Avgi forklaring til politiet som mistenkt

Svar
Knaberaps

Re: Avgi forklaring til politiet som mistenkt

Legg inn av Knaberaps »

FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 8:11 pm Jøss, har hørt folk kalle purken for snut hele livet, og jeg er på ingen måte i noe kriminelt miljø.
Det er jo også et populært begrep hos rampen, samt ungdom som tøffer seg litt, så har jo selv hørte det opp gjennom tiden. Men du hører (stort sett) aldri dette begrepet bli brukt av voksne mennesker som ikke er nervøs for politi og annen uniformerte "autoriteter".

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 5:09 pm
Thomas skrev: man sep 05, 2022 4:19 pm Det er en del sannhet i det Kamelen synger.
"Om snuten spør si ingenting."

Det gjelder både skyldige og uskyldige.
Alt du sier kan bli brukt mot deg.

Dette er barnelærdom for de fleste
Dette er i all hovedsak lærdom for de skyldige. Snuten eller purken er også ord skyldige gjerne bruker.
Hvis man sier purk så er man skyldig og hvis man sier politi er man uskyldig?

Høres ut som du jobber med etterforskning i det daglige.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Folk_flesk skrev: man sep 05, 2022 8:20 pm Hvis man sier purk så er man skyldig og hvis man sier politi er man uskyldig?

Høres ut som du jobber med etterforskning i det daglige.
Kan du ikke bare lese tråden før du ytrer deg?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 8:11 pm
Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 7:56 pm
FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 7:45 pm Så hvis jeg kaller politiet "snut" er jeg trolig kriminell?
Det er ingen automatikk i det, men trolig er man av typen småkriminell, ja. Småkriminelle anvender ofte ordene "snut" eller "purk". De viser med det en slags forrakt for dem som har knepet dem i kriminelle handlinger flere ganger tidligere, slik som innbrudd, tyveri, tagging, og generell hærverk.
Jøss, har hørt folk kalle purken for snut hele livet, og jeg er på ingen måte i noe kriminelt miljø.
Er du voksen? Tør jeg foreslå politiet, ganske enkelt.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Texas_John skrev: man sep 05, 2022 7:37 pm
Queenie skrev: man sep 05, 2022 7:33 pm Heller naiv enn paranoid.
Hvorfor er man paranoid av den grunn? Er du de facto uskyldig og likevel får status som mistenkt eller siktet er du allerede inne i en situasjon du ikke burde ha vært i som uskyldig.
Du har helt rett.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Texas_John skrev: man sep 05, 2022 7:17 pm
Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 6:58 pm Sant. Men ingen uskyldige nekter å la seg avhøre dersom man ikke a. nærer en irrasjonell redsel for politi og uniformskledd personell generelt, eller b. er staure dum.
Dette er forferdelig dårlige råd. Hvis politiet mistenker eller sikter deg for noe skal du tenke deg svært godt om før du går inn i noe avhør. Blir du feks. spurt om hva du gjorde en bestemt dato og ikke husker det der og da, men kommer på det senere, er troverdigheten din totalt borte. Om du tror det hjelper at du vet at du er uskyldig er du bra naiv.
Du har helt rett i at det er et forferdelig dårlig råd samt at den aktuelle brukeren er bra naiv. Det vil si; jeg ville nok brukt et mye sterkere ord enn "naiv".

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Snakk aldri med snuten uten advokat om du har rett på det. Selv om du ikke har gjort noe krimminelt som i det du er mistenjt for kan du tråkke feil og vips så står du uten lappen fordi du svarer på spørsmål om rusforbruk, rusmidler samtidig som arbeidsgiver varsles, sikkerhetsklarering ryker, barnevern, skole osv så man har ingenting å vinne på å snakke uten advokat,

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 8:11 pm
Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 7:56 pm
FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 7:45 pm Så hvis jeg kaller politiet "snut" er jeg trolig kriminell?
Det er ingen automatikk i det, men trolig er man av typen småkriminell, ja. Småkriminelle anvender ofte ordene "snut" eller "purk". De viser med det en slags forrakt for dem som har knepet dem i kriminelle handlinger flere ganger tidligere, slik som innbrudd, tyveri, tagging, og generell hærverk.
Jøss, har hørt folk kalle purken for snut hele livet, og jeg er på ingen måte i noe kriminelt miljø.
Du må ta høyde for at mange her kan bli veldig provosert over begrepet snut.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Som meddommer har jeg sjelden vært borti at innledende avhør av mistenkte/tiltalte er tillagt avgjørende vekt i retten, som jo er der det betyr noe til sist.

Oppfordrer til å bidra etter beste evne til at saken blir løst. Som den antakelig blir uansett.
Sist redigert av Daniel den man sep 05, 2022 8:33 pm, redigert 1 gang totalt.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg sier alltid snut/snuten, gjerne med jævla eller et annet passende utrykk foran.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

LondoMollari skrev: man sep 05, 2022 8:31 pm Jeg sier alltid snut/snuten, gjerne med jævla eller et annet passende utrykk foran.
Har du eller kompisene dine blitt tatt for noe?

