Bilkjøp i 2022

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: Bilkjøp i 2022

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: man jul 18, 2022 7:16 pm
rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 6:19 pm
SirJames skrev: man jul 18, 2022 5:13 pm

Håper du går for en Ionic 6. Synes den er stilig, selv om de 726 pikslene gir meg litt kjedelige 80-talls vibber.
Har mailet om priser og leveringstid på I6.
Hva skjermer angår er de i de fleste nye biler hva jeg vil kalle 'leveres ferdig utdatert' dessverre.
Gammeldags, lav oppløsning og suboptimal oppløsning og 'moderat' datakraft. Dessverre.
Oppsidenni så måte er at jeg er mindre opptatt av skjerm i bil, og liker (derfor) design hvor skjemene er nede, som i enkelte Audi' og ikke satt oppå dashbordet som i enkelte Mercedes. (Inntrykket av W176 A-kl. er jo 'Bil: 1/2 mill. Skkerm: 299,- fra Biltema-.

For Ionic 6 må selvsagt en traust nordmann spørre om frost og vinter: Hva med Ionic 6 som mangler vanlige dørhåndtak og ikke minst de bevegeøoge lufteklaffene foran radiator: Hva med brøytekanter og snø og is og skitt inni der?
Nå tenkte jeg mer på pikslene som sitter spesielt i baklyktene.

Men ja, skjermen feks i C-klasse er håpløse, og gir som du sier assosiasjoner til billig ettermontert Ipad fra Biltema.
De 726 pikslene der ja. Det hdde jo vært nok til enkelte skjerm'bilder' på Commodore 64. Med min flaks blir det veø '726 piksler hvorav 723 virker-.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 8:28 pm
SirJames skrev: man jul 18, 2022 7:16 pm
rosmebraad skrev: man jul 18, 2022 6:19 pm

Har mailet om priser og leveringstid på I6.
Hva skjermer angår er de i de fleste nye biler hva jeg vil kalle 'leveres ferdig utdatert' dessverre.
Gammeldags, lav oppløsning og suboptimal oppløsning og 'moderat' datakraft. Dessverre.
Oppsidenni så måte er at jeg er mindre opptatt av skjerm i bil, og liker (derfor) design hvor skjemene er nede, som i enkelte Audi' og ikke satt oppå dashbordet som i enkelte Mercedes. (Inntrykket av W176 A-kl. er jo 'Bil: 1/2 mill. Skkerm: 299,- fra Biltema-.

For Ionic 6 må selvsagt en traust nordmann spørre om frost og vinter: Hva med Ionic 6 som mangler vanlige dørhåndtak og ikke minst de bevegeøoge lufteklaffene foran radiator: Hva med brøytekanter og snø og is og skitt inni der?
Nå tenkte jeg mer på pikslene som sitter spesielt i baklyktene.

Men ja, skjermen feks i C-klasse er håpløse, og gir som du sier assosiasjoner til billig ettermontert Ipad fra Biltema.
De 726 pikslene der ja. Det hdde jo vært nok til enkelte skjerm'bilder' på Commodore 64. Med min flaks blir det veø '726 piksler hvorav 723 virker-.
:lol:

Keep us posted.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Eddie skrev: tir jul 19, 2022 8:41 pm Hei. Jeg tenker å kjøpe meg en elbil ettersom hverken min 740 eller er gunstig med 17 mil kjørevei til jobb og fra daglig. Jeg er ikke særlig kunnskapsrik når det gjelder bil, spesielt el. Så om noen kunne gitt meg litt råd hadde det vært supert. Jeg tenker og ikke bruke mer enn 500.000. Er det noen biler man får mer ut av pengene enn Tesla model 3? Mtp rekkevidde og fart virker det som et godt kjøp, men som sagt er jeg relativt uvitende. Syns performance modellene virker kule. Har sittet i en model 3 på langtur med en venn, syns det var litt for mye støy, men ble fortalt at faceliften har mindre støy, noen som har noe formening om dette? Setter pris på tilbakemelding :)
Jeg hadde samme oppfatningen av Model 3. Mye støy. Minnes det var faceliftversjonen. Men Model 3 har alltid gitt mye bil for pengene, så det er fortsatt et relativt fornuftig valg den dag i dag. Hvordan den står opp mot andre elbilkonkurrenter i denne prisklassen, det har jeg derimot lite kunnskap om.

