Pronomen på 3 bokstaver?

Svar
FjodorDVD

Pronomen på 3 bokstaver?

Legg inn av FjodorDVD »

I dagens VG, kronikk av professorer fra Forsvarets Høyskole så jeg pronomenet "hen" for første gang i bruk. Har du sett det før i bruk? Har du sett det i kryssord for eksempel? Er hen tatt opp i språket vårt eller er det som slang-uttrykk å anse?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hei menneske fra 2015.

Anbefaler deg å bli værende der. De neste årene blir bare dritt

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

FjodorDVD skrev: lør mar 05, 2022 6:01 pm I dagens VG, kronikk av professorer fra Forsvarets Høyskole så jeg pronomenet "hen" for første gang i bruk. Har du sett det før i bruk? Har du sett det i kryssord for eksempel? Er hen tatt opp i språket vårt eller er det som slang-uttrykk å anse?
"Språkrådet ønsker å innføre ordet «hen» som et personlig, kjønnsnøytralt pronomen i norske ordbøker."

https://www.nrk.no/trondelag/sprakradet ... 1.15834914

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

missChance skrev: lør mar 05, 2022 6:08 pm
FjodorDVD skrev: lør mar 05, 2022 6:01 pm I dagens VG, kronikk av professorer fra Forsvarets Høyskole så jeg pronomenet "hen" for første gang i bruk. Har du sett det før i bruk? Har du sett det i kryssord for eksempel? Er hen tatt opp i språket vårt eller er det som slang-uttrykk å anse?
"Språkrådet ønsker å innføre ordet «hen» som et personlig, kjønnsnøytralt pronomen i norske ordbøker."

https://www.nrk.no/trondelag/sprakradet ... 1.15834914
Forstår du hen som pronomen for en transperson eller et pronomen til bruk der kjønn ikke betyr noe slik vi sier han eller hun i dag?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

FjodorDVD skrev: lør mar 05, 2022 6:28 pm
missChance skrev: lør mar 05, 2022 6:08 pm
FjodorDVD skrev: lør mar 05, 2022 6:01 pm I dagens VG, kronikk av professorer fra Forsvarets Høyskole så jeg pronomenet "hen" for første gang i bruk. Har du sett det før i bruk? Har du sett det i kryssord for eksempel? Er hen tatt opp i språket vårt eller er det som slang-uttrykk å anse?
"Språkrådet ønsker å innføre ordet «hen» som et personlig, kjønnsnøytralt pronomen i norske ordbøker."

https://www.nrk.no/trondelag/sprakradet ... 1.15834914
Forstår du hen som pronomen for en transperson eller et pronomen til bruk der kjønn ikke betyr noe slik vi sier han eller hun i dag?
Jeg tenker begge deler. Det fungerer jo som kjønnsnøytralt på begge områder, og noen omtaler jo seg selv som hen.

Hva de skal gjøre med they/them som blir brukt i engelsk, er en annen sak ...

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

missChance skrev: lør mar 05, 2022 6:34 pm
FjodorDVD skrev: lør mar 05, 2022 6:28 pm
missChance skrev: lør mar 05, 2022 6:08 pm

"Språkrådet ønsker å innføre ordet «hen» som et personlig, kjønnsnøytralt pronomen i norske ordbøker."

https://www.nrk.no/trondelag/sprakradet ... 1.15834914
Forstår du hen som pronomen for en transperson eller et pronomen til bruk der kjønn ikke betyr noe slik vi sier han eller hun i dag?
Jeg tenker begge deler. Det fungerer jo som kjønnsnøytralt på begge områder, og noen omtaler jo seg selv som hen.

