Løp for livet.

Svar
Passport
Innlegg: 1437

Re: Løp for livet.

Legg inn av Passport »

Hmmmm jeg løp alltid etter puls nettopp for å ligge så tett opp til AT som mulig... uansett distanse/tidsintervall så likte jeg å styre økta utifra pulsslagene... har løpt 5000 m på 17,20 min (gir vel litt over 17 km/t?)

Nå løper jeg kun for kropp og sjel og har ikke fokus på tid/toppfart.... men merker at jeg sjekker maks Peak opp bakken f.eks (under bakkeløp) 😊

Lezah

Legg inn av Lezah »

FantasySwede skrev: tor aug 25, 2022 6:42 pm
Lezah skrev: ons aug 24, 2022 9:10 pm 17,5 km i dag. På ingen måte helt kjørt eller skutt, hadde mer på lager men velger å fortsette å ta fremskrittene steg for steg. Nærmer meg halvmaraton. Eneste er at jeg tror nok å øke intensiteten på 4x4 på mandag kjentes litt ekstra da det dro på i dag.
Hvor mange typer intervaller løper du? 4*4 er ingen god økt for å øke kapasiteten. Bør i alle fall kombineres med noe annet, evt gjøres midt i en lengre tur. 16 minutter på høy intensitet kan være bra, men det blir knapt i forhold til halvmaraton. Bedre å skru ned intensiteten, og kjøre flere drag.
4x4, lange løp opp mot halvmaraton-merket og litt "halvlange" løp rundt mila med varierende hastighet.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Folk_flesk skrev: tor aug 25, 2022 10:43 pm Du burde prøve terrengløp eller kalles det markaløp? Hadde et veldig vanskelig løp oppe i Lian-området i dag. 7,5 km høres ikke så mye ut, men det foregikk i mildt sagt kupert terreng der man aldri får de lange deilige flate strekningene. Har lite erfaring med denne typen løp og satte ut i vanlig "urbant tempo" - noe jeg fikk betale så til de grader for på de siste 2 km. Det hjalp overhodet ikke at vi i dag opplevde den første (og siste?) virkelig varme sensommer-dagen i byen. Fascinerende å springe over planker i en surklende myr når man har mest lyst til å resignere og avbryte hele skiten.

Forøvrig skremmende å tenke på at den fyren som gikk først i mål slo meg med ca. 20 minutter. Det skal faen ikke være mulig å springe en så knallhard løype på noen-og-20 minutter. Slike folk burde hatt juling. Dette er uansett en form for løp som man må trene på. Snakkes der oppe i 2023, ev. 2024.
Du vet sånn cirka hvor jeg bor? Uansett, løpt fra cirka Midtbyen og opp Ila-trappen til Theisendammen og rundt den et par ganger. Ferden opp er ganske jævlig, alt etter er veldig trivelig...Når du kommer opp rundt Geit-fjellet etc er det helt jævlig imo, planker og omtrent kø.

2023 virker for tidlig!

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: fre aug 26, 2022 6:40 am
FantasySwede skrev: tor aug 25, 2022 11:28 pm
Queenie skrev: tor aug 25, 2022 11:21 pm

4x4 er jo selve definisjonen på pain, men det krever jo at man presser seg riktig. Mitt idealnivå er å løpe så fort jeg kan uten å få syre og gradvis økes jo terskelen. Ja det er det, men mot en halvmaraton er det ingenting 😜 Selv opplever jeg at jeg må ha veldig dagen for å klare å presse meg riktig helt fra starten, jeg velger som regel program litt etter dagsform og ser an hva jeg kan presse meg best gjennom.
Hva er idealtempoet ditt på 4*4 da? Og da tenker jeg på en normal dag der kroppen fungerer.
Er ikke der jeg vil være ennå, det beste jeg har klart uten å få syre er 13,1-13,3 km/t per nå. Har en del forbedringspotensiale
Terskelfart rundt 13 km i timen er bra. Da løper du sannsynligvis halvmaraton under 1.45, og mest sannsynlig nærmere 1.40.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Passport skrev: fre aug 26, 2022 11:01 am Hmmmm jeg løp alltid etter puls nettopp for å ligge så tett opp til AT som mulig... uansett distanse/tidsintervall så likte jeg å styre økta utifra pulsslagene... har løpt 5000 m på 17,20 min (gir vel litt over 17 km/t?)

Nå løper jeg kun for kropp og sjel og har ikke fokus på tid/toppfart.... men merker at jeg sjekker maks Peak opp bakken f.eks (under bakkeløp) 😊
Ja, det er godt over 17km/t. Løp du på gate eller bane?