Snakker vi Volvo eller BMW når du sier 740?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Eddie skrev: ons jul 20, 2022 9:30 am
Ribba skrev: ons jul 20, 2022 2:47 am
Eddie skrev: tir jul 19, 2022 8:41 pm Hei. Jeg tenker å kjøpe meg en elbil ettersom hverken min 740 eller er gunstig med 17 mil kjørevei til jobb og fra daglig. Jeg er ikke særlig kunnskapsrik når det gjelder bil, spesielt el. Så om noen kunne gitt meg litt råd hadde det vært supert. Jeg tenker og ikke bruke mer enn 500.000. Er det noen biler man får mer ut av pengene enn Tesla model 3? Mtp rekkevidde og fart virker det som et godt kjøp, men som sagt er jeg relativt uvitende. Syns performance modellene virker kule. Har sittet i en model 3 på langtur med en venn, syns det var litt for mye støy, men ble fortalt at faceliften har mindre støy, noen som har noe formening om dette? Setter pris på tilbakemelding :)
Jeg hadde samme oppfatningen av Model 3. Mye støy. Minnes det var faceliftversjonen. Men Model 3 har alltid gitt mye bil for pengene, så det er fortsatt et relativt fornuftig valg den dag i dag. Hvordan den står opp mot andre elbilkonkurrenter i denne prisklassen, det har jeg derimot lite kunnskap om.

Snakker vi Volvo eller BMW når du sier 740?
Mye støy i facelifte versjonen også ja.... må få prøvekjørt den, takler høy støylyd dårlig.

BMW 740 2017 modell.
Alt jeg har kjørt av biler vil jeg kalle 'meget støyende', være det seg Tesla eller annet. Så pass på!
(Er der stillegående elbil til under 5-600 tusen, let me know!)

Noe til pendling! Er der kaffe og podcast underveis?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Eddie skrev: ons jul 20, 2022 9:30 am
Ribba skrev: ons jul 20, 2022 2:47 am
Eddie skrev: tir jul 19, 2022 8:41 pm Hei. Jeg tenker å kjøpe meg en elbil ettersom hverken min 740 eller er gunstig med 17 mil kjørevei til jobb og fra daglig. Jeg er ikke særlig kunnskapsrik når det gjelder bil, spesielt el. Så om noen kunne gitt meg litt råd hadde det vært supert. Jeg tenker og ikke bruke mer enn 500.000. Er det noen biler man får mer ut av pengene enn Tesla model 3? Mtp rekkevidde og fart virker det som et godt kjøp, men som sagt er jeg relativt uvitende. Syns performance modellene virker kule. Har sittet i en model 3 på langtur med en venn, syns det var litt for mye støy, men ble fortalt at faceliften har mindre støy, noen som har noe formening om dette? Setter pris på tilbakemelding :)
Jeg hadde samme oppfatningen av Model 3. Mye støy. Minnes det var faceliftversjonen. Men Model 3 har alltid gitt mye bil for pengene, så det er fortsatt et relativt fornuftig valg den dag i dag. Hvordan den står opp mot andre elbilkonkurrenter i denne prisklassen, det har jeg derimot lite kunnskap om.

Snakker vi Volvo eller BMW når du sier 740?
Mye støy i facelifte versjonen også ja.... må få prøvekjørt den, takler høy støylyd dårlig.

BMW 740 2017 modell.
Bytte ut kjøremaskinen og den støysvake komfortsleden 740 med en radiobil? Har De fått heteslag, mann?? :D

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

rosmebraad skrev: ons jul 20, 2022 12:52 pm
Eddie skrev: ons jul 20, 2022 9:30 am
Ribba skrev: ons jul 20, 2022 2:47 am

Jeg hadde samme oppfatningen av Model 3. Mye støy. Minnes det var faceliftversjonen. Men Model 3 har alltid gitt mye bil for pengene, så det er fortsatt et relativt fornuftig valg den dag i dag. Hvordan den står opp mot andre elbilkonkurrenter i denne prisklassen, det har jeg derimot lite kunnskap om.

