 2022 7:55 am Har har fosset gjennom siste døgn her. Ser at bambusstav har vært nevnt, men kan noen bekrefte følgende. De begynte med glassfiberstav på 60-tallet (?) og at høyden da økte fort. Mener at en finne ved navn Penti eller lignende, hadde verdensrekorden, men så brakk han staven og jeg synes å huske at han brakk ryggen i det samme hoppet.
Det stemmer bra, dette. Bambusstav var vanligst før krigen, senere kom stålstavene (de var faktisk ganske lette).Da glassfiberstaven kom ble Pentti Nikula den første til å hoppe 5 meter. Det var i 1963. Om han brakk ryggen, vet jeg ikke. Har aldri hørt om det. Verdensrekorden ble forbedret med omtrent en halv meter i løpet av 1960-tallet.
Pentti Nikula brakk ikke ryggen, derimot Brian Sternberg som var den første som hoppet over 5 meter utendørs (Nikula hadde gjort det innendørs). Sternberg skadet seg stygt på trening kort tid etter rekordhoppet i 1963.
Innen OL i 1964 hadde verdensrekorden allerede kommet opp på 5,28 holdt av Fred Hansen som også vant OL.


Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Interessant liste :)
Overrasket over at 6-metersgrensen ikke ble passert før sommeren 1985.

Når det først var såpass «nylig» det skjedde- så var det ingen bombe at det var Sergei Bubka som stod for den prestasjonen 🙂

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»