Lord of the Rings

Svar
Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Re: Lord of the Rings

Legg inn av sertono »

Ser Dagbladets anmelder roser «The Lord of the Rings: The Rings of Power» (han har sett 2 eps) opp i skyene, mens han derimot slakter «House of the Dragon» som alle de andre anmeldelsene jeg har lest fra andre aviser, virkelig er imponert over. Vel, dette gjør meg litt skeptisk overfor "The Rings of Power», for her virker Dagbladets anmelder å være helt på feil planet.

En gledelig overraskelse

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Får veldig bra kritikk av Marte Hedenstad i NRK også.

"Etter å ha punget ut nesten 2,5 milliarder norske kroner for bare rettighetene, har Amazon brukt nesten svimlende 4,5 milliarder kroner på den første sesongen av serien. Men er det mulig for verdens dyreste TV-serie å innfri de skyhøye forventningene til Tolkien-fansen verden over?

Svaret er at «Maktens ringer» vil få flere Tolkien-purister til å rive seg i håret i frustrasjon over frihetene serieskapere Patrick McKay og John D. Payne har tatt overfor kildematerialet. Slik er det med adapsjoner. Endringer fra det originale verket vil alltid forekomme. Men etter å ha sett to episoder er det ingen tvil om at «Maktens ringer» er et storslagent og vakkert eventyr, laget av folk med forståelse for Tolkiens verden og kjærlighet for historiene han fortalte."


Tar pusten fra meg!

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Får 4 av 5 av BBC også.

"Yet what does make it work so far is what made The Lord of the Rings work: the earnestness of its performances, and the sincerity of its writing. Showrunners JD Payne and Patrick McKay may have come from nowhere to develop The Rings of Power, but they display a deft understanding of Tolkien's soothing rhythms, his grandeur and musicality. It's a pleasure to hear the characters talk."

Ser unektelig ut som all dritten de får på nettet av den såkalte "ekte Tolkienfansen" (før noen av de har sett en eneste episode) kun er bullshit.

The Rings of Power review

Sverd

Legg inn av Sverd »

Jeg har ikke sett en eneste episode, men etter teasere, trailere og annen eksponering i media å dømme, så ser dette ut til å gli inn i møljen av moderne underholdning, hvor mangfold skal presses fram, på bekostning av historie og autentisitet. Og mangfold går ikke på personlighet, livserfaring og opptreden. Det går selvfølgelig på det ytre. Det er snakk om representasjon i form av hudfarge.

I forkant av seriestart har vi hatt The Superfans, hvor et "mangfoldig" panel diskuterer inntrykk og forventninger, etter å ha blitt vist et utdrag av serien. Dette var i regi av Amazon, og ble etter hvert fjernet. Hovedtemaet i denne samtalen var selvfølgelig diversity & representation.

Det har det vært fokus på første svarte, kvinnelige dverg og første svarte alv.

Det virker som at svært mange i dag sliter med å identifisere seg med folk som ikke ser ut som dem selv, så da må historien tilpasses.
Og når publikum kritiserer dette, så besvares det med beskyldninger om rasisme.

Media er veldig positive til serien. Både Dagbladet, NRK og VG gir terningkast 5. Men VG er forberedt på kritikk og er på defensiven: For de som ikke har mastergrad i Tolkiens verk, og evner å innse at film og bok er to vidt forskjellige ting er «Ringenes Herre: Maktens Ringer» en velykket viderediktning innenfor J. R. R. Tolkiens rammer.

En viderediktning. Men av det jeg leser og ser, så er det ikke innenfor Tolkiens rammer. Det virker mer som om hans verden skal tilpasses den verden vi lever i akkurat nå.

Dette har jeg null tro på og jeg gjetter på rimelig høy critic ratings og lav user ratings på rottentomatoes.

Strider

Legg inn av Strider »

Hvis jeg ikke ser en svart dverg transdame i rullestol i første episode skal jeg klage denne serien inn til den politisk korrekte domstolen og få serien kansellert

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Huff, siste talere i tråden her må ha det vondt i sine privilegerte liv…

Sverd

Legg inn av Sverd »

Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 6:04 am Huff, siste talere i tråden her må ha det vondt i sine privilegerte liv…
Kan du ikke heller starte en egen tråd hvor du kan diskutere meg?

