Hvilke aksjer holder du nå?

Svar
Harduetforslag

Re: Hvilke aksjer holder du nå?

Legg inn av Harduetforslag »

Dette blir fint, kursmålene kan bli interessante når folk oppdager utbyttene og overskuddet dette kommer til å generere, har sittet lenge og ventet på dette

Awilco LNG ASA – Contract update

Awilco LNG ASA (OSE: “ALNG”) (“Awilco” or “the Company”) is pleased to inform it has entered a new Time Charter Contract for a firm duration of three years. The charterer, who is a leading European LNG importer, has the option to extend for a period of up to two years bringing the total period to five years. The Company has the option to nominate either of our vessels and the contract is expected to commence in December 2022 subject to customary inspection and vetting acceptance of the nominated vessel.

The contract is estimated to contribute an annualised EBITDA of about USD 26 million during the charter period.

Arsène Wenger

Legg inn av Arsène Wenger »

Someone skrev: tor jun 09, 2022 8:46 am
Harduetforslag skrev: ons jun 08, 2022 10:57 pm
Someone skrev: ons jun 08, 2022 10:21 pm

Problemet med alt innen container er når vi kommer til 2024-2025 og de enorme mengdene med bestilte skip begynner å leveres. Men de har minst et år til med gode rater foran seg per i dag
Absolutt, for min del så er det jo et ganske greit tidsperspektiv å forholde seg til
Derimot virker det være bestilt mindre båter innen bulk og tank.
Høye oljepriser gjør at skip må kjøre med nedsatt hastighet mtp. drivstoffkostnader og miljøhensyn, så shipping og olje tror jeg er en god investering i lang framtid.
Nå som renta skyter i været så ser jeg inkasso-bransjen og som en gylden mulighet.
Nå, når alle fokuserer på råvarer så benytter jeg anledningen til å hamstre billig (tror jeg) i denne bransjen. God utbyttepolitikk her også.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Fondspørsmål:

Er det i det hele tatt et poeng med fondet "Aktiv Rente" som DNB tilbyr?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Nå som nedgangstiden er ganske massiv ble det plutselig brått slutt på alle disse bloggene og artiklene i media om folk som har spart og tjent ditt og datt på aksjer og fond gitt. Rart det der, men jeg setter nå av samme beløp hver måned som før. Tror (håper?) at det vil snu en dag :lol: 8-)

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Ka9nen skrev: ons jun 15, 2022 12:59 pm Nå som nedgangstiden er ganske massiv ble det plutselig brått slutt på alle disse bloggene og artiklene i media om folk som har spart og tjent ditt og datt på aksjer og fond gitt. Rart det der, men jeg setter nå av samme beløp hver måned som før. Tror (håper?) at det vil snu en dag :lol: 8-)
Det er vel nettopp dét som er poenget med fondssparing, at man sparer jevnt og trutt og da nødvendigvis også kjøpe i både gode og dårlige tider, og så ender det totalt sett med oppgang til slutt.

Om noe, burde man jo satt inn ekstra når børsene har gått på bratte tap siden det da vil være en større oppside.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Dersom man har penger tilgjengelig.
Nedgangstider=kjøp
Oppgangstider= hold/selg etter en stund dersom det ikke er langsiktig sparing.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Jeg timet nedsalget mitt ganske godt i Magseis, delvis irritert over at jeg ikke kom meg inn før budet til TGS.

Har solgt unna alt av aksjeposter og økt beholdningen min i PGS, har generelt ståltro på seismikk fremover og mener, som mange andre, at PGS er i en fantastisk posisjon for en enorm utvikling fremover. Det er nå 6 dager til Q2 2022 revenue update, når man ser hvem som har begynt å posisjonere seg med vesentlige aksjeposter så kjenner jeg meg forholdsvis trygg på at "all in" gamblingen min kommer til å lønne seg og at dette kommer til å bli eksplosivt. For de av oss som liker å følge med på aktiviteten på marinetraffic, så er det mye aktivitet rundt skipene som ligger i opplag.

Går det som planlagt, så er det kort vei til å sortere whisky utvalget på vinmonopolet etter høyest pris.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities gjenopptar dekning av PGS-aksjen med kursmål på 12 kroner og kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering tirsdag.

"Med økende overbevisning om en flerårig oppgangsperiode og skipseiere, som ventes å ta en stor andel i verdiskapningen fremover, ser fremtiden lysere ut for PGS. Kombinert med kapitalinnhentingen i år har selskapet også gjenvunnet kontroll over balansen, selv om det fortsatt er en viss restruktureringsrisiko", skriver meglerhuset.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Kan ikke se at min bank tilbyr indeksfond, bare akskjefond. Sparer 2000 i dette pr mnd i tre forskjellige fond.

