Strømprisen til sommeren

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: søn aug 21, 2022 10:11 pm
newsflash skrev: søn aug 21, 2022 9:56 pm Dette til tross for at det er Aasland som har levert ut tallene fra OED også.

alt du vet....
Se på tweeten en gang til:



Legg merke til hvem som har signert dokumentet.

Så da vet du også :)

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: søn aug 21, 2022 10:13 pm
Legg merke til hvem som har signert dokumentet.

Så da vet du også :)
jeg vet ikke hva som er feil i dokumentet, keg vet ikke hvor store tallene eller hva de forskjellige kolonnene representerer

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: søn aug 21, 2022 3:56 pm
Sisyfos skrev: søn aug 21, 2022 3:19 pm Jeg forstår meg ellers ikke på Arbeiderpartiets og Høyres spekulasjonsøkonomi, hvor alt, til og med infrastruktur som strøm, skal betraktes som en vare som skal selges på børs til høystbydende, og gjerne ut av landet til glede for andre enn Norges egen befolkning.
Ja det er fascinerende hvordan "hovedmotstanderne" Ap og H er 100 % enige når det kommer til dette.

For Høyre så kan jeg jo forstå at dette er ideologisk betinget, men at Ap med sin historie går inn for dette er rett og slett oppsiktsvekkende. Jeg antar at det egentlig handler om EU og at de er så pro alt som kommer fra Brüssel at de ikke klarer å tenke selv.
Europabevegelsen ble dannet i et møte i stortinget 30. mai 1949.
https://no.wikipedia.org/wiki/Europabevegelsen_i_Norge

Det sies at stortingsgruppa til Europabevegelsen er den største gruppa i stortinget i tiden etter 1969, med varierende deltakelse rundt 80 % av stortingsrepresentantene. Kan det tenkes at ja-partiene koordinerer EU-relatert virksomhet i denne gruppa?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: søn aug 21, 2022 10:36 pm jeg vet ikke hva som er feil i dokumentet, keg vet ikke hvor store tallene eller hva de forskjellige kolonnene representerer
Du får bla deg tilbake da vetdu, dette har du fått forklart i detalj tidligere i dag :p

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

hauge23 skrev: søn aug 21, 2022 10:45 pm Europabevegelsen ble dannet i et møte i stortinget 30. mai 1949.
https://no.wikipedia.org/wiki/Europabevegelsen_i_Norge

Det sies at stortingsgruppa til Europabevegelsen er den største gruppa i stortinget i tiden etter 1969, med varierende deltakelse rundt 80 % av stortingsrepresentantene. Kan det tenkes at ja-partiene koordinerer EU-relatert virksomhet i denne gruppa?
Det vil jeg i hvertfall ikke utelukke...

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: søn aug 21, 2022 10:45 pm
ulefos skrev: søn aug 21, 2022 10:36 pm jeg vet ikke hva som er feil i dokumentet, keg vet ikke hvor store tallene eller hva de forskjellige kolonnene representerer
Du får bla deg tilbake da vetdu, dette har du fått forklart i detalj tidligere i dag :p
når man ingen dokumentasjon har eller ikke vet hva man skal skrive så er det enkelt å svare at dette kan du finne selv, men særlig opplysende er det ikke

men fortell meg da i alle fall hva jeg skal forstå av dette arket som Aasland har signert på, jeg skjønner ikke hva det forteller

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Hvorfor bør og skal krig i Europa, eller andre kriser, påvirke strømprisen i Norge?
Om denne energikrisen er så viktig for "solidariske" AP, så kutter de prisen på gassen til EU, slik Rødt foreslår.

Setter 5 kr på at de ikke stemmer for, noen som biter på?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 8:50 am når man ingen dokumentasjon har eller ikke vet hva man skal skrive så er det enkelt å svare at dette kan du finne selv, men særlig opplysende er det ikke

men fortell meg da i alle fall hva jeg skal forstå av dette arket som Aasland har signert på, jeg skjønner ikke hva det forteller
Det forteller den reelle kraftflyten inn og ut av de forskjellige prisområdene. Altså den reelle krafteksporten ut i fra f.eks. NO2.

