SLIPP JESUS FRI!

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: SLIPP JESUS FRI!

Legg inn av return_of_drakkar »

nlc skrev: man aug 01, 2022 12:36 pm Samtidig gjelder dette kun mainstream religion, sekter og kulter er alvorlig overrepresentert på mentale lidelser/selvmord (Spencer er en studie, Montague en annen)
Du tenker på Havor Montague aka Jerry Bergmann...
JB vokste opp som et Jv, men forsvant ut i 1977.
JB siterer også HM som en autoritet uten å si at HM er et pseudonym han brukte.

JB er det man kaller ung-jords-kreasjonist.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Ale skrev: fre jul 29, 2022 3:15 pmHan er oppstanden.
Ja, og det kan det jo bli oppstandelse av...

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: fre jul 29, 2022 6:10 pm
Frode57 skrev: fre jul 29, 2022 3:28 pm Kristendommen var og er den 10 landeplage.
Vitenskapen har sitt utspring i kristendommens teologi om Gud har skapt alt.
Mens grekerne satt i sine stoler og filosoferte ved sine logiske prinsipper, så ville de kristne finne ut ved hjelp av empiriske undersøkelser.
Now that isn't completely true, is it?

Mvh

BE

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

LANISTA skrev: søn jul 31, 2022 4:42 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
Jeg slapp'n fri i hagen og tror du ikke er borte nå. Damn. Jeg kunne ha vært inne på noe viktig.
Også nå i beitesesongen? Du veit'n ikke er sauerein!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: ons aug 03, 2022 4:41 pm
BlackEagle skrev: ons aug 03, 2022 2:28 pm
return_of_drakkar skrev: ons aug 03, 2022 12:32 pm

Det er utsagn som brukes av mange for å uttrykke: overraskelse, sinne, mistro osv.
Oh my god...

En viss Ørn har heller ikke gått seg fri for å si "ja gud" eller da "jaggu" - har man sett :o
Nå kunne jeg sagt: "Ooops!" - men ikke før du har oppgitt hvilket av mine innlegg du har hentet det angivelige sitatet "OMG" fra.

Mv (men en tanke syrlig) h

Black Eagle
som gjør oppmerksom på at han fra i morra t. o. m. søndag blir både fysisk- og åndsfraværende p. g. a. et livsviktig og åndelig opplysende evenement i en viss innlandsby i Telemark - men som uansett kommer til å hilse fra drakkar
OMG herfra av BlackEagle » man aug 01, 2022 9:16 am i denne tråden
Min kjære drakkar - jeg er glad for at vi har deg til å passe på både oss og våre utsagn - men om du hevder at jeg i det nevnte innlegget benytter "OMG" så å si på egne vegne - så

JUGER DU.

Slik jeg har oppfatta biber'n, er det ikke helt stuerent å juge - og det burde jo du vite. Det du åpenbart sikter til i det innlegget du nevner, er følgende HELE setning:

"F. eks. i USA påberoper den utpreget hyklerske befolkninga seg kristelion av alle krefter, og roper OMG bare de ser et fillelyn."

Så - før jeg glemmer det: Du burde vel muuuligens studere §8 litt bedre - for denne gangen er det

DU

som har avgitt falskt vitnesbyrd om din neste.

Mvh - men dog med reservasjon

BE

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: ons aug 10, 2022 9:59 am
Slik jeg har oppfatta biber'n, er det ikke helt stuerent å juge - og det burde jo du vite. Det du åpenbart sikter til i det innlegget du nevner, er følgende HELE setning:

"F. eks. i USA påberoper den utpreget hyklerske befolkninga seg kristelion av alle krefter, og roper OMG bare de ser et fillelyn."