Snakker vi Volvo eller BMW når du sier 740?
Mye støy i facelifte versjonen også ja.... må få prøvekjørt den, takler høy støylyd dårlig.

BMW 740 2017 modell.
Alt jeg har kjørt av biler vil jeg kalle 'meget støyende', være det seg Tesla eller annet. Så pass på!
(Er der stillegående elbil til under 5-600 tusen, let me know!)

Noe til pendling! Er der kaffe og podcast underveis?
Er her meninger om Opel Mokka?
'Godt støyisolert' står det i omtale på broom.no!
I tillegg er ikke skjermen plassert høyt sånn som på bla. A-kl. og Auris.
Hva er antatt kvalitet på Mokka kontra Leaf?
Fordelen med disse to er at man kanskje kan unngå (lang) leveringstid og eksplisitt billån, noe som er tilfellet skal man se på Ionic 5/6 eller i4.
Som før kan det slå alle veier, men ønsker gjerne 'muligheten' til å ha samme bil i minst 5-10 år. Kommer også selvsagt an på hva som evt. er på 'tilbud'.

(Også 'pardon' dersom trådens formål er å opplyse om fasit heller enn å lufte vurderinger.)

henlie

Legg inn av henlie »

Synes de er fine å se på. Er vel mye samme bilen som Peugeot e-2008 da de er på samme plattform? Vanskelig å spå noe om kvalitet da dette er nokså nytt. Bør være en del mindre som kan gå istykker på en elbil, men med alle nye elbiler kan det jo dukke opp ting. Men det bør jo være plukket bort i løpet av garantitiden, så da er det evt. rust som kan være et problem, igjen Vanskelig å spå.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man jul 25, 2022 6:09 pm
Er her meninger om Opel Mokka?
'Godt støyisolert' står det i omtale på broom.no!
I tillegg er ikke skjermen plassert høyt sånn som på bla. A-kl. og Auris.
Hva er antatt kvalitet på Mokka kontra Leaf?
Fordelen med disse to er at man kanskje kan unngå (lang) leveringstid og eksplisitt billån, noe som er tilfellet skal man se på Ionic 5/6 eller i4.
Som før kan det slå alle veier, men ønsker gjerne 'muligheten' til å ha samme bil i minst 5-10 år. Kommer også selvsagt an på hva som evt. er på 'tilbud'.

(Også 'pardon' dersom trådens formål er å opplyse om fasit heller enn å lufte vurderinger.)
Fossilvariantene fra noen år tilbake er særs stusselige. Men også den helektriske modellen, som jeg antar er den du prater om, synes jeg også er litt stusselig, både utvendig og innvendig. Ok sett forfra (tross unødvendige "tåkelys"), men bakfra ser den ut som alt annet som surrer på veiene for tida. Selv ikke en pimpet versjon får det til å kile i nøttene mine:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266122358

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

henlie skrev: man jul 25, 2022 7:54 pm Synes de er fine å se på. Er vel mye samme bilen som Peugeot e-2008 da de er på samme plattform? Vanskelig å spå noe om kvalitet da dette er nokså nytt. Bør være en del mindre som kan gå istykker på en elbil, men med alle nye elbiler kan det jo dukke opp ting. Men det bør jo være plukket bort i løpet av garantitiden, så da er det evt. rust som kan være et problem, igjen Vanskelig å spå.
Ja, den Stellantis-basen. Ett sted stod der at der var ventetid på deler til Ionic 5. Ut fra bilder foretrekker jeg ihvertfall design og layout på Opel foran de to franske versjonene. Jeg ser at enkelte Toyota leveres med Tectyl, så da er vel dette trygt og kurant på elbiler også.

henlie

Legg inn av henlie »

SirJames skrev: man jul 25, 2022 8:09 pm
rosmebraad skrev: man jul 25, 2022 6:09 pm
Er her meninger om Opel Mokka?
'Godt støyisolert' står det i omtale på broom.no!
I tillegg er ikke skjermen plassert høyt sånn som på bla. A-kl. og Auris.
Hva er antatt kvalitet på Mokka kontra Leaf?
Fordelen med disse to er at man kanskje kan unngå (lang) leveringstid og eksplisitt billån, noe som er tilfellet skal man se på Ionic 5/6 eller i4.
Som før kan det slå alle veier, men ønsker gjerne 'muligheten' til å ha samme bil i minst 5-10 år. Kommer også selvsagt an på hva som evt. er på 'tilbud'.