Tips til gode indeksfond, eller akskjefond? Kunne tenkt meg å spart litt mer..

Someone

Legg inn av Someone »

Megapixsel skrev: fre sep 02, 2022 1:33 pm Kan ikke se at min bank tilbyr indeksfond, bare akskjefond. Sparer 2000 i dette pr mnd i tre forskjellige fond.

Tips til gode indeksfond, eller akskjefond? Kunne tenkt meg å spart litt mer..
Et aksjefond kan godt være et indeksfond

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

I 2020-2021 så krydda det artikler om hvor mye folk hadde tjent og hatt i avkastning på aksjer og fond. I 2022 så skal man lete med lys og lykt, ikke så mange som vil ha artikler om hvor mye de har tapt i år enda.

Rart det der. Personlig har jeg vel tapt 50.000-60.000 i år et sted.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Ka9nen skrev: søn sep 04, 2022 3:38 pm I 2020-2021 så krydda det artikler om hvor mye folk hadde tjent og hatt i avkastning på aksjer og fond. I 2022 så skal man lete med lys og lykt, ikke så mange som vil ha artikler om hvor mye de har tapt i år enda.

Rart det der. Personlig har jeg vel tapt 50.000-60.000 i år et sted.
Usikker på hvor du leser, men det er ikke rent få som har tjent sinnsykt i år ved å hoppe over på oljeservice, supply etc.. Jeg har vel en teoretisk avkastning på 70%, har ikke realisert noe enda da jeg har stor tro på en enorm oppside.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Harduetforslag skrev: søn sep 04, 2022 3:42 pm
Usikker på hvor du leser, men det er ikke rent få som har tjent sinnsykt i år ved å hoppe over på oljeservice, supply etc.. Jeg har vel en teoretisk avkastning på 70%, har ikke realisert noe enda da jeg har stor tro på en enorm oppside.
Mange flere som har tapt penger i år enn som har tjent. Jeg setter bare penger inn i fond, forresten.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Ka9nen skrev: søn sep 04, 2022 3:43 pm
Harduetforslag skrev: søn sep 04, 2022 3:42 pm
Usikker på hvor du leser, men det er ikke rent få som har tjent sinnsykt i år ved å hoppe over på oljeservice, supply etc.. Jeg har vel en teoretisk avkastning på 70%, har ikke realisert noe enda da jeg har stor tro på en enorm oppside.
Mange flere som har tapt penger i år enn som har tjent. Jeg setter bare penger inn i fond, forresten.
Mange har tapt, mange har tjent.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Harduetforslag skrev: søn sep 04, 2022 3:48 pm
Mange har tapt, mange har tjent.
"Verdensindeksen, MSCI World i lokal valuta, falt med 18,3 prosent i første halvår. Det amerikanske aksjemarkedet har vært særlig rammet. Samleindeksen S&P 500 falt med 20,6 prosent, og den teknologitunge Nasdaq-indeksen er ned med hele 29,5 prosent.

Oslo Børs gjorde det langt bedre, med en nedgang på kun 2,6 prosent."

https://www.klp.no/sparing-og-fond/arti ... alvar-2022

I tillegg vet vi at mange gjør feilen med å ta ut på bunn og kjøpe på topp.
De fleste har selvsagt tapt penger i 2022. Derav mangel på gladartikler om det.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Someone skrev: fre sep 02, 2022 2:12 pm
Megapixsel skrev: fre sep 02, 2022 1:33 pm Kan ikke se at min bank tilbyr indeksfond, bare akskjefond. Sparer 2000 i dette pr mnd i tre forskjellige fond.

Tips til gode indeksfond, eller akskjefond? Kunne tenkt meg å spart litt mer..
Et aksjefond kan godt være et indeksfond
.

Har investert i SKAGEN Global A, DNB Teknologi og KLP Aksjeglobal.

Someone

Legg inn av Someone »

Megapixsel skrev: man sep 05, 2022 11:47 am
Someone skrev: fre sep 02, 2022 2:12 pm
Megapixsel skrev: fre sep 02, 2022 1:33 pm Kan ikke se at min bank tilbyr indeksfond, bare akskjefond. Sparer 2000 i dette pr mnd i tre forskjellige fond.

Tips til gode indeksfond, eller akskjefond? Kunne tenkt meg å spart litt mer..
Et aksjefond kan godt være et indeksfond
.