Hva de skal gjøre med they/them som blir brukt i engelsk, er en annen sak ...
Jeg er ikke i stand til å se at man kan innføre nye pronomen ved vedtak. Av det følger at jeg anser liksom-pronomenet "hen" som en latterlig skivebom, og en skivebom som gjør transkjønnede - og tilliggende herligheter (og jeg har ingenting i mot transkjønnede, tvekjønnede, trekjønnede, panseksuelle, homofile, lesbiske eller heterofile - det er uhyrligheten "hen" jeg snakker om) til rariteter - og jeg er ikke helt sikker på om det var dét de berørte parter ønsket seg. Dessuten er du inne på noe viktig (they/them): Hva i huleste er objektforma til "hen"? Henne? Nei - det går jo ikke, for det impliserer jo at vedkommende det eventuelt brukes om er hunkjønn - og da faller jo behovet for "hen" bort. Hennem? Like rart. Hannem? Vel, det er i det minste en pronomenform som var i bruk tidligere; både på norsk og dansk - men det peker jo på hankjønn - og det vil visst ikke transkjønnede sette pris på. Ham? Det er jo allerede i bruk i dag - på hankjønn. Hem??? Vel, det er jo ledig, i det minste... Og eiendomspronomen blir like vanskelig: Hens??? Hess??? Kjære vene...

Og det er ikke alt. I min dialekt er personlig pronomen 3. person hankjønn "heinn". Den fonetiske likheten mellom "hen" og "heinn" er kanskje ikke hårfin (særlig dersom innflyttere hertil fra siviliserte strøk forsøker å herme det lokale pronomenet), men heller ikke påtrengende tydelig. Eiendomspronomen er like ille eller verre - i hankjønn heter det her "hass", og i hunkjønn "hena". Forslag til ny-ord mottas IKKE med takk... Og jeg er altså klar over at språk ER og SKAL VÆRE dynamisk - det er helt nødvendig for at språket kan ta opp i seg nye fenomener og endra kommunikasjon og -former. Men man skaper ikke vellykket nye pronomen ved VEDTAK! Og språkrådet får si hva de vil - jeg setter pris på språkrådet, men jeg er slett ikke alltid enig i det de sier - skal vi kanskje godta Carl I. Hagens "StortingeTTT" med distinkt uttalt T til slutt også? Og hans (og mange andres) lemfeldige omgang med konjunksjonen "og" og infinitivsmerket "å"?

Altså (og dette er min sterkt subjektive mening): Folk får identifisere seg som, oppføre seg som, ha seg med eller være glad i hvem søtten de vil for meg, så lenge de ikke skader andre. Men - og dette er et løfte:

Jeg kommer aldri så lenge jeg puster og snakker ved egen hjelp til å akseptere sirkusartisten "hen".

Og det var det jeg hadde å si om den saken.

Mvh

BE
forbitret, men ikke språkforvirra - ennå

Henningsen

Legg inn av Henningsen »


Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Henningsen skrev: fre jun 17, 2022 2:42 pm Nå er det vel faktisk vedtatt...
https://www.dt.no/sprakradet-har-vedtat ... 57-1926215
Ja, gitt. Men jeg kommer fortsatt ikke til å innkorporere sirkusobjekter - verken i min dialekt (her kunne jeg sagt gods forbid, om jeg var troende av meg - hvilket jeg slett ikke er) eller i det skriftspråket jeg velger å benytte i hvert enkelt tilfelle.

Mvh

BE
frustrert

Snellman

Legg inn av Snellman »

Et litt interessant innlegg om dette temaet for den mer grammatisk bevisste delen av folket: https://blog.duolingo.com/gender-neutra ... _medium=EN

Så det er ikke helt ut av det blå at det nå innføres, men jeg er noe skeptisk til fortsettelsen. Hva med navn? Både for- og etternavn har, om ikke kjønn, så hvertfall en tilhørighet som gjør at man forventer en gutt om det Steinar, og en jente om vedkommende heter Frida. Så vi burde kanskje skifte til mer nøytrale navn som kan 'inkludere' begge kjønn bedre? Og etternavn som Olsen vil vel forsvinne ganske kjapt, skulle en tro.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Snellman skrev: søn jun 19, 2022 3:35 pm Et litt interessant innlegg om dette temaet for den mer grammatisk bevisste delen av folket: https://blog.duolingo.com/gender-neutra ... _medium=EN

