Hengerspotting.

Svar
Ostemanden

Re: Hengerspotting.

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

bilde fra polen, tilhenger av ukjent fabrikat, staslig trekkvogn

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Ikke spesielt imponerende hengerparkering utenfor den lokale butikken:

Bilde

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Har varebilen blitt beskutt ?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Bilde

Observert i Jacob Aalls gate, den bytter litt plassering innimellom

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Så 4-5 'inngrodde' hengere i et såkalt fornemt strøk. Kanskje de trenger bruk og vedlikehold av hengerr som fritidssyssel?

Et annet 'spennende' moment er der bil med tilhenger 'plukker' biler i køen. Husker SUV skildret forbikjøringer av trege BMW etc. med HR-V.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jeg kjører med mine grå biler uten (synlig) hengerfeste.......

Noe annet er de jeg tidvis ligger bak og kanskje tom. kjører forbi:
Svær SUV med SNORKEL, toakslet Nor-Williams (?) henger med lem/tipp og en håndfull oljefat som last.
Det bare renner kaffe, testosteron og nytteverdi av em sånn ekvipasje?
Jeg vet ikke hvem som kjørte, uansett må det ha vært noen av en annen støpning enn meg!

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: tir mai 31, 2022 2:50 pm Jeg kjører med mine grå biler uten (synlig) hengerfeste.......

Noe annet er de jeg tidvis ligger bak og kanskje tom. kjører forbi:
Svær SUV med SNORKEL, toakslet Nor-Williams (?) henger med lem/tipp og en håndfull oljefat som last.
Det bare renner kaffe, testosteron og nytteverdi av em sånn ekvipasje?
Jeg vet ikke hvem som kjørte, uansett må det ha vært noen av en annen støpning enn meg!
Har du flere biler? Jeg trodde du bare hadde en Volvo elbil?
Snorkel kan være kjekt om det er dypt vann, flere biler som har fått stopp på den veien jeg kjører til og fra jobb pga vann. Og en lastebil hostet og harket etter å ha kjørt gjennom en stor vanndam der for noen år siden, hele lastebilhjula var under vann.

Har selv kjørt med vann til ca toppen av lastebilhjul, men det var litt lenger nord, lastebilen hadde snorkel og det gikk helt fint (bare pass på å slokke frontlysa ei god stund før man dukker nedi, elelrs blir glassa brått nedkjølt og kan sprekke).

Hengeren du så var nok en IFOR-Williams (lurer på om IFOR-styrkene bruker slike, eller om de holder seg til andre merker :-)? )

En håndfull oljefat har jeg mange gnagr hatt med meg, men aldri på henger tror jeg. Har ofte hatt det bakpå lastebil, 12x200 liter drivstoff og endel jerrykanner med drivstoff så det sammen med full tank på lastebilen ble ca 3000 liter.

Har nok hatt flere oljefat på da jeg skulle frakte endel slike til skroting, men de var stort sett tomme, eller hadde kanskje noe vann og grus og slikt oppi. Da jeg hentet dem stod de fastfrosset i en snøhaug. De fleste kalrte jeg å sparke løs og dytte/dra/rulle bort til lastebilen, men en satt for godt fast til det. Da tok jeg en stropp rundt fatet og festet andre enden til slepebolten i støtfangeren foran og rygget den løs og ut på parkeringsplassen. Så hade jeg lift bak på lastebilen så jeg lett kunne få last opp og ned.

Det morsomste var terrengkjøirng med lastebil. Gøy å se hvor man kan komme seg frem (og noen steder man ikke kommer seg frem).

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Mistenker at denne Passaten kanskje trekker mer enn lovlig vekt. Lå for øvrig nærmere 100 km/t enn 80 basert på eget speedometer.

Bilde

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: tor jun 02, 2022 6:40 am
rosmebraad skrev: tir mai 31, 2022 2:50 pm Jeg kjører med mine grå biler uten (synlig) hengerfeste.......