Så - før jeg glemmer det: Du burde vel muuuligens studere §8 litt bedre - for denne gangen er det

[
Noen sier "OMG" (oh my god").
Du brukte "jaggu" (ja gud).
Det er det samme, man bruker uttrykk på en spesiell måte: Felles er en slags gudspåkallelse...
Case closed.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jesus går da blant oss nå!
Han kaller seg Durek.
Jeg går heller for Zappa.

nlc

Legg inn av nlc »

return_of_drakkar skrev: ons aug 03, 2022 7:35 pm
nlc skrev: man aug 01, 2022 12:36 pm Studier om dette kommer først og fremst fra USA hvor det gjerne er sammenheng mellom sosial status/økonomi og religiøs tilknytting, nettverksbygging.
Samtidig gjelder dette kun mainstream religion, sekter og kulter er alvorlig overrepresentert på mentale lidelser/selvmord (Spencer er en studie, Montague en annen)
Nå er nok konklusjonen at religiøs tilhørighet er beskyttende mot selvmord og selvmordsforsøk, om enn ikke for ideasjon.
Men, nettopp det Bibelen sier om hvordan det religiøse samfunnet bør virke, så er det jo det du skriver i din første setning.

Så, anser du LDS som "mainstream"?
LDS er riktignok bare marginalt mindre koko enn JV, men kan i enkelte delstater anses som mainstream.

nlc

Legg inn av nlc »

return_of_drakkar skrev: fre aug 05, 2022 2:43 pm
nlc skrev: man aug 01, 2022 12:36 pm Samtidig gjelder dette kun mainstream religion, sekter og kulter er alvorlig overrepresentert på mentale lidelser/selvmord (Spencer er en studie, Montague en annen)
Du tenker på Havor Montague aka Jerry Bergmann...
JB vokste opp som et Jv, men forsvant ut i 1977.
JB siterer også HM som en autoritet uten å si at HM er et pseudonym han brukte.

JB er det man kaller ung-jords-kreasjonist.
Hvis han virkelig har vært JV har han jo uovertruffen ekspertise på området, så det er jo bare positivt. Men jeg nevnte to, som eksempler, hvorfor all den drøvtyggingen på den ene, og bare på mann, ikke ball?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

nlc skrev: fre aug 19, 2022 12:58 pm LDS er riktignok bare marginalt mindre koko enn JV, men kan i enkelte delstater anses som mainstream.
Jeg antar at du har god statistikk her?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:00 pm
return_of_drakkar skrev: fre aug 05, 2022 2:43 pm
nlc skrev: man aug 01, 2022 12:36 pm Samtidig gjelder dette kun mainstream religion, sekter og kulter er alvorlig overrepresentert på mentale lidelser/selvmord (Spencer er en studie, Montague en annen)
Du tenker på Havor Montague aka Jerry Bergmann...
JB vokste opp som et Jv, men forsvant ut i 1977.
JB siterer også HM som en autoritet uten å si at HM er et pseudonym han brukte.

JB er det man kaller ung-jords-kreasjonist.
Hvis han virkelig har vært JV har han jo uovertruffen ekspertise på området, så det er jo bare positivt. Men jeg nevnte to, som eksempler, hvorfor all den drøvtyggingen på den ene, og bare på mann, ikke ball?
Hvis han virkelig har vært...Jovisst.
Når mannen berører ballen med hendene (les: henviser til sitt eget aka som autoritet...) blåses det jo.

nlc

Legg inn av nlc »

return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:06 pm
nlc skrev: fre aug 19, 2022 12:58 pm LDS er riktignok bare marginalt mindre koko enn JV, men kan i enkelte delstater anses som mainstream.
Jeg antar at du har god statistikk her?
Det er over 2 millioner latter day saints medlemmer i Utah. Det er 62 prosent av befolkningen.

nlc

Legg inn av nlc »

return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:07 pm
nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:00 pm
return_of_drakkar skrev: fre aug 05, 2022 2:43 pm

Du tenker på Havor Montague aka Jerry Bergmann...
JB vokste opp som et Jv, men forsvant ut i 1977.
JB siterer også HM som en autoritet uten å si at HM er et pseudonym han brukte.

