Kreatin og Proteinpulver

Svar
Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Kreatin og Proteinpulver

Legg inn av Jolla »

Hei!

Eksisterer det nogen på dette forum som konsumerer kreatin og/eller proteinpulver i forbindelse med trening?

Jeg har trent i en del år uten å benytte meg av slikt produkt.
Føler dere at dere har en effekt av det? Er det noe dere vil anbefale for en kar som trener litt kardio og litt styrke? Er det noen helsefarer ved å bruke små/moderate mengder av dette? Jeg vet jeg kan google, men gidder ikke, og det er sikkert noen her inne som har bedre peiling enn ørten artikler.

Ærbødigst,

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

En helsefare kreatin deler med med ulovlig doping, er faren for å trene på seg skader. Noen får kviser av kreatin.

Ikke alle mennesker responderer på kreatintilskudd. Og det regnes visst som doping i Frankrike.

Proteinpulver har jeg både gode og dårlige erfaringer med. En del varianter innholder for mye karbohydrater, og gjør deg feit. Ihvertfall hvis du er litt oppe i årene.

Proteinpulver er billige proteiner, men kanskje et mindre optimalt næringsmiddel enn mat.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Bare tull å bruke penger på.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Jolla skrev: lør aug 20, 2022 1:01 pm Hei!

Eksisterer det nogen på dette forum som konsumerer kreatin og/eller proteinpulver i forbindelse med trening?

Jeg har trent i en del år uten å benytte meg av slikt produkt.
Føler dere at dere har en effekt av det? Er det noe dere vil anbefale for en kar som trener litt kardio og litt styrke? Er det noen helsefarer ved å bruke små/moderate mengder av dette? Jeg vet jeg kan google, men gidder ikke, og det er sikkert noen her inne som har bedre peiling enn ørten artikler.

Ærbødigst,
Kjøpte akkurat tre poser med Whey 100 fra Bodylab. 1000 gram i hver pose og betalte vel 700-800. Går for tiden opp i vekt, og gikk en stund på gainer, siden det er et fint substitutt for mat når man skal ha opp i vekt med mange kalorier. Imidlertid er det voldsomt mye sukker i de fleste av disse variantene, så jeg tenkte derfor å bytte det ut med noe bedre. "No added sugar" står det på pakningene jeg har kjøpt, så jeg håper det gir forskjell. Mulig jeg fortsetter med det når jeg har kommet opp i vekten jeg skal, men jeg får se. Noen ganger synes jeg det er kjekt å ha hvis man har en tight timeplan og sliter å få i seg all maten man skal i løpet av en dag.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det er ikke bare tilsatt sukker du bør være obs på i proteinpulver. Dersom myseprotein inneholder mye karbohydrater, og det ikke er tilsatt sukker, er det uansett sannsynligvis melkesukker fra myse. - En form for sukker det også....

Expekt

Legg inn av Expekt »

Proteinpulver er greit å ta (eller hvertfall ha tilgjengelig) om du har problemer med å få i deg nok proteiner i løpet av hverdagen. Tror overhodet ikke dette er noe must for folk flest, men det kommer litt an på kostholdet ditt.

Kreatin derimot, det anbefaler jeg å prøve om du aldri har testet det ut. Spesielt om du ønsker fremgang på styrkefronten. Stor sannsynlighet for at du merker effekt.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ser du har fått noen litt ulike svar her. Jeg er langt fra noen kostholdsekspert, men kan komme med innspill basert på mine erfaringer og (begrensede) kunnskap. For det første vil jeg påstå at det viktigste er å se på det totale inntaket av næringsstoffer (Fett, karbohydrater og protein) i løpet av en dag. Jeg trener slik jeg spiser middag etter trening og får da i meg en kombinasjon av disse næringsstoffene som gjør at kroppen henter seg inn igjen. Men ikke alle dager er like, og da er det greit å ha en proteinshake for å sikre at en får i seg nok. Karbohydrater og fett er jo også viktig for å bygge muskler (om det er målet). Dersom du får i deg nok gjennom kosten, vil proteintilskudd være unødvendig. Når det gjelder type proteinpulver så er innholdet ulikt. Noen inneholder tilsatt sukker, mens andre gjør det ikke. F.eks inneholder 100% Whey Gold Standard fra Optimum Nutrition 7,2 gram karbohydrater og 4,2 gram sukker (som ikke er tilsatt). Tar du en shake i tillegg til det du vanligvis spiser, så vil du naturlig nok gå opp i vekt ettersom du får i deg flere kalorier enn du forbrenner.
Jeg trodde før at mer protein=mer gainzzzz…. Det var først da jeg fikk i meg nok karbohydrater og fett jeg begynte å se virkelig fremgang. Snakker nå om muskelvekst. (Merk at dette var tidlig til slutten av 20-årene). Kreatin har jeg blandede erfaringer med. Opplevde at jeg klarte å løfte mer og gikk litt opp i vekt første perioden jeg prøvde, men senere hadde det null effekt. Om det var placebo-effekt første gangen vet jeg ikke…