(Også 'pardon' dersom trådens formål er å opplyse om fasit heller enn å lufte vurderinger.)
Fossilvariantene fra noen år tilbake er særs stusselige. Men også den helektriske modellen, som jeg antar er den du prater om, synes jeg også er litt stusselig, både utvendig og innvendig. Ok sett forfra (tross unødvendige "tåkelys"), men bakfra ser den ut som alt annet som surrer på veiene for tida. Selv ikke en pimpet versjon får det til å kile i nøttene mine:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266122358
I den klassen der er det ingenting som får det til å kile hverken her eller der for min del. Synes vel egentlig knapt det er noen elbiler pr. d.d. (i praktisk format og normal prisklasse) som får det til å kile når det gjelder design.

SirJames

Legg inn av SirJames »

henlie skrev: tir jul 26, 2022 9:53 am
SirJames skrev: man jul 25, 2022 8:09 pm
rosmebraad skrev: man jul 25, 2022 6:09 pm
Er her meninger om Opel Mokka?
'Godt støyisolert' står det i omtale på broom.no!
I tillegg er ikke skjermen plassert høyt sånn som på bla. A-kl. og Auris.
Hva er antatt kvalitet på Mokka kontra Leaf?
Fordelen med disse to er at man kanskje kan unngå (lang) leveringstid og eksplisitt billån, noe som er tilfellet skal man se på Ionic 5/6 eller i4.
Som før kan det slå alle veier, men ønsker gjerne 'muligheten' til å ha samme bil i minst 5-10 år. Kommer også selvsagt an på hva som evt. er på 'tilbud'.

(Også 'pardon' dersom trådens formål er å opplyse om fasit heller enn å lufte vurderinger.)
Fossilvariantene fra noen år tilbake er særs stusselige. Men også den helektriske modellen, som jeg antar er den du prater om, synes jeg også er litt stusselig, både utvendig og innvendig. Ok sett forfra (tross unødvendige "tåkelys"), men bakfra ser den ut som alt annet som surrer på veiene for tida. Selv ikke en pimpet versjon får det til å kile i nøttene mine:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266122358
I den klassen der er det ingenting som får det til å kile hverken her eller der for min del. Synes vel egentlig knapt det er noen elbiler pr. d.d. (i praktisk format og normal prisklasse) som får det til å kile når det gjelder design.
Enig. Dog spent på å se Ionic 6 live.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

henlie skrev: tir jul 26, 2022 9:53 am
SirJames skrev: man jul 25, 2022 8:09 pm
rosmebraad skrev: man jul 25, 2022 6:09 pm
Er her meninger om Opel Mokka?
'Godt støyisolert' står det i omtale på broom.no!
I tillegg er ikke skjermen plassert høyt sånn som på bla. A-kl. og Auris.
Hva er antatt kvalitet på Mokka kontra Leaf?
Fordelen med disse to er at man kanskje kan unngå (lang) leveringstid og eksplisitt billån, noe som er tilfellet skal man se på Ionic 5/6 eller i4.
Som før kan det slå alle veier, men ønsker gjerne 'muligheten' til å ha samme bil i minst 5-10 år. Kommer også selvsagt an på hva som evt. er på 'tilbud'.

(Også 'pardon' dersom trådens formål er å opplyse om fasit heller enn å lufte vurderinger.)
Fossilvariantene fra noen år tilbake er særs stusselige. Men også den helektriske modellen, som jeg antar er den du prater om, synes jeg også er litt stusselig, både utvendig og innvendig. Ok sett forfra (tross unødvendige "tåkelys"), men bakfra ser den ut som alt annet som surrer på veiene for tida. Selv ikke en pimpet versjon får det til å kile i nøttene mine:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266122358
I den klassen der er det ingenting som får det til å kile hverken her eller der for min del. Synes vel egentlig knapt det er noen elbiler pr. d.d. (i praktisk format og normal prisklasse) som får det til å kile når det gjelder design.
Men hva gjør man da? Holder seg med halvgamle bensinbiler til faststoffbatteriene angivelig råder i 2030?
Eller jakter etter supertilbud på en Leaf? Venter på Kia EV4?
Hadde vært enklere å være 'Teslafrelst' så var det bare å bestille og hygge seg.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: tir jul 26, 2022 12:08 pm Men hva gjør man da? Holder seg med halvgamle bensinbiler til faststoffbatteriene angivelig råder i 2030?
Om man slår til på en blunk ny bensinbil i 2025 er det fortsatt ikke stupgammel i 2030.

