Filmer alle andre liker

Svar
Elgen
Innlegg: 3304

Re: Filmer alle andre liker

Legg inn av Elgen »

4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 10:50 pm
Elgen skrev: ons aug 31, 2022 9:59 pm
Frank.N.Steen skrev: ons aug 31, 2022 9:46 pm
Ja, det gikk nok litt unna her tidligere. Men fort gjort, når det ble så mye aktivitet i ulike tråder/forum, men her må en si at faktisk foretrekker den norsk tittel, fremfor originalen. Ikke så ofte at det skjer, men Frihetens Regn er det litt mer "trøkk" i.
Lettere å huske den norske tittelen ja
One flew over the Cuckoo's Nest er også en litt lang og kronglete tittel. Gjøkeredet er lettere og dekkende tittel
Her er vi på full kolisjonskurs gutter. Jeg HATER fornorsking av alt, da også film titler.
Unntaket er disse to da
De håpløse "Hjelp...."-titlene ser vi heldigvis ikke på nye filmer

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

Elgen skrev: ons aug 31, 2022 10:54 pm
4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 10:50 pm
Elgen skrev: ons aug 31, 2022 9:59 pm

Lettere å huske den norske tittelen ja
One flew over the Cuckoo's Nest er også en litt lang og kronglete tittel. Gjøkeredet er lettere og dekkende tittel
Her er vi på full kolisjonskurs gutter. Jeg HATER fornorsking av alt, da også film titler.
Unntaket er disse to da
De håpløse "Hjelp...."-titlene ser vi heldigvis ikke på nye filmer
Trodde de hadde sluttet å oversette filmtitler helt?
Kan ikke huske å ha sett noen nye filmer med norsk tittel.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

peraleks skrev: ons aug 31, 2022 2:49 pm
4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 1:13 pm
peraleks skrev: ons aug 31, 2022 5:17 am Harry Potter.
Fast and Furious-filmene.
Stort sett det mest av filmer som er laget de siste 10 årene med unntak av John Wick.
Superhelt-filmer(De fleste vagler på 1-2/10 hos meg, hjernedødt).

Jeg må også innrømme at jeg sliter stort med skrekkfilmer hvor offrene framstår som om de deler 1 i iq seg i mellom, mens morderen er tilsynelatende overalt hele tiden.

En film som jeg dog nylig så igjen, Stargate med Kurt Russell, enorm film.
Enig and Furious filmene, tror jeg likte den som er satt i Japan når den kom ut, men thats about it.

Enig også ang det meste som er kommet ut, men jeg vil dra den til det meste etter 2010. Superhelt har jeg allerede nevnt at jeg ikke er fan av.

Stargate er en grei film, men jeg likte spin off serien mye mer og har sikkert sett den en 10+ ganger.
Yep, den stand alone-filmen er faktisk ganske grei.
Men hvordan det finnes publikum til å pumpe ut disse filmene er for meg en enorm gåte.

Også helt og holdent med på 2010, jeg vil på mange måter betegne tiden 2010-pdd. som den dårligste perioden så langt hva angår filmer, det er forferdelig mye søppel rett å slett. Remakes, superhelt-filmer, det virker som om brønnen er tørr og nå bare grinder man på med innholdsløs CGI.

Husker serien godt, den er og konge.
Men Kurt Russell altså, jeg virkelig liker den mannen godt, er artig hvordan han portretter en militærmann som bokstavelig talt har ingenting å leve for lenger.
Unge mennesker som ikke vet bedre. Vi er nå utdaterte gamlinger som en ikke lager filmer for.

Nå handler mest om franchiser de vet tjener penger, alt annet ender opp i indie skuffen eller blir ikke laget lengre. Så pumpes også endel filmer opp med politiske syn osv istedenfor å prøve å lage en bra film.

Kurt Russel er en jeg liker godt, så jeg er enig der =). Men synes serien var bedre likevel. Mye takket være Dean Anderson sin rollefigur.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

Elgen skrev: ons aug 31, 2022 10:49 pm Gravity (2013) er også en film jeg ikke liker, flotte bilder men ikke mye innhold. Ikke så logikk i handlingen heller
Det er slike filmer som gjør at jeg ofte går tilbake til 80/90-tallet for å sjekke ut skulte perler
You and me both!

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PerSmertesacker skrev: ons aug 31, 2022 2:14 pm Joker synes jeg var forutsigbar, kjedelig og overspilt. Aldri kjedet meg så mye på kino. Den er det vel ganske mange som liker.

The Shawshank Redemption synes jeg er terningkast 4. Helt ok.

Alt med Tim Burton og/eller Johnny Depp synes jeg er helt forferdelig.
Vet ikke om alle liker den, men Joiker har vel fått mye god omtale som jeg ikke er enig i.

Syntes det var en dørgende kjedelig film.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

rubberbandman skrev: ons aug 31, 2022 10:55 pm
Elgen skrev: ons aug 31, 2022 10:54 pm
4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 10:50 pm

Her er vi på full kolisjonskurs gutter. Jeg HATER fornorsking av alt, da også film titler.
Unntaket er disse to da
De håpløse "Hjelp...."-titlene ser vi heldigvis ikke på nye filmer
Trodde de hadde sluttet å oversette filmtitler helt?
Kan ikke huske å ha sett noen nye filmer med norsk tittel.
Det er en god ting får vi si :D

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

Nesten alt av franske filmer er interessant for meg. Driver og ser en mengde av dem fra rundt 1970 nå. Herlig og ekte.

