Topp 10 skuespillere

Svar
rommegrot

Topp 10 skuespillere

Legg inn av rommegrot »

Tenkte å lage en topp 10 liste, over de beste skuespillerne gjennom tidene. Regner med det blir mange fine diskusjoner og uenigheter, men det er bare bra! 😃

Min liste :

1. Tom Hanks
2. Al Pacino
3. Robert De Niro
4. Denzel Washington
5. Leonardo Di Caprio
6. Jack Nicholsen
7. Brad Pitt
8. Morgan Freeman
9. Anthony Hopkins
10. Christian Bale

Så er det sikkert folk her som har sett flere filmer enn meg, og har ett helt annet syn på det. Fryktelig vanskelig å sette opp en sånn liste selvfølgelig, men er jo litt smak og behag.

Mia

Legg inn av Mia »

Jepp, kvinnelige skuespillere er ikke bra.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Hmm denne er fin.

Jeg vet at mange holder Marlon Brando svært høyt, men har personlig knapt nok sett en film med mannen så jeg holder han utenfor.

1. Anthony Hopkins
2. Tom Cruise
3. Robert De Niro
4. Morgan Freeman
5. Brad Pitt
6. Jack Nicholsen
7. Denzel Washington
8. Dustin Hoffman
9. Leonardo Di Caprio
10. Gene Hackman

Nå er isolert sett ikke Arnold Swarchenegger en skuespiller som kan måle seg med disse gutta, men fy for noen fantastiske filmer han har hatt hovedrollene i alla Terminator 1 og 2, Total Recall og Predator.
Sist redigert av peraleks den tor aug 11, 2022 1:10 am, redigert 1 gang totalt.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Mia skrev: tor aug 11, 2022 12:58 am Jepp, kvinnelige skuespillere er ikke bra.
Hehe joda absolutt! Jeg har mine favoritter der også, men dessverre rekker de ikke opp. Men kan jo nevne Maryl Streep, Emma Stone, Julia Roberts og Cate Blanchett f.eks. 👌

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

peraleks skrev: tor aug 11, 2022 1:09 am Hmm denne er fin.

Jeg vet at mange holder Marlon Brando svært høyt, men har personlig knapt nok sett en film med mannen så jeg holder han utenfor.

1. Anthony Hopkins
2. Tom Cruise
3. Robert De Niro
4. Morgan Freeman
5. Brad Pitt
6. Jack Nicholsen
7. Denzel Washington
8. Dustin Hoffman
9. Leonardo Di Caprio
10. Gene Hackman

Nå er isolert sett ikke Arnold Swarchenegger en skuespiller som kan måle seg med disse gutta, men fy for noen fantastiske filmer han har hatt hovedrollene i alla Terminator 1 og 2, Total Recall og Predator.
Veldig mye bra her 😃 Jeg har også hørt at mange setter Brando svært høyt, men har akkurat som deg sett for lite. Men jeg så Gudfaren og der var han jo fantastisk. Men jeg føler det trengs litt mer før jeg kan bedømme han og sette han på en sånn liste.

Leste han hadde problemer med å huske hva han skulle si etterhvert, så skuespileren som spilte scenene med han, hadde teksten skrevet på magen/brystet + at han hadde ørepropper.

Men sikkert noen her som har sett mer av han som kan bedømme han bedre 😃

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Rart ingen har nevnt Daniel Day-Lewis enda, mange som mener han det den beste of all time.

Får se om jeg husker å komme med min egen liste senere.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

1. Marlon Brando
2 James Dean
3 John Voigt (ja han er faren til Angelina Jolie)
4 Frank Sinatra
5 Laurence Olivier
6 Edvard G Norton
7 Robert De Nero
8 Stellan Skarsgård
9 Montgomery Cliff
10 Richard Burton
Maryl Streep, Elizabeth Taylor og Vivian Leight må nevnes på kvinnesiden

peraleks

Legg inn av peraleks »

rommegrot skrev: tor aug 11, 2022 1:26 am
peraleks skrev: tor aug 11, 2022 1:09 am Hmm denne er fin.

Jeg vet at mange holder Marlon Brando svært høyt, men har personlig knapt nok sett en film med mannen så jeg holder han utenfor.

1. Anthony Hopkins
2. Tom Cruise
3. Robert De Niro
4. Morgan Freeman
5. Brad Pitt
6. Jack Nicholsen
7. Denzel Washington
8. Dustin Hoffman
9. Leonardo Di Caprio
10. Gene Hackman

Nå er isolert sett ikke Arnold Swarchenegger en skuespiller som kan måle seg med disse gutta, men fy for noen fantastiske filmer han har hatt hovedrollene i alla Terminator 1 og 2, Total Recall og Predator.
Veldig mye bra her 😃 Jeg har også hørt at mange setter Brando svært høyt, men har akkurat som deg sett for lite. Men jeg så Gudfaren og der var han jo fantastisk. Men jeg føler det trengs litt mer før jeg kan bedømme han og sette han på en sånn liste.