Noe annet er de jeg tidvis ligger bak og kanskje tom. kjører forbi:
Svær SUV med SNORKEL, toakslet Nor-Williams (?) henger med lem/tipp og en håndfull oljefat som last.
Det bare renner kaffe, testosteron og nytteverdi av em sånn ekvipasje?
Jeg vet ikke hvem som kjørte, uansett må det ha vært noen av en annen støpning enn meg!
Har du flere biler? Jeg trodde du bare hadde en Volvo elbil?
Snorkel kan være kjekt om det er dypt vann, flere biler som har fått stopp på den veien jeg kjører til og fra jobb pga vann. Og en lastebil hostet og harket etter å ha kjørt gjennom en stor vanndam der for noen år siden, hele lastebilhjula var under vann.


********

Du SUV.
Jeg roterer nok mellom flere biler. Bensin, diesel og strøm.

Takk for eksperthjelp på tilhengernavn. Jeg fikk sett nærmere på en. Og det var nok Ifor ja, ikke Nor. Den hadde også reservehjul! Er dette vanlig å ha fastmontert på hengere?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

FredPerry^2 skrev: tor jun 02, 2022 9:23 pm Mistenker at denne Passaten kanskje trekker mer enn lovlig vekt. Lå for øvrig nærmere 100 km/t enn 80 basert på eget speedometer.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg tror dette er favorittråden min på bilforumet.

Passat kan vel ikke trekke mer enn 15-1600kg og Wrangler veier vel 15-1600kg, så mistanken er nok riktig.
Gromme hjul på den, forøvrig. Er det noen som vet om de fortsatt driver og kjører på Trandum?

Jan

Legg inn av Jan »

FredPerry^2 skrev: tor jun 02, 2022 9:23 pm Mistenker at denne Passaten kanskje trekker mer enn lovlig vekt. Lå for øvrig nærmere 100 km/t enn 80 basert på eget speedometer.

Bilde
Jeg observerte en ca 2012 mod Volvo V70 med en Tesla X på hengeren. Der var det vel ca 1 tonn mer enn tillatt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hardy-guttene skrev: søn jun 05, 2022 8:59 am
FredPerry^2 skrev: tor jun 02, 2022 9:23 pm Mistenker at denne Passaten kanskje trekker mer enn lovlig vekt. Lå for øvrig nærmere 100 km/t enn 80 basert på eget speedometer.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg tror dette er favorittråden min på bilforumet.

....... Ubevisst samme her også!
Jeg bestilte jo ny SUV med 4WD og hengerfeste, noe jeg har avskrevet tidligere.
Har fått et 'skarpt' blikk for delvis korrekte observasjoner av tilhengere også.

Litt kjøring på en helgedag kan konstatere at hengerne slett ikke har totalfri! Blant annet så jeg en landbruks-del (Serigstad) på henger bak en pickup

SUV

Legg inn av SUV »

Dagens hengerspotting var en UTV med en liten spinkel henger som så ut til å være uten last, men som nok hadde hatt litt for mye last da akselen var bøyd såpass at hjula knelte ca 20 grader. Det første jeg så til hengeren var nedre del av hjula da de stakk ut mest. Dette var på E16, så sikkert en viss fare for å bli observert av politiet der skulle man tro, og den er vel ikke helt i forskriftsmessig stand selv om det nok er forsvarlig å kjøre med den uten last.

SUV

Legg inn av SUV »

Hardy-guttene skrev: søn jun 05, 2022 8:59 am
FredPerry^2 skrev: tor jun 02, 2022 9:23 pm Mistenker at denne Passaten kanskje trekker mer enn lovlig vekt. Lå for øvrig nærmere 100 km/t enn 80 basert på eget speedometer.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg tror dette er favorittråden min på bilforumet.

Passat kan vel ikke trekke mer enn 15-1600kg og Wrangler veier vel 15-1600kg, så mistanken er nok riktig.
Gromme hjul på den, forøvrig. Er det noen som vet om de fortsatt driver og kjører på Trandum?
Interessante tråder får mange tilhengere, og tråder om tilhengere får enda flere tilhengere, som igjen betyr at det er favorittråden til mange, inkludert deg, og meg.

Jeg tror nok også at Wrangler på hengere etter Passat blir noe overlast. Men man skal likevel huske på at en offoradbil ikke nødvendigvis har samme vekt som en vanlig vei-bil. Noen komponenter er nok forsterket og dermed tyngre enn standard, men det er nok også mye unødvendig som er fjernet og som dermed reduserer vekta. Ser feks at den ikke har vanlige dører, men noe enkelt og sannsynligvis lett.