Og disse tallene er helt annerledes enn de tallene Aasland oppga til media. Årsaken til dette er at han (og NVE) bruker en merkelig definisjon om hva som faktisk er import og eksport til et område, og at innenlands strømoverføring fra et prisområde til et annet defineres som kraftimport.

Altså en bevisst tåkelegging av hva som faktisk skjer.

Queenie

Legg inn av Queenie »

greyserpent skrev: man aug 22, 2022 10:18 am Hvorfor bør og skal krig i Europa, eller andre kriser, påvirke strømprisen i Norge?
Om denne energikrisen er så viktig for "solidariske" AP, så kutter de prisen på gassen til EU, slik Rødt foreslår.

Setter 5 kr på at de ikke stemmer for, noen som biter på?
Rødt viser faktisk mye vett i denne saken, det er synd at ingen av partiene jeg er mer enig i ellers ser det samme. Krigen har ingen påvirkning og strømprisene fløy i taket lenge før Putin invaderte Ukraina.

ulefos

Legg inn av ulefos »

greyserpent skrev: man aug 22, 2022 10:18 am
Om denne energikrisen er så viktig for "solidariske" AP, så kutter de prisen på gassen til EU, slik Rødt foreslår.
når målet er å redusere bruken av fossile produkter så når man ikke det ved å sette ned prisen, da er det markedspris som gjelder og de som må ha slike produkter må finne måter å husholdere med dette slik at de bruker mindre og dermed sparer penger

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 11:33 am
greyserpent skrev: man aug 22, 2022 10:18 am
Om denne energikrisen er så viktig for "solidariske" AP, så kutter de prisen på gassen til EU, slik Rødt foreslår.
når målet er å redusere bruken av fossile produkter så når man ikke det ved å sette ned prisen, da er det markedspris som gjelder og de som må ha slike produkter må finne måter å husholdere med dette slik at de bruker mindre og dermed sparer penger
Pisspreik.

Dette gjør kun forskjellene på fattig og rik enda større. Det er de med penger som har høyest forbruk. Det er de som ikke har penger som kommer til å lide.

SV velger han se....

ulefos

Legg inn av ulefos »

Queenie skrev: man aug 22, 2022 10:28 am Krigen har ingen påvirkning og strømprisene fløy i taket lenge før Putin invaderte Ukraina.
kan det ha sammenheng med at Russland strupet tilførselen av gass lenge før de invaderte Ukraina?

ulefos

Legg inn av ulefos »

greyserpent skrev: man aug 22, 2022 11:37 am
Pisspreik.

Dette gjør kun forskjellene på fattig og rik enda større. Det er de med penger som har høyest forbruk. Det er de som ikke har penger som kommer til å lide.

SV velger han se....
mens Rødt vil ha en fast strømpris som garantert vil føre til unødig høyt forbruk, og hytteiere trygt kan slå på varmekablene under hytteveien og kjøre på med oppvarming av sine utendørs plaskedammer, som med sikkerhet vil stoppe alle initiativ til utbygging av mer fornybar kraft og trolig føre til rasjonering på ettervinteren

Så vil SV ha en fast lav pris på normalforbruk og langt høyere pris på det vi tidligere kalte overforbruk

så du kan kanskje tenke deg til hva som gavner hvermansen best
Sist redigert av ulefos den man aug 22, 2022 11:48 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 11:46 am
greyserpent skrev: man aug 22, 2022 11:37 am
Pisspreik.

Dette gjør kun forskjellene på fattig og rik enda større. Det er de med penger som har høyest forbruk. Det er de som ikke har penger som kommer til å lide.

SV velger han se....
mens Rødt vil ha en fast strømpris som garantert vil føre til unødig høyt forbruk, og hytteiere trygt kan slå på varmekablene under hytteveien og kjøre på med oppvarming av sine utendørs plaskedammer, så vil SV ha en fast lav pris på normalforbruk og langt høyere pris på det vi tidligere kalte overforbruk

så du kan kanskje tenke deg til hva som gavner hvermansen best
Les deg opp. Rødt ønsker et to-pris system.

Rødt vil:

Innføre et regulert to-prissystem, der vanlig forbruk er rimelig og luksusforbruk koster mer. Dette vil skåne folk flest for høye strømregninger, mens de som bruker altfor mye strøm må betale mer. (Sakset fra Rødt.no)

Du er glatt en av de mest uredelige debattantene på dette forumet.

ulefos

Legg inn av ulefos »

greyserpent skrev: man aug 22, 2022 11:47 am

Les deg opp. Rødt ønsker et to-pris system.