JB er det man kaller ung-jords-kreasjonist.
Hvis han virkelig har vært JV har han jo uovertruffen ekspertise på området, så det er jo bare positivt. Men jeg nevnte to, som eksempler, hvorfor all den drøvtyggingen på den ene, og bare på mann, ikke ball?
Hvis han virkelig har vært...Jovisst.
Når mannen berører ballen med hendene (les: henviser til sitt eget aka som autoritet...) blåses det jo.
Ja selvfølgelig, hvis noen har en oppfatning som kan tolkes negativt om sekten, da er det juks og fanteri. Milde himmel, hvordan klarer dere å kommunisere med ikke-indoktrinerte mennesker?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:13 pm Ja selvfølgelig, hvis noen har en oppfatning som kan tolkes negativt om sekten, da er det juks og fanteri. Milde himmel, hvordan klarer dere å kommunisere med ikke-indoktrinerte mennesker?
A henviser til B som autoritet.
B er den samme som A.
Men det sier ikke B.

nlc

Legg inn av nlc »

return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:18 pm
nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:13 pm Ja selvfølgelig, hvis noen har en oppfatning som kan tolkes negativt om sekten, da er det juks og fanteri. Milde himmel, hvordan klarer dere å kommunisere med ikke-indoktrinerte mennesker?
A henviser til B som autoritet.
B er den samme som A.
Men det sier ikke B.
Ad hominem er vel grovt sett den vanligste tankefeilen.
Kombineres ofte med å kun bruke argumenter som støtter ens oppfatning.
Hvorfor kjører du alltid i den karusellen?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:11 pm
return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:06 pm
nlc skrev: fre aug 19, 2022 12:58 pm LDS er riktignok bare marginalt mindre koko enn JV, men kan i enkelte delstater anses som mainstream.
Jeg antar at du har god statistikk her?
Det er over 2 millioner latter day saints medlemmer i Utah. Det er 62 prosent av befolkningen.
Det har jo ikke noe med "mainstream" å gjøre.
"Mainstream" i USA, også kalt The Melting Pot, vil være hvordan andre ser på dem med tanke på "mainstream" tro.
Det er tro vi snakker om.

Så ver du vel hvorfor Utah er et senter for Mormonerne?
Her kan du se et sak fra 2022 om utbredelsen: https://worldpopulationreview.com/state ... n-by-state

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:24 pm
return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:18 pm
nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:13 pm Ja selvfølgelig, hvis noen har en oppfatning som kan tolkes negativt om sekten, da er det juks og fanteri. Milde himmel, hvordan klarer dere å kommunisere med ikke-indoktrinerte mennesker?
A henviser til B som autoritet.
B er den samme som A.
Men det sier ikke B.
Ad hominem er vel grovt sett den vanligste tankefeilen.
Kombineres ofte med å kun bruke argumenter som støtter ens oppfatning.
Hvorfor kjører du alltid i den karusellen?
A henviser til B som autoritet.
B er den samme som A.
Men det sier ikke B.
Det sier ikke A.

Virker det troverdig?

nlc

Legg inn av nlc »

return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:24 pm
nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:11 pm
return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:06 pm

Jeg antar at du har god statistikk her?
Det er over 2 millioner latter day saints medlemmer i Utah. Det er 62 prosent av befolkningen.
Det har jo ikke noe med "mainstream" å gjøre.
"Mainstream" i USA, også kalt The Melting Pot, vil være hvordan andre ser på dem med tanke på "mainstream" tro.
Det er tro vi snakker om.

Så ver du vel hvorfor Utah er et senter for Mormonerne?
Her kan du se et sak fra 2022 om utbredelsen: https://worldpopulationreview.com/state ... n-by-state
Mainstream har altså ingenting med hva flertallet synes er normalt å gjøre.
Dette er imponerende logikk. Har du noen online kurs for oss litt trege?

nlc

Legg inn av nlc »

return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:27 pm
nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:24 pm
return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:18 pm

A henviser til B som autoritet.
B er den samme som A.
Men det sier ikke B.
Ad hominem er vel grovt sett den vanligste tankefeilen.
Kombineres ofte med å kun bruke argumenter som støtter ens oppfatning.
Hvorfor kjører du alltid i den karusellen?
A henviser til B som autoritet.
B er den samme som A.
Men det sier ikke B.
Det sier ikke A.

Virker det troverdig?
Bulverism

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

fargerik skrev: ons aug 10, 2022 12:53 pm Jesus går da blant oss nå!
Han kaller seg Durek.
Jeg går heller for Zappa.
"The price of meat has just gone up
And your old lady has just gone down"
Look here brother
Who you jivin' with that Cosmik Debris?


