Idrettsgalla-diskusjon

Svar
Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Idrettsgalla-diskusjon

Legg inn av Sportslig »

Her kan KjetilH og andre nøkkelaktører diskutere hvem av Haaland og Ruud som er størst. Evt hvem andre som melder seg på i diskusjonen. Tom Lund? Fasiten får vi på idrettsgallaen i 2023 :D Kjør debatt

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Tipper Lise Klaveness får hedersprisen for å ha stått opp mot pampeveldet...

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Supert FantasySwede!

Så forbanna lei kaklinga deres

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

FantasySwede skrev: fre sep 09, 2022 4:05 pm Her kan KjetilH og andre nøkkelaktører diskutere hvem av Haaland og Ruud som er størst. Evt hvem andre som melder seg på i diskusjonen. Tom Lund? Fasiten får vi på idrettsgallaen i 2023 :D Kjør debatt
Takk, beklager det går en smule varmt av og til når man først begynner og diskutere. Skal komme med mine vurderinger men vil vente til helgen er over.

Number4

Legg inn av Number4 »

Synd at Casper tapte tredje sett, der glapp kula.

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Number4 skrev: lør sep 10, 2022 12:31 am Synd at Casper tapte tredje sett, der glapp kula.
Enig, det var en smash for Therese Johaug.

lund

Legg inn av lund »

DrilloIce skrev: lør sep 10, 2022 12:34 am
Number4 skrev: lør sep 10, 2022 12:31 am Synd at Casper tapte tredje sett, der glapp kula.
Enig, det var en smash for Therese Johaug.
Johaug har strengt tatt ingen utfordrere. Nå som hun har lagt opp tror jeg ikke jeg overdriver mye om jeg sier at beste kvinnelige utøver i år hadde blitt slått av 10 menn som har oppnådd bedre resultater.

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

lund skrev: lør sep 10, 2022 12:37 am
DrilloIce skrev: lør sep 10, 2022 12:34 am
Number4 skrev: lør sep 10, 2022 12:31 am Synd at Casper tapte tredje sett, der glapp kula.
Enig, det var en smash for Therese Johaug.
Johaug har strengt tatt ingen utfordrere. Nå som hun har lagt opp tror jeg ikke jeg overdriver mye om jeg sier at beste kvinnelige utøver i år hadde blitt slått av 10 menn som har oppnådd bedre resultater.
Neste Idrettsgalla gjelder prestasjoner i 2022. Johaugs 3 OL-gull kvalifiserer selvsagt til beste kvinnelige utøver, og med tanke på at Karen Marie Ellefsen er i juryen, får hun nok også den prisen for beste utøver overhodet som deles ut av en jury (altså ikke årets navn, for det er Maren Lundby!).

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: lør sep 10, 2022 12:37 am
DrilloIce skrev: lør sep 10, 2022 12:34 am
Number4 skrev: lør sep 10, 2022 12:31 am Synd at Casper tapte tredje sett, der glapp kula.
Enig, det var en smash for Therese Johaug.
Johaug har strengt tatt ingen utfordrere. Nå som hun har lagt opp tror jeg ikke jeg overdriver mye om jeg sier at beste kvinnelige utøver i år hadde blitt slått av 10 menn som har oppnådd bedre resultater.
Tja jeg ville faktisk holde en knapp på Marte Olsbu Røiseland, uten at jeg skal vedde på det.

lund

Legg inn av lund »

Kjetil-e skrev: lør sep 10, 2022 3:15 pm
lund skrev: lør sep 10, 2022 12:37 am
DrilloIce skrev: lør sep 10, 2022 12:34 am

Enig, det var en smash for Therese Johaug.
Johaug har strengt tatt ingen utfordrere. Nå som hun har lagt opp tror jeg ikke jeg overdriver mye om jeg sier at beste kvinnelige utøver i år hadde blitt slått av 10 menn som har oppnådd bedre resultater.
Tja jeg ville faktisk holde en knapp på Marte Olsbu Røiseland, uten at jeg skal vedde på det.
Vanskelig å slå en som vant alle individuelle øvelser hun stilte opp i OL, og 2 av dem med ekstreme marginer. Kan ikke se for meg annet enn at Johaug får det i år. Olsbu en god nummer to og Hegerberg en god nummer tre.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Henviser her til Champis siste innlegg i Casper Ruud diskusjonen.