Leste han hadde problemer med å huske hva han skulle si etterhvert, så skuespileren som spilte scenene med han, hadde teksten skrevet på magen/brystet + at han hadde ørepropper.

Men sikkert noen her som har sett mer av han som kan bedømme han bedre 😃
Ja helt klart, er også en del fantastiske skuespillere fra før i tiden men jeg valgte heller å plukke fra tiden som føles mer relevant for min del og da sto disse mest ut.

Daniel Day Lewis, Tom Hanks, Bruce Willis(Die Hard, Sjakalen), Meryl Streep, Sigourney Weaver er og andre skuespillere jeg gjerne skulle ha funnet plass til.

Sylvester Stallone også muligens litt cheese, men elsker mange av filmene til mannen.
Husker spesielt Demolition Man.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

4pLaY skrev: tor aug 11, 2022 1:42 am Rart ingen har nevnt Daniel Day-Lewis enda, mange som mener han det den beste of all time.
Han er topp fem for meg.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

1) Gena Rowlands
2) Isabelle Huppert
3) David Thewlis
4) Tim Robbins
5) Christian Bale
6) Marlon Brando
7) Charlotte Rampling
8) Clint Eastwood
9) Billy Bob Thornton
10) Mathieu Kassowitz

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

4. Paul Newman

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

7. Gary Oldman

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Robert De Niro
Joe Pesci
Brad Pitt
David Tewlis
Ray Liotta
Nicole Kidman
Paul Giamatti
Juliette Lewis
Brian Cox
Michael Gambon.

Dette er iallfall listen per i dag, og skulle gjerne ha skviset inn James Woods her.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

1) Jack Nicholson
2) Anthony Hopkins
3) Harrison Ford
4) Tom Cruise
5) Leonardo Di Caprio
6) Tom Hanks
7) Jodie Foster
8) Denzel Washington
9) Tim Robbins
10) Al Pacino

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

4pLaY skrev: tor aug 11, 2022 1:42 am Rart ingen har nevnt Daniel Day-Lewis enda, mange som mener han det den beste of all time.

Får se om jeg husker å komme med min egen liste senere.
True, leste han er den eneste mannlige skuespilleren med 3 Oscar?

Hvis noen har en film de absolutt anbefaler med DDL så let me know! 😃

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Knaberaps skrev: tor aug 11, 2022 9:21 am Robert De Niro
Joe Pesci
Brad Pitt
David Tewlis
Ray Liotta
Nicole Kidman
Paul Giamatti
Juliette Lewis
Brian Cox
Michael Gambon.

Dette er iallfall listen per i dag, og skulle gjerne ha skviset inn James Woods her.
James Woods er glimrende!

Mye bra på lista her, Joe Pesci fortjener absolutt en hyllest.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

rommegrot skrev: tor aug 11, 2022 11:00 am
4pLaY skrev: tor aug 11, 2022 1:42 am Rart ingen har nevnt Daniel Day-Lewis enda, mange som mener han det den beste of all time.

Får se om jeg husker å komme med min egen liste senere.
True, leste han er den eneste mannlige skuespilleren med 3 Oscar?

Hvis noen har en film de absolutt anbefaler med DDL så let me know! 😃
Kan stemme det, i bransjen er han sett på som en av de beste, om ikke den beste.

Han har ikke spilt i veldig mye og hadde alt trukket seg tilbake i 97. Martin Scorsese og Leonardo DiCaprio reiste derimot til Italia (hvor han hadde trukket seg tilbake og jobbet som skomaker!!!) flere ganger for å overtale han til comeback for filmen Gangs of New York.

Han er nok en litt spesiell skrue. Han lever og ånder vistnok for rollene han skal spille og lever seg sånn inn i dem at han etter filming har problemer med å bli seg selv igjen, som er hovedgrunnen til at han nå har trukket seg (igjen) og ifølge han for godt.

Er ikke veldig mange av filmene jeg liker, da de ikke er min stil, men nå snakket vi om beste skuespillere, ikke beste filmer.