Har investert i SKAGEN Global A, DNB Teknologi og KLP Aksjeglobal.
Av disse er jo det siste et indeksfond

Someone

Legg inn av Someone »

Ka9nen skrev: søn sep 04, 2022 3:53 pm De fleste har selvsagt tapt penger i 2022. Derav mangel på gladartikler om det.
Får skryte litt, at porteføljen min på Nordnet er opp 5,7% hittil i år, så har ikke tapt om annet. Men har dratt ned risikoen de siste ukene og vektet meg ned i aksjer. Spesielt de som ikke er verdi/utbytte-aksjer

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Someone skrev: man sep 05, 2022 12:38 pm
Megapixsel skrev: man sep 05, 2022 11:47 am
Someone skrev: fre sep 02, 2022 2:12 pm

Et aksjefond kan godt være et indeksfond
.

Har investert i SKAGEN Global A, DNB Teknologi og KLP Aksjeglobal.
Av disse er jo det siste et indeksfond
Takker!
Banken som anbefalte disse til meg, tanker?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Megapixsel skrev: man sep 05, 2022 12:42 pm
Someone skrev: man sep 05, 2022 12:38 pm
Megapixsel skrev: man sep 05, 2022 11:47 am .

Har investert i SKAGEN Global A, DNB Teknologi og KLP Aksjeglobal.
Av disse er jo det siste et indeksfond
Takker!
Banken som anbefalte disse til meg, tanker?
Ryggmargsrefleks er at bankene ofte er ute etter å mele egen kake.

Ikke at det nødvendigvis er sånn. Det kan godt være banken gir deg gode anbefalinger også, men jevnt over er det bedre å sitte med indeksfond. De koster mindre i gebyr, og slår aktivt forvaltede fond over tid. Jeg ville sjekket forvaltningsgebyret på fondene du er inne i, lest deg litt opp og så tatt en egen vurdering på om du ønsker å sitte i aktivt forvaltede fond eller i indeksfond. Jeg har begge deler i min portefølje, så det er ikke noe i veien med noen av delene egentlig.

Om du feks ønsker en tydelig bærekraftig / miljøprofil på investeringen din må du nok over i smalere forvaltningsfond.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Someone skrev: man sep 05, 2022 12:39 pm
Får skryte litt, at porteføljen min på Nordnet er opp 5,7% hittil i år, så har ikke tapt om annet. Men har dratt ned risikoen de siste ukene og vektet meg ned i aksjer. Spesielt de som ikke er verdi/utbytte-aksjer
Bra jobba 8-)

Someone

Legg inn av Someone »

Ja ja, jeg slo i ikke markedet i år. Oslo Børs endte vel ned 1%, og min portefølje på -3%....men skal sies jeg har noen utenlandske investeringer som trakk ned i år, hvor jeg delvis tok tapet og gikk videre

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Jeg slo markedet, men long strategien min i PGS har ført til mange oppturer og nedturer, mange tomme vinflasker på veien. Fra skyfri himmel og sekssifret gevinst til humpete veier og femsifret gevinst før man endelig var nede på 0, så opp igjen, så ned igjen, så opp igjen, så var man jammen meg femsifret i minus. Jeg er stort sett flink til å hate, men i denne perioden har jeg utviklet et enormt hat overfor DNB markets som konsekvent kommer med negative analyser (I TGS lå de langt under konsensus og bommet med 70% på late sales...), samtidig som DNB's fond ligger inne som 4 største eier og soper opp aksjer. Lenge har jeg irritert meg over en PGS ledelse som jeg har opplevd som i overkant passiv. Slik som nå, hvor Ramform Hyperion har gått av kontrakten de var på og bevegd seg til Egypt for å begynne på ny jobb, ingenting er foreløpig meldt men de har neppe flyttet skuta dit fordi det er så jævla fint der heller

Heldigvis, eller uheldigvis på enkelte tidspunkt, er jeg jo hellig overbevist om at vi står overfor en massiv reprising hvor gjeldsproblemene til PGS kommer til å bli minimale og de vil få en solid gevinst av å eie seismikkskip. Da vil dagens kurs være latterlig rimelig.Tallene peker i riktig retning for et marked i bedring, PGS tar båt ut av opplag (som forhåpentligvis blir meldt ifbm Q4 presentasjonen neste torsdag). Forhåpentligvis er oppturen vi har sett i januar bare begynnelsen på en langsiktig opptur og ikke bare oppturen før nedturen. Gutta boys har begynt å handle stort. Austbø, tidligere toppleder i Carnegie, har virkelig kjøpt seg opp den siste tiden.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

palimpsest skrev: man jun 06, 2022 10:11 pm Stort sett bare sitter i fond etter at jeg solgte alle aksjepostene mine for å kjøpe hus for noen år siden, men tenkte jeg skulle gå inn litt igjen nå.