Mvh

BE
( now is that a Sear's poncho or is that a real poncho?)

joplina

Legg inn av joplina »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
- Jeg visste ikke at han satt inne.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Ingen mål på jesus idag.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

nlc skrev: man aug 01, 2022 12:36 pm Studier om dette kommer først og fremst fra USA hvor det gjerne er sammenheng mellom sosial status/økonomi og religiøs tilknytting, nettverksbygging.
Samtidig gjelder dette kun mainstream religion, sekter og kulter er alvorlig overrepresentert på mentale lidelser/selvmord (Spencer er en studie, Montague en annen)
Det er som hos alle andre personer med psykiske forhold hos Jv.
Ingen benekter eller bør benekte det.
Det har mange årsaker, slik det er mange årsaker for dette hos folk flest.
Som du kanskje husker så er det alltid så enkelt med påstander og bruk av data.
Jeg tenker på det jeg viste deg om datatolkning fra den legen som du henviste til om bruk av blod.

VAR (clear and obvious):

JB aka Havor Montague aka John Stedman aka Havor Tillyard...

"Licensed therapist Havor Montague..." Sier ikke at det er seg selv...
https://www.jwstudies.com/Paradise_Post ... ergman.pdf
JB aka Havor Montague aka John Stedman aka Havor Tillyard...

"Jerry Bergman has published one book and several articles on the mental health of JW. His scholarly integrity can be questioned, both because he is an adversary of JW, and because he presents himself as a psychiatrist, which is not correct. On the basis of his answers when he was examined in two child custody cases, we know that he never has made a scientific study of the mental health of JW."
https://philbarbey.jimdofree.com/confer ... lf-furuli/
(barnesak: Texas 1989, datagrunnlag: 2 notater i skuffen hjemme).

JB siterer Potter og sier at det er en sterk sammenheng (strong correlation) mellom
Jv-medlemskap og schizofreni. Potters handlet ikke om mental helse, men om fundamentalisme. Potter lister 16 fassetter for 10 menigheter, og latent psykotisk lidelse for 3, men ikke Jv her.
Og det JB skriver sier ikke Potter noe om der.

Hans arbeid i 1977 er seminalt, men...
Han sier:"This is a scientific work".
Det er ikke det man sier når man sier at arbeidet viser at en gruppe har større grad av mental sykdom enn den generelle populasjonen, men bruker fagspråket for å vise dette.

Det var ikke vgd eller fd...
JB franstår som en som er tvilsom å bruke som autoritet her.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
[...]
Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen
Ja, hadde det ikke vært mye enklere for alle parter om Gud, Jesus eller hvem det nå er som regjerer oppi der kom ned på landjorda og satte skapet på plass?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:28 pm
return_of_drakkar skrev: fre aug 19, 2022 1:24 pm
nlc skrev: fre aug 19, 2022 1:11 pm

Det er over 2 millioner latter day saints medlemmer i Utah. Det er 62 prosent av befolkningen.
Det har jo ikke noe med "mainstream" å gjøre.
"Mainstream" i USA, også kalt The Melting Pot, vil være hvordan andre ser på dem med tanke på "mainstream" tro.
Det er tro vi snakker om.

Så ver du vel hvorfor Utah er et senter for Mormonerne?
Her kan du se et sak fra 2022 om utbredelsen: https://worldpopulationreview.com/state ... n-by-state
Mainstream har altså ingenting med hva flertallet synes er normalt å gjøre.
Dette er imponerende logikk. Har du noen online kurs for oss litt trege?
Utah og Salt Lake er jo historisk spesielt.
Vi kan se på hele USA og basert på PewResearch.
Data er henter fra lenken nedenfor, hvor hver gruppes oppslutning er i prosent.
Jeg ser ingen grunn til å tro at feilkildene er så store at tallene ikke er innen rammen for “godt nok”.
PewResearch er jo en anerkjent institusjon.

https://www.pewresearch.org/religion/re ... ape-study/

Hva er mainstream?
A har 52% og B har 48%.
Det betyr jo ikke nødvendigvis at A er det overveldende, mens B er som å anse som en sekt.