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: fre aug 26, 2022 2:35 pm
Queenie skrev: fre aug 26, 2022 6:40 am
FantasySwede skrev: tor aug 25, 2022 11:28 pm

Hva er idealtempoet ditt på 4*4 da? Og da tenker jeg på en normal dag der kroppen fungerer.
Er ikke der jeg vil være ennå, det beste jeg har klart uten å få syre er 13,1-13,3 km/t per nå. Har en del forbedringspotensiale
Terskelfart rundt 13 km i timen er bra. Da løper du sannsynligvis halvmaraton under 1.45, og mest sannsynlig nærmere 1.40.
Lov å håpe, men er ikke stabil nok i den farten ennå, jobber med saken. Men det jeg gjør og har gjort har fungert bra

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

FantasySwede skrev: fre aug 26, 2022 2:43 pm
Passport skrev: fre aug 26, 2022 11:01 am Hmmmm jeg løp alltid etter puls nettopp for å ligge så tett opp til AT som mulig... uansett distanse/tidsintervall så likte jeg å styre økta utifra pulsslagene... har løpt 5000 m på 17,20 min (gir vel litt over 17 km/t?)

Nå løper jeg kun for kropp og sjel og har ikke fokus på tid/toppfart.... men merker at jeg sjekker maks Peak opp bakken f.eks (under bakkeløp) 😊
Ja, det er godt over 17km/t. Løp du på gate eller bane?
5000 m og 3 000 m løp jeg kun på vei... beste tiden fikk jeg i Frognerparken på sleipt (regnvått) underlag... har aldri trent for disse distansene men måtte pga karakterer på skolen jeg gikk. ....... men det er leeeenge siden nå 😊

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: fre aug 26, 2022 3:12 pm
FantasySwede skrev: fre aug 26, 2022 2:35 pm
Queenie skrev: fre aug 26, 2022 6:40 am

Er ikke der jeg vil være ennå, det beste jeg har klart uten å få syre er 13,1-13,3 km/t per nå. Har en del forbedringspotensiale
Terskelfart rundt 13 km i timen er bra. Da løper du sannsynligvis halvmaraton under 1.45, og mest sannsynlig nærmere 1.40.
Lov å håpe, men er ikke stabil nok i den farten ennå, jobber med saken. Men det jeg gjør og har gjort har fungert bra
Ja, jeg jobber også med saken. Er inne i ei formkrise nå, men det kommer seg nok snart. Håper i alle fall det :lol:

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

12 km på 5.30-fart i dag. Stusselige greier. Men holdt det rolig for beina, selv om pulsen er uforklarlig høy. Merkelig kombinasjon av daffing og høy puls.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: lør aug 27, 2022 9:26 pm 12 km på 5.30-fart i dag. Stusselige greier. Men holdt det rolig for beina, selv om pulsen er uforklarlig høy. Merkelig kombinasjon av daffing og høy puls.
Hvor løper du?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: søn aug 28, 2022 12:12 am
FantasySwede skrev: lør aug 27, 2022 9:26 pm 12 km på 5.30-fart i dag. Stusselige greier. Men holdt det rolig for beina, selv om pulsen er uforklarlig høy. Merkelig kombinasjon av daffing og høy puls.
Hvor løper du?
Løper på litt kupert vei. Ikke terreng.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: lør aug 27, 2022 9:26 pm 12 km på 5.30-fart i dag. Stusselige greier. Men holdt det rolig for beina, selv om pulsen er uforklarlig høy. Merkelig kombinasjon av daffing og høy puls.
Ikke meningen å være partybooper, men det høres ut som klassisk overtrening.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: søn aug 28, 2022 12:20 am
FantasySwede skrev: lør aug 27, 2022 9:26 pm 12 km på 5.30-fart i dag. Stusselige greier. Men holdt det rolig for beina, selv om pulsen er uforklarlig høy. Merkelig kombinasjon av daffing og høy puls.
Ikke meningen å være partybooper, men det høres ut som klassisk overtrening.
Ja, og jeg har kuttet ut alt av hardøkter nå. Men jeg har noen gode økter også, så kan ikke være fullstendig nedkjørt. Problemet er at dagsformen varierer noe voldsomt, og på det verste løper jeg ikke mila på under 40 minutter, noe jeg normalt klarer på lavterskel uten problemer.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: søn aug 28, 2022 12:22 am
Queenie skrev: søn aug 28, 2022 12:20 am
FantasySwede skrev: lør aug 27, 2022 9:26 pm 12 km på 5.30-fart i dag. Stusselige greier. Men holdt det rolig for beina, selv om pulsen er uforklarlig høy. Merkelig kombinasjon av daffing og høy puls.
Ikke meningen å være partybooper, men det høres ut som klassisk overtrening.
Ja, og jeg har kuttet ut alt av hardøkter nå. Men jeg har noen gode økter også, så kan ikke være fullstendig nedkjørt. Problemet er at dagsformen varierer noe voldsomt, og på det verste løper jeg ikke mila på under 40 minutter, noe jeg normalt klarer på lavterskel uten problemer.
Du må nok kutte ut mye mer enn det.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: søn aug 28, 2022 12:29 am
FantasySwede skrev: søn aug 28, 2022 12:22 am
Queenie skrev: søn aug 28, 2022 12:20 am