henlie

Legg inn av henlie »

rosmebraad skrev: tir jul 26, 2022 12:08 pm
henlie skrev: tir jul 26, 2022 9:53 am
SirJames skrev: man jul 25, 2022 8:09 pm
Men hva gjør man da? Holder seg med halvgamle bensinbiler til faststoffbatteriene angivelig råder i 2030?
Eller jakter etter supertilbud på en Leaf? Venter på Kia EV4?
Hadde vært enklere å være 'Teslafrelst' så var det bare å bestille og hygge seg.
Faststoff kommer vel allerede fra 2025. Nio skal visstnok ha et klart allerede mot slutten av inneværende år. Jeg beholder C43'n lenge, men om jeg skulle kjøpt elbil nå, ville det nok blitt noe brukt og så heller nytt når faststoffbatteriene kommer.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Gitt ubesluttsomhet og leveringstid på enkelte modeller så er det vel bare (for Someone?) å begynne å kladde på tråden 'bilkjøp 2023'.

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: ons aug 03, 2022 8:15 pm Gitt ubesluttsomhet og leveringstid på enkelte modeller så er det vel bare (for Someone?) å begynne å kladde på tråden 'bilkjøp 2023'.
Jeg leverer fra meg bilen i desember. Så akkurat noe nytt må jeg ha i garasjen da

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: tor aug 04, 2022 7:17 am
rosmebraad skrev: ons aug 03, 2022 8:15 pm Gitt ubesluttsomhet og leveringstid på enkelte modeller så er det vel bare (for Someone?) å begynne å kladde på tråden 'bilkjøp 2023'.
Jeg leverer fra meg bilen i desember. Så akkurat noe nytt må jeg ha i garasjen da
Og jeg i oktober :shock:

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Spennende å se om jeg får iX50 før nyttår eller ikke. Og i så fall om jeg får en ok pris for iX40. De skriver jo i mediene at etterspørselen etter brukte elbiler er økende så vi får de da. Men det som står i mediene trenger ikke å stemme.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Regner med denne er relevant for en del av de som vurderer kina-bil;

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Wj ... odt-signal

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

KingsRoad skrev: fre aug 19, 2022 10:51 am Regner med denne er relevant for en del av de som vurderer kina-bil;

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Wj ... odt-signal
Er vel ingen med vettet i behold som kjøper kinabil eller støtter det møkkalandet mer enn nødvendig.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

Så forresten en sånn der Honki på veien i dag, styggeste jeg har sett på 4 hjul🤮

Som de sier over there: I wouldn't be seen dead in one of those :D

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Jeg synes Honqi ser litt tøff ut, men problemet er at den ser fake ut og er fake. Jeg prøvekjørte en og den var dessverre ikke i nærheten av en fin opplevelse å kjøre for min del. Milevis unna iX40 og spesielt Range Rover.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Noen som har prøvd EQE300? Er den lile solid som gamle Mercedeser?
Enn konfiguratoren? Lett gjort å blåse opp prisen der. Men hjelpes, refleksvest som eget tillegg for 53 kr? Slikt burde jo deles ut gratis til barn og voksne skulle BOS drive PR for sikker trafikk.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ikke tatt meg bryet å prøvekjørt EQE.
Men vedrørende refleksvest fikk jeg faktisk nettopp en Aston Martin merket refleks-vest av merkeverkstedet da det manglet en i bilen ved EU-kontrollen (det var eneste mangel).

