I dag er det 40 år siden Norge slo England

Svar
startelver

I dag er det 40 år siden Norge slo England

Legg inn av startelver »

Det skjedde på Ullevål , med mål av Halvar Thoresen og Roger Albertsen (RIP) .

Resultatet sjokkerte fotball-Europa. Norge stilte med en blanding av amatører og profesjonelle spillere.

Men kampen huskes kanskje best for Bjørge Lillelien sine legendariske radiokommentarer.

Sist redigert av startelver den fre sep 10, 2021 7:42 pm, redigert 1 gang totalt.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Er også 36 år siden Jock Stein døde på Ninian Park.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Utrolig hvor fort tiden går. Husker kampen som om det var i går, hvordan Ødegaard senior herjet i den kampen, men nå er det Martin som har tatt over hele showet etter han.

startelver

Legg inn av startelver »

Ohlaien skrev: fre sep 10, 2021 8:37 pm Utrolig hvor fort tiden går. Husker kampen som om det var i går, hvordan Ødegaard senior herjet i den kampen, men nå er det Martin som har tatt over hele showet etter han.
Vet ikke om Ødegaard senior var voksen nok til å sitte oppe å se på kampen for 40 år siden.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Husker dette som om det var i går selv om jeg ikke var født.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Oi.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det nærmer seg 41-årsjubileumet med stormskritt nå, og jeg antar at forumdeltakerne har store planer for 9. (ikke 10.) september i år også? Som den gourmeten jeg er, så antar jeg at jeg nok vil unne meg et ekstra stykke blodpudding til den komplette engelske frokosten jeg pleier å bevilge meg den datoen.

Totalt irrelevant for anledningen spør jeg deg: Hvilken var din første landskamp på Ullevaal?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Husker det godt, tidligere på dagen feiret vi min tvillingbrors 50-års-dag.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

startelver skrev: fre sep 10, 2021 10:19 pm
Ohlaien skrev: fre sep 10, 2021 8:37 pm Utrolig hvor fort tiden går. Husker kampen som om det var i går, hvordan Ødegaard senior herjet i den kampen, men nå er det Martin som har tatt over hele showet etter han.
Vet ikke om Ødegaard senior var voksen nok til å sitte oppe å se på kampen for 40 år siden.
Kampen ble faktisk sendt direkte, kun avbrutt av Dagsrevyen.. Så det var nok ganske mange som så Norge spille for første gang den kvelden.

startelver

Legg inn av startelver »

Ja da feirer vi 41-årsdagen .

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

mikemodano skrev: man aug 22, 2022 7:50 pm Det nærmer seg 41-årsjubileumet med stormskritt nå, og jeg antar at forumdeltakerne har store planer for 9. (ikke 10.) september i år også? Som den gourmeten jeg er, så antar jeg at jeg nok vil unne meg et ekstra stykke blodpudding til den komplette engelske frokosten jeg pleier å bevilge meg den datoen.

Totalt irrelevant for anledningen spør jeg deg: Hvilken var din første landskamp på Ullevaal?
Jeg har aldri sett Norge på Ullevaal.

Men har sett følgende landskamper i Molde

1989 Norge - Østerrike (u21) 1-0 Lars Bohinen putta

1996 Norge - Frankrike (u21) 1-1 Andreas Lund putta, det gjorde ikke Thierry Henry.

1998 Norge - Saudi Arabia 6-0 (Rekdal, Solskjær x 2, T.A. Flo, Strand og Østenstad) Araberne fikk to røde kort og det ble full overkjøring.

2013 Norge - Skottland 0-1 Drittkamp

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

PapaSmurf skrev: tir aug 23, 2022 3:45 pm
mikemodano skrev: man aug 22, 2022 7:50 pm Det nærmer seg 41-årsjubileumet med stormskritt nå, og jeg antar at forumdeltakerne har store planer for 9. (ikke 10.) september i år også? Som den gourmeten jeg er, så antar jeg at jeg nok vil unne meg et ekstra stykke blodpudding til den komplette engelske frokosten jeg pleier å bevilge meg den datoen.