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

For alle som ikke har sett ''Bienvenue chez les Ch'tis'' enda: Jeg både misunner og har vondt av dere.

peraleks

Legg inn av peraleks »

4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 10:58 pm
peraleks skrev: ons aug 31, 2022 2:49 pm
4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 1:13 pm

Enig and Furious filmene, tror jeg likte den som er satt i Japan når den kom ut, men thats about it.

Enig også ang det meste som er kommet ut, men jeg vil dra den til det meste etter 2010. Superhelt har jeg allerede nevnt at jeg ikke er fan av.

Stargate er en grei film, men jeg likte spin off serien mye mer og har sikkert sett den en 10+ ganger.
Yep, den stand alone-filmen er faktisk ganske grei.
Men hvordan det finnes publikum til å pumpe ut disse filmene er for meg en enorm gåte.

Også helt og holdent med på 2010, jeg vil på mange måter betegne tiden 2010-pdd. som den dårligste perioden så langt hva angår filmer, det er forferdelig mye søppel rett å slett. Remakes, superhelt-filmer, det virker som om brønnen er tørr og nå bare grinder man på med innholdsløs CGI.

Husker serien godt, den er og konge.
Men Kurt Russell altså, jeg virkelig liker den mannen godt, er artig hvordan han portretter en militærmann som bokstavelig talt har ingenting å leve for lenger.
Unge mennesker som ikke vet bedre. Vi er nå utdaterte gamlinger som en ikke lager filmer for.

Nå handler mest om franchiser de vet tjener penger, alt annet ender opp i indie skuffen eller blir ikke laget lengre. Så pumpes også endel filmer opp med politiske syn osv istedenfor å prøve å lage en bra film.

Kurt Russel er en jeg liker godt, så jeg er enig der =). Men synes serien var bedre likevel. Mye takket være Dean Anderson sin rollefigur.
Haha jeg er fremdeles kun i slutten av 20-årene, men jeg ble blendet av de mange gode actionfilmene på 80-90 - tallet som pappa gjerne viste meg.

Noe av det mer nitriste er også at regissører som tidligere produserte mye bra(Ridley Scott, James Cameron f.eks.) rett å slett ikke greier å skape noe særlig til magi lenger. Jeg var litt spent foran den siste Terminator-filmen med James Cameron på laget, men gud bedre så nitrist den var.

Jeg så serien før selve filmen, fulgte spent med husker jeg.
Dean Anderson var en favoritt, selve filmen så jeg først 10 år etter den kom ut men den skuffet ikke akkurat :)

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

peraleks skrev: tor sep 01, 2022 12:58 am
4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 10:58 pm
peraleks skrev: ons aug 31, 2022 2:49 pm

Yep, den stand alone-filmen er faktisk ganske grei.
Men hvordan det finnes publikum til å pumpe ut disse filmene er for meg en enorm gåte.

Også helt og holdent med på 2010, jeg vil på mange måter betegne tiden 2010-pdd. som den dårligste perioden så langt hva angår filmer, det er forferdelig mye søppel rett å slett. Remakes, superhelt-filmer, det virker som om brønnen er tørr og nå bare grinder man på med innholdsløs CGI.

Husker serien godt, den er og konge.
Men Kurt Russell altså, jeg virkelig liker den mannen godt, er artig hvordan han portretter en militærmann som bokstavelig talt har ingenting å leve for lenger.
Unge mennesker som ikke vet bedre. Vi er nå utdaterte gamlinger som en ikke lager filmer for.

Nå handler mest om franchiser de vet tjener penger, alt annet ender opp i indie skuffen eller blir ikke laget lengre. Så pumpes også endel filmer opp med politiske syn osv istedenfor å prøve å lage en bra film.

Kurt Russel er en jeg liker godt, så jeg er enig der =). Men synes serien var bedre likevel. Mye takket være Dean Anderson sin rollefigur.
Haha jeg er fremdeles kun i slutten av 20-årene, men jeg ble blendet av de mange gode actionfilmene på 80-90 - tallet som pappa gjerne viste meg.

Noe av det mer nitriste er også at regissører som tidligere produserte mye bra(Ridley Scott, James Cameron f.eks.) rett å slett ikke greier å skape noe særlig til magi lenger. Jeg var litt spent foran den siste Terminator-filmen med James Cameron på laget, men gud bedre så nitrist den var.

Jeg så serien før selve filmen, fulgte spent med husker jeg.
Dean Anderson var en favoritt, selve filmen så jeg først 10 år etter den kom ut men den skuffet ikke akkurat :)
Du nærmer deg inngangen til gamlis alder (30). Du er heldig som har hatt en far som introduserte deg, har tenkt å la sønnen min se også, når han er gammel nok til det =).