Den første jeg så med han var The Last of the Mohicans, en film jeg likte godt. There Will Be Blood er vel en film veldig mange liker med han i, så jeg ville nok prøvd den først.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Beste og beste, men definitivt ei topp 10 (urangert), slik en føler for, akkurat her og nå. Over noen av de som har gitt meg mest glede og minneverdige bidrag, oppgjennom årenes løp som filmelsker. Og hvor samtlige har også ei meget hyggelig tendens til å dukke opp i vanvittig mange favorittfilmer, eller bare så og si sjeldent skuffe, tross av at karrierene til enkelte, kanskje ikke alltid forble like "stabile" som det talentet en gang skulle tilsi tidlig ut.

James Woods
Mickey Rourke
Rutger Hauer
John Candy
Bob Hoskins
Charles Bronson
Christopher Walken
Arnold Schwarzenegger
Gene Hackman
Klaus Kinski

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

4pLaY skrev: tor aug 11, 2022 11:20 am
rommegrot skrev: tor aug 11, 2022 11:00 am
4pLaY skrev: tor aug 11, 2022 1:42 am Rart ingen har nevnt Daniel Day-Lewis enda, mange som mener han det den beste of all time.

Får se om jeg husker å komme med min egen liste senere.
True, leste han er den eneste mannlige skuespilleren med 3 Oscar?

Hvis noen har en film de absolutt anbefaler med DDL så let me know! 😃
Kan stemme det, i bransjen er han sett på som en av de beste, om ikke den beste.

Han har ikke spilt i veldig mye og hadde alt trukket seg tilbake i 97. Martin Scorsese og Leonardo DiCaprio reiste derimot til Italia (hvor han hadde trukket seg tilbake og jobbet som skomaker!!!) flere ganger for å overtale han til comeback for filmen Gangs of New York.

Han er nok en litt spesiell skrue. Han lever og ånder vistnok for rollene han skal spille og lever seg sånn inn i dem at han etter filming har problemer med å bli seg selv igjen, som er hovedgrunnen til at han nå har trukket seg (igjen) og ifølge han for godt.

Er ikke veldig mange av filmene jeg liker, da de ikke er min stil, men nå snakket vi om beste skuespillere, ikke beste filmer.

Den første jeg så med han var The Last of the Mohicans, en film jeg likte godt. There Will Be Blood er vel en film veldig mange liker med han i, så jeg ville nok prøvd den først.
Herlig! Skal sjekke de ut når jeg får tid 😃 Takk for tips!

Virker som en veldig dedikert mann.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

rommegrot skrev: ons aug 10, 2022 11:08 pm Tenkte å lage en topp 10 liste, over de beste skuespillerne gjennom tidene. Regner med det blir mange fine diskusjoner og uenigheter, men det er bare bra! 😃

Min liste :

1. Tom Hanks
2. Al Pacino
3. Robert De Niro
4. Denzel Washington
5. Leonardo Di Caprio
6. Jack Nicholsen
7. Brad Pitt
8. Morgan Freeman
9. Anthony Hopkins
10. Christian Bale

Så er det sikkert folk her som har sett flere filmer enn meg, og har ett helt annet syn på det. Fryktelig vanskelig å sette opp en sånn liste selvfølgelig, men er jo litt smak og behag.
Jeg tror den listen er ulovlig i Norge. Det skal være 50% kvinner.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

LANISTA skrev: tor aug 11, 2022 12:15 pm
rommegrot skrev: ons aug 10, 2022 11:08 pm Tenkte å lage en topp 10 liste, over de beste skuespillerne gjennom tidene. Regner med det blir mange fine diskusjoner og uenigheter, men det er bare bra! 😃

Min liste :

1. Tom Hanks
2. Al Pacino
3. Robert De Niro
4. Denzel Washington
5. Leonardo Di Caprio
6. Jack Nicholsen
7. Brad Pitt
8. Morgan Freeman
9. Anthony Hopkins
10. Christian Bale

Så er det sikkert folk her som har sett flere filmer enn meg, og har ett helt annet syn på det. Fryktelig vanskelig å sette opp en sånn liste selvfølgelig, men er jo litt smak og behag.
Jeg tror den listen er ulovlig i Norge. Det skal være 50% kvinner.

Hehe ja det var jo det første som ble kommentert her selvfølgelig. Godt jeg er anonym. 😃

Men altså, det finnes svært mange dyktige kvinnelige skuespillere. Jeg nevnte noen lengere opp her. Men nivået er skyhøyt. Så nettopp Goodfellas, og karer som Joe Pesci og Ray Liotta når ikke opp. Samuel L Jackson, Matt Damon, Jamie Foxx og Kevin Spacey (hysj hysj) er alle fantastiske. Edward Norton også, herregud. "Primal Fear"

