Ble ikke München helt sønderbombet under krigen?

Svar
Kjetil-e

Ble ikke München helt sønderbombet under krigen?

Legg inn av Kjetil-e »

Hei jeg var i München for første gang nå under EM. Og ble litt forundret over at det var ganske mange bygg som så ut til å være fra før 2VK, og det fikk meg til å lure på om München ikke ble så sønderbombet som andre tyske storbyer. Og i såfall hvorfor?

Kan det ha vært at byen muligens lå utenfor rekkevidde for bombefly så lenge de måtte opperere fra baser i England eventuelt?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 9:34 am Hei jeg var i München for første gang nå under EM. Og ble litt forundret over at det var ganske mange bygg som så ut til å være fra før 2VK, og det fikk meg til å lure på om München ikke ble så sønderbombet som andre tyske storbyer. Og i såfall hvorfor?

Kan det ha vært at byen muligens lå utenfor rekkevidde for bombefly så lenge de måtte opperere fra baser i England eventuelt?
München ble så absolutt bombet under krigen. Sjekket litt, og cirka 50 prosent av byen ble "damaged". Det er jo ikke det samme som å legges i grus, så det var andre byer som fikk det verre. Kan være at andre byer mer i nord fikk det verre pga avstand til frontene i vest-øst, det være seg både industri og jernbaner etc?

Her er en relevant sak: https://www.ricksteves.com/watch-read-l ... hs-revival

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Lezah skrev: ons aug 24, 2022 2:34 pm
Kjetil-e skrev: ons aug 24, 2022 9:34 am Hei jeg var i München for første gang nå under EM. Og ble litt forundret over at det var ganske mange bygg som så ut til å være fra før 2VK, og det fikk meg til å lure på om München ikke ble så sønderbombet som andre tyske storbyer. Og i såfall hvorfor?

Kan det ha vært at byen muligens lå utenfor rekkevidde for bombefly så lenge de måtte opperere fra baser i England eventuelt?
München ble så absolutt bombet under krigen. Sjekket litt, og cirka 50 prosent av byen ble "damaged". Det er jo ikke det samme som å legges i grus, så det var andre byer som fikk det verre. Kan være at andre byer mer i nord fikk det verre pga avstand til frontene i vest-øst, det være seg både industri og jernbaner etc?

Her er en relevant sak: https://www.ricksteves.com/watch-read-l ... hs-revival
Tusen takk, og etter det jeg leser styrker det misstanken min om at München ikke var mulig å nå for bombefly som oppererte ut fra England. For det står at det var det siste året det ble klart at Munchen ikke kunne bli spart for alliert bombing. Så det kan tyde på at det først var når man kunne opperere fra baser på fransk jord man fikk bombet München.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Bla litt og se på bilder her
https://www.re.photos/en/compilation/5536/


Dresden ble bombet nesten flat, men fremstår som både ny og gammel

Linken viser bilder fra München

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Historie»