Her er det han skrev. Jeg har også fullt med på tennis i 30 år før Casper Ruud. Forskjellen er at jeg ikke har brukt som argument i diskusjonen at du ikke kan en dritt om dette, sånn som du snakker om meg som "kun bryr seg om sporten hvor 22 mann løper etter en ball". Patetisk.

Selvsagt kan de sammenlignes. Og Maradona vant ikke noe hver sesong. Poenget er uansett at du kan ikke bruke argumentet om at lagspillere får hjelp av medspillerne sine for gode resultater, uten å ta i betraktning at akkurat det samme skjer motsatt - de kan også lide under sine medspillere. Verdens beste spiller kan uansett spille på et lag som aldri vinner noe. Og hvis det bare er å vinne noe stor som teller, så regner jeg med at du rangerer Henning Berg, Rohnny Johnsen, Solskjær og Riise som større utøvere enn Casper foreløpig...


Kan ikke sammenlignes, Haaland når ikke Maradonna til leggene en gang. Faktum her er jo netopp at Maradonna som gjorde Argentina og Napoli. Mer eller mindre Maradonna alene Argentina kan takke for gull i 86 og sølv i 90. Hadde ikke blitt mye medaljer uten Maradonna. Forøvrig var det Maradonna som gjorde at AC Napoli gikk fra i beste fall å være en middelhavsfarer til å bli et topplag med gull i serie og cup samt UEFA Cupen.

Ingen av de norske du nevner der nær det Casper Ruud har gjort. Hvis du ser sesong for sesong er det utvilsom Solskjær treble sesongen som vil være nærmest.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: lør sep 10, 2022 3:34 pm
Kjetil-e skrev: lør sep 10, 2022 3:15 pm
lund skrev: lør sep 10, 2022 12:37 am

Johaug har strengt tatt ingen utfordrere. Nå som hun har lagt opp tror jeg ikke jeg overdriver mye om jeg sier at beste kvinnelige utøver i år hadde blitt slått av 10 menn som har oppnådd bedre resultater.
Tja jeg ville faktisk holde en knapp på Marte Olsbu Røiseland, uten at jeg skal vedde på det.
Vanskelig å slå en som vant alle individuelle øvelser hun stilte opp i OL, og 2 av dem med ekstreme marginer. Kan ikke se for meg annet enn at Johaug får det i år. Olsbu en god nummer to og Hegerberg en god nummer tre.
Ser den, men samtidig betraktlig tøffere konkuranse for Marte Olsbu Røiseland, så jeg tror på Marte. Men Therese er minst en like god kandidat. Skulle kula gå til noen andre vil jeg bli ekstremt kraftig overrasket.

Taururu

Legg inn av Taururu »

PEF_1973 skrev: fre sep 09, 2022 4:07 pm Tipper Lise Klaveness får hedersprisen for å ha stått opp mot pampeveldet...
Burde absolutt få en pris, men kanskje årets forbilde er mer riktig?

lund

Legg inn av lund »

Kjetil-e skrev: lør sep 10, 2022 3:38 pm
lund skrev: lør sep 10, 2022 3:34 pm
Kjetil-e skrev: lør sep 10, 2022 3:15 pm

Tja jeg ville faktisk holde en knapp på Marte Olsbu Røiseland, uten at jeg skal vedde på det.
Vanskelig å slå en som vant alle individuelle øvelser hun stilte opp i OL, og 2 av dem med ekstreme marginer. Kan ikke se for meg annet enn at Johaug får det i år. Olsbu en god nummer to og Hegerberg en god nummer tre.
Ser den, men samtidig betraktlig tøffere konkuranse for Marte Olsbu Røiseland, så jeg tror på Marte. Men Therese er minst en like god kandidat. Skulle kula gå til noen andre vil jeg bli ekstremt kraftig overrasket.
Nja, er ikke enig i at det er betraktelig tøffere konkurranse for Olsbu. Ja, det er flere land i toppen i skiskyting, men toppnivået er neppe noe høyere i skiskyting enn i langrenn.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Sånn tror jeg lista vil se ut:

Mannlige = Jacob Ingebrigtsen
Kvinnelige = Marte Olsbu Røiseland eller Therese Johaug
Trener = Christian Ruud
Lag = Bodø/Glimt eller Mol/Sørum
Kvinnelige parautøver = Birgitte Skarstein
Mannlige parautøver = Jesper Saltvik Petersen
Gjennombrudd = Zerei Kbrom Mezngi
Navn = Haaland eller Ruud
Utøvernes pris = Ruud