Rødt vil:
det er mulig det, men det var ikke det Moxnes sa på debatten i forrige uke, men hvis det er riktig så er det fint

det som ikke er fint er at Rødt ikke vil bygge ut mer fornybar energi, og uten tilførsel av mer ren energi så må verden enten fortsette med fossil energi eller tåle veldig høye energipriser, ingen av alternativene er ønskelige

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 12:02 pm
greyserpent skrev: man aug 22, 2022 11:47 am

Les deg opp. Rødt ønsker et to-pris system.

Rødt vil:
det er mulig det, men det var ikke det Moxnes sa på debatten i forrige uke, men hvis det er riktig så er det fint

det som ikke er fint er at Rødt ikke vil bygge ut mer fornybar energi, og uten tilførsel av mer ren energi så må verden enten fortsette med fossil energi eller tåle veldig høye energipriser, ingen av alternativene er ønskelige
EU kan da bygge ut rene energi til eget forbruk. EU kan ikke forvente at andre land skal ødelegge sin natur for pumpe strøm til EU.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man aug 22, 2022 12:29 pm
EU kan da bygge ut rene energi til eget forbruk. EU kan ikke forvente at andre land skal ødelegge sin natur for pumpe strøm til EU.
det kan de og det gjør de, men Norge med sitt enorme havområde har helt andre forutsetninger for utbygging av vindkraft, og vi har en leverandørindustri til oljen som er eksperter på å å jobbe med installasjoner utaskjærs, er det noen grunn til at vi ikke skal levere, noe må jo folk leve av etter oljen også

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 12:54 pm
hauge23 skrev: man aug 22, 2022 12:29 pm
EU kan da bygge ut rene energi til eget forbruk. EU kan ikke forvente at andre land skal ødelegge sin natur for pumpe strøm til EU.
det kan de og det gjør de, men Norge med sitt enorme havområde har helt andre forutsetninger for utbygging av vindkraft, og vi har en leverandørindustri til oljen som er eksperter på å å jobbe med installasjoner utaskjærs, er det noen grunn til at vi ikke skal levere, noe må jo folk leve av etter oljen også
Hvis EU mangler energi, så får de gjøre noe med det, det er ikke vårt ansvar. Stemningen i Norge er ganske klar på at vi ikke ønsker konsekvensene av å sammensause strøm med EU, da kan det ikke være riktig å øke denne risikosporten. Hav fins det rundt hele kloden, så det er bare for EU å sette i gang å bygge selv.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: søn aug 21, 2022 3:39 pm
hauge23 skrev: søn aug 21, 2022 3:24 pm
EU bygger på en gammel nazistisk ide - ett rike, ett folk og overnasjonalt herredømme.
det er nesten så man ikke tror hva man leser, grensesprengende idioti brettes ut som sannheter i dette forumet av enkle sjeler langt ute på høyresida
Denne teksten har ikke jeg forfattet. Hvorfor driver du med slikt juks?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man aug 22, 2022 4:26 pm
Denne teksten har ikke jeg forfattet. Hvorfor driver du med slikt juks?
det er slett ikke meningen å jukse, jeg har nok hentet det fra et innlegg der du siterte disse ordene uten å legge merke til, ja du vet slikt kan skje, men jukse bevisst med sitater gjør jeg aldri

beklager det intrufne

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Neptun skrev: søn aug 21, 2022 3:58 pm

Om det blir rasjonering og nedstengte arbeidsplasser, så vil mediene fremdeles skjerme Støre og globalistenes galskap som førte til dette.
Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter

fargerik

Legg inn av fargerik »

Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 4:45 pm
Neptun skrev: søn aug 21, 2022 3:58 pm

Om det blir rasjonering og nedstengte arbeidsplasser, så vil mediene fremdeles skjerme Støre og globalistenes galskap som førte til dette.
Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter
Når de takker nei til fastpris til en tiendedel av spotpris, får de bare skylde seg selv.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargerik skrev: man aug 22, 2022 4:48 pm
Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 4:45 pm
Neptun skrev: søn aug 21, 2022 3:58 pm