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 7:29 am
Kan du ikke heller starte en egen tråd hvor du kan diskutere meg?
Kan ikke du heller starte en egen tråd hvor du diskuterer hvor hardt det er å se svarte og brune mennesker på TV-skjermen din? Forresten, den finnes allerede: https://fridiskusjon.no/viewtopic.php? ... lit=Rasist

Sverd

Legg inn av Sverd »

Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 9:06 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 7:29 am
Kan du ikke heller starte en egen tråd hvor du kan diskutere meg?
Kan ikke du heller starte en egen tråd hvor du diskuterer hvor hardt det er å se svarte og brune mennesker på TV-skjermen din? Forresten, den finnes allerede: https://fridiskusjon.no/viewtopic.php? ... lit=Rasist
Du har ikke noe grunnlag for å påstå at jeg synes det er hardt å se svarte og brune mennesker på TV.
Men igjen, det er ikke jeg som er temaet her.

Svaret ditt følger samme mal som produsentene av serien bruker; i stedet for å kommentere kritikken kommer du med antydninger om rasisme. Hvorfor svarer du ikke heller på det jeg skriver? Det må jo være mye bedre å sette meg på plass ved å påpeke feil i argumentasjonen min, fremfor å være usaklig?

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:33 am
Du har ikke noe grunnlag for å påstå at jeg synes det er hardt å se svarte og brune mennesker på TV.
Men igjen, det er ikke jeg som er temaet her.

Svaret ditt følger samme mal som produsentene av serien bruker; i stedet for å kommentere kritikken kommer du med antydninger om rasisme. Hvorfor svarer du ikke heller på det jeg skriver? Det må jo være mye bedre å sette meg på plass ved å påpeke feil i argumentasjonen min, fremfor å være usaklig?
Det er du som dro inn svarte og brune mennesker i denne tråden. Ikke jeg.

Det er bare rasister som er opptatt av at alt på skjermen deres ikke er blendahvitt.

Sverd

Legg inn av Sverd »

Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 9:45 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:33 am
Du har ikke noe grunnlag for å påstå at jeg synes det er hardt å se svarte og brune mennesker på TV.
Men igjen, det er ikke jeg som er temaet her.

Svaret ditt følger samme mal som produsentene av serien bruker; i stedet for å kommentere kritikken kommer du med antydninger om rasisme. Hvorfor svarer du ikke heller på det jeg skriver? Det må jo være mye bedre å sette meg på plass ved å påpeke feil i argumentasjonen min, fremfor å være usaklig?
Det er du som dro inn svarte og brune mennesker i denne tråden. Ikke jeg.

Det er bare rasister som er opptatt av at alt på skjermen deres ikke er blendahvitt.
Det er Amazon som har dratt inn svarte og brune mennesker fra starten av. Det er jo de som er opptatt av rase. I så stor grad at de skriver om kildematerialet.

Essensen av innlegget mitt er at Amazon prioriterer overfladisk mangfold på bekostning av historien, og at dette vil påvirke kvaliteten på serien.

Dersom Amazon hadde bestemt seg for å lage en remake av Roots eller The Fresh Prince of Bel-Air, bare med hvite skuespillere, så hadde poenget mitt vært det samme. Det betyr ikke at jeg ikke tåler å se hvite mennesker på TV. Eller blendahvite mennesker, om du vil.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:56 am Det er Amazon som har dratt inn svarte og brune mennesker fra starten av. Det er jo de som er opptatt av rase. I så stor grad at de skriver om kildematerialet.

Essensen av innlegget mitt er at Amazon prioriterer overfladisk mangfold på bekostning av historien, og at dette vil påvirke kvaliteten på serien.

Dersom Amazon hadde bestemt seg for å lage en remake av Roots eller The Fresh Prince of Bel-Air, bare med hvite skuespillere, så hadde poenget mitt vært det samme. Det betyr ikke at jeg ikke tåler å se hvite mennesker på TV. Eller blendahvite mennesker, om du vil.
Tenk å bli så furten over å se svarte og brune mennesker på skjermen sin i en FIKTIV historie som inneholder troll, drager, magi og det som er, og mene at utseende på skuespillerne ødelegger historien, samtidig som man hardnakket påstår man ikke er rasist.