Så det er ikke helt ut av det blå at det nå innføres, men jeg er noe skeptisk til fortsettelsen. Hva med navn? Både for- og etternavn har, om ikke kjønn, så hvertfall en tilhørighet som gjør at man forventer en gutt om det Steinar, og en jente om vedkommende heter Frida. Så vi burde kanskje skifte til mer nøytrale navn som kan 'inkludere' begge kjønn bedre? Og etternavn som Olsen vil vel forsvinne ganske kjapt, skulle en tro.
Det interessante er jo om Per-Karis bil blir hans, huns, hens, dems, dets, hunnes, hannes, dettes eller demses...

:)

Mvh

BE

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

missChance skrev: lør mar 05, 2022 6:34 pm Hva de skal gjøre med they/them som blir brukt i engelsk, er en annen sak ...
Hva tenker du på?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 9:23 am
missChance skrev: lør mar 05, 2022 6:34 pm Hva de skal gjøre med they/them som blir brukt i engelsk, er en annen sak ...
Hva tenker du på?
At det er lettere å innføre et nytt ord, enn ord som allerede har en betydning.
"De/dem er brukt som pronomen om tredjeperson flertall. I tillegg har vi tradisjonelt brukt pronomen for andreperson i høfflighetsfraser, i stedet for «du».

– Men her blir det i så fall tre ulike betydninger av samme ord, sier seksjonssjef i Språkrådet, Daniel Ims." https://www.nrk.no/nordland/hen-snart-i ... 1.15798497

Men blir det brukt lenge nok av mange nok går det jo inn i språket til slutt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg skjønner ikke alt oppstyret rundt hen. Jeg syns det er et flott ord som jeg har brukt lenge. Det gjelder jo ikke bare i situasjoner med folk som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne, men også når man beskriver ukjente personer med ukjent kjønn.

De/dem i tredjeperson entall er mer problematisk. Da vanner man ut flertallsbøyingen. At det allerede brukes i andreperson er ikke det samme fordi man ut ifra konteksten skjønner hvorvidt noen snakker i andre- eller tredjeperson, men det er ikke like lett å vite om hen snakker om eller flere personer.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

missChance skrev: tor jun 23, 2022 9:37 am
Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 9:23 am
missChance skrev: lør mar 05, 2022 6:34 pm Hva de skal gjøre med they/them som blir brukt i engelsk, er en annen sak ...
Hva tenker du på?
At det er lettere å innføre et nytt ord, enn ord som allerede har en betydning.
"De/dem er brukt som pronomen om tredjeperson flertall. I tillegg har vi tradisjonelt brukt pronomen for andreperson i høfflighetsfraser, i stedet for «du».

– Men her blir det i så fall tre ulike betydninger av samme ord, sier seksjonssjef i Språkrådet, Daniel Ims." https://www.nrk.no/nordland/hen-snart-i ... 1.15798497

Men blir det brukt lenge nok av mange nok går det jo inn i språket til slutt.
They/them har blitt brukt om entall på engelsk i lang tid.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 9:49 am
missChance skrev: tor jun 23, 2022 9:37 am
Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 9:23 am

Hva tenker du på?
At det er lettere å innføre et nytt ord, enn ord som allerede har en betydning.
"De/dem er brukt som pronomen om tredjeperson flertall. I tillegg har vi tradisjonelt brukt pronomen for andreperson i høfflighetsfraser, i stedet for «du».