Om det blir rasjonering og nedstengte arbeidsplasser, så vil mediene fremdeles skjerme Støre og globalistenes galskap som førte til dette.
Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter
Når de takker nei til fastpris til en tiendedel av spotpris, får de bare skylde seg selv.
Det var vel kineserne for å flytte produksjonen til Kina

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: man aug 22, 2022 4:48 pm
Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 4:45 pm
Neptun skrev: søn aug 21, 2022 3:58 pm

Om det blir rasjonering og nedstengte arbeidsplasser, så vil mediene fremdeles skjerme Støre og globalistenes galskap som førte til dette.
Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter
Når de takker nei til fastpris til en tiendedel av spotpris, får de bare skylde seg selv.
Kjære vene, fikk du ikke med deg at de i så fall måtte binde seg til den prisen i 10 år??? Hvem i alle dager hopper på det???

Men om du gadd å lese hele artikkelen så så du at de ville gå med på det om de fikk kortere bindingstid, for eksempel et år, og at de fortsatt forhandler om å få kortere bindingstid enn 10 år.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Neptun skrev: søn aug 21, 2022 2:53 pm EU bygger på en gammel nazistisk ide - ett rike, ett folk og overnasjonalt herredømme.
:lol: :lol: :lol:

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: man aug 22, 2022 4:58 pm
fargerik skrev: man aug 22, 2022 4:48 pm
Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 4:45 pm

Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter
Når de takker nei til fastpris til en tiendedel av spotpris, får de bare skylde seg selv.
Kjære vene, fikk du ikke med deg at de i så fall måtte binde seg til den prisen i 10 år??? Hvem i alle dager hopper på det???

Men om du gadd å lese hele artikkelen så så du at de ville gå med på det om de fikk kortere bindingstid, for eksempel et år, og at de fortsatt forhandler om å få kortere bindingstid enn 10 år.
Det er ikke bare du som leser avisene.
Jeg ville øyeblikkelig sagt JA TAKK til 50- 55 øre fastpris i ti år.
Ferdig tenkt. Svaret er ja, ja, ja.
Strømselgerne driver og ringer og skal ha meg til å bytte.....
Prøver å blokkere nummerne, men de finner bare et annet nummer.
Uansett.....den siste som ringte spurte jævlig smart :
"Hva skal til for å få deg til å bytte strømleverandør?"
Jeg svarte :
"Fastpris 50 øre i to år"
Da ville han ikke snakke mer med meg.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: man aug 22, 2022 5:41 pm
Sisyfos skrev: man aug 22, 2022 4:58 pm
fargerik skrev: man aug 22, 2022 4:48 pm

Når de takker nei til fastpris til en tiendedel av spotpris, får de bare skylde seg selv.
Kjære vene, fikk du ikke med deg at de i så fall måtte binde seg til den prisen i 10 år??? Hvem i alle dager hopper på det???

Men om du gadd å lese hele artikkelen så så du at de ville gå med på det om de fikk kortere bindingstid, for eksempel et år, og at de fortsatt forhandler om å få kortere bindingstid enn 10 år.
Det er ikke bare du som leser avisene.
Jeg ville øyeblikkelig sagt JA TAKK til 50- 55 øre fastpris i ti år.
Ferdig tenkt. Svaret er ja, ja, ja.
Strømselgerne driver og ringer og skal ha meg til å bytte.....
Prøver å blokkere nummerne, men de finner bare et annet nummer.
Uansett.....den siste som ringte spurte jævlig smart :
"Hva skal til for å få deg til å bytte strømleverandør?"
Jeg svarte :
"Fastpris 50 øre i to år"
Da ville han ikke snakke mer med meg.
50 øre I TO ÅR hadde selvfølgelig jeg også takket ja til. Men ikke i 10 år. Jeg håper virkelig ikke at politikerne som skal styre landet framover tross alt er så store fjols at fastpris på 50 øre i 10 år er lurt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: man aug 22, 2022 5:51 pm
fargerik skrev: man aug 22, 2022 5:41 pm
Sisyfos skrev: man aug 22, 2022 4:58 pm

Kjære vene, fikk du ikke med deg at de i så fall måtte binde seg til den prisen i 10 år??? Hvem i alle dager hopper på det???