Seriøst, du må gå inn i deg selv hvis du er sinna på at det er svarte og bruke mennesker i TV-serien din, og du fortsatt mener du ikke er rasist.

At du sammenlikner Roots og Fresh Prince med LOTR viser jo bare hvilken klovn av et privilegert menneske du er…

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:56 am Det er Amazon som har dratt inn svarte og brune mennesker fra starten av. Det er jo de som er opptatt av rase. I så stor grad at de skriver om kildematerialet.

Essensen av innlegget mitt er at Amazon prioriterer overfladisk mangfold på bekostning av historien, og at dette vil påvirke kvaliteten på serien.

Dersom Amazon hadde bestemt seg for å lage en remake av Roots eller The Fresh Prince of Bel-Air, bare med hvite skuespillere, så hadde poenget mitt vært det samme. Det betyr ikke at jeg ikke tåler å se hvite mennesker på TV. Eller blendahvite mennesker, om du vil.
Blir historien noe som helst annerledes om en karakter er mørkhudet i stedet for hvit? Det er ikke akkurat snakk om en historisk dokumentar her. Det er en fantasyserie. Som ikke engang er basert på bøker slik som opprinnelige LoTR, men bare noen brev og notater som Tolkien gjorde en gang i tiden. Da er man passe sveiseblind om man fokuserer så tungt på hudfargen til et par bikarakterer i serien.

Sverd

Legg inn av Sverd »

Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 10:01 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:56 am Det er Amazon som har dratt inn svarte og brune mennesker fra starten av. Det er jo de som er opptatt av rase. I så stor grad at de skriver om kildematerialet.

Essensen av innlegget mitt er at Amazon prioriterer overfladisk mangfold på bekostning av historien, og at dette vil påvirke kvaliteten på serien.

Dersom Amazon hadde bestemt seg for å lage en remake av Roots eller The Fresh Prince of Bel-Air, bare med hvite skuespillere, så hadde poenget mitt vært det samme. Det betyr ikke at jeg ikke tåler å se hvite mennesker på TV. Eller blendahvite mennesker, om du vil.
Tenk å bli så furten over å se svarte og brune mennesker på skjermen sin i en FIKTIV historie som inneholder troll, drager, magi og det som er, og mene at utseende på skuespillerne ødelegger historien, samtidig som man hardnakket påstår man ikke er rasist.

Seriøst, du må gå inn i deg selv hvis du er sinna på at det er svarte og bruke mennesker i TV-serien din, og du fortsatt mener du ikke er rasist.

At du sammenlikner Roots og Fresh Prince med LOTR viser jo bare hvilken klovn av et privilegert menneske du er…
Dette kunne du tatt i tråden om meg. Temaet her er Rings of Power.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:56 am Essensen av innlegget mitt er at Amazon prioriterer overfladisk mangfold på bekostning av historien, og at dette vil påvirke kvaliteten på serien.
På hvilken måte påvirker det "kvaliteten på serien"?

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:05 am
Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 10:01 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:56 am Det er Amazon som har dratt inn svarte og brune mennesker fra starten av. Det er jo de som er opptatt av rase. I så stor grad at de skriver om kildematerialet.

Essensen av innlegget mitt er at Amazon prioriterer overfladisk mangfold på bekostning av historien, og at dette vil påvirke kvaliteten på serien.

Dersom Amazon hadde bestemt seg for å lage en remake av Roots eller The Fresh Prince of Bel-Air, bare med hvite skuespillere, så hadde poenget mitt vært det samme. Det betyr ikke at jeg ikke tåler å se hvite mennesker på TV. Eller blendahvite mennesker, om du vil.
Tenk å bli så furten over å se svarte og brune mennesker på skjermen sin i en FIKTIV historie som inneholder troll, drager, magi og det som er, og mene at utseende på skuespillerne ødelegger historien, samtidig som man hardnakket påstår man ikke er rasist.

Seriøst, du må gå inn i deg selv hvis du er sinna på at det er svarte og bruke mennesker i TV-serien din, og du fortsatt mener du ikke er rasist.

At du sammenlikner Roots og Fresh Prince med LOTR viser jo bare hvilken klovn av et privilegert menneske du er…
Dette kunne du tatt i tråden om meg. Temaet her er Rings of Power.
Hva om du legger alle innleggene dine i tråden om deg?