Jeg skulle egentlig ha kjørt med offroad-rigget Wrangler på henger for noen år siden så den kunne komme seg ut til ei offroadløype, men da Wrangleren ikke ville starte den dagen så ble det ikke noe av det (var visst en liten elektrisk feil viste det seg senere). Skulle da bruke en Cherokee som trekkbil og det var innafor med vektene. Sist gang jeg så eieren av disse Jeep-ene (tidligere kollega) var i et grustak der han var løpsleder under et Formula Offroad arrangement.

Han har forøvrig fortalt hvorfor han foretrekker innsprøytningsmotor fremfor forgasser. For når bilen ruller og deretter havner på hjula så er det bare å kjøre videre med innsprøytningsmotor, mens forgasser vil bli oversvømt så motoren stopper. Det er jo sånne praktiske detaljer man kanskje glemmer å tenke over når man skal kjøpe bil :-)

Etter å ha rygget bilen min litt opp i en grushaug da jeg skulle parkere på nevnte arrangement (er vel helt naturlig å parkere slik da, selv om det jo finnes flate parkeringsplasser) traff jeg på en bekjent med HiLux, som senere ble kollega. Mens jeg pratet med han spurte jeg om han la merke til hvem som gikk forbi, og svaret var "Jeg har vært på fest med dem", så det visste han godt, de passerende var forøvrig to av de mer profilerte deltakerne fra tv-serien Norske Rednecks, som vel sikkert de fleste følger med på, eller er det bare oss ute på bygda som interesserer oss for lokale tv-innslag?

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn jun 05, 2022 11:31 pm
Hardy-guttene skrev: søn jun 05, 2022 8:59 am
FredPerry^2 skrev: tor jun 02, 2022 9:23 pm Mistenker at denne Passaten kanskje trekker mer enn lovlig vekt. Lå for øvrig nærmere 100 km/t enn 80 basert på eget speedometer.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg tror dette er favorittråden min på bilforumet.

....... Ubevisst samme her også!
Jeg bestilte jo ny SUV med 4WD og hengerfeste, noe jeg har avskrevet tidligere.
Har fått et 'skarpt' blikk for delvis korrekte observasjoner av tilhengere også.

Litt kjøring på en helgedag kan konstatere at hengerne slett ikke har totalfri! Blant annet så jeg en landbruks-del (Serigstad) på henger bak en pickup
Manges favoritt-tråd dette.

Fint at du valgte SUV med hengerfeste. Når jeg skal bytte bil så er det faktisk en viss mulighet for at det ikke blir SUV (men er vel lov å beholde brukernavnet likevel). Mest aktuelle hittil (men har ikke prøvekjørt enda) kan ifølge brosjyra trekke 3,5 tonn henger i 80cm dypt vann. Det må jo være den ultimate bil for alle som gruer seg til å rygge med henger, men som skal sjøsette båt. Tenk så praktisk å bare kjøre FORLENGS ned båtrampa for så å ta seg en liten runde der ute til båten flyter og så kjøre opp båtrampa igjen.

Nå er det vel forresten straks 3 uker siden sist jeg trakk henger, en skaphenger jeg hadde hatt hjemme til reparasjon. Og for et par måneder siden så solgte jeg faktisk en henger (14 år siden sist jeg gjorde det).

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: ons mai 25, 2022 10:05 pm Så 4-5 'inngrodde' hengere i et såkalt fornemt strøk. Kanskje de trenger bruk og vedlikehold av hengerr som fritidssyssel?
Fin fritidssyssel å reparere hengere innimellom. Bare passe på å ikke overdrive så det blir for mye av det gode. Det fine med fornemme strøk er at det er gjerne litt store eiendommer så man har plass til hengere og mye annet man trenger i hverdagen.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: lør jun 04, 2022 11:29 pm
SUV skrev: tor jun 02, 2022 6:40 am
rosmebraad skrev: tir mai 31, 2022 2:50 pm Jeg kjører med mine grå biler uten (synlig) hengerfeste.......

