Diverse turneringer

Svar
Snellman

Re: Diverse turneringer

Legg inn av Snellman »

Mon tro hvor mange ganger Niemann må gjenta denne setningen i resten av karrieren sin:
"I did not have an intimate relationship with that computer".

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Mange på twitter mener saken på en måte har snudd etter Niemanns video. Ikke sett videoen, men hvorfor har ting snudd pga. den!!??

Jompa

Legg inn av Jompa »

VivaLV skrev: ons sep 07, 2022 2:53 pm Mange på twitter mener saken på en måte har snudd etter Niemanns video. Ikke sett videoen, men hvorfor har ting snudd pga. den!!??
Ligger intervju etter gårsdagens parti. Der er han veldig tydelig på at han ikke har jukset i sjakk, verken online eller over bordet, siden han ble tatt i juks da han var et barn på 12 år. Han fremstår overbevisende.

Som jeg har sagt tidligere. Det vil fort komme frem om han er the real deal, eller om han "bare" er en 2500 spiller.

Sjakkverden er rimelig splittet, men har fikk mye sympati etter det intervjuet.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Ja. Men hva trudde folk da. At han skulle innrømme det der-og-da.

Men mulig MC har satt seg selv i en vanskelig situasjon når man kanskje aldri kan bevise det uansett.

Kanskje det var en del av en stor plan. Frasi seg VM-tittalen, selge seg ut av PlayMagnus og så trekke seg også fra vanlig sjakk!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

VivaLV skrev: ons sep 07, 2022 5:11 pm
Kanskje det var en del av en stor plan. Frasi seg VM-tittalen, selge seg ut av PlayMagnus og så trekke seg også fra vanlig sjakk!
Jeg har tenkt litt på om han har planer om å prøve å bli verdens beste pokerspiller? Det virker som interessen for poker er stigende hos han.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

GoingKronos skrev: ons sep 07, 2022 5:23 pm
VivaLV skrev: ons sep 07, 2022 5:11 pm
Kanskje det var en del av en stor plan. Frasi seg VM-tittalen, selge seg ut av PlayMagnus og så trekke seg også fra vanlig sjakk!
Jeg har tenkt litt på om han har planer om å prøve å bli verdens beste pokerspiller? Det virker som interessen for poker er stigende hos han.


Eller han kanskje satser på Fantasy PL :-)
Jeg er klar over at MC er god og at det i veldig stor grad ikke er flaks å bli verdensmester. Men om man blir nr. 8 på finalebordet i WSOP eller nr. 1 er vel litt mer tilfeldig?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men hva som skjer kan bli spennende nok det. Foreløpig er det jo helt taus fra MC. Ser ikke bort i fra at han også ikke vil kommentere det/eller fortsetter med kryptiske svar.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

VivaLV skrev: ons sep 07, 2022 5:28 pm
Jeg er klar over at MC er god og at det i veldig stor grad ikke er flaks å bli verdensmester. Men om man blir nr. 8 på finalebordet i WSOP eller nr. 1 er vel litt mer tilfeldig?
Ja, men WSOP er jo bare en turnering, og det er vel en poker player of the year som regner ut hvem som er best. Så det er vel mer det å sikte seg inn på da, for en turnering med 10.000 deltakere så er det ekstremt mye flaks (selv om det stort sett kun er proffe spillere som tar seg til finalebordet nå til dags)

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

https://www.nrk.no/sport/19-aringen-han ... 1.16094422

19-åring rasar etter skuldingar om juks – går ut mot Magnus Carlsen

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Jompa skrev: ons sep 07, 2022 4:14 pm
VivaLV skrev: ons sep 07, 2022 2:53 pm Mange på twitter mener saken på en måte har snudd etter Niemanns video. Ikke sett videoen, men hvorfor har ting snudd pga. den!!??
Ligger intervju etter gårsdagens parti. Der er han veldig tydelig på at han ikke har jukset i sjakk, verken online eller over bordet, siden han ble tatt i juks da han var et barn på 12 år. Han fremstår overbevisende.

Som jeg har sagt tidligere. Det vil fort komme frem om han er the real deal, eller om han "bare" er en 2500 spiller.

Sjakkverden er rimelig splittet, men har fikk mye sympati etter det intervjuet.
Og han jukset igjen når han var 16 i følge han selv.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Trur det jukset tilbake tid har lite/ingenting for MC påstander. Det er nok mønstre og trekk som det kanskje er han og 10-20 andre i verden som kan gjøre en vurdering av ifht. om er mistenkelig.

