Liker at du legger inn litt lengde på innleggene dine når du først skriver. Om ikke annet, så får man jo bekreftet at scrolleknappen virker. Et intenst mellomspill om kjøreturen hjem fra jobben i styrtregn, hvor spenningsmomentene lå i hvorvidt a) viskerne dine ville holde og b) hvorvidt styrtregnet gikk i samme retning som du kjørte, hvilket det gjorde.SUV skrev: ↑ons aug 24, 2022 7:49 pmJeg har en paraply et sted her hjemme, men kan ikke huske å ha brukt den. Det er som regel bedre å få litt vann i håret enn å bære på paraplyen.rosmebraad skrev: ↑tir aug 23, 2022 1:16 pmJeg ble skuffet av at spilene på Knirps rustrt. Husk å la tørke oppslått, sa de. Drr var paraplyreparatør i Bergen. Disse er kanskje nedlagt, sånn som Mathopen start & dynamo? (Et paradoks at fiksestedene legger ned samtidig som gjenbruk og fiks angivelig er på moten igjen....)Iseran2770 skrev: ↑tir aug 23, 2022 11:09 am
Refleksvest har alltid fulgt med i alle nye biler jeg har kjøpt. Har i tillegg alltid fått en gave ved utlevering av nybil til en verdi som klart overstiger 53 kroner. Sist bare en paraply, men den var fra Hugo Boss og er den beste paraply jeg har eid. Klart bedre enn en Knirps som vrengte seg i Milano så kraftig av spilene bøyde seg.
For paraplyers del har jeg hørt at 'gustbuster'-konseptet med åpninger i selve duken skal tåle vind. Samt at enkelte paraplyer skal tåle å vrenges.
Bergen har jeg forøvrig vært i for mange år siden, for dem som lurer på hvilken dag det var så var det den dagen det var oppholdsvær
Men fra spøk til alvor så har jeg vært i Bergen flere ganger, altså både med og uten tilhenger.
Så forresten en paraplybutikk i Bergen, det tror jeg aldri jeg har sett før.
Lurer du på om noe vil ruste så test med en magnet. Vanlig stål er godt magnetisk. Rustfritt stål er litt magnetisk, mens syreefast er ikke merkbart magnetisk (men brukes neppe mye i paraplyer). Aluminium er heller ikke mangnetisk, men kanskje ikke så vanlig i paraplyer.
De som er for gjenbruk og reparasjoner vil som regel ikke betale for det (de vil bare ha alle disse reparasjonsstedene så det kan høres fint ut), så da er det ikke så rart om det stopper opp hos dem som driver med det hvis man kan kjøpe ny for en grei pris.
Åpning i duken vil hjelpe noe mot paraplyvrengig, men husk at man har jo enorme åpninger på siden av paraplyen også og den vrenges likevel. Skulle jeg laget en paraply for bruk i sterk vind så ville jeg nok latt enden av spilene ende opp i en ring (bare bøye ei løkke på enden). Duken går til enden av spilen og i hvert av de ca 8 "hjørnene" så ville jeg festet en strikk som er glatt utenpå (tøy utapå) og som går gjennom ringen ytterst på spilen og inn til toppen av "senterstolpen" (mulig bergensere har egne navn på denne, men her på østlandet er det nok utafor vårt ordforråd). Duken festes godt i midten oppe ved piggen. Om det da blåser og armstyrken ikke sørger for å holde paraplyen mot vinden, men den vrir seg rundt så vil midten av duken henge igjen mens strikkene dras ut og sidene av duken vrenges oppover mens spilene står uskadde igjen. Dermed blir det minimal belastning å spiler og andre komponenter og faren for flygende paraplyer som spidder folk reduseres (var en avissak om ei dame som ble spiddet og drept av en parasoll et sted i et annet land nylig). Når vinden avtar så vil strikken dra duken på plass igjen og paraplyen vil igjen skjerme for Bergens-været.
Nylig så kjørte jeg fra jobben og det var styrtregn så viskerne gikk for fullt og burde vel helst gått enda fortere. Da jeg nærmet meg hjemme så var det tørr asfalt. Men etter få minutter kom det kraftig styrtregn her også.
Du har vel flyktet fra Bergens-været og blitt østlending for en tid siden.
Kjenner en til av samme arten, flyktet fra Bergen til østlandet for mange år siden og unngår helst rygging med henger (men det gjør jo ikke noe at det da blir mer av det på oss andre).
Spørsmålet dog alle brenner etter å få svar på, er; har du noen gang rygget med en paraply?