Gruppe-inndeling av religiøse er da etter den i PEW.
Vi kan da se om noen gruppe er positiv 'otlier' eller negativ 'outlier'.
Vi kan synse ut fra egen mening.
Vi kan også bruke en anerkjent metode for det.
Vi kan da her kun se på størrelse av gruppene, ikke nødvendig på aktivitet osv.
Vi kan se dette utført ved å laste ned dokumentet jeg har lagd.
Vi kan se at dersom vi kun sammenlikner kristne grupper seg i mellom, så er faktisk ingen slik sett positiv eller negativ 'outlier'.
Vi kan se at detsom vi ser på alle retningene, kristne, andre og ateister er det 3 som blir positive 'outliers' størrelsesmessig sett.

Dersom man sier at psykiske og mentale problemer er spesielt tilknyttet mindre grupper, så bør man betenke sine utsagn ut fra gruppestørrelsene
når alle tas i betraktning. Her bør man betenke 'bias' i sine påstander.
Jeg tror det ofte kan være lurt å ikke slå på stortrommer så altfor ofte.

Her er rapporten:
https://download948.mediafire.com/xl8qz ... p+test.pdf

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Pernille skrev: søn sep 11, 2022 11:40 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
[...]
Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen
Ja, hadde det ikke vært mye enklere for alle parter om Gud, Jesus eller hvem det nå er som regjerer oppi der kom ned på landjorda og satte skapet på plass?
Jo, men vel alt til sin tid.
Det er jo som i en rettssak at parter først må si: slik eller slik eller slik...osv...er det...for å vise hva man mener er rett eller ikke.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Pernille skrev: søn sep 11, 2022 11:40 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
[...]
Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen
Ja, hadde det ikke vært mye enklere for alle parter om Gud, Jesus eller hvem det nå er som regjerer oppi der kom ned på landjorda og satte skapet på plass?

Enig, og det skapet burde settes på plass der det hører hjemme, i hjemmet og ikke i kirken.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man sep 12, 2022 9:34 am
Pernille skrev: søn sep 11, 2022 11:40 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
[...]
Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen
Ja, hadde det ikke vært mye enklere for alle parter om Gud, Jesus eller hvem det nå er som regjerer oppi der kom ned på landjorda og satte skapet på plass?

Enig, og det skapet burde settes på plass der det hører hjemme, i hjemmet og ikke i kirken.
Pøh. Ikke skap deg.

Mvh

BE

joplina

Legg inn av joplina »

Arne Magnus Aasen skrev: man sep 12, 2022 9:34 am
Pernille skrev: søn sep 11, 2022 11:40 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
[...]
Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen
Ja, hadde det ikke vært mye enklere for alle parter om Gud, Jesus eller hvem det nå er som regjerer oppi der kom ned på landjorda og satte skapet på plass?

Enig, og det skapet burde settes på plass der det hører hjemme, i hjemmet og ikke i kirken.
**********
Vel, vel, vel Arne...
Alle religioner og alle religiøse skrifter og alle religiøse leveregler er menneskeskapte. Gud aka Vår Herre Skaperen klarte etter sigende alle brasene vedrørende skapelse bortsett fra den ene tingen ; Han klarte ikke å overlevere sine barn (menneskeheten) det ene sanne ettermælet i form av en instruksjonsbok og fasit (hellig bok). Og det klarte ikke Jesus heller - hans enbårne sønn som kom i stand gjennom en åndelig befruktning via Hans ømme moder Maria's øre.

Alle religioner og alle religiøse skrifter som forteller om den åndelige mester eller åndelige mestere (Gud/guder) som har som må å fungere som rettesnor for menneskeheten ( https://no.wikipedia.org/wiki/Religion ) ER ALLE MENNESKESAPTE og i den forstand 100% VERDSLIGE.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

return_of_drakkar skrev: søn jul 31, 2022 5:07 pm Tja, forskning peker på store fordeler med religion.
Tenk da på hvor store fordeler man får vha. forskning(?).
Det må jo være fordeler hinsides religion, da selv religiøse (desperat)forsøker å bruke forskning til inntekt for "tro" (eg. overtro på sin egen fortreffelighet hva angår å være hellig overbevist over at en har den korrekte *tro* på det helt-helt.. riktige - og gale -selvsagt).
Nja-nja..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»