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:05 am
Dette kunne du tatt i tråden om meg. Temaet her er Rings of Power.
Så diskuter Rings of Power da, og ikke de rasistiske holdningene dine.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 10:01 am Tenk å bli så furten over å se svarte og brune mennesker på skjermen sin i en FIKTIV historie som inneholder troll, drager, magi og det som er, og mene at utseende på skuespillerne ødelegger historien,
Akkurat dette er jo et gigantisk paradoks i sutringen over at de har inkludert et par mørkhudede mennesker i LotR. Det finnes alle mulige typer fantastiske vesener og figurer, men en mørk person tåler de ikke. Det er så fette idiotisk og dobbelmoralsk som det går an.

Fant en av disse idiotene som klaget på dette på Youtube. Hans metode var å søke opp diverse personer som hadde skrytt av serien på sosiale medier som f.eks instagram eller Twitter, og se om det stod personlige pronomen (She/her, he/him og lignende) i paranteres etter brukernavnet deres på det sosiale mediet. Da er det tynn suppe altså.

Sverd

Legg inn av Sverd »

Rainmaker skrev: tor sep 01, 2022 10:05 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:56 am Essensen av innlegget mitt er at Amazon prioriterer overfladisk mangfold på bekostning av historien, og at dette vil påvirke kvaliteten på serien.
På hvilken måte påvirker det "kvaliteten på serien"?
Det gjør det ikke autentisk. Film er et visuelt medie, og Tolkiens univers er godt beskrevet.
Ettersom det var viktig for Amazon at skuespillerne var svarte, hadde det vært bedre å laget noe nytt, i stedet for å basere det på Tolkien.

Sverd

Legg inn av Sverd »

k9b skrev: tor sep 01, 2022 10:11 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:05 am
Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 10:01 am

Tenk å bli så furten over å se svarte og brune mennesker på skjermen sin i en FIKTIV historie som inneholder troll, drager, magi og det som er, og mene at utseende på skuespillerne ødelegger historien, samtidig som man hardnakket påstår man ikke er rasist.

Seriøst, du må gå inn i deg selv hvis du er sinna på at det er svarte og bruke mennesker i TV-serien din, og du fortsatt mener du ikke er rasist.

At du sammenlikner Roots og Fresh Prince med LOTR viser jo bare hvilken klovn av et privilegert menneske du er…
Dette kunne du tatt i tråden om meg. Temaet her er Rings of Power.
Hva om du legger alle innleggene dine i tråden om deg?
Hva mener du? Jeg foreslo at Trolljegeren kunne opprette en tråd med meg som tema, ettersom han er ute etter å diskutere meg.
Jeg diskuterer Rings of Power og grunnen til at jeg tror at serien blir dårlig.

fazz

Legg inn av fazz »

Huffameg. Har resismediskusjonen spredt seg over i denne tråden også, fordi det å se folk med mørkere hudfarge i en serie med dverger, alver, kjemper, levende trær, monstre og trollmenn, bryter grensen på hva som er akseptabel virkeligoppfattning? Ja ja. Hva om en innfører ett kompromiss og lar svarte/brune KUN spille de onde da? Sånn at TV serien gjenspeiler virkelighetsbildet til de som sitter å klager sin arme råd i sosiale media.

Forresten, bare gi den jævla ringen til ørnene med en gang så de kan fly den til Mordor og bli ferdig med det.
Sist redigert av fazz den tor sep 01, 2022 10:33 am, redigert 1 gang totalt.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:25 am Det gjør det ikke autentisk. Film er et visuelt medie, og Tolkiens univers er godt beskrevet.
Ettersom det var viktig for Amazon at skuespillerne var svarte, hadde det vært bedre å laget noe nytt, i stedet for å basere det på Tolkien.
Merkelig at det kun er rasister og ikke vanlige folk som bryr seg om slikt da 🤡

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

fazz skrev: tor sep 01, 2022 10:28 am Huffameg. Har resismediskusjonen spredt seg over i denne tråden også, fordi det å se folk med mørkere hudfarge i en serie med dverger, alver, kjemper, levende trær, monstre og trollmenn, bryter grensen på hva som er akseptabel virkeligoppfattning? Ja ja. Hva om en innfører ett kompromiss og lar svarte/brune KUN spille de onde da? Sånn at TV serien gjenspeiler virkelighetsbildet til de som sitter å klager sin arme råd i sosiale media.