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: søn aug 21, 2022 11:15 pm Men hjelpes, refleksvest som eget tillegg for 53 kr?
Refleksvest har alltid fulgt med i alle nye biler jeg har kjøpt. Har i tillegg alltid fått en gave ved utlevering av nybil til en verdi som klart overstiger 53 kroner. Sist bare en paraply, men den var fra Hugo Boss og er den beste paraply jeg har eid. Klart bedre enn en Knirps som vrengte seg i Milano så kraftig av spilene bøyde seg.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: tir aug 23, 2022 7:23 am Ikke tatt meg bryet å prøvekjørt EQE.
Men vedrørende refleksvest fikk jeg faktisk nettopp en Aston Martin merket refleks-vest av merkeverkstedet da det manglet en i bilen ved EU-kontrollen (det var eneste mangel).
Ikke jeg heller, enn så lenge. Jeg 'frykter' at den ikke er like solid som de gamle man husker.
Andre steder har jeg sett kasser av refleksvester til utdeling. Rart at de flikker på småpengene, småting burde være inkludert i de store prisene/pengene, syns jeg. (Med forbehold om at dette (ikke) var snakk om ekstra vester i tillegg til medfølgende.)
Relativt sett er dessverre ikke ny Mercedes for meg nå ikke like fristende som det angivelig var på 80-tallet for dem som sparte halve livet.
Sier vel sitt nåt 'refleksvest 53 kr' er hva jeg henger meg opp i etter å ha sett på konfiguratoren.

PS. Hvem er merkeverketed for AM? Sånt jeg ikke har snøring på.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Iseran2770 skrev: tir aug 23, 2022 11:09 am
rosmebraad skrev: søn aug 21, 2022 11:15 pm Men hjelpes, refleksvest som eget tillegg for 53 kr?
Refleksvest har alltid fulgt med i alle nye biler jeg har kjøpt. Har i tillegg alltid fått en gave ved utlevering av nybil til en verdi som klart overstiger 53 kroner. Sist bare en paraply, men den var fra Hugo Boss og er den beste paraply jeg har eid. Klart bedre enn en Knirps som vrengte seg i Milano så kraftig av spilene bøyde seg.
Jeg ble skuffet av at spilene på Knirps rustrt. Husk å la tørke oppslått, sa de. Drr var paraplyreparatør i Bergen. Disse er kanskje nedlagt, sånn som Mathopen start & dynamo? (Et paradoks at fiksestedene legger ned samtidig som gjenbruk og fiks angivelig er på moten igjen....)
For paraplyers del har jeg hørt at 'gustbuster'-konseptet med åpninger i selve duken skal tåle vind. Samt at enkelte paraplyer skal tåle å vrenges.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Merkeverksted for AM har nylig byttet fra Insignia til Brooklands (Bentley).
https://www.tv2.no/a/14717950/

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tir aug 23, 2022 1:16 pm
Iseran2770 skrev: tir aug 23, 2022 11:09 am
rosmebraad skrev: søn aug 21, 2022 11:15 pm Men hjelpes, refleksvest som eget tillegg for 53 kr?
Refleksvest har alltid fulgt med i alle nye biler jeg har kjøpt. Har i tillegg alltid fått en gave ved utlevering av nybil til en verdi som klart overstiger 53 kroner. Sist bare en paraply, men den var fra Hugo Boss og er den beste paraply jeg har eid. Klart bedre enn en Knirps som vrengte seg i Milano så kraftig av spilene bøyde seg.
Jeg ble skuffet av at spilene på Knirps rustrt. Husk å la tørke oppslått, sa de. Drr var paraplyreparatør i Bergen. Disse er kanskje nedlagt, sånn som Mathopen start & dynamo? (Et paradoks at fiksestedene legger ned samtidig som gjenbruk og fiks angivelig er på moten igjen....)
For paraplyers del har jeg hørt at 'gustbuster'-konseptet med åpninger i selve duken skal tåle vind. Samt at enkelte paraplyer skal tåle å vrenges.
Jeg har en paraply et sted her hjemme, men kan ikke huske å ha brukt den. Det er som regel bedre å få litt vann i håret enn å bære på paraplyen.

Bergen har jeg forøvrig vært i for mange år siden, for dem som lurer på hvilken dag det var så var det den dagen det var oppholdsvær :-)
Men fra spøk til alvor så har jeg vært i Bergen flere ganger, altså både med og uten tilhenger.
Så forresten en paraplybutikk i Bergen, det tror jeg aldri jeg har sett før.