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

rommegrot skrev: tor aug 11, 2022 2:05 pm
LANISTA skrev: tor aug 11, 2022 12:15 pm
rommegrot skrev: ons aug 10, 2022 11:08 pm Tenkte å lage en topp 10 liste, over de beste skuespillerne gjennom tidene. Regner med det blir mange fine diskusjoner og uenigheter, men det er bare bra! 😃

Min liste :

1. Tom Hanks
2. Al Pacino
3. Robert De Niro
4. Denzel Washington
5. Leonardo Di Caprio
6. Jack Nicholsen
7. Brad Pitt
8. Morgan Freeman
9. Anthony Hopkins
10. Christian Bale

Så er det sikkert folk her som har sett flere filmer enn meg, og har ett helt annet syn på det. Fryktelig vanskelig å sette opp en sånn liste selvfølgelig, men er jo litt smak og behag.
Jeg tror den listen er ulovlig i Norge. Det skal være 50% kvinner.

Hehe ja det var jo det første som ble kommentert her selvfølgelig. Godt jeg er anonym. 😃

Men altså, det finnes svært mange dyktige kvinnelige skuespillere. Jeg nevnte noen lengere opp her. Men nivået er skyhøyt. Så nettopp Goodfellas, og karer som Joe Pesci og Ray Liotta når ikke opp. Samuel L Jackson, Matt Damon, Jamie Foxx og Kevin Spacey (hysj hysj) er alle fantastiske. Edward Norton også, herregud. "Primal Fear"
Faktisk klarer jeg ikke å si meg uenig med noen av de ni øverste. Der er vi helt i synk.
Jeg bytter ut Bale og tar inn hun her på tiende.
Kanskje fordi jeg er forelska i både henne og Passengers
Bilde

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Joe Pesci kan jeg egentlig ikke utstå. Spiller irriterende gneldrekarakterer i nesten hver eneste rolle jeg har sett ham. Særs irriterende og lite interessant.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Nevne 10 skuespillere? Nei, i hvert fall ikke akkurat nå. Benedict Cumberbatch er vel ikke nevnt her. Synes han er glimrende. Må også huske å nevne Neymar.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Mia skrev: tor aug 11, 2022 12:58 am Jepp, kvinnelige skuespillere er ikke bra.
Mengder av gode kvinnelige skuespillere gjennom tidene!
Her er 10 jeg setter stor pris på:

Lillian Gish
Mary Pickford
Clara Bow
Janet Gaynor
Bette Davis
Setsuko Hara
Marlene Dietrich
Gena Rowlands
Meryl Streep
Katharine Hepburn

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Av "the usual suspects" har jeg aldri vært veldig stor fan av verken Robert di Niro, Leonardo di Caprio og iallfall ikke Joe Pesci. Blant favorittene er vel heller Jack Nicholson, Anthony Hopkins og Brad Pitt. Christan Bale og Joaquin Phoenix er også meget bra i nyere tid.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KongOlav2 skrev: tor aug 18, 2022 1:44 pm Av "the usual suspects" har jeg aldri vært veldig stor fan av verken Robert di Niro, Leonardo di Caprio og iallfall ikke Joe Pesci. Blant favorittene er vel heller Jack Nicholson, Anthony Hopkins og Brad Pitt. Christan Bale og Joaquin Phoenix er også meget bra i nyere tid.
Veldig få av disse som spilte i "The Usual Suspects"

Tror du må se filmen om igjen.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Dette er litt vanskelig. De fleste er jo med i både gode og dårlige filmer, og har gode og dårlige prestasjoner.
Noen favoritter i alle fall, i urangert rekkefølge:

1 Gary Oldman
2 David Thewlis
3 Richard E. Grant
4 Brad Pitt
5 Christopher Walken
6 Bill Murray
7 Jon Voight
8 Dennis Hopper
9 Charlize Theron
10 Christoph Waltz

Og noen til
11 Bill Paxton
12 Leonardo DiCaprio
13 David Morse
14 Colin Farrell
15 Daniel Day-Lewis
16 Jodie Foster

Strider

Legg inn av Strider »

Sylvester Stallone er det vel ikke så mange som har nevnt if any.
Tror han er på min top 10.

Christian Bale
Marlon Brando
De Niro
Al Pacino
Robert Duvall
Clint Eastwood
James Stewart
Leonardo DiCaprio
Jack Nicholson

Kanskje de top 10

11 Brad Pitt

Tror en del tror Brad Pitt bare er sånn poster boy pga utseende men se 12 monkeys og Fight Club

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

4pLaY skrev: tor aug 11, 2022 1:42 am Rart ingen har nevnt Daniel Day-Lewis enda, mange som mener han det den beste of all time.

Får se om jeg husker å komme med min egen liste senere.
blir muligens min nummer 1 det, skal få pressa sammen en liste en dag jeg og :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»