Totalt irrelevant for anledningen spør jeg deg: Hvilken var din første landskamp på Ullevaal?
Jeg har aldri sett Norge på Ullevaal.

Men har sett følgende landskamper i Molde

1989 Norge - Østerrike (u21) 1-0 Lars Bohinen putta

1996 Norge - Frankrike (u21) 1-1 Andreas Lund putta, det gjorde ikke Thierry Henry.

1998 Norge - Saudi Arabia 6-0 (Rekdal, Solskjær x 2, T.A. Flo, Strand og Østenstad) Araberne fikk to røde kort og det ble full overkjøring.

2013 Norge - Skottland 0-1 Drittkamp
Var det virkelig en drittkamp? Flott spill og ufortjent tap, husker jeg den som og får treff på det når jeg søker på den kampen. 7-1 i målsjanser talte VG.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

netrebske skrev: tir aug 23, 2022 7:08 pm
PapaSmurf skrev: tir aug 23, 2022 3:45 pm
mikemodano skrev: man aug 22, 2022 7:50 pm Det nærmer seg 41-årsjubileumet med stormskritt nå, og jeg antar at forumdeltakerne har store planer for 9. (ikke 10.) september i år også? Som den gourmeten jeg er, så antar jeg at jeg nok vil unne meg et ekstra stykke blodpudding til den komplette engelske frokosten jeg pleier å bevilge meg den datoen.

Totalt irrelevant for anledningen spør jeg deg: Hvilken var din første landskamp på Ullevaal?
Jeg har aldri sett Norge på Ullevaal.

Men har sett følgende landskamper i Molde

1989 Norge - Østerrike (u21) 1-0 Lars Bohinen putta

1996 Norge - Frankrike (u21) 1-1 Andreas Lund putta, det gjorde ikke Thierry Henry.

1998 Norge - Saudi Arabia 6-0 (Rekdal, Solskjær x 2, T.A. Flo, Strand og Østenstad) Araberne fikk to røde kort og det ble full overkjøring.

2013 Norge - Skottland 0-1 Drittkamp
Var det virkelig en drittkamp? Flott spill og ufortjent tap, husker jeg den som og får treff på det når jeg søker på den kampen. 7-1 i målsjanser talte VG.
Vi tapte 🥲

For å være ærlig så husker jeg lite fra kampen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

mikemodano skrev: man aug 22, 2022 7:50 pm Det nærmer seg 41-årsjubileumet med stormskritt nå, og jeg antar at forumdeltakerne har store planer for 9. (ikke 10.) september i år også? Som den gourmeten jeg er, så antar jeg at jeg nok vil unne meg et ekstra stykke blodpudding til den komplette engelske frokosten jeg pleier å bevilge meg den datoen.

Totalt irrelevant for anledningen spør jeg deg: Hvilken var din første landskamp på Ullevaal?
Første landskamp på Ullevaal var mot nettopp England, dog noe senere enn 1981. Jeg og en kompis på skolen hadde gleden av å kjempe oss igjennom hvordan man fylte ut en postgiro slik at vi ble med i Tom A Schankes lugubre billettopplegg som skaffet oss billetter til kvalikkampen 2/6-1993. Kampen ble en absolutt højdare med 2-0 seier og til slutt selvfølgelig gruppeseier i en knallsterk gruppe.

Min første landskamp var faktisk en bortekamp, også mot England i den samme kvaliken. Var på tur til London og reisebyrået (det var den gang gitt) ordnet billett til kampen på gamle Wembley. Rekdal utlignet til 1-1 som ble sluttresultatet. Vi satt i motsatt sving og så jo ikke at den gikk inn siden det var absurd langt unna.

Senere landskamper sett på stadion:

Norge-Polen 1-0 22/9 1993

Norge-Skottland 1-1 VM 98 Bordeaux
Norge Brasil 2-1 (mulig noen husker denne) VM 98 Marseille
Norge- Italia 0-1 Marseille

Gikk glipp av Marokkokampen siden jeg måtte ta en språktest for å bekrefte min studieplass i England følgende høst.

Har faktisk ikke sett Norge live dette årtusenet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»