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 8:37 pm
LondoMollari skrev: man sep 05, 2022 8:31 pm Jeg sier alltid snut/snuten, gjerne med jævla eller et annet passende utrykk foran.
Har du eller kompisene dine blitt tatt for noe?
Har aldri hatt kontakt med politiet.
Syns bare det er gøy.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Daniel skrev: man sep 05, 2022 8:30 pm Som meddommer har jeg sjelden vært borti at innledende avhør av mistenkte/tiltalte er tillagt avgjørende vekt i retten, som jo er der det betyr noe til sist.

Oppfordrer til å bidra etter beste evne til at saken blir løst. Som den antakelig blir uansett.
Er mye som du kan bli "straffet" for om du tråkker feil eller blir feiltolket i et avhør som du straffes med forvaltningssporet- Førerkort, Barnevern, våpenlisen, varsle arbeidsguver feks. Ingen grunn dette om man har advokat som kan lede deg trygt i havn.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

LondoMollari skrev: man sep 05, 2022 8:40 pm Syns bare det er gøy.
Å, ja. Du er altså tidlig i tenårene.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Hvis du er mistenkt for noe og er uskyldig aldri si noe, få en jurist til å ta saken
Dersom du er skyldig i eget brudd på loven.. forklar deg..
Men dersom dere er flere som har gått sammen og du er den eneste som har blitt tatt.. Ikke si en dritt..

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 8:42 pm
LondoMollari skrev: man sep 05, 2022 8:40 pm Syns bare det er gøy.
Å, ja. Du er altså tidlig i tenårene.
Niks. Godt oppe i trettiårene.
Det skal dog sies at jeg aldri har sagt noe stygt til en snut. Sier det bare innenfor husets mange vegger

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Nattevakt skrev: man sep 05, 2022 8:43 pm Hvis du er mistenkt for noe og er uskyldig aldri si noe, få en jurist til å ta saken
Dersom du er skyldig i eget brudd på loven.. forklar deg..
Men dersom dere er flere som har gått sammen og du er den eneste som har blitt tatt.. Ikke si en dritt..
Dette er fasit.
Setning nr to ville jeg imidlertid lagt til, at dersom det er nok bevis til at du blir dømt, så forklar deg.

dani07

Legg inn av dani07 »

Til dette spørsmålet, så er fasiten ikke si noe til politiet. Null, nada, niks.
Uansett om du er mistenkt, eller blir involvert på en eller annen måte mot din vilje.

Årsaken til dette, er at du alltid vil kunne snakke deg inn i trøbbel, uansett om du har gjort noe galt eller ikke.

På samme måte som at politiet stopper deg og spør "vet du hvorfor jeg stoppet deg?"
De gjør dette for at du skal innrømme at du har kjørt for fort. Du har ingenting å oppnå ved å innrømme det.

I den videoen linket i starten av tråden, så sier advokaten det veldig fint.
Det er ca 10000 forskjellige situasjoner du kan snakke deg inn i om du forklarer deg til politiet, men null om du lar være.

Om du f.eks får en detalj feil i et avhører, så kan dette bli brukt mot deg for å bygge en sak, selv om de hadde null bevis før du sa dette.

At noen her i tråden prøver å fremstille det som kriminelt at du ikke vil snakke med politiet får stå på deres regning.
Det er de samme som mener at om du ikke har noe å skjule, så er det jo ikke farlig med overvåkning og dna register.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

dani07 skrev: man sep 05, 2022 8:50 pm At noen her i tråden prøver å fremstille det som kriminelt at du ikke vil snakke med politiet får stå på deres regning.
Ingen har vel påstått dette? Selvsagt er det ikke kriminelt å avstå fra avhør.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Folk_flesk skrev: man sep 05, 2022 8:29 pm
FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 8:11 pm
Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 7:56 pm

Det er ingen automatikk i det, men trolig er man av typen småkriminell, ja. Småkriminelle anvender ofte ordene "snut" eller "purk". De viser med det en slags forrakt for dem som har knepet dem i kriminelle handlinger flere ganger tidligere, slik som innbrudd, tyveri, tagging, og generell hærverk.
Jøss, har hørt folk kalle purken for snut hele livet, og jeg er på ingen måte i noe kriminelt miljø.
Du må ta høyde for at mange her kan bli veldig provosert over begrepet snut.
Ser det der. Merkelig greie å henge seg opp i.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 9:01 pm Ser det der.
Beklager, men det ser du ikke. For min del har jeg bare vist til hvilken gruppe som hovedsaklig bruker disse utrykkene. Det må dere tåle.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 9:08 pm
FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 9:01 pm Ser det der.
Beklager, men det ser du ikke. For min del har jeg bare vist til hvilken gruppe som hovedsaklig bruker disse utrykkene. Det må dere tåle.
Purk,snut,babylon,5-0, det er mange utrykk om onkel det er ikke dermed sagt man må være småkriminell for og bruke disse utrykkene mange av de brukte jeg allerede som barn..
Nå er jeg innhabil siden jeg røyker weed og dermed er en kriminell i følge loven..