AnkyrinB

Legg inn av AnkyrinB »

VivaLV skrev: ons sep 07, 2022 9:54 pm Trur det jukset tilbake tid har lite/ingenting for MC påstander. Det er nok mønstre og trekk som det kanskje er han og 10-20 andre i verden som kan gjøre en vurdering av ifht. om er mistenkelig.
Det tror jeg du har helt rett i. MC baserer neppe sin mistanke på partiet hans mot Niemann alene heller. Disse toppspillerne får jo med seg alle partiene som spilles på toppnivå, og jeg vil tro at flere mener å ha sett mistenkelige mønstre i Niemanns partier over en lengre periode. Det er i alle fall påfallende hvordan både Hikaru, Firouzja og Nepo ganske åpenbart mistenker ham for juks. Selv om noen tilsynelatende forsvarer Niemann, er det ingen som sier «dette er latterlig, åpenbart ikke juks», man legger mer vekt på uskyldspresumsjonen (at alle er uskyldige til det motsatte er bevist). Det sier meg at det er flere som tenker at han kanskje ikke er på det nivået ratingen tilsier.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

AnkyrinB skrev: ons sep 07, 2022 11:05 pm
VivaLV skrev: ons sep 07, 2022 9:54 pm Trur det jukset tilbake tid har lite/ingenting for MC påstander. Det er nok mønstre og trekk som det kanskje er han og 10-20 andre i verden som kan gjøre en vurdering av ifht. om er mistenkelig.
Det tror jeg du har helt rett i. MC baserer neppe sin mistanke på partiet hans mot Niemann alene heller. Disse toppspillerne får jo med seg alle partiene som spilles på toppnivå, og jeg vil tro at flere mener å ha sett mistenkelige mønstre i Niemanns partier over en lengre periode. Det er i alle fall påfallende hvordan både Hikaru, Firouzja og Nepo ganske åpenbart mistenker ham for juks. Selv om noen tilsynelatende forsvarer Niemann, er det ingen som sier «dette er latterlig, åpenbart ikke juks», man legger mer vekt på uskyldspresumsjonen (at alle er uskyldige til det motsatte er bevist). Det sier meg at det er flere som tenker at han kanskje ikke er på det nivået ratingen tilsier.
Usikker på om de snakket sammen etter partiet og hva Niemann gjorde av analyser. Kan vel også ha spilt inn i MC beslutning.
Dvs. han tenkte at nå spiller jeg mot han og så får vi se om han kan forsvare gode trekk i ettertid. Ikke veldig sannsynlig, men MC kan jo også ha koblet ting han oppdaget med bordet og ting som skjedde på brettet.

Men det er altså nr. 1+3+4+6 som da beskylder han for juks.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

En annen ting. Sjekket grafene og det er vel delvis det som gjør ting litt mer vanskelig. Han har hatt omtrent helt lik utvikling i blitz som i vanlig sjakk.
Hvis man har funnet opp noe virkelig genialt så kan man selvsagt også jukse der, men betydelig mer vanskeligere selvsagt å få det til.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Niemann går vanvittig høyt ut nå. Vet ikke om det heller er det lureste. Chess.com har fjernet han fra et arrangement. Chess.com har selvfølgelig hele databasen med partier fra Niemann. Han har nå innrømmet å jukse ved to anledninger. Hva om chess.com sitter på flere partier der han åpenbart har jukset? Da er han virkelig ille ute.

Vi får se hvordan det drar i vei. Uansett så tror jeg det kommer for en dag om han har jukset. Eller så vil ratingen hans bare falle fremover om han slutter med et eventuelt juks nå. Å fortsette å jukse blir for risikabelt. Så om han holder nivået/fortsetter oppover, så kan det være snakk om the real deal allikevel. Bare litt eksentrisk. Som endel andre sjakkspillere.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Så sa han vel også at han ikke hadde jukset når det gjaldt pengepremier. Men hvorfor jukse når det ikke står noe på spill?

Det er i hvert fall en lærdom til alle, at ting man gjør tidligere i livet kan bite deg i ræva på et senere tidspunkt.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Uhm han drar på han å!


VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Mr.Meep skrev: tor sep 08, 2022 2:37 pm Uhm han drar på han å!

Noen spekulerer jo om det kan ha vært lekkasjer?
Det er vel ikke utenkelig og se for seg man sitter i hotell-lobbyen og noen enten bevisst eller mer ikke-planlagt spionerer og snapper opp noen trekk.