– Men her blir det i så fall tre ulike betydninger av samme ord, sier seksjonssjef i Språkrådet, Daniel Ims." https://www.nrk.no/nordland/hen-snart-i ... 1.15798497

Men blir det brukt lenge nok av mange nok går det jo inn i språket til slutt.
They/them har blitt brukt om entall på engelsk i lang tid.
Jeg vet det.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

missChance skrev: tor jun 23, 2022 9:56 am
Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 9:49 am
missChance skrev: tor jun 23, 2022 9:37 am

At det er lettere å innføre et nytt ord, enn ord som allerede har en betydning.
"De/dem er brukt som pronomen om tredjeperson flertall. I tillegg har vi tradisjonelt brukt pronomen for andreperson i høfflighetsfraser, i stedet for «du».

– Men her blir det i så fall tre ulike betydninger av samme ord, sier seksjonssjef i Språkrådet, Daniel Ims." https://www.nrk.no/nordland/hen-snart-i ... 1.15798497

Men blir det brukt lenge nok av mange nok går det jo inn i språket til slutt.
They/them har blitt brukt om entall på engelsk i lang tid.
Jeg vet det.
Da er jeg i stuss på hvorfor du kommer med spørsmålet om hva de skal gjøre med det.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 9:58 am
missChance skrev: tor jun 23, 2022 9:56 am
Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 9:49 am

They/them har blitt brukt om entall på engelsk i lang tid.
Jeg vet det.
Da er jeg i stuss på hvorfor du kommer med spørsmålet om hva de skal gjøre med det.
Hva Språkrådet gjør med det.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

missChance skrev: tor jun 23, 2022 10:04 am
Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 9:58 am
missChance skrev: tor jun 23, 2022 9:56 am

Jeg vet det.
Da er jeg i stuss på hvorfor du kommer med spørsmålet om hva de skal gjøre med det.
Hva Språkrådet gjør med det.
Ah. Da henger jeg med.

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

Solvgutt1 skrev: tor jun 23, 2022 9:46 am Jeg skjønner ikke alt oppstyret rundt hen. Jeg syns det er et flott ord som jeg har brukt lenge. Det gjelder jo ikke bare i situasjoner med folk som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne, men også når man beskriver ukjente personer med ukjent kjønn.

De/dem i tredjeperson entall er mer problematisk. Da vanner man ut flertallsbøyingen. At det allerede brukes i andreperson er ikke det samme fordi man ut ifra konteksten skjønner hvorvidt noen snakker i andre- eller tredjeperson, men det er ikke like lett å vite om hen snakker om eller flere personer.
Hørt i skolegården:
- Hen slo hen!
- Hvor slo hen hen hen?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

missChance skrev: tor jun 23, 2022 9:37 am – Men her blir det i så fall tre ulike betydninger av samme ord, sier seksjonssjef i Språkrådet, Daniel Ims." https://www.nrk.no/nordland/hen-snart-i ... 1.15798497

Men blir det brukt lenge nok av mange nok går det jo inn i språket til slutt.
Joa (ja, jeg er klar over at "joa" neppe er akseptert rettskriving - i noen målform, men jeg gidder ikke å skrive "joda" - eller "jo da"...) - men betyr dét at vi bare skal godta "og" som infinitivsmerke - og "å" som konjunksjon, også? Bare fordi noen bevisstløse språkforfalskere (nei, det er ikke Språkrådet jeg mener) bruker det "lenge nok"? Eller bør man heller henvende seg til Det Hellige Alminnelige Kongelige (unnskyld; Dronninglige - eller hvordan blir nå dette dersom en "HEN" skal betre tronen? Er vedkommende da konge eller dronning - eller noe helt annet?) Språkråd og spørre om de vet hva de driver med?

Mvh

BE

P. S. Hvordan blir situasjonen for schizofrene mennesker - som har en mannlig, en kvinnelig og to-tre usikre identiteter? Altså - folk får kalle seg sjøl akkurat det de vil - men

ALDRI

om jeg kommer til å akseptere som seriøst noe som er så gjennomført latterlig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»