Forresten, bare gi den jævla ringen til ørnene med en gang så de kan fly den til Gondor og bli ferdig med det.
Hva skal ringen i Gondor?😅

fazz

Legg inn av fazz »

Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 10:32 am
fazz skrev: tor sep 01, 2022 10:28 am Huffameg. Har resismediskusjonen spredt seg over i denne tråden også, fordi det å se folk med mørkere hudfarge i en serie med dverger, alver, kjemper, levende trær, monstre og trollmenn, bryter grensen på hva som er akseptabel virkeligoppfattning? Ja ja. Hva om en innfører ett kompromiss og lar svarte/brune KUN spille de onde da? Sånn at TV serien gjenspeiler virkelighetsbildet til de som sitter å klager sin arme råd i sosiale media.

Forresten, bare gi den jævla ringen til ørnene med en gang så de kan fly den til Gondor og bli ferdig med det.
Hva skal ringen i Gondor?😅
True dat, den skulle vel egentlig til Mordor, men lenge siden jeg så filmene.

Sverd

Legg inn av Sverd »

Trolljegeren skrev: tor sep 01, 2022 10:30 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:25 am Det gjør det ikke autentisk. Film er et visuelt medie, og Tolkiens univers er godt beskrevet.
Ettersom det var viktig for Amazon at skuespillerne var svarte, hadde det vært bedre å laget noe nytt, i stedet for å basere det på Tolkien.
Merkelig at det kun er rasister og ikke vanlige folk som bryr seg om slikt da 🤡
Hva snakker du om? At det kun er rasister som bryr seg om autentisitet?

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:37 am
Hva snakker du om? At det kun er rasister som bryr seg om autentisitet?
Det er utelukkende rasister som bryr seg om hudfargen til mennesker og menneskeliknende arter i en fantasiverden.

Mener du selv at du ikke har en rasistisk tankegang?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:37 am Hva snakker du om? At det kun er rasister som bryr seg om autentisitet?
Ja, for 2 av 20 mørkhudede karakterer i en fantasyserie basert på noen brev og notater fra 80 år tilbake gjør serien til å være totalt uten troverdighet!

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:25 am
Rainmaker skrev: tor sep 01, 2022 10:05 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 9:56 am Essensen av innlegget mitt er at Amazon prioriterer overfladisk mangfold på bekostning av historien, og at dette vil påvirke kvaliteten på serien.
På hvilken måte påvirker det "kvaliteten på serien"?
Det gjør det ikke autentisk. Film er et visuelt medie, og Tolkiens univers er godt beskrevet.
Ettersom det var viktig for Amazon at skuespillerne var svarte, hadde det vært bedre å laget noe nytt, i stedet for å basere det på Tolkien.
Hvor i Tolkiens tekster nevnes hudfarge?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: tor sep 01, 2022 10:04 am Blir historien noe som helst annerledes om en karakter er mørkhudet i stedet for hvit? Det er ikke akkurat snakk om en historisk dokumentar her. Det er en fantasyserie. Som ikke engang er basert på bøker slik som opprinnelige LoTR, men bare noen brev og notater som Tolkien gjorde en gang i tiden. Da er man passe sveiseblind om man fokuserer så tungt på hudfargen til et par bikarakterer i serien.
Ja. noen av notatene ble samlet og redigert til å bli boka "The Silmarilion" av sønnen hans, og kapittelet som handler om tidsæraen serien tar plass i er ganske kort.

Så stort sett har Amazons screenwriters på dette prosjektet måtte lage sin egen fanfic.

Sverd

Legg inn av Sverd »

KongOlav2 skrev: tor sep 01, 2022 10:53 am
Sverd skrev: tor sep 01, 2022 10:37 am Hva snakker du om? At det kun er rasister som bryr seg om autentisitet?
Ja, for 2 av 20 mørkhudede karakterer i en fantasyserie basert på noen brev og notater fra 80 år tilbake gjør serien til å være totalt uten troverdighet!
Jeg har ikke nevnt troverdighet. En fantasyverden trenger selvfølgelig ikke å være troverdig i forhold til den virkelige verden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»