Men om du gadd å lese hele artikkelen så så du at de ville gå med på det om de fikk kortere bindingstid, for eksempel et år, og at de fortsatt forhandler om å få kortere bindingstid enn 10 år.
Det er ikke bare du som leser avisene.
Jeg ville øyeblikkelig sagt JA TAKK til 50- 55 øre fastpris i ti år.
Ferdig tenkt. Svaret er ja, ja, ja.
Strømselgerne driver og ringer og skal ha meg til å bytte.....
Prøver å blokkere nummerne, men de finner bare et annet nummer.
Uansett.....den siste som ringte spurte jævlig smart :
"Hva skal til for å få deg til å bytte strømleverandør?"
Jeg svarte :
"Fastpris 50 øre i to år"
Da ville han ikke snakke mer med meg.
50 øre I TO ÅR hadde selvfølgelig jeg også takket ja til. Men ikke i 10 år. Jeg håper virkelig ikke at politikerne som skal styre landet framover tross alt er så store fjols at fastpris på 50 øre i 10 år er lurt.
Politikerne har intet med hva slags avtaler bedriftene og strømselskapene blir enige om.
Regjeringen selger ikke strøm.
Stortinget selger ikke strøm.
Ingen av opposisjonspartiene selger strøm.
Det kommer ikke til å bli så lav spotpris på mange år.
Strøm kommer til å forbli dyrt.
Og det vet du sikkert godt selv.
Og en ting til :
Du kan bare drømme om å finne fastpris for husholdningen din til 50-60 øre de neste årene.
Vi får leve med det tidoble.
Kjøp ved. Det har jeg gjort.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Noen i denne tråden kan sikkert svare på følgende:
Når er det trygt å komme hjem igjen til Norgen uten at nyhetene omtrent bare tar for seg strømprisene?
Jeg nådde nemlig min kvote strøminfo på vei til Gardermoen for ti dager siden. Kan kan ikke ta inn mer om det temaet.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: man aug 22, 2022 6:01 pm
Sisyfos skrev: man aug 22, 2022 5:51 pm
fargerik skrev: man aug 22, 2022 5:41 pm
Det er ikke bare du som leser avisene.
Jeg ville øyeblikkelig sagt JA TAKK til 50- 55 øre fastpris i ti år.
Ferdig tenkt. Svaret er ja, ja, ja.
Strømselgerne driver og ringer og skal ha meg til å bytte.....
Prøver å blokkere nummerne, men de finner bare et annet nummer.
Uansett.....den siste som ringte spurte jævlig smart :
"Hva skal til for å få deg til å bytte strømleverandør?"
Jeg svarte :
"Fastpris 50 øre i to år"
Da ville han ikke snakke mer med meg.
50 øre I TO ÅR hadde selvfølgelig jeg også takket ja til. Men ikke i 10 år. Jeg håper virkelig ikke at politikerne som skal styre landet framover tross alt er så store fjols at fastpris på 50 øre i 10 år er lurt.
Politikerne har intet med hva slags avtaler bedriftene og strømselskapene blir enige om.
Regjeringen selger ikke strøm.
Stortinget selger ikke strøm.
Ingen av opposisjonspartiene selger strøm.
Det kommer ikke til å bli så lav spotpris på mange år.
Strøm kommer til å forbli dyrt.
Og det vet du sikkert godt selv.
Og en ting til :
Du kan bare drømme om å finne fastpris for husholdningen din til 50-60 øre de neste årene.
Vi får leve med det tidoble.
Kjøp ved. Det har jeg gjort.
Selvfølgelig er det politikerne som styrer landet vårt som på vegne av oss alle har det hele og fulle ansvaret for hva strømprisene skal være og hvordan den skal fastsettes, til så vel husholdninger som næringsliv. Landets vannkraftressurser tilhører og skal forvaltes til beste for allmennheten, den er altså vår, den er din og min og alle andre norske borgeres, og det er politikerne vi i valg velger for å forvalte dette til det beste for oss alle (jfr. Vannfallrettighetsloven § 1). Og dersom flertallet av oss ikke vil ha strømpriser på mange kroner pr. kWt så er det å forvente at politikerne, med regjeringen som utførende, sørger for å etterkomme dette.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»