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Nattevakt skrev: man sep 05, 2022 9:10 pm
Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 9:08 pm
FranciscoM skrev: man sep 05, 2022 9:01 pm Ser det der.
Beklager, men det ser du ikke. For min del har jeg bare vist til hvilken gruppe som hovedsaklig bruker disse utrykkene. Det må dere tåle.
Purk,snut,babylon,5-0, det er mange utrykk om onkel det er ikke dermed sagt man må være småkriminell for og bruke disse utrykkene mange av de brukte jeg allerede som barn..
Nå er jeg innhabil siden jeg røyker weed og dermed er en kriminell i følge loven..
Begynte å bruke ordet "snut" som barn, røyker cannabis som voksen. Der har du noe snacks for Norsk Narkotikapolitiforening. Litt sånn "Fra bagatell til helvete"-kampanjen da jeg var yngre. Der var det en som døde av heroin fordi han noen år tidligere hadde tatt en tier ut av sin fars jakkelomme.
Sist redigert av Folk_flesk den man sep 05, 2022 9:18 pm, redigert 1 gang totalt.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Nå er ikke jeg noen jurist men vet at man ikke trenger og forklare seg ovenfor politiet. Det blir litt dumt dersom du ikke har gjort det og du ikke har den fjerneste anelse om hva som har blitt begått eller hvordan du har blitt involvert og ikke forklare seg.
Desverre gjelder ikke loven for alle, har vært nok eksempler på hånda ned i buksa på ungdom på østkanten i oslo. Heldigvis så har det blitt en stopp på dette..

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Folk_flesk skrev: man sep 05, 2022 9:16 pm
Nattevakt skrev: man sep 05, 2022 9:10 pm
Knaberaps skrev: man sep 05, 2022 9:08 pm

Beklager, men det ser du ikke. For min del har jeg bare vist til hvilken gruppe som hovedsaklig bruker disse utrykkene. Det må dere tåle.
Purk,snut,babylon,5-0, det er mange utrykk om onkel det er ikke dermed sagt man må være småkriminell for og bruke disse utrykkene mange av de brukte jeg allerede som barn..
Nå er jeg innhabil siden jeg røyker weed og dermed er en kriminell i følge loven..
Begynte å bruke ordet "snut" som barn, røyker cannabis som voksen. Der har du noe snacks for Norsk Narkotikapolitiforening. Litt sånn "Fra bagatell til helvete" da jeg var yngre. Der var det en som døde av heroin fordi han noen år tidligere hadde tatt en tier ut av sin fars jakkelomme.
Den har jeg hørt også, fyller snart 40 og har har røkt siden jeg var 20. Har fortsatt til gode og sitte i brugata med en heroinsprøyte i armen

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Nattevakt skrev: man sep 05, 2022 9:10 pm Purk,snut,babylon,5-0, det er mange utrykk om onkel det er ikke dermed sagt man må være småkriminell for og bruke disse utrykkene
Noe jeg poengterte for flere innlegg siden.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Nattevakt skrev: man sep 05, 2022 9:10 pm Nå er jeg innhabil siden jeg røyker weed og dermed er en kriminell i følge loven..
Det er du, og jeg ser ingenting i veien med slik "kriminalitet". Det er like alvorlig som å gå på rød mann.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Hvis jeg ble tatt i en fillesak, og jeg visste jeg var skyldig, ville jeg sannsynligvis tilstå uten advokat. Bare et tenkt eksempel.

Den eneste situasjonen jeg ville holdt kjeft, og ventet på advokat, ville være en teoretisk nødvergesituasjon. Da kan du ha adrenalin reaksjoner etter hendelsen, som gjør at du bør vente med å forklare deg.

Å si feil ting i disse siste tilfellene, kan ha store konsekvenser.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bantor skrev: man sep 05, 2022 9:28 pm Hvis jeg ble tatt i en fillesak, og jeg visste jeg var skyldig, ville jeg sannsynligvis tilstå uten advokat. Bare et tenkt eksempel.

Den eneste situasjonen jeg ville holdt kjeft, og ventet på advokat, ville være en teoretisk nødvergesituasjon. Da kan du ha adrenalin reaksjoner etter hendelsen, som gjør at du bør vente med å forklare deg.

Å si feil ting i disse siste tilfellene, kan ha store konsekvenser.
Du har helt rett, men dersom det er kun deg om det lovbruddet som har skjedd så vent til dagen etterpå og få samlet huet litt..

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Nattevakt skrev: man sep 05, 2022 9:32 pm
Bantor skrev: man sep 05, 2022 9:28 pm Hvis jeg ble tatt i en fillesak, og jeg visste jeg var skyldig, ville jeg sannsynligvis tilstå uten advokat. Bare et tenkt eksempel.

Den eneste situasjonen jeg ville holdt kjeft, og ventet på advokat, ville være en teoretisk nødvergesituasjon. Da kan du ha adrenalin reaksjoner etter hendelsen, som gjør at du bør vente med å forklare deg.

Å si feil ting i disse siste tilfellene, kan ha store konsekvenser.
Du har helt rett, men dersom det er kun deg om det lovbruddet som har skjedd så vent til dagen etterpå og få samlet huet litt..
Like greit å aldri si noe som helst ut over "ingen kommentar".

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»