Har kjøpt en post i Scana - men tar gjerne imot tips til andre. Både til trygge lokomotiver med utbytte, og mer risky prosjekter.
Helt ok fornøyd med kjøpet av Scana idag.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

palimpsest skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm
palimpsest skrev: man jun 06, 2022 10:11 pm Stort sett bare sitter i fond etter at jeg solgte alle aksjepostene mine for å kjøpe hus for noen år siden, men tenkte jeg skulle gå inn litt igjen nå.

Har kjøpt en post i Scana - men tar gjerne imot tips til andre. Både til trygge lokomotiver med utbytte, og mer risky prosjekter.
Helt ok fornøyd med kjøpet av Scana idag.
Ja de er vel tilbake til å være der de var, rundt det tidspunktet du skrev dette?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Astonstian skrev: ons jan 25, 2023 9:07 pm
palimpsest skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm
palimpsest skrev: man jun 06, 2022 10:11 pm Stort sett bare sitter i fond etter at jeg solgte alle aksjepostene mine for å kjøpe hus for noen år siden, men tenkte jeg skulle gå inn litt igjen nå.

Har kjøpt en post i Scana - men tar gjerne imot tips til andre. Både til trygge lokomotiver med utbytte, og mer risky prosjekter.
Helt ok fornøyd med kjøpet av Scana idag.
Ja de er vel tilbake til å være der de var, rundt det tidspunktet du skrev dette?
Ja, sånn ca, litt over. Var vel opp 60% på et tidspunkt idag, men falt litt tilbake utover dagen. Har kjøpt litt mer når kursen har vært lavere, så tallene er litt penere. Uansett ikke nok penger til at det blir noe særlig ut av det, men artig med noen små oppturer en gang i blant :)

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

palimpsest skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm
men artig med noen små oppturer en gang i blant :)
Absolutt! :D

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1711

Legg inn av JauKaninen »

Januar og starten av februar har vært fantastisk. :mrgreen:
Godt med grønne tall igjen.

(Bare vanlige indeksfond + DNB Teknologi på meg. Har ikke snøring så bare setter inn i det)

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Harduetforslag skrev: ons jan 18, 2023 12:51 pm Jeg slo markedet, men long strategien min i PGS har ført til mange oppturer og nedturer, mange tomme vinflasker på veien. Fra skyfri himmel og sekssifret gevinst til humpete veier og femsifret gevinst før man endelig var nede på 0, så opp igjen, så ned igjen, så opp igjen, så var man jammen meg femsifret i minus. Jeg er stort sett flink til å hate, men i denne perioden har jeg utviklet et enormt hat overfor DNB markets som konsekvent kommer med negative analyser (I TGS lå de langt under konsensus og bommet med 70% på late sales...), samtidig som DNB's fond ligger inne som 4 største eier og soper opp aksjer. Lenge har jeg irritert meg over en PGS ledelse som jeg har opplevd som i overkant passiv. Slik som nå, hvor Ramform Hyperion har gått av kontrakten de var på og bevegd seg til Egypt for å begynne på ny jobb, ingenting er foreløpig meldt men de har neppe flyttet skuta dit fordi det er så jævla fint der heller

Heldigvis, eller uheldigvis på enkelte tidspunkt, er jeg jo hellig overbevist om at vi står overfor en massiv reprising hvor gjeldsproblemene til PGS kommer til å bli minimale og de vil få en solid gevinst av å eie seismikkskip. Da vil dagens kurs være latterlig rimelig.Tallene peker i riktig retning for et marked i bedring, PGS tar båt ut av opplag (som forhåpentligvis blir meldt ifbm Q4 presentasjonen neste torsdag). Forhåpentligvis er oppturen vi har sett i januar bare begynnelsen på en langsiktig opptur og ikke bare oppturen før nedturen. Gutta boys har begynt å handle stort. Austbø, tidligere toppleder i Carnegie, har virkelig kjøpt seg opp den siste tiden.
Da var første milepæl nådd og vi bikket 10 og ferden skal forhåpentligvis fortsette rake veien nord. Det var ikke mange dagene etter innlegget mitt at børsmeldingen om kontrakten i Egypt kom . Tar vi helg med kurs over 10 så spretter jeg faen meg en Catena Zapata Malbec og runker meg i søvne. Når jeg skrev innlegget var vi i ferd med å passere 8, men oppgangen siden midten av desember har vært enorm. Troen min på det fundamentale her er fortsatt beinhard.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Følger dere med på kunstig intelligens? Microsoft er kanskje noe å se på?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»