Ikke meningen å være partybooper, men det høres ut som klassisk overtrening.
Ja, og jeg har kuttet ut alt av hardøkter nå. Men jeg har noen gode økter også, så kan ikke være fullstendig nedkjørt. Problemet er at dagsformen varierer noe voldsomt, og på det verste løper jeg ikke mila på under 40 minutter, noe jeg normalt klarer på lavterskel uten problemer.
Du må nok kutte ut mye mer enn det.
Ja, får ta noen dager helt off. Ønske deg ei god treningsuke.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

13 km i dag i grønn sone. HERLIG 😎

steponit

Legg inn av steponit »

Med risiko for mobbing fra løpsfantomene her inne så vil jeg si meg greit fornøyd med egen innsats på 5km under Stavanger Marathon på lørdag.
Beste tid jeg har fått på over ti år, 33:38 og fullstendig utslitt i målområde.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Dette er en mobbefri tråd.... just step on it man! Her inne løper vi for livet og vi har alle forskjellige mål og forutsetninger (les alder/vekt osv...)

... noen liker å gå, andre jogger, noen løper og håper det er plass for Hvermansen 😊

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

steponit skrev: man aug 29, 2022 10:16 am Med risiko for mobbing fra løpsfantomene her inne så vil jeg si meg greit fornøyd med egen innsats på 5km under Stavanger Marathon på lørdag.
Beste tid jeg har fått på over ti år, 33:38 og fullstendig utslitt i målområde.
Det er ingen her inne som vinner olympisk gull i løping. Det viktigste er å konkurrere mot seg selv, og finne motivasjon i egen utvikling og velvære. Løping er fantastisk uansett nivå, og under 35 minutter på 5 km er også noe å være stolt over. Løping handler om personlig gevinst, og man skal gi blaffen i hva andre løper på.

Queenie

Legg inn av Queenie »

steponit skrev: man aug 29, 2022 10:16 am Med risiko for mobbing fra løpsfantomene her inne så vil jeg si meg greit fornøyd med egen innsats på 5km under Stavanger Marathon på lørdag.
Beste tid jeg har fått på over ti år, 33:38 og fullstendig utslitt i målområde.
Well done!

Slenger meg på FantasySwede her, løping er for alle og du er selv din viktigste konkurrent. Løping er livsglede og mestring, jeg har selv hatt perioder hvor jeg ikke har klart å løpe 5 km i ett engang, så ikke snakk deg selv ned her.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Gjorde noe dumt og impulsivt i kveld. Løp 5 km all out med kaldstart. Alt av fornuft ble igjen hjemme, og jeg prøvde å se hvor dårlig formen faktisk er. Resultatet ble veldig positivt egentlig. 16.8 km/t og ny makspuls registrert :shock: Løypa er veldig hard, og har nesten 80 høydemeter. Riktignok like mye nedover, men det lønner seg jo med flatt terreng. Fryktet mye verre. Letta.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: man aug 29, 2022 10:48 pm Gjorde noe dumt og impulsivt i kveld. Løp 5 km all out med kaldstart. Alt av fornuft ble igjen hjemme, og jeg prøvde å se hvor dårlig formen faktisk er. Resultatet ble veldig positivt egentlig. 16.8 km/t og ny makspuls registrert :shock: Løypa er veldig hard, og har nesten 80 høydemeter. Riktignok like mye nedover, men det lønner seg jo med flatt terreng. Fryktet mye verre. Letta.
Lol. Skulle til å si satan, det er ei bra fart, men jeg får holde meg i nakkeskinnet i denne tråden. Gleder meg til å løpe en dag snarlig.