Lurer du på om noe vil ruste så test med en magnet. Vanlig stål er godt magnetisk. Rustfritt stål er litt magnetisk, mens syreefast er ikke merkbart magnetisk (men brukes neppe mye i paraplyer). Aluminium er heller ikke mangnetisk, men kanskje ikke så vanlig i paraplyer.

De som er for gjenbruk og reparasjoner vil som regel ikke betale for det (de vil bare ha alle disse reparasjonsstedene så det kan høres fint ut), så da er det ikke så rart om det stopper opp hos dem som driver med det hvis man kan kjøpe ny for en grei pris.

Åpning i duken vil hjelpe noe mot paraplyvrengig, men husk at man har jo enorme åpninger på siden av paraplyen også og den vrenges likevel. Skulle jeg laget en paraply for bruk i sterk vind så ville jeg nok latt enden av spilene ende opp i en ring (bare bøye ei løkke på enden). Duken går til enden av spilen og i hvert av de ca 8 "hjørnene" så ville jeg festet en strikk som er glatt utenpå (tøy utapå) og som går gjennom ringen ytterst på spilen og inn til toppen av "senterstolpen" (mulig bergensere har egne navn på denne, men her på østlandet er det nok utafor vårt ordforråd). Duken festes godt i midten oppe ved piggen. Om det da blåser og armstyrken ikke sørger for å holde paraplyen mot vinden, men den vrir seg rundt så vil midten av duken henge igjen mens strikkene dras ut og sidene av duken vrenges oppover mens spilene står uskadde igjen. Dermed blir det minimal belastning å spiler og andre komponenter og faren for flygende paraplyer som spidder folk reduseres (var en avissak om ei dame som ble spiddet og drept av en parasoll et sted i et annet land nylig). Når vinden avtar så vil strikken dra duken på plass igjen og paraplyen vil igjen skjerme for Bergens-været.

Nylig så kjørte jeg fra jobben og det var styrtregn så viskerne gikk for fullt og burde vel helst gått enda fortere. Da jeg nærmet meg hjemme så var det tørr asfalt. Men etter få minutter kom det kraftig styrtregn her også.

Du har vel flyktet fra Bergens-været og blitt østlending for en tid siden.
Kjenner en til av samme arten, flyktet fra Bergen til østlandet for mange år siden og unngår helst rygging med henger (men det gjør jo ikke noe at det da blir mer av det på oss andre).

SUV

Legg inn av SUV »

Kompressor skrev: tir aug 23, 2022 7:23 am Ikke tatt meg bryet å prøvekjørt EQE.
Men vedrørende refleksvest fikk jeg faktisk nettopp en Aston Martin merket refleks-vest av merkeverkstedet da det manglet en i bilen ved EU-kontrollen (det var eneste mangel).
Jeg fikk også mangel da bilen min var inne på EU-kontroll (i juni). Tilhengerkontakten var ikke forsvarlig festet stod det. Den plastgreia hadde nemlig knekt da jeg koblet på/av en henger. Hadde kjøpt nytt feste få dager i forveien som lå i bagasjerommet, men ikke rukket å montere det enda, så kontakten var bare godt festet med strips (forsvarlig, men litt tungvint i bruk mener nå jeg da). Men etterpå så noterte jeg kontakten og fikk godkjent bilen, som da er verdt 110.000 kr ifølge sjefen der.

Reflleksvest er jeg usikker på om fulgte med ved kjøpet i 2015 (var vel påbudt da). Men det ligger hvertfall en med merkelogo inni bilen, men mulig jeg har fått den en annen gang ved prøvekjøringskampanje eller noe sånt hos forhandler.

Tipper det blir kjøp av bil av annet merke iløpet av året, eller kanskje det blir litt over pga levereingstid. Venter litt med å røpe hva slags bil da den ikke er bestilt enda og det dermed ikke er helt bestemt. Men det kan se ut til at brukernavnet mitt da ikke lenger stemmer med bilen.

Men nå må jeg vel ut en tur og ta de første testene av en nyanskaffet bakhjulsdrevet sak med bensinmotor og se hvordan denne takler gresskledte skråninger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»