Noe annet er de jeg tidvis ligger bak og kanskje tom. kjører forbi:
Svær SUV med SNORKEL, toakslet Nor-Williams (?) henger med lem/tipp og en håndfull oljefat som last.
Det bare renner kaffe, testosteron og nytteverdi av em sånn ekvipasje?
Jeg vet ikke hvem som kjørte, uansett må det ha vært noen av en annen støpning enn meg!
Har du flere biler? Jeg trodde du bare hadde en Volvo elbil?
Snorkel kan være kjekt om det er dypt vann, flere biler som har fått stopp på den veien jeg kjører til og fra jobb pga vann. Og en lastebil hostet og harket etter å ha kjørt gjennom en stor vanndam der for noen år siden, hele lastebilhjula var under vann.


********

Du SUV.
Jeg roterer nok mellom flere biler. Bensin, diesel og strøm.

Takk for eksperthjelp på tilhengernavn. Jeg fikk sett nærmere på en. Og det var nok Ifor ja, ikke Nor. Den hadde også reservehjul! Er dette vanlig å ha fastmontert på hengere?
Reservehjul er nok mest vanlig på litt tyngre hengere som brukes litt hardt i feks anleggsvirksomhet. Men også mange andre har fastmontert reservehjul. Selv har jeg ikke fastontert reservehjul. Sist gang jeg kjørte med henger med reservehjul må ha vært siste dagen i påskeferien, hvor jeg kjørte ca 300 km med henger og hadde reservehjulet stroppet fast på hengeren. Planen var jo å legge reservehjulet flatt i bagasjerommet, men så kom det en motor og opptok mesteparten av gulvet i bagasjerommet. Har faktisk kjørt ca 1300 km med motor i bagasjerommet hittil i år.

SUV

Legg inn av SUV »

FredPerry^2 skrev: ons mai 18, 2022 9:00 pm Ikke spesielt imponerende hengerparkering utenfor den lokale butikken:

Bilde
Ikke nødvendigvis så ille den parkeringa der, det kan faktisk være god grunn til ¨parkere akkurat slik.

Om han hadde parkert "korrekt" så kan det lett havne biler på begge sider, som kanksje skal tilbringe timesvis i butikker eller lignende. Og for å komme ut derfra så må han da kjøre langt rett frem før han kan svinge nevneverdig, og det er ikke plass til å kjøre langt frem. Husk på at det er ikke bare at man må unngå at hengerhjulet tar for mye innersving, men også at ikke bakre hjørne av hengeren i yttersving tar borti bilen som da kan bli stående der, og det er et sted man har veldig dårlig oversikt da det blir i blindsonen bak bilen som helelr ikek er synlig i speilet pga svingen.

Men parkerer han slik så står bilen i sving allerede idet man skal starte og plassen til å fullføre svingen er klar. mange tenker dessverre ikke over hvordan hengere manøvreres i sving, det ser man særlig når man kjører med lang henger og møter bilister uten henger i trange områder, de stiller seg gjerne opp akkurat i svingen, for der er veien en halvmeter bredere, mens man jo trenger godt over meteren ekstra i krapp sving, så det er jo der det er minst plass til overs og dermed det dummeste stedet å møtes på trange veier.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Lykketreff på vei til kontoret i dag med dobbel hengerspotting:

Bilde

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

SUV skrev: fre jun 10, 2022 1:09 am
Om han hadde parkert "korrekt" så kan det lett havne biler på begge sider, som kanksje skal tilbringe timesvis i butikker eller lignende. Og for å komme ut derfra så må han da kjøre langt rett frem før han kan svinge nevneverdig, og det er ikke plass til å kjøre langt frem. Husk på at det er ikke bare at man må unngå at hengerhjulet tar for mye innersving, men også at ikke bakre hjørne av hengeren i yttersving tar borti bilen som da kan bli stående der, og det er et sted man har veldig dårlig oversikt da det blir i blindsonen bak bilen som helelr ikek er synlig i speilet pga svingen.

Godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye over. De få gangene jeg har lånt henger fra den lokale Bohus-butikken har de en parkeringsplass for biler med hengere som til tider kan være veldig kronglete å komme seg ut av fordi bilister uten henger parkerer ved siden av og gjør at man må ta en Austin Powers-manøver for å komme seg løs.




Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Regner med at denne hestehengeren ble parkert på et tidspunkt med vesentlig mindre trafikk enn 13:00 på en lørdag:

Bilde

SUV

Legg inn av SUV »

TWU skrev: tor aug 12, 2021 4:16 pm Observerte en plass langs E6 i sommer en flathenger med en skaphenger (med både skilt og hjul) plassert oppå. Sikkert en god grunn, men smått fascinerende syn.

Beste «henger»observasjon må derimot være fra Tyskland for et par år siden, der en bil med lite bagasjerom hadde fått løsningen i form av en putekasse (ala Europris sine) og jekkestropper.
Her er en som prøver å overgå det du så:

https://www.tv2.no/nyheter/viral/ble-mo ... /15083177/

En som frakter en alligator på et brett festet bakpå en SUV (slik som de ofte frakter mopeder og sykler og slikt i USA).

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Har folk sluttet og spotte hengere ?

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Bilde

SUV

Legg inn av SUV »

Ostemanden skrev: søn okt 09, 2022 2:27 pm Har folk sluttet og spotte hengere ?
Man slutter ikke å spotte hengere før man får testet fjæringskomforten i en slik:

https://www.finn.no/b2b/truck/ad.html?f ... =181869449

SUV

Legg inn av SUV »

Ostemanden skrev: søn okt 09, 2022 2:27 pm Har folk sluttet og spotte hengere ?
Jeg har ikke sluttet å spotte hengere, men jeg sliter med å få lagt inn bilder nå (mens FP tydeligvis klarer det og postet bil av en fin henger med en litt spesiell form på veggene).

For litt over ei uke siden tok jeg et bilde av en henger med reklame for noe som inneholder endel ost, og tenkte det kunne passe å poste som svar til ostemanden, men selv om bildet er under 500 kb (altså under en halv mb) så fikk jeg beskjed om at bildet er for stort.

Samme skjedde da jeg skulle poste bilde av en stor og lang 4-akslet henger som passer etter personbil, da riktignok med størrelse (på bildet altså, ikke hengeren) over 3mb.

Kanskje mange andre også har spottet interessante hengere og støtt på samme problemet.

Eller kanskje alle har vært opptatt med egne tilhengere? Forrige uke luftet jeg begge tilhengerne mine. Og uka for der så bestilte jeg en ny bil som mer enn dobler tillatt hengervekt i forhold til dagens bil.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

SUV skrev: man okt 10, 2022 5:27 pm Eller kanskje alle har vært opptatt med egne tilhengere? Forrige uke luftet jeg begge tilhengerne mine. Og uka for der så bestilte jeg en ny bil som mer enn dobler tillatt hengervekt i forhold til dagens bil.

Jeg vurderte faktisk å kjøpe meg en liten skaphenger av den typen som kan kjøres med klasse B førerkort som man får låne hos diverse møbelbutikker, men så landet jeg på at jeg ikke ville ha en henger stående på gårdsplassen 30 av 31 dager i måneden.

Kunne trengt en henger nå og da fordi girkassa på min fars Fiat Doblo sa takk for seg for et halvt års tid siden, og det ser ikke ut som om han gidder å bytte ut den med en annen stor bil jeg kan låne når plassen i Passaten blir for liten. Det han imidlertid har skaffet seg er en bruktbil med matchende henger, men den har jeg helt glemt å både skrive om her og ta egne bilder av.

Bilde
Sist redigert av FredPerry^2 den man okt 10, 2022 11:34 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

SUV skrev: man okt 10, 2022 5:27 pm Jeg har ikke sluttet å spotte hengere, men jeg sliter med å få lagt inn bilder nå (mens FP tydeligvis klarer det og postet bil av en fin henger med en litt spesiell form på veggene).

Jeg bruker https://imma.gr til å laste opp bilder uten å være nødt til å linke til egen Google-disk, også er det bare å legge inn link til bildene her ved å skrive "[ i m g ] (uten mellomrom) Link til bildet du har lastet opp [ / i m g ]"

SUV

Legg inn av SUV »

SUV skrev: man okt 10, 2022 5:27 pm
Ostemanden skrev: søn okt 09, 2022 2:27 pm Har folk sluttet og spotte hengere ?

For litt over ei uke siden tok jeg et bilde av en henger med reklame for noe som inneholder endel ost, og tenkte det kunne passe å poste som svar til ostemanden
Bilde[/url]

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Trist henger i hengerbyen Horten

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»