Men det betyr ikke at du ikke er overtrent, ville vært veldig obs på signaler iallfall.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: man aug 29, 2022 10:50 pm
FantasySwede skrev: man aug 29, 2022 10:48 pm Gjorde noe dumt og impulsivt i kveld. Løp 5 km all out med kaldstart. Alt av fornuft ble igjen hjemme, og jeg prøvde å se hvor dårlig formen faktisk er. Resultatet ble veldig positivt egentlig. 16.8 km/t og ny makspuls registrert :shock: Løypa er veldig hard, og har nesten 80 høydemeter. Riktignok like mye nedover, men det lønner seg jo med flatt terreng. Fryktet mye verre. Letta.
Lol. Skulle til å si satan, det er ei bra fart, men jeg får holde meg i nakkeskinnet i denne tråden. Gleder meg til å løpe en dag snarlig.

Men det betyr ikke at du ikke er overtrent, ville vært veldig obs på signaler iallfall.
Ja, det var jo dumt gjort. Står ikke akkurat i noe treningsbok. Kommer til å senke mengden veldig, og vil også ta en kontrollsjekk hos legen for å se om noe annet kan være galt.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

8 km kokrolig. God følelse.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ikke løpt på en stund nå pga litt ferie og farting, så spent på formen.

Fantastisk økt, ble pressa skikkelig på viljestyrken men hadde planen klar på forhånd: IKKE redusere fart selv om jeg fikk litt syre eller det føltes for jævlig ut. Trente tung, utholdende styrke på hele kroppen (inkl 10 min med knebøy og utfall) og dans i går, dagsform absolutt ikke på topp selv om jeg har prøvd å drive dank hele dagen.

25 min oppvarming

4 x 30 / 15 - 1% og 12 km/t
3 x 60 / 30 - 1 % og 12 km/t

2 x 2 / 1 - 1 % og 12 km/t

2 x 1,30 / 30 - 1 % og 12 km/t (her begynte det å bli tungt pga kortere pause)

2 x 2 / 1 - 1 % og 12 km/t (hadde så lyst til å gå ned i fart her, men klarte å pushe, så løsnet det)

3 x 60 / 30 - 0,5 % og 13,5 km/t (fornøyd!)
4 x 30 / 15 - 0,5 % og 14,5 - 15 km/t (èn på 15!) Makspuls på 181, ikke vært der på ei stund.

At man kan bli høy etter treningsøkter er sikkert og visst, hvem trenger rus 🤣 🥳

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: ons aug 31, 2022 6:35 pm Ikke løpt på en stund nå pga litt ferie og farting, så spent på formen.

Fantastisk økt, ble pressa skikkelig på viljestyrken men hadde planen klar på forhånd: IKKE redusere fart selv om jeg fikk litt syre eller det føltes for jævlig ut. Trente tung, utholdende styrke på hele kroppen (inkl 10 min med knebøy og utfall) og dans i går, dagsform absolutt ikke på topp selv om jeg har prøvd å drive dank hele dagen.

25 min oppvarming

4 x 30 / 15 - 1% og 12 km/t
3 x 60 / 30 - 1 % og 12 km/t

2 x 2 / 1 - 1 % og 12 km/t

2 x 1,30 / 30 - 1 % og 12 km/t (her begynte det å bli tungt pga kortere pause)

2 x 2 / 1 - 1 % og 12 km/t (hadde så lyst til å gå ned i fart her, men klarte å pushe, så løsnet det)

3 x 60 / 30 - 0,5 % og 13,5 km/t (fornøyd!)
4 x 30 / 15 - 0,5 % og 14,5 - 15 km/t (èn på 15!) Makspuls på 181, ikke vært der på ei stund.

At man kan bli høy etter treningsøkter er sikkert og visst, hvem trenger rus 🤣 🥳
Deilig økt!!! Du blir bedre av å presse deg, så dette er jo gull. Grattis:)

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Selv har jeg tatt det ganske rolig i dag. 6 km på veldig rolig fart. Har roet kraftig ned på treningen, og jeg responderer bra på det. Motoren skal være bra, så regner med jeg er klar for å trene som normalt om noen uker. Men kommer til å være forsiktig. Viktig å ha det gøy også:)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Restitusjon..... løp. 30-30 minutter med puls på 63% av maxpuls. Da driver du ut avfall uten å akkumulere nytt 😊

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Hah... 30-40 min skal det være... var nok litt trøtt 🙃

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

8 km rolig i dag. Beina blir bedre og bedre. Sover også bedre på nettene, og hvilepulsen har gått ned. Var nok på vei mot en overtrening, men nå peker pilene oppover.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»