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Har i alle år benyttet meg av tunfisk og egg, og det holder i massevis. Proteinpulver og alle sånne lovende store bokser med proteiner er bortkastet penger. Det gir bare en illusjon om at man er superseriøs med treningen.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Jolla skrev: lør aug 20, 2022 1:01 pm Føler dere at dere har en effekt av det?
Ja, hovedsakelig kreatin. Hos meg er det en soleklar, merkbar effekt, men dette er veldig individuelt, så your mileage may vary. Protein merker jeg ikke noen effekt av, men er et fint tilskudd på dager der det normale kostholdet ikke strekker til.

Jolla skrev: lør aug 20, 2022 1:01 pmEr det noe dere vil anbefale for en kar som trener litt kardio og litt styrke?
Ikke for kardioen sin del i det hele tatt. Men hvis du er opptatt av styrketrening og muskelmasse, så ja.
Jolla skrev: lør aug 20, 2022 1:01 pmEr det noen helsefarer ved å bruke små/moderate mengder av dette?
Hvis du bøtter nedpå kilovis med protein hver dag, så kan det gå ut over nyrene etter hvert. Kreatin har blitt koblet til hårtap hos menn, men så vidt jeg vet har ingen studier klart å verken bevise eller motbevise dette med sikkerhet, til tross for at det har blitt studert nøye. Vær også obs på at kreatin vil føre til et par kilo ekstra vannvekt, og kan gi deg et litt ...fyldigere utseende. Dette may or may not være noe du ønsker.

Ellers er både proteinpulver og kreatin noen av verdens aller mest beforskede supplementer, og det er fullstendig trygt i anbefalte/moderate doser. Både protein og kreatin er tross alt ting kroppen har/får gjennom normalt kosthold. Tilskuddene vil bare sikre at du får tilstrekkelig nok av begge deler.


Bruksanvisning kreatin:

1 dose = 5 gram.
Normalt 1 dose pr dag.
I starten kan du ha én ukes «loading phase» med 4 doser pr dag (jevnt fordelt utover dagen) for å mette kreatinnivået i kroppen, før du fortsetter med 1 dose pr dag.
Alternativt bare kjøre én dose pr dag helt fra starten av, men da vil det nødvendigvis også ta lengre tid før kreatinlagrene mettes og du eventuelt merker effekt.


Bruksanvisning protein:

Har du kontroll på makroene dine, og du vet at du får nok protein gjennom dagen, så trenger du ikke ta proteinshake i det hele tatt. På travle dager der du skipper måltider eller det forskyves veldig, så kan du ta proteinshake for å sørge for at kroppen har de riktige aminosyrene tilgjengelig i de muskelbyggende fasene.
NB: Det er ikke nødvendig å ta protein like før/under/etter trening, som mange ser ut til å tro. Så lenge du ikke har en 6+ timers faste rundt trening, så er det bare å ta proteinene akkurat når det passer deg. Ingen grunn til å løpe hjem og stresse med shaken, eller ta med hele kjøkkenet i baggen for å kunne styrte proteinene akkurat mellom 3. og 4. sett av biceps curls.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Merker at det innlegget hørtes ekstremt pro-tilskudd ut. Jeg tilhører egentlig «dette trenger du ikke»-campen. Du klarer deg helt fint uten både kreatin og protein, gitt at du har et ålreit kosthold. Og siden du har vært uten hittil, så vet du jo naturligvis dette.

Når det er sagt, så er det mange som merker god effekt av kreatin (og en god del som ikke merker noe også), og proteinshake er greit å ha for sikkerhets skyld. Det er bedre med litt for mye protein enn litt for lite. Det skal veldig mye protein til før det blir skadelig! Så hvis du snuser på disse tilskuddene, og har lyst til å prøve, så sier jeg «go for it»!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»