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Justice 97 skrev: lør sep 10, 2022 3:50 pm Erling tar denne etter å ha sikret et etterlengtet CL-gull til klubben og toppscorertittel i CL og PL til seg selv. Ganske enkelt.
Ikke på denne gallaen, da han ikke har vunnet noe av dette i 2022.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: man sep 12, 2022 11:49 am Sånn tror jeg lista vil se ut:
Navn = Haaland eller Ruud
Usikker på om Ruud er så populær hos den vanlige mann og kvinne. Da tror jeg heller det blir Jakob. Og så lenge at Ruud ikke har vunnet noen GS og ei heller Masters 1000-turnering, så mener jeg helt klart at Jakob med VM-gull, VM-sølv og to EM-gull i 2022 er årets beste norske utøver.

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: man sep 12, 2022 11:54 am
Kjetil-e skrev: man sep 12, 2022 11:49 am Sånn tror jeg lista vil se ut:
Navn = Haaland eller Ruud
Usikker på om Ruud er så populær hos den vanlige mann og kvinne. Da tror jeg heller det blir Jakob. Og så lenge at Ruud ikke har vunnet noen GS og ei heller Masters 1000-turnering, så mener jeg helt klart at Jakob med VM-gull, VM-sølv og to EM-gull i 2022 er årets beste norske utøver.
Kommer helt an på hva Haaland gjør resten av året. Fortsetter han som han har gjort til nå i City resten av året, kan det enkelt og greit ikke være snakk om saken.

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Kjetil-e skrev: lør sep 10, 2022 3:35 pm Henviser her til Champis siste innlegg i Casper Ruud diskusjonen.

Her er det han skrev. Jeg har også fullt med på tennis i 30 år før Casper Ruud. Forskjellen er at jeg ikke har brukt som argument i diskusjonen at du ikke kan en dritt om dette, sånn som du snakker om meg som "kun bryr seg om sporten hvor 22 mann løper etter en ball". Patetisk.

Selvsagt kan de sammenlignes. Og Maradona vant ikke noe hver sesong. Poenget er uansett at du kan ikke bruke argumentet om at lagspillere får hjelp av medspillerne sine for gode resultater, uten å ta i betraktning at akkurat det samme skjer motsatt - de kan også lide under sine medspillere. Verdens beste spiller kan uansett spille på et lag som aldri vinner noe. Og hvis det bare er å vinne noe stor som teller, så regner jeg med at du rangerer Henning Berg, Rohnny Johnsen, Solskjær og Riise som større utøvere enn Casper foreløpig...


Kan ikke sammenlignes, Haaland når ikke Maradonna til leggene en gang. Faktum her er jo netopp at Maradonna som gjorde Argentina og Napoli. Mer eller mindre Maradonna alene Argentina kan takke for gull i 86 og sølv i 90. Hadde ikke blitt mye medaljer uten Maradonna. Forøvrig var det Maradonna som gjorde at AC Napoli gikk fra i beste fall å være en middelhavsfarer til å bli et topplag med gull i serie og cup samt UEFA Cupen.

Ingen av de norske du nevner der nær det Casper Ruud har gjort. Hvis du ser sesong for sesong er det utvilsom Solskjær treble sesongen som vil være nærmest.
Et tips, når man er så opphengt i en fotballspiller, bør man kunne navnet også 😉

lund

Legg inn av lund »

Kjetil-e skrev: man sep 12, 2022 11:49 am Sånn tror jeg lista vil se ut:

Mannlige = Jacob Ingebrigtsen
Kvinnelige = Marte Olsbu Røiseland eller Therese Johaug
Trener = Christian Ruud
Lag = Bodø/Glimt eller Mol/Sørum
Kvinnelige parautøver = Birgitte Skarstein
Mannlige parautøver = Jesper Saltvik Petersen
Gjennombrudd = Zerei Kbrom Mezngi
Navn = Haaland eller Ruud
Utøvernes pris = Ruud
Er lagkategorien åpen for begge kjønn forresten eller deles det ut for hvert kjønn? For hvis ikke burde den vel gå til Vipers. Den er begge kjønn ja, ser jeg. Da er det neppe særlig tvil om hvor den går dette året. Champions League-seier går foran kvartfinale i Conference League alle dager i uken.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: man sep 12, 2022 12:03 pm
Kjetil-e skrev: man sep 12, 2022 11:49 am Sånn tror jeg lista vil se ut:

