Vi gjetter på boligprisene

Svar
Jompa

Vi gjetter på boligprisene

Legg inn av Jompa »

Med økte renter og økt inflasjon i form av økte priser på strøm, mat, råvarer og drivstoff, så er det flere og flere som spår en usikker bolighøst. Er vi inne i en boble? Vil Oslo være eneste området som klarer å holde prisene på bolig oppe? Hva skjer med fritidsboligmarkedet? Og hva med de minste leilighetene som selges for flere hundretusen per kvm.

Legger ved link til en fin debatt som tar for seg noe av dette:

https://au22.no/firma/eiendom-norge/sen ... boligbobla

Selv tror jeg vi må forvente en korreksjon. Mange mimdre byer rundt Oslo har opplevd stor vekst etter corona. Flere kan jobbe hjemmefra og ser at de ikke trenger å bo i byen for å jobbe der. Men er det noe folk ønsker å holde på i lengden? Jeg tror prisene i Oslo vil holde seg godt, men at resten av landet får en korreksjon på 5-10%. Så er det umulig å spå hvor lenge nedgangen vil vare. Og hvor lite det avhenger av Norge. Får vi et børskrakk i USA får det voldsomme ringvirkninger for oss. Begynnner selskaper å gå under vil mange miste jobben og spiralen er i gang.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Jompa skrev: fre aug 19, 2022 1:41 pmSelv tror jeg vi må forvente en korreksjon. Mange mimdre byer rundt Oslo har opplevd stor vekst etter corona. Flere kan jobbe hjemmefra og ser at de ikke trenger å bo i byen for å jobbe der. Men er det noe folk ønsker å holde på i lengden? Jeg tror prisene i Oslo vil holde seg godt, men at resten av landet får en korreksjon på 5-10%. Så er det umulig å spå hvor lenge nedgangen vil vare. Og hvor lite det avhenger av Norge. Får vi et børskrakk i USA får det voldsomme ringvirkninger for oss. Begynnner selskaper å gå under vil mange miste jobben og spiralen er i gang.
Tenker du teknisk term og mener et fall på minst 10% når du sier korreksjon, eller mener du mer muntlig at markedet vil korrigere seg og da også falle noe? Og beklager at jeg pirker.

Jeg syns det er vanskelig å svare på. På en side er det å forvente at man vil få et fall / korreksjon, på en annen side vil nok også byggingen av nye boliger falle, som igjen vil bidra til å drive opp pris fordi det er færre objekter til salgs. Det jeg nok er mest sikker på er at salgsvolumet vil falle, og at færre vil kjøpe og selge. Om prisen for det som faktisk omsettes vil falle tilsvarende i pris er jeg mer usikker på.

Jeg er for så vidt enig i det du sier om Oslo, og resten av landet, men samtidig vil jeg påstå at boliger i resten av landet (med noen unntak selvfølgelig) er riktigere priset enn i Oslo, og at det derfor er mindre rom for fall i prisene.

Jeg tror vi neppe kan forvente noen særlig stigning i priser, selv ikke i Oslo, men om det utvikler seg flatt, faller noe eller blir en korreksjon er jeg usikker på. Jeg tror folk vil sitte på det de har, sørge for avdragsfrihet og vente til lønsnveksten nuller ut noe av den økte rentebelastningen. Jeg tror ikke vi vil få en bølge av boligeiere som må selge fordi de ikke klarer å betjene (rentene på) lånene sine.

Når alt er så usikkert som nå er nok det tryggeste å anta det motsatte av det Jan Ludvig Andreassen går ut i media og mener.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, det kan jo være morsomt å prøve å leke ekspert. Det er jo ukentlig spådommer fra ekspertene i det meste av pressen. Av dette er vel essensen at Andreassen fortsatt holder standhaftig på at prisene er for høye. De andre er stort sett samtstemte, bortsett fra Ludvig - som er en snåling...

.. nå tror jo ikke selv Grytten på et større fall. Han er jo herostratisk berømt for å ha uttalt til NRK at boligprisene kunne gå ned 30-40 prosent (mener jeg det var) rundt nyttår for en god del år siden, og etter dette så STEG prisene ganske raskt 30-40 prosent.

En korreksjon kan jo fort bare utløses av en del psykologi i markedet. Et større fall/krakk på mye over 10 prosent vil vel først skje om det blir massiv ledighet.

Oslo er jo i en særstilling - det var mange oppslag på at folk flyttet ut av Oslo og noen trodde kanskje dette var en trend, pga hjemmekontor og ligende. Men tror det er en feilslutning å tro at folk bor i Oslo for å være nært kontoret eller jobben. Folk, alt fra studenter til pensjonister, ønsker jo å bo mest mulig sentralt. Den første gruppen sliter jo, men pensjonister har jo godt med penger...

Jompa

Legg inn av Jompa »


fazz

Legg inn av fazz »

Jompa skrev: ons aug 24, 2022 10:43 am Nyboligsalget ned 35 % siden i fjor!
Og prisene fortsetter å stige. Opp 7% siden i fjor.

Så lenge folk har jobb så er ikke boligprisene noe problem, da vil også inflasjonen "spise opp" lånet. Men problemet med mindre nyboligsalg er at vi fortsatt har ett marked som mangler boliger og prisen vil fortsette å stige, spesielt leieprisen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»