Det er ingen som klarer lage noe bra lengre, nitriste greier, heldigvis er jeg en som liker å se (bra) filmer om igjen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

peraleks skrev: tor sep 01, 2022 12:58 am
4pLaY skrev: ons aug 31, 2022 10:58 pm
peraleks skrev: ons aug 31, 2022 2:49 pm

Yep, den stand alone-filmen er faktisk ganske grei.
Men hvordan det finnes publikum til å pumpe ut disse filmene er for meg en enorm gåte.

Også helt og holdent med på 2010, jeg vil på mange måter betegne tiden 2010-pdd. som den dårligste perioden så langt hva angår filmer, det er forferdelig mye søppel rett å slett. Remakes, superhelt-filmer, det virker som om brønnen er tørr og nå bare grinder man på med innholdsløs CGI.

Husker serien godt, den er og konge.
Men Kurt Russell altså, jeg virkelig liker den mannen godt, er artig hvordan han portretter en militærmann som bokstavelig talt har ingenting å leve for lenger.
Unge mennesker som ikke vet bedre. Vi er nå utdaterte gamlinger som en ikke lager filmer for.

Nå handler mest om franchiser de vet tjener penger, alt annet ender opp i indie skuffen eller blir ikke laget lengre. Så pumpes også endel filmer opp med politiske syn osv istedenfor å prøve å lage en bra film.

Kurt Russel er en jeg liker godt, så jeg er enig der =). Men synes serien var bedre likevel. Mye takket være Dean Anderson sin rollefigur.
Haha jeg er fremdeles kun i slutten av 20-årene, men jeg ble blendet av de mange gode actionfilmene på 80-90 - tallet som pappa gjerne viste meg.

Noe av det mer nitriste er også at regissører som tidligere produserte mye bra(Ridley Scott, James Cameron f.eks.) rett å slett ikke greier å skape noe særlig til magi lenger. Jeg var litt spent foran den siste Terminator-filmen med James Cameron på laget, men gud bedre så nitrist den var.


Jeg så serien før selve filmen, fulgte spent med husker jeg.
Dean Anderson var en favoritt, selve filmen så jeg først 10 år etter den kom ut men den skuffet ikke akkurat :)
Vi som var unge på 80 tallet opplevde filmens gullalder bokstavelig talt. (har ikke glemt 70 tallet heller)
Dette fortsatte på 90 tallet, ikke fullt så mange gode filmer etter 2000 men fremdeles perler frem til 2010. Etter dette kommer jeg ikke på en eneste skikkelig god film :cry:
Nitrist rett og slett. En endeløs rekke med superheltfilmer - som jeg haterrr.
Vi ser det av karakterene på imdb også, filmene oppnår nesten aldri mer enn 6,5 selv ikke på de mest påkostede produksjonene. Det er bare serier som oppnår det.
Skal jeg se en god film, så ser jeg tilbake i tid, helst 2 tiår og mer. Dessverre.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

Big Trouble in Little China 1986. En skulle tro dette var en perfekt film for meg, 80s og til dels Russel fan som jeg er, men jeg klarer ikke like den. Aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd, men det er minst 5/6 ganger (og snart skal jeg prøve igjen).

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Apocalypse now. Får høy score på IMDB, hørt mange skryte av den. Var tidenes nedtur for min del.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: tor sep 08, 2022 3:20 pm Big Trouble in Little China 1986. En skulle tro dette var en perfekt film for meg, 80s og til dels Russel fan som jeg er, men jeg klarer ikke like den. Aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd, men det er minst 5/6 ganger (og snart skal jeg prøve igjen).
Er nok en sånn film der definitivt splitter Russell/Carpenter fansen i to deler. De som elsker den og de som ikke gjør det.
Selv er jeg veldig svak for filmen, mye grunnet alt det elleville som skjer med kampsportscenene, karakterene, replikkene, de flotte damene, musikken, bruken av lokaler og særlig at Chinatowns magiske underverden som tar opp mesteparten av fokuset, og nei, en av de mest soleklare 10erne innen 80-talls action-eventyr underholdning.

Men nå satt jo denne, ganske så tidlig ut for min del. Og elsker at den fremstiller den typiske 80-talls amerikanske macho/eventyrhelten, som mer ei parodi/klumsete sidekick, som i følge Carpenter, ikke er klar over at han selv er kun en komisk sidekick, og ikke den virkelige helten i historien, og nei, Kurt leverer en av sine beste prestasjoner her, synd filmen floppet, for skulle heller hatt en oppfølger til den, enn den skuffende man fikk 14 år etter via Escape to L.A. (1996.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Koskinen skrev: tor sep 08, 2022 3:31 pm Apocalypse now. Får høy score på IMDB, hørt mange skryte av den. Var tidenes nedtur for min del.
En man så ofte på tidlig 00-tallet, grunnet ny utgivelsen på DVD formatet. Men siden den gang, har det vel blitt sluppet enda ei versjon. Så hvem av de 3 som egentlig er best, det er vel tja, kanskje opp til de som har tid og interesse av så alle sammen.
I ettertid tror jeg nok man foretrekker The Deer Hunter av episke krigsfilmer fra 70 og 80-tallet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»