Mannlige = Jacob Ingebrigtsen
Kvinnelige = Marte Olsbu Røiseland eller Therese Johaug
Trener = Christian Ruud
Lag = Bodø/Glimt eller Mol/Sørum
Kvinnelige parautøver = Birgitte Skarstein
Mannlige parautøver = Jesper Saltvik Petersen
Gjennombrudd = Zerei Kbrom Mezngi
Navn = Haaland eller Ruud
Utøvernes pris = Ruud
Er lagkategorien åpen for begge kjønn forresten eller deles det ut for hvert kjønn? For hvis ikke burde den vel gå til Vipers. Den er begge kjønn ja, ser jeg. Da er det neppe særlig tvil om hvor den går dette året. Champions League-seier går foran kvartfinale i Conference League alle dager i uken.
Ser den, glemte Vipers. Må innrømme at jeg ikke følger særlig med på håndball utenom landslagene våre. Mest trolig Vipers eller Mol/Sørum. De har jo og hatt en svært sterk sesong, selv om de skuffet litt i EM.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Kjetil-e skrev: man sep 12, 2022 1:39 pm
lund skrev: man sep 12, 2022 12:03 pm
Kjetil-e skrev: man sep 12, 2022 11:49 am Sånn tror jeg lista vil se ut:

Mannlige = Jacob Ingebrigtsen
Kvinnelige = Marte Olsbu Røiseland eller Therese Johaug
Trener = Christian Ruud
Lag = Bodø/Glimt eller Mol/Sørum
Kvinnelige parautøver = Birgitte Skarstein
Mannlige parautøver = Jesper Saltvik Petersen
Gjennombrudd = Zerei Kbrom Mezngi
Navn = Haaland eller Ruud
Utøvernes pris = Ruud
Er lagkategorien åpen for begge kjønn forresten eller deles det ut for hvert kjønn? For hvis ikke burde den vel gå til Vipers. Den er begge kjønn ja, ser jeg. Da er det neppe særlig tvil om hvor den går dette året. Champions League-seier går foran kvartfinale i Conference League alle dager i uken.
Ser den, glemte Vipers. Må innrømme at jeg ikke følger særlig med på håndball utenom landslagene våre. Mest trolig Vipers eller Mol/Sørum. De har jo og hatt en svært sterk sesong, selv om de skuffet litt i EM.
Årets gjennombrudd er en vanskelig øvelse. Pål Haugen Lillefosse og Atle Lie McGrath bør vel også nevnes i den sammenhengen. Zerei er jo veldig gammel, men er jo per definisjon et gjennombrudd i år. Han tok en veldig overraskende medalje, men Lillefosse med bronse er også fenomenalt. McGrath tok to verdenscupseire i alpint, og ble nummer 3 i slalomcupen. Har sikkert glemt noen også. Men enig i at Zerei er en sterk kandidat.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: man sep 12, 2022 11:54 am
Kjetil-e skrev: man sep 12, 2022 11:49 am Sånn tror jeg lista vil se ut:
Navn = Haaland eller Ruud
Usikker på om Ruud er så populær hos den vanlige mann og kvinne. Da tror jeg heller det blir Jakob. Og så lenge at Ruud ikke har vunnet noen GS og ei heller Masters 1000-turnering, så mener jeg helt klart at Jakob med VM-gull, VM-sølv og to EM-gull i 2022 er årets beste norske utøver.
Vannskelig å si, årets navn er jo den mest uforutsigbare kategorien. Sitter fortsatt med en litt emmen smak etter forrige utdeling av den prisen.

Nå har jo Ruud igjen en masters og ATP sluttspillet i år. Men litt usikker på hvor stort folk som ikke er veldig inntresert i tennis vil forstå hvor stort en seier der vil være. Pluss at han og kanskje taper litt på at det er Discovery/Eurosport som har senderettene til Tennis i Norge.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Justice 97 skrev: lør sep 10, 2022 3:50 pm Erling tar denne etter å ha sikret et etterlengtet CL-gull til klubben og toppscorertittel i CL og PL til seg selv. Ganske enkelt.
Hvordan skal han rekke alt det til Januar?

Helloween

Legg inn av Helloween »

KongOlav2 skrev: man sep 12, 2022 11:54 am
Kjetil-e skrev: man sep 12, 2022 11:49 am Sånn tror jeg lista vil se ut:
Navn = Haaland eller Ruud
Usikker på om Ruud er så populær hos den vanlige mann og kvinne. Da tror jeg heller det blir Jakob. Og så lenge at Ruud ikke har vunnet noen GS og ei heller Masters 1000-turnering, så mener jeg helt klart at Jakob med VM-gull, VM-sølv og to EM-gull i 2022 er årets beste norske utøver.