Forøvrig trur jeg MC har lite/ingenting å tjene på å kommentere. Han kan jo uansett ikke si noe. Sier han direkte at Niemann jukser, kan han vel risikere å bli saksøkt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Breaking nyheter nå at chess.com sitter på "bevis" de prøver å få kommentarer fra Niemann.

Jompa

Legg inn av Jompa »

VivaLV skrev: fre sep 09, 2022 1:12 am Breaking nyheter nå at chess.com sitter på "bevis" de prøver å få kommentarer fra Niemann.
Akkurat det jeg forventet. Chess.com har selvfølgelig hele hans database med partier. Og omfanget er mye større, og alvorligere, enn Niemann har gitt inntrykk av. I natt tapte han forøvrig for Wesley So med hvite brikker.

Ikke helt utenkelig at Magnus også har sett dette materialet før han tok sin beslutning.


VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Jompa skrev: fre sep 09, 2022 6:14 am
VivaLV skrev: fre sep 09, 2022 1:12 am Breaking nyheter nå at chess.com sitter på "bevis" de prøver å få kommentarer fra Niemann.
Akkurat det jeg forventet. Chess.com har selvfølgelig hele hans database med partier. Og omfanget er mye større, og alvorligere, enn Niemann har gitt inntrykk av. I natt tapte han forøvrig for Wesley So med hvite brikker.

Ikke helt utenkelig at Magnus også har sett dette materialet før han tok sin beslutning.

Ja, skjønte aldri hvorfor mange mente alt snudde når Neimann kom med sin forsvarsvideo. En jusker vil jo alltid unnskylde og gjøre sin situasjon bedre.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Nå har sjefsdommereren i Sinfield Cup kommentert saken. I en uttalelse publisert på Twitter, sier han at det ikke er funnet noe tegn til juks i turneringen. Det gjelder alle partier som er spilt, inkludert Carlsen mot Niemann. Uttalelsen kommer som et svar på ryktene som florerer i sjakkmiljøet etter at Carlsen trakk seg.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

nometalhorse skrev: lør sep 10, 2022 10:31 pm Nå har sjefsdommereren i Sinfield Cup kommentert saken. I en uttalelse publisert på Twitter, sier han at det ikke er funnet noe tegn til juks i turneringen. Det gjelder alle partier som er spilt, inkludert Carlsen mot Niemann. Uttalelsen kommer som et svar på ryktene som florerer i sjakkmiljøet etter at Carlsen trakk seg.
Men bottom line er vel fremdeles at hvis man virkelig går inn for å jukse så er det svært vanskelig og oppdage det. Spesielt hvis man har en viss teknologisk kompetanse.
Var vel tom. snakk om roterende analkuler. Usikker på om det var for fleip eller ikke, men hvordan skal man virkelig oppdage hvis man gjømmer ting på private områder. De fleste har vel en buksesmekk av metall og noen knapper og evnt. jukseting kan jo være betydelig mindre enn det!

Jompa

Legg inn av Jompa »

Siste nå er en som har gått igjennom alle turneringene Niemann spilte i USA i 2019-20. I noen turneringer var det elektroniske bord (som det alltid er på de store turneringene) der trekkene blir logget i real time og vi kan følge partiet live. I de andre turneringene var det ikke slike bord og man vil da ikke få den informasjonen.

Hva viser disse turneringene? I SAMTLIGE av de turneringene der trekkene ble logget i real time tjente Niemann ratingpoeng. For de andre turneringene tapte han ratingpoeng i samtlige med ett unntak der han gikk i null.

Hva er sannsynligheten for at dette er tilfeldig? I natt tapte han for Caruana. Spillet hans har i hvert fall endret seg, selv om det også kan skyldes presset som er på han.


VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Trur det drar seg til for Niemann nå. Dog er det jo vanskelig å bevise ting 100% da.


Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Helt klart knusende ja, ingen tvil om at Niemann er en juksepave.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Noen som vet om Magnus spilte noe på nett mot Niemann 3 uker tidligere, og hvor også Hans vant med sort? Ser noen hevder det på nettet.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

nometalhorse skrev: søn sep 18, 2022 3:10 pm Noen som vet om Magnus spilte noe på nett mot Niemann 3 uker tidligere, og hvor også Hans vant med sort? Ser noen hevder det på nettet.
De møttes i en best av 4 hurtigsjakkmatch over nett, men hvor de satt rett overfor hverandre ved hver sin PC i Miami, under forrige turnering på Magnus-touren. Niemann vant det første partiet, og Magnus de tre neste.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Magnus i ferd med å spille et mesterverk mot Korobov

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»