Abortloven USA

Svar
HNilsen

Re: Abortloven USA

Legg inn av HNilsen »

pigg skrev: lør jun 25, 2022 2:21 pm
Solvgutt1 skrev: lør jun 25, 2022 2:17 pmNår er man et barn?
Ved unnfangelse.
En konsekvens av det er vel da at du også vil forby spiral? En av de vanligste prevensjonsmidlene vi har.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Knaxern skrev: ons aug 10, 2022 12:56 am
Disse gamle kristen-fundamentalistene er ekstremt opptatt av sex. Får de kontrollere sex-livet til andre så virker det som de får et slags kick. Det er også de samme som gjerne snakker mest om "freedom" i innenriks- og utenrikspolitikken.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Balder skrev: tor aug 18, 2022 6:41 am "Woman May Be Forced to Give Birth to a Headless Baby Because of an Abortion Ban"
https://www.vice.com/en/article/4ax38w/ ... ortion-ban
Only in America.
Grusomt.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Canucks skrev: søn aug 14, 2022 11:45 am [

På Malta støtter kun 18% av befolkningen og åpne opp om Abort, dette er landet med de strengeste abortlovene i Europa. Mest sjokkerende er at kvinner i Malta er mer mot abort enn menn.
Kanskje de antar at menn da vil bruke abort som "prevensjon".
Press på kvinnen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Canucks skrev: søn aug 14, 2022 11:45 am

På Malta støtter kun 18% av befolkningen og åpne opp om Abort, dette er landet med de strengeste abortlovene i Europa. Mest sjokkerende er at kvinner i Malta er mer mot abort enn menn.
Malta er veldig katolsk, så det er ikke overraskende og mitt inntrykk fra da jeg bodde der var at det var kvinner som var mest religiøse så slik sett overrasker ikke tallene meg. Jeg mistenker det er noe av det samme i Italia.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Queenie skrev: tor aug 18, 2022 9:21 am
Balder skrev: tor aug 18, 2022 6:41 am "Woman May Be Forced to Give Birth to a Headless Baby Because of an Abortion Ban"
https://www.vice.com/en/article/4ax38w/ ... ortion-ban
Only in America.
Grusomt.
Leste i går om en foreldreløs 16 åring som blir nektet abort i Florida fordi hun ikke er moden nok til å avgjøre om abort er det beste valget. Men moden nok til å få barn og oppdra det, det er hun.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

GoingKronos skrev: tor aug 18, 2022 12:53 pm
Canucks skrev: søn aug 14, 2022 11:45 am

På Malta støtter kun 18% av befolkningen og åpne opp om Abort, dette er landet med de strengeste abortlovene i Europa. Mest sjokkerende er at kvinner i Malta er mer mot abort enn menn.
Malta er veldig katolsk, så det er ikke overraskende og mitt inntrykk fra da jeg bodde der var at det var kvinner som var mest religiøse så slik sett overrasker ikke tallene meg. Jeg mistenker det er noe av det samme i Italia.
At kun 18% støtter abort stemmer også greit over med mitt bilde av tiden jeg bodde der, men som regel er det kvinner som er mest for abort, mulig det har noe med at kvinner er enda mer religiøse enn menn.

I Italia støtter flertallet av folket abort med grei margin faktisk, men er nok regionale forskjeller i landet.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Generelt så er vel abort blitt en slags fanesak for å tekkes en spesiell velgergruppe, men så viser det seg at et overveldende flertall av amerikanerne vil ha muligheten til å kunne ta abort.

Kan fort vise seg å være en sak Republikanerne ville vært best tjent med å kjøre på med, men i siste instans bli blokkert i høyesterett så de kunne blidgjøre de kristenkonservative som heller vil være fariseerne som ville sette fast Jesus i å være enige med dem om at kvinnen burde stenes enn den barmhjertige samaritan, uten at alle de som kjenner til noen som trengte å ta abort blir sure.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Zorbeltuss skrev: man aug 29, 2022 9:43 pm Generelt så er vel abort blitt en slags fanesak for å tekkes en spesiell velgergruppe, men så viser det seg at et overveldende flertall av amerikanerne vil ha muligheten til å kunne ta abort.

Kan fort vise seg å være en sak Republikanerne ville vært best tjent med å kjøre på med, men i siste instans bli blokkert i høyesterett så de kunne blidgjøre de kristenkonservative som heller vil være fariseerne som ville sette fast Jesus i å være enige med dem om at kvinnen burde stenes enn den barmhjertige samaritan, uten at alle de som kjenner til noen som trengte å ta abort blir sure.
Republikanerne har vel egentlig i flere tiår hatt et selvbilde om å være de som er nærmest "grasrota" og folkemeningen. Folk vil da ha lett tilgang til gønnere, restriksjoner på abort, dødsstraff og mer Jesus inn i skolene? Det er ikke tilfeldig at de valgte å kalle seg "The moral majority".

Men det er altså tegn til at folket gradvis har gått i retning mer vektlegging av økonomiske og sosiale spørsmål og bryr seg mindre om denne kristne høyre-agendaen, noe som spesielt er tydelig i byene.

Kanskje vil en abort-drevet flause ved kongressvalget bli det første tegnet på at republikanerne ikke lenger skjønner hva som rører seg blant folk flest?

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Canucks skrev: ons aug 03, 2022 11:42 am Siste derimot tror jeg ikke engang at du selv tror på, kan komme med eksempler som f.eks legalisering av homofilt ekteskap for noen år siden i USA, før det ble fikset nasjonalt, hvor flere stater inkludert til og med California under Obama valgte å stemme i mot dette, mistenker at du er for homofilt ekteskap.
Helt forståelig. Ekteskap er religiøst, og har vært den legale bindemåten innenfor religion i flere tusen år. Dette er en av få ting som ateister har valgt å ta med videre selv om de ikke er religiøse.

Folk skal for all del få gjøre som de vil, og vil de ha ekteskap , så skal de få lov til det. Men skjønner egentlig ikke hvorfor de er så interessert i det.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Knaxern skrev: tir aug 30, 2022 11:45 am
Canucks skrev: ons aug 03, 2022 11:42 am Siste derimot tror jeg ikke engang at du selv tror på, kan komme med eksempler som f.eks legalisering av homofilt ekteskap for noen år siden i USA, før det ble fikset nasjonalt, hvor flere stater inkludert til og med California under Obama valgte å stemme i mot dette, mistenker at du er for homofilt ekteskap.
Helt forståelig. Ekteskap er religiøst, og har vært den legale bindemåten innenfor religion i flere tusen år. Dette er en av få ting som ateister har valgt å ta med videre selv om de ikke er religiøse.

Folk skal for all del få gjøre som de vil, og vil de ha ekteskap , så skal de få lov til det. Men skjønner egentlig ikke hvorfor de er så interessert i det.
I dag har ekteskap mange regler som gjør at ateister også ønsker det. Da det ikke bare er selve seremonien, men rent juridiske ting, og selve seremonien mellom to mennesker som ønsker å dele livet burde være lovlig uansett legning. Samme med adopsjon for homofile også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»