Folk synes i utgangspunktet at langrenn er størst. Så det blir vel Johaug, som blir årets navn.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Etter at Ruud tapte finalen i US open trodde jeg årets mannlige burde være i boks for Jacob Ingebrigtsen, men etter nattens bravader til Tobias Foss i Australia er jeg plutselig ikke fult så sikker lenger. Det gullet der henger jævla høyt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kjetil-e skrev: søn sep 18, 2022 10:50 am Etter at Ruud tapte finalen i US open trodde jeg årets mannlige burde være i boks for Jacob Ingebrigtsen, men etter nattens bravader til Tobias Foss i Australia er jeg plutselig ikke fult så sikker lenger. Det gullet der henger jævla høyt.
Jepp, Foss melder seg på.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Kjetil-e skrev: søn sep 18, 2022 10:50 am Etter at Ruud tapte finalen i US open trodde jeg årets mannlige burde være i boks for Jacob Ingebrigtsen, men etter nattens bravader til Tobias Foss i Australia er jeg plutselig ikke fult så sikker lenger. Det gullet der henger jævla høyt.
Ja, dette var et storartet idrettsøyeblikk. Idrettsåret til Norge i 2022 er nesten umulig å ta innover seg. Foss sitt gull er surrealistisk, og er mye mer overraskende enn at Ruud klarer finale i US Open. Og det sier sitt. Over 100 i odds før rittet. Føler meg dog trygg på at han ikke vinner årets mannlige utøver. Sykkelsporten står ikke sterkt hos juryen, og spesielt tempo tror jeg undervurderes. Vi er mange som klarer å se hvor stor prestasjonen er, men husker jo at Kristoff har blitt "glemt" ved flere anledninger.

Men gullet til Foss er altså så stort. Har måttet klype meg i armen flere ganger i løpet av dagen. Tempodisiplinen er som oftest veldig lett å spå, så denne overraskelsen overgår alt som har skjedd tidligere i VM-historien.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

FantasySwede skrev: søn sep 18, 2022 11:51 pm
Kjetil-e skrev: søn sep 18, 2022 10:50 am Etter at Ruud tapte finalen i US open trodde jeg årets mannlige burde være i boks for Jacob Ingebrigtsen, men etter nattens bravader til Tobias Foss i Australia er jeg plutselig ikke fult så sikker lenger. Det gullet der henger jævla høyt.
Ja, dette var et storartet idrettsøyeblikk. Idrettsåret til Norge i 2022 er nesten umulig å ta innover seg. Foss sitt gull er surrealistisk, og er mye mer overraskende enn at Ruud klarer finale i US Open. Og det sier sitt. Over 100 i odds før rittet. Føler meg dog trygg på at han ikke vinner årets mannlige utøver. Sykkelsporten står ikke sterkt hos juryen, og spesielt tempo tror jeg undervurderes. Vi er mange som klarer å se hvor stor prestasjonen er, men husker jo at Kristoff har blitt "glemt" ved flere anledninger.

Men gullet til Foss er altså så stort. Har måttet klype meg i armen flere ganger i løpet av dagen. Tempodisiplinen er som oftest veldig lett å spå, så denne overraskelsen overgår alt som har skjedd tidligere i VM-historien.
Vi som trodde at idrettsåret ifjor var et sinnsykt år. Og så får vi årets som er nesten like bra. Det har vært to helt vannvittige år med tanke på norsk idrett.

Stemmer det med at sykkel ikke står så sterkt. Den største skandalen mener jeg er da Kristoff ikke fikk prisen etter å ha vunnet Ronde van Vlanderen. Men kan det være lettere å gi det med bakgrunn av at Tobias tok VM-Gull. For jeg tenker at de fleste ser rekkevidden av et VM-Gull i en av de virkelig store idrettene, men kanskje ikke like lett å se det når det er snakk om ritt som ikke er VM eller OL.

Forøvrig gror det jo greit i norsk sykkelsport, gull til Søren Wærenskjold i dag på tempo for U23.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Fotball er verdens største og mest populære idrett. Hvis det er allmen akseptert at Brauten er den beste fotballspilleren i verden ved slutten av året er det selvfølgelig Braut Haaland som skal ha prisen. Da hjelper det ikke med sykkelgull, friidrettsgull/verdensrekorder eller major-seire i tennis eller golf.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»